Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

We hebben net toch aardig wat kosten gemaakt om de Twingo door de APK te krijgen, daar waren wel een aantal kosten die ik wist dat ze eraan zaten te komen. Rondom 4 banden en de distributieriem en waterpomp + remmen. Maar deze wordt nu hoofdzakelijk bereden.

De Golf staat een beetje te verstoffen in de garage ( ik heb er maar 900 km gereden sinds de APK vorig jaar ), jammer maar helaas, maar ik moet eerst een liefhebber voor zien te vinden en voor een appel en ei wil ik hem ook niet kwijt, hij heeft behalve wat cosmetische plekjes geen gebreken.

Ik heb hem op het forum voor volkswagen opgezet Volksforum, kijken wat dit oplevert, ik las dat Barri zijn Golf III VR6 verkocht heeft in dit voorjaar, via welk mediakanaal is dit gelukt, Marktplaats of Speurders ?

Uiteindelijk via Marktplaats of Autoscout, ik weet niet meer precies. Maar je krijgt echt heel veel onzin binnen en ik had maar één of twee serieuze reacties.
Op Facebook zijn er wel wat Volkswagen groepjes waar je resultaat kan hebben. Hij heeft al best wat kilometers, maar ik ken weinig mk2's die zo netjes zijn. Daarnaast is het aantal nette originele 1.8-en, handgeschakeld, ook vrij schaars.

@Kever1: jij rijdt tegenwoordig toch een Audi A2, of heb ik dat mis? Import met GG kenteken? Dan zie ik je namelijk wel ns rijden in de buurt :)

Nee, geen A2. Mijn Golf was wel een GG (-225-X).
Ik rijd nu (naast de trouwe Kever) een in haast gekochte A4 Avant 1.8T uit 2002 die wel prima bevalt, maar waar ik niet echt warm van word. Wel mooi model en lekkere motor, en mooie kleur (denim-blauw).
A2 heeft inderdaad wel mijn interesse, maar ik weet nog niet goed wat ik wil. Een mooie 190 op benzine trekt ook nog steeds. Of een Audi vijfcilinder. Of een Volvo 240 of vijfcilinder. Of... Nou ja, je kent het wel. Woon trouwens niet meer in Hilversum maar Amsterdam, kom nog wel regelmatig in Loenen e.o.

p.s. wat een gedoe met die onleesbare spambeveiliging, heb het tig keer moeten proberen voor het lukte

Ja lastig he!
Zo'n A4 is ook wel mooi ja. En die Golf, die had een GG kenteken. Dat was het!
Volvo S60 met een vijfcilinder vond ik héél fijn, misschien is dat iets voor je?

Wat Golfjes betreft wordt het wel rustig in dit topic. Welke hebben 'we' nog hier?
Marathonmetallic in ieder geval, en Mach1 heeft nog de GTD. En verder?

Jammer dat je hem wil verkopen maar ik begrijp het wel. Uiteindelijk is een auto gemaakt om mee te rijden toch? Ik zou hem graag van je willen overnemen maar met een derde old/youngtimer wordt het wel erg druk op de oprit. Of heeft er iemend belangstelling voor een goed onderhouden 5 deurs Golf Madison automaat ? ;)

Marathon.. , eerst zien wat de mensen ervoor over hebben. De eerste reactie met wat moet ik ervoor hebben heb ik al binnen, i.p.v. gewoon een bieding doen. Ik heb hem op speurders staan maar hij komt waarschijnlijk ook bij Autoscout te koop.

Barri heeft gelijk dat de 1.8 i Golfjes met dit type motor zonder automaat zijn schaars aan het worden, ik zie er niet veel te koop staan, de prijs heb ik net aan de onderkant gehouden wat eerder op dit forum besproken werd.

Aan de ene kant jammer dat die weg zou gaan , aan de andere kant een auto is om mee te rijden, de vorige schorsing van 5 maanden vond hij al niet helemaal fijn :)

Dit forum voor Golf II wordt inderdaad steeds stiller, mede omdat er nog weinig eigenaren zijn met dit type auto.

@MRS: Succes met de verkoop! Ik had dat destijds ook met de GTI, die reed veel te weinig. Ik hoop dat jouw Golf bij een liefhebber terecht komt.

