Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Ik heb een internationaal kenteken (met rood vlak) gehad bij de invoer van mijn auto. Dat heeft verkoper in Duitsland voor mijn geregeld en is volgens alle informatie geldig binnen heel europa op grond van een europees verdrag. Het is 2 wkn geldig. Mag ik daarmee 2 wkn in NL rijden? Zo nee waarom niet. Is toch europees recht?

brd zei:
Ik heb een internationaal kenteken (met rood vlak) gehad bij de invoer van mijn auto. Dat heeft verkoper in Duitsland voor mijn geregeld en is volgens alle informatie geldig binnen heel europa op grond van een europees verdrag. Het is 2 wkn geldig. Mag ik daarmee 2 wkn in NL rijden? Zo nee waarom niet. Is toch europees recht?
Correct. Het is een lastig punt. Nederland is van mening dat het kenteken hier niet geldig is, maar realiseert zich ook dat het Europees gezien toch moeilijk te verkopen is dat een kenteken dat in een ander EU-land gewoon geldig is, in Nederland niet erkend wordt. Om die reden wordt er bij mijn weten ook momenteel niet gehandhaafd. Officieel mag het dus niet, maar in de praktijk zal het waarschijnlijk geen problemen opleveren.
Ik heb in ieder geval een paar dagen met m'n Kurzzeitkennzeichen rondgereden. :D

De Nederlandse exportkentekens worden ook niet erkend door andere landen toch? Althans, ik herinner me een verhaal dat iemand aangehouden was in DLD op weg naar Polen. Exportkenteken bleek alleen in NL rechtsgeldig. Krom natuurlijk, want wat heb je anders aan een exportkenteken?

Wanneer? Gisteren? Vandaag? Morgen?

Het is een discussie die gaande is. Kan het ene EU-land een kenteken dat in een ander EU-land geldig is, toch niet erkennen? Dat is dus een discussiepunt.

carlover zei:

Het is een discussie die gaande is. Kan het ene EU-land een kenteken dat in een ander EU-land geldig is, toch niet erkennen? Dat is dus een discussiepunt.

Persoonlijk denk ik van niet. NL heeft zich te houden aan het Europees recht en dat de implementeren in het in NL-recht. Het probleem waar NL mee zit is natuurlijk de heffing van de alleen in NL geheven BPM.

Ik heb deze vraag gesteld, omdat gisteren de taxateur van mijn auto die ook kwam aanrijden met een export-kenteken is aangehouden in mijn straat. Na een uur onderzoek door de politie heeft de beste man toch nog een proces-verbaal gehad. De hoogte zou worden bepaald door de Off. van Justitie. Dat kan niet anders aflopen dan met een sepot.

brd zei:
carlover zei:

Persoonlijk denk ik van niet. NL heeft zich te houden aan het Europees recht en dat de implementeren in het in NL-recht. Het probleem waar NL mee zit is natuurlijk de heffing van de alleen in NL geheven BPM.

Ik heb deze vraag gesteld, omdat gisteren de taxateur van mijn auto die ook kwam aanrijden met een export-kenteken is aangehouden in mijn straat. Na een uur onderzoek door de politie heeft de beste man toch nog een proces-verbaal gehad. De hoogte zou worden bepaald door de Off. van Justitie. Dat kan niet anders aflopen dan met een sepoot.
Ik dacht dat het OM inderdaad momenteel niet vervolgt, dus een sepot zou logisch zijn. Je weet het echter nooit.....

carlover zei:

Ik snap de discussie, ik vind het ook erg vreemd.

Het voorbeeld dat ik noemde: geen idee waar ik dat gelezen heb (dacht hier op het forum, maar kan het niet meer terug vinden) en wanneer dat plaatsgevonden heeft.

Ik heb het vandaag gevraagd aan een politieman die ik tegen kwam bij de RDW. Een (ZOLL)kenteken met een ROOD vlak daar mag je mee rijden. Zolang als dat kenteken geldig is: meestal 2 wkn. Een exportkenteken met GEEL vlak mag je NIET mee rijden in NL: staat een paar 100 euro boete op. Nu heb toevallig eentje met een rood vlak. De taxateur die werd aangehouden had een GEEL vlak.

Nog iets anders: Na de recente uitspraak van het Gerechtshof in Den Haag waarin het Hof heeft geoordeeld dat de fijnstofdifferentiatie in de Belasting op personenauto's en motorrijwielen (BPM) in strijd is met het Europees recht is er nu de CO2 heffing.
Is deze dan niet in strijd met het Europees recht?
en
Waarom moeten we BPM betalen als het in strijd is met het Recht?

geel vlak is ook geen exportkenteken, maar een tijdelijk kenteken dat off. alleen in DE geldig is.

Europa is een wassen neus. Het bestaat voornamelijk om x-1.000 overbodige ambtenaren aan een veel te hoog inkomen te helpen. Het begint er pas op te lijken als je gewoon in Duitsland een auto kunt kopen en zonder wat dan ook daarmee als Nederlander in NL kunt gaan rijden. Of wel: Een Europeaan rijdt in een auto die in Europa is gekocht.

Zojuist een 330d touring ingevoerd uit duitsland (met de rode exportkenteken). Gisteren bij RDW geweest en BPM aangifte gedaan (mbv Autotelex). Ging verder goed, aangifte werd zonder problemen verwerkt. Er is me verteld dat ik een mail zou krijgen van de belastingdienst met betalingskenmerk zodat ik de BPM kon overmaken. Sinds 1 jan 2010 kun je niet meer pinnen wanneer je de BPM aangifte doet.

Hoelang duurt het nou voordat je bericht krijgt van belastingdienst met bedrag en betalingskenmerk? Wordt nogal ongeduldig....wil die NL platen!

edit: duurt dus 2 werkdagen, zojuist mail gekregen - en betaald.

Als ik nou de BPM op de site probeer te berekenen dan komen er 2 bedragen uit voort, klopt het nu dat (als ik het goed begrijp) je het bedrag krijgt dat het gunstigste voor je uitvalt?

beste allen,

ik zit dit forum de hele avond al helemaal door te lezen.
er is dus wa gezeik met het export kenteken dat het dus eigenlijk niet mag maar door de vingers word gezien.
een soort van gedoogd?
maar mijn vraag is ik zit te kijken voor een auto uit duitsland bij een dealer.
hebben jullie enig idee of het mogelijk is aangezien ik doordeweeks echt niet kan gaan naar duitsland dat die dealer dat voor mij allemaal kan regelen.
het export kenteken kon hij voor mij regelen maar hoe verzeker ik hem dan voor de terug reis?
kan ik hier mijn verzekering bellen en hem op het chasis nummer laten verzekeren is dat een optoe?

ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

gr

Heb een leuk (tweede) autootje gezien voor een paar centen.
Auto is van 5-85 en dus bijna bel.vrij.
Als ik gebruik maak van de volgende sites hoef ik geen BPM te betalen, klopt dat ?

https://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/bpm-32.html#P835_62271

Bij deze heb ik zelfs een negatieve aftrek. Uitgaand van 25 jaar. Is het zo dat dat minder is geworden ? 17,5 jaar soms ?

https://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php

En deze geeft onderaan 0 aan.

Klopt, over een auto ouder dan 17,5 jaar hoef je geen BPM te betalen.

Zie ook wat de site van de belastingdienst erover zegt. In de afschrijvingstabel zie je de berekening. Vanaf 9,5 jaar kom je in de laatste trede en met 0,083% per maand, zit je 8 jaar later (dus op 17,5 jaar) op 100% afschrijving, dus 0% BPM.

Hallo,

Via de douane heb ik begrepen dat er vanaf 1 december 2009 nieuwe regels voor het invoeren gelden. Je moet nu zelf een formulier invullen en de BPM berekenen en aangeven. Ik heb hier een aantal vragen over:

- Ik heb begrepen dat de BPM berekend kan worden op basis van de koerslijst of via een taxatie, wat is de handigste keuze voor een BMW E46 van +/- 9 jaar oud?
- Wat is de procedure als de auto lichte schade heeft? Geldt dan sowieso de berekening op basis van taxatie?
- Geeft de BPM calculator op Autoweek een reele indicatie? Zijn er al mensen die ervaring hebben met het invoeren volgens de nieuwe regels?

Ik hoor het graag...thnx!

beste allen,

ik zit dit forum de hele avond al helemaal door te lezen.
er is dus wa gezeik met het export kenteken dat het dus eigenlijk niet mag maar door de vingers word gezien.
een soort van gedoogd?
maar mijn vraag is ik zit te kijken voor een auto uit duitsland bij een dealer.
hebben jullie enig idee of het mogelijk is aangezien ik doordeweeks echt niet kan gaan naar duitsland dat die dealer dat voor mij allemaal kan regelen.
het export kenteken kon hij voor mij regelen maar hoe verzeker ik hem dan voor de terug reis?
kan ik hier mijn verzekering bellen en hem op het chasis nummer laten verzekeren is dat een optoe?

ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

gr

Als je een "ausfuhrkennzeichen" (met het rode vlak) door de dealer laat regelen, dan ben je daarmee ook verzekert tot de datum die op het kenteken staat. Ik weet niet of die verzekering internationaal is. Als je dit allemaal niet wilt doen, dan kun je gewoon je auto op een aanhanger zetten en daarmee de grens over. Je hoeft de auto dan geen exportkenteken aan te vragen of apart te verzekeren.

@beemer X5
Je mag zelf kiezen welke bpm bepaling je gebruikt. Er zijn er 3: de standaard afschrijvingstabel, de tegenbewijsberekening en de taxatie. De eerste en de laatste spreken voor zich. Tegenbewijs is wanneer jij kunt aantonen dmv een goede bron dat jouw auto meer dan gemiddeld afgeschreven is, dat men dan deze afschrijving hanteert. Via autotelex.nl kun je aan die gegevens komen (tegen betaling).

@dickey
Met de afschrijvingstabel en de tegenbewijsberekening wordt geen rekening gehouden met schade's. Wanneer een auto lichte schade heeft is bepaling dmv een taxatierapport dus het handigst?

Hai leute,

Ik heb eens gekeken of het nog voordelig is om een auto uit januari 2007 met catalogus waarde van ongv. 35.000euro te importeren uit Duitsland.

Als voorbeeld heb ik een Focus ST 5 deurs uit 2007 gebruikt, met ongeveer 30k op de teller.
Wat blijkt, na de rest BPM berekening is de aankoop in Duitsland niets voordeliger. In NL wordt +/- 22k tot 25k voor deze focus gevraagd. In Duitsland kost deze 18k tot 20k. Met de rest bpm daarbij kom je op bijna het zelfde badrag, ongv. 23k tot 24k. Met de overige kosten die je maakt is er gewoon geen voordeel meer ala 2010 voor een auto van deze prijs / catalogus waarde!

Mis ik iets of heb ik hier een punt. Ik hoor het graag.

Groet

hoi wil een astra station 1.6 benzine kopen ,nieuw waarde 25.000euro incl btw en bpm bouwjaar dec 2008
auto heeft voor zo n 4000, schade hoeveel bpm moet ik dan betalen? en bij wat voor bedrijf moet ik een tegenbewijs of taxatie laten doen?
en moet ik dan met de schade naar rdw? of eerst repareren? en welke papieren moet ik bij de auto hebben
een hoop vragen ,dus ben benieuwd

Als je het antwoord op al deze vragen nog niet weet, begin er dan niet aan.

is toch normale vraag en alles moet de eerste keer zijn lijkt mij,hier word niet veel over import schade wagens gepraat namelijk,een auto zonder schade is niet zo moeilijk he ga je gewoon naar rdw toe.
dus mensen die wel eens een schadewagen ingevoerd hebben reageer dan

gewoon die opelt laten taxeren door een beëdigd taxateur, die maakt een rapport welke je aan de douane moet geven.

zie bijv https://www.google.nl/#hl=nl&ei=E7WbS5CuAdm5jAflzfGSDA&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CAwQBSgA&q=be%C3%ABdigd+autotaxateur&spell=1&fp=bb0769f9673df0c5 voor addressen

maar moet je de schade daarna eerst repareren,of met de schade auto eerst naar rdw gaan met het taxatieraport? (auto kan gewoon rijden)

beste,

ik ben nu druk bezig met een mercedes c klasse uit 2000 te importeren.
nu is mijn vraag voor de keuring hoe kom ik aan een cvo verklaring?
wie kan mij hier snel mee helpen?

groet!!

maxm zei:
beste,

ik ben nu druk bezig met een mercedes c klasse uit 2000 te importeren.
nu is mijn vraag voor de keuring hoe kom ik aan een cvo verklaring?
wie kan mij hier snel mee helpen?

groet!!
Dat is nergens voor nodig.

gelukkig maar
dan ga ik zo snel mogelijk naar duitsland die c klasse ophalen.
zijn nog handige tips m.b.t. de keuring van de rdw?

gr

SimonD zei:
Hai leute,

Ik heb eens gekeken of het nog voordelig is om een auto uit januari 2007 met catalogus waarde van ongv. 35.000euro te importeren uit Duitsland.

