Het Caravan Topic

Ja want dat is inderdaad hoe alle hotels er uit zien...
Gewoon een normaal en schoon hotel uitkiezen is een kleine moeite.

A110-50 zei:
Janus Diedericus zei:
Caravans (of in mijn geval voornamelijk de vouwwagen) bieden meer vrijheid, het kamperen is een vrij sociale bezigheid maar je levert wel in op het gebied van comfort.

Meer vrijheid zie ik niet zo, je zit dicht op elkaar en hebt amper privacy. Sociaal heb je natuurlijk zelf in de hand, dat is in een hotel oid echt niet anders.

Ik trachtte net de discussie te sluiten, dacht dat de subtiele hint verpakt in mijn laatste opmerking wel duidelijk was.
Dat jij die extra vrijheid niet ziet en denkt dat je altijd hutje-mutje zit op een camping bewijst voor mijn gevoel dat je last hebt van tunnelvisie.
Nooit wakker gelegen in een hotel vanwege lawaaiige buren? Die muren zijn net zo goed van karton.
Je hebt wel degelijk campings met grote staanplaatsen maar daar betaal je dan ook voor, net als voor een hotel met meer voorzieningen.
Verder is het vaak makkelijker om een camping vroegtijdig te verlaten met geringe extra losten in vergelijking met een hotel. Daarin zit ook een extra stukje vrijheid. En dan heb ik het nog niet eens over plekken waar je gedoogd mag wildkamperen.

A110-50 zei:
Ja want dat is inderdaad hoe alle hotels er uit zien...
Gewoon een normaal en schoon hotel uitkiezen is een kleine moeite.

Zoals hierboven door anderen beschreven is en mijn samenvatting daarvan: "die zich graag in slaap laten sussen".:D
De een slaapt graag op een echt bed een ander graag in het gras op een (eigen) mat. :D

Janus Diedericus zei:
A110-50 zei:
Janus Diedericus zei:
Caravans (of in mijn geval voornamelijk de vouwwagen) bieden meer vrijheid, het kamperen is een vrij sociale bezigheid maar je levert wel in op het gebied van comfort.

Meer vrijheid zie ik niet zo, je zit dicht op elkaar en hebt amper privacy. Sociaal heb je natuurlijk zelf in de hand, dat is in een hotel oid echt niet anders.

Ik trachtte net de discussie te sluiten, dacht dat de subtiele hint verpakt in mijn laatste opmerking wel duidelijk was.
Dat jij die extra vrijheid niet ziet en denkt dat je altijd hutje-mutje zit op een camping bewijst voor mijn gevoel dat je last hebt van tunnelvisie.
Nooit wakker gelegen in een hotel vanwege lawaaiige buren? Die muren zijn net zo goed van karton.
Je hebt wel degelijk campings met grote staanplaatsen maar daar betaal je dan ook voor, net als voor een hotel met meer voorzieningen.
Verder is het vaak makkelijker om een camping vroegtijdig te verlaten met geringe extra losten in vergelijking met een hotel. Daarin zit ook een extra stukje vrijheid. En dan heb ik het nog niet eens over plekken waar je gedoogd mag wildkamperen.

Nee, nooit echt last gehad van buren nee. Wel van schreeuwende kinderen 's ochtends op een camping, omdat dat lawaai niet getemperd wordt door muren of isolatiemateriaal;). Bij een hotel kan je ook gewoon een dag boeken, en op de dag zelf eventueel nog dagen bijboeken. Vaak gedaan, geen enkel probleem.

Leon in z'n SEAT zei:
Denk dat nog wel meevalt toch? Die vouwwagens zijn in de regel niet zo zwaar volgens mij. Ik heb me er een tijdje in verdiept, niet zozeer om te kamperen maar meer als ombouwprojectje voor een aanhangertje. Zo'n vouwwagen is dan een aardig vertrekpunt: leuk qua omvang, niet al te zwaar van zichzelf maar wel een geremde as. Bovendien tegen schappelijke prijzen verkrijgbaar op MP. Echter wat ik een beetje voorbij zie komen zijn het grotendeels karretjes met een maximaal toelaatbaar gewicht van rond de 600 à 700 kg.

