Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Dakloos zei:
jan de auto man zei:
Muddy ,

Logisch dat jij die motoren niet voorbij ziet komen die rijden namelijk nog vrolijk door.
Zoveel Honda's/subaru's/Toyota met deze kmstand.
Ook de oude oerdegelijke 1.9 tdi pompverstuiver.
Jan ben jij het?
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/volkswagen-golf-1-9-tdi-2002-1-003-674-km-klokje-rond/

Dit is een mooi voorbeeld hoe je met slecht onderhoud toch ver kan komen. Schokdempers meer dan versleten, remmen moeten gereviseerd worden, aandrijfassen te ver heen voor de oud ijzerboer, roest overal, ophangrubbers vergaan, brandstoflekkage, afdekkapjes en platen missend, rammelend en ratelend... de waslijst is echt erg lang.
Allemaal achterstallig en uitgesteld onderhoud waar een beetje monteur zeker een (of meer) opmerking(en) richting klant over gemaakt zou hebben. Maar er zijn monteurs die alleen in de werkplaats wat voor zich uit mopperen, denkend dat de klant niet van kritiek gediend is.

In het belang van de veiligheid: een paar schokdempers is niet de hoofdprijs, je weet dat als de rubbers kapot gesleten zijn de aandrijfassen heel snel volgen, Uitlijnen zal nog wel mogelijk zijn, nieuwe banden worden nog steeds verkocht, de remmerij moet eens goed en grondig gereviseerd worden en de roest is iets wat lang geleden al aangepakt had moeten worden.

Met alleen het hoog-noodzakelijke lijstje is dit al een mooi voorbeeld van opknappen kost veel meer dan hetgeen je terugkoopt voor de resten plus opknapkosten. Deze auto is inmiddels afgetrapt tot het bot, het is erg hoog tijd te gaan shoppen bij de lokale autohandelaar.
En misschien de houding richting garage/monteur bijstellen of een andere garage zoeken.

rke zei:
Dit is een mooi voorbeeld hoe je met slecht onderhoud toch ver kan komen...

Domweg door blijven rijden met mankementen die voor elke leek al merkbaar zijn vind ik eerder een mooi voorbeeld van een dikke plaat voor de kop en schijt hebben aan een stukje veiligheid.... en dat het nog niet uit elkaar is geploft is een kwestie van puur geluk.

Muddy Bandit zei:
rke zei:

Domweg door blijven rijden met mankementen die voor elke leek al merkbaar zijn vind ik eerder een mooi voorbeeld van een dikke plaat voor de kop en schijt hebben aan een stukje veiligheid.... en dat het nog niet uit elkaar is geploft is een kwestie van puur geluk.

Ja, veilig is iets heel anders.
Maar zelfs met dit extreem slechte onderhoud toch een miljoen weten scoren is een mooi bewijs van de stelling van Jan dat een miljoen km haalbaar is met een auto van rond de eeuwwisseling.
Hoe veel zou mogelijk zijn met het correcte onderhoud?

rke zei:
Muddy Bandit zei:
rke zei:

Maar zelfs met dit extreem slechte onderhoud toch een miljoen weten scoren is een mooi bewijs van de stelling van Jan dat een miljoen km haalbaar is met een auto van rond de eeuwwisseling.

Ik vrees dat je dat moeilijk kunt veralgemenen. Misschien, om ook bij binnen dit onderwerp te blijven, dat dit elektrisch wel nog relatief makkelijk lukt, maar met een ICE luistert onderhoud (warm rijden/voldoende olie/smering) toch wel vrij nauw. Een kapotte schokdemper is wel te vervangen, scheuren in de motor is toch wel een ander verhaal.
Alles kan, maar je snapt wat ik bedoel.

der Magistrat zei:
rke zei:
Muddy Bandit zei:
rke zei:

Ik vrees dat je dat moeilijk kunt veralgemenen. Misschien, om ook bij binnen dit onderwerp te blijven, dat dit elektrisch wel nog relatief makkelijk lukt, maar met een ICE luistert onderhoud (warm rijden/voldoende olie/smering) toch wel vrij nauw. Een kapotte schokdemper is wel te vervangen, scheuren in de motor is toch wel een ander verhaal.
Alles kan, maar je snapt wat ik bedoel.

Hij had inderdaad met 9 ton het carter er onderuit gereden waardoor er nu een ruilmotor in zit.
Dit gepruts heeft ergens een oorzaak bij een monteur en/of klant die zo vrekkig mogelijk zo veel mogelijk kilometers op die teller heeft willen zetten. Ik "doe" normaal gesproken 100.000 tot 200.000 km met een set schokdempers en ik krijg al te horen dat ik ze pas vervang als ze grondig versleten zijn.
Wat ook erg jammer is, de auto zal waarschijnlijk APK goedkeur kunnen krijgen. Ondanks de enorme waslijst aan mankementen.

Ik heb zojuist de netflix documentaire van David Attenborough A life on our planet gezien.
Ik herken heel veel van wat hij in deze documentaire zegt maar ik vind ook dat hij erg mild is met ons to-do lijstje. Zo zegt hij niet een keer echt hardop dat wij onze CO2 uitstoot per direct heftig moeten verminderen en hij zegt ook niets over het vergiftigen van de wereld met plastic en vervuiling. Deze film geeft een soort (onterecht) onderkoeld Brits advies waarbij de tijdlijn die hij schetst heel erg optimistisch is.
Op basis van deze feiten vind ik dat we het onszelf moeten afvragen of een Golfje TDI met 150.000 op de teller weggegooid moet worden en vervangen door een E-Golf of dat we de TDI in goede conditie moeten houden en door moeten trappen tot het miljoen. Bedenk ook dat 1 ton staal omsmelten nog steeds 3 ton CO2 de atmosfeer in doet gooien. (ook als je recyclet moet je nog steeds 1000 kg pisbakken omsmelten en bewerken voor er eindelijk een VW logo op mag).
Reken voor de gein ook eens uit hoe lang die TDI over drie ton CO2 de lucht in gooien doet. Met die achterstand begint een ten onrechte ingeruilde verse accubak.

Wat ook verhelderend kan werken is terugzoeken welke winters heel streng waren. Zoals de winter van 1963, toen er een snelweg over het ijsselmeer liep. Of 1942, toen heel Nederland in oorlog, kou en geeuwhonger leefde.
En kijk eens hoe jouw opa leefde. Halverwege de vorige eeuw was "kamertemperatuur" (de temperatuur waarbij meetinstrumenten geijkt worden) maar 15 graden. Sinds 1980 ~ 2000 is "kamertemperatuur" verhoogd naar 20 graden maar ondanks dat zijn er genoeg mensen voor wie 20 graden een reden is de kachel eens flink op te stoken. Een elektrische kachel geeft goed aan hoe weinig verschil een extra kilowatt stoken geeft.

rke zei:
Muddy Bandit zei:
rke zei:

Daar kun je ook totaal niets zinnigs over zeggen aangezien de motor al vervangen is en de conditie van die originele motor dus ook niet meer te beoordelen valt.
Dat een auto met goed onderhoud een miljoen kilometers mee kan geloof ik best: mits je versleten delen maar tijdig vervangt/reviseert is in theorie bijna alles mogelijk en strand het verhaaltje in de praktijk met het de afweging van het daaraan verbonden kostenplaatje.
Maar dat is wel weer heel wat anders als die beweringen van Jan "Een verbrandingsmotor haalt simpel 1 miljoen km met enkel onderhoud", want dan zou het wegennet wereldwijd nog verzadigd moeten zijn van auto's die met die kilometerstanden nog vrolijk doorrijden.

