Guest
Duitsers zijn over het algemeen gediciplineerd en knallen op de Autobahn de auto niet zomaar naar links. En ik kan het weten met nauwelijks 3 kilometer afstand naar de Duitse grens...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ehh... De (volledig geslaagde) test van de brake-assist tijdens mijn laatste Duitslandtripje kwam door een Duitse Mercedes B-klasse. Ze kunnen het dus helaas ook. Man zat stoïcijns voor zich uit te kijken en heeft mij gewoon nooit gezien. 't Zijn net mensen.wibi zei:Duitsers zijn over het algemeen gediciplineerd en knallen op de Autobahn de auto niet zomaar naar links. En ik kan het weten met nauwelijks 3 kilometer afstand naar de Duitse grens...![]()
Moderator
Boppie zei:Ik heb tweemaal op Kreta mogen rijden. 1 Maal een week en eenmaal een dag...daar zijn een hoop landen heilig bij..
Moderator
Carkiller zei:Kreta?
Makkie, heb daar 1500 km gereden in 5 dagen.
Gebruik maken van de vluchtstrook, inhalen in bochten, alles gedaan wat de Grieken ook doen.
En dat alles in een splinternieuwe Suzuki Vitara, was echt een super vakantie.
En flitspalen op Kreta?
Heb daar alleen mobiele controle's gezien, nooit vaste palen.
wibi zei:Duitsers zijn over het algemeen gediciplineerd en knallen op de Autobahn de auto niet zomaar naar links. En ik kan het weten met nauwelijks 3 kilometer afstand naar de Duitse grens...![]()
R-W zei:@Elzinga, wat doe je dan ook op het fietspad?
D. Elzinga zei:R-W zei:@Elzinga, wat doe je dan ook op het fietspad?
Fietsen.
Zou verboden moeten worden!D. Elzinga zei:R-W zei:@Elzinga, wat doe je dan ook op het fietspad?
Fietsen.
Carkiller zei:Kreta?
Makkie, heb daar 1500 km gereden in 5 dagen.
Gebruik maken van de vluchtstrook, inhalen in bochten, alles gedaan wat de Grieken ook doen.
En dat alles in een splinternieuwe Suzuki Vitara, was echt een super vakantie.
En flitspalen op Kreta?
Heb daar alleen mobiele controle's gezien, nooit vaste palen.
Moderator
wibi zei:@lmj: ze zullen best rare dingen doen, maar een Duitser zal je nooit vaak de auto zomaar naar links zien gaan. Ze weten dat er mensen rondrijden die bijna 2 keer zo hard gaan ! Voornaamste gebieden zijn Nord-Rhein Westfalen en de Eifel...
Afgelopen zomer in Duitsland geweest. Waar voorheen de Duitser de NL sticker gekscherend aanzag voor voor Nur Links hebben ze zelf aardig bijgeleerd. Zoveel linksrijders tegen gekomen dat het zelfs mijn vrouw opviel, en die ligt normaal gesproken al tegen het raam te kwijlen zodra ik de straat uitrijd.:T Dit was een jaar of 10 geleden ondenkbaar. Het zijn echt net mensenJoël D. zei:Duitsers kunnen ook niet rijden. Een tijdje geleden op de snelweg: links helemaal vol, rechts? Niets. Nadda. Noppes. We konden er zo langs rijden. Tsja....
Wrangler zei:Gisteravond nog een interactie met een vrachtwagen combinatie, ik denk dat we beide fout zaten maar het is goed afgelopen.
Wederom op de overgang van A1 naar A35 bij Hengelo, rijd ik achter een vrachtwagen die 70-75 rijdt. De linkerbaan is de invoegstrook en de rechterbanen (uit Almelo) komen samen (daar rijdt men 120km/u). Vrachtwagen gaat direct naar rechts bij invoegen (rijd nog 75km/u) aangezien ik de meest rechtse baan moet hebben (afslag) ga ik achter de vrachtwagen langs. Overig verkeer was er niet.
