Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Het is met die elektrische auto’s ook voor veel van mijn collega’s een buitenkans geweest dat ze een tesla konden/mochten leasen..
Inmiddels hebben 8 collega’s een model 3 en de directeur heeft een model S. Op 2 laadpalen is het soms een gedoe en geplan, maar tot nu toe gaat het goed.

Waarom is het een buitenkans?
M’n collega’s kunnen een:
- acceptabele gezinssedan;
- met stuurgedrag van het niveau Porsche 911;
- met een onmeunig snelle aandrijving;
- met een acceptabele actieradius;
- met een zeer lage bijtelling
- met voldoende kofferruimte
...leasen waarbij misschien voor de baas het leasebedrag hoog is maar waarbij de ‘brandstofkosten’ ver onder het niveau van LPG ligt.

Nu is dat voor particulieren nog helemaal niet interessant, maar over een jaar of 5 komen er hopelijk genoeg op de tweedehandsmarkt vrij.

Kwa onderhoud denk ik dat het wel meevalt. Kijk eens naar de Amsterdamse taxi’s die probleemloos 4 ton rijden. Uiteraard heb je uitzonderingen..

rjthefrisian zei:
Afkopen...jah..zo kan ik het ook....maar ik wil eerst de praktijk wel eens zien...als je schade aan bv de carrosserie of onderhuids hebt kon je nog wel eens aan de beurt zijn met een Tesla. Zou me niks verbazen dat dat allemaal een stuk duurder uitvalt.

Je hebt helemaal gelijk hoor, onderdelen, reparaties en schades zijn peperduur bij Tesla. Heb ik destijds gezien bij de 2 Model S'en die bij onze directie reden. Een Tesla mag dan minder draaiende delen hebben, zit wel weer veel meer elektronica, sensors, camera's etc in.

Ik ben in mijn hoedanigheid als voorzitter van een Plusbus ook aan het kijken naar een vervanging van onze huidige bus.. Punt 1 de regering heeft dus in al zijn wijsheid besloten dat de gemeentes mogen opdraaien voor hun meerinkomsten. Dat wil zeggen de vrijstelling van de van BPM op busjes personenvervoer gaat vervallen per 1-1-2020. Met de gedachte dat dit elektrisch zou moeten worden. helaas roept dit veel problemen op.
Probleem 1: de elektrische busjes bestaan nog niet.
Probleem 2: als ze er ooit komen zijn ze peperduur (meer dan 100.000 euro).
Probleem 3: ze zijn te zwaar. Nu bestaat wel bv een VW E crafter met een effectief bereik in de zomer van 100 km maar die heeft een laadvermogen van 950 kilo en dan praat je over een bestelbus dus nog niet omgebouwd tot een 9 persoons bus met stoelen en ramen elektrische treeplank en elektrische schuifdeur als je dit allemaal doet heb je een laadvermogen over van 4 a 500 kilo. oftewel je mag geen 9 personen meenemen. Dan zwijg ik maar over het feit dat ik gemiddeld 200 km rij op een rit met de plusbus.
Probleem 4: Gemeentes mogen binnenkort dubbel zoveel gaan betalen voor hun doelgroepen vervoer dankzij de BPM.
Probleem 5: Via het ouderen fonds konden plusbussen eerst een bus tegen 0% rente financieren en zo'n bus koste tot nu toe 50.000 euro per 1 januari gaat dit omhoog naar 88.000 euro exclusief 21% BTW een verdubbeling van de prijs over de ruggen van de meest kwetsbare ouderen. Met dank aan onze regering.

341e610c-4d3d-4e50-beb0-645b22943ccf.jpg

Probleem 3 is niet helemaal waar: een elektrische bus mag bij wijze van uitzondering een GVW van 4250kg hebben. Ik meen dat dit ook voor de personenuitvoeringen geldt.

Het verval van de BPM vrijstelling geldt ook voor taxi's overigens, dat staat los van de gemeente. Maar die bus staat niet op blauwe platen zeker? Dan kan het idd een gemeentelijke regeling zijn.

Barri zei:
Probleem 3 is niet helemaal waar: een elektrische bus mag bij wijze van uitzondering een GVW van 4250kg hebben. Ik meen dat dit ook voor de personenuitvoeringen geldt.

