Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Mechanix zei:
Even ter inventarisatie, wie heeft er hier op het forum nu nog allemaal een Golf II of Jetta II? Ik heb er een, en Mach1 heeft er twee, maar voor de rest?

Heb momenteel 4x Golf 2 in bezit waarvan 3x GTI en een 1.6 D

Het wordt druk hier...

64hHeWw.jpg

Arievectra zei:
Mechanix zei:
Even ter inventarisatie, wie heeft er hier op het forum nu nog allemaal een Golf II of Jetta II? Ik heb er een, en Mach1 heeft er twee, maar voor de rest?

Heb momenteel 4x Golf 2 in bezit waarvan 3x GTI en een 1.6 D

Inderdaad, hier nog 1 Golf 2 GTD.

Mooi om te zien dat hij bij een echte VAG liefhebber terecht is gekomen, met weemoed, maar de auto heeft hier en daar wat TLC nodig.

Naar ik begrijp gaat hij dagelijks gebruikt worden, auto's moeten rijden en niet verstoffen in een garagebox.

Blijft het raadsel van de verdwijnende reserve sleutel over o_O, ach dit soort type sleutels is nog makkelijk te reproduceren.

Gefeliciteerd met de overdracht heren! Prachtige mk2 die inderdaad weer een liefhebber verdient en gebruikt moet worden! (y)

Wat fijn dat hij naar een "bekende" gegaan is.
Hier zullen we vast nog wel iets van horen.

MRS: toch een fijn idee dat je fraaie Golf een goed leven krijgt bij een volgende liefhebber.
En dat je er nog eens wat van te horen krijgt. Wat dat betreft wel gefeliciteerd met de verkoop (verder natuurlijk niet)!

Barri zei:
@Kever1: jij rijdt tegenwoordig toch een Audi A2, of heb ik dat mis? Import met GG kenteken? Dan zie ik je namelijk wel ns rijden in de buurt :)

Barri, het kan zijn dat je mijn oude Golf 1.8 GT Special Oak-grün met kenteken GG-225-X toch in de buurt ziet rijden.
Ik kreeg namelijk een paar dagen geleden een mail van de nieuwe eigenaar, die hem een maand geleden in Ede heeft gekocht en de auto 'woont' nu opnieuw in Hilversum, nota bene in dezelfde straat als waar ik tot 2016 gewoond heb. Wat een toeval.

De nieuwe eigenaar is ook een liefhebber: hij heeft zeven jaar lang in een Golf Manhattan 1.3 gereden, tot 300.000 km, en wilde opnieuw zo één met minder km's en meer luxe. Hij is er gelukkig erg blij mee. En ik ben blij dat m'n Golf weer bij een liefhebber terecht gekomen is.

Ik hem hem overigens attent gemaakt op dit forum.

He wat leuk! En leuk dat je contact met m hebt weten te leggen. Ik ga eens opletten en rij binnenkort eens door de straat!

Het raadsel van de ontbrekende reservesleutel is opgelost. Hij lag geduldig te wachten op zijn nieuwe baas waar het laatst de Golf bij mij geparkeerd stond.

Zoals Stif al zei van de auto gaan we vast meer van horen. De nieuwe eigenaar heeft al reeds een complete stuurbekrachtiging op de kop getikt.

Iets wat de auto helemaal afmaakt qua comfort. Wellicht dat Marathon nog een review opent zoals ik gedaan heb. Ik ga het met nieuwsgierigheid volgen als dat gebeurd.

Op dit moment is het voor mij wel eventjes wennen zonder oldtimer, wellicht dat ik in de toekomst de auto van mijn vader overneem die nu door mijn broer bereden wordt. Maar ja bijna 2000 kg volgend jaar pas 30 jaar oud en nog 10 jaar wachten?

leuk oud topic.