Als ik eenmaal rechtsachter de vrachtwagen rijdt op de afslag (merk dat zijn richting naar rechts nog aanstaat) geef ik volgas tot aan de 120km. Vervolgens gooit de chauffeur het stuur om naar de afslag waar ik (ter hoogte van zijn voorste wielen van de aanhanger) rijd, ik had 2 opties:
of vol in de ankers terug naar 75 (van 120) of uitwijken naar de vluchtstrook (met alarmlichten aan). Ik koos voor het laatste, in de hoop dat ik snel er voorbij kon. Dat ging ook prima, alleen toen kreeg ik grootlicht en een claxonconcert van de chauffeur. Ok, ik had misschien voor langs de vrachtwagen gemoeten, maar het was rustig en ik had geen haast. Daarnaast had hij ook moeten zien dat ik naast hem reed toen hij de afslag opging.
Denk dat we beide fout zaten, tis alleen jammer dat ik me dat besef en de chauffeur (beroepsmatig) zou moeten weten dat grootlicht en claxonneren niet terecht zijn. We waren beiden geschrokken en blij dat het goed ging lijkt me.
Op de motor remmen is niks mis mee, degene achter je zou ook moeten zien dat er iets aankomt waarvoor je af moet remmen. En mits je 'm niet bij 80km/u van 6 naar 2 gooit, natuurlijk, want dan is je vertraging ineens wel erg groot. Misschien wel handig om je remlichten op te laten lichten door de rem lichtjes aan te raken als ze echt dichtbij komen. Zouden moeten is niet hetzelfde als dat ze het ook echt doorhebben.lycan_Capri zei:vraagje tussendoor:
ben ik irritant / stom / a-sociaal omdat ik in principe mijn rempedaal niet gebruik maar afrem op de motor als mijn achterligger op een "ruim" veilige afstand zit?
ik doe dit voor rotondes, stoplichten, bochten eigenlijk voor alles dus
ik vraag het omdat er genoeg mensen zijn die in deze gevallen met de lichten naar mij seinen of bijna m'n "kontje" inkruipen, er zelfs al eens iemand geweest die uitstapte bij het stoplicht en overdreven agressief begon te doen
Hier meldt zich nummer 3. Jouw rijstijl zorgt voor veel meer rust in het verkeer dan al die te pas en te onpas oplichtende remlichten! Blijf volhouden!lycan_Capri zei:die 6de versnelling heb ik niet dus dat zou ik niet eens kunnen doen
toch fijn om te horen dat 2 mensen hier op het forum het met mij eens zijn en ik dus niet de achterlijke ben maar het meer aan de achteropkomers ligt die zitten te slapen
Da's wel even schrikken, ja... De meeste mensen hechten nog enige waarde aan hun leven, maar ik heb al eens een volledige noodstop gemaakt van 80 naar 0. Toen kon-ie er nog net voor langs, dus als ik een halve seconde later geweest was met remmen...Blik_op_wielen zei:Onder het motto van "verwacht altijd het onverwachte". Voor mijn werk rij ik al een paar jaar achter elkaar in een bestelbus bijna iedere dag over dezelfde weg. Dit is een weg met onoverzichtelijke bochten maar wel met een onderbroken streep maar gelukkig haalde nog nooit iemand het in zijn hoofd om daar in te halen. Tot gisteren toen ik daar toevallig overheen moest rijden met mijn personenauto. Ik kwam uit een bocht en toen pas kon ik een dikke Mercedes waarnemen die aan het inhalen was. Gelukkig was er nog een klein stuk rechte weg en kon hij nog net op tijd terug naar zijn eigen weghelft. Dat net op tijd is misschien ietwat overdreven want ik hoefde niet vol in de ankers maar ik moest echt wel even voor hem mijn rem aantikken. Misschien ben ik niks gewend maar ik maak maar heel zelden een inhaalactie van een tegenligger mee waarbij ik zelf op de rem moet trappen om een aanrijding te voorkomen.
Ik reed in dezelfde richting als de twee auto`s en dit was het eerste punt waarop ik de volgende bocht pas kon inkijken. Ik weet niet meer of ik toen al meteen twee auto`s naast elkaar op me af zag komen rijden maar bij dit punt vind ik het toch ook al aardig spannend worden.
Inderdaad.Boppie zei:Bromauto`s horen niet op snelwegen.