Het verval van de BPM vrijstelling geldt ook voor taxi's overigens, dat staat los van de gemeente. Maar die bus staat niet op blauwe platen zeker? Dan kan het idd een gemeentelijke regeling zijn.

Ik ken de regeling niet dat een elektrische bus een GVW van 4250 kg mag hebben en toch bestuurd mag worden met rijbewijs B. Waar kan ik dat vinden? Blijft natuurlijk nog altijd het probleem dat de busjes op dit moment niet bestaan :| Voor de duidelijkheid verhoogde crafter is het formaat bus die je nodig hebt bij vervoer ouderen. De verhoogde sprinter in de lengte L2 is de meest gebruikelijke bus en dan met automaat.

De vrijstelling verliep via het ouderenfonds, maar die is ingetrokken evenals voor de taxibranche.

Omdat het zo'n specifieke soort bus is vindt je eigenlijk ook geen goede tweedehands markt. Iedereen blijft doorrijden met zijn bus tot dat deze volledig versleten is. Er wordt pas aan vervanging gedacht als men onder een bepaalde bedrijfszekerheid komt. Als men te vaak stilstaat of uitvalt gaat men vervangen. Maar dat maakt een tweedehands dus niet interessant.

Het lijkt wel of bijna alle Nederlandse importeurs zich terugtrekken en dit soort bussen vanaf 2020 niet meer voeren in hun portefeuille. Zoals ik het nu zie gebeuren, blijven er nog maar 2 spelers over namelijk VW en Mercedes en zelfs bij VW twijfel ik of ze door blijven gaan met de Crafter personenbussen.

Volkswagen maakt al geen Crafter personenbus meer vanwege WLTP. Tribus wel, die bouwt een gesloten bestel om. Ook van de Transit.

Ik heb de regeling nog eens nagelezen ten aanzien van elektrische bussen en rijbewijs B. de regeling is gepubliceerd in het staatsblad 211 en betreft alleen goederenvervoer tot 4250 kg en zeer nadrukkelijk geen personenvervoer, is een tijdelijke regeling en alleen chauffeurs die een 5 uurs traning hebben ondergaan mogen deze besturen. Kortom geen optie voor vervoer van ouderen. Best jammer eigenlijk. Want in principe is een range van 300km afdoende en als er betaalbare bussen zouden zijn zou dit echt de ideale optie zijn voor ouderenvervoer.

TJonge wat gevaarlijk hier op de A1 net, het was vrij rustig dus iedereen reed een vaartje van 120 waar daar ook de max is. Tussen Borne en Delden is het 3 baans waarvan de linker 2 door gaan naar enschede. Op de middelste baan reden 2 trekkers met matige verlichting (wel een oranje zwaailamp) met een vaartje van 20 km/h. Mensen vlogen vol in de ABS, uitwijken. 1 vloog er rechts de berm in, ben benieuwd hoe het daar mee afgelopen is. Ik kreeg vervolgens iemand die moest uitwijken naar links voor mijn auto die ik ter ternauwernood kon ontwijken. Echt super gevaarlijk. Ik vraag mij af wat er gebeurd als er iemand op klapt wie er verantwoordelijk is.
Als je in zo'n langzaam rijdende stoet rijd is nog daar aan toe maar dit is gewoon met levens spelen en kan écht niet.

Dat vind ik dus ook, blokkeren en protesteren prima, maar niet ten koste van de mensen die dit niet in de hand hebben. Zeker als het dan gevaarlijke situaties oplevert.

Hier in ieder geval, heb ik er niets van gemerkt.

Ik werk vanochtend gelukkig thuis ivm ziekte dochter. Anders was ik ook flink de sjaak geweest want nabij Heerenveen stond en staat alles muurvast.
Ga zometeen wel die kant op en we zullen zien.

Ik ben er ook wel wat klaar mee. Gisteren bleek een van onze favoriete regionale festivals opeens geschrapt te gaan worden vanwege tekort aan politie-inzet.
Als er nou een gekapt wordt met dit soort praktijken of de discussie rondom sinterklaas..was en is heel veel politie-inzet voor nodig..

Ik ben er ook wel wat klaar mee. Gisteren bleek een van onze favoriete regionale festivals opeens geschrapt te gaan worden vanwege tekort aan politie-inzet. Als er nou een gekapt wordt met dit soort praktijken of de discussie rondom sinterklaas..was en is heel veel politie-inzet voor nodig..

