Onzinnige wetenswaardigheden

Een klein schopje aan dit topic naar aanleiding van de introductie van de Kia EV3. Wat mij hier opvalt is dat de auto met twee verschillende stuurwielen wordt geleverd, iets wat ik nog niet vaak eerder heb gezien.
Kia-EV3-15.jpg

Kia-EV3-11.jpg

Mijn vraag is dan ook, welke auto's werden nog meer op hetzelfde moment met verschillende stuurwielen geleverd?

Heel veel auto’s. Bijna elk premiummerk levert sportsturen bijvoorbeeld. BMW, MINI, Audi, Mercedes, maar ook Renault, VW etc hebben dit vaak.

Heel veel auto’s. Bijna elk premiummerk levert sportsturen bijvoorbeeld. BMW, MINI, Audi, Mercedes, maar ook Renault, VW etc hebben dit vaak.
Zelfs het primiummerk Daihatsu had in de jaren 90, afhankelijk van de uitvoering, verschillende sturen in hun Charade. Ook een Simca 1100 had al, afhankelijk van het luxe niveau, verschillende stuurtjes, waarbij opvallend was dat de rand dikker werd bij het toename van het uitvoeringsniveau.

Een M-stuur kan ik me inderdaad iets bij voorstellen, maar dat werd/wordt ook niet in alle modellen geleverd denk ik?

Bij de RS-modellen van Audi zie je inderdaad een ander sportstuur dan. Misschien was ik dan wat teveel gefocust op de 'normale' modellen.

Als we premiummeken achterwege laten dan komen twee sturen bij auto's tegenwoordig niet zoveel voor, dacht ik. Dus wel interessante voer.

Een M-stuur kan ik me inderdaad iets bij voorstellen, maar dat werd/wordt ook niet in alle modellen geleverd denk ik?

Bij de RS-modellen van Audi zie je inderdaad een ander sportstuur dan. Misschien was ik dan wat teveel gefocust op de 'normale' modellen.
Ook die waren leverbaar met diverse verschillende sturen. Driespaaks, vierspaaks, afgeplat...

Tot ik deze twee naast elkaar zag staan was het me echt nog nóóit opgevallen dat de kentekenplaat bij de Agila op de bumper zit en bij de Splash erboven. Laat dit nou bij hun voorgangers (Agila A en Wagon R +) precies andersom zijn!

Dat brengt me meteen bij het volgende onderwerp, waarvan ik denk dat we dat nog niet gehad hadden:

a. Welke auto's ken jij waarvan de achterste kentekenplaat bij een facelift van een plek boven de bumper naar een plek erop of eronder verhuisde, of andersom?

b. Bij welke modellen was of is het van de uitvoering afhankelijk waar de achterste kentekenplaat zit?

a. Welke auto's ken jij waarvan de achterste kentekenplaat bij een facelift van een plek boven de bumper naar een plek erop of eronder verhuisde, of andersom?

De Seat Ibiza heeft tussen 1995 en 1999 twee keer een facelift gekregen

Origineel:
m1by0ifbeh24_800.jpg

1e subtiele facelift:
rcpqaw-jpg.27527

2e (grote) facelift.
m1by0i6bajje_800.jpg

Daar hoort de Córdoba natuurlijk ook bij.

Mazda 616, voor de facelift (vroege exemplaren hadden geen kunststof plaat tussen de achterlichten):

Na de facelift:

Toyota Carina TA40, voor de facelift:

Erna:

