Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Soloman zei:
Als ik zulke mensen voor me heb ga ik met opzet langzamer rijden. Hij aso, ik ook aso.
Dan zou ik er rechts langsgaan om je even flink af te snijden. Aso's moet je vooral niet met aso reacties bestrijden.

Ik zou er ook rechts omheen gaan..en het daarbij laten..

Nog een gevalletje rij-instructeur. Ik heb dit met verbazing zitten bekijken. Het feit dat er een leerling achter het stuur zat maakte dit alleen maar vreemder.

1) auto rijdt op een voorrangsweg, die op een moment een bocht maakt naar links. Daarvóór staat ruim aangegeven dat de voorrang daar voortgezet wordt. Dus wordt er linksaf geknipperd....

2) auto nadert een zebrapad. Kindjes gaan naar school en gebruiken het zebrapad. Dat je voor voetgangers remt die daar gebruik van maken, snap ik perfect. Dat je daarna fietsers, die over hetzelfde zebrapad fietsen voorlaat, is heel galant, maar niet geheel conform de regels.
Maar waarom rij je dan een jochie, die met de fiets aan de hand -wederom over het zebrapad- oversteekt zowat van de sokken?

3) auto nadert een rotonde(tje)...en knippert prompt links. Zal best aanbevolen worden zo hier en daar, maar ik kreeg de indruk dat men de rotonde links wilde passeren...

Ik weet in ieder geval waar mijn kinderen NIET gaan lessen. Dit ging echt nergens over.

Het knipperlicht. Een fantastisch middel om te laten zien waar je heen wilt/gaat/moet. Normaliter zou ik er hier geen melding van maken, iedereen kan dat ding een keer vergeten of verkeerd gebruiker. Ik kwam gisteren echter een geval tegen en die was van een bijzonder kaliber. De fase 'foutje' zijn we dan al lang voorbij, zelfs algemene domheid kon de reden niet meer zijn. Meneer liep volgens mij gewoon moedwillig de boel te verstieren. De situatie: een rotonde met 3 'pootjes', de meneer voor me kon rechtsaf, rechtdoor of 360 graden rond. 50 meter voor de rotonde ging het knipperlicht naar links aan. Nu zijn er op dit forum al verwoede discussies geweest over wel of niet links knipperen, laten we die vooral niet herhalen. Maar mijn redenatie was dus: die zal wel het rondje vol maken om in de andere richting zijn weg te vervolgen. Da's de enige optie die links knipperen nog enigszins logisch maakt. Maar wat doet'ie? Hij gaat gewoon rechtdoor. Uiteraard zonder rechts te knipperen bij het verlaten van de rotonde. Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig :S

@Boet, punt 2
Wat moet je dan doen? Die fietsers overhoop rijden?

Zebrapad voor auto's:
zebrapad_ludiek.jpg

@Boet:

1) Heb ik ook zo geleerd, onder het mom van 'als er in die bocht twee afslagen naar rechts zijn weet men niet welke je gaat kiezen, dan kan je beter rechtdoor niet knipperen en linksaf (weg vervolgen dus) wel.' Ik doe het overigens niet meer zo, vond het ook raar...

3) Dat is inderdaad vaker voorbij gekomen en ik heb de indruk dat het bijna overal zo aangeleerd wordt.

Eigenlijk vind ik alleen 2) echt idioot.

niet meteen een idiote actie, meer lachwekkend:
laat ik op zondag vroeg de honden even zwemmen in het kanaal, was nog erg rustig, komt er ergens aan de overzijde een enorme bak geluid aanzetten. Klonk nergens naar, was alleen maar hard maar wat later komt er een Goldwing(-achtig ding, ben niet thuis in motoren) aanzetten met klassieke muziek op standje turbo. Zeer tevreden baard met iets te dikke buik erop :D
Leuk om te zien, minder om te horen maar vooral; is zoiets niet via een koptelefoon oid te regelen?

Linksknipperen bij 3-kwart (of meer) rond heb ik ook zo geleerd en pas dat 15 jaar later nog steeds toe. Wel naar rechts knipperen bij verlaten rotonde uiteraard. In Medemblik is/was een rijschool die leert ook bij halfrond links knipperen aan, da's wel weer ongebruikelijk (al is het dan in elk geval wel duidelijk dat je er bij de eerste nog niet af gaat).

