Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Muddy Bandit zei:
Nobody in Particular zei:
Muddy Bandit zei:
Ik ben niet negatief hoor, alleen maar realistisch... en daarmee blijven m'n beide beentjes gewoon op de grond. (waar ze ook horen);)

Precies. Bij elk nieuwsbericht steevast het negatieve uitvergroten. Dat is kei-realistisch. Waren we allemaal maar zo.

Ik ben niet de persoon die hier voornamelijk de veel te eenzijdige c.q. te rooskleurig voorgespiegelde artikelen plaatst... daardoor kan ik er ook niets aan doen dat mijn realistische/relativerende kijk (en opmerkingen) op het merendeel van deze nieuwsberichten door jou enkel maar als negatief ervaren wordt. ;)

Even geplukt uit een artikel ( https://decorrespondent.nl/6601/waarom-de-elektrische-auto-nu-al-groener-rijdt-maar-er-betere-argumenten-zijn-om-over-te-stappen/694075842075-4e3a4cf5 ) en de cijfertjes over de CO2-uitstoot verder doorgerekend:
Het verschil tussen een bezine-auto en een prik-auto op groene stroom bedraagt 32-36 ton in het voordeel van de elektrische auto op groene stroom, en als we in Nederland allemaal elektrisch rijden op groene stroom gaan rijden dan scheelt dat slechts zo'n 6-7% van de totale nederlandse CO2-uitstoot.
Nog even afgezien van het feit dat Nederland 100% groen elektrisch laten rijden nog volstrekt niet haalbaar is (te beperkte aanbod van 100% groene stroom) praten we over een resterende CO2-uitstoot buiten het verkeer om van 93-94%... is het dan niet rendabeler om vele andere grotere uitstootbronnen eerst eens stevig aan te pakken en deze met 25% in te dammen?

Ik besef terdege dat het fossiel gestookte verkeer gewoon het gemakkelijkste product is om tegen aan te schoppen, uit te melken, middels wetgeving dwingend te sturen is enzovoorts.... en er is inderdaad milieutechnisch zondermeer nog wel iets in te verbeteren (want wat zou de uitstootvermindering al zijn zonder file's????), al is het dan ook maar de bekende druppel op de gloeiende plaat.

De drijfveer achter het EV wordt nog steeds voornamelijk aangewakkerd door een hoop commerciële belangen (zowel op bedrijfsmatig als op politiek nivo) verhuld onder de term "milieuverbetering", en zwaar ondersteund door de groene lobby.
Maar een stevige milieuverbetering zal niet gerealiseerd worden door simpelweg het switchen van een energiebron, dat zal pas van start gaan als de vraag naar energie afneemt door afstand te doen van luxe.... maar daar is het commerciële belang nou net niet bij gebaat, en de verwende consument ook absoluut niet van gediend.
Dus dan kunnen we toch maar veel beter van die rooskleurig voorgestelde artikelen voor blijven schotelen aan de consumenten en ze ondertussen lekker de kop in het zand laten houden voor de rest.... als de groene boodschap maar in stand blijft dan is het al milieuvriendelijk genoeg.

Mooi omschreven (y)
Alleen verwacht ik niet dat de stekker lobbyisten hier op het forum er op zal reageren :)

Blackadder the 5th zei:
zeebra zei:
Blackadder the 5th zei:
Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:
@Blackadder the 5th: Bron waarvan precies? :confused:

Bovenstaand plaatje zal ongetwijfeld bij een artikel horen, ben daar wel benieuwd naar ... ;)

TNO heeft dit uitgezocht.

Wat ik hier mis is de Hybride, de auto op CNG, en de invloed van biobrandstoffen. Het grappige is namelijk dat de auto op groengas de meest milieuvriendelijke variant is. Maar di wordt(bewust) niet in di verhaal meegenomen.

Dat bedoel ik dus. Er wordt nogal eens naar hartelust gewinkeld in de argumenten/artikelen voor of tegen een bepaalde stelling.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar het rapport (met linkje) waarop het plaatje gebaseerd is.
Er stond wel meer in mijn post dan dat plaatje. Dat artikel was hier al eens eerder voorbij gekomen dacht ik. Wel typisch dat daarbij dan naar een bron gevraagd wordt en dat de onderbuikgevoelens in de posts hiervoor steeds maar weer klakkeloos worden overgenomen... :rolleyes:

Muddy Bandit zei:
Even geplukt uit een artikel ( https://decorrespondent.nl/6601/waarom-de-elektrische-auto-nu-al-groener-rijdt-maar-er-betere-argumenten-zijn-om-over-te-stappen/694075842075-4e3a4cf5 ) en de cijfertjes over de CO2-uitstoot verder doorgerekend:
Het verschil tussen een bezine-auto en een prik-auto op groene stroom bedraagt 32-36 ton in het voordeel van de elektrische auto op groene stroom, en als we in Nederland allemaal elektrisch rijden op groene stroom gaan rijden dan scheelt dat slechts zo'n 6-7% van de totale nederlandse CO2-uitstoot.
Nog even afgezien van het feit dat Nederland 100% groen elektrisch laten rijden nog volstrekt niet haalbaar is (te beperkte aanbod van 100% groene stroom) praten we over een resterende CO2-uitstoot buiten het verkeer om van 93-94%... is het dan niet rendabeler om vele andere grotere uitstootbronnen eerst eens stevig aan te pakken en deze met 25% in te dammen?
Andere bronnen worden ook aangepakt natuurlijk. Maar we zitten hier nu eenmaal op een autoforum. En los van het CO2-verhaal zijn drukke straten in binnensteden gewoon ontzettend goor en dat is toch echt een direct gevolg van het verkeer.

