Onzinnige wetenswaardigheden

Opel Adam, als de rocks niet als apart wordt gezien

m1fyg82bnehv.jpg

Renault Twicy

m1nyhu3b9py7.jpg

Frits79 zei:
De Twizy hoort hier niet tussen, hij wordt nog steeds nieuw geleverd.

Die zijn inderdaad nog te nieuw. Van de Adam zou ik een elektrische variant in de toekomst best als kansrijk zien. :)

Frits79 zei:
MCW 84 zei:
Die zijn hier wel geleverd. Tenzij je bedoelt dat ze voldoen aan de vraagstelling :)
Ik bedoel inderdaad de vraagstelling, de Cygnet is überhaupt weinig geleverd.

De Toyota iQ kan wel als een eenling worden gezien, zonder echte duidelijke voorganger en opvolger en nooit een (serieuze) facelift gehad.

De Aston Martin Cygnet maakt de discussie dan wel weer extra interessant, want grotendeels op de iQ gebaseerd. Maar laten we zeggen dat die er niet onder valt omdat het geen 'gangbaar' merk is, dat voorkomt een boel discussie. :p

Lees de opdracht nou gewoon eens goed... :rolleyes: En waarom verwijderen jullie niet de inzendingen die niet kloppen? Kleine moeite.

MCW ooo zei:
Lees de originele post nog eens :)

HarmenA zei:
- Geen (ingrijpende) facelift heeft gehad gedurende de productietijd;

Laten we ook zeggen dat een model minimaal 10 jaar uit productie moet zijn om aan te nemen dat er voorlopig in ieder geval geen opvolger van komt en deze origineel in Nederland is geleverd. :)

Talbot Tagora: wordt vaak gezien als opvolger van de Franse Chryslers maar zat zowel qua formaat als qua motoren (uiteenlopend van 2,2 liter tot 2,6 liter in plaats van 1,6 tot 2,0 liter) in een groter segment. Uit productie genomen zonder opvolger en drie jaar later was het merk ter ziele.

Ook nog eentje in de categorie vierspaaksvelgen trouwens.

[size=large]Welke auto's verbergen een leuke velg onder een wieldop?[/size]

Zo heeft de Prius II best wel een geinig setje velgen onder deze standaard wieldoppen zitten:
vOGm4De.png

AC60Iui.png

En ook de Tesla Model 3 heeft aardige wielen onder de Aero covers:
maxresdefault.jpg

Ik weet nog wel een paar voorbeelden, maar er zijn er vast nog veel meer. Kom maar door!

Jilger zei:
Sterker nog, wij hebben als gezinsauto een V40 en dat gaat prima met 3 opgoeiende kinderen. Natuurlijk zijn er ruimere auto's, maar zeker de kofferbak is best wel ruim.

Ik denk dat interpretatie van ruimte heel persoonlijk is. Als ik op vakantie ga, dan is het allemaal een klein koffertje of reistas mee en daar doe je het maar mee. Wat niet mee kan is overal te koop. Aan de andere kant van het spectrum zie je dat hele grote stationwagens tot het plafond gevuld, en daar nog een dakkoffer op en een aanhanger er achter. En dan zitten er 3 of 4 mensen in die auto. En die mensen hebben misschien nog wel spullen thuis moeten laten....

Ik meen dat er laatst nog een video was van een nieuwe auto die dat had maar verder heb ik echt geen idee. Zullen niet veel van zijn denk ik.

MCW 84 zei:
Ik meen dat er laatst nog een video was van een nieuwe auto die dat had maar verder heb ik echt geen idee. Zullen niet veel van zijn denk ik.

MG4 heeft deze Aero-deksels:
MG_MG4_Electric_2022-01@2x.jpg

en daar zit dit onder:
MG4-Electric-MG-4-EV-front-three-quarter-live-image.jpg

Bekend is denk ik ook wel de e34 M5 3.4:
DSC_0274.jpg

Volgens mij zijn het deze die eronder zitten:
202004-14986-hvjoi-GST6uFHwHN.jpg

De latere M5 3.8 kreeg 'normale' velgen:
art-mg-bmwe34m538+06.jpg

...of toch niet?
FTYSUT9XEAED65D.jpg:large

Gooi ik de AM DB7 er gelijk ook maar in. Die kwam ter aarde met deze geweldige wielen:
aston_martin_db7_7_008a00000586042a.jpg