Bij de mk2 Renault Clio ging na de 4e facelift het kenteken van de achterklep naar de bumper:

renault_clio_va_va_voom_87.jpg

renault_clio_campus_5-door_2.jpg

Renault deed eerder hetzelfde bij de Safrane:

renault_safrane_3.0i_v6_rxe.jpeg

renault_safrane_1.jpg

En ook bij de 11:

renault_11_turbo_2.jpeg

renault_11_90_gt.jpeg

Ford paste na één jaar de Europese versie van de EcoSport aan, verwijderde het achterwiel en verplaatste het kenteken:
EcoSport_01.jpg

ford_ecosport_17.jpeg

Laatst bewerkt:
De Fiat Idea kreeg in Brazilië nog een facelift, waarbij het kenteken van plaats verwisselde:

fiat_idea_52.jpeg

fiat_idea_attractive_5.jpg

Bij de Linea ging het kenteken bij de facelift juist terug naar de achterklep:

fiat_linea_83.jpeg

fiat_linea_125s_3.jpeg

En de Fiat Palio deed dit trucje meermaals; het origineel had het kenteken in de bumper, bij de 3e facelift verplaatste hij naar de achterklep, om vervolgens bij de 4e facelift weer terug te gaan naar de achterbumper. De 3e facelift-versie werd overigens langer geproduceerd dan de 4e facelift, waardoor het model eigenlijk weer eindigde met het kenteken op de achterklep.

fiat_palio_go_5-door_6.jpg

(3e phase, tot 2016)
fiat_palio_1.8r_84.jpeg

(4e phase, tot 2012)
fiat_palio_5-door_9.jpeg

b. Bij welke modellen was of is het van de uitvoering afhankelijk waar de achterste kentekenplaat zit?

Dit bedoelde je vast niet, maar ik noem hem toch:
De Braziliaanse versie van C3 Picasso was qua uiterlijk vrijwel identiek, maar stond wel op een ander platform dan de Europese versie. Een ander verschil was de locatie van het kenteken:

citroen_c3_picasso_490.jpg

citroen_c3_picasso_br-spec_6.jpeg

Dit bedoelde je vast niet, maar ik noem hem toch:
Mag hoor, leuke toevoegingen! (y)

Renault 19:
renault-r19-1988-1997-2_orig.jpg

ym5yewlbsc3p_800.jpg

Mazda 1300:

70-03-ZH by CitroenAZU, on Flickr

Facelift (waarbij de auto overigens ook een stuk breder werd):

Datsun Sunny B310:

Facelift:

Fiat Ritmo:

Eerst van op naar boven de bumper zonder echt van plaats te veranderen...:

Later weer naar op de bumper en wel een stukje naar beneden:

Ik weet niet of dit nu met een facelift van doen heeft of dat het om Europese en US-uitvoeringen gaat.

De Lancia A112 Abarth had de plaat in de bumper:

De normale versies gewoon tussen de achterlichten:

Laatst bewerkt:
Volgens mij ook de laatste facelift van de Peugeot 504,waar de kentekenplaat onder de bumper kwam.
(Alleen voor Afrika en Zuid Amerika).
En diverse Amerikanen als de Camaro/Firebird,en sommige Buicks.
Sommige dezelfde auto’s hadden het tegelijkertijd.
Denk aan de “Opel” modellen van Vauxhall.
Bij de Opels zat de plaat boven de bumper en bij de Vauxhalls eronder.

De Swift heeft inderdaad meerdere facelifts gehad maar alleen bij de eerste serie (1989-1991) zat de kentekenplaat tussen de achterlichten.

De 2e generatie Ford Fiesta is ook een aantal keer gewijzigd:

De Opel Karl is wellicht de enige auto waarbij tegelijkertijd de kentekenplaat op beide plaatsen gezeten heeft.
Toch niet. :)
Audi 80 Avant / RS2
Bij ''Rocks''-uitvoeringen zie je dat wel vaker:

Renault Scénic vs Renault Scénic RX4
renault_scenic_97.jpeg

renault_scenic_rx4_96.jpg

Fiat Idea vs Fiat Idea Adventure
fiat_idea_13.jpeg

fiat_idea_adventure_6.jpg

En een meer subtiel verschil, maar het kenteken zit toch echt iets meer naar onder:
Fiat Punto Evo vs Fiat Avventura:
19776_04.jpg

fiat_avventura_6.jpeg

En nog eentje uit de eerste categorie: Peugeot 405 voor en na de Iraanse facelift:

image-12-1024x683.png

peugeot_pars_7.jpg

Ik krijg op mijn iPad geen fotootje erin, maar bij de Skoda Superb 2 verhuisde de kentekenplaat ook bij de facelift. Heb het idee dat die niet of nauwelijks hier verkocht is.

