Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Mona zei:
De volgende stappen moet ik doorlopen: klopt dit?
1. verzekering (doppelkarte, grune karte), geldig 14 dagen
2. exportkenteken bij Strassenverkehrsambt/Kfz zulassungsstelle
3. platen laten maken bij Schildermacher
4. rijden naar Nederland
5. RDW keuring
6. BPM aangifte

Strikt genomen mag je niet rijden als je geen BPM hebt betaald, maar dat risico loop ik dan maar. Hoe moet ik anders in Nederland komen. Vanuit Duitsland kan je geen aangifte doen, want je moet eerst door de RDW keuring. Bij aanhouding, krijg ik waarschijnlijk een waarschuwing o.i.d.

Hoop dat jullie mij met name met het verzekeringsgedeelte kunnen helpen.
De stappen kloppen. Je kunt overigens ook een exportkenteken voor 9 dagen krijgen. Scheelt iets.

De verzekering kun je ter plekke bij de schildermacher afsluiten. Bij de Schildermacher in kleve kost dat 117 euro incl. de 2 kentekenplaten. Mocht je goedkoper willen, dan raad ik je www.nondos.de aan. Nadeel van online aanvragen, is dat de verzekering voor een exportkenteken toch per post verstuurd moet worden. Gewoon even bellen of dat nog lukt om op tijd te krijgen.

Voor meer info kun je ook een hier kijken:
https://www.bpmberekenen.com/procedure-exportkenteken.html
https://www.bpmberekenen.com/import-auto-uit-duitsland-naar-nederland-op-exportkenteken-of-ausfuhrkennzeichen.html
https://www.bpmberekenen.com/tenaamstellen-duitsland.html

Carfanatic zei:
Je sluit ter plekke (voor achterlijk veel geld) een verzekering af.

zie online prijzen van 4/5 tientjes?
Kostte mij 77 euro. Voor 5 dagen WA hè, dus dat komt neer op een maandpremie van ruim 460 euro. Ik denk dat je voor dat geld een Ferrari all risk kunt verzekeren.

5 dagen WA, dat klinkt als een kurzzeitkennzeichen en daar mag je in NL niet mee rijden. De boete bedraagt 400 euro....

Ik heb gisteren een auto aangeschaft in België, die ik één dezer dagen kan afhalen. Nou heb ik gecontroleerd hoe ik de auto (zelf rijdend) naar NL kan krijgen. Zoals eerder hier ook al beschreven dien je zogeheten transitplaten aan te vragen. Daarin zit een WA-verzekering inbegrepen.
Vooruitkijkend op de zaken: als ik de auto in NL heb, dien ik dus naar de RDW te gaan voor keuring en BPM-afdracht. Er wordt steeds vermeld dat je hiervoor een eendagskenteken dient aan te vragen voor de rit van huis naar het keuringsstation. Is dit noodzakelijk, als je transitplaten en WA-verzekering nog geldig zijn?

Heel strikt genomen wel. Je mag namelijk officieel niet op de transit platen rijden in Nederland. Ik heb alleen nog nooit iemand gehoord die problemen had met de transit platen. Maar een eendagskenteken kost je ook niets, dus waarom twijfelen?

Weet je het zeker dat je met transitplaten niet in NL mag rijden? Bron?
Ik had namelijk begrepen dat het wel mocht... Ik zal vandaag nog eens opbellen met een bureau in België die de transplaten uitgeeft.

Siemi1 zei:
5 dagen WA, dat klinkt als een kurzzeitkennzeichen en daar mag je in NL niet mee rijden. De boete bedraagt 400 euro....
En wordt daar momenteel actief op gehandhaafd? Bij mijn weten is Nederland nog altijd in dubio of je het kunt maken om een kenteken dat in een ander EU-land geldig is, hier niet geldig te verklaren.

@thewong
Officieel, heel strikt genomen, mag het niet. Maar als je op exportkenteken aangehouden wordt, dan krijg je een document van de douane waarop je opties staan om het ontstane probleem te "herstellen". De optie van binnen 2 weken BPM aangifte doen geeft aan dat het gedoogd wordt. Je krijgt dan ook geen bekeuring. Wordt je echter een 2e keer staande gehouden, dan wist je dat het niet mocht en krijg je wel een boete.