Zollie zei:Misschien was het een Aygo/C1/107? Ik zie het verschil ook niet meer, en als je er een bejaarde in zet is er echt geen verschil meer![]()
lycan_Capri zei:Zollie zei:Misschien was het een Aygo/C1/107? Ik zie het verschil ook niet meer, en als je er een bejaarde in zet is er echt geen verschil meer![]()
+1 ik snap niet dat mensen daar "grote" stukken mee willen rijden
ik zag laatst ook zo'n ding rijden en dacht gelijk: "hey mafkees je mag hier niet rijden met je brommobiel." tot ik zag dat er een normaal autokenteken op zat
toen ik nog dichter in de buurt was zag ik dat het een 107 was
Boppie zei:lycan_Capri zei:Zollie zei:Misschien was het een Aygo/C1/107? Ik zie het verschil ook niet meer, en als je er een bejaarde in zet is er echt geen verschil meer![]()
+1 ik snap niet dat mensen daar "grote" stukken mee willen rijden
ik zag laatst ook zo'n ding rijden en dacht gelijk: "hey mafkees je mag hier niet rijden met je brommobiel." tot ik zag dat er een normaal autokenteken op zat
toen ik nog dichter in de buurt was zag ik dat het een 107 was
It`s a bike! It`s a brommobiel. It`s a 107!
Als je op afstand een GAIK plaat niet kan herkennen, moet je een bril kopen. Een Aygo en aanverwant is niet groot, maar rit binnen Nederland is prima te doen.
MWH zei:Dus die 80.000 107's die in Nederland verkocht zijn waren je niet eerder opgevallen, dat je hem niet herkende?![]()
Zo een had ik er gistermiddag weer. Stuk weg van tegenovergestelde richting stond vol en meneer reed gewoon door tot middenop de kruising. Getuigt naar mijn idee van een ernstig gebrek aan verkeersinzicht en overschot aan stompzinnigheid.Ik ga géén kruising volzetten om zo nodig aan te sluiten maar wel de hele kruising blokkeren
Tja blijft een mentaliteitskwestie. Ik blijf het stug áltijd doen. Zelfs laat in de avond in de polder geef ik dus richting aan. Het is voor mij een gewoonte die ik er vanaf dag 1 heb ingebracht, net zoals bv mijn gordel om doen en de verlichting standaard aanzetten.En afgelopen week honderd keer niet geknipperd. Natuurlijk alleen als er geen anderen in de buurt zijn. Is gewoon onzin om in je eentje te communiceren. Uiteraard bij de kleinste twijfel wél knipperen. Zeker als je het niet kunt zien.
Paulus0013 zei:+1? Nee -1.
Het was echt een bromding met 45 sticker. Betreft de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht, waar bewust 80 is gehouden zodat oa traktoren er ook over mogen.
Cole Trickle zei:Van de week weer veel te maken gehad met bumperklevers. Op mijn voorbumper welteverstaan. Bestuurders die flink minder dan de maximaal toegestane snelheid rijden, maar wel menen dit op de linkerbaan te moeten doen. Soms komen ze net van achter een truck en gooien ze hun auto zo op de linkerbaan. Of jij even wil remmen. Asociaal (geen rekening houdend met anderen) en doorstroming belemmerend. Omdat je niet met ze kunt praten is bumperkleven soms het enige dat helpt.
Valt me sowieso op dat op 130 km stukken lang niet iedereen gebruik maakt van deze maximale snelheid. En dat is prima, maar waarom de doorstroming belemmeren?
Ook weer een paar keer over een doorgetrokken streep gegaan. Hier hetzelfde euvel. Bestuurders die lang niet de maximaal toegestane snelheid rijden, en gut o gut wat zijn ze verontwaardigd als je er dan langs gaat. Of ze de witte muizen zelf zijn.
Met invoegen ook weer de nodige verwikkelingen gehad deze week. Ik rij gewoon door totdat de rijbaan ophoudt. Het laatste stuk hanteer ik gewoon dezelfde snelheid (vaak 20-70 km p/u) als de baan naast mij. Ofwel optimaal gebruik maken van de weg ipv veel te vroeg invoegen. Hoeveel mensen dan toch het gaatje waar je al een paar honderd meter naast rijdt (dus niet aan het inhalen) gaan dichtrijden. Alsof ik iets fout doe en zij zijn aangewezen om dit te bestraffen.
