Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Als je zelf minder competent wordt dan is daar het OV, of in het geval van ouderen die door leeftijdsgebreken niet meer zelfstandig kunnen worden vervoerd is er het AOV of WMO-vervoer.

PauseBreak zei:
Als je zelf minder competent wordt dan is daar het OV, of in het geval van ouderen die door leeftijdsgebreken niet meer zelfstandig kunnen worden vervoerd is er het AOV of WMO-vervoer.

En ook daar ben ik weer geheel mee eens. En in het uiterste geval is er zelfs de taxi.

Wat is belangrijker? Veiliger door het verkeer, of de kosten?

PauseBreak zei:

Minder competent als in minder competent om met minder competente verkeersdeelnemers om te kunnen gaan, bedoel je dat?;)

Zemelaar zei:
PauseBreak zei:

Minder competent als in minder competent om met minder competente verkeersdeelnemers om te kunnen gaan, bedoel je dat?;)

Nee.

Daar hoef je niet mee om te kunnen gaan, zeg je? Zeg je dat? Is dat je conclusie?

Ik ben zelf altijd heel wantrouwig bij mensen die langzamer dan gewoon rijden. Die zijn vaak of onbekend met de situatie ter plekke,
of ze zoeken een bepaald adres. In dit soort gevallen houd ik nog meer afstand dan gewoon ...

Inderdaad anticiperen, zoals @zemelaar stelt.
Ik kan van alles van die andere persoon vinden,
maar daarmee heb ik niet die deuk uit mijn auto of erger ...

Tuurlijk moet je er mee om kunnen gaan.
Gelukkig kan ik dat ook want 8 op de 10 zijn minder compotent.

Over wat ik in de toekomst moet als ik zelf minder compotent word?

M'n rijbewijs in de shredder, de Capri in een glazen kast in de tuin. En me voortaan laten rijden door m'n kids of chauffeur.

Pausebreak, ik snap je wel. Jij wilt de minder competenten uit het verkeer halen. Hoef je er ook geen rekening meer mee te houden.

Theorie is leuk. Maar wie bepaalt wat minder competent is? En wat daar precies onder valt?

Daarom zei ik ook, als je niet met minder competenten kunt omgaan ben je zelf ook minder competent.

Laat die maar eens op je inwerken. :}

PauseBreak zei:
Zemelaar zei:
PauseBreak zei:
Zemelaar zei:
Daar hoef je niet mee om te kunnen gaan, zeg je? Zeg je dat? Is dat je conclusie?

Nee.

Je moet dus WEL met minder competente verkeersdeelnemers om kunnen gaan, zeg je? Zeg je dat? Is dat je conclusie?

Nee.

Edit:
Ik geef je een hint: Je gedachtetreintje is al veel eerder ontspoord dan waar je nu mee bezig bent.

:}

Heerlijk, al die "Nee."-antwoorden :} Zeer vermakelijk. En ik sta nog steeds achter je punt. Je kunt de minder competenten niet uit het verkeer halen. Maar de minder competenten zouden dit zelf moeten doen, niet voor mij, niet voor jou, maar voor hun eigen veiligheid.

Motion Drive, als je niet met minder competenten kunt omgaan ben je zelf ook minder competent.

Onderschrijf je dit? Graag beargumenteren. ;)

Zemelaar zei:
Motion Drive, als je niet met minder competenten kunt omgaan ben je zelf ook minder competent.

Onderschrijf je dit? Graag beargumenteren. ;)

Dat onderschrijf ik meer dan volledig. Natuurlijk moet je in het verkeer anticiperen. En als jij constateert dat de persoon voor jou een minder competent iemand is, dan moet je daarop reageren: extra afstand houden, alert blijven!

Maar dat is toch geen reden om te zeggen dat het goed is dat iemand die duidelijk het deelnemen aan het verkeer niet aankan dit toch maar gewoon moet blijven doen?

Nee ik ben het niet geheel met je eens.