@Carlover
Er zijn korpsen die er op controleren. Vooral langs de A1 bij Enschede en rond Amsterdam. Ik heb pas nog iemand geholpen die aangehouden was. Je krijgt een boete van 400 euro plus dat je niet verder mag rijden.
Het kurzzeitkennzeichen wordt in Nederland gedoogd, maar als je er een bekeuring voor krijgt, en die kans is aanwezig, dan mag je die toch gewoon betalen, aangezien je juridisch echt in overtreding bent.
Het kurzzeitkennzeichen is een kenteken wat niet aan de internationale normen voldoet en buiten Duitsland niet erkent hoeft te worden. Dus Nederland hoeft hem niet te erkennen. Sterker nog, op het "kentekenbewijs" wat er bij zit, staat expliciet dat hij alleen is voor ritten BINNEN Duitsland.

Vandaag de auto in België opgehaald en naar huis gereden met een in Brussel verkregen Duitse kurzzeitkennzeichen o_O Volgens de merkdealer, alsmede de uitgevende partij zijn deze zowel in België als NL geldig om de rit naar huis te maken. Lees ik nu het bovenstaande van Siemi1...

Maar goed. Iig goed thuis aangekomen. Helaas is het aan de hand van het bovenste verhaal niet verstandig om te rijden. Dus wachten op de definitieve platen. Was/ben aan't twijfelen om maandag met dit kenteken naar de RDW te rijden, zodat ik niet hoeft te wachten op een ééndagskenteken. Is 10-15 km van mij vandaan.
1. Is dit verstandig?
2. Hoelang duurt de aanvraag voor een ééndagskenteken?
3. Kun je voor het kenteken voorkeuren aangeven mbt de nr's/cijfers hiervan?

Nou ja, ik heb gewoon 5 dagen rondgereden met dat kenteken, maar dan zal ik wel mazzel hebben gehad.
Ik zou het aandurven om zo'n boete aan te vechten, maar je loopt wel het risico dat het veel geld gaat kosten...........

Los van de politie onderweg. Kunnen ze bij de RDW/Douane je melden bij de politie wanneer je voor de keuring/BPM-afdracht gaat?

thewong zei:
Los van de politie onderweg. Kunnen ze bij de RDW/Douane je melden bij de politie wanneer je voor de keuring/BPM-afdracht gaat?
Yep, er kan daar ook gecontroleerd worden, al heb ik nog nooit gehoord dat dat gebeurt.

Het beste kun je met de RDW bellen, zeggen dat je graag dezelfde langs wilt komen om een eendagskenteken op te halen. Kost je een keer extra op en neer rijden, maar dan zit je wel goed. Was de laatste keer toen ik even haast had in Zwolle geen probleem. Kon het kenteken daar zo afhalen.

Bedankt Siemi1! Ik had het ook op een ander forum gelezen dat je die gewoon kunt afhalen. 1st thing tomorrowmorning :) !

Siemi1 zei:
@thewong
Officieel, heel strikt genomen, mag het niet. Maar als je op exportkenteken aangehouden wordt, dan krijg je een document van de douane waarop je opties staan om het ontstane probleem te "herstellen". De optie van binnen 2 weken BPM aangifte doen geeft aan dat het gedoogd wordt. Je krijgt dan ook geen bekeuring. Wordt je echter een 2e keer staande gehouden, dan wist je dat het niet mocht en krijg je wel een boete.

@Carlover
Er zijn korpsen die er op controleren. Vooral langs de A1 bij Enschede en rond Amsterdam. Ik heb pas nog iemand geholpen die aangehouden was. Je krijgt een boete van 400 euro plus dat je niet verder mag rijden.
Het kurzzeitkennzeichen wordt in Nederland gedoogd, maar als je er een bekeuring voor krijgt, en die kans is aanwezig, dan mag je die toch gewoon betalen, aangezien je juridisch echt in overtreding bent.
Het kurzzeitkennzeichen is een kenteken wat niet aan de internationale normen voldoet en buiten Duitsland niet erkent hoeft te worden. Dus Nederland hoeft hem niet te erkennen. Sterker nog, op het "kentekenbewijs" wat er bij zit, staat expliciet dat hij alleen is voor ritten BINNEN Duitsland.
Ik heb er hier een voor me liggen, maar kan niet ontdekken dat 'ie enkel geldig is in Duitsland. Er staat letterlijk: "Fahrzeugschein für Fahrzeug mit Kurzzeitkennzeichen, Das vorstehende Kurzzeitkennzeichen ist", gevolgd door de NAW gegevens van de afnemer van het kenteken, daarna "für das umseitig beschriebene Fahrzeug zu Prufungs, Probe und Uberfuhrungsfahrten zugeteilt worden. Dieser Schein gilt nur, wenn die umstehende Beschreibung vom Inhaber in Dauerhafter Schrift ausgefult und unterschrieben ist."