En afgelopen week honderd keer niet geknipperd. Natuurlijk alleen als er geen anderen in de buurt zijn. Is gewoon onzin om in je eentje te communiceren. Uiteraard bij de kleinste twijfel wél knipperen. Zeker als je het niet kunt zien.
Maar de kritiek komt van degenen die pas knipperen als ze al op de uitvoegstrook rijden. Nee dát heeft zin.
Ik wil maar zeggen, ik lees hier veel van moraalridders die er schande van spreken dat iemand een kilometer verderop zijn richting niet aangeeft. Had je er last van? Had het invloed op de veiligheid of de doorstroming?
Ik ga wél rechts in de rijbaan voor het stoplicht staan als ik daardoor uitvoegers naar links de kans geef er nog nét door te kunnen. Ik ga géén kruising volzetten om zo nodig aan te sluiten maar wel de hele kruising blokkeren. Ik sta niet te slapen voor het groene stoplicht, zodat er zoveel mogelijk auto's door kunnen. Etcetera. Doorstroming bevorderen. Daar mogen ze bij de rijscholen weleens meer aandacht aan besteden.
lycan_Capri zei:Paulus0013 zei:+1? Nee -1.
Het was echt een bromding met 45 sticker. Betreft de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht, waar bewust 80 is gehouden zodat oa traktoren er ook over mogen.
en sinds wanneer is een weg met een N-nummer dan een snelweg?
is dat niet gewoon een rijks / provinciale weg?
EDIT:
N.. staat voor niet-AutoSnelWeg
Cole Trickle zei:Van de week weer veel te maken gehad met bumperklevers. Op mijn voorbumper welteverstaan. Bestuurders die flink minder dan de maximaal toegestane snelheid rijden, maar wel menen dit op de linkerbaan te moeten doen. Soms komen ze net van achter een truck en gooien ze hun auto zo op de linkerbaan. Of jij even wil remmen. Asociaal (geen rekening houdend met anderen) en doorstroming belemmerend. Omdat je niet met ze kunt praten is bumperkleven soms het enige dat helpt.
Valt me sowieso op dat op 130 km stukken lang niet iedereen gebruik maakt van deze maximale snelheid. En dat is prima, maar waarom de doorstroming belemmeren?
Ook weer een paar keer over een doorgetrokken streep gegaan. Hier hetzelfde euvel. Bestuurders die lang niet de maximaal toegestane snelheid rijden, en gut o gut wat zijn ze verontwaardigd als je er dan langs gaat. Of ze de witte muizen zelf zijn.
Met invoegen ook weer de nodige verwikkelingen gehad deze week. Ik rij gewoon door totdat de rijbaan ophoudt. Het laatste stuk hanteer ik gewoon dezelfde snelheid (vaak 20-70 km p/u) als de baan naast mij. Ofwel optimaal gebruik maken van de weg ipv veel te vroeg invoegen. Hoeveel mensen dan toch het gaatje waar je al een paar honderd meter naast rijdt (dus niet aan het inhalen) gaan dichtrijden. Alsof ik iets fout doe en zij zijn aangewezen om dit te bestraffen.
En afgelopen week honderd keer niet geknipperd. Natuurlijk alleen als er geen anderen in de buurt zijn. Is gewoon onzin om in je eentje te communiceren. Uiteraard bij de kleinste twijfel wél knipperen. Zeker als je het niet kunt zien.
Maar de kritiek komt van degenen die pas knipperen als ze al op de uitvoegstrook rijden. Nee dát heeft zin.
Ik wil maar zeggen, ik lees hier veel van moraalridders die er schande van spreken dat iemand een kilometer verderop zijn richting niet aangeeft. Had je er last van? Had het invloed op de veiligheid of de doorstroming?
Ik ga wél rechts in de rijbaan voor het stoplicht staan als ik daardoor uitvoegers naar links de kans geef er nog nét door te kunnen. Ik ga géén kruising volzetten om zo nodig aan te sluiten maar wel de hele kruising blokkeren. Ik sta niet te slapen voor het groene stoplicht, zodat er zoveel mogelijk auto's door kunnen. Etcetera. Doorstroming bevorderen. Daar mogen ze bij de rijscholen weleens meer aandacht aan besteden.
keihard gevalletje Rechts inhalen dus...