Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Flinke kick, maar voor de bovenstaande 10 millionen mag dat vast wel. Ding staat nog steeds te koop. Bij verschillende personen/bedrijven. Één van hen is een "kennis" van mij uit Baarn. Hij vraagt €1250.

Op MIVW een rondje om de auto gedaan. Ik vind het hem niet waard..... Waarom niet?
RV dorpel, plaatje OP de dorpel gebakken. Lelijk, niet in kleur, roest.
Veel krassen, diepe, roestende, krassen.
Bobbels roest onder 't voor- & achter-ruit
Tankklepje is lam
Velgen zijn bijzonder geoxideerd.

Interieur was wel netjes.

Wij zijn weer aan het nadenken over een oude VW terug te kopen. In een ideale wereld een knappe Golf 2. Smalle bumpers, geen wielkastverbreders het liefste. Hebben op dit moment 3 autos en ik ben bezig met een andere baan, als dat door gaat hebben we er 0 nodig. Dus de diesel Bora gaat er dan sowieso uit. Wie weet wat de komende week ons/mij brengt!

Ik ben benieuwd Arnold, dat zijn nogal ontwikkelingen! Kijk eens naar die leuke Golf van (oud?) forummer Dennis uit Drenthe.

Weer eens een nieuwtje: mijn Pasadena heeft er sinds kort een bijna 3 jaar ouder en nog zeldzamer broertje bij: een originele NL 10 Millionen Golf!

Het enige dat ontbreekt is de sticker achterop, uitrusting verder helemaal compleet. Zelfs het Sonderserie-certificaat zit er nog bij, met het serienummer 10.008.746. Hij heeft wat roestpuntjes en iets met de uitlaat, maar niets onoverkomelijks. Gebouwd 20-09-1988, op kenteken 04-11-1988, nog geen 105.000 km op de teller, motor 1.6 RF en de wat beruchte 2E2 doet het gewoon perfect.

TT62DZ2.jpg

TT62DZ1.jpg

TT62DZ3.png

Sjon77 zei:
Zelfs de velgen nog netjes (vanaf foto in ieder geval wel)
Dat klopt inderdaad Sjon, die eronder zitten zijn weer helemaal als nieuw. Alleen zijn de druppels (nog) niet opnieuw blauw gemaakt. Ik heb er ook nog een teardrop set met winterbanden bij, die zien er wat minder uit, maar hebben ook de blauwe vlakjes nog. (y):)

https://www.autowereld.nl/volkswagen/jetta/1-3-cl-30-01-2021-a-p-k-1e-eigenaar-31371370/details.html
volkswagen-jetta-1-3-cl-30-01-2021-a-p-k-1e-eigenaar.jpg

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1445504882-volkswagen-golf-1-8-cl-u9-1991-zwart.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

$_85.JPG

Het is erg rustig hier. Daarom maar eens een reparatieverslag van een van mijn Golfjes. Eerst was de automaat aan de beurt. Probleem: een traag ronddraaiende startmotor, zelfs met goede accu. Oplossing: de startmotor eraf en laten reviseren. Bij mijn 1.8 5-bak zit de startmotor lekker makkelijk bereikbaar aan de voorkant van de motor. Die haal je er zo af. Bij de modellen met een automaat ligt het anders; daar zit de startmotor heel fijn aan de achterkant van de motor, onder het uitlaatspruitstuk tussen het motorblok en de rechter aandrijfas. Er is dan maar één oplossing: de aandrijfas eruit. Zo gezegd zo gedaan.

XNpfM6d.jpg
Voorbereiding....

PbjC6r5.jpg
Hier zie je dat de startmotor tussen het blok en de aandrijfas zit opgesloten.

mpMYlMb.jpg
Aandrijfas buitenkant losmaken...

J4OqeJe.jpg
De fuseekogel moet los om de veerpoot opzij te trekken om de as vrij te maken.

spXBT6Z.jpg
De as is er uit, nu kun je er beter bij. Meteen maar de vettigheid verwijderd, geen overbodige luxe!

3hPjgbV.jpg
De boosdoener.

Sctz4rb.jpg
Alles schoongemaakt en een nieuwe afdichtingsdop gemonteerd (dat zwarte ronde ding).
De oude dop was lek, waardoor alles vet was geworden.

aAfpuFP.jpg
Ook de aandrijfas schoongemaakt en een nieuw verfje gegeven.

nCEqEdx.jpg
Nieuwe startmotor eronder. De oude bleek tot de draad versleten.

0pWqTwX.jpg
Tot slot nog de olie ververst met een nieuw oliefilter.

Inmiddels zit er ook een nieuwe APK op. Deze Golf kan er weer even tegen!

