Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ho, ik zeg nergens dat ik zag dat ie kort achter me reed op het moment van remmen en dat ik dat wist. Als het licht oranje wordt ga ik er vanuit dat iemand, volgens de regels, dus tijdig afremt. Mijn besluit om hard en laat te remmen verandert niet dat hij moet stoppen voor, voor hem, rood licht.
We hadden zelfs communicatie aan boord, dus kwijt raken had ook wel losgelopen. Dáár had ie niet voor hoeven volgen op dat specifieke moment.
Dat het nu toevallig een bekende is maakt het niet prettiger. Had het een vreemde geweest, dan had ook die gewoon tijdig af moeten remmen. Het risico van kort volgen en niet afremmen neemt diegene achter me toch echt zelf.

Dingen die ik volgens jouw redenering 'zou moeten weten' zijn voor jou misschien common sense, dat kan bij iedereen weer anders liggen. Wat mij betreft dus een beetje oppassen met zulke statements.

Je hebt toch spiegels? Bij het naderen van een stoplicht, welke kleur ook, moet je gewoon weten wat er achter je rijdt. Punt.

Maar vind je het zelf niet erg dom van jezelf dan? Want uit je opmerkingen maak ik op dat je het vooral je achterligger kwalijk neemt.

Ik ben het hier met TYN eens. Volgers willen nog wel eens gefixeerd zijn op de gevolgde en die klakkeloos volgen, ook door rood. Daarnaast is lomp op de rem trappen met verkeer achter je nooit handig...

Wettelijk gezien is de volger natuurlijk als enige fout, maar persoonlijk vind ik dat jij er zelf in dit geval net zo veel schuld aan hebt.

Maar vind je het zelf niet erg dom van jezelf dan? Want uit je opmerkingen maak ik op dat je het vooral je achterligger kwalijk neemt.
Dan lees je niet goed. Uit het feit dat ik het ter discussie stel zou je op moeten maken dat ik zo mijn twijfels heb over de situatie.
Mijn bijrijder was stelliger: had ie maar niet zo dicht achter je moeten rijden.

Ik kan me heel goed voorstellen hoe het er achter me uit gezien zou hebben. Omdat ik laat rem verwacht iemand dat ik doorrijd.
Dat neemt verder niet weg dat je altijd op tijd moet kunnen stoppen en dus voldoende afstand moet houden. En dat het verkeerslicht naar rood ging. Zou ook erg handig zijn om op onbekend terrein door rood te rijden.

En ja ik heb spiegels, maar moet ik door rood rijden voor een ander dan? Toen ik op volle remkracht was en zo goed als stilstond zag ik dat ie het niet ging redden, ik was echter te laat om nog wat gas te geven. Degene naast me merkte op dat ie piepende banden hoorde en vroeg zich af of dat wel normaal was voor mijn auto. Dat piepen kwam dus niet van mijn auto. Ik wist ook niet dat ie geen abs had. Daarnaast is zijn auto lichter dan de mijne. Voor mij is er geen reden geweest op enig punt te twijfelen of ie net als ik het wel aangeremd zou krijgen. Naar mijn idee reed ie bij aanvang ook niet enorm dicht op me.

Het valt me inderdaad op dat mensen snel andermans gedrag overnemen. Zo rijd je bijvoorbeeld op de snelweg, niemand voor je maar een stuk of 3 mensen achter je. De snelheid wordt teruggehaald naar 100 en vaak maakt het niet uit wat jij doet maar die 3 achter jou doen hetzelfde. Verminder je echt naar 100 (dus gas echt compleet los) dan doen zij dat ook, verminder je een beetje, dan doen zij dat ook. Rijd je gewoon vrolijk door, dan doen de meeste dat vaak ook. Ik vind het persoonlijk altijd wel intrigerend hoe mensen soms mijn gedrag kopiëren. Wat ik nog wel eens bij een stoplicht wil zien, als meestal een vrouw (ongeacht de leeftijd) achter mij rijdt en ik nog net oranje kan halen als ik wat gas bij geef (kwestie van goed inschatten), dat zij het er ook maar op waagt en vervolgens gewoon rood licht pakt (zij houdt gepaste afstand, geen gekleef of zo).

Ik maak dan soms ook wel eens mee bij dergelijke situatie dat ik, ook al kan ik oranje halen, gewoon rustig rem. Zo moeten we allemaal stoppen en loopt diegene achter mij geen risico om door rood te rijden ook al is dat geheel diegene zijn fout. Best wel stom eigenlijk he?

