A
Anoniem
Guest
Nog zo een:
Moeilijk daarna zo'n TS nog serieus te nemen imo...
Petertje.B zei:Mijn eerste autooke!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Janus Diedericus zei:Opzet of niet, leasert is net zo tenenkrommend als 'me huis' en 'de enigste in zijn soort' (wanneer er niet de meest schattige bedoelt wordt).
Soloman zei:Het grote verschil tussen het woord leasert hier en het woord brommert bij stukjes van Paul de Leeuw is dat het stukje van Paul de Leeuw overduidelijk een sketch is. Het woord past precies in de setting. Hiet wordt het woord leasert gebruikt in serieuze reacties. Het woord past niet in de setting en breekt het geheel helemaal open. Je krijgt dan het gevoel dat de schrijver redelijk ongeletterd is.
Het dialect praten in alle situaties geeft een onvermogen aan van het aanpassen aan de omstandigheden. Je krijgt het gevoel dat dat de spreker zich overal zo gedraagd als in de kroeg. Zo komt het over. Ik kom zelf uit Overijssel, maar ik praat netjes op het werk en in de "Hollandse omgeving".
Verder zit er bij dialect-sprekende een hardnekkige ontkenning van andere situaties dan de zijne. Die indruk heb ik. Noorderlingen en oosterlingen passen zich wel aan, zo goed als mogeljik. Maar Brabanders en Limburgers blijven dialect praten, overal. Dat zie ik omdat wij vestigingen door het hele land hebben. Als je ze er op aanspreekt krijg je als antwoord "Ik kan niet anders". Oh nee? Is het nou zo moeilijk om tenminste dat woordje Ge en Gij uit je vocabulaire hier te schrappen? "Nee, zo hoort het". Come on.....
Wat is er mis met "Ik wens u nog een prettige avond" bij afscheid?Janus Diedericus zei:Ach, het is nog altijd geen 'Toedeles' of 'Bye bye, zwaai zwaai'.De Schaduw zei:En persoonlijk vind ik "doei" een beetje truttig. Maar goed, dat is mijn mening.![]()
A110-50 zei:Nog zo een:
Wat is er mis met "Ik wens u nog een prettige avond" bij afscheid?
uiteraard is een fijne dag ook toe te wensen.De Schaduw zei:Wat is er mis met "Ik wens u nog een prettige avond" bij afscheid?
Dat klinkt zo vreemd 's morgens.
stoterstangen90 zei:uiteraard is een fijne dag ook toe te wensen.De Schaduw zei:Wat is er mis met "Ik wens u nog een prettige avond" bij afscheid?
Dat klinkt zo vreemd 's morgens.
Al naar gelang het moment van de dag.
P504Coupé zei:Janus Diedericus zei:Opzet of niet, leasert is net zo tenenkrommend als 'me huis' en 'de enigste in zijn soort' (wanneer er niet de meest schattige bedoelt wordt).
U bedoelt toch bedoeld?![]()
Rob0118 zei:Wat is dat toch met dat 'oudoe'. De 'h' spreek je wellicht niet uit, maar het is toch echt 'houdoe'...
De Schaduw zei:Mensen die denken dat ze geen accent hebben zijn vaak de ergste.![]()
Ik ook nauwelijks, maar ik kom wel uit een regio waar men behoorlijk plat kan praten.Soloman zei:Ik heb geen accent.
Janus Diedericus zei:Welke regio is dat dan? Zonder dialect, kan me zo niet bedenken waar dat is...
ABN bestaat niet, alle Nederlands is beschaafd. Je doelt waarschijnlijk op AN.
Als je je een beetje in kan leven kan je vast wel begrijpen dat mensen met een minder groot verstandelijk vermogen moeite hebben én AN én dialect te spreken. Omdat de hele omgeving toch al dialect spreekt zal AN verdrongen worden. Over houdoe (anders heb ik Rob in mijn nek) gesproken, zoals ik eerder al aangaf, dit heb ik mezelf afgeleerd maar dit ging niet zonder slag of stoot. Nog steeds moet ik er bewust bij nadenken. Dat heeft te maken met dat je niet anders hoort in je jonge jaren, daardoor raak je er aan gewend. Afleren is dan erg moeilijk. Overigens heb ik het idee dat sinds 'de kassameisjes' iedereen het woord houdoe wel kent in Nederland.
A110-50 zei:Nee, zoals ik al zei, zonder dialect. Dus ook geen Utrechts...
Def zei:Wim Lex
Janus Diedericus zei:Maar welke stad/gemeente heeft nou geen dialect? Of ben je het alleen zelf die dialectloos kan praten in jouw regio?![]()
Janus Diedericus zei:Maar die avatar, ios dat nou het neusje van mijn auto? (alleen in een andere kleur)
A110-50 zei:Janus Diedericus zei:Maar die avatar, ios dat nou het neusje van mijn auto? (alleen in een andere kleur)
KloptEen V40 inderdaad.
A110-50 zei:Goh, een echte kenner dus... Neen, daar waar de 'r' door het overgrote deel gewoon normaal wordt uitgesproken. Niet zo veel TV kijken![]()
A110-50 zei:Stukje westelijker wel.
Buiten dat ik dat zelf juist een van de minst erge vind, zou ik het niet zo snel een dialect noemen (aangezien het meer een accent is dan echt een dialect met eigen woorden etc.).
A110-50 zei:Stukje westelijker wel.
Buiten dat ik dat zelf juist een van de minst erge vind, zou ik het niet zo snel een dialect noemen (aangezien het meer een accent is dan echt een dialect met eigen woorden etc.).
A110-50 zei:Ik ben zelf blij uit een regio te komen waar geen dialect is of met een accent wordt gesproken
Rob0118 zei:Overigens is het zeer arrogant om eerst te stellen dat men daar wel 'gewoon normaal' de 'r' uitspreekt, en even later te zeggen dat je dat een van de minst erge accenten vindt.![]()
Janus Diedericus zei:What where they thinking???
UitlegRob0118 zei:Het kan altijd normaler en kleiner en gewoner, gatver zeg.
Janus Diedericus zei:Aangezien houdoe toch al streektaal is hou ik het bij mijn eigen streek. In Bergen op Zoom en omstreken spreekt men de h niet uit. Tevens wordt deze niet geschreven. Dus, op zijn Bergs is het oudoe, eigenlijk 'oudoe maar dat wordt vast helemaal door niemand begrepen.