Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Muddy Bandit zei:
rke zei:
Als er toch een manier zou zijn om met een veel kleiner accuutje te kunnen rijden ....

Gewichtsbeperking en genoegen nemen met veel minder vermogen is de toverformule... maar helaas staat dit nu net haaks op wat de consument wenst.
bac-1.jpg

Het beste van 2 werelden ... ;)

Nobody in Particular zei:
Lycan Capri zei:
Lycan Capri zei:
Weet je hoe lelijk windmolens zijn? En hoeveel tering-herrie die dingen produceren?
Zonnepanelen ook zo geweldig.... ze hebben pas 12hectare van die dingen in m'n "achtertuin" geplaatst. Als de zon nu schijnt moet ik m'n luxaflex dicht doen omdat de schittering verblindend is!!

Maar beste NiP en andere voorstanders van "schone" groene energie,

Wat hebben jullie hierop te zeggen???:

Je hebt helemaal gelijk!!

Jouw mening over de esthetiek van windmolens, subjectieve geluidsbeleving voor een paar mensen en dat je kennelijk voortdurend naar een zonnepark zit te staren wegen allemaal veeeeel zwaarder dan de gevolgen van fossiel energiegebruik voor de aarde in het algemeen en de mensheid in het bijzonder.

Wat zijn nou die oorlogen, klimaatverandering (99% van de klimaatwetenschappers is immers corrupt en de ontkenners hebben gelijk), hongersnoden, overstromingen, volksverhuizingen, ziekte en miljoenen verloren levensjaren in vergelijking met hoe lelijk jij een windmolen wel niet vindt, hmmm? Dat laatste is nou eenmaal verschrikkelijk en al het andere niet.

Nee, we moeten gewoon zo lang mogelijk doorgaan met fossiel energiegebruik. Dat hebben we immers altijd gedaan dus dat is gewoon het beste voor de toekomst. Net zo lang tot het op is. Onze kinderen moeten niet zeuren. Tegen die tijd zijn we toch al dood.

Zo is het precies, stoppen met zeuren, wees tevreden met wat je hebt :T
Lycan heeft wel degelijk een goed punt.

Ik dacht meer aan dit:

Alleen... de actieradius is niet groot (100 km opgegeven, na 70 km wordt het wandelen) en de tobsnelheid (80 km/uur) is echt onvoldoende. Zou zo'n ding net zo makkelijker sneller te maken zijn als een elektrische fiets?
Maar je kan hem met een gewoon randaarde stopcontact opladen in 3,5 uur. Dat is echt een bomvolle accu voor een paar muntjes.

Als ik dit plaatje zie:
33930_04.jpg

Dan moet een railsysteem om accu's te wisselen te maken zijn. Ik heb geen flauw idee wat de accu weegt, maar ik denk dat een soort steekwagentje voor het verplaatsen handig zou zijn.

Bofkont zei:
Lycan Capri zei:
Lycan Capri zei:
Weet je hoe lelijk windmolens zijn? En hoeveel tering-herrie die dingen produceren?
Zonnepanelen ook zo geweldig.... ze hebben pas 12hectare van die dingen in m'n "achtertuin" geplaatst. Als de zon nu schijnt moet ik m'n luxaflex dicht doen omdat de schittering verblindend is!!

Maar beste NiP en andere voorstanders van "schone" groene energie,

Wat hebben jullie hierop te zeggen???:

Je hebt helemaal gelijk!!

Jouw mening over de esthetiek van windmolens, subjectieve geluidsbeleving voor een paar mensen en dat je kennelijk voortdurend naar een zonnepark zit te staren wegen allemaal veeeeel zwaarder dan de gevolgen van fossiel energiegebruik voor de aarde in het algemeen en de mensheid in het bijzonder.

Wat zijn nou die oorlogen, klimaatverandering (99% van de klimaatwetenschappers is immers corrupt en de ontkenners hebben gelijk), hongersnoden, overstromingen, volksverhuizingen, ziekte en miljoenen verloren levensjaren in vergelijking met hoe lelijk jij een windmolen wel niet vindt, hmmm? Dat laatste is nou eenmaal verschrikkelijk en al het andere niet.