Dat zegt niks over het land waarin het geldig is.

effe voor de duidelijkheid. Ik heb afgelopen woensdag een auto uit duitsland gehaald (wel om half 3 snachts vertrokken om half 8 alweer in Munchen te zijn). na 1-2 uur auto te hebben bekeken ben ik met een medewerken van die garage naar een kantoortje gegaan om export-kentekenplaten aan te vragen dit heb ik binnen anderhalf uur kunnen regelen (geldig voor 5 dagen) helemaal geen probleem ongeveer 100 euries gegeven en klaar was. rond 8 uur s'avonds was ik thuis die woensdag en de volgende dag ben ik dus om 9 uur naad RDW van roosendaal gegaan met die export kenteken platen uit duitsland. Na ongeveer 45 minuten met ik geholpen en was die auto RDW goedgekeurd naarna gelijk een BPM formuliertje aangevraagd (echt gedoe om dat in te vullen) Met dit formuliertje ben ik naar een bedrijfje gegaan die autos invoert (die doen het voor je tegen een prijs die verschillend is bij ieder bedrijf). Dus dezelfde dag ben ik nog teruggegaan naar RDW (afdeling BPM) heb die formuliertje daar afgegeven en het was allemaal goed. Dezelfde dag krijg je een email met daarin hoe je moet betalen en hoeveel BPM (het was hetzelfde wat die andere bedrijf voor me hadden uitgerekend). Die rekening betaal je dus gewoon en klaar ben je dus. Nou zit ik op papieren van RDW te wachten (autopapieren) en daarmee moet ik kenteken laten maken en dat was het.

Er is dus niets moeilijks aan om een auto in te voeren in Nederland uit Duitsland.

Conclusie:

- 2 keer naar RDW geweest met duitste export-kentekens (niets aan de hand)
- paar keer politie tegengekomen (niets aan de hand) maar ik weet niet of die mij kenteken in de gaten hadden.

als je een export kenteken regelt voor 5 of meer dagen in duitsland betekent het dat je en verzekerd bent en mag gaan rijden in EUROPA.

hopelijk heb je hier wat aan!

P.S. het is een W124 model uit 14-12-1994 E320 full options. 350€ BPM en klaar is kees :)

P.S.S. W124 de beste auto ooit gebouwd door mercedes!

Mooie auto, maar het geld dat je aan dat bedrijfje hebt betaald, had je makkelijk kunnen besparen door even rustig zelf uit te rekenen hoeveel de BPM bedraagt. Maar goed, zo maakt ieder z'n keuzes. Zo is het wel nóg simpeler.

Super om te zien dat hier zoveel kenners rondlopen!

mijn situatie: ik wil een Peugeot 307 CC importeren uit duitsland (mits dat financieel aantrekkelijk is). ik ben op een zoektocht naar een auto met de volgende specs:

- 2.0 136 motor
- bouwjaar > 2005 (facelift model)
- kleur alles behalve zilver
- lederen interieur
- pdc
- stoelverwarming
- km stand < 100.000

maar stel nu dat ik er een vind bij een duitse peugeot garage: wat is dan gebruikelijk: garantie afkopen, overdragen, etc.?
ik ga daar dus naartoe, of regel transport en dan begint de hele papierwinkel. het betreft een model dat hier ook verkocht is, dus geen pobleem met typegoedkeuring. daarnaast zijn alle opties af fabriek, dus ook geen gesjoemel ermee mogelijk.

ik zie even door de bomen het bos niet meer echter. wat moet ik nu, in welke volgorde regelen... of loont het om toch maar een bedrijf hiervoor in de hand te nemen?

Je gaat naar het bedrijf waar de auto te koop staat. Je inspecteert de auto, onderhandelt over de prijs (hoewel dat in Duitsland toch anders ligt dan in NL) en betaald de koopsom. Hoogstwaarschijnlijk kan de dealer of een Kurzzeit- of een Exportkennzeichen regelen voor je. Zo niet, dan zul je je met de papieren en de auto moeten wenden naar de dichtbijzijnde Kraftfahrzeugzulassungsstelle. Daar kan je een Exportkennzeichen krijgen waarbij de auto gecontroleerd moet worden door de ambtenaren, of een Kurzzeitkennzeichen (daarvoor hoeft de auto niet naar de Zulassungsstelle). Verzekering kan je ter plaatse kopen evenals het laten drukken van de platen. Als je de platen in bezit heb moet je ze monteren op de auto. Je kunt nu met de auto naar Nederland rijden.