Muddy Bandit zei:
Daar kun je ook totaal niets zinnigs over zeggen aangezien de motor al vervangen is en de conditie van die originele motor dus ook niet meer te beoordelen valt.
Dat een auto met goed onderhoud een miljoen kilometers mee kan geloof ik best: mits je versleten delen maar tijdig vervangt/reviseert is in theorie bijna alles mogelijk en strand het verhaaltje in de praktijk met het de afweging van het daaraan verbonden kostenplaatje.
Maar dat is wel weer heel wat anders als die beweringen van Jan "Een verbrandingsmotor haalt simpel 1 miljoen km met enkel onderhoud", want dan zou het wegennet wereldwijd nog verzadigd moeten zijn van auto's die met die kilometerstanden nog vrolijk doorrijden.

De motor was nog zo goed dat hij de APK op het gebied van milieu nog doorkwam bij 900.000 km. Welk olieverbruik, geratel, gerammel of gerook bij dat "doorkomen" hoorde, dat weten we uiteraard niet.

Ik ben het wel 100% eens met Jan dat wij tegenwoordig erg makkelijk de auto weggooien. Een normaal leasecontract loopt 5 jaar of 200.000 km. Die grens is er omdat de leasemaatschappij het onderhoud dan niet meer op de cent nauwkeurig in kan plannen en het publiek wil zo'n "oud barrel" niet meer hebben. En als ik dan naar argumenten vraag hoor ik opvallend vaak het woord recyclen.
Staal smelt rond de 1500 graden en om 1000 kg oud ijzer in de vorm van een Golfje te krijgen is erg veel energie nodig. Daarnaast wil je er verf op, je wil plastic in het interieur, je wil lichtmetaal voor het blok en de wielen en nog veel meer spullen die vervuiling op het geweten hebben.
Kijk je in Australie, dan worden auto's met 5, 6 ton op de teller nog gewoon dagelijks verhuurd.

Ik heb zelf genoeg auto's gezien die al halverwege waren. Zelfs voertuigen waarvan je het niet zou verwachten, bij een 900 cc Fiat of een 600 cc Subaru verwacht je geen tellerstand van een paar ton.
Recyclen kan je ook zien als een tweedehandsje gebruiken.

Dat is het consumptiegedrag van de moderne mens, oud of jongbelegen past tegenwoordig niet meer bij de statussymboliek en de angst voor een sporadisch voorkomende "onverwachte" herstelkostenpost wordt tegenwoordig liever afgedekt door jarenlang een stevige vaste kostenpost maandelijks af te tikken.
Persoonlijk ben ik zelf ook niet zo van die wegwerpmentaliteit (de gemiddelde leeftijd van m'n wagenpark is ook ruim 28 jaar en m'n woninginterieur mag inmiddels ook wel retro genoemd worden), zolang iets goed en veilig te gebruiken is en met acceptabele onderhouds-/herstelkosten ook bruikbaar blijft zegt de leeftijd of kilometerstand mij verder niets en is vervanging ook niet in beeld.

Wat auto's betreft is het in Nederland vrij simpel: de apk stelt hier geen reet voor t.o.v. onze buurlanden (als het even niet anders kan koop je een frisse apk zelfs voor € 250,= of andere tegenprestatie als je de juiste connecties weet te vinden), en elke handige hobbybob kan met de meest idiote MacGyver oplossingen en andere lapmiddelen een auto nog wel enigszins rijdend houden.... het is maar net waar je eigen grenzen en normen liggen.

https://www.youtube.com/watch?v=j1mno5vKVaY

Ban on new petrol and diesel cars in UK from 2030 under PM's green plan

New cars and vans powered wholly by petrol and diesel will not be sold in the UK from 2030, Prime Minister Boris Johnson has said. But some hybrids would still be allowed, he confirmed.

It is part of what Mr Johnson calls a "green industrial revolution" to tackle climate change and create jobs in industries such as nuclear energy. Critics of the plan say the £4bn allocated is far too small for the scale of the challenge.
https://www.bbc.com/news/science-environment-54981425

Alhoewel ik best wel fan ben van een elektrische auto vind ik dat ze nu wel heel erg hard van stapel willen gaan lopen.

Je ziet de problemen al ontstaan met laadinfrastructuur en het algehele elektriciteitsnet die dat niet aan kan. Dat gaat alleen maar meer worden. Uiteindelijk onder aan de streep komen we wel met 4 miljard over de brug om KLM niet om te laten vallen.

Nou laat dat vliegen maar eens omvallen inderdaad! Kijk eens hoe het milieu daarvan op gaat knappen. InterEuropees verkeer kan prima met een flink aantal goed uitgedachte HSL lijnen. Weten we al decennia hoe goed dat mogelijk is.

Natuurlijk wil onze roverheid iedereen aan een stekker helpen, past helemaal in de lijn van ontwikkelingen. het is net als met de Vinex wijken : 1 straat om erin te komen en daarna een doolhof van hofjes. Dat gaat straks met de stekkers ook zo : 1 aansluiting die tig keer doorverbonden wordt totdat we erachter komen dat er een beperking aan zit. Dan laten we uit Eindhoven wat knappe kopjes komen en met een mooi praatje vertellen die dan dat er toch maar een energiecentrale bij moet komen.

Elektrisch rijden is leuk voor in de stad en als opvolger van de secretaresse auto maar verder nog niet bruikbaar en veel te duur. Ja de brandstof kostten zijn mischien iets lager maar de andere kosten zijn vele male hoger ( aanschaf, verzekering en straks ook de wegenbelasting) voorlopig rij ik nog wel even door met mijn 48 jaar oude schicht ( met trekhaak)

Masterclass roeptoeteren..

Het is inderdaad extreem optimistisch om dit te zien als iets waar het milieu baat bij heeft.

Stel we gaan dit in Nederland uitvoeren. Dat betekent dat er zeker tien kerncentrales (grote jongens, geen stukje radioactief uranium in de achtertuin) gebouwd moeten worden en dat het elektriciteitsnet in omvang moet vergroten. In Engeland is 30% van de energieconsumptie voor rekening van het verkeer, de industrie pakt ook het nodige Slechts een klein deel van de energie gaat naar woonhuizen.
Daarom zal vooral in woonwijken (een enorme oplaadparkeerplaats direct naast de kerncentrale gaat niet werken) een grote uitbreiding van het net noodzakelijk zijn. Ik gok dat er geen enkele woonwijk gebouwd voor 2010 geschikt is voor dit soort stroomsterktes. Dat betekent wegen open graven, huizen opofferen voor transformatoren, hoogspanningsmasten dichtbij woonwijken en overal laadpalen.
Naast dit alles kent een kerncentrale een opstart- en afkoel tijd. Een gas gestookte centrale zet je simpelweg wat harder en je vangt de piek in de stroom op. Een kerncentrale vraagt veel meer tijd om op te starten en zelfs om uit te zetten. Nu zijn veel centrales al gasgestookt, dus dit is niet meer dan de steenkoolcentrales eerst vervangen en later de gascentrales.