Wij laten deze week de dieselpomp van de GTD afstellen. We investeren nog een keer, blijft dus zeker nog een paar haar.

Nog iemand met een Golf II hier! ;)(y)

Ik lees nog altijd mee in dit forum, en heb nog steeds mijn Pasadena uit 1991, die ik dagelijks gebruik, en die wat mij betreft niet meer weg gaat. Ik let ook op mijn onderdelenvoorraad, want sommige dingen worden steeds moeilijker verkrijgbaar inmiddels.

MRS, jammer dat je hem weg doet, maar een Golf hoort te rijden naar mijn idee. Hopen dat hij goed terechtkomt... ik heb (nog) geen ruimte helaas. Deze auto's verdienen het, ze hebben niet voor niet al nieuwere generaties overleefd.

Ter info:
Ik ben van plan me hier weer wat vaker te melden, als ik wat tijd kan vinden. Verder ben ik met "Bas1986" een update van het Golf II Register aan het voorbereiden, die ik ook van hem overneem. Daarnaast hoop ik ook mijn vroegere Volkswagen NZ website met de how-to's weer online te krijgen. Ik ontvang nog altijd verzoekjes om de pdf's op te mailen (met name distributieriem+waterpomp en kachelradiateur). Ondertussen verzamel ik dan nog allerlei wereldwijd foldermateriaal van de Golf II... van Japan tot Zuid-Afrika en Mexico.

He wat leuk! De jaren 80 Volkswagen verdienen wat mij betreft een groter podium dan ze nu krijgen. Ik zou toch graag een Polo, Golf en Passat bij elkaar hebben uit die periode. Maarja, geen plek voor en ik heb nog geen concrete plannen een museum te starten :cool: :D

Boeiend, dit. Ik kan me niet voorstellen dat de belangstelling voor de Golf II blijvend gering zal zijn. Het is een mooie en zeer goed (dagelijks) te berijden youngtimer, die vast nog wel weer wordt herontdekt. De enige reden waarom ik mijn 1.8 GT Special, na hem speciaal in D gezocht en zelf geïmporteerd te hebben, weg moest doen, was het parkeerbeleid van de gemeente Amsterdam (geen bewonersvergunning want 'te oud'). Anders had ik hem zeker nog gehad. Stallen kan natuurlijk, maar voor de meeste randstedelingen is het stallen van één old- of youngtimer nog net betaalbaar. Meer wordt te duur, zeker als je ook nog een vintage caravannetje kwijt moet.
Ik ben dus heel benieuwd hoe de belangstelling voor en prijsstelling van de Golf II zich gaat ontwikkelen en blijf dit forum volgen, ook zonder eigen Golf II.

De waarde is al lang over zijn dieptepunt heen, goede Golfs II brengen best behoorlijk geld op inmiddels. Zeker voor een auto die niet volledig belastingvrij is en dat de komende jaren ook niet wordt. Als de onderdelenvoorziening wat wordt opgekrikt, zullen de prijzen zeker blijven stijgen. Een nette, roestvrije II is een aardig renderende investering voor een niet-exoot.

Mach1 zei:
@MRS: Succes met de verkoop! Ik had dat destijds ook met de GTI, die reed veel te weinig. Ik hoop dat jouw Golf bij een liefhebber terecht komt.
Ik hoop inderdaad dat hij inderdaad bij een liefhebber terecht komt, ik heb hem in ieder geval de afgelopen kwart eeuw gekoesterd !

@Barri welke facebook sites bedoel die specifiek interesse hebben in deze wagens.

Ik lees hier nog steeds mee.

Ben 2e eigenaar van een Golf 2 uit 1984.
Was mijn eerste "autootje"
Auto heb ik van 2013 tot 2015 volledig gerestaureerd en verkeert in nieuwstaat, inclusief een compleet, zelf herbekleed, interieur in de originele stof.
Het betreft een 1.3C in de kleur Polar Silber.

Veel kilometers rijd ik er niet mee... maar de auto gaat niet weg :p

Gisteren 7 september is het exact 35 jaar geleden dat de eerste serie Golf's II in Nederland op kenteken werd gezet. Memorabel gezien het aantal nog rijdende wagens!