Ik bijvoorbeeld KAN er wel mee omgaan maar WIL er niet mee omgaan. Ik rij graag constant en duidelijk

Op een Vmax 80km/u weg 70km/u rijden is al twijfelachtig
Vol ankeren voor een auto van rechts terwijl je op een voorrangsweg rijdt is onduidelijk en onveilig.

als je alleen in het donker zo rijdt dan laat je je in het donker rijden, als je altijd zo rijdt laat je je altijd rijden

Motion Drive zei:
Maar dat is toch geen reden om te zeggen dat het goed is dat iemand die duidelijk het deelnemen aan het verkeer niet aankan dit toch maar gewoon moet blijven doen?

Duidelijk in wiens ogen? Wat is je referentie? En is die gerechtvaardigd?

Jij kan wel vanalles vinden. Ik kan wel vanalles vinden. Maar dat betekent niet dat het dan ook zo is. De grootste gemene deler is gevaarlijk en sluit onnodig uit. Ik zet liever in op de zwakste schakel. Of heeft die minder rechten, minder dan de sterkste schakel? Beiden zijn immers uitersten.

Lycan_Capri (TSC) zei:
Nee ik ben het niet geheel met je eens.

Ik bijvoorbeeld KAN er wel mee omgaan maar WIL er niet mee omgaan. Ik rij graag constant en duidelijk

Het is ongelofelijk maar waar: ik ben het hier voor de afwisseling WEL met Zemeltje eens. Je MOET hier wel mee om kunnen gaan, anders ben je zelf ook niet zo heel competent. WILLEN is iets anders. Ik WIL het liever niet, maar dat hoort nou eenmaal bij het verkeersdeelnemer zijn.

Op een Vmax 80km/u weg 70km/u rijden is al twijfelachtig
Vol ankeren voor een auto van rechts terwijl je op een voorrangsweg rijdt is onduidelijk en onveilig.

als je alleen in het donker zo rijdt dan laat je je in het donker rijden, als je altijd zo rijdt laat je je altijd rijden

100% mee eens.

Ik kan er ook mee omgaan en ik ga er dus ook mee om. Dus ja ik doe het omdat het MOET

Ik wordt er alleen zo enorm moe van.

Motion Drive zei:
Het is ongelofelijk maar waar: ik ben het hier voor de afwisseling WEL met Zemeltje eens. Je MOET hier wel mee om kunnen gaan, anders ben je zelf ook niet zo heel competent. WILLEN is iets anders. Ik WIL het liever niet, maar dat hoort nou eenmaal bij het verkeersdeelnemer zijn.

Is het kwartje gevallen? Ontkennen kon inderdaad niet, dan gaf je je eigen incompetentie toe. (:B

Het duurde even voordat jullie 'm doorhadden. Het zij jullie vergeven. We kunnen niet allemaal het intellect van ondergetekende hebben nietwaar. ;)

Zemelaar zei:
Motion Drive zei:

Is het kwartje gevallen? Ontkennen kon inderdaad niet, dan gaf je je eigen incompetentie toe. (:B

Het duurde even voordat jullie 'm doorhadden. Het zij jullie vergeven. We kunnen niet allemaal het intellect van ondergetekende hebben nietwaar. ;)

Hey vriend, nou niet de overwinning gaan opeisen ;) Ik vind namelijk nog steeds gewoon dat die mensen niet in het verkeer thuishoren. Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat je ermee om moet kunnen gaan :)

Zemelaar zei:
Motion Drive zei:

Het kwartje was al ff gevallen hoor.
Maar ik blijf erbij dat je op een gegeven moment moet beseffen dat je je wagen moet laten staan omdat je te gevaarlijk bent.

Ik hou of afstand bij dat soort mensen of ik knal ze zo snel mogelijk voorbij

Vandaag sukkelde ik op de snelweg achter een auto aan die 80km/u reed waar je 100km/u mag rijden. Vond ik niet erg want normaal rij ik ook altijd lekker 90km/u als ik anderen niet hinder. Maar daarna maakte de bestuurder het wel erg bont door een kaarsrechte uitvoegstrook met 50km/u te nemen.

Mensen lijken invoegstroken nog steeds niet te snappen. Zit je achter 1 of ander hok wat blijkbaar nog best wat pit in dat blokje heeft maar diegene besluit lekker met 80 in te voegen terwijl die een invoegstrook (met aanloop ernaartoe) heeft van dik 150 meter schat ik. Na het invoegen gaat het gas er lekker op. Tja dan wil ik, zodra diegene invoegt, er wel rechts lang gaan zodat ik niet meteen naar links hoef en ander verkeer hinder maar mijn wagentje kan niet zo hard. Erg hinderlijk.