Muddy Bandit zei:
De drijfveer achter het EV wordt nog steeds voornamelijk aangewakkerd door een hoop commerciële belangen (zowel op bedrijfsmatig als op politiek nivo) verhuld onder de term "milieuverbetering", en zwaar ondersteund door de groene lobby.
Haha, wat denk je van de oliebranche? o_O

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Andere bronnen worden ook aangepakt natuurlijk. Maar we zitten hier nu eenmaal op een autoforum. En los van het CO2-verhaal zijn drukke straten in binnensteden gewoon ontzettend goor en dat is toch echt een direct gevolg van het verkeer.

Muddy Bandit zei:
Haha, wat denk je van de oliebranche? o_O

De gore straten in de binnensteden zijn het directe gevolg van veel te veel mensen op een te klein oppervlak, het verkeer is daarin echt niet de enigste boosdoener maar 1 van de vele.
Ik heb het trouwens ook nooit begrepen waarom dat men nog steeds zo dicht mogelijk in de buurt van al die gore drukke straten van binnensteden wil blijven wonen en werken, maar aangezien men het wel massaal doet zullen de voordelen daar toch wel wat groter zijn als de nadelen.

En wat moet ik denken van de oliebranche?
Die branche blijft echt wel doordraaien, al zal er misschien wat aangepast moeten worden door een wijzigende vraag naar de diverse eindproducten.
Maar het zal hen een worst zijn of er nu benzine, kerosine, smeermiddelen, asfalt of kunststof van de ruwe olie gemaakt wordt...ruwe olie is nu eenmaal een zeer breed toepasbare grondstof.
En het aardgas blijft wel massaal opgestookt worden in o.a. de stroomcentrales en andere zware industrieën.

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
zeebra zei:
Blackadder the 5th zei:
Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:
@Blackadder the 5th: Bron waarvan precies? :confused:

Bovenstaand plaatje zal ongetwijfeld bij een artikel horen, ben daar wel benieuwd naar ... ;)

TNO heeft dit uitgezocht.

Wat ik hier mis is de Hybride, de auto op CNG, en de invloed van biobrandstoffen. Het grappige is namelijk dat de auto op groengas de meest milieuvriendelijke variant is. Maar di wordt(bewust) niet in di verhaal meegenomen.

Dat bedoel ik dus. Er wordt nogal eens naar hartelust gewinkeld in de argumenten/artikelen voor of tegen een bepaalde stelling.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar het rapport (met linkje) waarop het plaatje gebaseerd is.
Er stond wel meer in mijn post dan dat plaatje. Dat artikel was hier al eens eerder voorbij gekomen dacht ik. Wel typisch dat daarbij dan naar een bron gevraagd wordt en dat de onderbuikgevoelens in de posts hiervoor steeds maar weer klakkeloos worden overgenomen... :rolleyes:

Ik vind de verschillende meningen wel leuk om te lezen, het wordt pas gevaarlijk als men zijn mening als feit gaat poneren.
Ik denk zelf dat de EV een van de mogelijke oplossingen is voor het vervoers/milieuprobleem, maar niet dat het de heilige graal is.

Elektrisch rijden kan heel goedkoop: Spotgoedkoop elektrisch autorijden

Blackadder the 5th zei:
Elektrisch rijden kan heel goedkoop: Spotgoedkoop elektrisch autorijden

Dat is een concept wat werkelijk milieuvriendelijk is. Weinig grondstoffen, weinig energie en zelfs een laag prijskaartje.
Dit soort voertuigen zou onze regering moeten promoten in plaats van de loodzware 'sportwagens' die nu met veel subsidie betaalbaar gemaakt worden.

Muddy Bandit zei:
De gore straten in de binnensteden zijn het directe gevolg van veel te veel mensen op een te klein oppervlak, het verkeer is daarin echt niet de enigste boosdoener maar 1 van de vele.
Puur toeval dat de lucht een straat verderop met minder verkeer opeens een stuk gezonder is... :rolleyes:

Muddy Bandit zei:
Ik heb het trouwens ook nooit begrepen waarom dat men nog steeds zo dicht mogelijk in de buurt van al die gore drukke straten van binnensteden wil blijven wonen en werken, maar aangezien men het wel massaal doet zullen de voordelen daar toch wel wat groter zijn als de nadelen.
Als iedereen die er werkte er ook zou wonen kon iedereen op de fiets. (y)

Muddy Bandit zei:
En wat moet ik denken van de oliebranche?
Die branche blijft echt wel doordraaien, al zal er misschien wat aangepast moeten worden door een wijzigende vraag naar de diverse eindproducten.
Maar het zal hen een worst zijn of er nu benzine, kerosine, smeermiddelen, asfalt of kunststof van de ruwe olie gemaakt wordt...ruwe olie is nu eenmaal een zeer breed toepasbare grondstof.
En het aardgas blijft wel massaal opgestookt worden in o.a. de stroomcentrales en andere zware industrieën.
Ik weet dat in ieder geval Shell er al heel serieus rekening mee houdt dat er een keer een einde aan komt aan het grote olietijdperk. En nee, dan bedoel ik niet binnen 10 jaar... Maar doe nou niet alsof de oliefabrikanten er niets van merken als er geen druppel olie meer naar de pompstations gaat...