Hoe dan ook allemaal vrij onschuldig, wat ik ook weleens gezien heb en ronduit gevaarlijk is: rechts knipperen bij oprijden rotonde en er dan niet bij de eerste afslag weer af gaan. De gedachte daarachter schijnt te zijn dat je rechtsaf een nieuwe weg op rijdt (die rotonde dus). HET recept voor een aanrijding gevolgd door een flinke ruzie als je het mij vraagt.

Rotondes, ach man breek me de bek niet open. Iedere dag tref ik er een paar op weg naar mijn werk. En iedere dag weer mensen die het verdommen om even dat hendeltje een zetje te geven.
Wat me ook opvalt is dat sommige mensen de rotonde niet oprijden, ook al geef ik richting aan naar rechts en ga de rotonde verlaten. Zien ze mijn knipperlicht niet, zijn die mensen zo traag of zouden ze in het geheel niet anticiperen? Mijn knipperlichten werken overigens prima.

Boet zei:
Nog een gevalletje rij-instructeur. Ik heb dit met verbazing zitten bekijken. Het feit dat er een leerling achter het stuur zat maakte dit alleen maar vreemder.

Gisteren was ik ook getuige van een dergelijk geval. Leerling gaf nergens richting aan en zag op de rotonde een fietser over het hoofd, waardoor die laatste een noodstop moest maken. Dan zit je toch te slapen als instructeur zijnde?:S

Die volgde vanmiddag, De gemeente gaat mijn tongue-in-cheek-suggestie van een L8 opvolgen waar een G12a natuurlijk veel beter op zijn plaats is. :D

Vanmorgen bracht ik mijn moeder naar haar werk, zodat de auto thuis was en ik die eens kon wassen. Toen ik klaarstond om de oprit af te rijden kwam er opeens een Toyota Land Cruiser aangereden. Die remt af en de bestuurder springt uit de wagen, waarna die nog ongeveer een halve meter verder bolt en de bestuurder een krant in de brievenbus van mijn buren steekt. Hij loopt terug naar zijn auto, vertrekt met zijn deur nog open en rijdt een straat in waarbij hij zo ver snijdt, dat hij bijna op het voetpad aan de linkerkant zit.
Mijn moeder zij daarna dat die dat elke dag doet.

Soms is het inderdaad ergerlijk dat hinderlijke eigenschappen pas stoppen als je er wat van zegt. Heel irritant dat ze het zelf niet beseffen. Het wordt vaak alleen maar erger.

Hier in de straat hier beneden (geval is niet te vergelijken) rijdt sinds een maand iemand mee met een collega die hem 's morgens vroeg op kom halen. Ik dacht dat bepaalde gewoonten waren uitgestorven, omdat we er van leren. Nee hoor, we zitten nu als buurt met een 's morgens vroeg claxonnerende collegiale rijder in onze maag. Dat wordt de komende jaren afzien. Net als die diesels bij ons in de buurt die 's morgens zogenaamd moeten warmdraaien.:(

Zo zet je de ene zaak recht door er iets van te zeggen en de volgende dient zich aan. Om moe moe moe moe van te worden.

Paulus0013 zei:
Wat me ook opvalt is dat sommige mensen de rotonde niet oprijden, ook al geef ik richting aan naar rechts en ga de rotonde verlaten. Zien ze mijn knipperlicht niet, zijn die mensen zo traag of zouden ze in het geheel niet anticiperen? Mijn knipperlichten werken overigens prima.

Guilty. Een keer iemand gehad die, ondanks dat hij zijn knipperlicht naar rechts uit had, toch doorreed. Gelukkig ging het net goed.... Dus ja, sindsdien rij ik pas echt de rotonde (of een andere weg voorrangsweg) op als ik zeker weet dat degene er écht af gaat. Als het verkeerd gaat is het jouw schuld en daar heb ik nou nét geen zin in.

Nee, het komt door die stomme knipperlichten van tegenwoordig die achter glas zitten bij de koplampen en het grootlicht. Golf is daarmee begonnen, :|.
Bij mij zien ze het ook nooit, altijd twijfelen. Kunnen ze niks aan doen. Ik heb er zelf ook last van. Waar zijn de oude tijden gebleven?

Ik zie het probleem niet zo?
Knipperlichten zijn toch nog steeds oranje?, maakt het dan echt veel uit dat ze in dezelfde unit als de andere verlichting zitten?