Zorg dat je alle documenten heb (Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein). Daarna kun je op de bonnefooi 's ochtend naar de RDW voor een inschrijving personenauto en eventuele APK. Daar kan je ook aangifte doen van de BPM (aan de hand van de nieuwwaarde en opties van het voertuig). Als alles in orde is krijg je het kentekenbewijs een paar dagen later in de bus waarmee je je kentekenplaten op kan gaan halen. En natuurlijk niet vergeten de auto te verzekeren.

Over de garantie: die heb je misschien volgens Europese wetgeving wel maar ik zou er vanuit gaan dat je daar niets van hoeft te verwachten. Dat is wel het risico als je een gebruikte auto koopt in het buitenland.. Misschien kan je het gebruiken tijdens de onderhandelingen maar ik zou er niet teveel van verwachten.

Hoe zit het eigenlijk als je een nieuwe auto wilt importeren vanuit Duitsland :confused:
Is dit interresant?? en moet je hier BTW voor betalen??

Ik heb de laatste pagina's mee gelezen met dit topic en na wat speurwerk op de bekende Duitse site's wil ik nu ook een auto(tje) in gaan voeren.

Smart Fortwo CDI Cabrio
Energielabel: A met 88g/km co2 uitstoot.
Bouwjaar: 2007 of 2008

Uit de website van de belastingdienst begrijp ik dat ik op dit type auto geen BPM verschuldigd ben door zijn "milieuvriendelijkheid".

Echter is het voor mij nu onduidelijk of ik voor mijn potentiële 2007 of 2008 auto nu wel of niet BPM verschuldigd ben.

B.erend zei:
Hoe zit het eigenlijk als je een nieuwe auto wilt importeren vanuit Duitsland :confused:

Is niet interessant. Je betaalt BTW in Duitsland + BPM bij invoer. Totaal ben je dan hetzelfde of meer kwijt (bij een BPM-vrije auto wellicht wat minder). Het wordt wel interessant als je een jonge 2e hands koopt van bijv. 1-1,5 jaar oud. Dan krijg je bij invoer een sterk verlaagd BPM-tarief (circa de helft).

Lauwe zei:
...
Bouwjaar: 2007 of 2008
...
"U betaalt geen bpm voor personenauto’s die op of na 1 januari 2009 voor het eerst in gebruik zijn genomen ...

Echter is het voor mij nu onduidelijk of ik voor mijn potentiële 2007 of 2008 auto nu wel of niet BPM verschuldigd ben.

ehm, 1 jan 2009 lijkt mij een redelijk duidelijk verhaal? die dingen die jij wilt kopen hebben een bouwjaar van voor 1 jan 2009, dus bpm verschuldigd.

meeuw zei:
B.erend zei:

Is niet interessant. Je betaalt BTW in Duitsland + BPM bij invoer. Totaal ben je dan hetzelfde of meer kwijt (bij een BPM-vrije auto wellicht wat minder). Het wordt wel interessant als je een jonge 2e hands koopt van bijv. 1-1,5 jaar oud. Dan krijg je bij invoer een sterk verlaagd BPM-tarief (circa de helft).

Ik ben zelf aan het kijken voor een Ibiza Ecomotive en denk dat het dan toch interessant kan worden. BTW betaal je in Nederland ook en BPM betaal je in dit geval niet.

Helaas spreek ik vrijwel geen Duits waardoor het zaken doen wat lastiger wordt.......

Hallo dit is een beginner op dit vlak met de volgende vraag:
In de advertentie op autoscout staat: NETTO-EXPORT MÖGLICH.
Dit is van een autobedrijf in Dld.
Wat is de betekenis hiervan?

Export zonder berekening van BTW (kan alleen voor bedrijven met een BTW-nummer).

Hé meeuw,

Dank voor je snelle reactie, die ik eigenlijk zelf ook had kunnen (moeten) bedenken, wat suf. (ach blond hè)
o_O
Anne

Even voor mijn eigen duidelijkheid ( wil straks nml niet voor verassingen komen te staan)

Ik heb een Audi a4 Avant 2.0 T FSI uit 2005 op het oog.
Deze wordt in Duitsland aangeboden voor 15.890 euro.
Nu wil ik deze dus importeren en weten wat de BPM is die ik straks nog moet betalen.
Hiervoor ben ik naar de BPM Calculator gegaan en heb ik alle gegevens over deze auto ingevuld.
Nu komt ie met 2 BPM berekeningen:

BPM berekening 2005 waar onder aan de streep staat: BPM totaal incl. leeftijdskorting 74% = 2722 euro
BPM berekening 2010 waar onder aan de streep staat: BPM totaal incl. leeftijdskorting 74% = 2159 euro

Kan ik nu dus het laagste BPM bedrag optellen bij de aankoopprijs van de auto? 15890+2159= 18049 euro.

