Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Durashift zei:
NOS correspondent in Frankrijk heeft een reportage gemaakt over de laadperikelen van Nederlandse vakantiegangers in Frankrijk.

https://nos.nl/video/2437948-met-laadstress-naar-je-vakantieadres-ze-lopen-hier-erg-achter

In het midden van Frankrijk schijnt het aanbod van (werkende) laadpunten het minst te zijn.
Zwak vind ik dat de rapportage gedaan werd in een benzine auto. Ik kreeg het gevoel dat de correspondent zelf nog niks met een EV had. Een zeakke raportage did.

Inderdaad, zo een reportage slaat eigenlijk nergens op. Nogal simpel om onderweg wat reacties te filmen en dat te koppelen aan een kaartje met getallen.

Ik heb maandenlang zitten twijfelen om een EV of een PHEV te kopen en ben toch voor de PHEV gegaan. Ik woon zelf in Antwerpen en de laadinfra hier in Belgie is alles behalve goed.

Ik denk, na alles wat ik heb gelezen en gezien dat EV rijden vooral leuk is in Nederland en Noorwegen waar de laadinfra zeer goed is, maar daarbuiten loop je al snel tegen problemen aan, zeker wanneer ja naar wat meer onorthodoxere bestemmingen rijdt.

Persoonlijk denk ik dat het allemaal te snel gaat, we moeten allemaal elektrisch rijden maar de infra is er nog lang niet klaar voor. Dus over een jaar of 5, als deze is afgeschreven ga ik nog eens herevalueren.

Ik heb nu een rav4 phev besteld, die gaat nog altijd 75 km elektrisch dus de meeste van mijn ritten kan ik altijd nog elektrisch doen maar dan lekker zonder de stress van het zoeken naar een laadpunt en ook met vakanties geen probleem :)

Het grote nadeel aan PHEV's vind ik dat je de auto nog steeds moet onderhouden zoals vrijwel elke ICE auto; filters, vloeistoffen, bougies, riemen, spanners en pakkingen noem maar op.

Nu is 75 km range met een PHEV zeker niet slecht, maar met een slechte laadinfra wil je juist een fikse actieradius. Mijn Tesla heeft een actieradius van zo'n 525 km, dat betekent dat je 7 maal zo vaak zou moten laden met de PHEV om het elektrisch rijden optimaal te benutten. Ik snap dus nooit zo goed wanneer mensen zeggen dat ze een PHEV kopen omdat ze niet makkelijk kunnen laden; één keer per week laden lijkt mij nochtans veel praktischer dan zeven keer ;)

En de laadinfrastructuur is niet alleen in Nederland en Noorwegen goed; ik ben van Finland naar Luxemburg gereden en geen centje pijn. Allicht is het Tesla supercharger netwerk het beste in de wereld, dus je zit wel een beetje aan dat merk vast alhoewel ze in steeds meer landen ook andere EV's toelaten op het netwerk.

Oh nog een leuk feitje: toen ik deze zomer bij mijn ouders verbleef (Putte) heb ik gretig gebruik gemaakt van de supercharger bij Novotel Antwerpen (afrit Ekeren) ;)

Maar een PHEV is hoedanook een stap in de goede richting en de RAV4 lijkt me een fijne auto, veel plezier ermee (y)

Martijn 9193164 zei:
Ik heb maandenlang zitten twijfelen om een EV of een PHEV te kopen en ben toch voor de PHEV gegaan. Ik woon zelf in Antwerpen en de laadinfra hier in Belgie is alles behalve goed.

Ik denk, na alles wat ik heb gelezen en gezien dat EV rijden vooral leuk is in Nederland en Noorwegen waar de laadinfra zeer goed is, maar daarbuiten loop je al snel tegen problemen aan, zeker wanneer ja naar wat meer onorthodoxere bestemmingen rijdt.

Het belangrijkste is de voorbereiding. Dus apps waarmee je goed een route/laadstops kan plannen en laadpassen.

Carfanatic zei:
Martijn 9193164 zei:

Het belangrijkste is de voorbereiding. Dus apps waarmee je goed een route/laadstops kan plannen en laadpassen.