Daarnaast stoor me, waarschijnlijk zoals vele anderen, aan in het donker rijden en er komt een pipo achter je of als tegenligger met xenon in hun reflector koplampjes. Normaal gesproken zie ik deze lui maar zeer weinig maar van de week zag ik tot mijn verbazing op 1 weg van ~3 kilometer zo'n 5-6 van dit soort pipo's mij tegemoet komen.

Lycan_Capri (TSC) zei:

Als deze auto van rechts nogal snel op de kruising afkomt en pas op het allerlaatste moment stevig remt, en dat gebeurt nogal eens, mag je verwachten dat de auto die op een voorrangsweg rijdt toch voor alle zekerheid maar gaat remmen. Dan juist botweg doorrijden enkel en alleen omdat je op een voorrangsweg rijdt is nogal dom en kortzichtig. Ik bedoel, niemand wil een ongeluk.

En als een auto een kruising hard nadert, is de vraag of hij remt niet zomaar te beantwoorden. Aan de rijstijl te zien zou je zomaar een andere indruk kunnen krijgen.

Zemelaar zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Als deze auto van rechts nogal snel op de kruising afkomt en pas op het allerlaatste moment stevig remt, en dat gebeurt nogal eens, mag je verwachten dat de auto die op een voorrangsweg rijdt toch voor alle zekerheid maar gaat remmen. Dan juist botweg doorrijden enkel en alleen omdat je op een voorrangsweg rijdt is nogal dom en kortzichtig. Ik bedoel, niemand wil een ongeluk.

En als een auto een kruising hard nadert, is de vraag of hij remt niet zomaar te beantwoorden. Aan de rijstijl te zien zou je zomaar een andere indruk kunnen krijgen.

Misschien begreep je me weer niet Zemelaar

Je hebt opzich wel een punt, ik was niet aanwezig bij deze situatie dus ik weet niet hoe de van de rechtskomende auto reed.

Maar:

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen "afremmen" en rekening houden met het feit dat de auto van rechts niet netjes voorrang verleent
of VOL IN DE ANKERS gaan omdat er een auto van rechts komt omdat die misschien geen voorrang gaat verlenen.

Mja je hebt altijd mensen die wat banger zijn dan jij. Het is dan aan het overige verkeer om er goed op te anticiperen. Dit maakt het niet minder ergerlijk, ik snap je irritatie wel, maar liever dat dan een lompe (want dat is het indien je niet anticipeert) aanrijding.

Over incompetentie gesproken: een Ford Focus reed voor me in het midden van twee rijstroken. Op de linkerrijstrook reed een Golf IV, ik rechts. De Focus reed zo'n 30km/h, misschien 35 waar 50 is toegestaan. Na wat seinen door ons beiden ging de Focus naar rechts. Tijdens het inhalen zag ik wat ik al vermoedde: een vrouw van een jaar of 80 op enkele centimeters van haar stuur. Brr, je wil toch niet dat je (groot-) moeder zo nog rijdt zeg?

Lycan_Capri (TSC) zei:
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen "afremmen" en rekening houden met het feit dat de auto van rechts niet netjes voorrang verleent
of VOL IN DE ANKERS gaan omdat er een auto van rechts komt omdat die misschien geen voorrang gaat verlenen.

Misschien heeft diegene eens in een vergelijkbare situatie een ongeluk meegemaakt en
kwam erachter dat "iets bijremmen" veel te weinig was. Die ervaring raak je nooit helemaal kwijt.

Dat snelle oprijden naar een kruising/rotonde en pas op het laatste moment stoppen is iets waar ik me erg aan kan storen.
Soms krijg je de indruk dat het wedstrijdje is wie het eerste op de rotonde is.