Is dit dan mijn totaalprijs of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb nml het idee dat de BPM calculator de opties niet meetelt.

Hoe kan ik er bijvoorbeeld voor zorgen dat ik ook weet hoeveel BPM ik moet betalen als er een ingebouwd navigatie systeem in zit?

Sorry voor al deze Noob vragen.

@Superdutch, Je mag idd uitgaan van de waarde die het laagste is, bij de 18049 euro komt nog 100 euro bij voor de keuring bij de RDW en nog 100 euro voor een uitvoerkenteken in Duitsland.

De BPM calculator neemt de opties niet mee in de berekening. op autotelex.nl kun je een berekening maken voor 15 euro deze is kant en klaar om in te leveren bij de douane/belastingdienst. deze site kent alle optie's en paketten van alle merken.

Succes met de import en laat het even weten als het gelukt is.

Ik wil een auto kopen van een particulier in Duitsland, waar moet ik daarbij op letten?
De verkoper wil de eventuele transactie afhandelen bij zijn merkdealer, is dit gebruikelijk? Een exportkenteken zal rond de 200 euro kosten volgens hem, klopt dit ongeveer en hoe lang is zo'n kenteken dan geldig?

Bij voorbaat dank.

heb je dit topic wel helemaal gelezen? Alles staat er wel in.
200 euro is wel wat ruim, maar als zij alles voor je regelen heb je daar denk ik wel een paar tientjes extra voor over. In nederland mag je max 2 weken rondrijden met een duits kenteken. Dit moet je wel van te voren melden bij de douane.

meeuw zei:
B.erend zei:

Klopt niet helemaal, Meeuw. Je wordt bij invoer van een nieuwe auto (jonger dan 6 maanden of minder dan 6.000 km gereden) hier in Nederland aangemerkt als (éénmalig) ondernemer voor de BTW. De Duitse dealer levert dan tegen het 0-tarief (in Duitsland is dan geen BTW verschuldigd), en de BTW wordt dan van de koper geheven bij invoer in Nederland.

Olds zei:
meeuw zei:
B.erend zei:

Klopt niet helemaal, Meeuw. Je wordt bij invoer van een nieuwe auto (jonger dan 6 maanden of minder dan 6.000 km gereden) hier in Nederland aangemerkt als (éénmalig) ondernemer voor de BTW. De Duitse dealer levert dan tegen het 0-tarief (in Duitsland is dan geen BTW verschuldigd), en de BTW wordt dan van de koper geheven bij invoer in Nederland.

Betekend dit dat je in Duitsland de auto netto koopt en hier in Nederland de BTW betaald bij aangifte:confused:

Vallen eigenlijk alle voordelen weg indien je een auto importeert onder de 90 gram uitstoot?

In dit geval valt het BPM voordeel geheel weg en is de BTW hetzelfde m.u.v. een auto jonger dan 6 maanden... klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Olds zei:
B.erend zei:
Betekend dit dat je in Duitsland de auto netto koopt en hier in Nederland de BTW betaald bij aangifte:confused:

Ja.

Maar voor een BTW-plichtige ondernemer/bedrijf wordt die BTW weer afgetrokken bij de aangifte. Dus per saldo 0.

Olds zei:
B.erend zei:

Ja.

Dit betekend dus dat het een BTW auto moet zijn ;) En weet de Duitse verkoper dan dat je de auto netto mag meenemen? hoe moet je dit aantonen??
Moet je dan tijdens de aangifte van de BPM, ook de BTW betalen?? en hoe kom je erachter hoe veel dit is??

Hi,

Ben nu halverwege importeren van auto vanuit Italie. Ik doe het zelf maar heb de exportkentekens (Duitse, 5 dagen geldig) door een importkantoor laten regelen. We zitten nu al in Italie en koopovereenkomst is vanmorgen afgesloten. Vanmiddag (vrijdag) zou ook de exportkenteken bij het hotel bezorgd worden. Echter, de kentekens zijn niet bezorgd - erger: het zou pas maandag bezorgd worden volgens de tracking van de koerier.