En ja, we kunnen de elektrische auto's als rijdende energievoorraden gebruiken. Natuurlijk laat iedereen de auto overdag thuis of op het werk aan het net aangesloten staan (en we maken het mogelijk elektriciteit uit de auto terug te leveren het net in) en 's nachts zetten we de auto massaal op die grote oplaadparkeerplaats bij de kerncentrale. Zodat de nachtstroom keurig gebruikt kan worden in huis en werk.

Daarnaast willen we in Nederland ook de gaskachel in de ban doen.
Nederland, koperdraadland. Dan hebben we letterlijk het koperdraad herontdekt.

Milieuwinst is sowieso flauwekul van een EV
En idd RKE qua infra structuur echt onmogelijk, hoe gaan mensen laden in steden?? mensen die 10 hoog wonen??
Krappe nieuwbouw waar de auto's beide kanten v/d weg staan geparkeerd en je nog amper tussendoor komt.
Voor je eigenhuis parkeren is al niet eens mogelijk.

Onaardige opmerking weggehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator

jan automan zei:
Milieuwinst is sowieso flauwekul van een EV
En idd RKE qua infra structuur echt onmogelijk, hoe gaan mensen laden in steden?? mensen die 10 hoog wonen??
Krappe nieuwbouw waar de auto's beide kanten v/d weg staan geparkeerd en je nog amper tussendoor komt.
Voor je eigenhuis parkeren is al niet eens mogelijk.

Onaardige opmerking weggehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator

"Milieuwinst is sowieso flauwekul van een EV". Hoop dat je aan de Ring 010 of 020 woont.
"Die dagelijkse linkjes van EV dromer/drammer Breevoort". Primitief. LBreevoort geeft onverstoorbaar feiten.

PS: jan automan, interessante naam:p

Onverstoorbare feiten?? HAHAHA enkel eigen gecreëerde waarheid/feiten van een stelletje drammers zul je bedoelen Hans.

Onverstoorbare feiten?

Ik ken diverse feiten en ik ervaar ze allemaal als onverstoorbaar. Toch is het goed vanuit een feiten, eisen en wensen hoek naar de accubak te kijken in plaats vanuit de hebberige ik-wil-een-nieuwe-auto hoek. Hebberigheid heeft ons nog maar weinig goeds gebracht, nadenken daarentegen heel veel.

tesla-4680-battery-cells-and-pack.jpg

tesla-4680-battery-cells-and-pack.jpg

Tesla Shows First 4860 Cells And Pack Video

Het ziet er indrukwekkend uit, de elektrische stoel is hier niets bij.... maar bij het zien van zoiets bekruipt mij dan toch wel een beetje het gevoel dat ik liever op een dieseltank ga zitten.;)

Als ik wil weten of er een milieueffect is laat ik me niet adviseren door een paar droeftoeters op een forum, maar door een publicatie in een wetenschappelijk blad te lezen , geschreven door een prof van de TU.

Die onwaarheden die hier voorbij komen door een paar boomers, amper te geloven....

McShine zei:
Als ik wil weten of er een milieueffect is laat ik me niet adviseren door een paar droeftoeters op een forum, maar door een publicatie in een wetenschappelijk blad te lezen , geschreven door een prof van de TU.

Die onwaarheden die hier voorbij komen door een paar boomers, amper te geloven....

Tsja, ik zie vaak genoeg publicaties van professoren in wetenschappelijke bladen die elkaar compleet tegen spreken... blijkbaar zitten daar dus ook wel een paar "droeftoeters" tussen.;)
Nu ben ik geen TU-professor maar beschik wel over een redelijke dosis nuchter verstand: ik heb vastgesteld dat als vervoersmiddel de benenwagen nog steeds het beste is voor het milieu, de rest zijn allemaal lapmiddelen waarbij het gemak en comfort voorrang hebben op het milieu.
Tevens heb ik vastgesteld dat het milieu aanmerkelijk veel beter af zou zijn zonder de mensheid, dus feitelijk gezien zijn we allemaal compleet overbodig want we helpen (dankzij onze onstuitbare drang naar luxe en voortplanting) alleen maar het mooie blauwe wereldbolletje in een heel rap tempo om zeep.
Helaas zijn er maar weinig professoren die dat gegeven ook openbaar durven te publiceren, want je zou er zomaar een titel en baan mee kwijt kunnen raken....

Muddy Bandit zei:
Nu ben ik geen TU-professor maar beschik wel over een redelijke dosis nuchter verstand: ik heb vastgesteld dat als vervoersmiddel de benenwagen nog steeds het beste is voor het milieu, de rest zijn allemaal lapmiddelen waarbij het gemak en comfort voorrang hebben op het milieu.
Tevens heb ik vastgesteld dat het milieu aanmerkelijk veel beter af zou zijn zonder de mensheid, dus feitelijk gezien zijn we allemaal compleet overbodig want we helpen (dankzij onze onstuitbare drang naar luxe en voortplanting) alleen maar het mooie blauwe wereldbolletje in een heel rap tempo om zeep.
Helaas zijn er maar weinig professoren die dat gegeven ook openbaar durven te publiceren, want je zou er zomaar een titel en baan mee kwijt kunnen raken....

Volgens mij is de fiets nog beter. Voor minder mensen pleit o.a. de Club van Tien Miljoen.

Club van Tien Miljoen

Mensen zijn de parasieten van de aarde, wij plunderen de aarde als een horde barbaren.

Die publicaties van de TU, heb je daar een linkje (of zo) van?
Ik las een tijdje terug een publicatie van TNO (in mijn ogen ook een instituut wat goede wetenschappelijke rapporten produceert) waarin de titel deed vermoeden dat elektrische auto's veel minder CO2 zouden geven. Maar in de text stond duidelijk dat de randvoorwaarde was dat ALLE elektriciteit van hernieuwbare bronnen zou komen - eigenlijk van bronnen die geen CO2 uitstoten maar in dit verhaal werden dat hernieuwbare bronnen genoemd.
In werkelijkheid wordt slechts 10% van de elektrische energie CO2 vrij opgewekt.

Ik maak graag onderscheid tussen CO2 vrij en CO2 neutraal. Een boom die je vandaag omzaagt om te verbranden geeft nu CO2 wat door de overgebleven bomen weer opgenomen moet worden.

Muddy Bandit zei:

Exact. Wil je het milieu in Nederland verbeteren? Zet dan gewoon 5 miljoen mensen uit. Knapt de boel erg van op. Schonere lucht, lagere prijzen, betere gezondheid....etc etc.

Juliana in de Troonrede van 1950; Nederland is vol (10 miljoen inw).

Zeg dat in het openbaar tegenwoordig en je bent je leven niet zeker....