Nee, we moeten gewoon zo lang mogelijk doorgaan met fossiel energiegebruik. Dat hebben we immers altijd gedaan dus dat is gewoon het beste voor de toekomst. Net zo lang tot het op is. Onze kinderen moeten niet zeuren. Tegen die tijd zijn we toch al dood.

Zo is het precies, stoppen met zeuren, wees tevreden met wat je hebt :T
Lycan heeft wel degelijk een goed punt.

Lycan keek mooi uit over een groene weide waar vogels broeden en (af en toe) wat schaapjes graasden. Niks mis mee beetje "natuur" aan de rand van het gehucht de stad (y)

Toen werd het plan bekend gemaakt om van de 13.5hectare weide een zonnepark van 12hectare te maken, hmm zonde van de vogeltjes en 't groen maar vooruit. Dus toen uitgezocht hoe de panelen gericht zouden worden, mooi niet recht in Lycan z'n snoetje :) ik dien geen klacht in en laat ze bouwen

Panelen geinstalleerd door Polen, Roemenen en Bulgaren (geen Hollander gezien daar) beetje november-zon erop en vervolgens toch verblind door de reflectie.... dat stond natuurlijk niet in de brochure.

Als ik m'n luxaflex dicht moet hebben overdag moet er toch ergens anders licht vandaan komen en aangezien mijn woning niet is aangesloten op de betreffende zonnepanelen....

Ze hadden ze beter ergens midden in de polder kunnen plaatsen, verder bij de bewoonde wereld vandaan.

Net als dat winmolenpark waar ik nu op dit moment zit, 25zeemijl uit de Belgische kust

rke zei:
Ik dacht meer aan dit:

[url]https://secure.pic.autoscout24.net/images-big/588/067/0325067588001.jpg?c75d65d1a1fbb15bb5b98ac6fa8b5311[/url]

Alleen... de actieradius is niet groot (100 km opgegeven, na 70 km wordt het wandelen) en de tobsnelheid (80 km/uur) is echt onvoldoende. Zou zo'n ding net zo makkelijker sneller te maken zijn als een elektrische fiets?
Maar je kan hem met een gewoon randaarde stopcontact opladen in 3,5 uur. Dat is echt een bomvolle accu voor een paar muntjes.

Als ik dit plaatje zie:
https://www.autotesten.nl/03_auto-beeld/33930_04.jpg
Dan moet een railsysteem om accu's te wisselen te maken zijn. Ik heb geen flauw idee wat de accu weegt, maar ik denk dat een soort steekwagentje voor het verplaatsen handig zou zijn.

Deze auto's zullen in het verleden niet veel harder hebben kunnen rijden:
300px-Heinkel_Kabine_vl_red.jpg

Geen idee trouwens of je hiermee op de Autobahn mocht rijden.

80 km/h is hard genoeg in de file en op de binnenwegen, daar zijn die Twizys voor bedoeld.
In mijn ogen is het een echte doelgroepauto (forens/vrijetijdsrijder met aktentas/sporttas).
Voor de jaarlijkse tocht met de sleurheut kun je een grotere auto huren, en ook voor het vervoer van de speler(tjes) van de sportclub
kun je kiezen voor de grotere (deel)auto van de overburen. Wel even van tevoren afspreken natuurlijk ... ;)

rke zei:
Ik dacht meer aan dit:

Als ik dit plaatje zie:
33930_04.jpg

Gemiddelde woon/werk afstand.

Zou met bovenstaande auto in de spits best kunnen. Hoef je niet eens te laden bij het werk. Snelheid kan je toch niet maken op een volle A2.

Inderdaad genunanceerd verhaal:
Neem bijvoorbeeld filerijden. Dat is in een elektrische auto veel prettiger dan in een handgeschakelde auto met brandstofmotor. Het is vloeiend versnellen en vloeiend afremmen. Onbewust kruipt er tijdens het filerijden een gevoel van medelijden omhoog met al die bestuurders met hun ronkende, brandstof slurpende ‘fossielen’.