Ik zou zaterdag terugrijden maar ben nu dus genoodzaakt om maandag de kentekens af te wachten. Slechtste scenario is wanneer de kentekens pas maandag laat in de middag bezorgd zou worden. Dan betekent dat ik na middernacht pas in NL zullen arriveren. Auto is dan niet verzekerd. Ook ben ik twee extra overnachting en verblijf kwijt. Dat is geen staf in Italie maar ik moet ook werken :)

Importkantoor heeft nog voorgesteld om de nummer van de exportkenteken (dat heeft ze wel) op karton te schrijven en zo terug te rijden maar dat lijkt mij illegaal (toch?). Verdere oplossing heb ik de importkantoor nog niet horen aandragen, het is natuurlijk weekend en ook in Nederland is alles chiuso.

Een mogelijkheid is om zaterdag verzekeringsmaatschappijen rond te bellen en een verzekering op chassisnummer proberen te regelen. Maar nog steeds heb ik dan geen kenteken. Heeft iemand een tip voor verzekeraar en of ik via de verkoper (autohandelaar) een soort van dealerkenteken kan lenen en op de auto kan schroeven??

De Italiaanse autobedrijf verdient trouwens een pluim. Ze hebben mij goed geholpen en al hun contacten aangeboord om de papierwinkel en de nodige kleinreparaties binnen 1 dag te regelen.

bijvoorbaat dank!

Een Kurzzeitkennzeichen is niet geldig in Italie, sterker nog, de Italiaanse politie controleert en beboet hiervoor (althans, dit las ik op een Duits autoforum) Heeft Italie geen eigen exportkenteken?

Hallo,

Na dit forum te hebben gelezen ben ik zeker wat wijzer geworden. Maar blijf toch nog met een aantal vragen zitten.
Ik heb een auto op het oog die ik graag zou willen hebben maar de verkoper is een particulier.

Nou las ik op de ADAC site dat je stickers moet hebben voordat je de tijdelijke kenteken platen krijgt.
En kan ik alles bij de ADAC regelen kwa papierwerk als ik de auto wil exporteren?

Alvast bedankt.

Cobraa zei:
Hallo,

Na dit forum te hebben gelezen ben ik zeker wat wijzer geworden. Maar blijf toch nog met een aantal vragen zitten.
Ik heb een auto op het oog die ik graag zou willen hebben maar de verkoper is een particulier.

Nou las ik op de ADAC site dat je stickers moet hebben voordat je de tijdelijke kenteken platen krijgt.
En kan ik alles bij de ADAC regelen kwa papierwerk als ik de auto wil exporteren?

Alvast bedankt.

Nee, je zult naar de KFZ-Zulassungsstelle moeten in de gemeente waar je de auto koopt als je een exportkenteken wilt krijgen voor de auto. Let er wel op dat de auto dan een schouwing moet ondergaan en dat de auto dus niet 'abgemeldet' moet zijn (dan kan je er tenslotte niet naar toe rijden). Het alternatief, het hierboven besproken Kurzzeitkennzeichen (tijdelijk kenteken, niet specifiek voor export doeleinden maar voor 'Uberfuhrungsfahrten') vraag je bij diezelfde Zulassungsstelle aan, waarbij je een kentekenbewijs meekrijgt dat je zelf in kunt vullen. Als je platen heb laten maken nadat je het kenteken heb aangevraagd (en natuurlijk de verzekering hebt afgesloten) moet je weer diezelfde Zulassungsstelle binnen om een zegel op de kentekenplaat te krijgen, ik neem aan dat je dat met een sticker bedoelt.

Dank je wel Vinnievw voor je duidelijke uitleg.

De auto was al verkocht dus die ging over.

Nou heb ik een andere auto gezien maar die is van een garage dus allemaal wel makkelijker. Alleen beetje irritant dat hij geen Engels kan praten.
Nu is deze auto met schade dus heb ik een auto ambulance nodig om um te halen. Nu hoop ik dat dat geen probleem kan zijn want die kan ik denk wel regelen. Ik hoef er dus niet mee te rijden. Het t enige wat ik daar dus moet doen is de auto op mijn naam zetten en de juiste papieren mee nemen zoals de TUV.

T enige nadeel is dat t 886 km is van mn woonplaats. o_O. Zouden jullie dit voor een auto overhebben waar je 3500 tot 4000 euro op kan besparen.

Hier nog een vraag van een leek. Wat zijn de mogelijkheden, naast contant afrekenen, om een auto in Duitsland te betalen als het gaat om bedragen van +/- 20k? Misschien ter plaatse via internetbankieren?? Of is contant het handigste? Hoor het graag.