Mijn veel oudere broer heeft zeker tien jaar een witte vierdeurs Jetta diesel gehad, ik denk tot 1999. Ik meen dat het een T-nummerbord had. Hij heeft tonnen (voor zijn werk) met die auto gereden en verzorgde de buitenzijde en het interieur zo slecht, dat zijn buren over het straatbeeld klaagden :)

Zelf kocht ik op 12 januari 2002 mijn eerste auto, een tweedeurs Jetta uit augustus 1991, ZV-88-LP. Prachtig blauw-groen metallic. Het was een eenvoudige uitvoering met een vier-bak en had een ton gelopen. Ik meen dat ik er 1599 euro voor heb betaald bij een lokale garage. Met Kerstmis 2002 heb ik in Vlaanderen de motor kapot gereden. Vervangen door een revisie-exemplaar. Heb de auto tot juni 2006 gehad, toen de distributieriem en waterpomp vervangen moesten worden. De auto toen ingeruild. Kreeg er nog 500 euro voor. Altijd spijt gehad van de inruil. Heb heel veel meegemaakt met die auto, maar wilde toen nog weleens naar Duitsland of België, en ik vertrouwde na de motortransplantatie de auto niet meer buiten de landsgrenzen.
Aangezien je toen nog analoog fotografeerde, heb ik er geen foto van. Was een prachtige auto. Robuust, en bijna Amerikaanse lijnen. Na 2005 zag je steeds minder autochtone Nederlanders in Jetta's rijden. Was toen echt een auto voor saaie Marokkaanse huisvaders.

Nette Golf Maarten, velgen kan ik niet thuisbrengen. Is dit een lichtmetalen velg wat met bijvoorbeeld een Golf GT of GTI uitgerust werden ?

Dank je mrs!

De velgen komen volgens mij van een Corrado of een Golf 3.. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
De originele stalen velgen, met afdekkapjes, heb ik nog in de garage liggen met een setje winterbanden eromheen.

Hallo! Aangezien ik graag het eea wil leren en niet echt plezier uit mijn lease auto kan halen toch maar op zoek gegaan naar een tweede auto. Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een Golfje 2 GTI uit 1985. Na deze een maand of twee geleden terug naar zijn eigen land gebracht te hebben, kan ik sinds deze week eindelijk de weg op. Het heeft mijn geduld goed op de proef gesteld maar het is inmiddels voorbij!

In de tussentijd zijn de volgende dingen gedaan:
- Nieuwe remklauwen achter (verkoper had er nieuwe op gedaan, helaas de verkeerde...)
- Andere zekeringskast ivm afgebroken pinnetje voor de zekering van het achteruitrijlicht
- Nieuw relais voor mistlicht en alle kabels juist aangesloten (mistlicht was een nieuwe knop op dashboard voor geplaatst en kabel naar de lamp getrokken, alles weer aangesloten zoals het hoorde en met het nieuwe relais werkt het weer... Maarja, blijkbaar is een knop en kabel aansluiten makkelijker dan een relais vervangen voor sommige)
- Heel wat onnodige kabels verwijderd
- Nieuwe omkeeras (rubber was verdwenen dus zat aardig wat speling op de pook zullen we maar zeggen)
- Nieuw inlaatrubber

En voor nu staat op de planning:
- Nieuwe gasveren voor de achterklep
- Slot van achterklep standaard maken (gaat nu electronisch via knop op dashboard)
- Nieuw raammechanisme bestuurder
- Slotpinnetjes vervangen door de originele (zitten Wolfsburg edition pinnetjes in, dat is deze auto niet...)
- Nieuw onderstel (zit momenteel een zeer premium en uitermate comfortabel BlueLine schroefset onder...)
- Uitlijnen
- Nieuwe banden

Beetje bij beetje komen we er wel :). Baal er alleen wel van dat door het herinvoeren een 2tje op de kentekenplaten staat, ze zijn ingeleverd (tijdens export) met een '1' werd mij verteld maar waarom deze dan opgehoogd moest worden is mij niet duidelijk geworden. Maar goed, het is in ieder geval zijn oude kenteken weer.

Gebruikersnaam zei:
Hallo! Aangezien ik graag het eea wil leren en niet echt plezier uit mijn lease auto kan halen toch maar op zoek gegaan naar een tweede auto. Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een Golfje 2 GTI uit 1985. Na deze een maand of twee geleden terug naar zijn eigen land gebracht te hebben, kan ik sinds deze week eindelijk de weg op. Het heeft mijn geduld goed op de proef gesteld maar het is inmiddels voorbij!

