Het grote Autoweek poetstopic!

ik wil mij wat meer verdiepen in het schoonmaken van een auto.

ik heb een auto dat veel in de landbouw word gebruikt (veel op het land mee word gereden)
En de auto zit dus vaak onder het zand.
Een dag na een wasbeurt eigenlijk al wel.

ik zit mij af te vragen hoe ik de lak van mijn auto hier goed kan tegen kan beschermen.
Ik bedoel, ik vind prima als mijn auto vies word, als de lak eronder maar niet beschadigd.

ik lees hier op dit forum dat er veel word gewerkt met microvezels doekjes... maar zand blijft zand.
Als ik met de hogedrukspuit eerst de auto afspoel blijft er altijd wel een laagje zand erop zitten.
Maar als je dat gaat borstelen met wat dan ook... ook al zijn het microvezel doekjes...dan schuur je feite te zandkorrels met je doekjes over je lak heen en weer.... je krijgt dus dan schuurpapier effect... niet wenselijk zou ik denken.

Mijn vader verteld dat je een auto eigenlijk nooit mag aanraken. en zelfs al met je vingers eroverheen gaat voor micro krassen zorgt.
Hij wast zijn auto met een truckcleaner.... Dat is een goedje dat hij over zijn auto spuit, 10 minuten laat intrekken en dan weer eraf spuit met een hogedrukspuit.
Heb ik ook geprobeert natuurlijk maar daar word mijn auto niet echt schoner van. Er moet geboent worden om het zand en ander vuil goed eraf te krijgen. Maarja hoe doe je dit zonder dat de zand schuurt over je lak?

Dus hoe kan ik het beste mijn vuile/zanderige auto schoon maken zonder krassen?

Ook lees ik hier over vuilafstotende wax... dat is nieuw voor mij en dat kan mijn auto wel goed gebruiken denk ik gezien het veel over het land rijd.
Wat voor wax word er aangeraden als een auto vaak in dit soort situaties verkeerd?

Ook vraag ik mij af wat een goede zeep middel is.
Ik kan je van harte aanraden om hier even te kijken en te lezen: https://forum.carclean.com/?_gl=1*1...zIzNTc5OTUy*FPAU*MTAzMDY4NjQyNy4xNzIzNTc5OTUy

Even kort:
Foamen, afspoelen met hoge druk (niet te dicht op de lak!), wassen met twee emmer methode, of drie emmer methode, drogen met een blower of goede microvezel droogdoek.

Om te voorkomen dat vuil hecht zou ik eerst een keramische/glascoating zetten.

Een vraag je met betrekking tot een soft top cabriodak. Hie maak je dit het beste schoon? Zachte borstel en daarna inspuiten?

Kijk, een video zegt meer dan duizend woorden. Dank je wel!

Gelukkig is mijn kap nog lang niet zo vuil. Wordt wel een rotwerk, dat moet allemaal op een laddertje.

Ben ik nou zo klein of zit dat dak nou zo hoog?

Nooit de wasbox borstel gebruiken. Echt nooit. Men gebruikt die overal voor, voornamelijk voor hun velgen. Je wilt echt niet het vuil en de remstof op je lak hebben.

Dat gezegd hebbende:
- wil je echt preventief dan glas coating of inderdaad PPF XPEL folie
- altijd goed foamen en laten intrekken, afspoelen, nog een keer foamen, afspoelen en dan aan de slag
- als je aan de slag gaat uiteraard altijd 2 emmer methode en misschien zelfs gewoon 10 washschmitts gebruiken en steeds met schone aan de slag
- afdrogen dmv lucht blazer

Edit: precies wat @Thunderbird zegt. Spuitelf de dude weer in z’n mand

Foamen is je (Evt speciale) auto shampoo onder druk direct op je auto spuiten. Dan krijg je zo’n dikke schuimlaag wat blijft liggen. Juist dat trekt het vuil van je lak af.

Ik gebruik graag PH vriendelijke shampoos. Die van Gyeon zijn goed (Gyeon Bathe) , maar Labocosmetica schijnt nog beter te zijn. Heb ik nog niet gebruikt.

