Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Je had het over 'per definitie', dus alle nieuwe auto's zouden volgens jou veiliger zijn dan tweedehands/oude auto's. Die steling ontkracht ik alleen maar.

Stelen mag niet! Maar heb je nou een S80 Rob?

Ikzelf zei:
Ik weiger om zuiniger te gaan rijden zodat ik vervolgens 1:10 ipv 1:11 rijdt als er in de VS nog steeds rondrijden in gigantische trucks die 1:5 rijden om naar de WC te gaan.

Klopt niets van deze zin, volgens mij.....

Ik snap ook niet wat je wil vertellen. Trucks die naar de WC gaan?:T
Volgens mij is wc met kleine letters. Het is - ik rijd -. En 1 op 5 rijden is geen middel om de wc te halen. :}

Enige (soort van) logische verklaring zou zijn dat de afkorting 'WC' voor winkelcentrum staat. Maar dan nog...

Ook in die categorie trouwens: bij Blik op de Weg is wel eens een kerel staande gehouden omdat hij veel te hard reed. Verklaring van meneer: 'de benzine is bijna op en ik ben bang dat ik het tankstation niet haal'. Dan heb je d'r ook niet veel van begrepen... *-)

Ha ha! Dat had ik ook een keer meegemaakt. Tijdje geleden: ik dacht, ik pak dit tankstation nog niet, ik neem de volgende bij de A1 (ik zat op de A28).
Benzinemeter stond onder het kwart en volgens de boordcomputer kon ik nog zat kilometers vooruit.
Ai! File! En wat voor een! Een stilstaande, heel af en toe een beetje optrekken, vlak na het tankstation dat ik oversloeg bij Amersfoort (die ene zonder parkeerplaats, die krappe). Daar sta je dan met de boordcomputer aan op de reikwijdte. Die tikte langzaam weg. Dan zweet je wel! Ik heb het opgelost om na de file de A1 richting Apeldoorn te nemen (de A1 richting Amsterdam stond muurvast, dat was de reden van de file) en heb daar getankt. Omkeren en maar weer aansluiten en bellen dat het heel erg laat gaat worden.
Dat was in maart geloof ik toen het met bakken uit de lucht kwam.

Waarom is dat fout? Als je vier knikkers hebt, waarvan twee rood en twee geel, dan heb je die knikkers een paar keer dubbel.

Zoals ik het lees heeft hij één specifieke folder een paar keer dubbel.

@Modus: van de SLS is een hard-cover brochure van de SLS AMG Black Series gedrukt. Ik heb hem een paar keer dubbel en wil hem wel ruilen...

Ja maar hij heeft het ook over 'hem' die hij wil ruilen, dus enkelvoud. Er eentje willen ruilen, terwijl hij er vier zou hebben is ook vreemd.

Het is geen mooie zin, maar ook niet helemaal fout.

soloman zei:
Ha ha! Dat had ik ook een keer meegemaakt. Tijdje geleden: ik dacht, ik pak dit tankstation nog niet, ik neem de volgende bij de A1 (ik zat op de A28).
Benzinemeter stond onder het kwart en volgens de boordcomputer kon ik nog zat kilometers vooruit.
Ai! File! En wat voor een! Een stilstaande, heel af en toe een beetje optrekken, vlak na het tankstation dat ik oversloeg bij Amersfoort (die ene zonder parkeerplaats, die krappe). Daar sta je dan met de boordcomputer aan op de reikwijdte. Die tikte langzaam weg. Dan zweet je wel! Ik heb het opgelost om na de file de A1 richting Apeldoorn te nemen (de A1 richting Amsterdam stond muurvast, dat was de reden van de file) en heb daar getankt. Omkeren en maar weer aansluiten en bellen dat het heel erg laat gaat worden.
Dat was in maart geloof ik toen het met bakken uit de lucht kwam.

Ik kan me voorstellen dat je om nog een reden blij was met het tankstation, om zelf een liter afgewerkte koffie te lozen... ;)

Bijzonder interessante lezing van Ilja Leonard Pfeijffer in Onze Taal van deze maand, ook online beschikbaar! Voer voor alle proscriptieve linguïsten die dit topic rijk is. :D Inclusief argumenten voor afschaffing van dit topic, wegens volslagen zinloosheid.