Voor mij wel. Ik moet echt zoeken en goed kijken. Ik heb het zelf uitgeprobeerd met mijn eigen auto. Dingen zijn knipperend overdag niet te zien als het dimlicht ook aan staat.
Bij andere auto's hetzelfde verhaal.

Ik vraag me dan ook weleens af of ik zelf niet iets verkeerd doe. Ik wil anderen namelijk niet tot last zijn in het verkeer. Ik stoor me zelf enorm aan mensen die geen richting aangeven, reden te meer om het zelf consequent wel te doen. Zelfs in de nacht in de polder als er totaal geen ander verkeer is.

Mijn knipperlicht zit helemaal rechts van de koplamp (in dezelfde unit als dim- en grootlicht) en ik zie mensen ook altijd helemaal te zoeken of mijn knipper aan staat. Toen ik mijn reflector lampen had en dimlicht aan overdag, zag men 9 van de 10 keer inderdaad niet dat het knippertje aan stond.
Nu met lens koplampen en xenon aan ziet men het wel een stuk sneller.

Maar ik heb overdag bijna nooit dimlicht aan, tenzij het slecht weer is.

Ik heb standaard mijn dimlichten aan. Die gaan uit als je het contact uit zet, dus hoef ik er niet meer bij na te denken. Ideaal imo.

Boet zei:
Ik zou er ook rechts omheen gaan..en het daarbij laten..

1) auto rijdt op een voorrangsweg, die op een moment een bocht maakt naar links. Daarvóór staat ruim aangegeven dat de voorrang daar voortgezet wordt. Dus wordt er linksaf geknipperd....

2) auto nadert een zebrapad. Kindjes gaan naar school en gebruiken het zebrapad. Dat je voor voetgangers remt die daar gebruik van maken, snap ik perfect. Dat je daarna fietsers, die over hetzelfde zebrapad fietsen voorlaat, is heel galant, maar niet geheel conform de regels.
Maar waarom rij je dan een jochie, die met de fiets aan de hand -wederom over het zebrapad- oversteekt zowat van de sokken?

3) auto nadert een rotonde(tje)...en knippert prompt links. Zal best aanbevolen worden zo hier en daar, maar ik kreeg de indruk dat men de rotonde links wilde passeren...

Ik weet in ieder geval waar mijn kinderen NIET gaan lessen. Dit ging echt nergens over.

Misschien met zijn rij-examen bezig?

D. Elzinga zei:
Boet zei:

Gisteren was ik ook getuige van een dergelijk geval. Leerling gaf nergens richting aan en zag op de rotonde een fietser over het hoofd, waardoor die laatste een noodstop moest maken. Dan zit je toch te slapen als instructeur zijnde?:S

Met dank aan het UWV en de Bovag. Die trappen iedere postbode die niet heel snel een andere baan krijgt de lesauto in. Gevolg veel instructeurs die dat werk helemaal niets kan schelen. Gelukkig voor de consument zijn ze erg goedkoop, het eerste half jaar kun je met Staatssteun lekker lesgeven voor € 20 per uur.
En de mensen maar klagen dat het CBR zoveel mensen "laat zakken" (:P)

Kilometervreter zei:
D. Elzinga zei:
Boet zei:

Met dank aan het UWV en de Bovag. Die trappen iedere postbode die niet heel snel een andere baan krijgt de lesauto in. Gevolg veel instructeurs die dat werk helemaal niets kan schelen. Gelukkig voor de consument zijn ze erg goedkoop, het eerste half jaar kun je met Staatssteun lekker lesgeven voor € 20 per uur.

Is er geen database waarin je het slagingspercentage van een rijschoolhouder op kan zoeken?

Enne.....€20 euro, daar kan je daarna toch niet van rondkomen? Jij moet betaalt worden, de garage, de auto, de pomphouder.....die gaan toch in no time weer op de fles?

Slagingspercentage staat op de site van het CBR. Alleen zegt dat lang niet alles. Er zijn rijscholen die veel automaatles geven, dan is je percentage soms al lager.
Er zijn rijscholen die speciale doelgroepen lesgeven, zoals mensen met autisme. Of rijscholen die een bepaalde groep mensen hebben die na 10 uur les al af willen rijden.
En je hebt rijscholen die mensen waarvan ze vermoeden dat die toch niet in één keer slagen maar wegsturen.
Dus het percentage zegt niet alles.