Exact. Wil je het milieu in Nederland verbeteren? Zet dan gewoon 5 miljoen mensen uit. Knapt de boel erg van op. Schonere lucht, lagere prijzen, betere gezondheid....etc etc.

Beginnen bij de roeptoeterende boomers graag.

Volt zei:
Volgens mij is de fiets nog beter....

Een fiets moet ook eerst geproduceerd worden (dus CO2-uitstoot voor en in de productiefase), de benenwagen heb je bij geboorte meegekregen.;)

Alles wat geproduceerd wordt geeft CO2-uitstoot.
En dat is ook helemaal niet erg zolang het natuurlijke kringloopproces er maar niet mee verstoord wordt: wat uitgestoten wordt moet ook weer vlot opgenomen kunnen worden.
En daar wringt nou juist de schoen, door gebruik van fossiele brandstoffen is de CO2-uitstoot vele malen groter als wat het natuurlijke kringloopproces aan kan en door vergevorderde ontbossing en vervuiling wordt de opnamecapaciteit van CO2 ook nog eens steeds verder beperkt.
Het gaat gewoon dubbelop fout met als gevolg de supersnelle opwarming en vernietiging van ons ooit eens zo mooie blauwe wereldbolletje.
Alle goede bedoelingen en inspanningen ten spijt, maar zoals het nu gaat is het de bekende druppel op de gloeiende plaat en geeft het hooguit een geringe vertraging/uitstel van het afbraakproces die ook al gelijk weer teniet gedaan wordt door de explosieve bevolkingsgroei.
Voor het werkelijke verbeteren van het klimaat en het behoud van ons blauwe bolletje zal er nog veel drastischer ingegrepen moeten worden, en ik heb heel sterk mijn twijfels of de mensheid dit wel aankan.
Maar die mensheid roeit zichzelf uiteindelijk ook wel uit dankzij z'n vernietigende drang naar luxe en comfort, en als het eenmaal zover is dan gaat de natuur zichzelf wel weer opbouwen en reguleren... het mooie wereldbolletje heeft in een heel ver verleden wel meer extreme aanslagen overleeft.

Dat is ook waar.
Om 1 kg staal te smelten, gaat er 3 kg CO² de lucht in. Die fiets van 15 kg geeft bijna 50 kg CO². Die auto van 1500 kg...

Ik las net de opmerking dat er 5 miljoen Nederlanders "weg moeten". Ik zou deze opmerking zelf niet durven maken als je weet dat 10% van de mensen verantwoordelijk is voor 90% van de vervuiling.
3 keer raden welke 10%...

We kunnen er zelf veel aan doen. Moet die spijkerbroek uit (oh jeetje) 2019 of (schrik niet) 2018 echt vervangen worden? Gaan we het laminaatje echt vervangen door PVC of tegeltjes? Is die nieuwe badkamer echt nodig? Moet dat oude barrel voor de deur uit 2015 echt vervangen worden?

Ik heb de indruk dat het niet moeilijk is. Thermostaatje op 15 graden, de fiets afstoffen (ik kreeg recent een fiets waarvan de ketting gewoon vastgeroest was), thuiswerken, boodschapjes en woonwerk met de fiets (mijn schoonzoon heeft zelfs een speciale "bierfiets" voor dronken apen en kratten bier), meubeltjes uit 1960 gewoon blijven gebruiken, kleding kopen naar bruikbaarheid en niet vervangen tot het stuk is, halve dagen gaan werken, niet met de auto maar hardlopend naar de sportschool...

Het is allemaal echt niet moeilijk. Maar we moeten het wel willen.

rke zei:
Ik las net de opmerking dat er 5 miljoen Nederlanders "weg moeten". Ik zou deze opmerking zelf niet durven maken als je weet dat 10% van de mensen verantwoordelijk is voor 90% van de vervuiling.

Bron? Context? Uitleg?

Joris 6091088 zei:
rke zei:

Bron? Context? Uitleg?

Een terechte vraag.

De exacte bron weet ik niet meer maar 10% van de mensen is verantwoordelijk voor 90% van de vervuiling.
Voor CO2 alleen is de verhouding wat gunstiger: de rijkste 10% is verantwoordelijk voor 50% van de CO2 uitstoot - bron.

En als je wil weten hoe de opbouw van broeikasgassen is:

Mensen met een bovengemiddeld inkomen zullen gemiddeld ongetwijfeld wat meer vervuilen dan mensen rond de armoedegrens. Probeer een paar keer vliegen per jaar maar eens te compenseren bijvoorbeeld. De allerrijksten doen daar met een privévliegtuig nog een schepje bovenop. Relateer je het aan auto's, dan kun je maar in één auto tegelijk rijden. Of je dan 1:5 of 1:20 verbruikt en 5.000 km per jaar of 100:000 km per jaar maakt natuurlijk nog wel een verschil.

Maar zover de genoemde cijfers al juist zijn, hebben ze betrekking op de wereld. Dat betekent niet dat deze verhouding 1:1 op NL van toepassing is. De verschillen zijn hier kleiner. Hoeveel procent van NL behoort tot de rijkste 10% van de wereld?

Dakloos zei:
Mensen met een bovengemiddeld inkomen zullen gemiddeld ongetwijfeld wat meer vervuilen dan mensen rond de armoedegrens. Probeer een paar keer vliegen per jaar maar eens te compenseren bijvoorbeeld. De allerrijksten doen daar met een privévliegtuig nog een schepje bovenop. Relateer je het aan auto's, dan kun je maar in één auto tegelijk rijden. Of je dan 1:5 of 1:20 verbruikt en 5.000 km per jaar of 100:000 km per jaar maakt natuurlijk nog wel een verschil.

Maar zover de genoemde cijfers al juist zijn, hebben ze betrekking op de wereld. Dat betekent niet dat deze verhouding 1:1 op NL van toepassing is. De verschillen zijn hier kleiner. Hoeveel procent van NL behoort tot de rijkste 10% van de wereld?

Die vraag kan je zelf ook rechtstreeks aan vriend google stellen.

Bedankt rke!

Niet helemaal direct een antwoord op mijn vraag, maar wel een bevestiging van wat ik al vermoedde:
Quest zei:
Als je als alleenstaande eenverdiener 46.000 euro netto per jaar verdient, mag je je lid van de gelukkige bovenste één procent noemen. Ligt je inkomen iets lager? Je hebt geen klagen. Een alleenstaande eenverdiener met een modaal inkomen (27.500 euro netto) hoort bij de meest welgestelde 3,5 procent van de wereld.

En als je dat niet indrukwekkend genoeg vindt, dan hebben we nog een cijfer voor je. Het meest gewone salaris van Nederland is op internationale schaal een bijzonderheid: maar liefst 24 keer zo veel als het wereldwijde gemiddelde.

L Breevoort zei:
Accu'laden' nu 10x zo snel als tanken:
https://twitter.com/DKurac/status/1330757653383974912

Welke EV voertuigen in China zijn dan geschikt voor batterij wissels?