De Opel Karl is wellicht de enige auto waarbij tegelijkertijd de kentekenplaat op beide plaatsen gezeten heeft.

opel-karl-v4-652x387.jpg.webp

vtoyqxjbkpjo_800.jpg

De karl rocks had de achterklep van de spark die hier helaas nooit geleverd is, dus geen karl opc hier ivm dat de 1.4 hier nooit is verkocht

De Captur is volgens mij geen facelift maar een nieuwe generatie, net als de huidige Clio ten opzichte van die van 2012.

Mitsubishi Sapporo:

Facelift:

Ik liep vandaag langs een Kia X-Ceed en bedacht me toen dat als je een 5 deurs model zoekt je bij deze generatie Ceed keuze hebt uit maar liefst 4 smaken, namelijk:

Ceed hatchback:

X-Ceed:

Pro-Ceed:

En de Sportswagon:

En toen vroeg ik me af hoe uniek het is dat er binnen 1 generatie en hetzelfde aantal deuren zoveel keuze is aan varianten. Ik kom tot nu toe tot 2 vergelijkbare gevallen.

Toyota Corolla generatie 1987-1992:

5 deurs hatchback:

5 deurs liftback:

5 deurs station:

5 deurs Cross 4WD:

En de Opel B-Kadett.

2 deurs coupé 1:

2 deurs coupé 2:

2 deurs fastback:

2 deurs sedan:

Al weet ik niet of die 2 coupé versies ooit naast elkaar zijn geleverd? Hetzelfde geldt voor de Fiat 128 waar naast 2 verschillende coupe's er ook 2 verschillende 3 deurs Panorama versies waren. En als we dan de 3 deurs Zastava hatchback nog meerekenen komen we op een totaal van 5, maar die laatste is volgens mij nooit als Fiat geleverd?

Al weet ik niet of die 2 coupé versies ooit naast elkaar zijn geleverd?
Ja, tussen 1968 en 1970.

Hetzelfde geldt voor de Fiat 128 waar naast 2 verschillende coupe's er ook 2 verschillende 3 deurs Panorama versies waren.
Nee, de Panorama kwam voor de Familiale in de plaats, en de 3P voor de sportcoupé. De Zastava-varianten zijn nooit als Fiat geleverd.

Subaru Leone I tweedeurs:

C4, c4 Picasso, c4 grand Picasso en c4 aircross. Mijn laptop is overleden kan hem helaas niet uit werken. Met de 1e generatie megane kom ik ook ver, maar haal het net niet

Laatst bewerkt:
Met de originele 911 kom je ook een heel eind. In 1989 had je de coupe, cabrio, targa en speedster. Afhankelijk van of je de 930 911 Turbo als aparte variant en de daarbij behorende coupe, targa, cabrio en slantnose-modellen meerekent kom je uit op een hele hoop versies van 1 model die tegelijkertijd leverbaar waren.
1989-porsche-911-carrera

162854889711cc3b3ac4704c7908DSC_0037-scaled.jpg

r-porsche-911-carrera-sport-targa-1980-now.jpg

vehicle_ad_standard_image_32353872cf542c0a73c228dcd7df069b.jpg

r-1989_Porsche_930_Slantnose_Cabriolet_0044_cshnmw.jpg

(Omwille de lengte van de pagina zal ik maar niet het hele scala aan beschikbare combinaties posten)

Golf 5 hatchback, golf 4 station, golf 5 station, golf plus en de crossgolf
Golf 6 zelfde verhaal, alleen was de golf 4 station al van de markt en werd de golf 5 station pas later vervangen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan