Het Taalneuzelaarstopic deel 3

the Fox zei:
Wat ik storend vind en dat is waarschijnlijk ook waar Soloman zich het meest aan ergert is het jargon dat in bepaalde branches wordt gebruikt. Er wordt gesproken van targets en management terwijl er hele mooie woorden in onze eigen taal bestaan die dezelfde betekenis hebben namelijk doelen en directie.

Vergeet niet dat veel bedrijven internationaal zijn. Bij mijn werkgever Koninklijke FrieslandCampina vliegen de Engelse kreten me ook om de oren.
Maar dat is ok want de zaak doet veel handel met het buitenland. En heeft bovendien buitenlandse vestigingen.

Volkomen plausibel, wat mij betreft.

Zemelaar zei:
the Fox zei:
Wat ik storend vind en dat is waarschijnlijk ook waar Soloman zich het meest aan ergert is het jargon dat in bepaalde branches wordt gebruikt. Er wordt gesproken van targets en management terwijl er hele mooie woorden in onze eigen taal bestaan die dezelfde betekenis hebben namelijk doelen en directie.

Vergeet niet dat veel bedrijven internationaal zijn. Bij mijn werkgever Koninklijke FrieslandCampina vliegen de Engelse kreten me ook om de oren.
Maar dat is ok want de zaak doet veel handel met het buitenland. En heeft bovendien buitenlandse vestigingen.

Ze praten in die buitenlandse vestigingen zeker geen Fries? Da's dan weer jammer ;) .

A110-50 zei:
Studies worden tegenwoordig steeds vaker in het Engels gegeven, dat er daardoor meer engelse termen worden gebruikt lijkt me logisch. Vergemakkelijkt alleen maar het contact met Buitenlandse klanten/bedrijven. Misschien handig om zelf eens buiten de beperkte lokale hokjes te denken?

the Fox zei:
Een oud afdelingshoofd was een keer een weekend op de hei geweest voor een duur betaalde cursus over management technics en na terugkomst sprak hij een taal die niemand begreep. De Engelse woorden vlogen ons om de oren zoals liability, sharp, sense, credits en nog een heel rijtje met meer dan twee lettergrepen. Toen ik hem vroeg om het één en ander toe te lichten in Nederlandse bewoordingen stond ie met zijn mond vol tanden. "Eh, ja, gewoon, liability". Ja, dat maakte het helemaal duidelijk voor de toehoorders.
Mensen praten elkaar gewoon na zonder er bij na te denken. En vrijwel niemand stelt zich kritisch op. Trek een pak aan, kam je haar nonchalant naar achteren, stap in een nieuwe zwarte Audi en iedereen herhaalt je woorden als je een kletspraatje houdt dat doordrenkt is met afgezaagde slappe Engelse woorden waar prachtige Nederlandse synoniemen voor bestaan.
"Failure is not an option!", riep de cursusleider en iedereen stak zijn vuist omhoog en schreeuwde hem na.

Uit mijn hart Fox!

Only dead fish go with te flow....(:P)

In dit kader doet ook een oud militair gezegde uit de koude oorlog opgeld;

Big talk is a sure sign of small people.

Een management cursus is leuk en aardig, maar vertaal hem even naar je eigen organisatie, in gewone taal, begrijpelijk voor de doelgroep. Anders span je het paard achter de wagen.

A110-50 zei:
Studies worden tegenwoordig steeds vaker in het Engels gegeven, dat er daardoor meer engelse termen worden gebruikt lijkt me logisch. Vergemakkelijkt alleen maar het contact met Buitenlandse klanten/bedrijven. Misschien handig zelf eens buiten de beperkte lokale hokjes te denken?

Tijdens mijn studie aan de LU in Wageningen hadden we óf Engelstalige colleges óf Nederlandstalige colleges. Je praat dus óf Engels óf Nederlands tijdens die lessen. Maar als je in een Nederlandse conversatie voortdurend terugvalt op Engelse woorden zonder dat je kan aangeven wat daar in het Nederlands mee bedoeld wordt (en dat gebeurt bij heel veel mensen) dan vind ik dat toch vrij twijfelachtig.

Men mengt het Nederlands met Engels omdat het interessant lijkt. Engels is cool. Duits blijkbaar niet, ik hoor nooit iemand met Duitse termen smijten anders dan bijvoorbeeld 'sowieso' terwijl Duitsland nog steeds één van onze grootste handelspartners is en Duitsers volgens mij minder van Engels houden dan Nederlanders. Het smijten met Engelse termen is gewoon het gevolg van een continue brainwash door muziek, films en media. (= hersenspoeling)

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Joost PP zei:
Joost PP zei:
Janus komt op mij over als iemand die graag zijn gelijk wilt hebben,

Los van het feit dat ik het er niet mee eens ben....

Dat vind ik nou weer erg jammer, een quote van jezelf heel ergens anders terugvinden, da's niet netjes Joachim!

Ik zou niet weten wat hier niet netjes aan is. Dat is inherent aan het taalneuzelaarstopic om te quoten met taalonregelmatigheden van elders.

Nee, je betrekt de andere discussie er nodeloos in, dat weet je heel goed. Maar OK, einde discussie wat mij betreft, of in ieder geval in het openbaar. Ik heb in een PB aangegeven wat ik er vervelend aan vind. Hopelijk kun je dat begrijpen.

Joost PP zei:
Joost PP zei:
Joost PP zei:
Janus komt op mij over als iemand die graag zijn gelijk wilt hebben,

Los van het feit dat ik het er niet mee eens ben....

Dat vind ik nou weer erg jammer, een quote van jezelf heel ergens anders terugvinden, da's niet netjes Joachim!

Ik zou niet weten wat hier niet netjes aan is. Dat is inherent aan het taalneuzelaarstopic om te quoten met taalonregelmatigheden van elders.

Nee, je betrekt de andere discussie er nodeloos in, dat weet je heel goed. Maar OK, einde discussie wat mij betreft, of in ieder geval in het openbaar. Ik heb in een PB aangegeven wat ik er vervelend aan vind. Hopelijk kun je dat begrijpen.

Joost,

Kennelijk vind je het nodig de discussie zowel in PB als hier te voeren. Daarom ook even mijn reactie, wel zo netjes voor de overige forummers.

Dat ik een andere discussie hier "er in wil betrekken" is alleen in jouw brein het geval. Als dit zo was had ik dat in het juiste topic gedaan.

Ik heb aangegeven waarom ik je alhier heb gequoot en dat is de enige reden. Ik heb dit met jou en anderen eerder gedaan om één en dezelfde reden en dat is waar dit topic voor dient.

Mocht jij er andere motieven in denken te zien dan is dat natuurlijk jouw zaak. Over het algemeen maak ik - zoals je zo langzamerhand had kunnen weten - van mijn hart geen moordkuil, als ik verder had willen discussiëren had ik dat gedaan. Ik ben wat dat betreft recht-door-zee. In tegenstelling tot sommige anderen.

Fox,

Geloof me, je bent veel te goed voor deze wrede wereld.

angel_of_fallen_star_1_1600x1200.jpg

Joachim kwam alleen met een taalfout bij het juiste topic.
En nu barst hier weer de discussie los.

sjonge jonge jonge. Je kunt niks meer zeggen. Niet alleen hier, maar ook bij het blogtopic. Je zegt iets en er zitten gelijk een paar rammen op je dak. Echt waardeloos.(td)

Zemelaar zei:
the Fox zei:

Dat kan kloppen en ik ben het ook met je eens dat als er internationale partners of zusterbedrijven in het spel zijn dat het engels dan wel de taal moet zijn. Maar woorden als targets en relaxed (chillen heb je ook nog), die hoeven voor mij niet in een zuivere Nederlandse omgeving.

Soloman zei:
Maar woorden als targets en relaxed (chillen heb je ook nog), die hoeven voor mij niet in een zuivere Nederlandse omgeving.

Een soort linguistische vorm van racisme? ;)

Overigens vind ik dan wel dat je volledig zuiver moet zijn, en ook het Latijn (of afgeleiden daarvan) moet schrappen. Hoe gaat deze website dan heten? Zelfstandig transportmiddelWeek?

Rob0118 zei:
Soloman zei:
Maar woorden als targets en relaxed (chillen heb je ook nog), die hoeven voor mij niet in een zuivere Nederlandse omgeving.

Overigens vind ik dan wel dat je volledig zuiver moet zijn, en ook het Latijn (of afgeleiden daarvan) moet schrappen. Hoe gaat deze website dan heten? Zelfstandig transportmiddelWeek?
:D

Rob0118 zei:
Soloman zei:

Dit zou een hilarische 1 April-grap zijn voor volgend jaar :} .

Rob snijdt een gevoelig onderwerp aan. Onze taal is gespekt met woorden van onze bezetter van toen. Wij, half Germanen en half saksen met onze oud-germaanse taal, ons is het latijn de strot ingeduwd. Met woorden als Autoweek als gevolg. Diep triest.

Soloman zei:
Rob snijdt een gevoelig onderwerp aan. Onze taal is gespekt met woorden van onze bezetter van toen. Wij, half Germanen en half Saksen met onze Oud-Germaanse taal, ons is het Latijn door de strot ingeduwd. Met woorden als Autoweek als gevolg. Diep triest.

Volgens mij heb ik ze zo allemaal.

Heb je de boodschap wel begrepen?:(

Je hebt er nog eentje gemist. Het is geen Oud-Germaans, het heet anders.

Haha, ja, de boodschap blijft duidelijk.