Ik zag iemand die had 6 laadpasjes en had er 4 nodig gehad op vakantie. Dan heb je nog dat je rekening moet houden met je accu, niet boven 80% laden niet onder 20 laten komen. Dan moet je nog je route en laadstops plannen inderdaad, maar als daar iets mis gaat loop je al snel weer achter de feiten aan. Bijv defecte palen of pasje dat niet wordt geaccepteerd.

Terwijl met ICE stop je bij de pomp, 3 minuten tanken en je kunt weer 800 km zonder ergens over na te hoeven denken. Dat is toch wel een extreem groot voordeel nog altijd.

Daarom denk ik dat phev momenteel de beste keuze is. Thuis lekker op stroom rijden en verdere afstanden op benzine.

MCW 84 zei:
Beste is nog altijd normale hybride. Altijd zuinig, betrouwbaar en niet te complex.

Eens, alhoewel een kleine kanttekening dat Toyota wel echt heer en meester is op dat vlak en ik zonder enige twijfel blindelings ook een PHEV van dat merk zou durven te kopen.

Maar wanneer je niet van plan bent om 7 dagen per week te stekkeren met je PHEV had je onderaan de streep beter een gewone hybrid kunnen kopen. En als je dan toch voornemens bent om 7 dagen per week te stekkeren had je beter een full EV kunnen kopen.

Dat filmpje hier bovenaan de pagina laat nog eens duidelijk zien waarom Tesla op dit moment de enige valide keuze is in dit segment. Geen 6 pasjes nodig en volgens mij zag ik in dat filmpje tussen al die EV's met laadperikelen slechts één verdwaalde Tesla, de rest staat zonder gehannes gewoon lekker aan de supercharger ;)

Dat filmpje hier bovenaan de pagina laat nog eens duidelijk zien waarom Tesla op dit moment de enige valide keuze is in dit segment. Geen 6 pasjes nodig en volgens mij zag ik in dat filmpje tussen al die EV's met laadperikelen slechts één verdwaalde Tesla, de rest staat zonder gehannes gewoon lekker aan de supercharger winking smiley

Als Tesla straks alle superchargers beschikbaar maakt voor andere merken verdwijnt ook dat exclusieve voordeel.

Voor de lange ritten is een ICE wel lekker. Binnenkort weer een lang weekend naar Duitsland, 700km enkele reis. Als ik een EV had, dan zou ik dat niet doen.
De EV als tweede auto hier werkt echt top. Zojuist even wat doen een dorp verderop, dan pak ik die mee.
Dat mist wel in het beleid: echt niet elke auto hoeft op stel en sprong door een EV vervangen te worden, er zijn genoeg auto's die binnen Nederland blijven en vervangen kunnen worden door een EV. Maarja, dan moet het hele 'subsidie' model op de kop. Daarnaast zijn er gewoon te weinig kleine EV's. Vervang elke oude A- en B- segmenter door een e-up of ZOE en je maakt beste stappen, zeker in de stad. Er is voor bedrijven/ZZP-ers als maaltijdbezorgers en postbezorgers te weinig stimulatie om voor een EV te gaan. Wil je de leefomgeving verbeteren, dan moeten daar ook serieuze stappen gezet worden.

Carfanatic zei:
Martijn 9193164 zei:
(..)

Ik heb vanavond, in de snackbar, de ANWB Kampioen van deze maand gelezen. Die hadden ook een tips en trics artikel voor EV laden in het buitenland. Het begint al met dat je niet op de bonnefooi kan reizen..want je moet immers een laadplan maken, zeker als je genoodzaakt bent op de drukke reisdagen te reizen, zoals zovelen dat nog moeten doen.

Verder de tip op tussen de 40 - 80 % te laden / ontladen. Dan heb je kortere laadstops (batterij doet het vullen sneller dan van 20 naar 80 / 90 procent én houdt je het laadpunt minder lang bezet voor de andere reizigers.
Mooi idee.. maar met een range van 40 % gebruik heb je wel een verdomd zuinige EV op snelwegtempo nodig om nog een beetje kilometers weg te vreten, volgens mij.

Het gastgebruik dat door Tesla is opengesteld in o.a. NL en Frankrijk (niet Duitsland) werd ook genoemd.. maar is een gunst en geen zekerheid.

Al met al.. zo'n artikel doornemend zou mij de moed ontnemen om een lange EV trip voor de vakantie te maken in het hoogseizoen.

Durashift zei:
Al met al.. zo'n artikel doornemend zou mij de moed ontnemen om een lange EV trip voor de vakantie te maken in het hoogseizoen.

Kom op zeg, een vakantie mag toch wel een beetje een avontuur zijn :D

Avontuur kan je op verschillende manieren invullen.
Nou heb ik niet zo'n avontuurlijke inborst.. dat moet ik toegeven.

In datzelfde nummer staat ook een artikel met drie mensen die een grote, speciale, reis naar verre oorden per voertuig gaan maken. Een stel gaat per Skoda EV naar Afrika en gaat de Lightyear methoden toepassen; stroom laden dmv zonnepanelen. Slapen in een daktent.
Je moet het maar willen.. ik kies dan liever voor een glamping :T

Ook met een benzineauto kan het af en toe spannend zijn wanneer de range snel afloopt met een caravan achter de auto.

Zadelsnuiver zei:
Maar wanneer je niet van plan bent om 7 dagen per week te stekkeren met je PHEV had je onderaan de streep beter een gewone hybrid kunnen kopen. En als je dan toch voornemens bent om 7 dagen per week te stekkeren had je beter een full EV kunnen kopen.

Daar heb je inderdaad een punt. Wij laten onze PHEV elke minuut dat we thuis zijn. Wij zouden best met een pure elektrische auto afkunnen (als tweede auto). Maar toen we Twixin's auto kochten waren we niets eens op zoek naar een hybride, laat staan volledig elektrisch.

Twix zei:
Ook met een benzineauto kan het af en toe spannend zijn wanneer de range snel afloopt met een caravan achter de auto.

Zadelsnuiver zei:

Daar heb je inderdaad een punt. Wij laten onze PHEV elke minuut dat we thuis zijn. Wij zouden best met een pure elektrische auto afkunnen (als tweede auto). Maar toen we Twixin's auto kochten waren we niets eens op zoek naar een hybride, laat staan volledig elektrisch.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de auto die je wilt helemaal niet als EV bestaat maar wel als PHEV, en in zo'n geval heb ik niets gezegd natuurlijk (y)

Dat soort tank"probleempjes" hadden we in de jaren '70/'80 ook al toen we nog lpg-gestookt door heel Europa trokken.
Het was in diverse landen af en toe even zoeken om een tankplek te kunnen vinden, ik heb destijds vaak genoeg bij een dakdekker of gasflesvulstation op een afgelegen industrieterrein de tank weer vol moeten (laten) gooien i.p.v. bij een tankstation.
Maar het heeft me nog nooit beperkt om op de plek van bestemming aan te kunnen komen.

Twix zei:

Ik heb in Frankrijk zelfs zonder caravan meegemaakt dat tanken waar je maar wilt niet zo vanzelfsprekend is. De meeste tankstations zijn bij de supermarkten en die zijn zo goedkoop dat ze veel reguliere tankstations hebben weggeconcurreerd. En als je dan op de dag reist dat de winkels dicht zijn (en die zijn vaak ook op zondagmiddag dicht) dan kan het in sommige regio's heel uitdagend worden om je tank vol te gooien.

Carfanatic zei:
Durashift zei:

Kom op zeg, een vakantie mag toch wel een beetje een avontuur zijn :D

Niet met 3 kinderen in de wagen ;)

Zadelsnuiver zei:
MCW 84 zei:
Beste is nog altijd normale hybride. Altijd zuinig, betrouwbaar en niet te complex.

Eens, alhoewel een kleine kanttekening dat Toyota wel echt heer en meester is op dat vlak en ik zonder enige twijfel blindelings ook een PHEV van dat merk zou durven te kopen.