Binnenkort meer over de andere Golf....

fHKY4By.jpg

Knap werk weer Hans, doe ik je niet na, de startmotor van de Golf die je van mij overgenomen hebt is ook al een keer vervangen door een 'nieuwe' gebruikte startmotor, de auto stond toen gelukkig voor de garage toen de oude startmotor er de brui aan gaf, was inderdaad vrij makkelijk bij te komen gezien zijn positie aan de voorkant van de auto motor.

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen, ondertussen tuf ik zo nu en doen in de Mercedes 300 E die toentertijd door mijn vader in 1993 gekocht is, 6 cilinder rijdt zijdezacht , zeker met de Mercedes ster op de motorkap. Maar die is nu met zijn bouwjaar uit 1989 aan pensioen toe.

Dank je Martijn. Na de Automaat was nu de 1.8 aan de beurt. Twee punten die ik heb aangepakt. De auto had een behoorlijke olielekkage (dit was bekend bij de aankoop) en de uitlaat hing opeens een stukje lager dan dat zou moeten. Dus aan de slag maar weer.

Dit is niet goed...
IhK8oNA.jpg

De ophangrubbers van de uitlaat waren uitgescheurd. Oud en nieuw bij elkaar:
qGK2Y7a.jpg

Zo is het beter...
8iVB3Nq.jpg

Dan de olielekkage. Eerst de auto op bokken gezet. Werkt net even lekkerder.
LjTRkGY.jpg

Ik had al eerder geconstateerd dat de carterpakking lekte. Dus ik had al een nieuwe in huis gehaald. Je ziet hier de druppels aan de boutjes hangen, foute boel natuurlijk. let op de vettigheid rechts op de foto.
jNbgoce.jpg

Olie afgetapt. Die moest toch ververst worden dus dat komt goed uit.
ToQPCJy.jpg

Vervolgens alle twintig boutjes van het carter losdraaien en de carterpan er onderuit halen. Wat een smeerboel.
tzN1NDQ.jpg

De oude pakking was keihard en van een dubieus soort materiaal. Het leek wel plastic. Je kunt duidelijk zien dat de pakking olie heeft doorgelaten. De nieuwe pakking is van rubber met een metalen kern. Veel beter.
5J18vQk.jpg

Vervolgens heb ik de carterpan en de onderrand van het motorblok goed schoongemaakt.
ZFWll0k.jpg

Daarna alles goed schoon en vooral vetvrij gemaakt. De carterpan heb ik netjes zwart gespoten. Even het boek erbij gepakt voor de juiste aanhaalmomenten. Een een kopje thee voor mijn eigen aanhaalmoment :T
BICgvdP.jpg

Hier zit alles er weer onder. Links zie je alle vettigheid die naar achteren doorloopt. Eén voordeel: het kan niet roesten daar.
R55fJtd.jpg

Verse olie erin (met een nieuw oliefilter).
MsfRVwQ.jpg

Nog even bij de plaatselijke wasbox de onderkant goed schoongespoten.
UCL0vHa.jpg

En weer klaar voor gebruik.
uVl1brP.jpg

Keurig gedaan, hij staat er weer netjes bij, ik gooide er ook altijd Castrol GTX olie in of Kroon Olie, nu hoef je als het goed is, er geen olie meer bij te vullen :).

In ieder geval een aandacht punt voor de APK weggewerkt, daar kreeg ik altijd commentaar op maar was geen afkeur punt.

De rubbers van de uitlaat kan gebeuren, ik ben benieuwd of je voor de APK Keuring nog de stuurbekrachtiging gaat inbouwen, dat is toch wel iets meer werk dan een carter pakking vervangen lijkt me.

Lekker bezig Hans! En een leuk foto verslag!

Hier een leuke 10 Millionen te koop: <https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-1-6-benzine-blauw-32bbf98d-5467-4135-e053-e250040a18b4?utm_source=android-share>
Kilometerstand: 198.000 km
Bouwjaar: 03/1989
Verkoopprijs: € 1.000,-

Zo. En weer verder aan de slag met het donkergrijze exemplaar. De volgende klus is aan de beurt. De vorige eigenaar (MRS) had aangegeven dat de auto behoorlijk rookte na een koude start, zeker als de auto langere tijd had stilgestaan. Welnu, de oorzaak hiervan zit in de klepsteelrubbers. Als die versleten zijn, komt er via de klepstelen olie in de verbrandingsruimte. Bij het starten verbrandt die olie en krijg je zo'n lekkere vette rookpluim. Bovendien heb je een hoger olieverbruik. Ik heb zo'n klusje nog nooit gedaan maar het leek me wel te doen. Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig. Een klepveerspanner, een speciale tang om de klepseals eruit te trekken, een tool om de nieuwe seals erin te tikken en een persluchtadapter. Gelukkig was de lokale VW dealer zo vriendelijk e.e.a. aan mij uit te lenen. In ruil daarvoor heb ik ze een doos gebak gegeven. Iedereen blij.