Helemaal mee eens. Ook ik heb zo langzamerhand geen goed woord meer over voor de wijze van protesteren door de boeren.
Ze mogen hun stem best laten horen, maar dan op een manier zoals alle anderen in Nederland ook horen te protesteren. Dus niet met tracktoren op de snelweg. Wat mij betreft alle boeren zwaar bekeuren die met hun tracktor op de snelweg komen, en indien nodig de voertuigen in beslag nemen.
Dat klinkt hard, maar het kan niet zo zijn dat deze vorm van actievoeren geaccepteerd wordt. Dan gaat strax elke vorm van demonstreren zo.
Plus dat ze nu ook mensen duperen die hier geen invloed op hebben. Neej, op dit gebied ben ik helemaal klaar met de boer.

En ja, we moeten in Nederland veranderen. Enerzijds wil men dat we wat aan 't klimaat gaan doen.....anderzijds wil niemand er voor inleveren.
Ik ben blij dat ik niet op de stoel van rutte zit, die man kan op het moment bij bijna niemand meer wat goeds doen.

Astra F zei:
En ja, we moeten in Nederland veranderen. Enerzijds wil men dat we wat aan 't klimaat gaan doen.....anderzijds wil niemand er voor inleveren.

Jullie staan op dat vlak alvast veel verder dan BE...
En ja... die boeren vechten voor de leefbaarheid van hun bedrijven, kan je het ze kwalijk nemen dat ze alle beschikbare middelen inzetten?

Nouja, het probleem is een beetje dat het over de rug van de gewone man/vrouw gaat. Keer op keer. Terwijl de winst die daar te halen is een druppel op een gloeiende plaat is als je het vergelijkt met bedrijven en voornamelijk de grote/zware industrie. Niet dat daar niks gedaan wordt, maar die worden iets minder in een hoek gedreven als de consument of bijv. de boeren.

Daarnaast moet je eens gaan Googlen hoe de wet- en regelgeving voor de agrarische sector de laatste jaren is aangescherpt (ik heb laatst een interessante podcast geluisterd over dit onderwerp), welke gepaard gingen met gigantische investeringen om maar te kunnen blijven voldoen aan de eisen. Die eisen worden dan gehaald en men is klaar voor de toekomst en vervolgens worden de eisen wéér aangescherpt en mag je weer een investering doen terwijl de eerste nog niet eens is terug verdiend en je (bij wijze van) ook nog eens de helft van je dieren in je schuur mag zetten. Kortom, je bent gedoemd om ten onder te gaan.
Last but not least, de concullega aan de andere kant van de grens (België dan wel Duitsland) kennen veel soepelere regels.

Overigens keur ik het protesteren daarmee niet goed en ik denk dat we ook echt wel teveel van dat soort bedrijven in ons klein landje hebben (meeste is nog bestemd voor de export ook…), maar het gaat wel iets verder dan domweg protesteren.

Ik vond één dag demonstreren ok, maar nu ben ik er wel klaar mee. Dat gedemonstreer de hele tijd. Zorg gewoon dat je stem gehoord wordt in de politiek of ga er zelf zitten.
Ik reed vanochtend wel een compleet lege A27 op, blijkbaar was ie geblokkeerd een stuk voor mijn oprit.

Barri zei:
Ik vond één dag demonstreren ok, maar nu ben ik er wel klaar mee. Dat gedemonstreer de hele tijd. Zorg gewoon dat je stem gehoord wordt in de politiek of ga er zelf zitten.
Ik reed vanochtend wel een compleet lege A27 op, blijkbaar was ie geblokkeerd een stuk voor mijn oprit.
Ik weet wel hoe dat kwam, was het rond 8 uur?

Stond een lange rij trekkers op de vluchtstrook op knp Hoevelaken, van A28 naar A1, te wachten op een nog langere stoet trekkers die op de A1 vanuit het oosten kwamen en richting Amsterdam reden.
De A1 heeft een hele lange tijd geen toevoer gehad van verkeer. Dan wordt het op de A27 vanzelf rustig.. ;)

het probleem is een beetje dat het over de rug van de gewone man/vrouw gaat. Keer op keer. Terwijl de winst die daar te halen is een druppel op een gloeiende plaat is als je het vergelijkt met bedrijven en voornamelijk de grote/zware industrie.