Paulus0013 zei:
Ik zeg tegen degene naast me dat ik mijn remmen ga testen door laat en hard te remmen.
facepalm.gif

Na je EMG ga je ook nog even voor een "Wedstrijd op de weg"?!?

Paulus0013 zei:
Citroviér zei:
Paulus0013 zei:
Idiote actie van vandaag: remmen bij een verkeerslicht.
Ik reed met een bekende achter me op een verkeerslicht af, dat sprong op oranje.
Ik zeg tegen degene naast me dat ik mijn remmen ga testen door laat en hard te remmen.
Dus ik rem laat en hard, degene achter me verwachtte dat schijnbaar niet en kreeg het niet aangeremd. Die zat dus achterop.
Ik heb abs en die ander niet, die gleed met piepende banden door.
Resultaat: bij mij wat krassen op de achterbumper die verder nog heel was. Enkel de bak van het reservewiel was ingedeukt, het wiel had de klap grotendeels opgevangen. De ander had minder geluk, daar ging de voorbumper door de radiateur en stond het boeltje iets scheef.
We waren nog geen 30km van de garage vandaan waar ik net mijn auto had opgehaald en we konden dus al weer terug.

Als ik het goed lees rem je dus heel bewust, heel laat en je hebt wel gelegenheid om eerder iets rustiger te remmen? Als dat klopt dan
kan ik je actie niet anders dan dom, asociaal en zelfs strafbaar noemen.
Het punt is wel, nu achteraf denk ik er nog steeds aan. Het licht sprong al op oranje, ik moest echt gaan stoppen. Dus degene achter me al helemaal.
Ik had zeker eerder kunnen beginnen met remmen en dit rustiger kunnen doen. Ik koos er doelbewust voor wat later en harder te remmen. Degene achter me dacht in eerste instantie dat ik doorreed. Wat ik op zich opmerkelijk vind, want het was echt al oranje, dan zou hij door rood moeten hebben volgen.
Strafbaar is misschien wat overdreven, ik moet immers stoppen als het licht op rood dreigt te springen en ik die mogelijkheid nog heb. Die mogelijkheid had ik voor de volle 100%. Dat ik koos laat en hard te remmen, verandert niet dat ik moest gaan stoppen.
De ander volgde schijnbaar te kort en icm het late remmen zal hem de indruk hebben gegeven dat ik toch door zou rijden.

Dus je remt bewust hard en laat, uit je verhaal maak ik op dat je dat doet omdat er een bekende achter je rijdt, blijkbaar was je aan het "spelen". Vervolgens probeer je je er onderuit te lullen met smoesjes dat het al oranje was, de ander ook wel moet remmen en blablablabla. (td) (td) (td) (td)

Wat heb je op het schadeformulier ingevuld: dat je doelbewust hard en laat geremd hebt omdat je met een bekende aan het klootviolen was op de openbare weg (de waarheid)? Of dat de auto achter je te dicht op reed en het al oranje was (proberen er onder je verantwoordelijkheid uit te komen)?

Vanmorgen was het weer leuk met invoegen...
Op de rechterrijstrook tufte een Opel Corsa. Ik reed op de invoegstrook en kon er makkelijk langs om er voor in te voegen, geheel conform de opdracht: "gehele invoegstrook gebruiken".
Aan de linkerkant werd de Corsa ingehaald door een Insignia. De bestuurder daarvan denkt*: "Ik moet zoveel als mogelijk rechtshouden," en schuift meteen na het inhalen naar rechts. Juist, daar wilde ik gaan invoegen...

Formeel had de Insigniabestuurder natuurlijk gelijk en ik heb hem zijn voorrang ook gegeven, maar als hij even beter had gekeken (een rode Clio zie je echt niet zomaar over het hoofd) dan had hij nog even op zijn rijstrook kunnen blijven en was het allemaal net even wat soepeler verlopen.

* Ik hoop dat hij dacht, niet dat hij op de automatische piloot van rijstrook wisselde.