Wat doen zij daar anders dan dat destijds Better Place wilde doen?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iets anders, iets fossiel :T

Vandaag in het nieuws de start bij de rechtbank van de zaak die Milieudefensie tegen Shell heeft aangespannen omtrent milieuvervuilende activiteiten. Ik hoorde daar het één en ander over op de radio. De kern is (mijn samenvatting) dat Shell dus al 30 jaar geleden wist dat men milieuvervuilende activiteiten deed (invloed op verandering van het klimaat) maar daar toch mee doorgegaan is, blijven investeren in fossiele brandstoffen. Dat is het verwijt dat Milieudefensie maakt en getoetst wenst te hebben.
Begrippen als 'zorgplicht' voor de maatschappij.. en je mag, volgens wetgeving, als bedrijf geen activiteiten uitvoeren waarvan je al wist of kon weten dat die schade aan derden kan toebrengen.

Enfin, bij mij bekroop toch het idee dat de mensen achter Milieudefensie in al die jaren toch ook wel geprofiteerd hebben van die investeringen. Ik bedoel, aardolie is er voor onnoemelijke hoeveelheden toepassingen. Plastic is daar een bekende van.. Nou, men zal als baby toch wel eens aan de speen of een tuitfles gezeten hebben?
Of neem de plastic flapjes om een luier vast te zetten. Onmisbaar. Met dank aan de uitvinder én de olieleverancier, zou ik zeggen. :p

Kortom, hoezo Shell nu op de korrel nemen?
Ja, er zijn dingen fout gegaan, het zal niet allemaal zuiver geregeld zijn in verre landen.. maar nu doen alsof het al 30 jaar foute boel is.. begin dan maar eens die slimme telefoon in te leveren en op de typemachine je pleidooi te tikken, Milieudefensie. o_O

"Bijzonder record voor Efteling: meeste laadpalen in Benelux

De Efteling heeft zestig extra laadpalen geplaatst voor bezoekers met een elektrische auto. Het pretpark zou nu het grootste laadplein van de Benelux hebben. In totaal kunnen 174 elektrische auto’s tegelijkertijd opladen."

https://www.autovisie.nl/nieuws/efteling-laadpalen-benelux/

Interessant artikel dat veel vragen over laden en accu's wegneemt en tegemoetkomt aan opmerkingen van non-believers:
HLN.be zei:
Op weg naar de batterij van morgen: 7 baanbrekende innovaties
Harder. Better. Faster. Stronger. In het jaar waarin het Franse danceduo Daft Punk zijn afscheid aankondigde, werden around the world 7 nieuwe mijlpalen behaald om nieuwe batterijen veiliger, milieuvriendelijker, compacter én performanter te maken. Een overzicht van de innovaties in 2021 die ons een nieuw tijdperk binnenloodsen.

1. Pennsylvania (VS): de warmtebestendige batterij
Oplaadbare lithium-ionbatterijen hebben heel wat pluspunten, maar ook minpunten. Warmte-ontwikkeling, bijvoorbeeld. De batterij kan dan beschadigd raken en aan capaciteit verliezen. ‘Hoe maken we een batterij beter bestand tegen warmte?’, vroegen onderzoekers van Penn State University zich af. Hun antwoord is een batterij die opwarmt tot +/- 60 °C en dan weer afkoelt. Daarvoor zorgt de nikkelfolie aan de minpool van de batterij. Daardoor kan ze tot 1.700 volledige laadcycli aan. Zo is de batterij van een elektrische wagen in amper 10 minuten weer opgeladen. Cool, toch?

2. Brussel: de vaste-stof-EV-batterij
Het Battery Innovation Centre (BIC) van de onderzoeksgroep MOBI (Vrije Universiteit Brussel) is bekend als ‘hotspot’ van batterijonderzoek, onder meer naar vastestofbatterijen. Daarin wordt het vloeibare elektrolyt vervangen door een vast materiaal. Krachtiger, kleiner, veiliger én goedkoper. Daarmee wil MOBI de capaciteit van batterijen voor elektrische auto’s stevig verhogen, zodat het rijbereik van elektrische wagens wordt uitgebreid (tot 800 km en meer), de batterijkosten dalen en elektrische wagens goedkoper worden.

3. Gent: de megabatterij voor energieopslag
Steeds meer natuurlijk opgewekte stroom is afkomstig van zonnepanelen en windmolens, zelfs van de getijden van de zee. Maar waar kun je alle groene stroom die niet meteen verbruikt wordt, opslaan? In superbatterijen, stelt Tesla, dat in 2017 een mega lithium-ionbatterij in Australië bouwde, goed voor 100 megawatt. Daar bleef het niet bij. In 2018 was België aan de beurt, met een even krachtige megabatterij in het Limburgse Dilsen-Stokkem. De eerste in Europa. In 2020 kreeg ook Gent een megabatterij voor de Nieuwe Dokken, die een optimaal beheer van de energiestromen moet voorzien voor een nieuwbouwproject. Er staan nog verschillende andere projecten klaar voor plaatsing in Vlaanderen. Die moeten hoofdzakelijk dienen om de grote schommelingen in ons elektriciteitsverbruik op te vangen en de stabiliteit van het net te garanderen. Dat heet peak shaving.

4. Hasselt en Leuven: de lithium-zwavelbatterij
VITO, UHasselt, IMEC, KU Leuven en EnergyVille zijn volop aan de slag met een veelbelovend nieuw batterijtype: de lithium-zwavelbatterij. Dat is een batterij die geen kobalt en nikkel nodig heeft, toxische materialen waarbij grote hoeveelheden water en energie nodig zijn voor de ontginning ervan. In de plaats daarvan werkt de batterij met zwavel, de op twee na meest voorkomende grondstof op aarde, vaak beschouwd als een afvalproduct. De technologie staat nog niet volledig op punt, maar ziet er wel hoopvol uit. De lithium-zwavelbatterij heeft het potentieel om vijf keer meer energie op te slaan dan de huidige lithium-ionbatterij!

5. Massachusetts (VS): de batterij die CO2 aanzuigt
Een batterij dient niet altijd om apparaten te doen werken of auto’s te doen rijden. Er is er sinds 2019 ook een die CO2 uit de omringende lucht of uit specifieke industriële gassen haalt. Het waren de onderzoekers van het MIT (Massachusetts Institute of Technology) die een electro swing battery ontwikkelden, vergelijkbaar met een stofzuiger. De batterij heeft een bekleding van polyanthraquinone rond haar elektroden. Die coating trekt koolstofdioxide-deeltjes aan, die daarna worden opgeslagen of verder gebruikt. Wetenschappers ontwikkelen nog veel meer toepassingen voor die technologie, en dat is goed nieuws voor een schoner milieu.

6. Illinois (VS): de CO2-concurrent voor lithium-ion
CO2 (koolstofdioxide) speelt nog op een andere manier een rol in de zoektocht naar betere batterijen met méér batterijcapaciteit voor minder gewicht. Lithium-ion krijgt binnenkort stevige concurrentie. Want de combinatie van lithium en CO2 bijvoorbeeld, houdt tot 7 keer meer stroom vast dan de lithium-ionbatterij van vandaag. Probleem is wel dat die CO2 zich vastzet in de batterij, waardoor de capaciteit op den duur vermindert. Een probleem waarin onderzoekers van de Universiteit van Illinois zich hebben vastgebeten. In dit geval zorgde molybdeendisulfide (MoS2) in 2019 voor een bruikbare lithium-CO2-batterij.