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Puur toeval dat de lucht een straat verderop met minder verkeer opeens een stuk gezonder is... :rolleyes:

Heb je hier ook bewijs voor?
Want het klinkt een beetje zoals die enge groene fanatici.
Iets roeptoeteren wat lekker groen klinkt, maar totaal geen onderbouwing of bewijzen

Ja hoor, bijvoorbeeld dit vrij recente artikel over Amsterdam in het Parool.

Iets roeptoeteren, zonder het te onderbouwen, dat komt met vooral bekend voor van de mensen die niets om het milieu geven. Het grote voorbeeld is natuurlijk Trump, maar in dit topic lopen ook genoeg van die figuren...

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:

Ik ben (gelukkig) totaal niet bekend in de grote steden, en kan ook nergens iets vinden waarbij meetgegevens gekoppeld zijn aan een plattegrond van een plaats?
Maar het lijkt mij wel sterk dat een straat verderop opeens al een stuk gezonder is als de straat ervoor, tenzij die straat verderop een eigen frisse luchtbron of luchtfiltervoorziening heeft...

Ik trek de luchtverontreiniging in de grote steden ook echt niet in twijfel, dat is gewoon een vaststaand feit wat je wereldwijd ziet bij een hoge concentratie van mensen op een klein oppervlak waar de natuur volledig verdreven is.
Maar dat is niets nieuws: 150 jaar geleden waren het de rokende schoorstenen die voor de grote luchtverontreiniging zorgden, tegenwoordig is de schoorsteen wat schoner geworden maar komt de compensatie van de vervuiling wel weer uit de uitlaatpijp omdat de moderne mens nu eenmaal luxe mobiel wil zijn.

Voor de grote steden zie ik het EV (en beter nog het OV) ook wel als een zeer goede oplossing om de luchtkwaliteit plaatselijk een stuk te verbeteren, maar op grotere schaal zal het effect toch een heel stuk minder zijn aangezien de uitstoot van het EV wel elders (bij de elektriciteitscentrale) plaats vindt.
En de stroom die in Nederland opgewekt wordt komt nog steeds voor ruim 80% uit de grijze centrales, laat die uitstootbronnen nu ook grotendeels nog in hetzelfde stedelijke gebied van Nederland gevestigd zijn waar de luchtverontreiniging al het hoogst is....

Klimaatverbeteringen en luchtverontreinigingen moet je naar mijn idee direct bij de bron aanpakken om een werkelijk effect op uitstootvermindering te kunnen realiseren.
En dat bereik je alleen maar door minder energie te gebruiken, niet door vervuilingsbronnen te verplaatsen of te compenseren met een andere vervuilingsbronnen.... het plaatselijk denken leidt alleen maar tot een probleemverplaatsing en niet tot een werkelijke duurzame en milieuvriendelijke oplossing waar het wereldwijde klimaat ook bij gebaat is.
En zo zie ik de grote luxe EV's zoals Tesla enz. ook: pure probleemverplaatsing en totaal geen werkelijke oplossing, het blijven gewoon grote energieverspillers die zo goed als niets niets bijdragen aan klimaatverbetering maar wel aan nodeloze vervuiling.

Muddy Bandit zei:
Ik ben (gelukkig) totaal niet bekend in de grote steden, en kan ook nergens iets vinden waarbij meetgegevens gekoppeld zijn aan een plattegrond van een plaats?
Maar het lijkt mij wel sterk dat een straat verderop opeens al een stuk gezonder is als de straat ervoor, tenzij die straat verderop een eigen frisse luchtbron of luchtfiltervoorziening heeft...

Recent wetenschappelijk onderzoek.

Muddy Bandit zei:

Even vooropgesteld: meten is weten en in dat verband is dit een goed onderzoek.

Maar dit verschijnsel is bij heel veel mensen bekend. Als een tweetakt scootertje door de straat knettert, ruik je dat soms minuten lang. En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de minder goed ruikbare uitstoot van een moderne plofauto. Maar, die vervuiling en het CO2 wordt verspreid in de omgeving en daar is weinig aan te doen.
Kortom: meneer google heeft gemeten dat je beter niet in een drukke straat naast het stoplicht kan wonen. Iets dat mijn onderbuik ook al wist.

Anderen (onder andere de Shell in 1999) hebben onderzoek laten uitvoeren naar het effect van CO2 op onze blauwe planeet. De voorspellingen daarvan zijn dat de gemiddelde temperatuur zal oplopen en dat het weer extremer zal gaan worden. Deze voorspellingen zijn dagelijks waarneembaar en daarom is afgesproken dat de regeringen zullen sturen op CO2 reductie. De heer D. Trump is recent in zijn botheid zo eerlijk geweest toe te geven dat hij niet voornemens is zijn land daarin te sturen, maar eigenlijk doet onze regering met haar beleid iets vergelijkbaars. Onze regering geeft ruime subsidies voor voertuigen die net zo goed verantwoordelijk zijn voor veel CO2 uitstoot, maar dan drie straten verderop in de elektriciteitscentrale.
Terwijl de techniek al jaren zo ver is dat een stevige reductie in CO2 mogelijk is, mits wij de eisen die we aan voertuigen stellen aanpassen.

Muddy Bandit zei:
Ik ben niet negatief hoor, alleen maar realistisch... en daarmee blijven m'n beide beentjes gewoon op de grond. (waar ze ook horen);)

Precies. Bij elk nieuwsbericht steevast het negatieve uitvergroten. Dat is kei-realistisch. Waren we allemaal maar zo.

Oef vervelend hey Nobody als de realiteit je weer voorgeschoteld wordt.
Jij doet steevast het omgekeerde enkel de EV promoten, nee dat is kei realistisch.
Wat jij bezigt is vooral wishful thinking.