Brandstofauto's met automaat bestaan niet en zuinige ICE's al helemaal niet ... ;)

Ik vind dit wel een mooie samenvatting van de huidige situatie op EV-gebied:
Voorkeur
Welke auto heeft de voorkeur na vier weken elektrisch rijden? Lastige vraag. Dat is grotendeels afhankelijk van persoonlijke voorkeur en smaak en de hoogte van het banksaldo. Elke elektrische auto heeft zijn eigen kwaliteiten. Misschien bestaat de ideale elektrische auto nog niet eens. Dat zou er eigenlijk een moeten zijn met de actieradius en de hightech van de Tesla, het verbruik en de prijs van de Hyundai, de motor van de Opel en de verfijnde, solide afwerking van de VW.

Voorkeur
Welke auto heeft de voorkeur na vier weken elektrisch rijden? Lastige vraag. Dat is grotendeels afhankelijk van persoonlijke voorkeur en smaak en de hoogte van het banksaldo. Elke elektrische auto heeft zijn eigen kwaliteiten. Misschien bestaat de ideale elektrische auto nog niet eens. Dat zou er eigenlijk een moeten zijn met de actieradius en de hightech van de Tesla, het verbruik en de prijs van de Hyundai, de motor van de Opel en de verfijnde, solide afwerking van de VW.

Een opsomming van achterhaalde argumenten gebruiken om de ideale auto te beschrijven?

De kern van het verhaal is dat men een auto wil hebben die hetzelfde kan als het ding op fossiel sap. En deze het liefst goedkoper dan het voertuig op fossiel sap.
Maar voor het milieu, de enorme hoeveelheid CO2 en vervuiling die de westerse mens produceert is een vervoersmiddel nodig wat slechts een fractie van de vervuiling en CO2 produceert van de moderne auto. Slechts een klein deel van de wereldbevolking rijdt in een auto en de vervuiling is nu al duidelijk meer dan moeder aarde kan verwerken.
De huidige versie van elektrische auto's zijn niet zo schoon. Ze zijn net zo milieu verwoestend en produceren slechts een fractie minder CO2 per km als een fossiel gestookte auto. Het echte voordeel van een accu-auto is dat hij niet stinkt waar hij rijdt, hij stinkt bij de elektriciteitscentrale.

Ik denk dat we veel meer geholpen zijn met een keuze voor kleine, lichte voertuigen. Laat mensen naar het werk gaan met kleine elektrische voertuigen (snelle elektrische fiets, elektrische motor, gewone fiets) en kies voor de jaarlijkse sleurhuttenrace desnoods een huurbusje wat op dinosap loopt. Maak een speciale rijstrook langs de snelweg voor snelle fietsers, bij voorkeur achter een stevige betonnen rand en laat mensen de voettocht naar Rome doen in plaats van dat gesleep met een klein huis. Laat mensen fietsen naar Berlijn in plaats van vliegen naar Vietnam.

De bevolking is veel te dik, beweegt veel te weinig, vervuilt veel te veel, de wegen zijn verstopt, er zijn niet genoeg parkeerplaatsen en men biedt een elektrische scootmobiel van bijna 3 ton aan als de oplossing.... :confused:

Er is zeker een groot verschil in zuinigheid ook tussen de verschillende elektrische auto's. Volgens het EPA is de zuinigste nog steeds de Hyundai Ioniq Electric met 136 MPGe (omgerekend 58 km per liter benzine equivalent) gecombineerd verbruik, de onzuinigste de BYD e6 met 72 MPGe. Ter vergelijking een Toyota Prius haalt 56 MPG (24 km per liter benzine).

Hier de complete lijst:

EPA Combined City/Hwy MPG 2017

Volt zei:
Er is zeker een groot verschil in zuinigheid ook tussen de verschillende elektrische auto's. Volgens het EPA is de zuinigste nog steeds de Hyundai Ioniq Electric met 136 MPGe (omgerekend 58 km per liter benzine equivalent) gecombineerd verbruik, de onzuinigste de BYD e6 met 72 MPGe. Ter vergelijking een Toyota Prius haalt 56 MPG (24 km per liter benzine).

Hier de complete lijst:

Ik begrijp niet precies hoe men komt aan het MPGe getal.