Dat zou ik ook wel willen weten. Ik ben voornemens het contant te doen, maar als er een betere manier is, dan sta ik daarvoor open.

Zo net 2 uur gebruikt om dit topic door te nemen, maar heb toch nog een paar vraagjes:

Mijn stappen plan.

1) Kijk op internet bij audi.de naar een auto naar wens.

2) Stuur een email met de vraag of er geen krassen en/of deuken op de auto zitten en of de auto ooit schade heeft gehad.

3) Ga kijken bij de auto. De auto bevalt. Moet ik dan een aanbetaling doen, kan ik nog een beetje pingelen (ben namelijk nederlander) en hoe zit het met de garantie daar heb ik natuurlijk niks aan? (uitgaande dat de fabrieksgarantie is vervallen)

4) Vraag de audi dealer om een exportkenteken te regelen met tijdelijke verzekering. Hoeveel dagen is deze verzekering geldig, is dit een WA of een all risk verzekering.

5) Week later haal ik de auto op en rijd ik terug naar Nederland met het Duitse exportkenteken. Welke papieren krijg ik allemaal mee van de Duitse audi dealer en ga ik een 25K contant betalen of kan ik daar met pin betalen?

6) Zet de auto bij terugkomst direct in de garage en vraag bij de RDW een 1 dagskenteken aan.

7) Via autotelex vraag ik een bpm formulier aan.

8) De 1-dagskentekenplaten monteer ik op de auto. Rijd s' ochtends vroeg naar de RDW voor een keuring (welke papieren moet ik bij de rdw kunnen tonen?, heb ook iets gelezen van een cvo of is dat de fahrzeugbrief) en ik lever het bpm formulier in bij de douane.

9) Zet de auto na bovenstaande keuring weer in garage.

10) Krijg een mailtje van de douane met het bpm bedrag. Dit betaal ik en dan kan ik Nederlandse kentekenplaten aanvragen. Is de auto verzekerd in de tijd dat ik moet wachten op de Nederlandse kentekenplaten?

Als ik iets vergeet of verkeerd doe, graag uw reactie.

Met een aantal zaken kan ik je helpen.
Waal zei:
3) Ga kijken bij de auto. De auto bevalt. Moet ik dan een aanbetaling doen, kan ik nog een beetje pingelen (ben namelijk nederlander) en hoe zit het met de garantie daar heb ik natuurlijk niks aan? (uitgaande dat de fabrieksgarantie is vervallen)
Het zal per dealer verschillen, maar de handelaar waar ik m'n auto kocht, rekende duidelijk wel op wat onderhandeling. Een aanbetaling heb ik wel moeten doen, maar ook dat zal net als in Nederland meer te maken hebben met de individuele handelaar/dealer dan met het land.

Waal zei:
4) Vraag de audi dealer om een exportkenteken te regelen met tijdelijke verzekering. Hoeveel dagen is deze verzekering geldig, is dit een WA of een all risk verzekering.
Het is een WA-verzekering en die is 5 dagen geldig.

Waal zei:
5) Week later haal ik de auto op en rijd ik terug naar Nederland met het Duitse exportkenteken. Welke papieren krijg ik allemaal mee van de Duitse audi dealer en ga ik een 25K contant betalen of kan ik daar met pin betalen?
Je hebt alleen de Fahrzeugbrief nodig. En natuurlijk de papieren van het tijdelijke kenteken.
Betaling zou ik gewoon met die dealer overleggen. Ik kan me voorstellen dat ze ook niet blij zijn met zo'n bedrag in cash.

Waal zei:
8) De 1-dagskentekenplaten monteer ik op de auto. Rijd s' ochtends vroeg naar de RDW voor een keuring (welke papieren moet ik bij de rdw kunnen tonen?, heb ook iets gelezen van een cvo of is dat de fahrzeugbrief) en ik lever het bpm formulier in bij de douane.
Je hebt alleen de Fahrzeugbrief nodig. CVO heb je niet nodig bij auto's met een Europese typegoedkeuring.