Och, Oud-Germaans, Germaans, iets anders, onbelangrijke details wat mij betreft.

Het is oergermaans, daar stamt onze taal van af.
Nederlands heeft zelfs banden met het Sanskriet en Gotish.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oergermaans

Soloman zei:
Het is oergermaans, daar stamt onze taal van af.
Nederlands heeft zelfs banden met het Sanskriet en Gotish.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oergermaans
Met alle talen behalve het Fries.

Ohjee, krijgen we nu weer de discussie over dialecten? Zal ik dan maar degene zijn die zegt dat dialecten vooral 'dom' klinken en aantonen dat AN geen onderdeel uitmaakt van het vocabulaire van de betreffende persoon? Dan hoeven we die tussenstappen niet meer te maken. ;)

Ik heb nog een 'mooie' uitspraak van m'n huisgenoot...

Ik rookte sinds m'n twaalfde

En nee, ze is niet gestopt met roken. Maar ze is begonnen in het verleden, dus is het verleden tijd, aldus haar redenering...

Nog een mooie van een forummer, waarvan ik niet meer zeker weet wie het was. Om aanklachten wegens smaad en laster te voorkomen dus even zonder quote.

m'n vrouwtje vindt

Fries en Limburgs, mooi stel samen.

Ik ben Overijsselnaar, het dialect stamt af van de oude taal daar: Diets-saksisch, maar ik hoal et nit in mien hooft um et un toal te noem'n.
Friezen zijn over het paard getild.

De Friese taal heeft ook één voordeel: je kunt er overheidsinstanties flink mee de kast op jagen. Doordat het Fries een officiéle taal is (what were they thinking?!) heb je recht om post e.d. in het Fries te ontvangen. En geloof me, de gemeente Echt-Susteren of Sint Oedenrode worden daar echt niet blij van als ze zo'n verzoek krijgen.

De Schaduw zei:
Friezen zijn over het paard getild.

:S
Omdat ze Fries een taal noemen.

Een land is verdeeld in verschillende dialecten. Net zoals dat plat gepraat in mijn provincie is Fries ook een dialect. Ongeacht de invloeden en waar ze vandaan komen. Als je gaat praten over talen, heeft Nederland tientallen talen. Zo raakt het einde zoek.
Ik vind het erg dat die naamborden zijn aangepast daar, net zoals in Limburg. Moet je toch niet aan denken als je een bord in Overijssel "Omm'n" tegenkomt? Waar ben je dan mee bezig?

Ik ben heus geen "Arier" op het Nederlands-taalgebied, maar je moet wel praktisch blijven. Buiten Friesland kan niemad Fries verstaan. Je kunt als Nederlander niet terecht in Friesland. Dat is toch erg?

In de tijd dat ik op Curacao woonde, werd het Papiaments tot officiële taal verheven. Op school, overal. Ik had daar geen problemen mee, behalve op school, want de Antillen kennen geen universiteiten of hogescholen. Wil je hoog opgeleide landgenoten dan zul je je scholieren Nederlands en Engels met de paplepel in moeten gieten. Studeren gaan deze mensen in de VS of Nederland. Het is een soort arrogantie, dat een klein gebied zich een eigen taal aanmeet. Je komt er alleen niet erg ver mee, behalve dan met een paar Friezinnen aan een keukentafeltje met een schort voor die net boer Jelke de koeien hebben zien melken, terwijl dochterlief die werkt in de lokale Spar zwaaiend thuiskomt met een suikerbrood.

Hoe je het ook wendt of keert, Fries IS een taal. Nederland is officieel tweetalig, daar kan ik als Fries ook niet zo heel veel aan doen. Om dan de Friezen in z'n algemeenheid "over het paard getild" te noemen vind ik een beetje vreemd.

De Schaduw zei:
Hoe je het ook wendt of keert, Fries IS een taal. Nederland is officieel tweetalig, daar kan ik als Fries ook niet zo heel veel aan doen. Om dan de Friezen in z'n algemeenheid "over het paard getild" te noemen vind ik een beetje vreemd.

Dat gevoel heb ik als ik in Friesland kom. Het is een beetje een kliekje-provincie. De rest van Nederland is voor hun niet belangrijk. Zo komt het op me over.
Nederland had nooit Fries als officiële taal mogen erkennen, omdat maar een heel beperkte bevolkingsgroep Fries spreekt binnen een land. En of het nou een taal is of een dialect of platpraten of een spraakgebrek, dat is hierin verre van relevant. Je bent één land, met één offiiciële taal waarin ambtelijke stukken worden geschreven. Bij ons is dat niet zo. Dat vind ik vreselijk.

België, Luxemburg, Zwitersland, Ierland, Verenigde Staten, China, Zuid-Afrika... Als meertalige landen doen zij het volgens mij niet heel slecht.