Muddy Bandit zei:

Duidelijk en degelijk onderzoek, al geeft het eigenlijk wel aan wat ik al ongeveer verwacht had: leg de plaatjes over elkaar heen voor het totaalbeeld en alles in zo'n dicht bezet gebied kleurt ongeveer oranje/rood.
Ik heb de "bestemmingen" van die locatie in dat blok ook eens even rustig bekeken via google steetview... wat me wel opvalt is dat aan de rode straten ook vrij zware industrie zit, en de gele straten voornamelijk woningen betreft.
En dan wordt het ook wel vrij duidelijk in hoeverre de vervuiling daar op het normale wegverkeer te herleiden is en op de zware bedrijfsactiviteiten met bijbehorend vrachtverkeer en zware machines, logischerwijze is dan ook wel te bekijken waar de meeste milieuwinst eigenlijk te behalen valt.
Wat verder ook goed duidelijk wordt is dat de grove stoffen (roet enz.) wat sneller neerslaan en de lichtere stoffen (gassen) zich wat verder verspreiden, maar dat gegeven heb ik vroeger op de Mavo ook al geleerd in de lessen natuurkunde en scheikunde.

En verder heeft rke het hierboven al prima verwoordt(y), daar denk ik dus precies hetzelfde over.

Muddy Bandit zei:
Aan je volgende post te zien ben je bekend met Google Maps.

Muddy Bandit zei:
Ik heb de "bestemmingen" van die locatie in dat blok ook eens even rustig bekeken via google steetview... wat me wel opvalt is dat aan de rode straten ook vrij zware industrie zit, en de gele straten voornamelijk woningen betreft.
Zoek dan ook eens de vieste straat van Amsterdam centrum op. En zoek daar eens naar de zware industrie. Succes. ;)

Muddy Bandit zei:
En verder heeft rke het hierboven al prima verwoordt(y), daar denk ik dus precies hetzelfde over.
Toch trekt rke een andere conclusie dan jij? :confused:

rke zei:
Kortom: meneer google heeft gemeten dat je beter niet in een drukke straat naast het stoplicht kan wonen. Iets dat mijn onderbuik ook al wist.

Muddy Bandit zei:
Wat verder ook goed duidelijk wordt is dat de grove stoffen (roet enz.) wat sneller neerslaan en de lichtere stoffen (gassen) zich wat verder verspreiden, maar dat gegeven heb ik vroeger op de Mavo ook al geleerd in de lessen natuurkunde en scheikunde.
Goed opgelet. (y)

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Zoek dan ook eens de vieste straat van Amsterdam centrum op. En zoek daar eens naar de zware industrie. Succes. ;)

.... werd direct vervolgd met de opmerking "En dan wordt het ook wel vrij duidelijk in hoeverre de vervuiling daar op het normale wegverkeer te herleiden is en op de zware bedrijfsactiviteiten met bijbehorend vrachtverkeer en zware machines, logischerwijze is dan ook wel te bekijken waar de meeste milieuwinst eigenlijk te behalen valt."
Wel even de zinnen die bij elkaar horen bij elkaar houden a.u.b.;)

Maar heb het straatje in A'dam gevonden, geen zware industrie gevonden, straatje lag ook niet in Oakland, en ook geen vergelijkbare afbeeldingen met meetwaarden van verschillende uitstootstoffen zoals die van Oakland gevonden.... zelfs totaal geen overeenkomst gevonden tussen A'dam en Oakland: niet qua infrastructuur en niet qua bebouwing.
Logischerwijze zou ik dan zeggen dat Oakland in geen enkel opzicht te vergelijken is met A'dam, en dat dus de testresultaten van Oakland ook niet 1:1 op A'dam geprojecteerd kunnen (en mogen) worden.

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Toch trekt rke een andere conclusie dan jij? :confused:

rke zei:

Nee, geen andere conclusies.... rke had namelijk nog aardig wat meer getypt als alleen het regeltje wat jij nu even aanhaalt, dus nu eerst even goed het totale verhaaltje lezen en daarna even gaan begrijpen waar ik precies hetzelfde over denk.
Neemt trouwens niet weg dat ik ook beter niet in een drukke straat naast het stoplicht kan gaan wonen, want mijn onderbuik geeft al aan dat dat veel te veel problemen gaat geven met de ruimtelijke ordening van de omgeving aldaar.:)

Muddy Bandit zei:
Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:

.... werd direct vervolgd met de opmerking "En dan wordt het ook wel vrij duidelijk in hoeverre de vervuiling daar op het normale wegverkeer te herleiden is en op de zware bedrijfsactiviteiten met bijbehorend vrachtverkeer en zware machines, logischerwijze is dan ook wel te bekijken waar de meeste milieuwinst eigenlijk te behalen valt."
Wel even de zinnen die bij elkaar horen bij elkaar houden a.u.b.;)
Haha, nu quote je mij ook niet volledig. Ik haalde dat stukje puur aan omdat je daar in aangaf dat je zelf iets met Google Maps opgezocht had. Daarmee had je mijns inziens ook zelf je antwoord op je eerdere vraag kunnen vinden, die ik daarboven dus aanhaalde... ;)

Muddy Bandit zei:
Maar heb het straatje in A'dam gevonden, geen zware industrie gevonden
Klopt helemaal! En toch is het een vieze straat! Zou dat dan misschien toch iets met het verkeer te maken hebben?