Velen waren het niet met me eens vwb die wielen, dus kreeg de DB7 andere. Of nee, het zijn gewoon dezelfde wielen maar nu met een klein naafdeksel:
autowp.ru_aston_martin_db7_alfred_dunhill_2.jpg

De Prius+ had ook "velgen" achter de wieldoppen, maar niet zo mooi als de Tesla Model 3 of de Prius II:
Met
f1a2cc82c4439e380d3649c3893f4978.JPG

Zonder
img-1-600x400.jpg

Niet echt 'mooie' velgen, maar de velgen van een C5 zijn populair in de 106 (Rallye)-scene. Waarom? Omdat ze niet van staal, maar van aluminium zijn. Veel lichter wordt het niet en behoorlijk goedkoop te vinden.

1930k3xwfxa8rjpg.jpg

Dizono zei:
Niet echt 'mooie' velgen, maar de velgen van een C5 zijn populair in de 106 (Rallye)-scene. Waarom? Omdat ze niet van staal, maar van aluminium zijn. Veel lichter wordt het niet en behoorlijk goedkoop te vinden.

1930k3xwfxa8rjpg.jpg

Brilliant weetje!

Past deels in dit topic: de Lexus SC430 had bijzondere wielen met een soort aluminium putdeksel als wieldop. Ik vind het wel geslaagd.
m1fyxn9bmans.jpg

Maar latere uitvoeringen hadden een wieldop die eigenlijk het design van de vijfspaaks velg erachter afmaakt:
m1cyi1tb7sbw.jpg

aly74160_lg.jpg

Iets anders; ik kwam er vandaag achter dat mijn MG TF dezelfde asbak heeft als de Jaguar XJ series 1, 2, en XJS. Daarmee is dit onderdeel over meerdere auto's maarliefst 41 jaar nieuw geleverd (1968 t/m 2009). Zouden er onderdelen zijn die langer zijn gebruikt? Mogelijk bij de VW kever en T2 en Fiat 124/Lada 210x omdat die zo lang nog zijn geproduceerd maar daarbuiten iemand een idee?
52594616603_096232a4ed_c.jpg

301350252.jpg

En deze bij Citroen minstens al 24 jaren: het oudste model waarin ik het element heb gevonden is de Xsara Picasso, in de C5 Aircross zorgt het nog steeds gebruikt.
En binnen PSA minstens 27 jaren want ook in de 406 werd hij al toegepast.

In de 406 en Xsara pas vanaf mid 2001, dus 21 jaar. Maar die kwam inderdaad zeker in mijn hoofd naar voren.

Ik zat net een hoop Toyota interieurs te bekijken. Die lompe, gedateerde knoppen voor de stoelverwarming in de Corolla vind ik (vooralsnog) juist niet in oudere modellen terug. Dus Toyota ontwerp bewust gedateerde knoppen...

Volgens mij was de Passat B5 uit 1997 de eerste met deze handgrepen:
volkswagen_passat_sedan_21.jpg

Die dingen zijn vervolgens het hele VAG-gama door gegaan, van Polo en Golf tot Octavia, Leon, Toledo. Alleen Audi had altijd van die mooie verzonken grepen.

Tot voor kort zaten ze nog op de Gol, die onlangs uit productie is gegaan. 25 jaar dus!

volkswagen_gol_5-door_8_0148003b0ded0a70.jpg

Dizono zei:

1930k3xwfxa8rjpg.jpg

Die dingen waren vooral populair in Engeland bij 306 racers, ik heb ze ook nog onder m'n 306 gehad.
Ze war maar liefst een kilo f 6 lichter dan de meer bekende Speedlines, de eerste versie moest je mijden want scheurden rond de boutgaten....

Het is al een tijdje stil hier, dus dacht ik gooi er even weer 1 in.

IK ben opzoek naar Auto's waarvan het oermodel puur een 2 en/ of 3 deurs was "volgende Generaties mogen dat ook nog zijn" maar waar uiteindelijk de switch is gekomen en waarbij een opvolger een 4/5 deurs werd, en de 3 deurs ook nooit weer is teruggekomen.