Paulus gebruikt de openbare weg als privespeelplein en als hij dan in vreemde/lastige/gevaarlijke/etc situaties terecht komt, is het uiteraard zelden zijn eigen fout. Hij vraagt zich wel af waarom maar uiteindelijk is het toch de schuld van anderen.
Vwb dit remgeval, wat voor een lompe boer kan je zijn, hoe had je dan verwacht dat dit zou aflopen? Ben benieuwd of er op het schadeformulier ingevuld is 'ik wilde mijn remmen testen door laat en hard te remmen' maar ik vermoed van niet. En even crosstopic reageren: dit achterlijke rijgedrag is trouwens de reden dat je Lancia uit elkaar valt, gebroken sportschijven en verglaasde circuitblokken, een motor die zwart van de olie is aan de onderkant en waar de koppakking tussenuit geblazen is, schokbrekers die dit rijgedrag niet trekken enz, vreemd hè?!

Vandaag zelf een stomme actie gemaakt. Ik moest op de Amsterdamse Wallen wezen (voor mijn werk:o) en er zijn straten bij die ontzettend krap zijn maar waar je gewoon mag rijden. Op een gegeven moment moest ik linksaf en ik keek dus goed naar de borden of ik de straat in mocht rijden. Dat mocht dus ik reed rechtdoor, vervolgens een bruggetje over en ik reed af op een straat waar het weer een stuk smaller werd. Ik zag dat het allemaal weer net ging passen dus reed ik tot halverwege de straat toen ik op het einde van de straat een paaltje zag staan met een bord "einde fietspad". Toen kon ik het stuk achteruit rijden met een gesloten bestelbus en dat is geen pretje met fietsers die van alle kanten om je heen proberen te komen.

Aan het begin van de straat stond een bord met fietspad die ik waarschijnlijk voor het bord heb aangezien dat een eenrichtingsstraat aangeeft. Ik weet dat die rechthoekig is maar dan heb ik kennelijk alleen op de kleur gelet. Normaal rij ik altijd aan de andere kant in Amsterdam op de grachten en dan heb je vaak na elke brug dat bord staan dus na al die jaren ben ik gewoon gewend dat je de hele straat door mag rijden tenzij er een rood bord staat dat een geslotenverklaring aangeeft. En volgens mij hoorde er ook aan het begin van de straat een paaltje te staan maar die stond er dus niet. Nu zit ik inderdaad mijn fout goed te praten maar als je gewoon rechtdoor rijdt in een straat waar eerst auto`s mogen rijden dan verwacht ik niet opeens op een fietspad te belanden die alleen te herkennen is aan het bord.

Waar haal jij het deel wedstrijd vandaan? Ik moest van Heerhugowaard naar Enkhuizen, wat voor mij onbekend terrein is. Ik reed zelfs stukken onder de vmax met een lege weg voor me. Dat ik zo nu en dan het gas diep intrap mag inmiddels geen geheim zijn, maar dat betekent niet automatisch dat ik dat dan áltijd en overal doe.
Ik heb trouwens vanmiddag mijn voorgesprek voor de EMG.

uit je verhaal maak ik op dat je dat doet omdat er een bekende achter je rijdt,
Schijnbaar ben ik dan niet duidelijk. Ik remde niet hard ómdat een bekende achter me reed. Ik sprak met degene naast me over de remmen die niet zo lekker zijn en wilde hem dat laten ervaren. Onder het motto dat verkeerslicht is oranje ik moet nu toch stoppen.

blijkbaar was je aan het "spelen
Ook dat zeg ik toch niet? Waar maak je dat uit op? Vooroordelen mag je voor je houden.

Vervolgens probeer je je er onderuit te lullen met smoesjes dat het al oranje was, de ander ook wel moet remmen en blablablabla
Het was wel degelijk oranje en er moest ook wel degelijk gestopt worden. Als ik op een vreemde kruising door rood knal is het ook weer niet goed.
Ik ga toch niet zomaar zonder reden bovenop mijn rem staan?

Wat heb je op het schadeformulier ingevuld: dat je doelbewust hard en laat geremd hebt omdat je met een bekende aan het klootviolen was op de openbare weg (de waarheid)? Of dat de auto achter je te dicht op reed en het al oranje was (proberen er onder je verantwoordelijkheid uit te komen)?
We hebben geen formulier ingevuld, dat was niet nodig. We regelen het onderling wel.
En waar je dat klootviolen vandaan haalt is mij een raadsel.

Ik vind het toch wat vervelend worden dat mensen steeds dingen erbij verzinnen en met vooroordelen blijven smijten. Een beetje onnodig allemaal.

en als hij dan in vreemde/lastige/gevaarlijke/etc situaties terecht komt, is het uiteraard zelden zijn eigen fout
Ook hier gaan we weer met vooroordelen. Ik maak ook fouten, waarvan ik sommigen zelfs toegeef op dit forum.