Je weet niet of hij je gezien heeft, en als je moet remmen ben je altijd te laat.
En degene die vlak achter je zit, knalt er vervolgens bovenop ...

der Magistrat zei:
Over incompetentie gesproken: een Ford Focus reed voor me in het midden van twee rijstroken. Op de linkerrijstrook reed een Golf IV, ik rechts. De Focus reed zo'n 30km/h, misschien 35 waar 50 is toegestaan. Na wat seinen door ons beiden ging de Focus naar rechts. Tijdens het inhalen zag ik wat ik al vermoedde: een vrouw van een jaar of 80 op enkele centimeters van haar stuur. Brr, je wil toch niet dat je (groot-) moeder zo nog rijdt zeg?

Dat wil je inderdaad niet, daarom hebben (of hadden eigenlijk) we in Nederland ook een verplichte herkeuring. Nu hield die niet veel in, maar het is beter dan niets. Dit soort mensen zou bij zichzelf te rade moeten gaan of ze hun dingen niet op een andere manier kunnen gaan doen. Zo rijden is namelijk ook niet prettig voor de bestuurder.

PauseBreak zei:
Dat wil je inderdaad niet, daarom hebben (of hadden eigenlijk) we in Nederland ook een verplichte herkeuring. Nu hield die niet veel in, maar het is beter dan niets. Dit soort mensen zou bij zichzelf te rade moeten gaan of ze hun dingen niet op een andere manier kunnen gaan doen. Zo rijden is namelijk ook niet prettig voor de bestuurder.

Mee eens. Maar dat geldt voor iedereen. Iemand die nogal hard op een kruising afrijdt, en pas op het laatste moment stopt, zou zichzelf ook kunnen afvragen of hij nog wel in het verkeer thuishoort.

Iemand die geen richting aangeeft, en daarmee uitstraalt dat een ander hem geen barst kan schelen, zou zichzelf ook kunnen afvragen of zijn egoïstische instelling wel in het verkeer thuishoort.

Iemand die 70 rijdt op een autoweg, en daarmee mogelijk de rest van het verkeer die 100 wil rijden hindert, mag zich dat ook afvragen.
Iemand die altijd en overal de ter plaatse toegestane maximumsnelheid wil rijden, ongeacht de omstandigheden (waartoe bijvoorbeeld om wat voor reden dan ook langzamere verkeersdeelnemers behoren) zou zich ook achter de oren moeten krabbelen of hij nog wel in het verkeer thuishoort.

Zie je, zo makkelijk is het nog niet. De een neemt aanstoot aan de ander. En de ander weer aan de een.

PauseBreak zei:
Uit je voorbeelden blijkt juist dat het nu precies wel makkelijk is ;)

Waarom heeft dit topic dan al een deel 2? Als het zo gemakkelijk was, was deel 1 niet eens nodig.;)

PauseBreak zei:
Zemelaar zei:
PauseBreak zei:

Waarom heeft dit topic dan al een deel 2? Als het zo gemakkelijk was, was deel 1 niet eens nodig.;)

Tsja, om een veelvoud van redenen hè. Discussies, uitlaatklep, noem het maar op.

Of toch omdat er misschien meer aan de hand is in het verkeer en het minder gemakkelijk is dan wat jij zegt?

Zemelaar zei:
PauseBreak zei:
Zemelaar zei:
PauseBreak zei:

Tsja, om een veelvoud van redenen hè. Discussies, uitlaatklep, noem het maar op.

Of toch omdat er misschien meer aan de hand is in het verkeer en het minder gemakkelijk is dan wat jij zegt?

Nee.

Is het kind in jou weer opgestaan? Ik denk dat ik het antwoord wel kan raden.(:B

Zemelaar zei:
Is het kind in jou weer opgestaan? Ik denk dat ik het antwoord wel kan raden.(:B

Nee hoor, ik vind jouw bijdrages doorgaans niet meer waard dan dat enkele woord. Zelfs jij kunt het niet presteren om dat enkele woord verkeerd te begrijpen namelijk.

Niet een bepaalde idiote actie, maar iets wat me de laatste tijd is opgevallen. Knooppunt Kethelplein (A20 en A4). Ik kom vanuit Vlaardingen en moet direct na Kethelplein eraf bij afrit Schiedam. Ik rij dus meestal al op de rechterbaan. Na Kethelplein komt de A4 erbij op de A20 en gaat de weg van 2 rijstroken naar 3 rijstroken. De meest rechtse strook is de A4 die erbij is gekomen. Ik rij dan dus op de middelste strook. Er is vrijwel nooit file op de A20 op dat stuk, zelfs in de ochtendspits bijna nooit, maar op de rechterstrook rijdt iedereen wel belachelijk dicht op elkaar.

