Onzinnige wetenswaardigheden

Denk overigens niet dat er nog veel voorbeelden komen. Ik kan niks bedenken en als zelfs 929V6 het niet weet..
Dan waren het idd niet veel meer van wat ik al in gedachten had, vaak heb ik oogkleppen op en kom ik tot een x aantal voorbeelden en vult de rest het wel aan met oh ja dat model was er ook nog of nog nooit van gehoord enz enz

Denk overigens niet dat er nog veel voorbeelden komen. Ik kan niks bedenken en als zelfs 929V6 het niet weet..
Dodge Charger:

dodge_mixed_35.jpg

Jeep Gladiator:

autowp.ru_jeep_gladiator_4.jpg

jeep_gladiator_sand_runner_4_040b02661a131356.jpg

Volkswagen Derby:
volkswagen_derby_99.jpg

autowp.ru_volkswagen_derby_8.jpg

Nissan Patrol:
autowp.ru_nissan_patrol_wagon_2.jpg

nissan_patrol_77_004700000e1b0a20.jpg

Mitsubishi Colt:
mitsubishi_colt_500_92.jpg

mitsubishi_colt_hev_45_02b6009117fe1238.jpg

Suzuki Fronte
autowp.ru_suzuki_fronte_360_1.jpg

autowp.ru_suzuki_fronte_3.jpg

En voor de lol nog eentje andersom:

Austin A40
nissan-austin_a40_somerset_1_7.jpg

austin_a40_farina_2.jpg

Misschien tijd voor weer eens een nieuw onderwerp? Ik vroeg me af of we al eens een lijstje hadden gemaakt van auto's met een ruit als achterklep.

De Jensen Interceptor en Maserati Khamsin vallen denk ik af, ik zie toch wel iets van staal aan de onderkant van de ruit of eromheen.

Bij de Citybug is het volgens mij ook zo dat er staal zit alleen dan gespoten in zwart glimmend spul zodat het lijkt alsof alles een ruit is of vergis ik mij?

Bij de Citybug is het volgens mij ook zo dat er staal zit alleen dan gespoten in zwart glimmend spul zodat het lijkt alsof alles een ruit is of vergis ik mij?
Er zit aan de binnenkant allicht wel een ruitenwissermotor tegenaan geplakt die wellicht een stalen behuizing heeft, maar de rest zal toch wel kunststof zijn. Maar ik heb geen persoonlijke ervaring met citybugs dus er is vast wel iemand die het beter weet.

Suzuki SC100 GX De Luxe 1982

Reliant Scimitar GTE 1972 by Eelco, on Flickr

Reliant Robin 1977 by Eelco, on Flickr

Er zit aan de binnenkant allicht wel een ruitenwissermotor tegenaan geplakt die wellicht een stalen behuizing heeft, maar de rest zal toch wel kunststof zijn. Maar ik heb geen persoonlijke ervaring met citybugs dus er is vast wel iemand die het beter weet.

Ik weet het ook niet zeker. Bij de Up! is het ook gewoon gespoten, dat zie je vooral ivm de Skoda en Seat-broertjes

@Twix
Nee, laten we ons maar beperken tot ruiten die de enige toegang van buitenaf tot de bagageruimte zijn. Wat dat betreft is de Nissan Pao ook al op het randje.

En deze mag natuurlijk ook niet missen:
Drogo_Ferrari_250GT_SWB_Breadvan_1962_27.jpg

Kan ik gelijk deze one-off Ferrari 330 Shooting Brake toevoegen:
ferrari-330gt-shooting-brake-4-thumb-960xauto-74404.jpg

Laatst bewerkt:
De Jensen Interceptor en Maserati Khamsin vallen denk ik af, ik zie toch wel iets van staal aan de onderkant van de ruit of eromheen. In elk geval meer dan alleen een lijstje.
Voor zover ik kan oordelen is het echt alleen een lijstje. Het is niet zoals bijvoorbeeld een tweede generatie scirocco waar nog een rand van 10cm onder zit tbv slot en logo's.

- Auto's die later alsnog een directe opvolger kregen.
- Auto's die in een latere generatie wel weer(!) op de Nederlandse markt kwamen. Dus een tijdje geen opvolger hebben gehad in NL.