Inderdaad, aan de andere kant als ik spreek met de mensen uit de industrie (en met name energiesector). Als de overheid die nog harder gaat aanpakken dan is het voor hen niet meer te doen om hier te ondernemen en pakken ze hun zooitje in en zoeken ze ergens anders in de wereld een plekje (waar doorgaans niet of nauwelijks regelgeving is) in afrika of india of iets, waar zaken als uitstoot en veiligheid lage prio heeft. ja je maakt nederland schoner maar de wereld zeker niet.

Het vliegverkeer is natuurlijk ook best belachelijk dat je voor 100 euro retourtje spanje kunt boeken. Maar als nederlandse luchthavens hun prijzen drastisch gaan verhogen, dan gaan we wel via belgie of duitsland.

Met andere woorden; we zitten in de EU, laat pak dit probleem op zn mist om Europees niveau aanpakken. En niet dat men hier 20 km vandaan totaal andere regels hebben, luchtkwaliteit kent ook geen landsgrenzen en laten we het evenredig verdelen

AsconaGT zei:
het probleem is een beetje dat het over de rug van de gewone man/vrouw gaat. Keer op keer. Terwijl de winst die daar te halen is een druppel op een gloeiende plaat is als je het vergelijkt met bedrijven en voornamelijk de grote/zware industrie.

Inderdaad, aan de andere kant als ik spreek met de mensen uit de industrie (en met name energiesector). Als de overheid die nog harder gaat aanpakken dan is het voor hen niet meer te doen om hier te ondernemen en pakken ze hun zooitje in en zoeken ze ergens anders in de wereld een plekje (waar doorgaans niet of nauwelijks regelgeving is) in afrika of india of iets, waar zaken als uitstoot en veiligheid lage prio heeft. ja je maakt nederland schoner maar de wereld zeker niet.

Het vliegverkeer is natuurlijk ook best belachelijk dat je voor 100 euro retourtje spanje kunt boeken. Maar als nederlandse luchthavens hun prijzen drastisch gaan verhogen, dan gaan we wel via belgie of duitsland.

Met andere woorden; we zitten in de EU, laat pak dit probleem op zn mist om Europees niveau aanpakken. En niet dat men hier 20 km vandaan totaal andere regels hebben, luchtkwaliteit kent ook geen landsgrenzen en laten we het evenredig verdelen

Precies, daarom is het zo bezopen. We pakken industrie/energiesector/luchtvaart/scheepvaart maar niet aan want dan gaan ze ergens anders in de wereld hun ding doen en hebben we er zelf geen voordelen van. Dus we willen wel wat doen aan het klimaat, maar dan wel over de rug van degene die geen kant op kunnen zodat de overheid wel de inkomsten houdt. (dat moet ook, want anders zijn we als land in no-time failliet)

Daarom gaan we in een klein landje als Nederland of zelfs als continent Europa de wereld niet redden op deze manier. Tegelijkertijd moeten we wel érgens beginnen.

Zeer lastige problematiek en ik weet ook niet hoe het wél zou moeten, maar verhoging van lasten van de normale burger op tig manieren om zo de wereld te redden geloof ik ook niet direct in.

Wat eigenlijk de beste oplossing zou zijn is het remmen van de bevolkingsgroei, minder mensen is minder uitstoot :)

Anyway, ik/wij gaan op een forum ook niet even het probleem oplossen. Is er nog Opel gerelateerd nieuws? :T

ik heb wel opel nieuws;

dat opel laag op de shortlist komt mocht er een vervanger komen :p zat er van de week even aan te denken; automaat lijt mij toch wel erg fijn

Insignia B mooi, maar veel te duur nog
Insignia A2 zit je met automaat en beetje prestaties vast aan een zeldzamere dure onzuinige zware bak. zelfs de 2.0 met 250PK komt nog niet eens aan de prestaties van mijn laguna. Hoeft niet. kan ook prima met die prestaties leven maar het geeft wel aan hoe zwaar hij is met dito lasten.