7. Israël: EV-batterijen supersnel opladen
In Israël ontwikkelde een start-up (StoreDot) een technologie die de grootste stress van EV-bestuurders kan wegnemen: de beperkte actieradius. Hun systeem kan een lege batterij immers volledig opladen in slechts 5 minuten. Alleen is er nog een lange weg te gaan voor het geïmplementeerd kan worden. De technologie is immers afhankelijk van heel wat andere factoren, zoals aangepaste oplaadpunten, een beter recyclagesysteem en het marktaandeel van elektrische voertuigen.

Puntje 1.
maakt dat er ook geen zorgen meer hoeven te zijn over de levensduur:
bij een laadcapaciteit die een rijbereik van 300 km waarborgt, kan je zo al 510.000 km zorgeloos afleggen en ik vermoed dat met de andere ontwikkelingen de laadcapaciteit enkel zal stijgen.
Puntje 7.
had ik al eens in een apart topic gepost:
Autoweek

iDS zei:
Interessant artikel dat veel vragen over laden en accu's wegneemt en tegemoetkomt aan opmerkingen van non-believers:
HLN.be zei:
Op weg naar de batterij van morgen: 7 baanbrekende innovaties
Harder. Better. Faster. Stronger. In het jaar waarin het Franse danceduo Daft Punk zijn afscheid aankondigde, werden around the world 7 nieuwe mijlpalen behaald om nieuwe batterijen veiliger, milieuvriendelijker, compacter én performanter te maken. Een overzicht van de innovaties in 2021 die ons een nieuw tijdperk binnenloodsen.

1. Pennsylvania (VS): de warmtebestendige batterij
Oplaadbare lithium-ionbatterijen hebben heel wat pluspunten, maar ook minpunten. Warmte-ontwikkeling, bijvoorbeeld. De batterij kan dan beschadigd raken en aan capaciteit verliezen. ‘Hoe maken we een batterij beter bestand tegen warmte?’, vroegen onderzoekers van Penn State University zich af. Hun antwoord is een batterij die opwarmt tot +/- 60 °C en dan weer afkoelt. Daarvoor zorgt de nikkelfolie aan de minpool van de batterij. Daardoor kan ze tot 1.700 volledige laadcycli aan. Zo is de batterij van een elektrische wagen in amper 10 minuten weer opgeladen. Cool, toch?

2. Brussel: de vaste-stof-EV-batterij
Het Battery Innovation Centre (BIC) van de onderzoeksgroep MOBI (Vrije Universiteit Brussel) is bekend als ‘hotspot’ van batterijonderzoek, onder meer naar vastestofbatterijen. Daarin wordt het vloeibare elektrolyt vervangen door een vast materiaal. Krachtiger, kleiner, veiliger én goedkoper. Daarmee wil MOBI de capaciteit van batterijen voor elektrische auto’s stevig verhogen, zodat het rijbereik van elektrische wagens wordt uitgebreid (tot 800 km en meer), de batterijkosten dalen en elektrische wagens goedkoper worden.

3. Gent: de megabatterij voor energieopslag
Steeds meer natuurlijk opgewekte stroom is afkomstig van zonnepanelen en windmolens, zelfs van de getijden van de zee. Maar waar kun je alle groene stroom die niet meteen verbruikt wordt, opslaan? In superbatterijen, stelt Tesla, dat in 2017 een mega lithium-ionbatterij in Australië bouwde, goed voor 100 megawatt. Daar bleef het niet bij. In 2018 was België aan de beurt, met een even krachtige megabatterij in het Limburgse Dilsen-Stokkem. De eerste in Europa. In 2020 kreeg ook Gent een megabatterij voor de Nieuwe Dokken, die een optimaal beheer van de energiestromen moet voorzien voor een nieuwbouwproject. Er staan nog verschillende andere projecten klaar voor plaatsing in Vlaanderen. Die moeten hoofdzakelijk dienen om de grote schommelingen in ons elektriciteitsverbruik op te vangen en de stabiliteit van het net te garanderen. Dat heet peak shaving.

4. Hasselt en Leuven: de lithium-zwavelbatterij
VITO, UHasselt, IMEC, KU Leuven en EnergyVille zijn volop aan de slag met een veelbelovend nieuw batterijtype: de lithium-zwavelbatterij. Dat is een batterij die geen kobalt en nikkel nodig heeft, toxische materialen waarbij grote hoeveelheden water en energie nodig zijn voor de ontginning ervan. In de plaats daarvan werkt de batterij met zwavel, de op twee na meest voorkomende grondstof op aarde, vaak beschouwd als een afvalproduct. De technologie staat nog niet volledig op punt, maar ziet er wel hoopvol uit. De lithium-zwavelbatterij heeft het potentieel om vijf keer meer energie op te slaan dan de huidige lithium-ionbatterij!

Een batterij dient niet altijd om apparaten te doen werken of auto’s te doen rijden. Er is er sinds 2019 ook een die CO2 uit de omringende lucht of uit specifieke industriële gassen haalt. Het waren de onderzoekers van het MIT (Massachusetts Institute of Technology) die een electro swing battery ontwikkelden, vergelijkbaar met een stofzuiger. De batterij heeft een bekleding van polyanthraquinone rond haar elektroden. Die coating trekt koolstofdioxide-deeltjes aan, die daarna worden opgeslagen of verder gebruikt. Wetenschappers ontwikkelen nog veel meer toepassingen voor die technologie, en dat is goed nieuws voor een schoner milieu.

CO2 (koolstofdioxide) speelt nog op een andere manier een rol in de zoektocht naar betere batterijen met méér batterijcapaciteit voor minder gewicht. Lithium-ion krijgt binnenkort stevige concurrentie. Want de combinatie van lithium en CO2 bijvoorbeeld, houdt tot 7 keer meer stroom vast dan de lithium-ionbatterij van vandaag. Probleem is wel dat die CO2 zich vastzet in de batterij, waardoor de capaciteit op den duur vermindert. Een probleem waarin onderzoekers van de Universiteit van Illinois zich hebben vastgebeten. In dit geval zorgde molybdeendisulfide (MoS2) in 2019 voor een bruikbare lithium-CO2-batterij.

7. Israël: EV-batterijen supersnel opladen
In Israël ontwikkelde een start-up (StoreDot) een technologie die de grootste stress van EV-bestuurders kan wegnemen: de beperkte actieradius. Hun systeem kan een lege batterij immers volledig opladen in slechts 5 minuten. Alleen is er nog een lange weg te gaan voor het geïmplementeerd kan worden. De technologie is immers afhankelijk van heel wat andere factoren, zoals aangepaste oplaadpunten, een beter recyclagesysteem en het marktaandeel van elektrische voertuigen.

