joebarteam
Net ingestapt
Muddy Bandit zei:Nobody in Particular zei:Muddy Bandit zei:Ik ben niet negatief hoor, alleen maar realistisch... en daarmee blijven m'n beide beentjes gewoon op de grond. (waar ze ook horen)![]()
Precies. Bij elk nieuwsbericht steevast het negatieve uitvergroten. Dat is kei-realistisch. Waren we allemaal maar zo.
Ik ben niet de persoon die hier voornamelijk de veel te eenzijdige c.q. te rooskleurig voorgespiegelde artikelen plaatst... daardoor kan ik er ook niets aan doen dat mijn realistische/relativerende kijk (en opmerkingen) op het merendeel van deze nieuwsberichten door jou enkel maar als negatief ervaren wordt.
Even geplukt uit een artikel ( https://decorrespondent.nl/6601/waarom-de-elektrische-auto-nu-al-groener-rijdt-maar-er-betere-argumenten-zijn-om-over-te-stappen/694075842075-4e3a4cf5 ) en de cijfertjes over de CO2-uitstoot verder doorgerekend:
Het verschil tussen een bezine-auto en een prik-auto op groene stroom bedraagt 32-36 ton in het voordeel van de elektrische auto op groene stroom, en als we in Nederland allemaal elektrisch rijden op groene stroom gaan rijden dan scheelt dat slechts zo'n 6-7% van de totale nederlandse CO2-uitstoot.
Nog even afgezien van het feit dat Nederland 100% groen elektrisch laten rijden nog volstrekt niet haalbaar is (te beperkte aanbod van 100% groene stroom) praten we over een resterende CO2-uitstoot buiten het verkeer om van 93-94%... is het dan niet rendabeler om vele andere grotere uitstootbronnen eerst eens stevig aan te pakken en deze met 25% in te dammen?
Ik besef terdege dat het fossiel gestookte verkeer gewoon het gemakkelijkste product is om tegen aan te schoppen, uit te melken, middels wetgeving dwingend te sturen is enzovoorts.... en er is inderdaad milieutechnisch zondermeer nog wel iets in te verbeteren (want wat zou de uitstootvermindering al zijn zonder file's????), al is het dan ook maar de bekende druppel op de gloeiende plaat.
De drijfveer achter het EV wordt nog steeds voornamelijk aangewakkerd door een hoop commerciële belangen (zowel op bedrijfsmatig als op politiek nivo) verhuld onder de term "milieuverbetering", en zwaar ondersteund door de groene lobby.
Maar een stevige milieuverbetering zal niet gerealiseerd worden door simpelweg het switchen van een energiebron, dat zal pas van start gaan als de vraag naar energie afneemt door afstand te doen van luxe.... maar daar is het commerciële belang nou net niet bij gebaat, en de verwende consument ook absoluut niet van gediend.
Dus dan kunnen we toch maar veel beter van die rooskleurig voorgestelde artikelen voor blijven schotelen aan de consumenten en ze ondertussen lekker de kop in het zand laten houden voor de rest.... als de groene boodschap maar in stand blijft dan is het al milieuvriendelijk genoeg.
Mooi omschreven
Alleen verwacht ik niet dat de stekker lobbyisten hier op het forum er op zal reageren