Als voorbeeld heb ik een Focus ST 5 deurs uit 2007 gebruikt, met ongeveer 30k op de teller.
Wat blijkt, na de rest BPM berekening is de aankoop in Duitsland niets voordeliger. In NL wordt +/- 22k tot 25k voor deze focus gevraagd. In Duitsland kost deze 18k tot 20k. Met de rest bpm daarbij kom je op bijna het zelfde badrag, ongv. 23k tot 24k. Met de overige kosten die je maakt is er gewoon geen voordeel meer ala 2010 voor een auto van deze prijs / catalogus waarde!

Mis ik iets of heb ik hier een punt. Ik hoor het graag.

Groet

Hoioi,

Vanaf welke auto leeftijd wordt het interessant om een auto te importeren? Zie mijn bovenstaande post. Maak ik een fout of moet ik echte aan oudere auto's gaan denken.

greets

Binnenkort is het voor mij ook zover: zelf een auto importeren.
In dit topic staat 'n heleboel nuttige informatie. Echter wat mij niet duidelijk is, is het volgende:

1. Ik schaf de auto bij een Merk dealer aan. Zij zullen ook het exportkenteken voor mij regelen. Zullen zij dan ook de overschrijving en afmelding doen? Zo ja, dan rest als het goed is het regelen van een (tijdelijke) verzekering en het naar huis rijden. Daar de RDW bellen voor een keuring en de rest BPM betalen.
Heb ik het zo goed?

2. Nadat je de RDW-keuring hebt gehad, moet je nog een aantal dagen wachten voor de kentekenplaten. Kun je in de tussentijd, mits deze nog geldig is, op het exportkenteken rijden?

thewong zei:
Binnenkort is het voor mij ook zover: zelf een auto importeren.
In dit topic staat 'n heleboel nuttige informatie. Echter wat mij niet duidelijk is, is het volgende:

1. Ik schaf de auto bij een Merk dealer aan. Zij zullen ook het exportkenteken voor mij regelen. Zullen zij dan ook de overschrijving en afmelding doen? Zo ja, dan rest als het goed is het regelen van een (tijdelijke) verzekering en het naar huis rijden. Daar de RDW bellen voor een keuring en de rest BPM betalen.
Heb ik het zo goed?
Als de dealer voor jou een exportkenteken regelt, wordt ie automatisch afgemeld anders kan ie niet opnieuw te naam worden gesteld. Als ze het voor je regelen zetten ze het natuurlijk op jouw naam. je zou ze een kopie van je paspoort kunnen geven. Met het exportkenteken ben je WA verzekerd, maar als je dit niet voldoende vind kan je je auto bij sommige verzekeringmaatschappijen verzekeren op chassis nummer. Je hoeft trouwens niet de RDW te bellen je kan ook zonder afspraak komen.

thewong zei:
2. Nadat je de RDW-keuring hebt gehad, moet je nog een aantal dagen wachten voor de kentekenplaten. Kun je in de tussentijd, mits deze nog geldig is, op het exportkenteken rijden?
Officieel is het exportkenteken volgens mij niet geldig in Nederland. De meesten rijden rechstreeks naar huis. Voor de keuring bij de RDW kun je een 1 daags- kenteken aanvragen. deze is gratis. in de tussentijd zou ik er niet mee rijden.

Ik heb het gevraagd aan een politieman die ik tegen kwam bij de RDW. Een (ZOLL)kenteken met een ROOD vlak daar mag je in heel Europa mee rijden. Zolang als dat kenteken geldig is: meestal 2 wkn. De datum staat er op. De dealer regelt dat voor je op naam en de WA-verzekering. Kost rond de 180 euro.