Waal zei:
10) Krijg een mailtje van de douane met het bpm bedrag. Dit betaal ik en dan kan ik Nederlandse kentekenplaten aanvragen. Is de auto verzekerd in de tijd dat ik moet wachten op de Nederlandse kentekenplaten?
Gaat dat tegenwoordig via de mail? Ik moest vorig jaar gewoon ter plekke het BPM-bedrag pinnen.
En nee, de auto is in de tussenliggende periode niet verzekerd. Je hebt immers nog geen kenteken!
Maar bel wel op tijd je verzekering. Op het moment dat je je kentekenbewijs in huis hebt, kun je de verzekering regelen, dan pas laat je het kenteken maken en laat je de auto APK keuren (indien nodig). APK door de RDW werd mij door de medewerkster van de RDW afgeraden, omdat eventuele herkeuring (als 'ie wordt afgekeurd dus) dan ook bij de RDW moet plaatsvinden.

carlover zei:
Waal zei:
Nope, een exportkenteken is 9 of 14 dagen geldig. Langer kan wel, maar kost meer en je mag toch maar 14 dagen met een niet NL kenteken rijden. Het is een WA dekking, de AR dekking zul je met je eigen verzekering moeten regelen.

Let er wel op dat je een exportkenteken met het rode vlakje krijgt. Het kurzzeitkennzeichen (gele vlakje) is in NL niet geldig en kan je een boete van 400 euro opleveren. Het kurzzeitkennzeichen is 5 dagen geldig.

Waal zei:
Je bent 2 fahrzeugbescheinungen nodig. Teil 1 (een groot A4 formaat iets) en een Teil 2. De oude fahrzeugbrief is niet meer in gebruik en zal bij de exportkenteken aanvraag voor een nieuw kentekenbewijs worden vervangen.
Per PIN betalen zal niet lukken vanwege de limiet op een buitenland betaling, dus contant of vooraf overmaken (zou ik niet doen).

Je hebt alleen de Fahrzeugbrief nodig. CVO heb je niet nodig bij auto's met een Europese typegoedkeuring.
In principe ben je geen CVO nodig, tenzij het om een A2 gaat, welke belastingvrij is. Dan moet je de CO2 uitstoot dmv het CVO aantonen. In andere gevallen zal de RDW er niet om vragen.

Ik moest vorig jaar gewoon ter plekke het BPM-bedrag pinnen.
Dat kan sinds november 2009 niet meer. De aangiftes worden centraal verwerkt en je wordt dan per mail/telefoon van het BPM bedrag op de hoogte gebracht.

Overigens raad ik wel aan om de auto door de RDW APK te laten keuren. Dan kun je meteen rijden als je het kenteken hebt en hoef je niet meer achter de apk aan. Ook ben je zeker van een eerlijke APK. Alleen in geval van afkeur, ben je de 49 euro van de APK kwijt, omdat je dan alsnog ergens anders heen gaat.

Siemi1 zei:
carlover zei:
Waal zei:
Nope, een exportkenteken is 9 of 14 dagen geldig. Langer kan wel, maar kost meer en je mag toch maar 14 dagen met een niet NL kenteken rijden. Het is een WA dekking, de AR dekking zul je met je eigen verzekering moeten regelen.

Let er wel op dat je een exportkenteken met het rode vlakje krijgt. Het kurzzeitkennzeichen (gele vlakje) is in NL niet geldig en kan je een boete van 400 euro opleveren. Het kurzzeitkennzeichen is 5 dagen geldig.
Je hebt gelijk, ik had het over een Kurzzeitkennzeichen. Dat is omstreden en ik weet niet of er inmiddels weer boetes voor worden uitgeschreven. Dat is een tijdje niet gebeurd, omdat het natuurlijk heel raar is om als Nederland zijnde een kenteken dat in Duitsland gewoon geldig is, hier niet te erkennen.
Ik zou het dus ook voor hebben laten komen als ik een boete had gehad. O.a. het vrije verkeer van goederen is m.i. ernstig in het geding.

Siemi1 zei:
Ik moest vorig jaar gewoon ter plekke het BPM-bedrag pinnen.
Dat kan sinds november 2009 niet meer. De aangiftes worden centraal verwerkt en je wordt dan per mail/telefoon van het BPM bedrag op de hoogte gebracht.
Ah, weer wat geleerd. Op zich handig, maar duurt de procedure daardoor niet nóg langer?

Siemi1 zei:
Overigens raad ik wel aan om de auto door de RDW APK te laten keuren. Dan kun je meteen rijden als je het kenteken hebt en hoef je niet meer achter de apk aan. Ook ben je zeker van een eerlijke APK. Alleen in geval van afkeur, ben je de 49 euro van de APK kwijt, omdat je dan alsnog ergens anders heen gaat.
Ik had de auto in afwachting van het kentekenbewijs bij een garage neergezet waar ik m'n vorige auto's ook in onderhoud had. Toen ik het kentekenbewijs binnen had, heb ik dat daar gelijk gebracht en de volgende dag was de APK rond én zaten er kentekenplaten op.

Terug
Bovenaan