Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Janus Diedericus zei:
Opzet of niet, leasert is net zo tenenkrommend als 'me huis' en 'de enigste in zijn soort' (wanneer er niet de meest schattige bedoelt wordt).

U bedoelt toch bedoeld? :,(

Soloman zei:
Het grote verschil tussen het woord leasert hier en het woord brommert bij stukjes van Paul de Leeuw is dat het stukje van Paul de Leeuw overduidelijk een sketch is. Het woord past precies in de setting. Hiet wordt het woord leasert gebruikt in serieuze reacties. Het woord past niet in de setting en breekt het geheel helemaal open. Je krijgt dan het gevoel dat de schrijver redelijk ongeletterd is.

Het dialect praten in alle situaties geeft een onvermogen aan van het aanpassen aan de omstandigheden. Je krijgt het gevoel dat dat de spreker zich overal zo gedraagd als in de kroeg. Zo komt het over. Ik kom zelf uit Overijssel, maar ik praat netjes op het werk en in de "Hollandse omgeving".

Verder zit er bij dialect-sprekende een hardnekkige ontkenning van andere situaties dan de zijne. Die indruk heb ik. Noorderlingen en oosterlingen passen zich wel aan, zo goed als mogeljik. Maar Brabanders en Limburgers blijven dialect praten, overal. Dat zie ik omdat wij vestigingen door het hele land hebben. Als je ze er op aanspreekt krijg je als antwoord "Ik kan niet anders". Oh nee? Is het nou zo moeilijk om tenminste dat woordje Ge en Gij uit je vocabulaire hier te schrappen? "Nee, zo hoort het". Come on.....

Als geboren Amsterdammer, woonachtig net over de Duitse grens en werkzaam in Zuid Limburg (met de wervingskreet: je ZAL er maar wonen!) moet ik je op het cursief geplaatste stuk heel erg tegenspreken.
Er bestaat geen Limburgs dialect. Er bestaat een soort Limburgse "spreekwijze", die in niets lijkt op Brabants. Ge en gij kom je hier niet tegen.
Hoi is hier trouwens vervangen door hoihoi. :|
Ieder dorp en veel stadsdelen hebben hun eigen dialect. Ga niet zeggen dat Sittards lijkt op Kerkraads, je wordt gevierendeeld. Kielhalen is hier wat lastig... ;)
Wel kan iemand uit Zuidoost Limburg moeiteloos een inwoner van Aken of Keulen verstaan als ze "platt" praten. Het zijn in wezen allemaal subdialecten van het Köls-Platt.

Mijn excuses als de Solo-punten inmiddels al zijn behandeld... ;)

stoterstangen90 zei:
De Schaduw zei:
Wat is er mis met "Ik wens u nog een prettige avond" bij afscheid?

Dat klinkt zo vreemd 's morgens.
uiteraard is een fijne dag ook toe te wensen.
Al naar gelang het moment van de dag.

Dat is prima te gebruiken bij collega's e.d.
Als ik bij afscheid met vrienden of mijn vriendin aan kom zetten met: "Ik wens je/u nog een prettige dag toe". dan kijken ze me aan alsof ze water zien branden. 'Doei/doeg/oudoe/enz' kan prima bestaan naast 'ik wens u een prettige dag' naar mijn mening.

Wat is dat toch met dat 'oudoe'. De 'h' spreek je wellicht niet uit, maar het is toch echt 'houdoe'...

Aangezien houdoe toch al streektaal is hou ik het bij mijn eigen streek. In Bergen op Zoom en omstreken spreekt men de h niet uit. Tevens wordt deze niet geschreven. Dus, op zijn Bergs is het oudoe, eigenlijk 'oudoe maar dat wordt vast helemaal door niemand begrepen.

Ik ben zelf blij uit een regio te komen waar geen dialect is of met een accent wordt gesproken. Onbegrijpelijk dat een groot deel niet eens ABN kan of van 'plaatselijke' woorden verwacht dat iedereen deze kent. Dan vraag ik me echt af wat die mensen voor Nederlandse les hebben gehad op de middelbare school...

Welke regio is dat dan? Zonder dialect, kan me zo niet bedenken waar dat is...
ABN bestaat niet, alle Nederlands is beschaafd. Je doelt waarschijnlijk op AN.
Als je je een beetje in kan leven kan je vast wel begrijpen dat mensen met een minder groot verstandelijk vermogen moeite hebben én AN én dialect te spreken. Omdat de hele omgeving toch al dialect spreekt zal AN verdrongen worden. Over houdoe (anders heb ik Rob in mijn nek) gesproken, zoals ik eerder al aangaf, dit heb ik mezelf afgeleerd maar dit ging niet zonder slag of stoot. Nog steeds moet ik er bewust bij nadenken. Dat heeft te maken met dat je niet anders hoort in je jonge jaren, daardoor raak je er aan gewend. Afleren is dan erg moeilijk. Overigens heb ik het idee dat sinds 'de kassameisjes' iedereen het woord houdoe wel kent in Nederland.