Bij de RDW zijn tegenwoordig alle gegevens bekend. (recente auto"s) Ze hebben een Europees registratiesysteem. Tegenwoordig sta je in 5 min buiten, maar moet je soms een uur wachten voordat je aan de beurt. En dan naar BPM. Ook daar moet je weer wachten. Wil je niet voor verrassingen komen te staan laat je auto dan taxeren. Kost je een paar 100 euro, maar dat bedrag haal je er zeker uit op je aangifte. De aangifte wordt dan voor je ingevuld door de taxateur. Zie www.autotaxatienederland.nl Je kan ook gebruik maken van autotelex.

Voordat je gaat kopen zoek dan eerst uitgebreid in NL. Soms ben je hier nog goedkoper uit.

Hallo kenners,

Ik heb mijn oog laten vallen op een auto met Duits kenteken die zich momenteel in Engeland bevindt bij een Engelsman die terug is zijn eigen land.

Ik neem aan dat ik de auto kan ophalen in Engeland en op Duits kenteken naar NL kan/mag rijden mits de auto verzekerd is en ik 2 wkn vrijstelling heb vwb de BMP? Moet de verkoper de auto uitschrijven of kan ik dat ook met de juiste papieren, zo welke papieren heb ik dan nodig?
Kan de RDW de auto ook uitschrijven in Duitsland?
In hoeverre ben ik aangewezen op de verkoper in Engeland en in hoeverre moet ik zaken regelen in Duitsland al dan niet samen met de verkoper?

Ik heb totaal geen ervaring hiermee en zal de nuttige info op dit forum eens doorlezen.
Alvast bedankt voor input.

Dat verhaal heb ik vaker gehoord. Ik zou maar uitkijken als die vraagt om vooruit betaling.

brd zei:
Dat verhaal heb ik vaker gehoord. Ik zou maar uitkijken als die vraagt om vooruit betaling.

Bedankt, ik las zojuist het vergelijkbare verhaal van Rob Insane. Zodra de Western Union bank wordt genoemd weet je waar je aan toe bent.
Vooruitbetalen doe ik niet en ik ben altijd op m'n hoede. Ik vertrouw niemand :)

Mephisto85 zei:
Als ik nou de BPM op de site probeer te berekenen dan komen er 2 bedragen uit voort, klopt het nu dat (als ik het goed begrijp) je het bedrag krijgt dat het gunstigste voor je uitvalt?

Iemand? :)

Hallo allemaal,
Ik wil vanaf Mei een Mercedes CLK Cabrio vanuit Duitsland importeren type W209 bouwjaar 2003 - 2005, het liefst bij een dealer en deze de exportplaten en de bijbehorende verzekering laten regelen.
Ik ben nu al aan het kijken op mobile.de en mercedes-benz.de maar voor ik daadwerkelijk een auto gaat kiezen voor een proefrit wil ik wel eerst graag weten wat de auto mij precies gaat kosten
Ik gebruik hiervoor de BPM berekening van deze site als ook bpmberekenen.com echter zou ik graag een lijst willen hebben met daarop de prijzen van de opties en accessoires.
Ik heb hiervoor al contact gezocht met Mercedes Nederland maar die vragen om een chassis-nummer waarna zij de gegevens beschikbaar stellen. Ik kan natuurlijk ook bij autotelex iedere keer €15 betalen (dit wil ik wel doen als ik definitief een auto aangeschafd heb) maar als ik zelf een lijst heb kan ik deze bij verschillende auto's toepassen.
Met vriendelijke groet,
Jan

Hebben jullie nog tips / adviezen voor het importeren van een auto uit Belgie? Met name bij een autohandelaar. Wat voor kenteken heb je nodig om de auto naar huis te kunnen rijden?

BEEMER X5 zei:
Hebben jullie nog tips / adviezen voor het importeren van een auto uit Belgie? Met name bij een autohandelaar. Wat voor kenteken heb je nodig om de auto naar huis te kunnen rijden?