Let bij Gyeon wel op je de bathe gebruikt en niet de bathe+ , hier zit ook een coating in om je (als je die hebt) keramische coating aan te vullen. Als je dat spul in de zon erop spuit of te lang laat liggen krijg je een coating die er niet fraai uit ziet

Nog even terugkomend op het reinigen impregneren van cabriodaken, ik heb de afgelopen jaren meerdere producten gebruikt op onze Golf cabrio en heb niet helemaal de zelfde ervaringen als de mannen van Carclean benoemen in het filmpje.

303 is goedkoop, maar is niet zo sterk in zowel cleanen als beschermen.

RaggTopp maakt redelijk schoon, de bescherming is niet super.

Gyeon Fabric Cleaner en Fabric Coat zijn fijne producten, maakt grondig schoon en geeft de langste besherming, maar Fabric Coat vraagt wel wat werk om het goed aan te brengen.

AutoGlym is erg fijn, ook handige spons en applicator in de set. Goede reiniging en wat ik vooral een pluspunt vind is dat je de coating aanbrengt op een vochtig dak met een applicator, hierdoor hoef je niet te wachten tot hij volledig droog is na het cleanen en je kunt het heel precies aanbrengen, waardoor je niet de hele auto hoeft af te plakken voor je begint.

Nog even terugkomend op het reinigen impregneren van cabriodaken, ik heb de afgelopen jaren meerdere producten gebruikt op onze Golf cabrio en heb niet helemaal de zelfde ervaringen als de mannen van Carclean benoemen in het filmpje.

303 is goedkoop, maar is niet zo sterk in zowel cleanen als beschermen.

RaggTopp maakt redelijk schoon, de bescherming is niet super.

Gyeon Fabric Cleaner en Fabric Coat zijn fijne producten, maakt grondig schoon en geeft de langste besherming, maar Fabric Coat vraagt wel wat werk om het goed aan te brengen.

AutoGlym is erg fijn, ook handige spons en applicator in de set. Goede reiniging en wat ik vooral een pluspunt vind is dat je de coating aanbrengt op een vochtig dak met een applicator, hierdoor hoef je niet te wachten tot hij volledig droog is na het cleanen en je kunt het heel precies aanbrengen, waardoor je niet de hele auto hoeft af te plakken voor je begint.
Dank je wel! Ik zal me eens verdiepen in de producten en kijken wat er hier te koop is.

Ik zie er wel een beetje tegenop, dit wordt geen snel klusje.

Ik rij 10 jaar softtops als hobby auto, buiten borstelen (paardenhaar) nog nooit iets aan gedaan.
Auto staat wel quasi altijd binnen gestald en nooit onder een boom.

Als je een cabriodak wil schoonmaken is een APC het beste middel. Je kunt dat spul zelf naar behoefte verdunnen. Een paardenhaar borstel is altijd veilig om mee te beginnen en mijn persoonlijke favoriet, maar soms te zacht om zwaardere vervuiling weg te krijgen.

Afgelopen weekend heb ik een sterk vervuild dak van een BMW gereinigd, daar zaten de algen flink in. Met veel geduld, APC en een harde kunststof borstel is het weer zo goed als nieuw geworden. Belangrijk: als je met de stof mee borstelt verklein je de kans op pluizen.

Daarover gesproken, het fabrieksdak van deze BMW is wel van fijnere kwaliteit dan dat van mijn Peugeot die niet meer de originele kap heeft. Door de strakkere, minder pluizige stof durfde ik bij de BMW iets verder te gaan dan ik bij mijn eigen auto zou doen. Aan de andere kant, de afweging pluis/alg zul je zelf moeten maken.

Impregneren heb ik zelf nog nooit gedaan, maar bij oudere daken zie ik daar inmiddels wel het voordeel van. De bescherming vanuit de fabriek is goed, maar heeft niet het eeuwige leven.

ik wil mij wat meer verdiepen in het schoonmaken van een auto.

ik heb een auto dat veel in de landbouw word gebruikt (veel op het land mee word gereden)
En de auto zit dus vaak onder het zand.
Een dag na een wasbeurt eigenlijk al wel.

ik zit mij af te vragen hoe ik de lak van mijn auto hier goed kan tegen kan beschermen.
Ik bedoel, ik vind prima als mijn auto vies word, als de lak eronder maar niet beschadigd.

ik lees hier op dit forum dat er veel word gewerkt met microvezels doekjes... maar zand blijft zand.
Als ik met de hogedrukspuit eerst de auto afspoel blijft er altijd wel een laagje zand erop zitten.
Maar als je dat gaat borstelen met wat dan ook... ook al zijn het microvezel doekjes...dan schuur je feite te zandkorrels met je doekjes over je lak heen en weer.... je krijgt dus dan schuurpapier effect... niet wenselijk zou ik denken.