Probleem was dat de Swift weke vering had. Kofferbak helemaal volgestouwd, drie kinderen op de achterbank en dan nog een Jamet erachter. Dat was iets te veel van het goede. Later zijn er hulpveren op de Swift gezet, toen ging het beter.

Janus Diedericus zei:
Daarom, zo veel mensen, zo veel meningen.

Precies Janus. Ook ik kan mij bij kamperen met een caravan - in tegenstelling tot een tent - niets voorstellen. Het enkele feit dat IK het me niet kan voorstellen wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor iedereen zou moeten gelden.

Ik ben van de hotels, met pinguïn. Een ander is van de sleur.. pardon caravan.

De sleurhut, heerlijke naam is dat toch.
Is ook niet mijn favoriet maar er is nou eenmaal vraag naar en ze mogen op de openbare weg komen, so be it...

Zeker als je ziet wat mensen allemaal meesleuren..... Alsof ze emigreren i.p.v. een paar weekjes naar de c[size=x-small]r[/size]amping.

:)
Mud aardappelen (die bestaan natúútlijk niet in Frankrijk)
Magnetron
TV
Schotelantenne
Pindakaas (die begrijp ik dan weer wel)
Boodschappen voor twee weken (stel je eens voor dat op locatie alle supermarkten in een straal van 100 km lek zijn geschoten door de beul uit het dierenasiel)
enz.

Nee, in dat opzicht zeg ik, dan maar een hotel (met pinguïn).

En vergeet geen schoenen, en kleding, reserve schoenen en reserve kleding, reserve reserve schoenen en..... Blikvoer, en dan bedoel ik niet voor de hond. puzzelboekjes, spelletjes, kasteelromannetjes, nóg meer puzzelboekjes.......... Tuinset(s), je wilt tenslotte kunnen zitten onder je luifel.

Mijn God wat een ellende.. Zou er nu al stress van krijgen. :cry:

[size=x-small]Voor de azijnpissers onder ons, ik dol maar een beetje hoor. Ieder z'n ding.[/size]

Janus Diedericus zei:
De sleurhut, heerlijke naam is dat toch.
Is ook niet mijn favoriet maar er is nou eenmaal vraag naar en ze mogen op de openbare weg komen, so be it...
Blijft toch apart hè. Eindelijk vakantie, weg uit de dagelijkse sleur. Ga je alsnog met een sleurhut op pad :)

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
En vergeet geen schoenen, en kleding, reserve schoenen en reserve kleding, reserve reserve schoenen en..... Blikvoer, en dan bedoel ik niet voor de hond. puzzelboekjes, spelletjes, kasteelromannetjes, nóg meer puzzelboekjes.......... Tuinset(s), je wilt tenslotte kunnen zitten onder je luifel.

[size=x-small]Voor de azijnpissers onder ons, ik dol maar een beetje hoor. Ieder z'n ding.[/size]

Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.
Dat noemen ze nu ontspanning. :D

wel knus, zo'n oud klein Predom caravannetje met van die knusse duffe retro gordijntjes erin, helemaal volgestouwd in praktische, kleine opbergvakjes in elke nis. Disselgewicht checken met de weegschaal, hier en daar wat verschuiven voor een optimaal gewicht.

Eenmaal aangekomen idd caravan waterpas zetten, na de nodige parkeer manouvres, om een zo'n gunstig mogelijke benutting van het gereserveerde plekjes te creëeren. Stroom aansluiten, voortent opzetten, stoeltjes uitklappen en even kennis met de buurtjes maken.

Heerlijk!

Hotels doen me echt helemaal niets.

- Quatrelle - zei:
Eenmaal aangekomen idd caravan waterpas zetten, na de nodige parkeer manouvres, om een zo'n gunstig mogelijke benutting van het gereserveerde plekjes te creëeren. Stroom aansluiten, voortent opzetten, stoeltjes uitklappen en even kennis met de buurtjes maken.