520i / 528i uit 2012-2013 als touring staat hoog op de shortlist. fijne 8-traps ZF automaat, topklasse auto qua afwerking en rijden. Maar je krijgt dan wel een exemplaar met wat ervaring. Ben toch wel huiverig voor hoge onvoorziene kosten nu ze 8 jaar oud en 180.000 hebben gelopen. Ookal rij ik slechts 10.000 per jaar.

Renault Talisman / Espace V vind ik beide erg gaaf als initiale. prachtige kleur verkrijgbaar, veel auto voor het geld, fijne zuinige motoren. Moderne techniek. Fijne EDC automaat met dubbele koppeling

Ik zou ook erg graag nog eens een A6/-5-serie of het liefst (geloof het of niet) een E-klasse willen rijden. Sowieso nieuw natuurlijk, maar tweedehands ook zeker.
Die dingen zijn qua aanschaf, met wat kilometers op de teller, relatief betaalbaar. Vaste lasten natuurlijk wat hoger en onderhoud moet je een beetje geluk mee hebben, maar als je dat er voor over hebt dan rij je wel een heerlijke auto naar mijn mening.

Eerst maar eens een afspraak maken voor een beurt voor de Astra, ik moet nog iets van 5.000km. Die zullen er eind volgende maand wel bij op staan gok ik, we hebben nogal wat lange ritten gepland staan de komende weken. Naast het reguliere woon/werk verkeer.
Ik verwacht eigenlijk weinig gekke dingen. Twee nieuwe (winter)banden zitten er net onder, remblokken zijn bij de vorige beurt gedaan dacht ik. Ik kan ook niets ontdekken wat niet zou deugen eerlijk gezegd.

En wat te denken van de fusie tussen PSA en FCA? Opel heeft weer Amerikaanse concerngenoten, daar waren ze toch al gauw 2 jaar vanaf (:B

Gisteren kwam ik een hele stoet van >50 trekkers tegen op de A35. Een enorm indrukwekkend gezicht, maar ik was maar wat blij dat ik noordwaarts reed. De heren (zouden er ook dames tussen hebben gezeten?) waren kennelijk onderweg naar 2 grensovergangen om die dicht te zetten en aldaar te gaan bbq'en. Er is volop beweging in het dossier, alle belangenorganisaties zijn in gesprek.. ik begrijp de toegevoegde waarde niet zo en vind het jammer dat ze de consequenties van hun acties juist afwentelen op de mensen die er zo weinig aan kunnen doen.

AsconaGT zei:

Timmermans heeft net z'n plannen gelanceerd, volgens mij zit daar wel enige ambitie in. Ik ben het helemaal met je eens dat dat het juiste schaalniveau is om te werken. Daar wordt ook al jarenlang geleidelijk ingezet, o.a. door het ETS: een emissie handelssysteem. Langzaam maar zeker worden de tonnen CO2 duurder en de rechten om ze uit te stoten schaarser. Dat mag best wat sneller wat mij betreft, de komende jaren gaat het wel effecten opleveren.

Het voelt niet altijd goed om op een dag zo'n 110 km woon-werk te rijden. Gelukkig de meeste dagen carpoolend, dat scheelt dus 1 auto op de weg. Ondertussen rijdt de trein hetzelfde traject en doet dat een stuk schoner en gedurende de drukke oktober en november maanden ook een heel klein beetje sneller. Ik kan het alleen nog niet over mijn hart verkrijgen om de auto te laten staan of weg te doen ten gunste van het OV..

AsconaGT zei:
ik heb wel opel nieuws;
dat opel laag op de shortlist komt mocht er een vervanger komen :p

+1

Mijn eerste eigen wagen was bijna een Opel Senator 2.8E op gas,
het eerste model Astra GTC stond ooit hoog op het vervanglijstje van mijn firmabolide,
de Kadett E cabrio maakte als open 4-zitter ooit kans om de oprit te sieren,
maar ik zou begot niet weten welk huidig Opel-model mij of mevr BRG ertoe zou kunnen bewegen om in een Opel te stappen.

Tja, heeft dit merk nog wel toegevoegde waarde ? Kunnen ze niet beter Peugeots(of Fiats) gaan bouwen in Russelsheim ?

Fer, dat was de andere kant op :)
Ik was ook iets later dan jij, want ik kwam de hele stoet op de A1 bij Baarn tegen.