Hierbij weer een fotoverslag:

Het speciale gereedschap:

dTSnM0D.jpg

Als eerste het kleppendeksel, v-snaar en distributieriem gedemonteerd:

kfgcOnO.jpg

Eerst de riem afgetekend. Is makkelijk straks bij het monteren:

a5uUl35.jpg

Vervolgens de nokkenas, klepstoters en bougies eruit gehaald:

1pi3APk.jpg

Nu het creatieve deel: van een paar ijzeren plankendragers en een stuk verwarmingspijp heb ik een 'brug' gemaakt, waarachter ik de hefboom van de klepveerspanner kan haken:

SqkN0lB.jpg

Daarna met de persluchtadapter via het bougiegat druk op de cilinder gezet. Hiermee voorkom je dat de klep in de cilinder valt als je de klepveer los maakt:

n5iN3TF.jpg

Met de zelf geknutselde hefboom (ook van een paar plankendragers) kun je nu de klepveren indrukken:

U7RHMFu.jpg

…. en de klepspietjes eruit vissen. Daarna kun je de klepveren eruit halen:

JkJTULy.jpg

Nu kun je bij de klepseals om ze te demonteren. Hier gebruik je een speciale tang voor. Met een rukje trek je ze eruit

2tC3Pim.jpg

De oude en de nieuwe klepseal. Je ziet duidelijk dat de oude helemaal uitgelubberd is. De seals waren keihard geworden. De nieuwe seals zijn soepel zoals het hoort:

f8Yt6Xx.jpg

De nieuwe seal druk je voorzichtig op de klepsteel:

oRwCQM1.jpg

Daarna tik je hem met het champignonvormig tooltje op zijn plaats:

wTIDqg2.jpg

Links nieuw, rechts oud:

ItO8PcW.jpg

Vervolgens alles weer monteren 'in omgekeerde volgorde' zoals dat heet. Voor het aandraaien van de moeren gebruik ik een momentsleutel:

cnf01UK.jpg

En alles zit weer in elkaar:

QW14bT4.jpg

Nog even een overzichtsfoto:

Kwh1LNR.jpg

En we kunnen weer rijden zonder dat ik de anti-rook-lobby op mijn dak krijg. o_O

Wow, er gebeurt hier niet zoveel meer, maar ik lees het nog altijd. En als er dan iets gebeurt, dan meteen wel iets indrukwekkends. Knap werk en mooi verslag!

Ik kom jouw vorige Golf soms nog wel eens tegen in Hilversum, ook op een paar honderd meter van waar je woonde :)

Ik heb contact met de nieuwe eigenaar. Jonge vent en gelukkig een liefhebber. Hij reed hiervoor een lichtblauwe 1.3 Manhattan of Madison. Die zag ik toen wel eens rijden, zag er goed uit. Omdat die al iets van 325.000 (meen ik) op de teller had, zocht hij een frissere met meer opties en vermogen. Et voilà!
Laatst reed ik er na bezoek aan onze tandarts nog langs: ziet er tiptop uit! Hij houdt hem gelukkig ook helemaal origineel.

Goedemorgen forummers,

Even voorstellen: ik ben Tim en ben sinds 2 jaar in het bezit van een golf 2 uit 1989.
Voorzien van een 1.8 injectie motor gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.

Nu wil ik de olie van de automaat bak vervangen,

Heeft iemand hier nog handige tips / handleidingen voor?

Groet,

Tim

Dat wil ik ook nog eens doen, de automaten bak een beurtje geven.
Hier is zo goed als niets over geschreven, dit komt ook omdat het "levenslang" houdbaar was/is

In het boek wat ik heb So wirds gemacht VW Golf /Jetta staat het volgende geschreven:

Peilstok bevind zich in de motorruimte,
  • auto eerst op vlakke ondergrond parkeren ...
  • Versnelling in N zetten
  • motor moet in neutraal draaien,
  • ATF vloeistof moet handwarm zijn ( 40 tot 60 graden Celsius )
  • stand moet tussen beide markeringen staan
  • normaliter wordt de ATF vloeistof elke 45.000 km gewisseld, , daar is circa 3,0 Liter voor nodig.
Indien gewenst kan ik een scan maken, dit betreft 2 bladzijden pagina 122 en 123 , maar is wel in het Duits geschreven.