Voor € 20 kun je inderdaad niet rijden. De kostprijs ligt ronde de € 50.
Tenminste als je je wil sparen voor je pensioen. En als je een goede verzekering wanneer je een ongeval krijgt waarbij de leerling letsel oploopt, en de leerling jou aansprakelijk stelt. En niet te vergeten een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Je staat er van te kijken welk stelletje ongeregeld er les geeft. Onverzekerde auto's, instructeurs zonder bevoegdheid, instructeurs die vaak teveel alcohol op hebben, auto's waarvan de banden zo glad gereden zijn dat je zo het circuit op kunt enz.

Maar goed, dat is wat de regering wil. De minister heeft een plaat voor haar kop. Pas geleden heeft ze nog geroepen dat de rijschoolwereld het zelf maar op moet lossen.
Kortom, voor 40 jaar terug was het niks en het zal ook nooit wat worden. De verkeersveiligheid is schijnbaar niet belangrijk zolang de regering er niet genoeg aan kan verdienen. (geld kunnen ze gemakkelijker binnen halen d.m.v. flitsboetes)

@Soloman. Feitje 2 had inderdaad het hoogste idiotie-gehalte. Ik kon er met mijn boerenverstand niet bij dat je fietsers op een zebrapad voorrang geeft om daarna prompt een voetganger (met de fiets aan de hand) zowat van de sokken te rijden.

@Kilometervreter. Zo af en toe krijg je inderdaad de indruk dat zowel leerling als leermeester echt geen benul hebben wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. Het is inmiddels zo ver dat, als ik een lesauto in het vizier krijg, ik al met belangstelling ga zitten kijken welke capriolen er nu weer uitgehaald gaan worden:)

De Tour de France is voorbij en godzijdank zijn die zwermen niets ontziende wielrenners niet meer zoveel op de openbare weg. Op een paar enkelingen na. Dat scheelt een hoop, vooral als ze zich gewoon aan de regels houden.

Maar toch weer, ondanks alle nieuws in de krant met bijbehorende ingezonden brieven: bij de T-kruising van Den Dolder vanaf het spoor, om klokslag vijf uur vanmiddag. Ik sta rustig voor de stoplichten eh verkeerslichten (sorry Rob) te wachten, naast mij ook een auto en ik zie links van mij twee fietsers ook geduldig wachten achter hun verkeerslicht. Komt er een wielrenner aangestormd en die knalt gewoon door, zo voor me langs. Aan de andere fietsers kan ik zien dat hij door rood rijdt. Het is een oudere man rond de zestig schat ik, grijs haar, met helm op. Hij was nog zo brutaal om zijn arm uit te steken naar ons twee auto's, zodat wij niet op zouden trekken bij groen. Wat een asociaal type. Ik was geschokt.

Ik vraag me wel eens af, lopen wielrenners ook hier rond? Ik zou hun verhaal wel eens willen horen hoe het mogelijk is dat ze dit in hun hoofd halen.

(Net zoals vandaag in het nieuws, twee zonaanbiddende ouders die hun baby achterlaten in een auto en ook nog eens bericht van een opgesloten hond in de auto. De krant staat er vol mee. Waarom doen mensen dit?)

Soloman zei:
Ik vraag me wel eens af, lopen wielrenners ook hier rond? Ik zou hun verhaal wel eens willen horen hoe het mogelijk is dat ze dit in hun hoofd halen.

Ik doe aan wielrennen en herken wel dat veel (gelukkig niet alle) wielrenners roekeloos zijn. Ze kijken niet, verlenen geen voorrang, geven geen richting aan, snijden ander verkeer, houden onvoldoende rekening met onverwachte situaties en noem maar op. Ze schreeuwen daarbij ook nog eens andere verkeersdeelnemers toe. Wielrenners in een groep zijn daarbij gevaarlijker dan solitaire wielrenners.
Op de koersfiets rijd ik echt anders dan op de gewone fiets. Op de een of andere manier wil je je snelheid niet veel laten zakken. Daarbij rijd ik volgens mij wel defensief, maar claim mijn plek op de weg ook wel. Ik kies er in bijvoorbeeld woonwijken wel voor om niet te veel aan de kant, maar midden op de weg te rijden, ik rijd net zo snel als de auto's daar mogen. Omdat het snelheidsverschil met auto's in de stad laag is, zijn daar voor de wielrenner meer risico's.
Op de racefiets ben je bezig met met snelheid en sportief uithoudingsvermogen. Ik denk dat dat veel wielrenners meer bezig houdt dan hun eigen veiligheid en die van anderen.