MRS, zoek op FB maar op Volkswagen of Golf icm Verkoop. Dan vind je we een aantal. Als je m op Marketplace zet, kan je m vervolgens ook zichtbaar maken bij die groepen.

Eerste serie mk2 's op Nederlands kenteken waren inderdaad van 7 september 1983. Ze waren polar silver met een blauw interieur en de 1.6 motor. Heb nog proefgereden in eentje in 2013, in Harderwijk en dat was ook de oude demo van de dealer aldaar, Auto Flevo.
Dit exemplaar mocht voor weinig weg, maar had ook wel wat werk nodig.

@Barri Dank voor de tips,

Voor een paar honderd euro ben ik niet van plan om mijn auto te verkopen, liefst naar een liefhebber. Geduld is daarbij belangrijk.

Ligt het aan mij maar ik zie Golfjes type II bijna niet meer rondrijden, ze worden zeldzaam

Ik ben bezig met een update van het Golf II register... En heb de open data ook gedownload. Ik zal binnenkort kijken.

Je ziet ze inderdaad weinig meer. Sowieso in de spits niet, dus er worden er weinig dagelijks gebruikt.

De auto van Kever1 is weer verkocht voor rond de € 5500,- , zie volgende weblink :

Vw Golf GT

Ondertussen bij de derde eigenaar.

MRS zei:
De auto van Kever1 is weer verkocht voor rond de € 5500,- , zie volgende weblink :

Vw Golf GT

Ondertussen bij de derde eigenaar.

Ah, leuk dat je hem hebt gespot, Martijn. Ik had hem niet gezien. Dan heeft hij behoorlijk ingeleverd op zijn eigen aankoopprijs, lijkt me. De tweede eigenaar in NL heeft hem in december gekocht, er precies 700 km mee gereden, en hem vervolgens in het voorjaar alweer te koop gezet, toen voor ongeveer 7500. Geen idee waarom hij er zo gauw weer vanaf wilde.

Hij staat het met de belangstelling voor jouw Golf?

p.s. jammer dat ze de polijst-machine zo lomp gehanteerd hebben: alle logo's zijn kaal geschuurd, zonde.

Kever1 zei:
Ik heb biedingen (500 , 700 tot 800 euro ) gekregen maar die zitten nog niet in lijn wat ik denk wat mijn auto waard is .

Ik denk dat ik hem ook op Marktplaats te koop moet zetten voor een breder bereik. De markt is natuurlijk wat een liefhebber ervoor geeft ( mijn auto heeft twee ton meer gereden dan de Golf die jij had ) maar aangezien mijn auto geen noemenswaardige gebreken heeft moet ik een liefhebber vinden die de potentie ervan in ziet.

https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/1-6-70pk-automaat-gl-5drs-prijs-op-aanvraag-28741608/details.html
volkswagen-golf-1-6-70pk-automaat-gl-5drs-prijs-op-aanvraag.jpg

Mooi Golfje. Polar-Silber: die kleur had mijn 84-er Jetta CL 1.6 KT-18-XV op LPG ook.

p.s. ben ik nou de enige die gek wordt van dat code invoeren? Gaat voortdurend fout...
Heb zelfs de neiging te stoppen met reageren.

Dat is inderdaad een irritante handeling. Hopelijk storen een paar van de meer vervelende figuren zich er ook aan zodat ze niet meer posten, dan heb ik het er wel voor over.... :)

MRS zei:
Kever1 zei:
Ik heb biedingen (500 , 700 tot 800 euro ) gekregen maar die zitten nog niet in lijn wat ik denk wat mijn auto waard is .

Ik denk dat ik hem ook op Marktplaats te koop moet zetten voor een breder bereik. De markt is natuurlijk wat een liefhebber ervoor geeft ( mijn auto heeft twee ton meer gereden dan de Golf die jij had ) maar aangezien mijn auto geen noemenswaardige gebreken heeft moet ik een liefhebber vinden die de potentie ervan in ziet.

Gaat jouw mooie Golf in de verkoop? :eek: Je had die auto toch al heel lang in bezit? Maar ja, aan ieder tijdperk komt een einde. Hij verdient in ieder geval zeker een liefhebber!(y)

Mechanics zei:
Gaat jouw mooie Golf in de verkoop?
Hij staat sinds twee weken te koop maar de biedingen die ik heb gekregen zijn nog niet serieus te noemen, ik had een liefhebber die zaterdag apptje dat hij een nette zocht maar daar heb ik niets meer van gehoord.