In de tussentijd zijn de volgende dingen gedaan:
- Nieuwe remklauwen achter (verkoper had er nieuwe op gedaan, helaas de verkeerde...)
- Andere zekeringskast ivm afgebroken pinnetje voor de zekering van het achteruitrijlicht
- Nieuw relais voor mistlicht en alle kabels juist aangesloten (mistlicht was een nieuwe knop op dashboard voor geplaatst en kabel naar de lamp getrokken, alles weer aangesloten zoals het hoorde en met het nieuwe relais werkt het weer... Maarja, blijkbaar is een knop en kabel aansluiten makkelijker dan een relais vervangen voor sommige)
- Heel wat onnodige kabels verwijderd
- Nieuwe omkeeras (rubber was verdwenen dus zat aardig wat speling op de pook zullen we maar zeggen)
- Nieuw inlaatrubber

En voor nu staat op de planning:
- Nieuwe gasveren voor de achterklep
- Slot van achterklep standaard maken (gaat nu electronisch via knop op dashboard)
- Nieuw raammechanisme bestuurder
- Slotpinnetjes vervangen door de originele (zitten Wolfsburg edition pinnetjes in, dat is deze auto niet...)
- Nieuw onderstel (zit momenteel een zeer premium en uitermate comfortabel BlueLine schroefset onder...)
- Uitlijnen
- Nieuwe banden

Beetje bij beetje komen we er wel :). Baal er alleen wel van dat door het herinvoeren een 2tje op de kentekenplaten staat, ze zijn ingeleverd (tijdens export) met een '1' werd mij verteld maar waarom deze dan opgehoogd moest worden is mij niet duidelijk geworden. Maar goed, het is in ieder geval zijn oude kenteken weer.

Ben nieuwsgierig naar de foto's

Gebruiksnaam zei:
Maar goed, het is in ieder geval zijn oude kenteken weer.
Hoe werkt dit , als een oorspronkelijke auto uitgevoerd is geweest kan je dan bij her invoer bij de RDW je oude originele kentekenplaten terugkrijgen ?

Klassiekerrijder zei:
Gefeliciteerd, leuke aankoop.

De platen met duplicaatcode 1 zijn vernietigd na het inleveren, dit is de derde set met dus duplicaatcode 2.

Dankje! Ah oké, ik was altijd onder de indruk dat ze hem alleen ophogen als ze niet weten waar ze zijn (kwijtgeraakt/gestolen). Vandaar dat ik dacht dat, aangezien zij weten dat ze niet meer bestaan, dezelfde weer uitgebracht kunnen worden. Zo leer je elke dag weer wat :).

Foto's komen als ie gewassen is (en ik het niet vergeet)!

Al een tijdje niet actief geweest hier op het forum. Even weer bijgelezen en zie dat de Golf van MRS goed terecht is gekomen. Dat is fijn :)

Ik kwam via Autoscout een leuke diesel tegen in een tamelijk zeldzame kleur

Golf Diesel

@ Audi80coupe Een aantal jaren geleden hadden jullie een Golf 2 in Manillagrun staan, en ik meen me te herinneren dat ik iets gehoord of gelezen heb dat daar maar iets van 3 exemplaren van zijn geproduceerd. Klopt dit? Want dan is dit golfje vrij uniek te noemen

Bijzonder, zo´n late Golf in Manillagroen!

Dengolf1 zei:
@ Audi80coupe Een aantal jaren geleden hadden jullie een Golf 2 in Manillagrun staan, en ik meen me te herinneren dat ik iets gehoord of gelezen heb dat daar maar iets van 3 exemplaren van zijn geproduceerd. Klopt dit? Want dan is dit golfje vrij uniek te noemen

Er waren destijds drie bekend. Inmiddels zijn er wel wat meer, naast deze rijd er ook nog één in Leer (D). Of dat een originele is weet ik niet, deze diesel lijkt me dat wel.

Prachtig! Nog nooit een Manillagroene gezien van na de facelift. En dan ook nog een diesel :)

De originele velgen liggen er gewoon achterin.