Ik neem wel eens voorrang op de racefiets. Meestal zijn dat situaties waarin iedereen (bijna) stil staat. Door rood rijden doe ik niet, veel te gevaarlijk.
Roepen/schreeuwen doe ik wel. Niet uit agressie maar om ander anderen te laten weten dat je er aan komt. (wandelaars, hondenbeziiters die het dier laten loslopen, mensen die het fietspad gebruiken om uitgebreid met elkaar staan te praten). Je rijdt er niet eerst naar toe en stopt dan, maar je laat even eerder weten dat je er aan komt. Gek genoeg werkt een bel niet. Als je belt reageren andere verkeersdeelnemers juist anders dan je zou willen. Ipv aan de kant, gaan ze juist omkijken, slingeren etc.

Ik merk ook dat er veel automobilisten heel slecht kijken. Ze zien misschien wel een fietser maar gaan er van uit dat die op een snelheid van mss 15-18 km p/u rijden. Ze trekken vaak nog net even op. Afslaand verkeer is ook een risico. Ik maak het toch wel regelmatig mee dat de automobilist het snelheidsverschil niet voldoende taxeert en de wielrenner snijdt.
Ik denk trouwens niet dat ze het met opzet doen. Ik kan me voorstellen dat mensen schrikken van wielrenners door de snelheid en het vrijwel geluidloze van de racefiets. De racefietser moet nmm zijn verkeersgedrag aanpassen. Als ik in de auto zit zie ik vaak genoeg idioten op een koersfiets.

Kilometervreter zei:
D. Elzinga zei:
Boet zei:

& de opleidingsbureau's die al jarenlang adverteren met "wordt nu rij-instructeur", "groot tekort aan rij-instructeurs"..

Maar inderdaad, de tijd dat je je rijbewijs bij 'een pakkie boter' kon halen is weer terug;)

Durashift zei:
& de opleidingsbureau's die al jarenlang adverteren met "wordt nu rij-instructeur"
Als ze dat werkelijk met "wordt" doen is het inderdaad al jaaaaaaaaren lang.

Citroviér zei:
Soloman zei:

Ik doe aan wielrennen en herken wel dat veel (gelukkig niet alle) wielrenners roekeloos zijn. Ze kijken niet, verlenen geen voorrang, geven geen richting aan, snijden ander verkeer, houden onvoldoende rekening met onverwachte situaties en noem maar op. Ze schreeuwen daarbij ook nog eens andere verkeersdeelnemers toe. Wielrenners in een groep zijn daarbij gevaarlijker dan solitaire wielrenners.

Eens. Zeer herkenbaar. Overigens zijn dat soort pelotons net zo asociaal naar solitaire wielrenners toe.

Op de koersfiets rijd ik echt anders dan op de gewone fiets.

Ben ik het ook mee eens.
Op de een of andere manier wil je je snelheid niet veel laten zakken. Daarbij rijd ik volgens mij wel defensief, maar claim mijn plek op de weg ook wel. Ik kies er in bijvoorbeeld woonwijken wel voor om niet te veel aan de kant, maar midden op de weg te rijden, ik rijd net zo snel als de auto's daar mogen. Omdat het snelheidsverschil met auto's in de stad laag is, zijn daar voor de wielrenner meer risico's.

Hier ben ik het niet mee eens. Zelf hou ik op de racefiets binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid aan van 25km/u - net zo snel als de elektrische fietsen. Op die manier voorkom je veel problemen. Ik fiets gewoon over fietspaden met een voorspelbare snelheid, zowel voor gemotoriseerd verkeer als voor andere fietsers.
Op de racefiets ben je bezig met met snelheid en sportief uithoudingsvermogen. Ik denk dat dat veel wielrenners meer bezig houdt dan hun eigen veiligheid en die van anderen.