Hier Opel nieuws, tenminste, mijn Astra dan.
Onlangs toch een probleempje gemeld over een melding dat ik minder koppel moest gebruiken en dat de auto dan even inhield?
Nu is dat weg-geprogrammeerd, maar nu wordt het echte probleem duidelijk: in z’n 6 optrekken van 110 naar 130 (2000 tpm naar 2500tpm) en veel gas geven lijkt de koppeling te werken als een koppelomvormer. Eerst een hoop toeren en daarna pas accelereren.
De case is nog open dus zal niet teveel speculeren, maar ik denk dat de koppeling niet meer het koppel aankan...

Heb wel even in de showroom in de nieuwe insignia B gezeten. Wat een lel van een auto, maar ik vind hem niet heel veel groter aanvoelen dan een Astra.

Die dingen zijn qua aanschaf, met wat kilometers op de teller, relatief betaalbaar. Vaste lasten natuurlijk wat hoger en onderhoud moet je een beetje geluk mee hebben, maar als je dat er voor over hebt dan rij je wel een heerlijke auto naar mijn mening.

inderdaad!

en de eerste afschrijving van 80K naar nu inmiddels 18K is ook gebeurd :O Maar als ik mijn collega zie met zn A6 (ergens uit 2010 gok ik) waar dit jaar voor bijna 4000 euro aan verspijkerd is. Iets met luchtvering / veerpoten. Elektrische kofferklep probleem en nog wat andere dure zaken, beurt zal er waarschijnlijk ook wel bij dat bedrag in zitten.. Dat zijn wel dingen waar ik echt niet op zit te wachten, zeker als je slechts 10.000 km per jaar maakt. Onderhoud oke, en er kan best iets stuk gaan maar het moet geen bodemloze put worden.

Midje,

Laatste dagje op het werk en daarna 2 weken vakantie: fijn vooruitzicht B)

Qua auto's rustig: Punto rookt nog lekker rond, de 206 heeft 2 nieuwe pakkingen gehad ergens want er lagen wat drupjes olie onder de auto. Was er gelukkig op tijd bij, anders was de motor in de soep gelopen aldus de garage.
Dus ach; beide auto's rijden hun rondjes.

Qua opvolging? Oef... er is zoveel moois: zo'n a6/5-serie of e-klasse is wel mooi maar ook weer zwaar natuurlijk. Grootte van een Astra zou ik persoonlijk prima vinden.
Wil de Punto eigenlijk wel over de 250.000 km heen slepen :D (nog 22.000 km te gaan)

Punto gaat toch nog wel even door toch? 22.000 mag geen probleem zijn.

hier voorlopig ook nog geen andere auto maar soms heb ik even zo'n bui om te kijken hoe of wat. Maar als ik dan zie wat er bij gelegd moet worden terwijl de laguna eigenlijk prima is dan ebt het weer weg :}
In februari moet de distributieriem vervangen worden en nog wat ander groot onderhoud. Er gaat zo'n 1000 euro in gestoken worden. Dus dan is het sowieso niet handig om de auto gelijk weg te doen, immers ga je dat geld niet terug zien.

Kijk ook wel eens naar de duitse drie maar ben altijd gauw genezen als je de meerprijzen ziet. Uiteraard goede en mooie techniek maar ik rijd veel en als ik wat nieuws koop wil ik met niet al teveel kilometers beginnen. En dan zijn ze al flink aan de prijs.

Hier volgend jaar misschien eens kijken al hebben we meer op het lijstje staan..;)

Maar nog geen idee wat...

Vanaf vandaag weer lekker de traditionele dikke twee weken vrij.

Iedereen fijne feestdagen alvast!

Middag! Deze week drie dagen cursus gehad; SQL en Tableau. Leuk om mee te werken en ook nodig, want Excel kan onze data niet meer aan...
Daarna twee dagen in Stuttgart geweest. Mercedes museum, even over de kerstmarkt gelopen, en geslapen in Böblingen in het V8 hotel. Erg leuk! Dat hotel is onderdeel van Motorworld Stuttgart.
Op de terugweg naar het Technikmuseum Sinsheim geweest. Wat een waanzinnig museum! Enorm veel auto's, militaire voertuigen, zelfs stoomlocomotieven, vliegtuigen. Onder anderen in een Concorde en een z'n Russische concurrent gelopen!

Oei, hij lijkt ook gespoten ipv gewrapt, al is dat niet heel goed vast te stellen.