Dat filmpje hier bovenaan de pagina laat nog eens duidelijk zien waarom Tesla op dit moment de enige valide keuze is in dit segment. Geen 6 pasjes nodig en volgens mij zag ik in dat filmpje tussen al die EV's met laadperikelen slechts één verdwaalde Tesla, de rest staat zonder gehannes gewoon lekker aan de supercharger ;)

Ik had liever ook de gewone rav4 hybrid gekocht, maar plugin heb je zakelijk allerlei belastingvoordelen en subsidies. Ook al kan ik thuis dus niet laden je wordt eigenlijk gedwongen de phev te kopen.

"DAF Trucks is begonnen met de uitlevering van zijn zero emission LF Electric distributietrucks voor stedelijke toepassingen. De eerste DAF LF Electric is bestemd voor de Nederlandse logistieke dienstverlener Nabuurs, die de truck gaat inzetten voor bevoorrading van horecazaken van Bierbrouwerij AB InBev in Groningen."

DAF-starts-delivery-of-fully-electric-LF-Electric-01-1024x682.jpg

https://www.ttm.nl/management/transportbedrijven/daf-levert-eerste-lf-electric-aan-nabuurs/147805/

Durashift zei:
(..). De Mia electric is het immers al niet gelukt. :(

Ik kom er, bij toeval eigenlijk, zojuist achter dat er een revival van de MIA Electric aanstaande is. :LOL:

https://fox-em.com/MIA-New/#newmia

MIA_PASS_01-uai-720x405.jpg

Ik ben benieuwd of het ditmaal een wat langer leven beschonken is.

Ik gebruik dit topic maar even:

Hebben jullie weleens een elektrische auto (volledig EV) die gestrand is, naar een parkeerplaats geduwd?

Ik wel, vanmiddag en ik niet alleen.. maar uiteindelijk vijf volwassen die hun krachten erop loslieten.. én toch kwam er maar weinig gang in.
Mini weegt 1340 kilogram, zag ik net hier in de Carbase.
Nou, ik heb in mijn jongere jaren wel aan Citroën XM's geduwd en getrokken, met z'n tweeën of drieën deden wij dat vlotjes. Een XM weegt zo'n 1400 kilograms.

Nu was de Mini in storing, want de remlichten gingen aan en uit.. waardoor ik dus eerst dacht dat de bestuurster de voet nog op de rem had staan. Was niet zo.

Kennelijk heb je veel kracht nodig om door de elektroaandrijving heen te duwen, ook al staat de auto in N. ?

Durashift zei:
Ik gebruik dit topic maar even:

Hebben jullie weleens een elektrische auto (volledig EV) die gestrand is, naar een parkeerplaats geduwd?

Ik wel, vanmiddag en ik niet alleen.. maar uiteindelijk vijf volwassen die hun krachten erop loslieten.. én toch kwam er maar weinig gang in.
Mini weegt 1340 kilogram, zag ik net hier in de Carbase.
Nou, ik heb in mijn jongere jaren wel aan Citroën XM's geduwd en getrokken, met z'n tweeën of drieën deden wij dat vlotjes. Een XM weegt zo'n 1400 kilograms.

Nu was de Mini in storing, want de remlichten gingen aan en uit.. waardoor ik dus eerst dacht dat de bestuurster de voet nog op de rem had staan. Was niet zo.

Kennelijk heb je veel kracht nodig om door de elektroaandrijving heen te duwen, ook al staat de auto in N. ?

Moeilijk om zo te zeggen van afstand maar het is best goed mogelijk dat de storing dit ook beïnvloed. Als een elektrische auto geduwd wordt is er een kans dat er stroom opgewekt wordt en dat wil je niet altijd hebben. - bv als er een hoogspanning storing is. Er is dus een regeling aanwezig om in sommige situaties te voorkomen dat er stroom wordt opgewekt. Tegelijk is er ook een regeling dat er in de N stand (die bestaat niet zozeer als in een versnellingsbak maar is een stand in de motorregeling) zo min mogelijk weerstand wordt gemaakt door de motor. Er zijn dus storingen of combinaties van storingen mogelijk in de inverter en eventueel in combi met hoogspanning circuit waardoor de motor veel weerstand blijft geven.
Ik ben met mijn EV weleens door zo'n getrokken wasstraat gegaan en dat werkt prima in de N stand.

PS: als een auto op de rem staat krijg je hem zelfs met 5 man nog niet aan het rollen - althans zo zou het moeten zijn.