Overigens begrijp ik wel een beetje wat Jan bedoelt. Ik vind het niet echt meerwaarde hebben en het is meer een symbolische erkenning van het Fries, zijnde een gehele taal(cultuur). Anderzijds vind ik het ook wel wat hebben. Laat die Friezen lekker trots zijn op hun dingetje, dan hebben ze ook iets om trots op te zijn. Zolang het mij niet benadeelt vind ik het prima.

Wat ik dan wel weer frappant vind, in relatie tot de discussie rondom dialecten, dat we Nederlandse dialecten redelijk geaccepteerd hebben, ondanks dat we ze niet allemaal (goed) kunnen verstaan. Maar oh wee als er iemand Arabisch, Turks of Pools spreekt op straat, of borden in die taal heeft hangen voor zijn/haar winkel. Een Friese winkel met klompjes en vlaggetjes is pittoresk, maar een Poolse supermarkt is straatvervuiling. Over racisme gesproken...

Ik heb ook helemaal niets tegen dialecten en ook helemaal niets tegen Fries of Limburgs.
Wanneer ik thuis kom in mijn eigen provincie, praat ik automatisch plat, dat gaat vanzelf. Maar ik zou wel heel raar staan te kijken als de overheid haar stukken ook in het Overijssels, eh, Sallands, in mijn geval (ik geloof dat het officieel Heerdes heet) zou gaan schrijven. Zoiets is niet acceptabel, vind ik.
Ik heb er ook weinig moeite mee als Marokkanen of Turken in hun eigen taal spreken op straat. Moeten ze zelf weten. Leuk is wel dat ik Papiaments kan. Dus ik kan onze Antilliaanse en Arubaanse broeders in bus, in trein en op straat verstaan. Dat komt wel heel apart over, moet ik zeggen. Ik kan jullie wel zeggen: de gesprekken gaan meestal helemaal nergens over.

Roggebrood? Weilanden? Wind? Een trillende buurprovincie? Een vlag met hartjes? Peter Tuinman?

En dan noem ik alleen nog maar de hoogtepunten. ;)

De Schaduw zei:
dan hebben ze ook iets om trots op te zijn.

... want verder hebben ze niks? :D

Iedereen leeft waar hij leeft. Het bijzondere aan mensen is dat niemand beseft dat hij ook ergens anders geboren had kunnen zijn. Het leven is een loterij. Ik heb veel nagedacht over voetbalclubs. Stel je bent in Rotterdam geboren en je bent Feyenoord-fan en je haat Amsterdam. Voor hetzelfde geld was je in Amsterdam geboren.

Friezen lopen zichzelf op de borst te kloppen dat ze Fries zijn. Geef mij een reden. (Dat is een ander punt, want vaak wordt er op de borst geklopt op basis van wat de voorouders gepresteerd hebben). Maar een Fries had ook in Groningen geboren kunnen worden.

Ik voel me ook geen Nederlander. Ik voel me een mens. Ik hoor niet bij Nederland. Ik had ook in Afrika geboren kunnen worden en dan had ik misschien wel Nederlanders gehaat. Ik had ook Fries kunnen zijn. Maar met mijn karakter had ik nooit met die bladeren rond gelopen. Zo ben ik niet.
"Ik ben er trots op dat ik een Nederlander ben", veel mensen zeggen het. Maar waarom? Wat heb je zelf gedaan?

Friezen lopen zichzelf op de borst te kloppen dat ze Fries zijn

Jammer dat je zo blijft hakken. Er klopt namelijk helemaal niks van. Natuurlijk, er zullen er vast een aantal zijn. Maar ik denk dat het percentage onder Zeeuwen of Limburgers of Amsterdammers echt niet veel lager zal zijn.
Je generaliseert veel te veel.

Ik zette vannochtend mijn auto aan en hoorde een raar klik geluid vanaf het stuur komen
En toen ik de auto wou draaien stuurde hij heel zwaar tot mijn verbazing Brande er ook een rood stuurtje bij
Mijn toerenteller weten jullie mischien wat het is?????????

De Schaduw zei:
Friezen lopen zichzelf op de borst te kloppen dat ze Fries zijn

Jammer dat je zo blijft hakken. Er klopt namelijk helemaal niks van. Natuurlijk, er zullen er vast een aantal zijn. Maar ik denk dat het percentage onder Zeeuwen of Limburgers of Amsterdammers echt niet veel lager zal zijn.
Je generaliseert veel te veel.

Ik heb gewoon geen goede ervaringen met Friezen. Ik blijf niet hakken, je vroeg om een verklaring. Die heb ik gegeven. Hoe ik er over denk. Het Friese volkslied luidt: Fryslan boppe en de rest in de groppe. Toen ik dat hoorde, toen dacht ik, oh, zit het zo.

Terug
Bovenaan