Yellow Cab zei:
Bijzonder interessante lezing van Ilja Leonard Pfeijffer in Onze Taal van deze maand, ook online beschikbaar! Voer voor alle proscriptieve linguïsten die dit topic rijk is. :D Inclusief argumenten voor afschaffing van dit topic, wegens volslagen zinloosheid.

Ik ga het lezen,. van de Deze week. Beloofd. En ik kom er op terug!

Yellow Cab zei:

Leuke tekst. Ik zag eerst even op tegen 5 pagina's tekst zonder plaatjes 8-) maar het is zeer aansprekend en daarom makkelijk leesbaar.

Ik houd niet van dichters... :p

Interessant stuk, ben het uiteraard niet met alles "eensch". :D

Van een Mercedes-langspeelplaat:

Volgens mij snappen ze bij de Opel niet echt dat ze Mercedes kwaliteit ingerolen krijgen.

Weet iemand wat ingerolen is?

Nog zo'n mooie:

Deze auto moet ik uit eigen portemonnee betalen daarom wil ik hier voor het onderste uit de kan. degene die mij de beste prijs teruggeeft heeft mij als klant.

Teruggeeft. Dat doet iemand die volgens mij eerder iets van jou heeft gekregen.
Zoals in:

"Ik hoop dat hij de vijf euro die ik heb hem geleend mij morgen terug geeft"

Op dit forum zouden we stinkend rijk worden:

https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3504549/2013/09/05/Taalpolitie-in-Litouwen-Spelfoutje-Boete-tot-350-euro.dhtml

soloman zei:

https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3504549/2013/09/05/Taalpolitie-in-Litouwen-Spelfoutje-Boete-tot-350-euro.dhtml
De schrijvende pers in Nederland zou failliet gaan als ze dat systeem hier zouden doorvoeren.

Ik vind het wel een belachelijke maatregel. Het zou de minder geletterde medemens de mond kunnen snoeren.

the Fox zei:
soloman zei:

De schrijvende pers in Nederland zou failliet gaan als ze dat systeem hier zouden doorvoeren.

Ik vind het wel een belachelijke maatregel. Het zou de minder geletterde medemens de mond kunnen snoeren.

Voor hun zou ik een verplichte EMG-cursus willen voorstellen. Zelf betalen.:T

Misschien een tip naar jou, gebruik eens hoofdletters. Het maakt het lezen van je reactie een stuk makkelijker. Nu lijkt het net alsof het je allemaal niet zo boeit terwijl je hier een heel goed punt hebt.

tip voor jou; zeik er niet iedere keer over. maar blijf eens een keer ontopic
Hier moet ik echt bijna van huilen...

soloman zei:

Volgens mij snappen ze bij de Opel niet echt dat ze Mercedes kwaliteit ingerolen krijgen.

Verbastering van inruilen.
'populaire' spreektaal, soloman.

Yellow Cab zei:

ff nieuwsgierig, als 'leek'..

"Het Koningsliedoproer van april 2013 trof het land als een storm die je wist dat er niet tegen te behoeden viel"

Het door mij onderstreepte stuk tekst.. Dat is toch geen goed Nederlands?
Serieus, de tekst na "storm" 'loopt' toch voor geen meter?

Durashift zei:
ff nieuwsgierig, als 'leek'..

"Het Koningsliedoproer van april 2013 trof het land als een storm die je wist dat er niet tegen te behoeden viel"

Het door mij onderstreepte stuk tekst.. Dat is toch geen goed Nederlands?
Serieus, de tekst na "storm" 'loopt' toch voor geen meter?

Ik zou zeggen "waarvan je wist dat die niet te behoeden viel". En dan twijfel ik er nog aan of 'niet te behoeden viel' wel goed Nederlands is. Ik heb behoeden nooit in een dergelijke zinsconstructie gebruikt. '.... waarvan je wist dat we ons er niet voor konden behoeden' zou ik willen voorstellen.

Durashift zei:
soloman zei:

Verbastering van inruilen.
'populaire' spreektaal, soloman.