JtFKcbe.jpeg

6e gen. Mazda Capella. (1994-1997)
- Voor degene die het niet weten; de middenklasser van Mazda heette in Japan altijd Capella (bij ons 616 en 626) tot het werd opgevolgd door de Atenza (bij ons Mazda6 en later in Japan ook). Begin jaren 90 gooide Mazda het op een hele andere boeg met verschillende submerken, typenamen en diverse investeringen die het merk bijna nekte (de 'Tragedy of Cronos'). De Capella werd opgevolgd door de Mazda Cronos (626 sedan) en de Efini MS-6 (626 hatchback). Hier ook behandeld.
- Beide modellen waren in Japan een flop. Geen naamsbekendheid, te groot voor het segment (had ook te maken met belastingtarieven), men vond ze niet mooi en de Bubbly Economy was voorbij. Hoewel in Europa een groot succes werden ze in Japan van de markt gehaald en kwam er in 1994 alsnog een 'echte' Capella. Slagje kleiner en men vond vooral de neus bete passen als opvolger van de Capella GD die tot 1991 te koop was.

7V1Ppja.png

FLfiehb.png

XQBGPEm.png

Laatst bewerkt:
m1by0ehbea2j_360.jpg
tsry9z9bwn71_360.jpg

Tussen de XV30 (2001–2006) en (2017–2024) zat in de VS nog de XV40 (2006–2012) en XV50 (2011–2019). Die zijn hier nooit geleverd.

2007_toyota_camry_sedan_xle-v6_fq_oem_4_1280x855.jpg

2007_toyota_camry_sedan_xle-v6_rq_oem_3_1280x855.jpg

2012_toyota_camry_sedan_xle_fq_oem_9_1280x855.jpg

2012_toyota_camry_sedan_xle_rq_oem_6_1280x855.jpg

Laatst bewerkt:
De Opel Astra sedan heeft in ons land een generatie overgeslagen, namelijk de I (2004-2010)
OPELAstraSedan-3498_6.jpg

Bij de volgende generatie kwa hij weer even terug:
2013-opel-astra-sedan_100392477_h.jpg

Zelfde geldt voor de sedanversie van de laatste Toyota Aurus die aan onze neus voorbij ging maar wel leverbaar was in Duitsland als Corolla:
ge5257993526700139244.jpg

De huidige hebben we hier wel even gehad:
89rypgoby3bd_800.jpg

Laatst bewerkt:
Tussen de laatste Nissan Almera en de Pulsar zat nog de Tiida die wij nooit hebben gehad:

Een twijfelgeval maar de Eerste Honda Jazz (in Japan als City) kreeg in Japan een directe opvolger die wij niet hebben gehad:

De opvolger daarvan was er alleen als sedan (ook als City)

De opvolger daarvan heette als sedan weer City maar de hatchback / MPV ging als Fit door het leven en bij ons als Jazz:

Tiida is een twijfelgevalletje; stond op een B-segment platform en werd niet als een directe opvolger gezien. Was ook smaller dan de Almera.

Ook dat is een twijfelgeval want had de Colt niet een directe opvolger in de vorm van de Space Star? Die heet elders Mirage net als de eerste vijf generaties zoals wij die hier als Colt kennen. Qua consistentie in modelnamen is Mitsubishi wel echt een draak.

Ja Mitsubishi is niet helemaal lekker, namen willen wel eens van segment verschillen. Idd twijfelgeval want de Space Star is in alle opzichten kleiner dan de Colt CZ5 en in eerste instantie voornamelijk ontwikkeld voor Thailand. Beetje het Tiida-verhaal. Wellicht past deze inzending beter bij "Auto's die later alsnog een directe opvolger kregen."

Jaguar X-type 2001-2010
Jaguar XE 2014-heden
Alfa Romeo 159 2008-2013
Alfa Remeo Giulia 2016-heden
Citroën C4 Aircros 2012-2015
Citroën C5 Aircros 2019-heden
Audi A2 2000-2005
Audi A1 2010 tot heden (2e generatie)

Suzuki Ignis, suzuki Baleno Lancia Delta

Van de Fiat Bravo is er nooit een station uitvoering geweest en van zijn voorganger en van zijn opvolger wel weer en tussen de Bravo en tipo zat er ook nog een jaartje

Laatst bewerkt:
tussen de Bravo en tipo zat er ook nog een jaartje
Nee, de Bravo kwam in 1995 direct voor de Tipo in de plaats.

De Ford Scorpio werd als vijfdeurs hatchback en opvolger van de als sedan en stationwagon geleverde Ford Granada niet door iedereen gepruimd. Pas in 1990 kwam er alsnog een sedan en zelfs in 1992 volgde de stationwagon pas.

wmky452b6n0r_800.jpg

m1by0cgbr92y_800.jpg

Terug
Bovenaan