Hij vraagt zich wel af waarom maar uiteindelijk is het toch de schuld van anderen.
Want ik ben nu opeens fout als ik stop voor een verkeerslicht? Ik weet zeker dat men ook wat te mekkeren had gehad als ik had gepost dat ik door rood was gereden.

Vwb dit remgeval, wat voor een lompe boer kan je zijn, hoe had je dan verwacht dat dit zou aflopen?
Niet zoals nu. Toen ik begon met remmen was er voldoende afstand naar mijn idee. Misschien dat de achterligger niet meteen is gaan remmen.

Ben benieuwd of er op het schadeformulier ingevuld is 'ik wilde mijn remmen testen door laat en hard te remmen' maar ik vermoed van niet
Zie boven.

En even crosstopic reageren: dit achterlijke rijgedrag is trouwens de reden dat je Lancia uit elkaar valt
Dat is niet helemaal waar. Roest is niet iets wat ik met ander rijgedrag kan voorkomen bijvoorbeeld.

gebroken sportschijven en verglaasde circuitblokken
Dat komt niet door mijn rijgedag. Verkeerd advies pakt simpelweg verkeerd uit, dit is het resultaat van onderbemeten spul gebruiken. Als ik rustiger zou remmen zou het misschien niet stuk zijn gegaan: feit. Punt is dat ik op voorhand toch duidelijk heb gezegd dat een sportief setje het bij mij niet zal geen redden. Overigens hoef ik niet idioot te rijden om de boel te slopen. Ik rem doorgaans fors om daarna de auto uit te laten rollen.
Daarbij zijn de DS2500 geen echte circuitblokken.

een motor die zwart van de olie is aan de onderkant
Lekke kleppendekselpakking. Verder is het kurkdroog aan de onderkant, maar ga lekker door met zoeken en alles voor jezelf invullen. Hint: priveberichten, dan kan je vragen hoe het werkelijk zit met de auto.

en waar de koppakking tussenuit geblazen is
Wat 1 nog niet zeker is en 2 dan zou dat gebeurd zijn tijdens de inrijperiode waarin ik rustig heb gereden. Chiptuning is ook pas na de inrijperiode gedaan.
Verder trap ik de auto niet koud op zijn staart en rijd ik hem ook weer koud. Waarom de koppakking dan zomaar stuk kan gaan zou mij een raadsel zijn. Een warme motor kan prima gebruikt worden op zijn tijd.

schokbrekers die dit rijgedrag niet trekken
De originele schokbrekers van waarschijnlijk bijna 15 jaar oud waren op. Ze waren al slap direct bij aanschaf, zie ook mijn review.

Ik heb het idee dat je dingen blijft zoeken om te ranten. Bij een aantal zaken zie je er compleet naast.
De veerpootkoppen zijn ook vervangen vorige week, zeker ook gekomen door mijn rijstijl? Die heb ik preventief maar laten vervangen vanwege roestvorming waarvan ze niet beter worden.
Met de remmen is het ook zo dat je maar 1 dagje gek hoeft te doen om het te overhitten en te slopen. Misschien is dat ook wel gebeurd in de nacht op de lege weg waar ik ze heb getest door herhaaldelijk maximaal te remmen.

@ Paulus0013: Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik heb uit het onderstaande stukje tekst van jou gehaald dat je aan het spelen was op de weg (bewust hard remmen met een bekende achter je). Sorry voor mijn veroordelende woorden.

Paulus0013 zei:
Idiote actie van vandaag: remmen bij een verkeerslicht.
Ik reed met een bekende achter me op een verkeerslicht af, dat sprong op oranje.
Dus ik rem laat en hard, degene achter me verwachtte dat schijnbaar niet en kreeg het niet aangeremd. Die zat dus achterop.