^^ Dank voor je toelichting.

Qua rem dacht ik meer aan lichtjes pedaaldruk gevend zodat de remblokken nét langs de schijven slijpen.
Handrem stand zal inderdaad geen beweging opleveren.

Ik kwam van de week een BYD bestelauto tegen, in de kleuren van PostNL, in Utrecht (Uithof / Science Parc).

Dat moet dan de NV-200 ETP3 eVAN zijn.

byd3-590x376.jpg

Bon:

https://www.bestelauto.nl/nieuws/bluekens-ev-is-eerste-byd-dealer-in-nederland/20894/

** nog maar even een schopje **
Weet niet zo goed of er een beter draadje voor is.. maar in het kader van 'elektrisch rijden is niet altijd goedkoop..' hoorde ik vandaag tijdens Somertijd op radio 10 het verhaal dat één van de sidekicks een elektrisch aangedreven Peugeot rijdt. In eigendom.. Welk type is mij niet bekend.. máár het probleem met zijn auto zat 'm in de laadmodule. Die was naar z'n grootje, dus was zijn batterijpakket niet oplaadbaar. Bleek dat de auto nét iets ouder dan 24 maanden is.. dus uit de standaard fabrieksgarantie.

Kosten voor een nieuwe laadmodule: € 4500, inclusief montage. :eek:

Uiteindelijk neemt Peugeot de helft van dit bedrag voor hun rekening en wordt de auto momenteel gerepareerd bij de dealer, begreep ik.
Dat er wat media aandacht voor was (het was vorige week ook al enige keren in hun uitzending maar ik kreeg nét niet alle details steeds mee) zal ook wel geholpen hebben.

Waardoor die laadmodule (ik neem aan dat het dan de hele unit met de stekkeraansluiting betreft?) kapot is gegaan, vertelt het verhaal (nog) niet.
Kán dit door een bedieningsfout gegaan zijn OF een piekspanning?

In ieder geval.. zou je niet mogen verwachten dat zo'n unit wat langer ongestoord mee kan gaan? Beroep op non-conformiteit zinvol?

Er wordt altijd veel nadruk op garantietermijnen van de batterij gelegd.. maar als zo'n laadunit ook een kritiek onderdeel blijkt te zijn bij bepaalde EV's.. dán lijkt mij daar een verlengde garantieperiode voor de eigenaren ook wel handig.

Het lijkt mij wel dat je mag verwachten dat dat ding langer mee gaat. Even afhankelijk natuurlijk van de kilometerstand, bedoel 50dkm of 500dkm is natuurlijk nogal een verschil in wat je mag verwachten.
Ik ga daar niet vanuit en ik denk dat je je wel op de non conformiteit dan beroepen.

Imho is het compleet onacceptabel dat er nog fabrikanten zijn die slechts 2 jaar garantie geven, ik snap werkelijk niet hoe dat nog kan bestaan terwijl de concurrentie daar een veelvoud van biedt. Dit lijkt me overduidelijk een non-confirmiteit situatie tenzij je duidelijk aan kunt geven dat er opzettelijk is gestunt met het opladen cq iemand hardhandig geprobeerd heeft de stekker tijdens het laden te ontkoppelen oid.

De On-board Charger wil nog weleens gecombineerd zijn met de inverter. Je kan namelijk bepaalde onderdelen van de inverter en de motor ook gebruiken in het wisselstroom-gelijkstroom process voor het opladen en dat scheelt dus weer extra onderdelen. Nadeel is natuurlijk dat het wel duurder is wanneer het vervangen moet worden.
Over het algemeen zijn deze chargers behoorlijk robuust aangezien er diverse NEN, ISO en andere normen voor zijn en waar ze op getest moeten worden - voor een fabrikant een hoop werk want zelfs in de EU is elk land net wat anders. Die normen komen uit de elektrotechniek waar ook huizen aan moeten voldoen (zit dus wel wat ervaring achter). Of jouw huis ook voldoet aan die normen wil nog weleens de vraag zijn.. Ik kan me voorstellen dat een fabrikant bij zo'n geval als voorwaarde stelt dat de thuislaad installatie wordt nagekeken door een elektricien. Publieke laders zijn immers professioneel aangelegd altijd dus daar mogen ze niet zomaar aan twijfelen.