En dat terwijl ik dus altijd gelijk eraf en dus naar rechts moet. Gisteren was het zelfs zo erg dat ik een afrit later eraf ben gegaan omdat iedereen rechts zo dicht op elkaar reed dat ik niet naar rechts had kunnen gaan zonder iemand af te snijden en dus een enorme remactie te veroorzaken midden op de snelweg. En dat leek me nou ook weer niet een heel strak plan...
Gelukkig gewoon op tijd op het werk aangekomen, de volgende afslag is bijna direct erna (en mijn afslag gaan heel veel mensen er af), maar leuk is anders. Mag nog van geluk spreken dat dat niet elke dag is, meestal is er wel iemand die vanaf de A4 direct naar links gaat om bijvoorbeeld een vrachtwagen in te halen en dan ga ik meestal dat gat in. Alleen als dat niet gebeurt ben ik dus gelijk de sjaak....

Lycan_Capri (TSC) zei:
Tuurlijk moet je er mee om kunnen gaan.
Gelukkig kan ik dat ook want 8 op de 10 zijn minder compotent.

Over wat ik in de toekomst moet als ik zelf minder compotent word?

M'n rijbewijs in de shredder, de Capri in een glazen kast in de tuin. En me voortaan laten rijden door m'n kids of chauffeur.
Maar wanneer doe je dat?
Ook als je bijv. oorontsteking hebt en aan 1 oor wat minder gehoor hebt?
Je bent dan immers al verminderd competent.
Dan stap je dus niet in de auto en neem je maar een taxi als je ergens heen moet.

@ss90

Nee dan niet. 1oor is genoeg in t verkeer

Had je nou gevraagd wat ik zou doen als ik tijdelijk maar 1oog kon gebruiken had ik eerlijk toegegeven dat ik een taxi zou nemen

Lycan_Capri (TSC) zei:
@ss90

Had je nou gevraagd wat ik zou doen als ik tijdelijk maar 1oog kon gebruiken had ik eerlijk toegegeven dat ik een taxi zou nemen

Een verstopt oor of oorontsteking heeft anders wel invloed op je orientatie en je evenwichtsorgaan. Duizeligheid dus. Draaierig.

Niet handig als je een auto bestuurt. :}

Zemelaar zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
@ss90

Een verstopt oor of oorontsteking heeft anders wel invloed op je orientatie en je evenwichtsorgaan. Duizeligheid dus. Draaierig.

Niet handig als je een auto bestuurt. :}

Mocht ik er inderdaad ook duizelig bij zijn, wat niet altijd hoeft bij een verstopt oor of oorontsteking (al is de kans redelijk aanwezig).
Dan zou ik m'n auto ook laten staan natuurlijk.

Net zoals dat ik vermijd om vermoeid op weg te gaan, mocht ik toch vermoeid raken zoek ik asap een parkeerplaats en doe ik ff een powernap

Niet in het verkeer, maar bij de staat.
Vandaag kregen 2 politica van OpenVLD (België - liberale rechtse partij) het genieuze idee om de straffen waarbij men een dodelijk ongeval veroorzaakt te verlagen, terwijl ze nu al bijna nooit worden uitgesproken, laat staan uitgevoerd. Voorstel was rapper ingetrokken dan neergelegd, maar kan toch ook weer mooi tellen in lijstje van politieke onkunde.

En nog een mooitje, wel in het verkeer. Vandaag ongeval knooppunt sterrebeek (E40-R0) File van aarschot (E314) en tienen (E40) tot knooppunt zaventem (R0-Luchthaven), met stilstaand verkeer over de gehele lengte; u mag dat eens op google maps nakijken hoe ver dat is :p

Wees blij dat (de meesten van u) in Nederland wonen op zulke momenten :p (al is het daar ook niet altijd een heilig huisje, België is, al zeg ik het zelf toch nog wel wat erger - tegenbewijs mag gerust komen :P)

autobahnDE zei:
Niet in het verkeer, maar bij de staat.
Vandaag kregen 2 politica van OpenVLD (België - liberale rechtse partij) het genieuze idee om de straffen waarbij men een dodelijk ongeval veroorzaakt te verlagen, terwijl ze nu al bijna nooit worden uitgesproken, laat staan uitgevoerd. Voorstel was rapper ingetrokken dan neergelegd, maar kan toch ook weer mooi tellen in lijstje van politieke onkunde.