En dat noemen ze vakantie?:p

Ford Versailles V8 zei:
Er gaat niets boven een Predom !

Die hebben mijn ouders ook gehad. Dit kleine caravannetje lag als een blok achter de auto. Weinig luxe, maar alles oerdegelijk.

JoostM zei:
Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.

Geloof me. Na zo'n afstand ga je echt niet ook nog de voortent opzetten.
Bij aankomst ga je de caravan waterpas zetten, wat soep opwarmen en broodjes smeren. Eventueel nog een douche nemen en dan naar bed.
Volgende dag zet je dan de voortent op, en haal je wat boodschappen. Zo gaat dat bij ons tenminste. :)

JoostM zei:

Je moet er inderdaad wel iets voor doen. Vorig jaar stond ik bij 30 graden Celsius de voortent op te zetten. Dat was even bikkelen. De rest van de vakantie heb ik weinig meer gedaan. En dan dat vreselijk inpakken aan het eind van de vakantie.

Maar ik vind kamperen toch leuk, ondanks de moeite voor- en achteraf. Bij fatsoenlijk weer ben je de hele dag buiten. En de kinderen vinden het geweldig. Toen ik de leeftijd had van mijn dochters verbleven mijn ouders met kinderen in pensions en hotels. Wat voelde ik mij daar opgesloten.

De Paradiso in vol ornaat. De zijwand kan je openritsen en oprollen zodat je binnen (visueel) heel veel ruimte hebt.

1002587_520302028039984_805664574_n.jpg

JW01 (vanaf een Appel) zei:
JoostM zei:

Bij aankomst ga je de caravan waterpas zetten, wat soep opwarmen en broodjes smeren. Eventueel nog een douche nemen en dan naar bed.
Volgende dag zet je dan de voortent op, en haal je wat boodschappen. Zo gaat dat bij ons tenminste. :)

Ik kom aan, loop naar de bar en zeg; 'biertje' en laat mij vervolgens in de lederen loungefauteul ploffen. :cool:

JoostM zei:

Ik kom aan, loop naar de bar en zeg; 'biertje' en laat mij vervolgens in de lederen loungefauteul ploffen. :cool:
Verschrikkelijk. Vakantie is pas echt vakantie als het personeel geen Nederlands kan. Gebrekkig Engels is vaak het best :)

Leon in z'n SEAT zei:
JoostM zei:

Verschrikkelijk. Vakantie is pas echt vakantie als het personeel geen Nederlands kan. Gebrekkig Engels is vaak het best :)

Ik was niet volledig. Una Cerveza o.i.d. inderdaad.

JoostM zei:

Als je in een anderstalig land "Biertje" zegt, krijg je dit...
attachment.php

JW01 zei:

Opgewarmde soep en broodjes smeren als diner op vakantie. Denk inderdaad dat ik een andere associatie heb bij het woord 'vakantie', ivm de crepeerders hier, als ik het zo lees.

Je hebt 2 soorten caravanners / kampeerders.
Bij de een begint de vakantie al vanaf het vertrekpunt en bij de ander pas op de plaats van bestemming.

Overigens voor de kosten kan je beter een hotelvakantie boeken want met de caravan ben je in de meeste gevallen duurder uit.

Ben jarenlang met de caravan op vakantie geweest maar de laatste jaren zijn het vooral motorvakanties incl. tentje.
Zo blijf ik toch lekker kamperen, een hotel vind ik dan weer iets minder.

Ach....
Het heeft allemaal zijn charme. Ik heb vakantie gehouden in een klein zeilbootje, een tentje midden in een wijngaard, een sleurhut, een hotel....

Het een is primitief improviseren, het ander is lui achterover hangen en jezelf zodanig vervelen dat je bij bent dat je weer mag werken.

