Volt zei:
Dat de Ioniq Electric 58 km kan rijden op dezelfde hoeveelheid energie als in 1 liter benzine (1 gallon of gasoline=33.7 kWh ) komt door de zeer efficiënte elektromotor (rendement van meer dan 90 procent). Een benzinemotor heeft een veel lager rendement vandaar ongeveer 24 km op 1 liter benzine voor de Ioniq Hybrid. De auto's zelf verschillen niet zoveel.
Compare Side-by-Side Hyundai Ioniq
Je vergelijkt de verbrandingsenergie van benzine met de elektrische energie die je de auto in pompt. Aan de aandrijfas zal de accu-auto iets meer energie nodig hebben, het ding is immers zwaarder. Verder vergelijkt men de gehele keten, van stopcontact tot aandrijfas en van verbranding van benzine tot en met de aandrijfas en de rekenmethode gaat uit van een rendement voor de verbrandingsmotor van 27%.
Ik verwacht dat het rendement van de elektromotor inderdaad dicht tegen de 100% ligt (97% is een normale waarde), de besturingselectronica zal ook ergens tegen de 100% zitten en de accu zal wat lager in rendement liggen, gezien het feit dat accu's warm worden bij op- en ontladen. Ik heb geen cijfers over accu's kunnen vinden.
Moderne benzinemotoren scoren ongeveer 20 tot 30%, de genoemde 27% ligt daarmee binnen de verwachtingen.
De genoemde 58 km/liter ligt iets 'buiten de verwachting' maar klopt wel met genoemde 25 Kw/100 miles. Ik denk daarom dat hier een extreem optimistische meetmethode gebruikt is.
Wind mee, brug af en kroeg in zicht.