Via de site kom ik op de volgende berekening uit:
Electric Vehicle - City Test Procedure Summary - Following SAE J1634 Recommended Practice, the
battery is fully charged, the vehicle is parked over night, and then the following day the vehicle driven
over successive city cycles until the battery becomes discharged (and the vehicle can no longer follow the
city driving cycle). After running the successive city cycles, the battery is recharged from a normal AC
source and the energy consumption of the vehicle is determined (in kW-hr/mile or kW-hr/100 miles) by
dividing the kilowatt-hours of energy to recharge the battery by the miles traveled by the vehicle. To
calculate the energy consumption in units of mpge (miles/gallon equivalent) we use a conversion factor of
33.705 kilowatt-hours of electricity per gallon of gasoline (which is basically a measure of the energy in
gasoline (in BTUs) converted to electricity). The city driving range is determined from the number of miles
driven over the city cycle until the vehicle can no longer follow the driving cycle.

Ik zie op het grote internjet een verbrandingswaarde van 33.10[sup]6[/sup] Joule/liter genoemd. Reken ik dat om naar Joule/gallon kom ik op 124 Mj/gallon. (3,78 liter = 1 gallon). 33.705 kwh uit een verbrandingsmotor halen betekent daarmee een rendement voor die verbrandingsmotor van 27%, wat mij een reële waarde lijkt voor moderne auto's.

Maar dat zou ook betekenen dat als ik een verbrandingsmotor in een Hyundai Ioniq Electric zou hangen met een rendement hoger dan 27%, ik dus beter dan 58 km/liter zou rijden. De doorsnee verbrandingsmotor scoort ergens in die buurt (27%), de accu plus elektromotor is veel zwaarder dan de benzineaandrijving... waarom rijdt de doorsnee Hyundai dan geen 1 op 50?
Is er weer zo'n laat-de-fabrikant-maar-meten wc-eend die roet in het eten strooit?

rke zei:
Volt zei:

Hier de complete lijst:

Ik begrijp niet precies hoe men komt aan het MPGe getal.

Via de site kom ik op de volgende berekening uit:
Electric Vehicle - City Test Procedure Summary - Following SAE J1634 Recommended Practice, the
battery is fully charged, the vehicle is parked over night, and then the following day the vehicle driven
over successive city cycles until the battery becomes discharged (and the vehicle can no longer follow the
city driving cycle). After running the successive city cycles, the battery is recharged from a normal AC
source and the energy consumption of the vehicle is determined (in kW-hr/mile or kW-hr/100 miles) by
dividing the kilowatt-hours of energy to recharge the battery by the miles traveled by the vehicle. To
calculate the energy consumption in units of mpge (miles/gallon equivalent) we use a conversion factor of
33.705 kilowatt-hours of electricity per gallon of gasoline (which is basically a measure of the energy in
gasoline (in BTUs) converted to electricity). The city driving range is determined from the number of miles
driven over the city cycle until the vehicle can no longer follow the driving cycle.

Ik zie op het grote internjet een verbrandingswaarde van 33.10[sup]6[/sup] Joule/liter genoemd. Reken ik dat om naar Joule/gallon kom ik op 124 Mj/gallon. (3,78 liter = 1 gallon). 33.705 kwh uit een verbrandingsmotor halen betekent daarmee een rendement voor die verbrandingsmotor van 27%, wat mij een reële waarde lijkt voor moderne auto's.

Maar dat zou ook betekenen dat als ik een verbrandingsmotor in een Hyundai Ioniq Electric zou hangen met een rendement hoger dan 27%, ik dus beter dan 58 km/liter zou rijden. De doorsnee verbrandingsmotor scoort ergens in die buurt (27%), de accu plus elektromotor is veel zwaarder dan de benzineaandrijving... waarom rijdt de doorsnee Hyundai dan geen 1 op 50?
Is er weer zo'n laat-de-fabrikant-maar-meten wc-eend die roet in het eten strooit?