Maar goed; zo nu en dan gaat er weleens eentje stuk. Net als elk ander onderdeel in de auto kan het zijn dat er een onderdeel bijzit wat het spontaan begeeft. Er zijn nu eenmaal veel onderdelen en nog veel meer auto's dus het is een kwestie van statistiek. Maar daar heb je garantie voor.
Inmiddels is er zoveel jurisdictie over non conformiteit en wordt dit ook ondersteund door fabrikanten die richting de 7 of 10 jaar garantie geven dat je zo'n opmerking van "net na 24 maanden dus buiten de garantie" niet meer serieus hoeft te nemen. Tenzij er aanwijzingen zijn dat er een geval van eigen schuld is.

Maar goed; niet iedereen is even weerbaar tegen zo'n opmerking van de dealer.

^^ dank voor je toelichting.

Bij een beroep op non-confirmiteit zal je ook in staat moeten zijn om je alternatief vervoer te regelen etc. en de juridische poespas zal ook niet voor iedereen weggelegd zijn.

De kogel is nu blijkbaar echt door de kerk:

https://www.nu.nl/economie/6251234/in-2035-is-het-over-en-uit-voor-nieuwe-benzine-en-dieselautos.html

"In 2035 is het over en uit voor nieuwe benzine- en dieselauto's"

Ik heb hier toch een dubbel gevoel bij, ja het is fijn dat er minder lokale uitstoot gaat zijn, minder afhankelijk van foute olie maar is de wereld hier echt klaar voor? Het is moeilijk je voor te stellen hoe de wereld er uit gaat zien zonder vuurspuwende hypercars en zulks, of komt daar toch nog een uitzondering voor?

1024x576a.jpg

"Goedkopere auto's uit China gaan Europa veroveren

Het aanbod van Chinese elektrische auto's is bezig aan een razendsnelle opmars. Het gaat om merken als NIO, BYD en XPENG. De verwachting is dat in 2025 het marktaandeel in Europa zeker verdubbeld zal zijn, en als het de Chinezen echt meezit zelfs verdrievoudigd. Dat kan grote gevolgen hebben voor de Europese auto-industrie. En hoe zit het met de privacy?"

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2463928-goedkopere-auto-s-uit-china-gaan-europa-veroveren

Zadelsnuiver zei:
De kogel is nu blijkbaar echt door de kerk:

https://www.nu.nl/economie/6251234/in-2035-is-het-over-en-uit-voor-nieuwe-benzine-en-dieselautos.html

"In 2035 is het over en uit voor nieuwe benzine- en dieselauto's"

Ik heb hier toch een dubbel gevoel bij, ja het is fijn dat er minder lokale uitstoot gaat zijn, minder afhankelijk van foute olie maar is de wereld hier echt klaar voor? Het is moeilijk je voor te stellen hoe de wereld er uit gaat zien zonder vuurspuwende hypercars en zulks, of komt daar toch nog een uitzondering voor?

En over 12 jaar hebben wij een infrastructuur waarbij je al de elektrische wagens op kan laden en heeft men massaal ook nog eens een accupakket voor aan huis heeft?

Ik denk eerder dat richting 2035 de paniek uitbreekt omdat men alles zet op elektrische auto's en niet of veel te weinig naar alternatieven heeft gekeken.

Tegen die tijd zijn we al weer 12 jaar verder, en dan hebben we nog minimaal 10 jaar de tijd om de 2e-hands markt in fossiele voertuigen op te rijden.
Kortom er is nog ruim 20 jaar tijd om de elektra infrastructuur hierop aan te passen, er is dus totaal geen reden om er nu al paniekerig van te gaan worden.
Kan ook maar zo zijn dat tegen die tijd de waterstof wel een belangrijke rol over gaat nemen van het priknet, en het kan ook maar zo zijn dat we dan al volop in een 3e wereldoorlog terecht zijn gekomen en hierdoor weer totaal andere kopzorgen hebben als die stroomkabeltjes.