Muddy Bandit zei:
Nee, geen andere conclusies.... rke had namelijk nog aardig wat meer getypt als alleen het regeltje wat jij nu even aanhaalt, dus nu eerst even goed het totale verhaaltje lezen en daarna even gaan begrijpen waar ik precies hetzelfde over denk.
Je schreef toch echt dat je er precies hetzelfde over dacht. :)

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Maar heb het straatje in A'dam gevonden, geen zware industrie gevonden
Klopt helemaal! En toch is het een vieze straat! Zou dat dan misschien toch iets met het verkeer te maken hebben?

Misschien... ik zie massaal op elkaar geplakte ouderwetse hoogbouw die waarschijnlijk ook nog grotendeels voorzien van vele ouderwetse slecht onderhouden gevelkacheltjes en een chronisch gebrek aan levend groen, al die rommel daar had al lang geleden tegen de vlakte gegooid moeten worden en plaats moeten maken voor een fris stuk natuur waar de wind ook weer eens vrij doorheen kan blazen.:)

Maar even zonder gekheid: ik heb geen idee wat het dagelijkse verkeersbeeld daar is en waar dat verkeersbeeld allemaal uit bestaat, uitgaande van jou uitingen zal het aanbod van verkeer daar (net zoals in de meeste vooroorlogse grote steden) fors overbemeten zijn aan de capaciteit waar zo'n omgeving eigenlijk op berekend is en zal dus logischerwijze ook stevig vervuild worden.
Tel daarbij een totaal gebrek aan verkoeling en zuivering door het ontbreken van een fatsoenlijk brokje warmte- en vuilabsorberende natuur en de waarden van luchtvervuilingen stijgen al in een rap tempo tot ver boven hetgeen wat nog als acceptabele norm gesteld wordt.

Muddy Bandit zei:
Misschien... ik zie massaal op elkaar geplakte ouderwetse hoogbouw die waarschijnlijk ook nog grotendeels voorzien van vele ouderwetse slecht onderhouden gevelkacheltjes en een chronisch gebrek aan levend groen, al die rommel daar had al lang geleden tegen de vlakte gegooid moeten worden en plaats moeten maken voor een fris stuk natuur waar de wind ook weer eens vrij doorheen kan blazen.:)
Steden anders inrichten is zeker ook een verbetering. Oude steden plat gooien lijkt mij dan weer een beetje zonde. Overigens is er in Amsterdam na de oorlog (helaas) nog veel gesloopt, onder andere ook in die 'vieze' straten. Rotterdam lag in de oorlog aardig plat, maar is nu ook niet de schoonste stad van Nederland. (Natuurlijk afhankelijk van welke oorlog je bedoelt.) Tegenwoordig lijkt men in Nederland bij nieuwbouw wel voor een wat ruimere opzet te kiezen. In het buitenland zie je nog steden waarin de ene wolkenkrabber naast de andere verschijnt.

Heren,

Het doet toch weinig ter zake of de lokale vervuiling nu gegenereerd wordt door scooterjeugd, zakelijk forenzenverkeer of vrachtverkeer. Waar het om gaat is dat verkeer in het algemeen vervuiling genereert.

Bij drukke kruisingen met stoplichten moet het verkeer tot stilstand komen en weer optrekken. Dat kost veel kracht, veel energie en omdat het leeuwendeel van het wagenpark nog steeds met fossiele brandstoffen rijdt geeft dat lokaal veel verbrandingsresten zoals CO2, roetdeeltjes en andere vervuiling. En iedereen weet dat deze verbrandingsresten zich verspreiden, ze 'verdwijnen' niet direct.
CO2 wordt op den duur afgebroken door planten en roetdeeltjes slaan neer na een lange tijd te zweven (dankzij roetfilters zijn de roetdeeltjes zo klein dat ze heel lang kunnen rondzweven).
Elektrische auto's hebben hierin het voordeel dat ze de productie van vervuiling ergens anders laten plaatsvinden dan lokaal bij die drukke kruising waardoor er beter gefilterd kan worden.

Echter, ik zie de huidige vorm van elektrische auto's niet als zaligmakend. Elektrische auto's lossen het vervuilingsprobleem van de verbranding (CO2 productie) slechts voor een klein deel op. Maar zij creëren wel een groot vervuilingsprobleem bij de fabricage van accu's en eisen bovendien een heftige upgrade van ons elektriciteitsnet.
Het gevaar van een luidkeels geuite stelling dat de elektrische auto een deel-oplossing is voor ons probleem met de wens om voor iedereen een auto beschikbaar te kunnen hebben is dat mensen gaan geloven dat elektrische auto's de ultieme oplossing zijn. Daarnaast neemt de mobiliteit nog steeds rap toe, vooral in de gebieden op de wereld waar de industrialisering nu pas op gang komt. We moeten dus niet lokaal 'bij ons in de straat' denken maar we moeten onszelf bedenken dat de oplossing die we kiezen een oplossing moet zijn die voor een veel grotere groep mensen (en voor enkele tientallen jaren) toepasbaar is - dit in verband met de levensduur van auto's.
Ik roep het nog maar een keer: Als heel China auto gaat rijden hebben we echt een probleem.

Ik zie de moderne elektrische auto ook als een product wat nog steeds voortborduurt op ouderwetse ideeën waarbij vijf mensen in een keer vervoerd moeten kunnen worden in extreme luxe, veiligheid en snelheid. Dat idee is dweilen met de kraan open, we kennen nu alleen technieken die veel energie vragen. Een bijkomend bezwaar is dat elektrische personenauto's inzetten als zakenauto's een investering is die slechts dankzij extreme overheidsbijdrages financieel gezien de moeite waard is. Is het dan wel slim om veel geld van de gemeenschap in zo'n halfbakken oplossing te investeren? Geld wat de gemeenschap toch vroeg of laat zal moeten ophoesten....