Dat de Ioniq Electric 58 km kan rijden op dezelfde hoeveelheid energie als in 1 liter benzine (1 gallon of gasoline=33.7 kWh ) komt door de zeer efficiënte elektromotor (rendement van meer dan 90 procent). Een benzinemotor heeft een veel lager rendement vandaar ongeveer 24 km op 1 liter benzine voor de Ioniq Hybrid. De auto's zelf verschillen niet zoveel.

Compare Side-by-Side Hyundai Ioniq

Quote uit dat artikel: Meer dan vijftig bedrijven zijn geraadpleegd. Waarbij wel de vraag kan worden gesteld of er echt open kaart is gespeeld.
Maar globaal zit de prijs dus nog op het dubbele van die geroemde magische prijslimiet, duurt dus nog wel even voor de grote doorbraak komt. (rekening houdend met het feit dat niet alleen de prijs doorslaggevend is voor accumobielen)

Volt zei:
Dat de Ioniq Electric 58 km kan rijden op dezelfde hoeveelheid energie als in 1 liter benzine (1 gallon of gasoline=33.7 kWh ) komt door de zeer efficiënte elektromotor (rendement van meer dan 90 procent). Een benzinemotor heeft een veel lager rendement vandaar ongeveer 24 km op 1 liter benzine voor de Ioniq Hybrid. De auto's zelf verschillen niet zoveel.

Je vergelijkt de verbrandingsenergie van benzine met de elektrische energie die je de auto in pompt. Aan de aandrijfas zal de accu-auto iets meer energie nodig hebben, het ding is immers zwaarder. Verder vergelijkt men de gehele keten, van stopcontact tot aandrijfas en van verbranding van benzine tot en met de aandrijfas en de rekenmethode gaat uit van een rendement voor de verbrandingsmotor van 27%.

Ik verwacht dat het rendement van de elektromotor inderdaad dicht tegen de 100% ligt (97% is een normale waarde), de besturingselectronica zal ook ergens tegen de 100% zitten en de accu zal wat lager in rendement liggen, gezien het feit dat accu's warm worden bij op- en ontladen. Ik heb geen cijfers over accu's kunnen vinden.
Moderne benzinemotoren scoren ongeveer 20 tot 30%, de genoemde 27% ligt daarmee binnen de verwachtingen.
De genoemde 58 km/liter ligt iets 'buiten de verwachting' maar klopt wel met genoemde 25 Kw/100 miles. Ik denk daarom dat hier een extreem optimistische meetmethode gebruikt is.

Wind mee, brug af en kroeg in zicht.

rke zei:
Volt zei:

Je vergelijkt de verbrandingsenergie van benzine met de elektrische energie die je de auto in pompt. Aan de aandrijfas zal de accu-auto iets meer energie nodig hebben, het ding is immers zwaarder. Verder vergelijkt men de gehele keten, van stopcontact tot aandrijfas en van verbranding van benzine tot en met de aandrijfas en de rekenmethode gaat uit van een rendement voor de verbrandingsmotor van 27%.

Ik verwacht dat het rendement van de elektromotor inderdaad dicht tegen de 100% ligt (97% is een normale waarde), de besturingselectronica zal ook ergens tegen de 100% zitten en de accu zal wat lager in rendement liggen, gezien het feit dat accu's warm worden bij op- en ontladen. Ik heb geen cijfers over accu's kunnen vinden.
Moderne benzinemotoren scoren ongeveer 20 tot 30%, de genoemde 27% ligt daarmee binnen de verwachtingen.
De genoemde 58 km/liter ligt iets 'buiten de verwachting' maar klopt wel met genoemde 25 Kw/100 miles. Ik denk daarom dat hier een extreem optimistische meetmethode gebruikt is.

Wind mee, brug af en kroeg in zicht.

De EPA meetmethode staat eerder bekend als extreem realistisch. De actieradius van de Ioniq Electric is ook vastgesteld op 124 mijl (200 km) terwijl het volgens de Europese NEDC 280 km is. Volgens de NEDC zou je omgerekend 81 km kunnen rijden met de Ioniq Electric op de energie van 1 liter benzine.

Je krijgt van het opladen vast een bonnetje. Dan kan je het zo uitrekenen hoe veel kw hij per km nodig heeft.