De huidige gang van technische en politieke ontwikkelingen maakt dat 10 jaar in de toekomst kijken inmiddels tot een vrij zinloze bezigheid is geworden en steeds meer op een kansspel gaat lijken waarover we nog net geen kansspelbelasting af hoeven te dragen.

Eens en ik voorzie een bloeiende markt van occasions uit andere landen waar de brandstofauto’s wel mogen.,En nog iets: Ferrari heeft straks voor elk model een eigen merk zodat elk merk zo klein is dat ze gewoon brandstofauto’s mogen blijven maken. Dat wordt een heel winstgevende niche.

zeebra zei:
En nog iets: Ferrari heeft straks voor elk model een eigen merk zodat elk merk zo klein is dat ze gewoon brandstofauto’s mogen blijven maken.

Ik kan niet vinden waar dus uitzondering beschreven is, is die er?

Twix zei:
zeebra zei:
En nog iets: Ferrari heeft straks voor elk model een eigen merk zodat elk merk zo klein is dat ze gewoon brandstofauto’s mogen blijven maken.

Ik kan niet vinden waar dus uitzondering beschreven is, is die er?
Autofabrikanten tot 1000 auto’s zoals Bugatti en Donkervoort zijn vrijgesteld. Vandaar Ferrari: ik kan dat merk net elektrische aandrijving niet goed voorstellen.

^^ is volgens mij nog niet écht helemaal zeker.

EU zei:
(..)
Manufacturers responsible for small production volumes in a calendar year (1 000 to 10 000 new cars or 1 000 to 22 000 new vans) may be granted a derogation until the end of 2035 (those registering fewer than 1 000 new vehicles per year continue to be exempt); (..)

https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20230210IPR74715/fit-for-55-zero-co2-emissions-for-new-cars-and-vans-in-2035

Ik vind het kwalijker dat het Nederlandse kabinet wil dat vanaf 2025 alle nieuwe zakelijke auto's verplicht elektrisch zijn. Dat gaat denk ik een groter probleem opleveren omdat dat al vrij snel is. In de komende 12 jaar kan er inderdaad erg veel gebeuren. Die EVanglisten op de hoofdpagina riepen ook al dat EV's goedkoper zouden worden maar die worden alleen maar duurder en met langere wachttijden, vanwege een oorlog..

Het Nederlandse kabinet wil altijd sneller als wat de praktijk aan kan, dat komt deels doordat ze totaal niet gehinderd worden door enige vorm van kennis vanuit de praktijk en voornamelijk hun dromen achterna jagen.
Maar zolang er voor een ondernemer nog geen bruikbaar en betaalbaar EV-voertuig in de markt is als zakelijk voertuig zal zo'n deadline voor vele branches volstrekt nutteloos zijn en alleen maar een hoop onbruikbare/onwerkbare wetgeving op gaan leveren.
Zelf loop ik ook tegen dat probleem aan: een EV-bedrijfsauto met een laadvermogen van 1 ton + 3 ton trekgewicht wat met een BE-rijbewijs gereden mag worden is er gewoon nog steeds niet, daarvoor is er anno 2023 enkel een hoop dieselaanbod en nog wat benzineslurpende USA-producten beschikbaar.

Mooi voorbeeld vandaag in de Telegraaf hoe de overheid denkt en doet;
stekker rijders die verrast zijn dat er te weinig laadpalen zijn, dat stroom te duur is.
Maw slachtoffers.

De dichtstbijzijnde laadpaal voor Miranda van Bekkum is volgens haar op twee kilometer afstand van haar huis. „Als ik dit geweten had, was ik er nooit aan begonnen.”

Dit soort mensen hadden onrealistische verwachtingen en geven nu de auto (of de overheid) de schuld. Nee, de schuld ligt 100% bij jezelf. Een EV is niet voor iedereen, kun je niet op eigen terrein laden moet je er gewoon niet aan beginnen tenzij je het vanuit maatschappelijk oogpunt wilt doen en de daarbijbehorende ongemakken voor lief neemt.