Mijn vader verteld dat je een auto eigenlijk nooit mag aanraken. en zelfs al met je vingers eroverheen gaat voor micro krassen zorgt.
Hij wast zijn auto met een truckcleaner.... Dat is een goedje dat hij over zijn auto spuit, 10 minuten laat intrekken en dan weer eraf spuit met een hogedrukspuit.
Heb ik ook geprobeert natuurlijk maar daar word mijn auto niet echt schoner van. Er moet geboent worden om het zand en ander vuil goed eraf te krijgen. Maarja hoe doe je dit zonder dat de zand schuurt over je lak?

Dus hoe kan ik het beste mijn vuile/zanderige auto schoon maken zonder krassen?

Ook lees ik hier over vuilafstotende wax... dat is nieuw voor mij en dat kan mijn auto wel goed gebruiken denk ik gezien het veel over het land rijd.
Wat voor wax word er aangeraden als een auto vaak in dit soort situaties verkeerd?

Ook vraag ik mij af wat een goede zeep middel is.
Je hebt van verschillende merken "foam" dat je met een foamcanon en een hogedrukreiniger aanbrengt. Bilthammer, maar ook Koch Chemie bijvoorbeeld. Je moet de hogere PH shampoo hebben om te reinigen, maar niet de PH 13. Dat kan eigenlijk alleen met een coating op de lak. Niet laten opdrogen op de lak, maar 3-5 min laten inweken. Je ziet het vuil eraf druipen. En dan afspuiten. Dan is de auto al goed schoon. Dan met een goede shampoo de auto handmatig wassen. Goede kwaliteitshampoo's zijn er van de bekende merken Gyeon, Bilthammer, Carpro, Koch Chemie. Ik ben qua coatings fan van Geyon en gebruik zelf vooral Koch Chemie shampoo voor het wassen. Goede foamcanon's worden gemaakt door MTM of MJC. Als je auto heel vaak heel vies wordt, dan adviseer ik je een coating aan te (laten) brengen op de lak. Dat maakt het reinigen een stuk makkelijker.

Ik heb laatst een fles Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic wash & wax gekocht en ben daar heel enthousiast over. Creëert een hele goede beschermlaag. Lak wordt heel glad en enorm vuil- en waterafstotend. Maakt ook goed schoon en betaalbaar. Blijvertje!

Voor het cabriodak impregneren gebruik ik Sonax Profiline fabric coating. Makkelijk aan te brengen zonder de hele auto te hoeven afplakken. Werkt uitstekend.

Ik heb laatst een fles Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic wash & wax gekocht en ben daar heel enthousiast over. Creëert een hele goede beschermlaag. Lak wordt heel glad en enorm vuil- en waterafstotend. Maakt ook goed schoon en betaalbaar. Blijvertje!

Voor het cabriodak impregneren gebruik ik Sonax Profiline fabric coating. Makkelijk aan te brengen zonder de hele auto te hoeven afplakken. Werkt uitstekend.

Netjes! Ik ben benieuwd naar hoe duurzaam de laag is. Als ik YouTube moet geloven, zit dat wel goed! Ik heb zelf ooit de Wetcoat van Gyeon geprobeerd, maar dat viel me echt tegen. Wanneer klanten niet willen betalen voor een full coating, gebruik ik Cancoat van Gyeon als een voordeliger alternatief. Daar krijg ik eigenlijk altijd hele positieve reacties op terug.

Dit ziet er netjes uit.
Zou je een link kunnen geven waar je die hebt besteld?

ik zie dat u een paar keer online bent geweest op dit forum maar u heeft nog niet gereageerd op mijn reactie aan u. Heeft u een melding ontvangen dat ik op uw bericht hebt gereageerd?