Zo'n 115 jaar geleden was een relatief groot deel van de auto's elektrisch, omdat vooral stoom maar ook plof toen minder praktisch was. Dat veranderde met het gemeengoed worden van de startmotor. Sindsdien stond de ontwikkeling van de bruikbare EV praktisch stil.

Zo'n tien jaar geleden was de beste EV nog een iets om een beetje in de buurt mee rond te hobbelen. Toen kwam de ontwikkeling weer op gang en nu zijn we al op het punt aangeland dat een bereik van 500km state of the art is en dat de prestaties van fossielauto's eigenlijk best wel zielig aan het worden zijn. Dat is dus nog maar een ontwikkeling van tien jaar. Wie een beetje oplet ziet dat er aan die ontwikkeling nog lang geen einde zal komen.

Als één van de meest vooraanstaande ontwikkelbedrijven - naar mijn idee terecht - zegt dat we nog steeds maar aan het begin staan, dan vraag ik me werkelijk af waarom je meesmuilend opmerkt dat het begin veel eerder was.

Zo'n 115 jaar geleden was een relatief groot deel van de auto's elektrisch, omdat vooral stoom maar ook plof toen minder praktisch was. Dat veranderde met het gemeengoed worden van de startmotor. Sindsdien stond de ontwikkeling van de bruikbare EV praktisch stil.

Zo'n tien jaar geleden was de beste EV nog een iets om een beetje in de buurt mee rond te hobbelen. Toen kwam de ontwikkeling weer op gang en nu zijn we al op het punt aangeland dat een bereik van 500km state of the art is en dat de prestaties van fossielauto's eigenlijk best wel zielig aan het worden zijn. Dat is dus nog maar een ontwikkeling van tien jaar. Wie een beetje oplet ziet dat er aan die ontwikkeling nog lang geen einde zal komen.

Als één van de meest vooraanstaande ontwikkelbedrijven - naar mijn idee terecht - zegt dat we nog steeds maar aan het begin staan, dan vraag ik me werkelijk af waarom je meesmuilend opmerkt dat het begin veel eerder was.

Elektrische aandrijving heeft op tal van plaatsen zijn toepassing allang gevonden met de bijbehorende grote voordelen.
Denk maar aan alle motoren die machines/huishoudelijke apparaten aandrijven, elektrische treinen, vorkheftrucks voor intern gebruik (waarbij het grote gewicht van de accu's dient als contragewicht), trolleybussen etc.
Ik kan dat niet het stenen tijdperk noemen.
Waar pas de laatste jaren vooruitgang is geboekt is op het gebied van de accutechnologie, vooral voor kleinschalige toepassingen.
Voor conventionele EV's (de Tesla van bijna 2000 kg) is nog steeds veel accucapaciteit nodig, de echte omslag zal komen als of de accu nog veel meer capaciteit krijgt of als we genoegen nemen met minder prestaties/actieradius.

Mooi dat er een inhoudelijke reactie komt. Jammer dan weer dat het in de laatste zin alsnog fout gaat ... :cry:

Het feit ligt er gewoon dat elektrisch vervoer minimaal net zo oud is als het fossiele vervoer, net zoals dat het nog steeds een feit is dat het moderne elektrische vervoer nog steeds kunstmatig in stand gehouden wordt door de volledige afhankelijkheid van subsidies en regelgeving.
Want het EV is nog steeds een kwetsbare zeepbel die onmiddellijk weer ploft als het voordeelkraantje dicht gaat, zelfstandig kan het EV nog steeds niet concurreren met het fossiele vervoer.
En dan kun je wel roeptoeteren dat de prestaties van fossielauto's eigenlijk best wel zielig aan het worden zijn (eigenlijk zijn beiden fors over bemeten door zinloze prestaties die alleen maar energie verkwisten), maar dan ga je totaal voorbij aan het financiële plaatje... en dat is juist hetgeen wat uiteindelijk wel de doorslag gaat geven in de keuze tussen EV of plofvervoer.

Persoonlijk zou ik er helemaal niet vreemd van opkijken als de EV over een jaartje of 20 al weer beperkt is tot de kleine autootjes puur voor stedelijk gebied en dat voor het overige vervoer/transport waterstof een veel beter bruikbare energiebron gaat worden.