Mijn Golf is zeker een nette auto en inderdaad reeds 25 jaar in bezit, ik heb een dubbel gevoel met de verkoop maar ik tik als ik hem niet schors per maand 91 euro af ( garage huur en wegenbelasting ) en daarvoor rij ik momenteel te weinig. Wegenbelastingvrij wordt hij pas over 12 jaar met dank aan de overheid met de veranderende oldtimer regeling.

Ik hoop dat ik een liefhebber kan vinden die mijn Golf verder weet te koesteren, veel onderhoud is de afgelopen jaren reeds gedaan, maar de eerdere schattingen die gedaan werden op dit forum gaat hij niet halen, op de site Volksforum heb hem ook in de verkoop geplaatst.

Jammer dat het niet zo vlot gaat MRS. Want inderdaad, jouw Golf is veel meer waard dan die paar honderdjes die er worden geboden. Het is wachten op die ene liefhebber denk ik.

Ik zou het je gunnen Kever1 om de auto te kopen. Je hebt er zelf ingereden dus je weet hoe hij rijdt.

Ik heb hem op een facebook gezet voor alleen vag liefhebbers op advies van Berry, daar zijn ze al bereid 1000 euro te bieden, en wordt hij positief ontvangen maar ik wil er eigenlijk als bodemprijs € 1500 voor hebben. Als iemand die handig is de puntjes op de i zet zal de auto alleen in waarde gaan stijgen in de toekomst

Eigenlijk vind ik €1500 nog weinig. Ik weet dat ik thuis iemand er heel blij mee zou maken, maar een extra auto hebben we echt niet nodig.

Barri zei:
Eigenlijk vind ik €1500 nog weinig. Ik weet dat ik thuis iemand er heel blij mee zou maken, maar een extra auto hebben we echt niet nodig.

Dat denk ik ook gezien de investeringen die ik gedaan heb, maar diegene die bereid was tot € 1250 te bieden , begon te klagen over dat er geen stuurbekrachtiging op zit en dat hij bij de APK een adviespunt heeft van overmatige olielekkage. Dit was trouwens een jonge vrouw, stuurbekrachtiging mis je alleen bij het inparkeren maar als je het niet gewend bent is het een gemis.

Olie tsja, het motorblok heeft 275.000 km achter zijn kiezen, dan kan er hier en daar wel eens een oliedruppel neer beneden komen, let wel er komt geen olieplas onder de auto. Dit is geen nieuwe wagen meer, ik hoop dat een echte kenner deze auto op waarde weet te schatten. 3 ton gaat hij makkelijk aantikken

Met vakkundige puntjes op de i met de roestplekjes en het motorblok een nieuwe pakking geven , dan moet voor een handige Harry makkelijk te doen zijn.

Grote roestgaten heeft hij niet, subframe o.k. , binnenin geen uitgewoond hok. Ik heb ze op internet in veel slechtere staat staan voor zelfs een hogere vraagprijs, ach ik heb geen haast met de verkoop en wens dat hij goed terechtkomt, niet bij iemand die hem gaat afragen of verbouwen tot een bling bling low as he can auto, maar smaken verschillen.

Ik kwam m tegen op Facebook. Een paar goede foto's erbij doet veel, nu is het wat vaag. Ik heb m thuis ook al even gedeeld. De ideale mk2 eigenlijk.

Barri zei:
Een paar goede foto's erbij doet veel, nu is het wat vaag
Dank voor het delen, wat bedoel je met wat vaag, auto staat volgens mij duidelijk zichtbaar op de foto. Maar ik kan mij vergissen, jij bent zeker expert in auto's tweedehands goed verkopen gezien je track historie.

Ik zag twee foto's, eentje van rechtsvoor en eentje van onder de kap. Maar ze zijn bijgesneden bij het uploaden denk ik, want ik zie de auto nauwelijks. Misschien kan ik er vanavond even een printscreen van delen.

Barri zei:

Same. Vond het op de meets echt een hele mooie auto en ik blijf de MkII een leuk model vinden. Maar ja, ik heb al een auto en een motor, een hobbyauto zou echt overkill zijn. En dan heb ik nog niet eens stalling... En dat moet je wel hebben om een youngtimer netjes te houden.