Puntje 1.
maakt dat er ook geen zorgen meer hoeven te zijn over de levensduur:
bij een laadcapaciteit die een rijbereik van 300 km waarborgt, kan je zo al 510.000 km zorgeloos afleggen en ik vermoed dat met de andere ontwikkelingen de laadcapaciteit enkel zal stijgen.
Puntje 7.
had ik al eens in een apart topic gepost:
Autoweek

Nog een keer Don Quichot spelen:

Puntje 1:
Het feit dat batterijen warm worden is een gevolg van energie die niet gebruikt wordt om de botsdoos te verplaatsen. Dit is gewoon een gevolg van een rendement lager dan 100% bij zowel het laden als het ontladen van de batterij. In vrijwel iedere (zeldzame) berekening die ik gezien heb wordt gesteld dat dit rendement in beide gevallen 100% is. Als dit 100% zou zijn, zou je geen temperatuurverhoging kunnen meten.

Puntje 2:Krachtigere, lichtere, goedkopere batterijen zijn zonder meer nodig voor de EV's. Goed dat er aan gewerkt wordt.

Puntje 3: We kunnen nog maar nauwelijks voldoende elektrische energie opslaan voor een auto. Maar deze ontwikkeling is voor het kleine aandeel elektrische energie afkomstig van zonnepanelen en windmolens van levensbelang. Er zijn nu al woonwijken waar de zonnepanelen de geleverde elektrische energie niet volledig aan het net kunnne terugleveren. Bovendien zijn er diverse soorten elektriciteitscentrales (kernernergie, kolen) die lastig te regelen zijn. Een accuutje van 1.440.000.000 Kwh (24 uur * 600.000 kwh, een Tesla heeft een acuutje van 200 Kwh) kan dat lastige regelen van die ene kolencentrale dan mooi opvangen.

Puntje 4: Er is een complete groep mijnwerker (o.a. in China) die hierdoor werkeloos gaan worden maar wel een langere levensverwachting tegemoet mogen gaan zien. Het is nogal naar als je mag verewachten met 25 lentes al een doodskist nodig te hebben.

Puntje 5: Dat is een prachtige mogelijkheid.
We maken de laatste 200 jaar steeds meer CO2 aan en we zien nu al duidelijk de gevolgen van die global warming. En dat is niet de hele aarde 2 graden warmer, dat is een verandering van het klimaat waardoor klimaten lokaal gaan veranderen. Een landklimaat waar het vroeger een zeeklimaat was, droge gebieden die vroeger genoeg water hadden, vissoorten die uitsterven omdat de voedselstroom voortaan de andere kant uitstroomt, woestijnen waar ooit een bloeiende landbouw was.

Puntje 6: Dit is ook een prachtige ontwikkeling. Hopelijk komt er iets bruikbaars uit - er zijn al heel veel van dit soort beloftes in stilte gestopt (o.a. een accu van papier met een onvoorstelbare verhouding tussen opgeslagen energie en gewicht van de accu).

Puntje 7: Leuk. En bij iedere laadpaal een eigen kerncentrale, natuurlijk. Die 350.000 Watt die nu nodig is voor de allersnelste commerciele laadpalen is al problematisch, welke problemen gaan we tegenkomen bij een 3.500.000 Watt laadpaal? Bijvoorbeeld: hoe sluit ik mijn bolide aan op die draadjes aan die hoogspanningsmast?

En er zijn ook nog enkele punten die hier mee niet beantwoordt worden:

1- Op iedere elektrische auto wordt van meerdere kanten sunbsidie gegeven. Als boekhouder zou ik toch denken dat er een keer een bodem zichtbaar gaat worden van dat subsidiepotje.
2- Nu wordt 90% van de elektrische energie met verbrandingsprocessen opgewekt. Elektrische auto's zullen een substantieel deel boven op de huidige hoeveelheidelektrische energie gaan opeisen. Toch zie ik in vrijwel iedere advertentie voor elektrische voertuigen het verhaaltje dat zo'n ding geen CO2 uitstoot.
Ik denk dat dat alleen waar is als je het elektrische voertuig voor eeuwig stil laat staan.
3- Het elektriciteitsnet in woonwijken is ooit gemaakt berekend op huishoudens die hooguit een paar Kw gebruiken. Straks gaat ieder huishouden een paar elektrische auto's aansluiten (20 Kw per laadpaal), men wil in ieder huis een elektrische warmtepomp (16Kw door die draadjes) en we willen koken met inductie (8Kw). De draadjes in de straat en transformatorhuisjes kunnen dan echt wel een stevige upgrade gebruiken anders is het transformatorhuisje in de straat straks warmer dan jouw woonkamer.
4- Waarom zouden we auto's weggooien die nog goed bruikbaar zijn om vervolgens met vijf tot tien ton CO2 weer een verse botsdoos in elkaar te prutsen? Zelfs Trabant zag dat vlak na WO II al in en gebruikte lompen om een carroserie mee te maken.
5- Waarom rijden wij nog steeds zodanig dat iedere automobilist een kreukelrand van dik duizend kilo nodig heeft? Kan dat niet beter?

Een opmerking In het algemeen: het hele energieverhaaltje van de overheid is een grote rekentruc van het een in megawattjes, het ander in wattjes en het volgende in kilowattjes uit te drukken. Omrekenen is heel eenvoudig en het geeft direct veel meer inzicht.
Bijvoorbeeld: een van de twaalf zonnepanelen op mijn dak levert maximaal 350 Watt. Hoe veel uur duurt het om hiermee de 200.000 wattuur accu van een Tesla op te laden?
Nou, minimaal 200.000/350 is 570 uur fel zonlicht als het rendement 100% zou zijn. .

HLN.be zei:

Ik vraag me hierbij dan wel af wat het werkelijke effect gaat worden op de overmaat van CO2 in ons klimaat.
Het is leuk dat zo'n batterij CO2 opvangt maar waar het uiteindelijk om gaat is hoe die CO2 vervolgens ook heel duurzaam gebufferd gaat worden in ons wereldbolletje... en dus niet hoe die CO2 weer net zo snel vrij gaat komen bij recycling van zo'n batterij.
Gaan we die batterijen (of de koolstof/CO2 die daarin vastgelegd wordt) dan ook duurzaam onttrekken aan ons klimaat?

Moedertje natuur heeft er miljoenen jaren over gedaan om koolstof duurzaam te bufferen in haar schoot in de vorm van olie, steenkool en andere fossiele brandstoffen... wij domme mensenwezentjes hebben die koolstof door verbranding in pakweg 200 jaar weer vrijgelaten in de vorm van CO2 en daarmee moedertje natuur aardig in de war gebracht.
Willen we moedertje natuur helpen door het klimaat weer goed te herstellen dan zullen we toch alle tonnen CO2-uitstoot vanuit de fossiele brandstoffen in de laatste eeuwen weer op moeten vangen en ook duurzaam terug moeten bufferen in een vorm van koolstof, want eerder komt de klimaatweegschaal niet in balans.
Ik heb er persoonlijk niet veel vertrouwen in dat dat de komende eeuw gaat gebeuren door de invloed van mensenwezentjes: de mensenwezentjes zijn nog steeds alleen maar bezig met het (klimaat)tijdrekken en een verdienmodel te maken van het CO2 probleem, dat noemen ze dan wel met mooie woorden "technische innovatie", "klimaatbewust", "duurzaam" , "groen" en noem maar op maar het is en blijft een struisvogelpolitiek met als werkelijke doel de overdadige consumptie (het verdienmodel) in stand te kunnen houden of zelfs te bevorderen.
Het is al leuk als je wel een klein beetje af kunt remmen, maar daar heb je nog helemaal niets aan als je eigenlijk al een noodstop moet maken om ongelukken te voorkomen.... is feitelijk net zoiets als een Tesla uitrusten met de remblokjes van je E-bike en daarbij doodleuk beweren dat het goed gaat, prima werkt en veilig is.