Voor zover ik weet is alleen in Brabant 'inruilen' een sterk werkwoord. Het is m.i. dus meer streektaal.

Ook hier is 'gerolen' en andere vormen daarvan exclusief voor de zwakbegaafde medemens.

Dat is het zeker. Helaas heb ik de slechte eigenschap om mensen die woorden als 'stofgezogen' of 'gerolen' onmiddellijk niet meer serieus te nemen. Dat zegt vooral iets over mij, daarvan ben ik zeer bewust. Ik neem ze overigens wel serieus als mens, maar zal nog maar vrij weinig van ze aannemen.

Durashift zei:
Het door mij onderstreepte stuk tekst.. Dat is toch geen goed Nederlands? Serieus, de tekst na "storm" 'loopt' toch voor geen meter?

Ik denk dat jij de ironische knipoog van Pfeijffer hier gemist hebt. Zie ook de twee zinnen die volgen: rechtstreeks uit het Koningslied genomen. ;)

Ow, was dat tekst uit het Koningslied?
Dan heb ik de ironie inderdaad ff gemist..

@Rob076.. Ok, wij kennen elkaar niet. maar stof gezogen gebruik ik in mijn spreektaal wel degelijk..
Dus, neem maar niks meer van mij aan;)

In dit geval ben ik liever bewust onbekwaam. Door de wetenschap dat ik deze onvolkomenheid bezit kan ik hier bijvoorbeeld prima mee omgaan. En zolang er slimme dingen worden gepost door jou zal ik dus dingen blijven aannemen van je. Als je echter gaat beginnen met 'me auto', 'verkeerd in goede staat' of 'zowieso' dan hebben we een probleem. ;)

Ontopic dan maar:

Yellow Cab zei:
Nu wordt je vaak blij gemaakt

Nee hoor, no worries. Ik vond het gewoon opvallend omdat jij niet iemand van fouten bent. Ik word hier ook al gekielhaald als ik een punt vergeet, of als ik een spatie vergeet.

Ik wist niet wat gerolen was. Maar ik ben het eens met Rob. Iemand die de woorden Rotterdammert, me pa en leasert gebruikt neem ik ook niet meer serieus. Ik weet niet wat het is, maar het is een manier hoe je denkt over het leven. Je probeert er het beste van te maken. Misschien ben ik wel hard, en in de Bijbel staat "Oordeel niet, zodat je zelf ook niet geoordeeld zult worden", dat is een keihard gegeven. Maar mensen die taalregels tegen beter weten in aan hun laars lappen, ze moeten het zelf weten, die moeten ook niet raar opkijken als ze anders worden behandeld dan iemand die wel zijn best doet.

Ik heb het ook een beetje het gevoel dat ze hun neus ophalen tegen mensen die zorgen dat ze diploma's halen. Ik kan me anders niet voorstellen dat iemand woorden als "Me pa is een Rotterdammert" gebruikt. Dat is het uitlachen van mensen die wel hun best doen.

worden verbasteren met een 't' is een vorm van populariteit..

Het is hoe strak je erin staat, soloman.

Me pa, ma...
'langs' iemand gaan zitten (naast iemand zitten)

zijn vormen van een dialect (streektaal). Is brabants.

Streektalen horen, naar mijn mening, nog altijd bij onze cultuur. Zolang die mensen zich ook met ABN verstaanbaar maken voor de ontvanger van hun bericht, dan vind ik niet dat je die mensen 'lager' op de sociale ladder moet plaatsen..

Wat is je mening over straattaal dan?
Kan in sommige opzichten een verrijking zijn.. soms een nadeel omdat je als volwassene niet weet wat er gezegd wordt..
Maar ja, dat heb je met andere buitenlandse talen ook..

Durashift zei:
worden verbasteren met een 't' is een vorm van populariteit..

Durashift zei:
Me pa, ma...
'langs' iemand gaan zitten (naast iemand zitten)

zijn vormen van een dialect (streektaal). Is brabants.

Dat eerste heeft werkelijk helemaal niets met het Brabants (met hoofdletter dus) te maken.

Terug
Bovenaan