Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Misschien is dat ook Brabants. Ik heb gekkere dingen gezien die geaksepteerd werden.:}

Aan het woord kentekenfetisjist (?????) waag ik me niet, ik weet niet eens hoe je zoiets spelt. Blijkbaar ben ik een erg normaal iemand die geen kentekens doorbladert en op zoek gaat naar een doekje nadat hij de middenpagina met een enorm bloot kenteken heeft bekeken.:T

Hij zegt geen kentekenfetisjist te zijn, maar een fetisj zelf...

En niet zo zuur over dat 'geaksepteerd', Jan. Jij weet ook wat voor gerespecteerd lid Isla is en dat hij de eigenschap heeft abnormaal eigenwijs te zijn, ook wat betreft zijn taalgebruik. We weten allemaal dat het niet helemaal correct is, maar hij is tenminste heel consequent daarmee en er zijn tijden geweest waarin de meeste woorden 'van hem' wel goed geschreven waren. In combinatie met zijn charmes en anciënniteit dispenseer ik hem voor dit topic. Maar als jij het fout/ergerlijk vindt dan moet je het vooral posten. Fout is fout, dat zijn de feiten.

Nee hoor, ik vind het helemaal niet ergerlijk, was een klein grapje.
Ik was vergeten een smiley erbij te zetten. Alsnog gedaan.

Ach, zo heeft iedereen wat... zo ken ik iemand die niet 'aksepteert' dat smart en MINI zich willen onderscheiden, maar een uitzondering maakt voor zijn favoriete telefoon. :}

Soloman zei:
Nee hoor, ik vind het helemaal niet ergerlijk, was een klein grapje.
Ik was vergeten een smiley erbij te zetten. Alsnog gedaan.

Oke, excuus dan. Sans rancune.

Harm78 zei:
Heel af en toe ratel ik over de kooi door een kritische post te posten,

Letterlijk vertaald van "rattling the cage"? :)

Die is van Rob, in het topic van vermeende lekkende Volkswagens. Wat een misser zeg. De uitdrukking bestaat in het Nederlands helemaal niet. Ik heb het nog opgezocht. De uitdrukking is ook nog eens armzalig vertaald. Als je het goed vertaalt is het "op stang jagen", als je het letterlijk vertaalt is het "de kooi heen en weer rammelen".

Soloman zei:
(...) Wat een misser zeg. De uitdrukking bestaat in het Nederlands helemaal niet. Ik heb het nog opgezocht. (...)

Dus als iets niet bestaat, mag je het niet gebruiken? Wat een armoede, zeg.
De uitdrukking viel mij ook op als nieuw, maar ik vond 'm juist wel leuk gevonden. Waar een ander misschien een gemeenplaats had gebruikt met knuppels en een hoenderhok, gebruikt Rob z'n taalcreativiteit om een Engelse zegswijze om te vormen naar een Nederlands alternatief.

Zó blijft taal levend. Niet met het angstvallig bewaken van wat al of niet 'mag', maar door op een inventieve manier om te springen met groeiende mondialiteit. Chapeau voor Rob! Of eh... had ik nu 'petje af' moeten gebruiken? ;)

Yellow Cab zei:
Soloman zei:
(...) Wat een misser zeg. De uitdrukking bestaat in het Nederlands helemaal niet. Ik heb het nog opgezocht. (...)

Dus als iets niet bestaat, mag je het niet gebruiken? Wat een armoede, zeg.
De uitdrukking viel mij ook op als nieuw, maar ik vond 'm juist wel leuk gevonden. Waar een ander misschien een gemeenplaats had gebruikt met knuppels en een hoenderhok, gebruikt Rob z'n taalcreativiteit om een Engelse zegswijze om te vormen naar een Nederlands alternatief.

Zó blijft taal levend. Niet met het angstvallig bewaken van wat al of niet 'mag', maar door op een inventieve manier om te springen met groeiende mondialiteit. Chapeau voor Rob! Of eh... had ik nu 'petje af' moeten gebruiken? ;)

Dat kan zijn YC, maar Rob is heel kritisch op anderen. Wie herinnert zich de creaties van Wibi niet?
Vandaar dat ik zo reageerde, anders had ik het niet gedaan.