De bodemprijs die ik vraag is in mijn ogen ook aan de lage kant, de meeste mensen verwachten op deze leeftijd een opgereden auto. Dat is meestal ook zo als de wagen bij de 5 , zesde of verdere bezitter terechtgekomen is.

Die van mij heeft gebruikers sporen maar niets storend, goed nu heb ik weer iemand die interesse heeft maar eerst met foto's wil zien wat voor roest(plekjes) op de Golf zitten.

Ik stuur de foto's wel weer op, ik begrijp dat als je in Groningen of Maastricht woont eerst wil zien in wat voor staat de auto is, maar ik zou zeggen kom hem in werkelijkheid zien en ga er een eindje mee rijden. De werkelijkheid is altijd anders dan iets op een foto zien.

Ik word daar altijd moe van, mensen die op een van bijna 30 jaar oud en een vrij lage vraagprijs, verwachten dat hij roest en gebruikersschade vrij is.
[sub]Heb de advertentie btw nog niet gezien, heb je een linkje? Als dat mag van de moderator[/sub]

Volkswagen Golf 1.8 CL -
<https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-1-8-cl-benzine-grijs-94412e75-5e0c-5a71-e053-e250040a0ce0>

Het zal aan mijn leeftijd liggen maar als ik iets moois en interessant zie te koop staan, zou ik na een eerste contact gelegd te hebben, langs gaan om de wagen in werkelijkheid te bekijken en ermee gaan rijden, de huidige jonge generatie wil blijkbaar eerst alles via Facebook , chatberichten en apps zien.

Daarna komt er of een bod die te laag is ( in mijn advertentie staat toch duidelijk een vraagprijs ) , of men begint te zeuren over olielekkage die bij de APK vermeld staat ( staat ook in mijn advertentie ), of roestplekjes die mijn wagen heeft ( staat ook in mijn advertentie ) dat zijn er op het eerste gezicht 4 stuks van 1 a 2 cm, geen grote roestgaten te ontdekken, de mensen hier op de meetings gehouden zijn kunnen dit beamen.

Zoals Stif al zei, je kunt van een auto van tegen de 28 jaar geen nieuwe auto verwachten zonder gebruikssporen, dan moet je veel verder in de buidel tasten wil je dit model kopen ( > 8.000 euro ) of gewoon geen Oldtimer of Youngtimer kopen maar een nieuwe auto.

Vandaag zijn we met de Golf een tripje gaan maken. Smetteloos loopt de motor. Gisteren weer eens aangesproken op de mooie staat van de wagen door iemand die vroeger ook zo'n auto had. Dan slaat de twijfel toch weer toe met de verkoop, doe ik hier wel verstandig aan. Maar ik gebruik hem te weinig

Ondertussen wordt ik nu gek geaapt via facebook.

De verkoop op marketplace heeft toch wat in beweging gebracht. De richtprijs en bodemprijs komt dicht in de buurt wat ik in gedachten had

Kijken wat de echte liefhebber ervoor over heeft.

MRS zei:
Dan slaat de twijfel toch weer toe met de verkoop, doe ik hier wel verstandig aan. Maar ik gebruik hem te weinig.

Dat zul je altijd houden, maar soms moet er ook een rationele keuze gemaakt worden. Ik had dat destijds ook met de GTI, maar heb achteraf geen spijt gehad.

Mach1 zei:
Dat zul je altijd houden, maar soms moet er ook een rationele keuze gemaakt worden.
De kogel is door de kerk, vandaag is de auto verkocht aan iemand op dit Autoweek forum , gelukkig een liefhebber, wellicht dat ik af en toe nog kan meelezen wat er zoal verder mee gaat gebeuren.

Wel apart dat op het moment dat ik mijn reserve sleutel uit het kluisje tevoorschijn haal vandaag ( wordt bijna nooit gebruikt ! ), deze daarna spoorloos kwijt is :confused:

Toen ik toentertijd de auto kocht bij de VW dealer , was er ook maar een hoofdsleutel en moest er een sleutel bijgemaakt worden, misschien komt hij nog boven water anders toch maar een sleutel na laten maken.

Terug
Bovenaan