^^ nou nou, is allemaal wel weer makkelijk oordelen hoor, mede forummers. :confused:

Niet alles is van te voren te overzien:
Toevallig binnen de familie ook iemand die zijn, min of meer verplicht door de werkgever opgedrongen Enyaq liever weer inruilt voor een fossiel brandstofexemplaar. Maar ja, dat mag niet van de werkgever.. Probleem met die Skoda is inderdaad gebrek aan beschikbare laadpunten in de buurt. Zijn er te weinig of staan te lang in gebruik.
Er is geen eigen oprit máár er kan best wel een laadpunt in de voortuin geknutseld worden met een stuk snoer over de stoep naar de auto. Maar ja, dat mag niet, zoals wij weten. Een buurman verderop heeft daar lak aan en stopt het snoer gewoon onder een snoerafdekmatje (zoek het maar uit met je kinderwagen of rollator.. jouw brekebeen is niet mijn probleem lijkt de gedachte te zijn..:()

Dan zou je denken: even onderweg snelladen en je kan weer dik 300 kilometer rijden met die Skoda.. (door de ambulante functie is laden op de werkplek veelal niet mogelijk)
Maar ja.. op je woon-werkroute is een Fastned nou niet direct voorhanden.. en bij de NS P+R waar de auto overdag dan geparkeerd staat,, zijn laadvoorzieningen ook niet talrijk én heb je dan direct het laadpuntkleven te pakken.. immers ben je niet snel bij de auto terug wanneer de batterij halverwege de dag opgeladen is.

Omwisselen naar een PHEV zou mij het compromis lijken.. de overheid schaart deze vorm van elektrisch rijden nog altijd onder 'elektrische voertuigen' dus de werkgever blijft aan zijn EV transitie doelen voldoen, denk ik dan.

Nja mijn houding tov zakelijke leaserijders is niet zo populair misschien maar als de opties je niet bevallen kun je altijd nog gewoon helemaal geen leaseauto nemen natuurlijk. Als ik weet dat de laadpaal op twee kilometer afstand staat, dat betekent 2 x een half uur lopen. Nu is dat op een zomerse dag misschien geen probleem maar het is wel weer een extra factor die je in je dagelijkse routine op moet nemen en dat past gewoon niet altijd. Als je dat niet van te voren in kunt schatten heb je imho een enorm bord voor je kop.

Nee dan liever voor 19 cent de kilometer in een oud gebakkie, en dat komt van iemand met twee EV's in het huishouden.

Durashift zei:
^^ nou nou, is allemaal wel weer makkelijk oordelen hoor, mede forummers. :confused:

Niet alles is van te voren te overzien:
Toevallig binnen de familie ook iemand die zijn, min of meer verplicht door de werkgever opgedrongen Enyaq liever weer inruilt voor een fossiel brandstofexemplaar. Maar ja, dat mag niet van de werkgever.. Probleem met die Skoda is inderdaad gebrek aan beschikbare laadpunten in de buurt. Zijn er te weinig of staan te lang in gebruik.

Alles is vooraf prima te overzien als je maar eerst nadenkt en oriënteert.
Die laadpaaloorlog zie ik hier ook dagelijks, er is hier 1 openbare paal voor een halve wijk en die staat 25 meter van m'n woning af.

Er is geen enkele werkgever die je kan verplichten om ook privé in een EV te gaan rijden, en die Miranda van Bekkum rijdt (gezien haar uitspraak „Als ik dit geweten had, was ik er nooit aan begonnen”) dus blijkbaar wel privé met een EV.
Maar die keuze om een EV van de werkgever tevens privé te gaan gebruiken bepaal je nog steeds geheel zelf.
Als je enkel bedrijfsmatig met een EV moet rijden dan betreft het laden van die werkauto gewoon werktijd, dat is dan samen met de stroomkosten gewoon een kostenpost voor het bedrijf.

Subsidie voor koop van een nieuwe elektrische personenauto​

Stand budget

Voor 2023 is nog € 50,91 miljoen beschikbaar, bijgewerkt op maandag 27 februari 2023.
Voor 2023 is nog € 50,31 miljoen beschikbaar, bijgewerkt op maandag 6 maart 2023.
Voor 2023 is nog € 49,70 miljoen beschikbaar, bijgewerkt op maandag 13 maart 2023.

Als het zo doorgaat houden ze 25 miljoen over!

Terug
Bovenaan