En nog een mooitje, wel in het verkeer. Vandaag ongeval knooppunt sterrebeek (E40-R0) File van aarschot (E314) en tienen (E40) tot knooppunt zaventem (R0-Luchthaven), met stilstaand verkeer over de gehele lengte; u mag dat eens op google maps nakijken hoe ver dat is :p

Wees blij dat (de meesten van u) in Nederland wonen op zulke momenten :p (al is het daar ook niet altijd een heilig huisje, België is, al zeg ik het zelf toch nog wel wat erger - tegenbewijs mag gerust komen :P)

Ja, België kan wat dat betreft echt een gekkenhuis zijn. Al moet ik toegeven dat het voor mij niet opgaat. Dagelijks rij ik 140 km woon-werkverkeer waarvan 130 km in België en ik ben nagenoeg altijd binnen 45 minuten op locatie. Mijn traject? Bergen op Zoom - Zelzate in de ochtend en andersom in de avond. Daarvoor moest ik naar Terneuzen, ook 70 km enkele reis maar daar was 45 minuten eerder uitzondering dan regel. 60 minuten was dan gewoon. Maar dat schijnt inmiddels te zijn verbeterd.

Overigens gebeurt het in Nederland ook wel dat alles vast staat na een ongeluk. Zo was er eens een vrachtwagenbrand ter hoogte van knooppunt markizaat in de richting Bergen op Zoom. De auto's in de file hebben er gemiddeld 3 uur gestaan. Ongevallen zijn altijd onvoorziene situaties en leiden al snel tot grote vertragingen, Nederland en België schelen daarin echt zo veel niet.

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
autobahnDE zei:
Ongevallen zijn altijd onvoorziene situaties en leiden al snel tot grote vertragingen, Nederland en België schelen daarin echt zo veel niet.

In sommige gevallen zijn ze wel in die mate voorzienbaar door een verkeerde weginfrastructuur, dat men beter de juiste snelheid (en overige infrastructuur) op de juiste plaats zou toepassen (zoals in duitsland, hard als het kan, traag als het moet); ipv op sommige wegen een absurd lage limiet te zetten, en beetje te staan flitsen. Dat knooppunt dat ik beschrijf heeft een veel te korte uitvoegstrook in een bocht schuin naar beneden 90°, komt dan aansluiten op de Ring rond brussel, waarbij iedereen moet kruisen (die van de ring naar zaventem, die van de E40 naar de ring) gecombineerd met nog een paar afritten op die zelfde wisselaar, en een tweede uitvoegstrook naar links...)
DAT KAN BETER EN OVERZICHTELIJKER XD
Kijk naar Eindhoven, ik vind dat dat daar toch een hele verbetering is geworden, en alles toch veiliger aanvoelt.

Mocht er een top 10 zijn, ik heb hier een kanshebber

https://www.hln.be/regio/nieuws-uit-rotselaar/automobilist-probeert-zichzelf-en-ex-vrouw-de-dood-in-te-jagen-a2186621/

autobahnDE zei:

https://www.hln.be/regio/nieuws-uit-rotselaar/automobilist-probeert-zichzelf-en-ex-vrouw-de-dood-in-te-jagen-a2186621/

Hoewel het een enorm debiele actie is betwijfel ik toch of een moord+ zelfmoord poging in dit topic hoort.
Overigens wel goed / terecht dat die vent er het ergste aan toe is ;)

Lycan_Capri (TSC) zei:
autobahnDE zei:

Hoewel het een enorm debiele actie is betwijfel ik toch of een moord+ zelfmoord poging in dit topic hoort.
Overigens wel goed / terecht dat die vent er het ergste aan toe is ;)

Ik vind van wel, stel maar eens dat je net op die rotonde rijd als zo'n zot eraan komt. Behoorlijk idiote actie.
Tis wel een beetje stil in deze topic even verandering inbrengen: t was weer een BMW :P

Terug
Bovenaan