Onzinnige wetenswaardigheden

iDS zei:
SVF zei:
De Pluriel is gebaseerd op de C3 en de Calibra op de Vectra en werd min of meer opgevolgd door de Astra G coupé al is die wel een maatje kleiner en dus discutabel.

De Cailbra is niet gebaseerd op de Vectra maar de Vectra was op de Calibra gebaseerd :)
Alle gekheid op een stokje; Calibra en Vectra zijn gewoon de middenklassemodellen van Opel in de ‘80er jaren, samen ontwikkeld op hetzelfde onderstel, samen gelanceerd. Dus je kan niet zeggen dat de ene wagen op de andere gebaseerd is.

Ze hebben in elk geval dezelfde basis en daar gaat het hier volgens mij om. En als ik me goed herinner kwam de Calibra (in ons land althans) wat later op de markt: de Vectra in 1988 en de Calibra in 1989

HarmenA zei:
Mag er een nieuwe opdracht/categorie worden aangedragen? Het valt mij op dat er de laatste jaren bij behoorlijk wat nieuwe(re) auto's vierspaaks velgen worden aangeboden, in plaats van de 'standaard' vijfspaaks.

Nu was ik wel benieuwd welke auto's dit in het verleden ook al hadden.
m1cyi46b1kyp_800.jpg

5-640x480.jpg

929V6 zei:
Misschien beter om te stellen dat als het model op een ander model gebaseerd is de carrosserie volledig afwijkend moet zijn, en dat het concept geen directe voorganger of opvolger.

Lijkt me ook beter ja.

Kan de Suzuki Samurai Cabrio niet als voorloper gezien worden van de X-90?

MCW ooo zei:
929V6 zei:
Misschien beter om te stellen dat als het model op een ander model gebaseerd is de carrosserie volledig afwijkend moet zijn, en dat het concept geen directe voorganger of opvolger.

Lijkt me ook beter ja.

Kan de Suzuki Samurai Cabrio niet als voorloper gezien worden van de X-90?

Niet echt, want de Samurai werd toen nog gewoon gebouwd (al stopte de import in Nederland wel) en in 1998 opgevolgd door de Jimny.

Mazda MX-3 (1991-1998)

mDxpUsl.jpg

- gebaseerd op de 323 maar verder heel anders
- 1.8 V6 die de 323 niet had
- geen opvolger of voorganger (behalve in Japan de Étude)
- in 1994 een update gehad maar qua exterieur niet echt gewijzigd

929V6 zei:
Niet echt, want de Samurai werd toen nog gewoon gebouwd (al stopte de import in Nederland wel) en in 1998 opgevolgd door de Jimny.

Oja, de Samurai heette sowieso al Jimny in Japan.

Renault Avantime (2002-2003)

m1by0e0bgdv4.jpg

Eén van de meest spraakmakende auto's uit de recente geschiedenis. Een MPV-achtige met twee portieren en geen B-stijl. Geen succes maar des te bijzonderder.

Tja, wie zat er te wachten op een Suzuki in het D-segment? Toch werd het geprobeerd met de Kizashi, uiteraard zonder enig succes.

MCW ooo zei:
Renault Avantime (2002-2003)
https://assets.autoweek.nl/m/m1by0e0bgdv4.jpg

Eén van de meest spraakmakende auto's uit de recente geschiedenis. Een MPV-achtige met twee portieren en geen B-stijl. Geen succes maar des te bijzonderder.

In hoeverre past de Vel Satis daar dan ook bij?
renault-vel-satis-2-0-16v-turbo-170pk-exception-automaat-nl-auto-2e-eig-youngtim.jpg

Wikipedia zegt trouwens wel dat "Aanvankelijk leek er geen opvolger te komen maar eind 2010 werd de Renault Latitude gelanceerd die in hetzelfde segment viel als de Vel Satis" en dat de voorganger van de Vel Satis de Renault Safrane was, maar dat vind ik beide wel wat ver gezocht gezien de afwijkende type carrosserie. Misschien is de Avantime dan toch het betere voorbeeld van een opzichzelfstaand model.

Dat een model trouwens op het platform van een andere auto staat vind ik niet zo'n probleem, want er zullen toch altijd wel wat onderdelen uit de schappen zijn gepakt van bestaande modellen zoals onderstel, vering, remmerij etcetera.