Heeft u een melding ontvangen dat ik op uw bericht hebt gereageerd?
Zo'n melding zit normaal genomen in het 'belletje' rechtsbovenaan de pagina maar die kun je over het hoofd zien. Je kunt trouwens met een eenvoudige zoeksessie vinden waar je deze coating voor een cabriodak kunt bestellen.

Zo'n melding zit normaal genomen in het 'belletje' rechtsbovenaan de pagina maar die kun je over het hoofd zien. Je kunt trouwens met een eenvoudige zoeksessie vinden waar je deze coating voor een cabriodak kunt bestellen.
op amazon heb ik bijv gekeken maar er zijn verschillende types Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic wash & wax producten. vandaar de vraag.

Dat is inderdaad goed spul van Turtle Wax, vooral de bijbehorende spraycoating bevalt me echt goed. Inmiddels ben ik voor het wassen over op Gyeon Bathe+. Dat doet ongeveer hetzelfde en is in aanschaf wat duurder, maar onder de streep toch voordeliger omdat het (nog) zuiniger is in gebruik.

Kleien doe ik 1 keer per jaar.
Poor Boys wax overheen, ruikt naar kauwgom
Als laatste de Collinite wax.

Ik poets alleen met de DAP als het echt nodig is.

op mijn werk gebruikt men HB Easy Shine om de tractoren schoon te poetsen.
ik heb er een keer mijn auto mee gedaan.
Eerst groffe vuil eraf spuiten met hogedruk + water.
Dan foamen met Easy Shine
Even 10 minuten ofzo intrekken... (kan ook niet langer want dan is het zo weer droog)
Weer afspuiten met water (zonder te boenen)
Mijn smerige witte auto werd er niet echt schoner van vond ik vergeleken ik de auto alleen met water afspoot. De auto was nog steeds goed vies.
Er moet altijd geboend worden!
Dus ik vind het beetje een prut middel of ik verwacht er teveel van?

Wat denken jullie van dit spul? ik kan niks over ph vinden.
Hoger ph is beter?

Wat voor borstel of doekjes raden jullie trouwens aan om krassen te voorkomen?

Laatst bewerkt:
op mijn werk gebruikt men HB Easy Shine om de tractoren schoon te poetsen.
ik heb er een keer mijn auto mee gedaan.
Eerst groffe vuil eraf spuiten met hogedruk + water.
Dan foamen met Easy Shine
Even 10 minuten ofzo intrekken... (kan ook niet langer want dan is het zo weer droog)
Weer afspuiten met water (zonder te boenen)
Mijn smerige witte auto werd er niet echt schoner van vond ik vergeleken ik de auto alleen met water afspoot. De auto was nog steeds goed vies.
Er moet altijd geboend worden!
Dus ik vind het beetje een prut middel of ik verwacht er teveel van?

Wat denken jullie van dit spul? ik kan niks over ph vinden.
Hoger ph is beter?

Wat voor borstel of doekjes raden jullie trouwens aan om krassen te voorkomen?
Voor de wekelijkse wasbeurt wil je een pH-neutrale shampoo gebruiken, dus rond pH 7. Dat is het veiligst voor je lak. Maar de meeste viezigheid op je auto is olieachtig en dan werkt een iets hogere pH net wat beter. Daarom foam ik meestal voor met een pH van 9.

Is je auto echt smerig, dan kun je een stap verder gaan, naar pH 11 of zelfs 12, maar dat moet je niet te vaak doen. Een lage PH kan na de winter als je coating verstopt zit door strooizout of als je watervlekken hebt. En voor velgenreiniging kan een lagere pH soms ook juist beter werken.

Houd je auto gewoon regelmatig bij, dan heb je die extreme middelen niet vaak nodig. En als je wast, geen ouderwetse spons of harde borstel, maar microvezeldoek of -handschoen. En zorg dat je al het losse vuil eerst wegspoelt met een pre-wash en foam, anders loop je risico op krassen.

Bij het drogen geldt hetzelfde: gebruik iets van een drooghulp, bijvoorbeeld een verdunde rinseless wash. Want ook tijdens het drogen worden krassen veroorzaakt. Een coating maakt het allemaal een stukje makkelijker.