Voor het vervoer van werkplaatsen en goederen hebben we nog geen elektrische oplossing die altijd aansluit bij ons werkdagritme van 8 uur per werkdag werken. Voor een enkele vervoerswens zijn de huidige elektrische oplossingen afdoende, maar we moeten wel zo reëel zijn om te beseffen dat elektrisch vervoer nog lang niet altijd aansluit bij onze transportwensen. Misschien moeten we ook eens onderzoeken in hoeverre we het transport wat nu nog niet elektrisch kan kunnen aanpassen zodat de veiligheid van minder goed beschermde voertuigen toch gewaarborgd kan worden. Ik zou dan geneigd zijn te denken aan maximum snelheid reductie, rijbaanbeperking, tachograaf en rijtijdenwet ook voor de kleinere plofvoertuigen. Dat die Ferrari met een begrenzer op 80 km/uur niet meer de ultieme puberaapjesdroom is, het is jammer. Mijn tweetaktracer mag ook niet meer bestaan.

Ik geloof echter wel in de inzetbaarheid van elektrische personenauto's, zeker de wat kleinere modellen. Ik denk dan aan invaliden- en gehandicaptenvervoer en als lokale stadstaxi. Maar die doelgroep zit niet te wachten op airco, houten dashboard, extreme prestaties, leer en dolby surround systemen.

Elektrische rijden vervuilt per km (van bouw tot sloop) minder (TNO rapport https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014-notitie-directe-en-indirecte-emissie-elektr-voertuig_-14072014.pdf )

Maar je ziet in grote steden dat de fiets ook veel poplairder worden en dat men nu met fietsstraten experimenteert (voorbeeld: https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/college/individuele-paginas/pieter-litjens/persberichten/sarphatistraat/).

Tevens zie ik ook steeds meer voorbeelden van elektrische bezorging van goederen: post met elektrische bakfietsen, bezorg supermarkt op elektrische wagentjes, etc. Elektrische goederen vervoer op kortere afstand/in de stad is juist heel geschikt. Je hebt voor korte afstand niet veel bereik nodig, terwijl diesel wagen juist minder goed doen op korte afstand.

RaceChinees zei:
Elektrische rijden vervuilt per km (van bouw tot sloop) minder (TNO rapport https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014-notitie-directe-en-indirecte-emissie-elektr-voertuig_-14072014.pdf )
Mooi, doordacht rapport. De keuze om alleen CO2-uitstoot te vergelijken kan verwarrend werken maar je kan nu eenmaal geen appels met peren vergelijken.
De Nissan Leaf die in dit rapport als referentie gebruikt wordt is een prima auto. Met zijn bereik van 100 km is het voor Joop Doorsnee zelfs mogelijk om woonwerk te rijden en de auto pas thuis, na de boodschappenronde, weer aan de stekker te hangen. Gemiddeld woont de Nederlander slechts 22,6 km van het werk, dus de gemiddelde Nederlander heeft voldoende aan de actieradius.
Toch, 22,6 km is met een elektrische trapfiets ook goed te doen en dat kost nog veel minder energie - en je bespaart een sportschool-abonnement).
Daarnaast moet een accu ook gemaakt worden. De accu's die nu gebruikt worden zijn wat bouw betreft niet milieuvriendelijk te noemen, de delfstoffen geven flink wat verontreiniging. Wellicht dat recycling hier een stevige afname van de vervuiling kan laten zien.

Maar je ziet in grote steden dat de fiets ook veel poplairder worden en dat men nu met fietsstraten experimenteert (voorbeeld: https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/college/individuele-paginas/pieter-litjens/persberichten/sarphatistraat/).

Tevens zie ik ook steeds meer voorbeelden van elektrische bezorging van goederen: post met elektrische bakfietsen, bezorg supermarkt op elektrische wagentjes, etc. Elektrische goederen vervoer op kortere afstand/in de stad is juist heel geschikt. Je hebt voor korte afstand niet veel bereik nodig, terwijl diesel wagen juist minder goed doen op korte afstand.
Voor het stadsverkeer is de (elektrische) fiets, bakfiets of elektrische auto een goed vervoersmiddel. Dieselauto's hebben de warmteproblemen ingebakken in het ontwerp en daarom zijn ze ongeschikt als vervoer alleen in de stad. Benzineauto's kennen in mindere mate dezelfde problematiek waardoor de bruikbaarheid van benzineauto's als stadsvervoer ook eigenlijk nihil is. Menige plofauto is relatief snel naar de sloop gegaan doordat de eigenaar hem alleen in de stad gebruikt heeft.

Het geëxperimenteer met fietsstraten is mij een doorn in het oog. Het verschijnsel fietsstraat is een prima verschijnsel maar er zijn gemeentes die 'er een potje van bakken'. Onoverzichtelijke kruisingen met autoverkeer, stoplichten die altijd op rood staan, achterlangs - sluipdoor paadjes, slecht aangegeven routes en slecht wegdek is 'niet zoals het wenselijk is'. Ik begrijp wel dat ook hier sprake is van een vraag en aanbod spelletje, dus ik hoop op verbetering.
Misschien kunnen verkeersdeskundigen eens een model voor een fiets-snelweg opzetten.

Ze maken echter een fout in dat rapport. Ze hebben het over levenscyclus. Ik neem even aan dat ze daarvoor de industrie standaard voor gebruiken van 350.000 km.