Het gaat mij er vooral om dat het qua uitvoering en carrosserievariant een op zichzelf staand model is zonder voorgangers en opvolging, al zijn daar natuurlijk ook wel grijze gebieden in. Maar die maken de discussie juist leuk. ;)

929V6 zei:

Tja, wie zat er te wachten op een Suzuki in het D-segment? Toch werd het geprobeerd met de Kizashi, uiteraard zonder enig succes.

Jaa goede, altijd een bijzondere move gevonden dat Suzuki, toch bekend van de Swifts, Alto's en kleine(re) jeeps, ineens met zo'n kloeke sedan op de markt kwam. En eerlijk gezegd vond ik het nog best een geslaagd model ook. :)

Vel Satis is soort opvolger van de Safrane maar dan MPV-achtiger ofzo. Twijfelgevalletje denk ik.

MCW ooo zei:
Vel Satis is soort opvolger van de Safrane maar dan MPV-achtiger ofzo. Twijfelgevalletje denk ik.

Ja, vergelijkbaar met de laatste Espace ten opzichte van diens voorganger.

Nog een paar van die Einzelgangers zonder directe voorgangers of opvolgers:

Honda Element
honda_element_2_0083000009c20708.jpg

Alfa Romeo Mito
alfa_romeo_mito_quadrifoglio_verde_274_01a1007d10020be3.jpg

Renault Wind
renault_wind_37.jpg

Volkswagen Phaeton
volkswagen_phaeton_long_011c00000bec08fe.jpg

Mini Moke
austin_mini_moke_2_01e601cc08140610.jpg

Cadillac ELR
cadillac_elr_saks_fifth_avenue_1.jpg

Porsche 928
porsche_928_cs_prototyp_1.jpg

Volvo C30
volvo_c30_6.jpg

Lees de originele post nog eens :)

HarmenA zei:
- Geen (ingrijpende) facelift heeft gehad gedurende de productietijd;

Laten we ook zeggen dat een model minimaal 10 jaar uit productie moet zijn om aan te nemen dat er voorlopig in ieder geval geen opvolger van komt en deze origineel in Nederland is geleverd. :)

De C30 had de 480 als voorloper en de V40 als opvolger, zij het dan als vijfdeurs zoals gebruikelijker werd. Plus hij heeft een flinke nosejob gehad. Phaeton heeft ook een facelift gehad waarbij de neus aardig verschilde.

Van de Alfa Romeo Mito en de Volvo C30 is het toch wel bijzonder dat daar (nog) geen opvolgers of grote facelifts van zijn geweest. Beide best sterke modellen, goed verkocht en zou toch best een (elektrische) opvolger voor te verzinnen zijn.

De Renault Wind is een heel ander verhaal en vraag je je echt af wie bij Renault dat ooit een goed idee en 'gat in de markt' leek, maar als obscuur en eigenzinnig model wel erg leuk :p

MCW 84 zei:
Van de C30 is wel een facelift geweest, waarvan de neus ook best ingrijpend.
https://assets.autoweek.nl/m/m1cyinfbg38u.jpg

https://assets.autoweek.nl/m/m1cyk36bx5ju.jpg

Die facelift bedacht ik me ook net, al was ik eigenlijk ook alweer vergeten dat die er is geweest. Toch geen zuivere eenling dan de Volvo C30, maar blijf het toch wel bijzonder vinden dat er niet meerdere varianten of een opvolger van is gekomen.

Chevrolet HHR
m1dyx5hb0m97.jpg

Daihatsu Aplause , wellicht de facelift te uitgebreid

m1by0jqb8omn.jpg

Daihatsu Materia

m1by0vubadvg.jpg

Honda FR-V

m1cykdnblchh.jpg

Hyundai Terracan

m1by0qpbj4k9.jpg

Nissan Cube

5-640x480.jpg

Peugeot 1007

m1fyhdbb9k41.jpg

Saab 9-7X

m1by0n4bu3v3.jpg

Skoda Roomster

m1dyvcabqxjp.jpg

De Terracan had als voorloper de Galloper en als opvolger de Veracruz.
Van de Cube waren er 2 voorgangers, nooit in Europa geleverd.