Ja, in België heeft men de Transitplaat. hier nog een topic en info

Leute,

Allereerst: dank voor alle nuttige tips voor invoer!
Ik ben mij aan het orienteren op import van een BMW 3-serie touring uit 2001/2002.
Vanwege de aanzienlijke verschillen in vraagprijzen en km-standen tussen de Nederlandse en Duitse auto's lijkt invoer een aantrekkelijke optie.
Mijn laatste vraag die na lezing van deze draad niet is beantwoord is: hoe kom je er als relatieve leek achter of een auto schade heeft gehad?
Ik ben i.i.g. niet bekend met een Duitse NAP o.i.d. en zie het niet zitten dat ik voor een (geringe) besparing van E 2.000,- een schadeauto op de kop heb getikt.
Misschien weet iemand raad?

Kan iemand mij iets vertellen over betalen in Duitsland. Mooie auto gezien bij erkende dealer. Ik wil cash betalen maar de dealer zegt dat hij moet kunnen aantonen dat het geld uit nederland komt. Ik wil geen geld overmaken zonder dat ik iets in handen heb. Heeft iemand hier ervaring mee? Of betaalt iedereen gewoon cash en doen andere dealersnier zo moeilijk. Ik hoor graag een ieders mening

Ik ga volgende week naar Duitsland om naar een paar auto's te kijken. De bedoeling is dan dat ik (later in die week ofzo) terugga om een auto te kopen en terug te rijden naar NL. Op rdw.nl zie ik wel dat ik een een-dagskenteken kan krijgen om naar het rdw-station te rijden, maar blijkbaar geven zij geen kentekens om vanuit Duitsland naar NL te rijden. Hoe moet ik dat aanpakken?

op strassenverkehrsamt.de staat:

Es werden folgende Dokumente benötigt:

Gültiger Personalausweis des zukünftigen Fahrzeughalters oder Reisepass (mit Meldebestätigung des Einwohnermeldeamtes).
Versicherungs-Doppelkarte der Versicherung (grüne Karte)
Tüv und AU Bescheinigung
Den Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein oder Zulassungsbescheinigung Teil I und Teil II.

Daar lijkt te staan, dat de auto al in NL moet zijn verzekerd? Of is het Transitkennzeichen al gelijk een verzekering?

CeeHaaKaa zei:
Of is het Transitkennzeichen al gelijk een verzekering?
Nou, niet helemaal. Je sluit ter plekke (voor achterlijk veel geld) een verzekering af. Krijg je gelijk een groene kaart voor.
Overigens heb ik gewoon op m'n Kurzzeitkennzeichen in Nederland rondgereden. Ze zijn er volgens mij nog steeds niet uit of het wel of niet mag. Mocht je een boete krijgen, kun je gewoon een bezwaarschrift schrijven met een verwijzing naar allerlei internationale verdragen (Schengen, Lissabon....noem maar op) op grond waarvan een kenteken dat in Duitsland geldig is, ook in Nederland zou moeten gelden. :)

Geen idee of het werkt hoor, maar het scheelt het gedoe van een Nederlands tijdelijk kenteken.

Carfanatic zei:
Je sluit ter plekke (voor achterlijk veel geld) een verzekering af.

zie online prijzen van 4/5 tientjes?

Ik ga vrijdag mijn in Duitsland gekochte auto ophalen. Ik heb de stappen redelijk in beeld, maar mis alleen nog een adres voor het afsluiten van een verzekering (doppelkarte). Er wordt gesproken on line afsluiten, maar geen vermelding van het website adres. Kan deze verzekering ook worden afgesloten bij de Strassenverkehrsambt/Ffz zulasungsstelle, waar ook het exportkenteken wordt afgegeven?
Wie helpt mij daarmee?

De volgende stappen moet ik doorlopen: klopt dit?
1. verzekering (doppelkarte, grune karte), geldig 14 dagen
2. exportkenteken bij Strassenverkehrsambt/Kfz zulassungsstelle
3. platen laten maken bij Schildermacher
4. rijden naar Nederland
5. RDW keuring
6. BPM aangifte

Strikt genomen mag je niet rijden als je geen BPM hebt betaald, maar dat risico loop ik dan maar. Hoe moet ik anders in Nederland komen. Vanuit Duitsland kan je geen aangifte doen, want je moet eerst door de RDW keuring. Bij aanhouding, krijg ik waarschijnlijk een waarschuwing o.i.d.

Hoop dat jullie mij met name met het verzekeringsgedeelte kunnen helpen.

Terug
Bovenaan