Hans, ik heb hierboven de laatste verrichtingen gezien die je voor de Golf 1.8 i gedaan hebt, technisch weer top werk ! De auto staat er ondanks buiten parkeren goed bij.

Hallo MRS,

Als je dat zou willen doen graag.
Vertaal ik het wel vanuit het duits en dan kunnen we er mee aan de slag!

Alvast bedankt,

Groeten Tim

Tim Golf 1989 zei:
Hallo MRS,

Als je dat zou willen doen graag.
Vertaal ik het wel vanuit het duits en dan kunnen we er mee aan de slag!

Alvast bedankt,

Groeten Tim
Ik heb je een PM gestuurd !

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/wegens-beeindiging-hobby-te-koop-golf2-gli-gti-183994552.html?sr_ab=0&no_qs=True&max_bouwjaar=1992

183994552_2_big.jpg

183994552_1_big.jpg

Apart de sticker achterop, deze Golf heeft in Saudi Arabia gereden, waarschijnlijk gekocht door een expat daar. Vandaar de Airco wel zo handig in een woestijnklimaat.

Na 1 1/2 jaar waarschijnlijk naar Nederland geïmporteerd als verhuisgoed zonder BPM en BTW te hoeven betalen in NL

Zo te zien is -ie al verkocht. Best wel leuk, zo'n late 5-deurs GL in het zwart. Waren er naast de airco en de sticker nog meer exotische zaken aanwezig?

Wie kent het verhaal achter Ben Vermeer Occassions? Die bieden op Autoscout een heleboel Golfjes mk2 aan. Zouden ze er zoveel ingekocht hebben?

Niemand?

Dan wat anders, soms komen ze nog langs: nette Golfjes II die niet absurd geprijsd zijn:
<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1481568926-originele-volkswagen-golf-2-1-3-madison-1990-grijs.html>
$_85.JPG

Barri zei:
Wie kent het verhaal achter Ben Vermeer Occassions? Die bieden op Autoscout een heleboel Golfjes mk2 aan. Zouden ze er zoveel ingekocht hebben?

Ik denk dat ze gewoon elke enigszins giedkope Golf waar mogelijk opkopen en voor het dubbele ofzo weer te koop zetten. De staat van het aanbod en redelijkheid van de vraagprijzen lijkt zo op het oog nogal wisselend.

Goedemiddag. Met regelmaat in het verleden dit topic gelezen, uiteindelijk in de vergetelheid geraakt, maar spontaan weer even bezocht. Merk wel dat de activiteit wel wat minder is geworden. Maar nog steeds Golf 2 liefhebbers aanwezig? Zelf momenteel niets in bezit... maar stiekem wel voorzichtig aan het rondkijken. Iemand die "toevallig" niet een origineel exemplaar heeft of weet staan die weg mag? ( alle online advertenties zijn me bekend :))

Nog steeds de ´89er Golf 1.6CL in bezit hier.. ondertussen is ze 30 geworden met nu iets van 141.000KM erop. (y)

Dit exemplaar maakt mij ook heel hebberig: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1483135222-volkswagen-golf-1-8-gl-90pk-stuurbekr-schuifdak-winterbnd.html>
$_85.JPG

Nog meer liefhebbers en bezitters hoor. Ik heb een originele calypsogroene Pasadena (1.3 NZ) met 164.000 km (2e eigenaar) uit 1991 en een originele 10 Millionen (1.6 RF) met 109.000 km (3e eigenaar) uit 1988. En nog een berg onderdelen van 2x een NZ (Madison en Pasadena). :p

Barri zei:
Dit exemplaar maakt mij ook heel hebberig: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1483135222-volkswagen-golf-1-8-gl-90pk-stuurbekr-schuifdak-winterbnd.html>
$_85.JPG

Staat al lang en paar keer te koop. Waarom nog niet verkocht denk ik dan? Mooie auto, echter is rood mijn minst favo kleur..... maar is wel 100% origineel... #dubio

Door dit exemplaar gaat het weer kriebelen: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1499910083-volkswagen-golf-1-3-40kw-k6-1988-blauw.html>
Wederom Heliosblauw.
Jammer dat we 'm niet binnen kwijt kunnen, dus ik laat 'm maar aan mij voorbij gaan denk ik...

Barri zei:
Door dit exemplaar gaat het weer kriebelen: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1499910083-volkswagen-golf-1-3-40kw-k6-1988-blauw.html>
Wederom Heliosblauw.
Jammer dat we 'm niet binnen kwijt kunnen, dus ik laat 'm maar aan mij voorbij gaan denk ik...
Dat moet een Golf Tour zijn, gezien o.a. de meegespoten spiegels en bumpers. Deze werd geleverd naast de Manhattan.

Terug
Bovenaan