@Fer: vwb de koppeling, ik had exact hetzelfde bij de Punto. Toen hebben we inderdaad de koppeling vervangen. De drukgroep was aan het slijten, maar hij zag er toch niet heel slecht uit.

Er schijnt bij deze dealer een vergelijkbaar geval te zijn, met precies dezelfde motor en bak type.
Mogelijk is het toch een collectief probleem..

@Berry Is een Individual kleur dus idd gewoon lak af fabriek, staan er meer te koop in die kleur ( ook een M4 onder andere ).

Die M4 is toch wel erg zilvergrijs, die boswachtergroene is wel uniek maar ook nogal 'apart'. Maar zo'n dikke bak mag best een lekker kleurtje hebben

Op de terugweg naar het Technikmuseum Sinsheim geweest. Wat een waanzinnig museum! Enorm veel auto's, militaire voertuigen, zelfs stoomlocomotieven, vliegtuigen. Onder anderen in een Concorde en een z'n Russische concurrent gelopen!

gaaf, dat klinkt iets wat mij ook wel trekt (tu)

ik rijd veel en als ik wat nieuws koop wil ik met niet al teveel kilometers beginnen. En dan zijn ze al flink aan de prijs.

ik rij dus niet veel, maar ik heb dus geen zin in hoge reparatieskosten omdat een auto al redelijk wat gelopen heeft (aantrekkelijk om te kopen) terwijl ik amper 10.000 per jaar rij

Al 3 dagen geen reactie meer... topic even omhoog schoppen...
Eerste werkdag na kerst zit er (bijna) op.
Was een droom deze ochtend op de weg, je reed overal zo doorheen zonder file!!!

Barri zei:
Twee dagen Kerst he. Sommige winkels zijn inderdaad ook eerste Kerstdag open. Van mij hoeft dat niet.
Helemaal met je eens, als ik zie wat mensen aan karrenladingen eten vooraf in huis halen.....dan kunnen we toch wel minimaal 1 dag zonder winkels?

En ja, er zijn veel branches waar men gewoon moet werken.....omdat 't niet anders kan. Maar men denkt er tegenwoordig ook wel weer heel makkelijk over.
Ik zou dan in ieder geval het duitse systeem aanhouden. Toeslagen voor feestdagen gewoon bruto/netto verlonen zonder extra werkgeverslasten.

Dat zou betekenen dat de Belastingdienst gaat bepalen wie er op de feestdagen mogen werken? Ik denk niet dat we nog meer taken bij die amateurs uit Apeldoorn moeten neer leggen.

Dat hoeft niet berry, dan trek je die regeling gelijk voor iedereen die die dagen werkt. In Duitsland werkt dat heel mooi, en is ook echt een waardering voor de mensen die dan werken ten opzichte van diegene die vrij zijn.

Mogguh,

Jimmy @ Work. Thuis werkt die hele site niet, pakt mijn wachtwoord niet en kan 20x inloggen zonder resultaat. Maar hier werkt het prima :)
Ik ben nog alleen, benieuwd of dat zo blijft vandaag, veel is er niet te doen. Wat achterstallig werk, maar verder niet heel spannend vandaag.
Iedereen goede Kerstdagen gehad? Wij wel, eens wat anders gedaan dan normaal, iets actiefs, iets anders en iets minder uitgebreid/verplicht. Dat is me goed bevallen.

Voor iedereen vast een goed uiteinde!

Hier ook gewoon aan het werk. Best lekker, want december was op het werk nogal druk dus nu kom ik even aan wat dingen toe die er nog liggen. En het is op de weg ook lekker rustig.
Kerst goed doorgekomen, lekker gegeten. Dit weekend wat plannetjes gemaakt voor een uitbouw, lijkt ons toch wel heel fijn.

De beste wensen voor 2020 en veel geluk en gezondheid! Hebben jullie het leuk gehad?

Wij waren bij vrienden en bleven al slapen. Maar goed ook want de mist was extreem. Diverse kettingbotsingen, een met dodelijke afloop. Mijn ouders gingen naar mijn zus en waren compleet gedesoriënteerd. Mijn moeder moest het laatste voor de auto uit gaan lopen omdat niet meer te zien was waar ze reden. Doodeng volgens hun.

Terug
Bovenaan