Maar (ik heb het al vaker gezegd) we gaan het allemaal vanzelf wel beleven, ik hoef er in ieder geval totaal geen moeite voor te doen en tegen die tijd dat er eens een geschikte 2e-hands EV op de markt komt die aan mijn eisen kan voldoen dan glij ik er vanzelf wel in. (al zal dat ook nog wel even duren aangezien die EV nog steeds niet bestaat)

Helemaal mee eens. Over een paar jaar doe ik gewoon met de rest mee en rij een gesubsidieerde accubak.

Als je nu kijkt is de elektrische fiets (gelukkig) heel populair. Iets duurder dan een klassieke trapfiets maar met een bruikbare actieradius.
En dat zonder subsidie. Subsidie die wij toch met z'n allen vroeg of laat mogen betalen.
De schatkist heet een kist omdat je wat er uit haalt er ook ooit weer ingestopt moet worden.

Het zijn inderdaad ook vooral de persoonlijke stedelijke voertuigen waarvoor elektrische aandrijving zinvol is. De scootmobiel is ideaal voor mensen die zich onvoldoende kunnen bewegen en ik zie ook wel voordelen in een elektrische brommobiel, de elektrische scooter en de elektrische bestelbus. Soms hebben mensen een voertuig nodig.

Maar het sjabloon van de klassieke plofauto kopiëren is niet de oplossing. Een extreem overschot aan vermogen in een eierdoos van zoveel ton is een luxe die moeder natuur ons zo langzamerhand niet meer gunt. Dat onze samenleving gebaseerd is op deze rijdende eierdoos, dáár moeten we aan werken.

Kijk eens rond wat CO2 doet, kijk eens wat vervuiling doet en bedenk dan dat een groot deel van de wereldbevolking nog niet echt mee doet met deze vergiftiging van dit blauwe bolletje.....

Bofkont zei:
Wees gerust NIP ergens tegen 2115 zal de EV net zover zijn als de perfecte verbrandingsmotor van nu.

Zo schattig, die geruststellende verhaaltjes die je voor jezelf verzint. o_O

bmw-muenchen-lichtshow-batterie.png

De BMW viercilinder is geen Photoshop - hij ziet er op dit moment echt zo uit.

Geen Photoshop, maar is dit is waarschijnlijk alleen bij avond/nacht te zien? The Future is electric
Het gebouw is/blijft een ode aan de verbrandingsmotor, welk lichteffect je ook op het gebouw projecteert ... ;)
Veel verder kunnen ze ook niet gaan, het is sinds 1999 een beschermd historisch gebouw: BMW headquarters

quote hieruit:

The BMW Headquarters (German: BMW-Vierzylinder; English: "BMW four-cylinder"; also known as the BMW HQ or BMW Tower; German: BMW Hochhaus) is a Munich, Germany landmark serving as world headquarters for the Bavarian automaker BMW since 40 years. It was declared a protected historic building in 1999. Extensive renovations commenced in 2004 and were completed in 2006.

De elektrische bakfiets.

Het echte wapen tegen energieverspilling, vervuiling, obesitas en hart en vaatziekten.
Het vervoersmiddel wat enkele honderden fossiele paarden vervangt door iets milieuvriendelijks. Het vervoersmiddel wat van de traditionele vette loodgieter met walgelijk bouwvakkers decolleté een echte Adonis maakt.

Jammer genoeg is ook dit voertuig zonder subsidie.

Dat is een voertuig waar echt over is nagedacht. Laag eigengewicht (ca. 60 kg) en een laadvermogen van 200 kg.
Rondom geveerd, zodat er ook nog eens comfortabel mee te fietsen is ...(y)

Maar ja, het basismodel kost net zoveel als een kleine tweedehands auto die minimaal 10 keer zoveel weegt en
waar je comfortabel en warm in zit. Wordt weer lastig om aan de man/vrouw te brengen ...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die burger. Ik houd wel van een lekker stukje vlees, maar daarvoor moet je toch niet bij McDonald's zijn. Veel slechter dan de troep die ze daar nu verkopen kan het toch niet worden?

rke zei:
Jammer genoeg is ook dit voertuig zonder subsidie.
Daar bestaan regelingen voor hoor. ;)

Je zou het zeggen, toch doet iemand zijn uiterste best om het nog erger te maken.