Phaeton W12 zei:
Rob076 zei:
Phaeton W12 zei:
Rob076 zei:
De topictitel die ik eerst wou gebruiken was 'Golf volgt Ritmo op', maar omwille van de beoogde kijkcijfers heb ik hier maar voor gekozen.

:,(

En wat is daar fout aan?

"Wou" moet zijn "wilde"

'Wou' is gewoon correct Nederlands, ook als schrijftaal. Het zou pas fout zijn als het in meervoudsvorm geschreven was. Dat is echt spreektaal.

Lees hier meer over 'wilde/wou'.

Ik vind "wou" in deze zin gewoon niet correct. Wou kan zeker door de beugel als het gebruikt wordt om te zeggen "ik zou willen" (ik wou dat ik jou was). In alle andere gevallen kwalificeert het gebruik van wou als taalverloedering.

Wat een onzin zeg. Waarom zou dat taalverloedering zijn? Als ik fout zit dan ben ik de eerste die dat zal toegeven, maar dit is gewoon niet fout.

Dan moet je het niet brengen alsof ik de fout van de eeuw heb gemaakt, terwijl het niet eens fout is. Ik snap je punt wel en ik vind het vaak (niet in dit geval, ik kies heel bewust m'n woorden) ook niet mooi. Bovendien woon ik in een provincie waarin men de illusie heeft dat 'wouden' zelfs de correcte verleden tijd van 'willen' is.

Een zin posten met een huilende smiley erbij staat in dit topic gelijk aan je ernstig opwinden over een fikse misser. Dat is niet alleen Rob zijn interpretatie.

Dat je "wou" lelijk vindt, vind ik volkomen logisch, het ziet er afschuwelijk uit. Maar helaas is het wel toegestaan...

Terrier (of terriër) is met dubbel R, maar van een caba terrier heb ik nog nooit gehoord.

Nog een van Nu.nl

Het insect is drie weken geleden andermaal ontdekt in Oss, een plek waar hij sinds 2010 elke zomer is opgedoken in de buurt van een grote bandenimporteur. Daar nestelt hij zich in uit Azië geïmporteerde auto- en vliegtuigbanden. Daarvan zijn er zo'n 30 in Nederland.

Schiet niet echt op, dertig banden importeren. ;)

Ik vind het gebruik van 'andermaal' veel curieuzer. Nog buiten dat de gemiddelde Nu.nl-lezer dit woord (of überhaupt een woord met meer dan twee lettergrepen) niet eens kent, staat het ook niet echt mooi. Jouw voorbeeld is nog zo'n vreemde c.q. ongemakkelijke woordkeuze.

Rob076 zei:
Ik vind het gebruik van 'andermaal' veel curieuzer. Nog buiten dat de gemiddelde Nu.nl-lezer dit woord (of überhaupt een woord met meer dan twee lettergrepen) niet eens kent, staat het ook niet echt mooi. Jouw voorbeeld is nog zo'n vreemde c.q. ongemakkelijke woordkeuze.

Hoezo curieuzer? 'Daarvan' is gewoon echt fout, omdat het naar de banden ipv de insecten verwijst. 'Andermaal' is misschien een beetje overdreven formeel, maar het is niet fout.

TYN zei:
Rob076 zei:

Hoezo curieuzer? 'Daarvan' is gewoon echt fout, omdat het naar de banden ipv de insecten verwijst. 'Andermaal' is misschien een beetje overdreven formeel, maar het is niet fout.

Het woord 'daarvan' is ook niet fout, alleen in deze context wel. Daarom is de keuze van dat woord in mijn ogen behoorlijk curieus. Daarmee geef ik geen waardering van goed of fout.

Rob076 zei:
Het woord 'daarvan' is ook niet fout, alleen in deze context wel.

*-)

Leest je wel wat je typt?

[size=x-small]Het woord 'Leest' is ook niet fout, alleen in deze context wel.[/size]

Stel je eens niet zo aan. Of ben je nog wat rancuneus omdat ik vind dat er weinig liefhebbers in een W124 rijden?

Het woord an sich is niet fout. De zin an sich is niet fout. De context ervan maakt het fout. Dat is wat anders dan jouw voorbeeld.