Maar ik heb nu een sleurhut en daar ben ik blij mee. Toen ik hem twintig jaar geleden erfde, had ik er ook een beeld bij van Jaap Doorzon, Costa del Sol en Friet van Piet op de kramping. Ik was nog jong en geloofde in tochtjes met de motor, open zeilboot, fiets of wandelend en dan gewoon de zon achterna.

Mijn dochters hebben mij tot inzicht gebracht. In het begin door een stapel schone luiers waar mijn Corolla mee volgestouwd werd, dan is zo'n rijdende babykamer ideaal. Ook later was de sleurhut erg prettig; ik heb wel geroepen dat ik van het dak een deksel zou maken, dat laadt lekker makkelijk. Ook onderweg is een sleurhut fijn: Bij file, hoge nood of gewoon een cup-a-soep momentje ben je blij met het doosje achter de auto.
Nu zijn de meiden zelfstandig en wij zijn (even eerlijk zijn) wat ouder. Ik bedoel maar: een piepklein tentje achterop de motor gaat het niet meer worden en met een paar dagen kleding en toiletartikelen zit de Camry wel vol. Ik moet niet meer denken aan een onderbroek wassen terwijl je de andere net aangetrokken hebt.

Toch, als deze RC door zijn assen zakt komt er geen nieuwe sleurhut. Ik rij nu een heel jaar lang 1 op 8.2 in plaats van 1 op 20 en tijdens de sleurhuttenrace zakt dit naar 1 op 6. Tel daar het onderhoud van de sleurhut en de stallingskosten bij op en je hebt een mooie boeking bij een leuk hotel. Bovendien kan je dan ook eens een vakantie in China of Tibet boeken, plekjes die nogal uitdagend zijn om in drie weken met de sleurhut te bezoeken.

Maw: Mijn sleurhut mag zijn tijd uitdienen, maar na die tijd ga ik gewoon het oudje spelen dat ik eigenlijk al ben. Gewoon het hotel in en mezelf laten verwennen.

Janus Diedericus zei:
Gisteren heb ik nog zo'n "bloed irritante" caravan voor laten gaan. De situatie, op de rechter baan van de A12 Antwerpen - Bergen op Zoom reed een rij vrachtwagens, zeven of acht stuks met daar achter een auto met caravan.
Op de linkerbaan een auto-rups (zo dicht reed men op elkaars achterbumper) die met gering snelheidsverschil de vrachtwagens passeerde. Dit doordat vooraan de rups drie campers reden. Traditioneel gezien begint de Duitse invasie in het paasweekend, alle kampeervoertuigen waren dan ook Duits. Door het geringe snelheidsverschil groeide de rups steeds verder aan, de Duitser met caravan wilde ook wel voorbij de vrachtwagens daarom had de beste man alvast zijn knipperlicht naar links aangezet. Wachten tot de auto's voorbij zijn zou een eeuwigheid duren gezien het eerder geschetste beeld. Maar wat doet de gemiddelde egocentrische automobilist? Juist, nog dichter op de voorganger gaan rijden zodat die vervelende sleurhut er zeker niet tussen zal duiken.
toegegeven, ook ik maakte me schuldig aan onnodig links rijden, simpelweg omdat ik er ook geen zin in had dat men mij er niet meer tussen zou laten. Toen ik echter de caravancombinatie zag ging ik van het gas af. Om mijn goede bedoelingen duidelijk te maken seinde ik kort met mijn groot licht. Na een kort twijfelmoment kwam hij naar links waar hij me even bedankte met zijn alarmlichten (typisch Duits?). Vervolgens ging de rups iets sneller, de campers waren de vrachtwagens voorbij, en de caravanner probeert zo min mogelijk hinder te veroorzaken. Hij ging van 90 km/u naar +/- 110 km/u. Even later waren we de vrachtwagens voorbij, de beste man gaat terug naar rechts en steekt nogmaals zijn hand op om mij te bedanken.
Zo kan het natuurlijk ook, ten opzichte van de auto voor mij (en voor de Duitse combinatie) heb ik misschien wel 10 seconden verloren.