Hallo fanatieke poetsers, ik heb jullie advies nodig voor een 2 tal zaken; ik heb een andere auto op het oog. Qua carrosserie prima en netjes, qua interieur een beetje aandacht nodig. Het is niet slecht, maar ook niet 100% zeg maar. De verkopende partij (handelaar) is prima en doet goed werk, ben alleen bang dat ze het fris maken te snel doen met eventueel schadelijke middelen.
Het gaat om een 220i cabrio met Dakota Schwarz lederen interieur.
Ik overweeg de auto technisch door de dealer klaar te maken en het fris maken van het interieur en kap impregneren zelf te doen. Omdat ik nog een paar weken vakantie heb, en omdat ik eigenwijs ben…
Iig, de vragen waar ik hulp bij kan gebruiken;
Ik zie veel middeltjes voor het leer. De bestuurdersstoel heeft wat beschadigingen op de instap (geen scheuren oid) waarbij de kleur ‘door’ is, evenals slijtage plekken op het uitschuifbare zittingdeel. Daarnaast is het visueel duidelijk dat het leer eens goed gereinigd en gevoed mag worden. De rest (passagiersstoel, achterbank en deurpanelen) zijn niet of nauwelijks gebruikt. Ik kan (nog) geen foto maken, heb de auto immer nog niet gekocht. Ik zie middelen van Colourlock en Coralux. Heeft iemand ervaring met het reinigen, kleuren en daarna voeden van dit type of vergelijkbaar leer? Welk middel raadt je aan en waarom?
Hetzelfde geldt voor de kap, wat raden jullie aan om de kap te reinigen en impregneren?
Jullie input wordt gewaardeerd!

Jeetje.. topic eens goed doorgenomen en o.a hier gekeken:

Werken in rechte lijnen.. nooit gedaan, altijd rondjes, Gewassen (altijd wasbox); wel eens met normale microvezeldoekjes.. oeps! Wel eens de borstel in de wasbox gebruikt; ook niet goed! Kleien had ik een ander idee bij tot ik op youtube videotje zag (dacht altijd droog). Wil de auto binnenkort goed laten behandelen en daarna zelf wat meer moeite doen...

Het stuur van mijn Ford Expedition was er beroerd aan toe. Zoals te zien is op onderstaande foto.

20250531-170312.jpg

Op YouTube wat videootjes bekeken en maar wat besteld. In eerste instantie woning dezelfde kleur, maar zwart is makkelijk.

20250531-170521.jpg

Je moet een paar stappen doorlopen, waaronder schuren. Het kon toch niet slechter, dus waarom niet.

Het resultaat is oké. Omdat er een nieuwe plek ontstond, zal ik deze binnenkort nog even opnieuw doen. Dan kijk ik meteen of ik die rand nog een beetje kan wegschuren.

20250531-174830.jpg

Voor BMW echt voor colourlock gaan. Zij hebben hun kleuren echt 99% op jouw specifieke kleur bekleding afgestemd en ook zeer uitgebreide set voor reparatie (zoals opvullen, lijmen etc).

Voor het stuur - Het spul wat @Twix heeft gebruikt , heb ik ook gebruikt eerder voordat ik colour lock toepaste. Ook voor het stuur ben meer tevreden met die van colour lock , deze blijft langer goed. Nadeel is wel, is dat die wel een universele kleur is en BMW stuur normaliter wat meer antraciet is.

Voor het stuur - Het spul wat @Twix heeft gebruikt , heb ik ook gebruikt eerder voordat ik colour lock toepaste. Ook voor het stuur ben meer tevreden met die van colour lock , deze blijft langer goed. Nadeel is wel, is dat die wel een universele kleur is en BMW stuur normaliter wat meer antraciet is.
Bij mijn stuur was het probleem dat hele stukken ontbraken. Die randen kan je nog steeds zien. Zou ik eigenlijk een beetje moeten "plamuren". Of ik probeer het wat verder te schuren zodat die rand niet in het gezichtsveld zit.

Dat het stuur nu geen bruine bovenkant meer heeft boeit me niet zo.