@paulus,
het is geen ranten, het is een opsomming van (een gedeelte van) de zaken waar jij (steeds weer) tegenaan loopt. Roest heb ik niet genoemd, met reden. Dat jij 'Ik maak ook fouten, waarvan ik sommigen zelfs toegeef op dit forum.' ziet als heel wat, zegt verder al genoeg. Vwb je remgevalletje, zelfs al wordt het oranje/rood, verwacht de achterligger niet dat jij meer dan vol in de ankers gaat. Niet dat hij volledig onschuldig is hoor maar dit had je toch wel kunnen zien aankomen. Het ontbreekt je imo flink aan inzicht, wat helaas niet gezegd kan worden over je zelfoverschatting.
DS2500 blokken zijn overigens voor normaal straatgebruik meer dan je nodig zou moeten hebben, zelfs icm standaard schijven. Officieel zijn ze bedoeld voor trackdays en licht racewerk, een Delta op de openbare weg zou dan ook wel moeten lukken? Ik heb ze ook onder de bimmer liggen en dat vertraagd bij voluit remmen meer dan je lijf prettig vindt, ook meerdere keren achter elkaar, ook bij +40grd op bergwegen enz. Daarbij zijn deze blokken de 'zwaarste' blokken verkrijgbaar die nog 'road legal' zijn, dat zijn echte raceblokken niet.

@De Schaduw: Rant

Ik kende het alleen als een Engels woord, maar blijkbaar ligt de oorsprong in het Nederlands. Weer wat geleerd vandaag.

Maar wel "obsolete". De woordenijst Nederlandse taal kent het ook niet. Maar goed, toch ook wat geleerd. ;)

Paulus0013 zei:
Waar haal jij het deel wedstrijd vandaan?

Uit het wetsartikel over wedstrijd op de weg.

WVW Artikel 10

1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.

2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.

Nou Geelhoed, dat is nogal overgeleverd aan hoe de pet van oom agent staat op zo'n moment.
Ik was er op dat moment niet mee bezig een wedstrijd te houden. Anderzijds wil ik het stoplichtsprintjes topic nog weleens bijvullen met ander gedrag dat wel onder dit artikel geschaard kan worden.

Vwb je remgevalletje, zelfs al wordt het oranje/rood, verwacht de achterligger niet dat jij meer dan vol in de ankers gaat
Iemand verwacht dat je doorrijdt, waar je doorgaans hoort te stoppen :S.
Naar mijn idee reed ie ook niet zo dicht op mijn bumper dat ik hem bewust achterop liet rijden. Ik wist wat ik ging doen, dan check je je binnenspiegel of dat ook kan.

Het ontbreekt je imo flink aan inzicht, wat helaas niet gezegd kan worden over je zelfoverschatting.
Aan de hand van wat tekst op een forum is dat een wel erg voorbarige conclusie.

DS2500 blokken zijn overigens voor normaal straatgebruik meer dan je nodig zou moeten hebben
Dat zeg je juist ja, voor normaal straatgebruik. Dan zijn ze eigenlijk niet eens nodig.

vertraagd bij voluit remmen meer dan je lijf prettig vindt, ook meerdere keren achter elkaar, ook bij +40grd op bergwegen enz
Het is bij de DS2500 niet zozeer de toenemende vertraging, die valt best tegen vergeleken met de originele blokken, maar het gedeelte fading waar je de winst boekt.

Opsomming op zich is correct, echter bepaalde conclusies die je er aan hangt zijn niet juist.
Ik had zelf verwacht dat bv draagarmen wel vervangen hadden moeten worden met mijn gooi en smijt gedrag zo nu en dan.

Paulus0013 zei:
Nou Geelhoed, dat is nogal overgeleverd aan hoe de pet van oom agent staat op zo'n moment.
Ik was er op dat moment niet mee bezig een wedstrijd te houden.
Dat was je wel. Je was immers een onderdeel van je voertuig aan het testen.

Dus een keer hard remmen kan worden gezien als vasstelling van de prestaties van de auto?
Als ik nu een andere situatie neem, bv dat ik het te laat zou zien dat ik moet stoppen. Dan doe ik exact hetzelfde en zou ik ook strafbaar zijn?

Op zich heb je een punt, maar ook weer niet. Ik ken de prestaties, dus voor mij is het geen vaststelling daarvan. Met hard optrekken net zo.
Wanneer is het ter vaststelling van de prestaties en wanneer dan niet?

Mij is geleerd: als je nog kunt remmen zonder ander verkeer in gevaar te brengen, dan remmen. Anders doorrijden.

In het voorval wat je beschrijft lijkt het mij dat je te hard en te laat geremd hebt. Je zag het al op tijd oranje worden (althans dat maak ik op uit je verhaal), dus dan moet je beginnen met remmen.

Persoon achter je had ook moeten beginnen met remmen bij het zien van oranje, maar die heeft waarschijnlijk gedacht dat je door reed en wilde achter je aan. Dat was niet zo slim...