Maar veel auto's worden niet zolang gebruikt. Sommige langer, en het is nog maar de vraag of de accu van een Leaf dat haalt.
De Tesla haalt dat met een zeer knappe 10% gemiddelde degradatie. Das echt heel netjes!
Maar als je in de tussentijd een accu gaat vervangen? Recycling is een mythe namelijk. Die industrie is nog niet goed op​ gang.

Nico GTR zei:
Maar als je in de tussentijd een accu gaat vervangen? Recycling is een mythe namelijk. Die industrie is nog niet goed op​ gang.

Heb je daar ook bronnen voor? Je beweert het namelijk zo stellig dat het me lijkt dat je daar vast goed onderzoek naar hebt gedaan;)

https://group.renault.com/en/news/blog-renault/three-questions-for-nicolas-schottey-head-of-electric-vehicle-batteries-charging-infrastructures-programme/

Roder zei:
Nico GTR zei:

Heb je daar ook bronnen voor? Je beweert het namelijk zo stellig dat het me lijkt dat je daar vast goed onderzoek naar hebt gedaan;)

https://group.renault.com/en/news/blog-renault/three-questions-for-nicolas-schottey-head-of-electric-vehicle-batteries-charging-infrastructures-programme/

Is dit niet het "repurposing" van een accu? Want daar zijn inderdaad veel goede concepten voor. Ook van de kant van Tesla.

Recycling is ook hergebruik. Jij had het over 'recycling is een mythe'...
Als een accu wordt vervangen zijn er meerdere manieren om er voor te zorgen dat het iets anders wordt dan afval. En zoals je ziet; de industrie is best op gang...

Renault zegt bijvoorbeeld letterlijk bij een Zoé/Z.E.:
'Of de batterij nu verhuurd of verkocht is, Renault zorgt voor recycling'.

Daar heb je inderdaad gelijk in! Mythe is ietwat overdreven.

Waar ik het meer over had is dat je een accu sloopt en de afzonderlijke materialen afzonderlijk hergebruikt tot een gloednieuwe accu die je wederom in een auto stopt.
Dat is met name lastig voor de Li-ion die heel gevoelig is en daarbij dus vrij makkelijk kan ontbranden.

Maar verder zijn er wel mogelijkheden voor hergebruik in een ander gebruikspatroon, daar heb je gelijk in.

bron.

Waarbij met name deze passage heel interessant is.
Recent events have caused difficulties with the ideal system on
which future Li-ion recycling could be modeled. The recycling of Li-ion
batteries along with lead–acid batteries is causing trouble at secondary
lead smelters. Many current Li-ion batteries are indistinguishable from
lead–acid batteries on purpose, so their use is transparent for SLIs, motorcycles,
and other applications. However, inclusion of Li-ion batteries
in the input stream of secondary lead smelters has resulted in fires and
explosions [18]. It is unclear what chemical reactions are occurring;
vaporization of the volatile organic electrolytes might be causing the
Li-ion cells to explode

Alles is mogelijk mettertijd, daar geloof ik heilig in. Maar op het moment kun je nog niet zeggen dat het makkelijk is, want die industrie is nog niet voorhanden. Kwestie van tijd, maar nog geen hedendaagse realiteit.

Ben ik niet met je eens, artikel is al drie(!) jaar oud. Dat is inderdaad niet meer hedendaags, inmiddels zijn we al een stuk verder mbt elektrificatie en recycling. Daarnaast zie je bijvoorbeeld dat alleen al Renault recycleprogramma's voor handen heeft, hedendaagse realiteit dus...

https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-heeft-een-fittie-met-verzekeringsmaatschappij-99358

Levensgevaarlijk die autopilot, zelfs de verzekeringsmaatschappij grijpt in :T

Dat lijken me meer onderwerpen voor het grote algemene autonome auto topic en het grote algemene diesel topic.

Hmm ik heb nog niemand gehoord over het ombouwen van een BESTAANDE (afgeschreven) benzine auto naar elektriek. Dan heb je de fabricage investering in materialen en energie al lang gehad en houd je dus een anders weggegooid voertuig functioneel bruikbaar. Sowieso zijn klassiekers wat dat betreft al in het voordeel die gooi je namelijk na 20(?) jaar niet weg, die houd je rijdend.
En het laatste argument dat dan altijd meteen wordt opgeworpen (en waar domme politici altijd zo fijn achteraan lopen) -vieze ouwe stinkoldtimers moeten meteen van de weg- is dan ook ontkracht.
Inderdaad moet de consument dan genoegen nemen met een comfortnivo van enige tijd geleden. Wat mij betreft niets mis mee, 100+ pk in een booschappenautootje is volkomen onzin.

Ik heb zelf net mijn in 1983 gekochte Daf 33 gelelektrificeerd en dat rijdt helemaal prima. Klaar voor weer 30 jaar gebruik want slijten doet dat elektrische spul nauwelijks en je kan minstens 1000x volledig opladen, 2000x als je het een beetje netjes doet. de auto zelf is dermate simpel (volledig mechanisch ook de variomatic) dat die in principe onsterfelijk is. Eindeloos (zelf) te repareren met simpele materialen en gereedschappen, ik doe dat dus al 34 jaar zo.

Volledigheidshalve: je kan natuurlijk ook een recentere afgeschreven auto met meer comfort em veiligheid ombouwen. Kies een relatief lichte wagen met genoeg draagvermogen, mijn accuset weegt 100 kg (bewust beperkt gehouden voor mijn gebruik). er kunnen nog steeds 3 man mee.