- Het type naam moet het zelfde zijn. Seat Arosa / Seat Mii of VW Lupo/ Fox/ Up! Citroën C2 / Citroën C1 zijn uitgesloten, een kleine toevoeging aan de oernaam is geen probleem
- Uiteindelijk generaties die er in 1e instantie wel als 3 deurs waren , maar waar in de loop de 3 deurs werd geschrapt zijn uitgesloten, de ford Fiesta die al ver voor de facelift de 3 deurs schrapte, wellicht buiten NL is die wel langer geleverd. Ook de Up en de Mii zijn er geweest als 3 deurs, maar hebben de eindstreep niet gehaald.
- Als de 5 deurs in de loop van de productie of bij een facelift pas komt is ook uitgesloten. Audi a3 die in 1996 als 3 deurs werd gelanceerd en in 1999 kwam met een 5 deurs.
- Auto's worden in het algemeen groter en een beetje segment verschil mag wel , maar de oer ford Puma een coupe heeft niks te maken met de huidige SUV

Renault Twingo 1e en 2e generatie alleen als 3 deurs. Vanaf 2014 alleen 5 deurs

Ford Ka 1e en 2e generatie alleen als 3 deurs. Derde generatie alleen als 5 deurs

Suzuki Baleno jaren 90 model, hatchback alleen als 3 deurs. Vanaf 2016 alleen 5 deurs

Citroen DS3 1e generatie alleen 3 deurs, nieuwe model alleen als 5 deurs

Mazda 121 eind jaren 80 alleen als 3 deurs. Bolhoedje vanaf 1991 alleen 4 deurs

Fiat Panda oermodel alleen 3 deurs. Vanaf 2003 alleen als 5 deurs

Honda Jazz jaren 80 alleen 3 deurs. Vanaf 2002 alleen 5 deurs.

Lancia Ypsilon tot 2011 alleen 3 deurs. Daarna alleen als 5 deurs

Edit: plaatjes toegevoegd!

Laatst bewerkt:
Zo dat was kort maar krachtig en helaas zonder afbeeldingen

De oer baleno was er ook als 4 deurs sedan en als 5 deurs station

De laatste generatie 121 "opvolger van de bolhoed) was er zowel als 3 als 5 deurs en was er ook nog als ford fiesta.

Kan aan mijn inbreng liggen, maar slot er maar op?

Die 121 Fiesta kloon had ik even niet aan gedacht. Baleno is idd een twijfelgeval als je de sedan en station meerekent.

Nog een paar, mét plaatjes!;)

Fiat Bravo 1996 3 deurs:

en 10 jaar later alleen als 5 deurs:

Honda Insight 2000 3 deurs:

En de volgende generatie alleen als 5 deurs:

Kia ProCeed 1e 2 generaties als 3 deurs:

Huidige model alleen als 5 deurs:

Skoda Rapid 1983 2 deurs:

En de 4 deurs uit 2015:

Laatst bewerkt:
??? Een beetje geduld hebben misschien? Ik heb er nu geen tijd voor maar wil vanavond best naar meer voorbeelden zoeken.
Excuses ik was wat te snel, denk dat SVF zijn sugesties had gereserveerd en nog niet in de gelegenheid was om ze uit te werken, typisch geval volgende keer ik even tot 10 tellen

Laatst bewerkt:
Skoda Octavia (1959):
50386422892_e00d0cd46f_c.jpg

Skoda Octavia (1997):
yujycvhb46nz.jpg

De Mini Clubman is een geval apart:
52055095029_5d5694a0d1_c.jpg

Die kreeg er in de modernere uitvoering eerst aan één kant een deur bij, en bij de volgende generatie aan beide kanten:
m1dyvitbwhrl.jpg

Mitsubishi Sapporo (1978):
28557871077_eb3fea2295_c.jpg

Mitsubishi Sapporo (1987):
48244567202_56a506f84e_c.jpg

Verder zou ik naast wat al genoemd is geen voorbeelden weten die aan alle eisen voldoen. Ik was nog geneigd de Toyota 4 Runner te nomineren, maar daarvan blijkt van de tweede generatie toch een zeldzame (niet in Europa geleverde) driedeursuitvoering bestaan te hebben.
Er zijn nog wel wat modellen te noemen waarvan de eerste generatie(s) alleen als tweedeurs, de volgende als twee- of vierdeurs en de latere alleen nog als vierdeurs geleverd zijn.

Terug
Bovenaan