Het eerste deel spreekt voor zich, je zit niet voor niets op de racefiets, maar het tweede deel ben ik het niet mee eens. Ik denk dat veel wielrenners dénken of zichzelf voorhouden dat ze meer met veiligheid bezig zijn, maar het niet daadwerkelijk zijn (anders zou je je eigen fietsgedrag bibeko wel aanpassen).

Ik neem wel eens voorrang op de racefiets. Meestal zijn dat situaties waarin iedereen (bijna) stil staat. Door rood rijden doe ik niet, veel te gevaarlijk.
Roepen/schreeuwen doe ik wel. Niet uit agressie maar om ander anderen te laten weten dat je er aan komt. (wandelaars, hondenbeziiters die het dier laten loslopen, mensen die het fietspad gebruiken om uitgebreid met elkaar staan te praten). Je rijdt er niet eerst naar toe en stopt dan, maar je laat even eerder weten dat je er aan komt. Gek genoeg werkt een bel niet. Als je belt reageren andere verkeersdeelnemers juist anders dan je zou willen. Ipv aan de kant, gaan ze juist omkijken, slingeren etc.

Hier gebruik ik mijn bel voor. Ik schreeuw nooit, behalve naar wielrenners of mountainbikers die in een onoverzichtelijke bocht inhalen en mij in de problemen brengen. Ruim van tevoren bellen werkt zeer prima is mijn ervaring.

Ik merk ook dat er veel automobilisten heel slecht kijken. Ze zien misschien wel een fietser maar gaan er van uit dat die op een snelheid van mss 15-18 km p/u rijden. Ze trekken vaak nog net even op. Afslaand verkeer is ook een risico. Ik maak het toch wel regelmatig mee dat de automobilist het snelheidsverschil niet voldoende taxeert en de wielrenner snijdt.
Ik denk trouwens niet dat ze het met opzet doen. Ik kan me voorstellen dat mensen schrikken van wielrenners door de snelheid en het vrijwel geluidloze van de racefiets. De racefietser moet nmm zijn verkeersgedrag aanpassen. Als ik in de auto zit zie ik vaak genoeg idioten op een koersfiets.

Hierom heb ik een fluorescerend geel hesje. Daarmee val ik veel meer op en zien mensen bubeko ook dat ik veel sneller dan de gemiddelde fietser rij (mits de omstandigheden dat toelaten). Dat scheelt al de helft aan problemen. Natuurlijk hou je altijd mensen die niet spiegelen, niet kijken etc, maar de meeste mensen zien je en snappen dat je snel fietst.

Je verhaal klopt. En natuurlijk doen we het niet met opzet. Een fietser aanrijden is een vreselijke nachtmerrie.
We (automobilisten dus), zijn het gewone gangetje gewend dat ik ook heb met mijn eigen fiets, dat is een gewone fiets met zeven versnellingen, daar haal je de Arc de Triomphe niet mee, zijn onaangenaam verrast door de snelheid van de racefiets. Op zich vind ik dat niet erg, maar een belletje, die hoor je echt wel in de auto. Ik rij een Camry en die is binnen zeer geisoleerd wat geluid betreft, maar een fietsbel hoor ik wel en dan grijpen mijn instincten direct in (remmen dus).
Dus dat schreeuwen, niet doen, schroef een bel op je stuur.

Verder is een Camry een slechte auto om mee af te slaan. De achterstijl (achter de achterbank) is zeer breed, waardoor het zicht beperkt is. Ik vertrouw nooit alleen op de spiegels. Daarnaast heb je ook nog eens de hoofdsteunen waar je langs moet kijken. Dat is wel een groot nadeel.

Maar het zou wel fijn zijn als wielrenners ook ingespeeld zijn op het verkeer, kijken wat er gebeurt, om je heen kijken. Dat moet een automobilist ook doen.

Als een wielrenner als een gek wil fietsen, moetie maar naar een berg in de Elzas gaan of zo, of in de Alpen.

Soloman zei:
Dus dat schreeuwen, niet doen, schroef een bel op je stuur.

Da's dus een (groot) deel van het 'schreeuw probleem'; een fietsbel op een racefiets hoort niet, is niet stoer.
Werd mij al geleerd toen ik als klein jochie op de wielrenclub actief werd..

In Tour du Jour bevestigde Leontien van Moorsel dit nog eens in een vraaggesprek met Boogerd.

Beter is om niet te schreeuwen en er gewoon langs schieten, als de situatie dit toelaat.