Baileys heeft andere schoenen gekregen.
In garage is inmiddels een bandentoren van Pisa ontstaan: De originele 13" C(risus) velgen (met zwart dopje en ronde plaat in het midden), de 13" Golf GTD velgen met de gekartelde zilverkleurige plastic buitenring en nog een andere set Scala/Avus Snowflake Cabrio/Corrado set welke echt een opknapbeurt nodig heeft.
Baileys gedraagt zich als een vrouw, die hebben ook zo veel schoenen.

Ik ben begonnen met het aanpakken van de 'nieuwste' Golf. Ik had gemerkt dat het oliedruklampje soms weigerde.
rLZjwpZ.jpg

De oliedruk is goed. Ik heb de oliedruksensoren (2) doorgemeten en die werkten goed. Mijn gedachte was dat het dan wel eens aan de printplaat achterop de dashboardklokken kon liggen. Ik had toevallig nog zo'n cockpitje liggen. Dus beide cockpitjes uit elkaar gehaald en de printfolie overgezet.
sNy0Vuw.jpg

En het werkt weer!
s1Z1x7o.jpg

Daarna nog wel even de oorspronkelijke snelheidsmeter / km teller teruggeplaatst. We gaan natuurlijk niet met de km-stand sjoemelen!

De bekleding van de voorstoelen is nog helemaal goed, maar vrij grauw.
WT6OkqZ.jpg

Tijd voor een schoonmaakbeurt. Eerst de bijrijdersstoel aangepakt met een tapijtreiniger. Wat een verschil! Ik ben erg blij met het resultaat.
BD5OQvn.jpg

Ook de deurpanelen heb ik behandeld.
VPqTSlt.jpg

Het water van de tapijtreiniger was zwart.
xgjdbmD.jpg

Verder zij er nog wat zaken die aangepakt moeten worden. Maar de auto rijdt prima. De combinatie 1.8 motor met 5-bak is erg fijn.
Wordt vervolgd.

Hij wordt weer als nieuw (y), het oliedruklampje was me nog niet eens opgevallen, bekleding voor was inderdaad aan een grondige wasbeurt toe zo te zien, maar afgelopen jaar ben ik vanwege omstandigheden nergens aan toegekomen.
De bestuurdersstoel is zoals ik al tegen je zei vakkundig opgevuld met een goede schuim zitting. De stoffeerder had toen moeite om de schroeven aan de zijkant los te krijgen van de stoel, die zaten vast met speciale lijm.

Deurbekleding krijg je vrij snel vuil met het vastpakken van de handgreep en de raamslinger.

De hemeltje is vrij schoon op een gebruikersspoor hier en daar ( er is nooit in gerookt in de auto ) en zit nog steeds zoals ik de auto oorspronkelijk kocht.

Hoe gaat het met de radiator, is daar nog enigszins lekkage, het was niet veel maar af en toe moest ik koelvloeistof bijvullen.

Vandaag bij een wandeling stond wel een erg mooie Mercedes 190 uit 1988 geparkeerd, een plaatje jammer genoeg geen foto ervan genomen.

Het blijft toch wel kriebelen om t.z.t. weer een oldtimer erbij te kopen, maar ik heb afgelopen maand genoeg kosten gemaakt om de Twingo geheel winter klaar te krijgen motorisch ( distributie riem, waterpomp, remmen, rondom 4 banden balanceren en uitlijnen etc. ) en qua lak.

Edit:

Printplaat kan een tikje gehad hebben vorig jaar, toen de cockpit lampjes vervangen zijn, het was nog een aardige klus om dit voor elkaar te krijgen mijn broer heeft nog aardige lopen vloeken toen hij zijn hand open haalde om de km kabel weer bevestigd te krijgen van onder het dashboard.

Dank voor de reacties heren.

Er zij nog wat uitdagingen:
- koelvloeistoflekkage
- motor loopt warm in de file

Om dit op te lossen heb ik wat onderdelen besteld die gisteren zijn bezorgd.

a7BZsZK.jpg

De radiateur lekt ter hoogte van het aansluittuitje van het dunne slangetje dat naar het expansievat loopt. Dit had ik bij de aankoop al gezien. Er zit een scheurtje in het kunststof gedeelte. Er komt dus een nieuwe radiateur in. De koelfan slaat vrij laat in en de thermoschakelaar is wat geoxideerd. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van het warm lopen. Een kleine moeite om er dan gelijk een nieuwe thermoschakelaar in te zetten. Voor de zekerheid zal ik ook de thermostaat vervangen. Voor dat ik dat ga doen, eerst de APK komende dinsdag!