Muddy Bandit zei:
Moedertje natuur heeft er miljoenen jaren over gedaan om koolstof duurzaam te bufferen in haar schoot in de vorm van olie, steenkool en andere fossiele brandstoffen... wij domme mensenwezentjes hebben die koolstof door verbranding in pakweg 200 jaar weer vrijgelaten in de vorm van CO2 en daarmee moedertje natuur aardig in de war gebracht.
Willen we moedertje natuur helpen door het klimaat weer goed te herstellen dan zullen we toch alle tonnen CO2-uitstoot vanuit de fossiele brandstoffen in de laatste eeuwen weer op moeten vangen en ook duurzaam terug moeten bufferen in een vorm van koolstof, want eerder komt de klimaatweegschaal niet in balans.
Ik heb er persoonlijk niet veel vertrouwen in dat dat de komende eeuw gaat gebeuren door de invloed van mensenwezentjes: de mensenwezentjes zijn nog steeds alleen maar bezig met het (klimaat)tijdrekken en een verdienmodel te maken van het CO2 probleem, dat noemen ze dan wel met mooie woorden "technische innovatie", "klimaatbewust", "duurzaam" , "groen" en noem maar op maar het is en blijft een struisvogelpolitiek met als werkelijke doel de overdadige consumptie (het verdienmodel) in stand te kunnen houden of zelfs te bevorderen.

Er is geen 'grote wereldleider' die het systeem van consumeren even op halt zet.
Een pandemie doet nog moeite om de bevolkingstoename af te remmen maar ook daar weten de mensen een mouw aan te passen.
Dus dan moet je blij zijn met alle ontwikkelingen die bijdragen om het onevenwicht af te remmen en er misschien toe leiden dat er wel een lange termijnsoplossing gevonden wordt (ik zal het zo vaal verkrachte 'duurzaam' maar niet gebruiken).
Als dat allemaal niet helpt, zal moeder aarde dat wel op de mens afreageren met mooie zaken als stormen en overstromingen.

iDS zei:
Muddy Bandit zei:

Er is geen 'grote wereldleider' die het systeem van consumeren even op halt zet.

Dat is helaas een opmerking waar ik het 100% mee eens kan zijn.
Maar jij zegt dus ook dat mensen zo onvoorstelbaar dwaas zijn om het eigen nest zodanig te vervuilen dat we er zelf aan dood gaan...

Is dat de luxe van een vers stukje blik uit Modena waard?

De gehele wereldeconomie draait als een tierelier op ons consumptiegedrag, en de mensheid is in de afgelopen 150 jaar wel zo gemanipuleerd dat materieel bezit en status inmiddels al het meest belangrijke in het leven is geworden.
Grotendeels van ons leven werken we ons de rambam richting een burn-out om in pakweg 50 jaar maar zoveel mogelijk bezittingen, gemak en status te kunnen vergaren/af te betalen, en dit gedrag wordt ook nog eens stevig gestimuleerd door je directe omgeving, de financierende instanties, de overheid en noem maar op.
Al die hebzucht vreet echter grondstoffen en energie en veroorzaakt tevens een grote afvalstroom die nogmaals een hoop energie vreet en vervuiling oplevert, en hiermee blijven we dus maar doodleuk bezig om achteraf proberen de veroorzaakte problemen weer op te lossen in plaats van vooraf de problemen te voorkomen.
Kortom de milieuschade blijft echt wel gewaarborgd zolang ons consumptiegedrag niet drastisch gaat veranderen, de milieuschade zal zelfs wel blijven groeien dankzij een alsmaar sterk toenemende populatie mensjes die ook allemaal bezit, gemak en status willen vergaren.
En dan is het best wel leuk dat de techniek inmiddels al zover is gevorderd dat bijvoorbeeld onze wasdrogers al zeer energiezuinig zijn en gevoed worden door met zonnepanelen opgewekte energie, maar mijn nuchtere boerenverstand vertelt mij dat het ouderwetse waslijntje precies hetzelfde eindresultaat geeft tegen een veel geringere ecologische voetafdruk.
Hoeveel ton CO2-uitstoot zouden we jaarlijks al heel simpel kunnen voorkomen door wereldwijd al die wasdrogers uit te bannen????

Misschien dat het ooit nog wel eens gaat veranderen als we ons eenmaal verplicht in een astronautenpak moeten kleden ter bescherming tegen een inmiddels vijandig geworden milieu, al heb ik zelf een sterk vermoeden dat de modewereld dan ook wel weer in gaat spelen op het consumptiegedrag door hippe wegwerp astronautenpakjes te produceren.
De milieuschade is er immers toch al, en daar hebben we al geleerd om mee te leven.... ons wereldbolletje is gewoon een wegwerpproduct geworden.

Klimakommissar Timmermans setzt sich durch: Die Europäische Kommission will Hersteller zu einem schnellen Umstieg auf das Elektroauto zwingen. Das 2035-Ziel steht jedoch unter einem Vorbehalt.
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/auto-verkehr/co2-ausstoss-keine-autos-mit-verbrennungsmotor-ab-2035-in-eu-17436618.html?GEPC=s3

Ik heb ook geen wasdroger. Droogt prima op een rekje op zolder. Op een mooie zonnige dag zelfs in een paar uur in de tuin.

Voor een 2 persoons huishouden kan dat ook prima. Meerpersoons met jonge gezinsleden.. denk dat je dan wel een wasdroger als een noodzakelijk apparaat in deze tijd vind.

Durashift zei:
Voor een 2 persoons huishouden kan dat ook prima. Meerpersoons met jonge gezinsleden.. denk dat je dan wel een wasdroger als een noodzakelijk apparaat in deze tijd vind.

Noodzakelijk is in dat opzicht wel vrij betrekkelijk, je kunt het beter gemakkelijk noemen.
Ik heb nog nooit zo'n ding in huis gehad, m'n kinderen hebben het van geboorte tot verlaten van het nest ook prima overleefd zonder zo'n ding en we hebben nooit een gebrek gehad aan schoon en droog textiel.

Noodzakelijk...

Al in 1990 had men het over consuminderen. We strooien heel kwistig met energie, vervangen energievretende botsdozen door botsdozen die een fractie minder (dat hoop ik) energie nodig hebben. En dat vervangen kost weer zo veel energie dat er bijna 5 ton CO2 in de atmosfeer terecht komt en Chineesjes letterlijk het loodje leggen. Bovendien wordt nu al 90% van deze energie opgewekt met verbrandingsprocessen en we vragen straks nog meer energie om energie van verbrandingsprocessen om te zetten naar energie uit .... verbrandingsprocessen, misschien?

Of gaan we toch nucleair knutselen?

De zin ontgaat mij.

Terug
Bovenaan