@Twix ja zag het inderdaad. Door de warmte ? kijk anders even op de website van colour lock want ze hebben heel veel spul om ook te plamuren. Kunnen echt veel. Al zou ik denk ik zelf maar gewoon op jacht gaan naar een nieuw stuurtje en ‘m erna goed in de leather shield zetten

Ik was naar hetzelfde op zoek en zag een mooi setje bij CabrioCare Naarden; de RaggTopp onderhoudskit. Denk dat ik die binnenkort ook ga bestellen.
Raggtopp setje heb ik al eens geprobeerd op de Golf, was ik niet heel erg onder de indruk van.
Ik heb tot nu toe de beste ervaring met de set van Autoglym, maakt redelijk goed schoon en er zit een soort spons bij om het goed in te werken. Ook bij het impregneermiddel zit een applicator en wat ik erg fijn vind is dat je het impregneermiddel juist moet aanbrengen op een vochtige kap, kun je gelijk door. Bij de meeste andere setjes moet de kap juist eerst droog zijn.

@Twix ja zag het inderdaad. Door de warmte ? kijk anders even op de website van colour lock want ze hebben heel veel spul om ook te plamuren. Kunnen echt veel. Al zou ik denk ik zelf maar gewoon op jacht gaan naar een nieuw stuurtje en ‘m erna goed in de leather shield zetten
Ander stuurtje gaat het niet worden, het hoeft zeker niet perfect te zijn. De Expedition is een beetje het werkpaard, die moet er niet verwaarloosd uit zien, maar zeker niet te netjes.

Ik denk dat de kwaliteit van het leer niet goed is. Mijn zweethanden werken dan ook niet mee.
ik zal binnenkort wel het leer van de stoelen eens even behandelen. Dat heb ik in de 6 jaar dat ik de auto heb nog nooit gedaan :unsure:

Op het gebied van coatings heb ik inmiddels aardig wat merken geprobeerd, maar wat mij betreft steekt Gyeon er met kop en schouders bovenuit. Ik gebruik eigenlijk niks anders meer. Het werkt prettig, de resultaten zijn top, en de duurzaamheid stelt nooit teleur. Sommige mensen vinden het te duur, prima, maar dan zijn ze simpelweg niet mijn type klant. Kwaliteit kost nou eenmaal wat, zeker als je een resultaat wilt dat langer meegaat dan een paar wasbeurten. Ook voor het cabriodak zou ik zonder twijfel weer voor de coating van Gyeon kiezen; fabriccoat.

Voor leerverzorging heb ik dan weer een totaal andere favoriet: Orange. Geen automotive merk, maar uit de meubelverzorging. Gewoon een Nederlands bedrijf dat perfect spul maakt voor een nette prijs. Werkt ideaal om leer te voeden en op kleur te brengen.

Leerherstel doe ik niet, daar moet je bij een specialist voor zijn.

Op het gebied van coatings heb ik inmiddels aardig wat merken geprobeerd, maar wat mij betreft steekt Gyeon er met kop en schouders bovenuit. Ik gebruik eigenlijk niks anders meer.
Ik heb pas geleden raamcoating van Gyeon gekocht. Nu wordt echter binnenkort mijn auto ook geheel voorzien van glascoating bij een erkend bedrijf. Ik zou denken dat ik beter eerst die behandeling kan afwachten voordat ik zelf aan de slag ga met de raamcoating van Gyeon, klopt dat? Want de glascoater zal vast allerlei ontvetters op de auto gaan spuiten die niet echt goed zijn voor de levensduur van de Gyeon raamcoating?

Ik heb pas geleden raamcoating van Gyeon gekocht. Nu wordt echter binnenkort mijn auto ook geheel voorzien van glascoating bij een erkend bedrijf. Ik zou denken dat ik beter eerst die behandeling kan afwachten voordat ik zelf aan de slag ga met de raamcoating van Gyeon, klopt dat? Want de glascoater zal vast allerlei ontvetters op de auto gaan spuiten die niet echt goed zijn voor de levensduur van de Gyeon raamcoating?
De ontvetter die de poetser gebruikt is meestal verdunde isopropyl alcohol na het polijsten. En tijdens het wassen een shampoo met een hogere pH-waarde. Daar moet je raamcoating in principe gewoon tegen kunnen.