Ik ga op een later moment stuurbekrachtiging inbouwen. Ik heb op de sloop een min of meer complete set kunnen bemachtigen. Vandaag heb ik de losse onderdelen schoongemaakt en de roestige onderdelen liggen nu lekker te badderen in de roestoplosser (Rustyco).

v4fIfHm.jpg

En zo prutsen we lekker verder.

Gisteren is de Golf APK gekeurd. Hoewel hij pas op 23 december gekeurd moet zijn, heb ik hem nu al laten doen om onverhoopte tegenvallers nog tijdig te kunnen fixen. Helaas: afgekeurd. Waarop?

9VRLJH1.jpg

Kentekenlampje. Is dat alles? Nou nee.

68HPjbG.jpg

Kortom: ik moet aan de slag met de achterste remleidingen. Gelukkig voor mij niet de eerste keer. De andere Golf had twee jaar geleden dezelfde afkeur.

Alles bij elkaar nog genoeg te klussen dus. Maar het komt goed met deze YZ-65-FS. MRS hoeft zich geen zorgen te maken :cool:

Een paar remleidingen is het grootste probleem nog niet bij een Golf 2 dus dat moet inderdaad wel goed komen. (y)

Heb je bij de stuurbekrachtigingsset ook het knikstukje welke op het stuurhuis komt? Deze is namelijk korter dan normaal.

Marothon.... zei:
Maar het komt goed met deze YZ-65-FS. MRS hoeft zich geen zorgen te maken .:cool:
Apart dat er een afkeur plaatsvindt op een niet werkende kentekenlampje omdat het kenteken dan niet goed leesbaar is. Dit alleen omdat de Politie en de camera's boven de weg, je goed kunnen fotograferen terwijl de leesbaarheid van je snelheidsmeter niet uitmaakt , dat mocht volgens de APK keurmeester vorig jaar niet goed afleesbaar zijn ( de cockpit lampjes waren toen reeds vervangen ), maar ik zie liever hoe hard ik rij in het donker bij alle wisselende snelheden, scheelt weer een hoop boetes en gevaarlijke situaties op de weg.

Over de remleidingen, die heb ik aan de achterzijde van de auto een aantal jaren geleden volledig van roest ontdaan ( je hebt de APK geschiedenis en onderhoudshistorie ) maar de tijd tikt ook hier verder met de roestduivel.

Ga je net zoals bij je andere Golf volledig nieuwe remleidingen plaatsen ?

Dat vergt toch wel speciaal gereedschap zag ik bij de voormalige VW garage waar toentertijd de distributieriem en waterpomp vervangen zijn.

De rem slangen , bedoeld de APK keurmeester die aan de voor of aan de achterkant van de auto ?

Aan de voorkant zijn de rem slangen reeds vervangen. Ik weet niet in hoeverre de garage dit in de originele slangen weer terug geklemd heeft.

Je hebt nog even de tijd tot eind december om alles in orde te maken, de radiateur + toebehoren lijkt me ook verstandig te vervangen voordat de motor te warm wordt en oververhitting dreigt.

Ik heb er alle vertrouwen in dat je dit tot een goed einde gaat brengen, ik heb deze expertise niet en zeker niet de tijd momenteel.

Audi80Coupé zei:
Heb je bij de stuurbekrachtigingsset ook het knikstukje welke op het stuurhuis komt? Deze is namelijk korter dan normaal.

Het korte kniestukje zit erbij:)

MRS zei:
Ga je net zoals bij je andere Golf volledig nieuwe remleidingen plaatsen ?

Dat vergt toch wel speciaal gereedschap zag ik bij de voormalige VW garage waar toentertijd de distributieriem en waterpomp vervangen zijn.

De rem slangen , bedoeld de APK keurmeester die aan de voor of aan de achterkant van de auto ?