Details in de Klassiek&Techniek van deze maand. De RDW had nog geen tijd voor de omkeuring in Lelystad dat duurt nu nog een maand of 2.
Mijn spullenleverancier is Heijnsdijk Electric Cars www.he-cars.com daar staat info over wat je nodig hebt in zon geval. En wat het kost.

@gromsound; mensen zijn nogal gehecht aan comfort en veiligheid. Dus een klassieker is idd leuk maar voor dagelijks vervoer misschien minder geschikt.

dat is zo ja. voor een forenzenritje van 2x20 km en wat lokaal verkeer maakt het m.i. niet zoveel uit.
en een basisauto van zeg 10 of 15 jaar oud is minder verschillend van huidige autos dan dat dafke of een eend.
voordeel van deze route is wel dat je heel veel goedkoper uit bent dan een kant en klare EV. dat begint ergens bij 30k en dan heb je nog maar een smartachtig 2zits gedrocht. ombouw is de helft (of in mijn geval nog minder).

Er zijn er meer die bestaande auto elektrisch maken. De firma Burton heeft er zelfs een als bouwpakket.

https://www.diyelectriccar.com/garage/

en een bekende:

ja leuk forum ik heb me er ook al eens aangemeld met het daf EV33 verhaal:
https://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/introducing-daf-ev33-holland-183298.html

In europa kan je alleen een e-kenteken krijgen als je gebruik maakt van een gecertificeerde ombouwkit ivm de EMC keuring. dat is onbetaalbaar voor enkelstuks. de platte zwarte stuurdoos die iedereen gebruikt (oa in die eenden en burtons) is de enige die heden zon certificaat bezit. alleen sommigen halen de stickers eraf en plakken hun eigen naam erop. Vincent Heijnsdijk is de mede-ontwikkelaar van die doos (made in germany) en certificaathouder. zonder zijn schriftelijke toestemming begint de RDW niet eens aan een keuring. ik vond het als collega ing. wel passend om bij de ''bron'' in te kopen. hij heeft zo ook nog een enkele aanpassing in die e-box voor me geregeld in duitsland, specifiek voor het beoogde variomatic gebruik.

Amerikanen en engelsen zijn goedkoper uit, daar zijn voor 2000 dollar al DHZ sets te koop en dan mogen ze zo gaan rijden... lucky bastards!
doen ze veel met kevertjes en vw bussies. je koopt daar zelfs een ''lege'' porsche speedster replica, bouwt het spul in en presto: elektriek sportwagentje.

gromsound zei:
ja leuk forum ik heb me er ook al eens aangemeld met het daf EV33 verhaal:
https://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/introducing-daf-ev33-holland-183298.html

In europa kan je alleen een e-kenteken krijgen als je gebruik maakt van een gecertificeerde ombouwkit ivm de EMC keuring. dat is onbetaalbaar voor enkelstuks. de platte zwarte stuurdoos die iedereen gebruikt (oa in die eenden en burtons) is de enige die heden zon certificaat bezit. alleen sommigen halen de stickers eraf en plakken hun eigen naam erop. Vincent Heijnsdijk is de mede-ontwikkelaar van die doos (made in germany) en certificaathouder. zonder zijn schriftelijke toestemming begint de RDW niet eens aan een keuring. ik vond het als collega ing. wel passend om bij de ''bron'' in te kopen. hij heeft zo ook nog een enkele aanpassing in die e-box voor me geregeld in duitsland, specifiek voor het beoogde variomatic gebruik.

Amerikanen en engelsen zijn goedkoper uit, daar zijn voor 2000 dollar al DHZ sets te koop en dan mogen ze zo gaan rijden... lucky bastards!
doen ze veel met kevertjes en vw bussies. je koopt daar zelfs een ''lege'' porsche speedster replica, bouwt het spul in en presto: elektriek sportwagentje.

Misschien is het rendabel om voor enkele, slecht ontworpen, plofmotoren ombouwsetjes te maken. Gewoon het hele zooitje in een bouwpakketje zodat je de gehele plofmotor in een keer kan vervangen door elektromotor. In principe kan je met een adaptorplaat en dummy vliegwiel de elektromotor rechtstreeks tegen de bak schroeven. Dan kan je ook nog met het stokje roeren - hoewel dat niet echt nodig is.
Voor de moderne nintendo-based auto's waarbij ABS en traction control computers met het motormanagement communiceren is dummy software nodig. Het oudere spul had deze terugkoppelingen niet, daar is het plofmotor uit, elektromotor in.
Kachel en airco zijn een andere uitdaging, maar de fabrieks-accu-auto's hebben dezelfde uitdaging.

gromsound zei:
dat is zo ja. voor een forenzenritje van 2x20 km en wat lokaal verkeer maakt het m.i. niet zoveel uit.
en een basisauto van zeg 10 of 15 jaar oud is minder verschillend van huidige autos dan dat dafke of een eend.
voordeel van deze route is wel dat je heel veel goedkoper uit bent dan een kant en klare EV. dat begint ergens bij 30k en dan heb je nog maar een smartachtig 2zits gedrocht. ombouw is de helft (of in mijn geval nog minder).

Dat klopt. Ik denk dat het ombouwen van een BMW 5 serie (E60 bijvoorbeeld) met alle elektronica alweer zo moeilijk wordt dat het niet loont. Ondanks alle "moderne" comfort.

Maar het idee is idd wel goed vind ik.

Elektrische auto’s laten rijken lachend rijden.
https://www.ftm.nl/artikelen/elektrische-autos-rijden-op-subsidie-maar-alleen-de-rijken-profiteren?utm_medium=social&utm_source=ftm.nl&utm_campaign=sharebutton

Terug
Bovenaan