Voor een goede hap kan je er beter omheen inderdaad.

Een schande Boppie!!
Vroeger was echt alles beter!!
Heerlijke grote ronkende benzine motoren een vette hap, goed glas bier.
De linkse eco maffia moraalridders met hun politieke correcte praatjes maken alles kapot in dit mooie land :T

Die kant gaat het wel op zo onderhand.

Wie nu met een diesel over de wegen toert wordt door bepaalde mensen gezien als een soort Adolf Hitler.

Ik wordt soms een beetje naar van allerlei groepjes die van alles vinden, menen dat hun weg de weg is en/of altijd om wat dan ook op hun tenen getrapt zijn. En ze moeten dat delen en vervolgens hun eigen wil erdoor duwen. Maakt niet uit wat een ander denkt.

De Sunny Bergmans van deze wereld zeg maar...gister iets over een clubje wat in een kippenboerderij gefilmd zou hebben hoe erg het allemaal is. De boer staat voor de camera bijna huilend te verklaren dat deze mensen niet de waarheid laten zien...

Die clubjes slopen in zekere zin de samenleving deels door hun agenda erdoor te willen drukken zonder te luisteren naar een ander.

Zelfde met eten en drinken. Zij zullen gaan bepalen wat ik wel en niet naar binnen mag schuiven...

Boppie zei:
Die clubjes slopen in zekere zin de samenleving deels door hun agenda erdoor te willen drukken zonder te luisteren naar een ander.

Zelfde met eten en drinken. Zij zullen gaan bepalen wat ik wel en niet naar binnen mag schuiven...

Maar dat is nou eenmaal het leven, dus maak er je eigen feestje van zou ik zo zeggen.

Dat eigen feestje ervan maken van het leven doet bijna iedereen wel... maar waarom moet de huidige trend zo zijn dat andermans feestjes er mee vergald worden?
Een beetje respect en verdraagzaamheid voor anders denkenden is tegenwoordig ver te zoeken...:(

Zo is het helaas wel Boppie / Muddy.
Linkse eco terroristen zijn het onderhand, ze menen altijd het gelijk aan hun kant te hebben.

Dat eigen feestje maken lukt mij wel, geen zorgen:T.

Maar soms heb ik het idee dat we straks geen kinderen meer voortbrengen maar suikerpopjes. Het politiek correcte slaat een beetje door.

Even geleend van een ander topic:
Boppie zei:
Even wat grondregels voor topics van Dannie NIP.

Regel 1: Dannie NIP heeft altijd gelijk.
Regel 2: Indien Dannie NIP niet gelijk heeft, zie regel 1.

Het zou fijn zijn als iedereen zich eraan houdt, ik denk dat het de orde in zijn topics ten goede komt.

Blijkbaar komt dergelijk gedrag bij meerdere forummers voor ... ;)

"Nog sneller snelladen.

Als de elektrische auto die staat te laden het aan kan. Allego meldt dat de eerste ultra-snelle laadstation in gebruik is genomen. Deze Ultra-E snellader is te vinden in Kleinostheim, langs de A3, en ligt in de buurt van Frankfurt am Main. Er kunnen vier auto’s tegelijk laden. Dat is nu nog op een vermogen van 175 kW. In de lente van 2018 is het mogelijk om te laden met een vermogen van 350 kW. De laders werken met de CCS-standaard."

Ultra-snelle laadstations in gebruik genomen

350.000 Watt.

Hoeveel huishoudens zijn er die met maar 40A maximaal moeten draaien?

Ik zie op dat plaatje 4 laadpalen, dat zijn dus meer dan 160 woningen....

Daar staat een complete woonwijk aan stroomvreters. En bij deze dingen heb je het risico dat ze continu gebruikt worden, zoals een tankstation dinosap levert. Ik moet de eerste stadswijk nog tegen komen waar ieder huishouden 40A uit het net trekt.

Terug
Bovenaan