Heb het een paar jaar terug keer gezien bij een groepje petjes-auto's. Ze wilden door oranje gaan maar de voorste bedacht zich: drie tupperware bakjes op elkaar.

Ik denk dat jij het zo prima hebt omschreven Joep.
Punt is alleen, wanneer breng je anderen in gevaar? Achteraf weten we nu hoe het is afgelopen, maar dit had ik vooraf niet zo ingeschat. Hij hing naar mijn idee niet strak aan mijn bumper namelijk.

For the record: N302, thv afslag Westwoud. Bij het naderen van de verkeerslichten geldt een vmax van 70km/u.

Denk je dat je achterligger had verwacht of kunnen verwachten dat jij ineens vol in de remmen ging? Ja, hij zal er te dicht op hebben gezeten, anders had hij wel op tijd stil gestaan maar van iemand die nog vrolijk 10mtr voor de verkeerslichten de max geldende snelheid rijdt, zou ik ook verwachten dat hij kennelijk door (donker-)oranje wil rijden, maw niet van plan is om te remmen en al helemaal niet uit het niets een noodstop te maken.

Dit maakte ik vandaag mee:

Tufte lekker met mijn C3'tje een mooie 103km/u op de cc toen ik, al rijdend op de rechterstrook, langs een tankstation reed. Op dat moment reed er een Mercedes S500 aan het begin van de oprit. Voor ons was de snelweg zeker een paar honder meter vrij van verkeer. De bestuurder zette bij, pak hem beet, 55km/u de richtingaanwijzer aan om, jawel (!), bij 60 km/u in te voegen.(td)
Waarom deze m.fk..s nu per se in moest voegen met een lage snelheid is mij een raadsel. Zo'n ding zal toch wel in 6-7 seconden naar de 100km/u optrekken ?

Dat kom ik gelukkig maar heel soms tegen, maar dat kan ik niet begrijpen inderdaad. Dan heb je een vlotte auto, kan je even goed gas geven om op snelheid te komen, en dan trekt iemand op als een bromauto. Ze hoeven hem niet in de kick down te jagen, maar een beetje vlotter mag dan wel.

Paulus0013 zei:
Dus een keer hard remmen kan worden gezien als vasstelling van de prestaties van de auto?
Dat is wat je hierboven verklaarde ja.
Hoe ging je EMG intake?

wibi zei:
Waarom deze m.fk..s nu per se in moest voegen met een lage snelheid is mij een raadsel. Zo'n ding zal toch wel in 6-7 seconden naar de 100km/u optrekken ?

Nou, wat een mufkaas! :} Maar van 0 naar 100 in '6-7 seconden' lijkt me wat beledigend ten aanzien van een S500.

R-W zei:
Denk je dat je achterligger had verwacht of kunnen verwachten dat jij ineens vol in de remmen ging? Ja, hij zal er te dicht op hebben gezeten, anders had hij wel op tijd stil gestaan maar van iemand die nog vrolijk 10mtr voor de verkeerslichten de max geldende snelheid rijdt, zou ik ook verwachten dat hij kennelijk door (donker-)oranje wil rijden, maw niet van plan is om te remmen en al helemaal niet uit het niets een noodstop te maken.
Dus het feit dat ik door donkeroranje zou rijden, zou voor jou een slecht excuus zijn om dan maar te volgen en werkelijk door rood te rijden?
Het is niet zo dat als jij achter me rijdt dat je dat verkeerslicht ziet en denkt van 'goh, het wordt rood ik moet gaan stoppen', zonder daarbij uberhaupt te denken aan wat ik als voorligger ga doen?

Wat ik dacht heb ik al uitgelegd. In mijn beleving was er voldoende onderlinge afstand zodat ik hard kon remmen. Misschien heeft die ander wel simpelweg te laat geremd, daar wel eens aan gedacht? Ik heb er verder niet echt meer over gesproken. Ik zal het eens vragen aan hem, waar het volgens hem mis ging. Dan weten we ook de andere kant.

Hoe ging je EMG intake?
De intake ging goed, geen norse persoon die zichzelf boven de rest stelt en dus een normaal gesprek gehad.
Verder werd uitgelegd hoe en wat mbt de cursus zelf en dat kwam aardig overeen met wat ik op het forum van flitsservice er over heb gelezen.
Over 2 weken de hele dag cursus, ik ben benieuwd.

