Thunderbird
Startmotor
Ik kan je van harte aanraden om hier even te kijken en te lezen: https://forum.carclean.com/?_gl=1*1...zIzNTc5OTUy*FPAU*MTAzMDY4NjQyNy4xNzIzNTc5OTUyik wil mij wat meer verdiepen in het schoonmaken van een auto.
ik heb een auto dat veel in de landbouw word gebruikt (veel op het land mee word gereden)
En de auto zit dus vaak onder het zand.
Een dag na een wasbeurt eigenlijk al wel.
ik zit mij af te vragen hoe ik de lak van mijn auto hier goed kan tegen kan beschermen.
Ik bedoel, ik vind prima als mijn auto vies word, als de lak eronder maar niet beschadigd.
ik lees hier op dit forum dat er veel word gewerkt met microvezels doekjes... maar zand blijft zand.
Als ik met de hogedrukspuit eerst de auto afspoel blijft er altijd wel een laagje zand erop zitten.
Maar als je dat gaat borstelen met wat dan ook... ook al zijn het microvezel doekjes...dan schuur je feite te zandkorrels met je doekjes over je lak heen en weer.... je krijgt dus dan schuurpapier effect... niet wenselijk zou ik denken.
Mijn vader verteld dat je een auto eigenlijk nooit mag aanraken. en zelfs al met je vingers eroverheen gaat voor micro krassen zorgt.
Hij wast zijn auto met een truckcleaner.... Dat is een goedje dat hij over zijn auto spuit, 10 minuten laat intrekken en dan weer eraf spuit met een hogedrukspuit.
Heb ik ook geprobeert natuurlijk maar daar word mijn auto niet echt schoner van. Er moet geboent worden om het zand en ander vuil goed eraf te krijgen. Maarja hoe doe je dit zonder dat de zand schuurt over je lak?
Dus hoe kan ik het beste mijn vuile/zanderige auto schoon maken zonder krassen?
Ook lees ik hier over vuilafstotende wax... dat is nieuw voor mij en dat kan mijn auto wel goed gebruiken denk ik gezien het veel over het land rijd.
Wat voor wax word er aangeraden als een auto vaak in dit soort situaties verkeerd?
Ook vraag ik mij af wat een goede zeep middel is.
Even kort:
Foamen, afspoelen met hoge druk (niet te dicht op de lak!), wassen met twee emmer methode, of drie emmer methode, drogen met een blower of goede microvezel droogdoek.
Om te voorkomen dat vuil hecht zou ik eerst een keramische/glascoating zetten.