Haha! Rancune is mij vreemd. Maar aangezien jij altijd zo'n pietje precies wil zijn, mag ik dat ook wel vind ik ;)

Je kunt an sich redeneren wat je wil, als ik een tekst zoals Hamer citeerde onder ogen krijg, dan gaat er een dikke rode streep door 'Daarvan'. Dan is het dus fout. Niet an sich goed. Nee, fout.

Over rode strepen gesproken:

TYN zei:
pietje precies

"pietje-precies"

TYN zei:

An sich niet fout, maar wel erg informeel.

TYN zei:
(...) wat je wil, als ik een tekst (...)

Moet een punt zijn in plaats van een komma. Overduidelijk twee verschillende zinnen

TYN zei:
als ik een tekst zoals Hamer citeerde onder ogen krijg

"Als ik een tekst, zoals Hamer die citeerde, onder ogen krijg..."

TYN zei:
dikke rode streep

"dikke, rode streep"

Ach Rob, laat je toch niet zo kennen :-D

Hoewel punt drie discutabel is, heb je verder wel gelijk. An sich.

hoi hep hier noch de iphon 3 16 gb hij doet het nie mir weet ook niehoe da kan de achterkant is wit ziten 2 klijne schurtjes in hij dee het altijd ma nu laad die nie mir op ik doe hem wech zonder lade en kabel wie weet is er ma wijnich aan en kos het nie veel om te maken of voor onderdelen voor de rest ziet die er goed uit doe en bot wech is wech

naa twee weken tefoon aan sluiting ge daan daar naa wouw ik op belen naar ter ver geef geen ver binding de krijgen ver schijn de lijk modem stuk waant met twee telfoons ge bro beert op kpn aan sluting doen ze het maar op modem niet

Oga zei:
welke auto raden jullie mijn aan.

Mechanix zei:
'T is dat de vaste laste aan

spindel zei:
Vandaag me auto
Ik zag me auto
en het voorruit gedemonteerd
ben nu zeer te vreden

tinusw zei:
oke hoop iig dat het nu voor jouw zo opgelost s en klachtvrij

Karel1897 zei:

Appie Heijn zei:
deurs vindt ik ook

dannyvann zei:
de rubber zal niet goed zitten.

D. Elzinga zei:
Rob076 zei:
D. Elzinga zei:
nieuwschierigheid

Ik zit probeer me te bedenken hoe ik het in m'n hoofd heb gehaald om dat te typen, maar ik kan echt geen goede reden verzinnen.:?

Ik vond het ook niets voor jou eigenlijk.

Overigens heb ik ooit ook dezelfde fout gemaakt. Ik zat toen in groep 5 van de basisschool en haalde altijd alle taaltoetsen, maar dit woord schreef ik fout. Voor de klas heeft m'n leraar toen uitgelegd dat het 'nieuwsgierig' is. Door mijn (toen al) perfectionistische relatie met de Nederlandse taal schaamde ik me enorm en het voelde als een echte vernedering.

(Tot zover de jeugdtrauma's.) ;)

ChevyVanDude zei:
Begravenis trailer

stoterstangen90 zei:
Waarom laten mensen die eigenlijk zo ver komen?

Charger zei:
De 1.2 motor heeft 82 pk,maar voelde helemaal niet sloom aan,deze auto had ook nog sportstoelen met leren bekleding,sportstoelen zijn voor mij eigenlijks wel een must. Ik begin steeds enthousiaster te worden voor een DS3 als volgende auto,eigenlijks zou ik de 1.6 VTI met 120 pk ook nog eens moeten proberen,die motor komt het dichtst in de buurt van de 105 pk die ik nu in mijn Ibiza heb.

D. Elzinga zei:
ik ben net begonnen met me rijlessen en ik krijg de rijbewijs van me ouders voor me verjaardag

Ik kreeg mijn rijbewijs van de dame op het gemeentehuis.

Geen fout, maar wel geinig:

ik @ nrc.nl zei:
In het Friese vakantiehuis dat wij met vrienden delen, hangt een sierbordje aan de muur met de tekst:

‘It bêste stik húsried is in goed wiif’.

Met de kinderen proberen we het Fries te vertalen:

„Het beste stuk huisraad is ..”

De jongste van het stel maakt enthousiast de vertaling af:

„Het beste stuk huisraad...is een goede wifi.”

Bron: https://www.nrc.nl/ik/2013/08/07/fries/

Terug
Bovenaan