De achterste remleidingen ga ik vervangen. Je hebt inderdaad speciaal gereedschap nodig om van die trompetjes aan de uiteinden van de leidingen te maken. Dat heb ik vorige keer al aangeschaft, toen ik de andere Golf onder handen heb genomen. Ik heb ook nog remleiding en nippels liggen die ik over had van de vorige keer. De bedoelde remslangen zijn de achterste, ter hoogte van de achteras. Over de voorste remslangen zijn geen opmerkingen gemaakt.

Vandaag heb ik de radiateur, thermostaat en thermoschakelaar vervangen. De kap achter de radiateur was flink geroest. Deze heb ik eerst opgeknapt voordat ik alles heb gemonteerd. Meteen het systeem afgevuld met nieuwe koelvloeistof. De koelvloeistoflekkage is hiermee opgelost. Dit klusje dan dus ook afgestreept worden.

Eerst alles eruit
1HYXXjK.jpg

Die heeft zijn beste tijd gehad
P7wyC5o.jpg

De koeltunnel was behoorlijk aangevreten door roest
gPiTOHw.jpg

Eerst de roest verwijderd
end5r0d.jpg

937CXnB.jpg

Dan in de epoxyprimer
I2MKW7Q.jpg

En mat zwart spuiten
2hKk8eH.jpg

Alles weer in elkaar gezet
Dko80v1.jpg

En weer terug in de auto
6FZEAmz.jpg

De koelvin draait weer naar behoren
xwTXebf.jpg

Hans,

Netjes gedaan, als een ware vakman stapje voor stapje de auto verbeteren , met geduld en aandacht.

Heb je nu in ieder geval geen probleem als je onverhoopt in de file komt te staan :p.

In 2013 toen ik uit Frankrijk terugkwam na een lange rit in de zomerhitte vond mijn auto het wel welletjes en sprong de koelvin niet meer aan bij de ring van Antwerpen, met alarmknipperlichten na de eerste afslag gereden met alle ventilators in de open stand, je wil niet weten wat voor verwensingen en kwade blikken ik kreeg toegeworpen. Maar het was overmacht :)

Vandaag is de YZ-65-FS alsnog APK goedgekeurd. De afkeur was een kentekenlampje en te ver door roest aangevreten achterste remleidingen. Het lampje vervangen zat nog even tegen omdat de schroefjes van het plastic kapje helemaal verroest en dol gedraaid waren. Daar heb ik met een dremel een sleufje in moeten maken, waarna ik ze met een platte schroevendraaier los kon krijgen. De achterste remleidingen zaten ook goed vastgeroest maar met veel geduld en veel kruipolie de boel toch los gekregen. Hierbij heb ik de rechter remslang moeten opofferen. Die was niet zonder gepast geweld los te krijgen. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en is de volgende APK weer een jaar verder weg.

Remleiding vastgeroest
8zDFQNj.jpg

Eindelijk los!
088A9wx.jpg

Dan begint het namaken van de remleidingen. Met een remleiding-felssetje aan de uiteinden van de nieuwe leidingen felsrandjes gemaakt
5hViMoV.jpg

Dat ziet er dan zo uit
vQGqe4y.jpg

Koper kun je lekker makkelijk buigen dus uiteindelijk heb je dit resultaat
nPSIA3r.jpg

Vervolgens de leidingen in de zwarte chassislak gezet en opgehangen om te drogen
Qh0zRTJ.jpg

Alles ligt klaar om gemonteerd te worden
hj4DL12.jpg

Uiteindelijk de nieuwe leidingen gemonteerd en het hele remsysteem ververst en ontlucht
met mijn zelfgemaakte superdeluxe remontluchtingsapparatuur ;)
hSLgcIe.jpg

Het hele 'wagenpark' is weer rijklaar :cool:
x1s8sJm.jpg

Gefeliciteerd met de succes volle APK (y), knap werk van je. Ik doe het je in ieder geval niet na.

In hoeverre waren de remleidingen nu daadwerkelijk geroest, was daar put corrosie op te zien.

Hopelijk brengt de Golf je met comfort heen waar je moet wezen, ik neem aan dat de stuurbekrachtiging een project wordt voor volgend jaar.

Terug
Bovenaan