HarmenA zei:
MCW 84 zei:
Van de C30 is wel een facelift geweest, waarvan de neus ook best ingrijpend.
https://assets.autoweek.nl/m/m1cyinfbg38u.jpg

https://assets.autoweek.nl/m/m1cyk36bx5ju.jpg

Die facelift bedacht ik me ook net, al was ik eigenlijk ook alweer vergeten dat die er is geweest. Toch geen zuivere eenling dan de Volvo C30, maar blijf het toch wel bijzonder vinden dat er niet meerdere varianten of een opvolger van is gekomen.

Gingen die andere varianten niet als volvo S40 en V50 door het leven?

Ja en de V40 was de opvolger.

Yeti is soort van opvolger van de Roomster, Materia kan wel gezien worden als opvolger van de YRV. Galloper idd van de Terracan

MCW 84 zei:

Ja, zo kun je elke auto hier wel doodredeneren. Dan is de Ford Puma ook de opvolger van de Puma. Alleen een paar extra deuren. De V40 is op zichzelf trouwens ook wel weer een eenling aan het worden, want opvolging is er niet. En tussen de laatste 480 en eerste C30 zat zo'n 11 jaar. Dan kun je wat mij betreft ook niet over een direct opvolger spreken.

Puma is van coupe naar SUV/crossover gegaan. De C30 is van driedeurs hatchback naar vijfdeurs hatchback (V40) gegaan. In een tijd dat driedeurs auto’s steeds minder werden.

MCW 84 zei:
Puma is van coupe naar SUV/crossover gegaan. De C30 is van driedeurs hatchback naar vijfdeurs hatchback (V40) gegaan. In een tijd dat driedeurs auto’s steeds minder werden.

De C30 is een sportief gelijnde yuppenauto en de V40 gewoon een praktische vijfdeurs gezinsauto. Toch wel een wereld van verschil als je het mij vraagt.

De V40 was helemaal niet praktisch. Ook achterin krap en kleine bagageruimte. Was een leaseslet voor de young professionals die even geen 1-serie of Golf wilden.

Sterker nog, wij hebben als gezinsauto een V40 en dat gaat prima met 3 opgoeiende kinderen. Natuurlijk zijn er ruimere auto's, maar zeker de kofferbak is best wel ruim.

Ik weet het, pas net uit productie en heeft ook twee facelifts gehad, maar desalniettemin een opvallende auto waarvoor niet meteen een opvolger klaar staat: Lexus CT200h. Nu kan ik een beetje op het verkeerde been gezet worden door het lokale succes (net als bij de V40), maar deze is toch allerminst geflopt? Waarom staat er niet meteen een nieuwe klaar?

autowp.ru_lexus_ct200h_jp-spec_1.jpg

Auto encyclopedie zei:
Chevrolet HHR

Daihatsu Aplause , wellicht de facelift te uitgebreid

Daihatsu Materia

Honda FR-V

Hyundai Terracan

Nissan Cube

Peugeot 1007

Saab 9-7X

Skoda Roomster

Toch grappig hoeveel eenlingen er nog zijn die ik zelf zo niet kon verzinnen, maar als ze er zo staan toch heel herkenbaar zijn. Vooral de Peugeot 1007 vind ik wel echt een heerlijk curieus ding met de schuifdeuren, wat best heel praktisch klinkt, maar blijkbaar toch helemaal niet aantrekkelijk is, gezien het zeer geringe aantal modellen, busjes en grote MPV's daargelaten, die dit hebben.

En de Chevrolet HHR, ik dacht altijd dat dat een opvolger op de PT Cruiser was. Nooit geweten dat de HHR en de PT Cruiser van 2008 tot 2010 zelfs naast elkaar zijn geleverd in Nederland.

De Chevrolet SSR kan er dan ook bij denk ik.
SSR-2.jpg

Klassiekerrijder zei:
De PT Cruiser was van Chrysler, de HHR van Chevrolet. Verschillende concerns.

De PT Cruiser kan hier overigens ook bij, lijkt me.

Haha ja, ik weet ook even niet waar die verwarring bij mij dan vandaan is gekomen. Of ben ik de enige die vindt dat ze qua concept veel op elkaar lijken?