@paulus, lees de reactie nog eens een keer. Maar zonder al het 'ge-excuus-truus' er omheen, de actie op zich is al idioot, doe dat op een verlaten landweggetje oid, niet bij verkeer om je heen.

Afgelopen dinsdag van Montreux naar Zürich voor de eerste vlucht naar Oslo. Het is nog erg vroeg en het sneeuwt behoorlijk. Het is van die zware sneeuw en er ligt een leuke laag op de snelweg. De Sub is wat zoekerig maar daar er geen hond op de snelweg rijdt doe ik pak ‘m beet 100.

In de verte doemen achterlichten op. Het blijkt een MB C die misschien 50 km doet. Ik laat de snelheid zakken en passeer met wellicht 10 km verschil. Ga zeer ruim voor de MB weer naar rechts en begin langzaam te acceleren. Nu begint de MB met mij mee te acceleren, blijft op gepaste afstand. Op een gegeven moment begint de MB te slingeren en woopsa ik zie ineens z’n achterlichten in m’n spiegels. Komt overdwars tot stil stand en blijft staan.

Hmmm ben bang dat ik m’n vlucht ga missen. Er is niemand te bekennen dus ik besluit achteruit naar de MB te rijden. Passeer nu de MB, zet de alarm knippertjes aan stap uit pak m’n goretex jas en loop richting de MB. Begint deze weer te rijden. Fijne vent had hij dat niet ff kunnen doen voor dat ik m’n schoenen en broek drijfnat liet sneeuwen...

Vlucht gewoon gehaald trouwens.

Goed dat je stopt, mensen hebben de neiging de kluts kwijt te raken en dat is op dat moment dodelijk. Als die kerel gek had gedaan, was jij het vangnet geweest.

Vandaag was weer verkeerdknipperdag.
Ik reed zoals gebruikelijk richting de oprit van de N3, er komen voor de invoegstrook 2 rijstroken samen.
Het was druk, er werd langzaam gereden, ruimte moest gegeven worden zodat auto's enigzins konden ritsen.
Wat me opviel is dat men al lekker aan het knipperen was, terwijl er helemaal geen ruimte was om op te schuiven. Waarom knipper je dan?
Er stonden borden dat de rijstroken samenvoegen, dus iedereen kan bedenken wat er moet gebeuren dat men dus allemaal naar die ene rijstrook wil/moet.
Ik besluit me sociaal op te stellen volgens het principe ritsen, dus om en om iemand er tussen laten. De man die ik er tussen laat steekt zijn hand op en dat doet ie nogmaals als ie voor me rijdt. Fijn dat er nog mensen zijn die zelf ook sociaal terugdoen.
Dan moet er ingevoegd gaan worden op de N3, we rijden nog steeds maar iets van 20-30. Iemand een stukje voor me besluit doodleuk meteen helemaal naar links te gaan en amper te accelereren. Ik zie daar een auto rijden die al aanzienlijk harder rijd, ik schat zo tegen de vmax van 80.
Dat vind ik dan weer een minder sociale actie, nu kon iemand vol in de remmen.

Wat me verder opvalt, meestal op de drukke vrijdagmiddag, is dat sommige mensen ook een handje opsteken terwijl ze je niet eens aankijken en dan zo hun auto er voor smijten. Daar ben ik dan weer minder van gecharmeerd. Bij afritten of kruisingen ben ik best voorstander van ritsen, mits het druk is en er dus noodzaak is. Als er ergens slechts 2 auto's staan, dan zal het verkeer ook niet vastlopen en dan wachten ze maar gewoon.

Ik merk ook dat ik me de laatste tijd behoorlijk kan ergeren aan gedrag van anderen. Bv dat ik denk of zeg 'hoe moeilijk is het om een knipperlicht te gebruiken?'.

Wees blij met het knipperen. Dat doen ze hier bijna nooit en gooien hem er gewoon tussen. Lijkt Rome in het klein wel...

Blij? Lukraak knipperen is net zo handig als helemaal niet knipperen. Je weet nog steeds niet wat die ander nu echt gaat doen en wanneer en hoe.
Daarnaast vind ik het in drukte op die manier nogal drammerig over komen.