Maar ik zou inderdaad even wachten tot je je auto terug hebt, met coating op de lak. Laat de poetser dan ook gelijk even een rondje met de machine over je ramen maken — uiteraard niet met een wollen pad. Dat haalt de verontreinging beter van het glas en zorgt er dus voor dat de coating op het glas beter hecht en dus langer meegaat.

Een potje wax (100ml) voor EUR 1,000. Wat denken jullie ervan? Door meteen 200ml te kopen bespaar je 141 euro, want het potje met 200ml kost slechts EUR 1.923.

Voor mij kan dit in de categorie vuistdikke gouden speakerkabels, verjongende dagcremes, t-shirts van €1200, horloges van €400k. De categorie is genoemd "gebakken lucht".

Natuurlijk zit er een verschil tussen de Turtle wax die bij de AH of Gamma te koop is en de Mequiars, Poorboys, Natty enzovoorts, maar boven €30-40 begint het als je het mij vraagt al héél sterk af te vlakken.

Alle genoemde zaken hebben moeilijk definiëerbare kwaliteiten. Als je het verschil in de kabels, dagcreme, champagne of parfum van €5k niet opmerkt dan volgens degene die het verkopen of zelf gekocht hebben geen echte kenner.

In de handel wil je natuurlijk altijd een optie hebben voor de klant die alles kan betalen. Ten eerste zullen veel meer mensen geneigd zijn €100-500 voor een potje wax te betalen als ze weten dat er ook een potje van €1000 is. Ten tweede wil je de kans niet mislopen dat er een verwend miljonairszoontje of absoluut hobbygek zijn geld niet bij je kwijt kan.

Even heel nuchter bekeken. Het kan toch niet zo zijn dat een potje wax, dat je met en doekje aanbrengt een bepaald soort magische eigenschappen bezit waarbij je auto zo vreselijk blinkt en blijft blinken dat iedereen zijn nek verdraait als je langsrijdt. Bij de gemiddelde dealer blinken de auto's toch ook de showroom uit, daar zit echt geen €1000 wax op.

Bij een lak kan je nog zeggen dat er echt een paar liter op een auto gaat en als je het op je broek spuit dan kan je deze wel weggooien. Lak voor auto's heeft zelfs twee componenten die goed uitharden en natuurlijk oplosmiddel, als je dat lekker dik op karton smeert kan je er na het drogen iemand flink mee op z'n kop slaan.
Een potje wax van 100ml (van €20 of €1000) kan je volledig op je broek uitsmeren en na een wasbeurtje op 30°C is het weer weg. Reken eens uit hoe dun dat laagje is over een hele auto.

Als je het mij vraagt is het grote geheim dat je een auto goed bijhoudt. Als je naast regelmatig wassen (afhankelijk van stalling/gebruik) elke maand een half uurtje met een voordelige wax de boel (voor een deel) bijhoudt dan glimt je wagen als een dolle. De A4 in het filmpje laat dit eigenlijk ook zien: 14 jaar oud, even flink met de poetslap erop en lekker polijsten, waxen en tadaa, glimt als een malle. Ik weet zeker dat in een dubbelblind proef niemand het verschil ziet met een wax die een factor 20 voordeliger is.

Laatst bewerkt:
Een auto in de wax zetten is voor sommige mensen, ik hoor daar zelf ook bij, gewoon een ontspannend klusje. Even lekker met de hand aan het werk, doekje erbij, geur van een goede wax… en dan die diepe, warme glans die je met een carnauba bijna niet synthetisch kunt evenaren. Maar goed, als je het over duurzaamheid hebt, dan houdt het feest al snel op. Een wax blijft een paar weken, misschien twee maanden zitten als je geluk hebt. Zet dat af tegen een goede sealant, die makkelijk een half jaar meegaat. Of nog beter: een echte coating, en dan zit je al snel op twee jaar serieuze lakbescherming. De duurdere zelfs nog langer. Ik denk dat als je de ingredienten van een waxpotje van 1.000 euro naast die van een potje van 30 euro legt, dat je weinig verschil ziet. Dan betaal je toch vooral voor de marge van de verkoper.

Terug
Bovenaan