Ik heb een bel op mijn racefiets, kan dus uit ervaring melden dat wat mij bij gebruik opvalt. Dat racers het niet stoer vinden weet ik. Ze draaien wel bij als ze helemaal ontvelt op straat liggen omdat ze gegokt hadden dat ze wel voorrang zouden krijgen.

Onder een schreeuw valt voor mij ook een redelijk luid uitgesproken "pardon - mag ik even passeren?" Je hoeft niet als een debiel alles bij elkaar te krijsen.

@ Soloman: Je bent voor mij een uitzondering die in de auto wel een fietsbel hoort en daarop reageert.

Een fietsbel hoor ik echt niet in de auto. Zelfs met de muziek uit is het al moeite doen maar ik heb de muziek altijd wel op een hoog volume staan.

Ik heb ook een racefiets in de schuur staan die ik heel af en toe opgraaf. Mede aangezien ik midden in een drukke stad woon is het animo niet bijzonder groot. Een racefiets is namelijk een regelrechte crime in druk stadsverkeer, als je het mij vraagt. Komt deels door de houding die je op zo'n ding aan moet nemen, de grotere stijfheid van het frame, het relatief smalle stuurtje, en de smalle bandjes. Je bent veel minder stabiel en verandert onbedoeld veel sneller van richting dan een normale fietser. Een arm uitsteken om richting aan te geven en over je schouder kijken (levert bij mij vaak al een slingerbeweging op) brengen je veel meer uit balans dan bij een normale fiets zou gebeuren. Bovendien rijdt 'ie natuurlijk het lekkerst in het zwaarste verzet, en dat nodigt natuurlijk weer niet zo uit om iedere keer bij rood licht te gaan stoppen...Dat alles werkt roekeloos rijden in de hand, hoe slecht het ook is.

Ik schrik vaak van fietsers die onverwacht opeens heel dichtbij zijn gekomen wanneer je een weg wil opdraaien. Dit zijn dan elektrische fietsen, fietsen met trapondersteuning. Die kunnen best hard.
Met wielrenners heb ik over het algemeen toch negatieve ervaringen. Ze lappen, zeker in groepsverband, regelmatig de regels aan hun laars (bijvoorbeeld op een rotonde de binnenbocht pakken).

Laatst zag ik het al een paar keer, gisteren zag ik het en vanochtend weer: bij een verkeerslicht op het voorsorteervak van links gaan staan en als dan het verkeerslicht op groen springt stiekem toch rechtdoor gaan. Scheelt weer een paar auto's... Wordt dit een nieuwe trend of zo? *-)

De Schaduw zei:
Laatst zag ik het al een paar keer, gisteren zag ik het en vanochtend weer: bij een verkeerslicht op het voorsorteervak van links gaan staan en als dan het verkeerslicht op groen springt stiekem toch rechtdoor gaan. Scheelt weer een paar auto's... Wordt dit een nieuwe trend of zo? *-)

Eén keer, na bijna 40 km in een enorme sliert achter zo'n VW hippiebus aangereden te hebben, heb ik mij daar ook aan bezondigd. Het hele stuk was provinciale weg (Den Helder -> Alkmaar), met niet of nauwelijks mogelijkheden tot inhalen, en de hippiebus reed hooguit 70 waar 80 toegestaan was en liet de 'snelheid' bij alles wat op een bocht leek terugzakken naar 60 of nog minder. Kortom, al snel een colonne van >20 auto's er achter en een constant variërend tempo. En ondanks diverse uitwijkplaatsen kwam deze bestuurster niet op het idee even te stoppen de rest erlangs te laten. Echt om razend van te worden...

De Schaduw zei:

Inderdaad, ik maakte het gisteren ook mee. Zo traag ben ik toch niet? En wat schootie er mee op? niks.

HVP: Omdat die bus 10 kilometer langzamer reed haal je zulke capriolen uit? Is het lontje al zo kort?

En ondanks diverse uitwijkplaatsen kwam deze bestuurster niet op het idee even te stoppen de rest erlangs te laten. Echt om razend van te worden...
Ik kan me niet eens indenken wáárom dat in iemand op zou moeten komen eerlijk gezegd. En dat terwijl ik zelf ook van doorrijden houd.
Het wordt ook nergens geleerd namelijk.

Terug
Bovenaan