Over raar en verkeerd gebruik van de richtingaanwijzers gesproken: Pas geleden weer 'ns in Frankrijk rond gereden. Het is me uiteraard al eens vaker opgevallen, maar toch...Zoals die Fransozen hun knippers gebruiken vind ik echt helemaal nergens op slaan. De gedachtegang is -volgens mij- dat de linkerknipper aan blijft zolang je met je inhaalactie bezig bent. Klinkt soort van logisch, in praktijk geeft dat rare en onduidelijke toestanden. Dat je bijvoorbeeld een 'treintje' op de linkerbaan voor je hebt rijden (en uiteraard een praktisch lege rechterbaan, net als in NL) met allemaal van die vrolijke knipperlichtjes, terwijl er niemand ingehaald wordt. Of raarfransen die bij een driebaansweg op de middelste baan rijden met een linkerknipperlicht aan. Die Fransen zou ik het knipperlichtgebruik misschien wel liever juist afleren ipv andersom.

Ik vind dat ook altijd zo'n vreemd gezicht. Dat die lui niet moe worden van dat constante knippergeluid in de auto

de Wit (voorheen deWit) zei:
Als je dat hoort, staat je muziek te zacht.
Hehe dit is ook niet altijd fijn, had een auto geleend van iemand een volvo 850.
Ik gevarenlicht aangezet tijdens uitstappen.

Toen weer ingestapt met de muziek knalhard aan, ik dus 15km verder doe de muziek zachter ( bleek dus dat ik m'n gevaren licht al 15km aan had:D )

De Schaduw zei:
Je kijkt ook nooit op het dashboard?
Bij een volvo 850 zit het knopje net achter het stuur vanuit mijn zitpositie, dus je ziet hem niet knipperen vooral in de middag niet.

Had weer iemand die meent (ja echt meent) voorrang te hebben (op een doorgaande weg met 2 stroken) als de richtingaanwijzer naar links aanstaat. Subtiele hint gegeven door niet af te remmen dat dit toch echt niet het geval is, maar mevrouw (met de Renault) drukte door tot de afstand nog 5 centimeter of zo was en toen liet ik haar maar er tussen. Geen zin om een schadeformulier in te vullen. De romplomp zorgt ervoor dat er veel tijd in gaat zitten...

HVP zei:
Over raar en verkeerd gebruik van de richtingaanwijzers gesproken: Pas geleden weer 'ns in Frankrijk rond gereden. Het is me uiteraard al eens vaker opgevallen, maar toch...Zoals die Fransozen hun knippers gebruiken vind ik echt helemaal nergens op slaan. De gedachtegang is -volgens mij- dat de linkerknipper aan blijft zolang je met je inhaalactie bezig bent.
Toen ik laatst heen en weer naar Frankrijk reed zag ik enkele lesauto's die hetzelfde deden, blijkbaar wordt dat inderdaad handiger gevonden. Wat me meeviel is dat ze het meestal alleen deden als ze op de meest linker rijstrook reden. Op driebaans stukken knipperden de auto's in het midden niet constant links. Ik vind het overigens ook wel irritant, het geeft zo'n opdringerig gevoel als er een linksknipperaar achter je rijdt.

Over de avondspits rond Parijs kan je overigens vele pagina's van dit topic vol schrijven, wat een levensgevaarlijke chaos zeg. *-) Ook als het stampvolle verkeer een stukje wél de maximumsnelheid kan rijden, slalommen vele motoren tussen de auto's door. Nog erger zijn de motorrijders in auto's. Die proberen hetzelfde uit te halen en lijken niet door te hebben dat ze iets meer blik om zich heen hebben. Hoe vreselijk strak ze hem ervoor gooien, soms echt centimeterwerk... In de meeste gevallen was ook wel aan de auto te zien dat het niet altijd goed ging...

Heb dat afgelopen zomer ook meegemaakt ja. Reed toen rond het spitsuur over de ring heen in Parijs, je moet wel echt erg alert zijn daar als onbekende. Rijd je een keer links krijg je zo'n klevende nerveuze linksknipperaar die loopt te seinen achter je en dan moet je ook nog uit kijken voor die motoren inderdaad haha.
Echt een hele beleving en ben dan zo blij als ik dan weer in Nederland rijd. Dan neem je al die vervelende trekjes die men hier gebruikt echt voor lief :D

Vaak is het snelheidsverschil tussen wielrenners en gewone fietsers zo groot dat op het fietspad rijden ook gevaarlijk is, zeker omdat je ze niet hoort aankomen. Als ze op de weg rijden ipv het fietspad is het voornamelijk gevaarlijk voor hen zelf. Het is wat je voorkeur heeft.

Terug
Bovenaan