Janus Diedericus zei:
Welke regio is dat dan? Zonder dialect, kan me zo niet bedenken waar dat is...
ABN bestaat niet, alle Nederlands is beschaafd. Je doelt waarschijnlijk op AN.
Als je je een beetje in kan leven kan je vast wel begrijpen dat mensen met een minder groot verstandelijk vermogen moeite hebben én AN én dialect te spreken. Omdat de hele omgeving toch al dialect spreekt zal AN verdrongen worden. Over houdoe (anders heb ik Rob in mijn nek) gesproken, zoals ik eerder al aangaf, dit heb ik mezelf afgeleerd maar dit ging niet zonder slag of stoot. Nog steeds moet ik er bewust bij nadenken. Dat heeft te maken met dat je niet anders hoort in je jonge jaren, daardoor raak je er aan gewend. Afleren is dan erg moeilijk. Overigens heb ik het idee dat sinds 'de kassameisjes' iedereen het woord houdoe wel kent in Nederland.

Midden NL;).
Zoals je al aangeeft, mensen met die continu met een dialect spreken zijn meestal niet de meest geletterden. Makkelijk om het 'kaf van het koren te scheiden' op die manier inderdaad dus, imo.

Iedereen heeft een accent. Soms iets meer of minder aanwezig, maar accentloos praten is maar voorbehouden aan een enkeling.

A110-50 zei:
Nee, zoals ik al zei, zonder dialect;). Dus ook geen Utrechts...

Je beweert net zelf dat je uit een regio komt waar zonder accent gesproken wordt...

Def zei:

Gaat niet om taal, maar vind het minstens zo storend. Kansloze poging om grappig of efficiënt te zijn. (td)

Janus Diedericus zei:
Maar welke stad/gemeente heeft nou geen dialect? Of ben je het alleen zelf die dialectloos kan praten in jouw regio? ;)

Regio rond Hilversum. Natuurlijk ben ik niet de enige;) Maar woon inmiddels elders.

Goh, een echte kenner dus... Neen, daar waar de 'r' door het overgrote deel gewoon normaal wordt uitgesproken. Niet zo veel TV kijken;)

A110-50 zei:
Janus Diedericus zei:
Maar die avatar, ios dat nou het neusje van mijn auto? (alleen in een andere kleur)

Klopt;) Een V40 inderdaad.

En niet in de R-design uitvoering. In mijn ogen is de normale versie veel mooier met zijn ranke ledstripje en achterzijde met uit het zicht geplaatste uitlaat. Al is dat laatste voorbehouden aan de D2, met een grotere motor zit je meteen vast aan die dubbele eindpijp.

A110-50 zei:
Goh, een echte kenner dus... Neen, daar waar de 'r' door het overgrote deel gewoon normaal wordt uitgesproken. Niet zo veel TV kijken;)

Ah, dan woon je bij mij in de buurt!
Woon je ook in de buurt van onze ex-koningin?

Maar dat is wel dialect, één van de ergste soort: kak!

Stukje westelijker wel.

Buiten dat ik dat zelf juist een van de minst erge vind, zou ik het niet zo snel een dialect noemen (aangezien het meer een accent is dan echt een dialect met eigen woorden etc.).

A110-50 zei:
Stukje westelijker wel.

Buiten dat ik dat zelf juist een van de minst erge vind, zou ik het niet zo snel een dialect noemen (aangezien het meer een accent is dan echt een dialect met eigen woorden etc.).

Huh? Geen eigen woorden? Is 'schorrie morrie' niet een kakse uitvinding? :p

A110-50 zei:
Stukje westelijker wel.

Net was het nog geen accent...

A110-50 zei:
Ik ben zelf blij uit een regio te komen waar geen dialect is of met een accent wordt gesproken

Overigens is het zeer arrogant om eerst te stellen dat men daar wel 'gewoon normaal' de 'r' uitspreekt, en even later te zeggen dat je dat een van de minst erge accenten vindt. (td)

Rob0118 zei:
Overigens is het zeer arrogant om eerst te stellen dat men daar wel 'gewoon normaal' de 'r' uitspreekt, en even later te zeggen dat je dat een van de minst erge accenten vindt. (td)

Ik had het niet over 'kak' dat zonder de Gooische 'r' spreekt. Dat staat los van elkaar;)

Een paar mooie voorbeelden:

Waarom bedrijft ge die platte grollen toch niet elders, amice?

De aarde wordt steeds platter. Een schijf, bewoond door rapalje en botteriken

Straks gaan de dagen weder lengen
En knoppen bersten juichend in mijn gaard’
Laat ons dan een dronk uitbrengen
Op hem die ’t erf der vaad’ren trouw bewaart!

Janus Diedericus zei:
Aangezien houdoe toch al streektaal is hou ik het bij mijn eigen streek. In Bergen op Zoom en omstreken spreekt men de h niet uit. Tevens wordt deze niet geschreven. Dus, op zijn Bergs is het oudoe, eigenlijk 'oudoe maar dat wordt vast helemaal door niemand begrepen.

Een deel van mijn famillie (neven, nichten en hun kinderen) is opgegroeid in Brabant. Zelf stam ik uit Overijssel. Als we bij de Brabanders op bezoek waren vond ik het altijd zo vreemd dat, ondanks dat je familie bent, je zo'n andere uitspraak hebt. Mijn oom is iemand die net als mijn vader plat Raaltes kan praten en dan heeft hij kinderen en kleinkinderen die zo'n zalvend taaltje spreken. Voor dat 'houdoe' is hij altijd allergisch gebleven.

Terug
Bovenaan