De PT Cruiser is ook als cabriolet geleverd, dus geen zuivere eenling.
TD_2191_1.jpg

Laten we ook zeggen dat een model minimaal 10 jaar uit productie moet zijn om aan te nemen dat er voorlopig in ieder geval geen opvolger van komt en deze origineel in Nederland is geleverd.

Dat is met de Prowler natuurlijk niet het geval.

929V6 zei:
Uit de oude doos:

Citroën SM

Fiat 130 (ook als sedan)

Fiat Dino (ook als Spider)

Uit de minder oude doos:

Alfa Romeo 8C Competizione 2008 by
[]Alfa Romeo 4C 2014[/url] by Eelco, on Flickr

De Daihatsu Applause (hierboven genoemd) was de opvolger van de Charmant.

Bedankt, maar de modellen die met meerdere carrosserie-varianten zijn geleverd tel ik niet mee.

De 4C en 8C zijn ook als cabriolet geleverd bijvoorbeeld.

Voor zover ik weet zijn Chevrolet en Chrysler ook nooit concerngenoten geweest. In elk geval niet in de tijd van de PT Cruiser en de Chevrolet HHR. Chrysler was toen onderdeel van Daimler en Chevrolet was onderdeel van GM en liepen Echte en Koreaanse uitvoering door elkaar heen.

HarmenA zei:
Bedankt, maar de modellen die met meerdere carrosserie-varianten zijn geleverd tel ik niet. Bij de meesten geldt dat ze ook als cabriolet zijn geleverd namelijk, in ieder geval de 4C en de 8C.

OK, dan blijven alleen de Z8 en SM over. Weliswaar bouwde Chapron van die laatste op speciale bestelling een aantal bijzondere carrosserievarianten, maar die werden niet officieel door Citroën geleverd.

929V6 zei:
Laten we ook zeggen dat een model minimaal 10 jaar uit productie moet zijn om aan te nemen dat er voorlopig in ieder geval geen opvolger van komt en deze origineel in Nederland is geleverd.

Zijn die allemaal met 'grijze import ' op Nederlands kenteken gekomen? Dan telt die inderdaad niet mee, maar het blijft een bijzonder model.

HarmenA zei:
929V6 zei:

Zijn die allemaal met 'grijze import ' op Nederlands kenteken gekomen? Dan telt die inderdaad niet mee, maar het blijft een bijzonder model.

Inderdaad allemaal grijze import (net als de SSR). Plymouth verdween al begin jaren 80 van de Nederlandse markt.

MCW 84 zei:

Yeti is soort van opvolger van de Roomster, Materia kan wel gezien worden als opvolger van de YRV. Galloper idd van de Terracan

De Roomster en Yeti zijn nog best wel lang nog naast elkaar geleverd. qua prijs kwamen ze ook niet echt overeen. En de Roomster stond op een b-segment onderstel en de yeti op een c-segment.

Volgens mij is ook de Chevrolet SSR hier nooit geleverd.
Maar volgens mij is valt de Toyota iQ en de Aston Martin Cygnet hier ook onder.

Jilger zei:
Sterker nog, wij hebben als gezinsauto een V40 en dat gaat prima met 3 opgoeiende kinderen. Natuurlijk zijn er ruimere auto's, maar zeker de kofferbak is best wel ruim.

Zelfs minder inhoud dan de 1-serie en Mazda3 uit die tijd die al niet erg ruim waren. In vrijwel elke test wordt de binnenruimte als minpunt benoemd. Bv op AW: "Op het gebied van prestaties en rijeigenschappen scoort de V40 goed, maar als gezinsauto is de compacte Volvo minder geschikt. Dat is te wijten aan de tegenvallende ruimte op de achterbank en de eveneens vrij krappe kofferbak.". Of jullie hebben het steeds over de V40 stationwagon..

Maar volgens mij is valt de Toyota iQ en de Aston Martin Cygnet hier ook onder.

Die zijn hier wel geleverd. Tenzij je bedoelt dat ze voldoen aan de vraagstelling :)

De PT Cruiser en de Chevrolet HHR zijn van dezelfde ontwerper, Brian Nesbitt. Toen hij weg was bij Chrysler heeft hij de HHR voor GM ontworpen. De PT Cruiser heeft trouwens in 2006 een serieuze facelift gehad.

Terug
Bovenaan