We zijn allemaal weggebruikers, sommige wat wendbaarder dan anderen. Door elkaar af en toe wat ruimte te geven wordt het een stuk gezelliger op de weg. Daarvoor hoef je de beweegredenen van sleurhutters niet eens te begrijpen. :cool:

Ik vind het een mooi verhaal, prettig dat het ook als zodanig in dank werd aanvaard.

Janus Diedericus zei:
Ieder zijn mening natuurlijk.
Ik vind het beide een compromis. In hotels voelt het vaak onpersoonlijk, ook twijfel ik altijd over de hygiëne.
Vaak is een B&B nog het leukste. Omdat het kleinschaliger is zijn de mensen vaak vriendelijk en voelt het niet zakelijk als een hotel. Verder is de goede naam + mond op mond reclame (of tegenwoordig de internetbeoordeling) een stuk belangrijker waardoor het vaak een veel schonere indruk maakt dan een hotel.

Maar hé, dat is slechts mijn mening. ;)

Geheel mee eens, maar da's gewoon mijn mening voor wat tie waard is.
In de winter is een hotel natuurlijk ook veel prettiger. In de zomer zonde dat je op een kamertje op je bed of in een stoeltje tegen je bed aan zit. Maar da's mijn mening, voor wat tie waard is.

Joost PP zei:
Joost PP zei:
Ik vind de anti-caravan opmerkingen oprecht jammer. Zegt veel over de verdraagzaamheid van de ander.....Iedereen heeft recht op het gebruik te maken van de wegen, natuurlijk moet je rekening houden met elkaar. Dus 90 rijden zodat je vrachtwagens niet in de weg zit en niet zomaar inhalen. Kamperen hoeft niet voor iedereen de ideale manier van vakantiehoden zijn, daarin staat iedereen vrij.

Zo kennen we je weer Joost! :rolleyes:

Als je niet kunt/wilt snappen dat de - door jou vermeende - anti caravan opmerkingen als grap bedoeld zijn vind ik dat oprecht jammer voor je.

Zegt veel over jou verdraagzaamheid en de lengte van je tenen.(n)

We???

Ooh het was als grap bedoelt? Wat een hele goeie humor zeg......:LOL:
Als morgen een hondentopic wordt geopend dan zet ik als niet hondenliefhebber ook geen negatieve zaken neer.......

lange_tenen3.jpg

A110-50 zei:
JW01 zei:

Opgewarmde soep en broodjes smeren als diner op vakantie. Denk inderdaad dat ik een andere associatie heb bij het woord 'vakantie', ivm de crepeerders hier, als ik het zo lees.

Je bent verwend... :p

Je vergeet de flatscreen voor goedetijden, de laptop voor faceboeken met het thuisfront, de wifispotabbo's.

Joost PP zei:
Joost PP zei:
Ik vind de anti-caravan opmerkingen oprecht jammer. Zegt veel over de verdraagzaamheid van de ander.....Iedereen heeft recht op het gebruik te maken van de wegen, natuurlijk moet je rekening houden met elkaar. Dus 90 rijden zodat je vrachtwagens niet in de weg zit en niet zomaar inhalen. Kamperen hoeft niet voor iedereen de ideale manier van vakantiehoden zijn, daarin staat iedereen vrij.

Zo kennen we je weer Joost! :rolleyes:

Als je niet kunt/wilt snappen dat de - door jou vermeende - anti caravan opmerkingen als grap bedoeld zijn vind ik dat oprecht jammer voor je.

Zegt veel over jou verdraagzaamheid en de lengte van je tenen.(n)

We???

Ooh het was als grap bedoelt? Wat een hele goeie humor zeg......:LOL:
Als morgen een hondentopic wordt geopend dan zet ik als niet hondenliefhebber ook geen negatieve zaken neer.......

lange_tenen3.jpg

als jij het zegt is het een ander wijzen op zijn normen en waarden, als ik het zeg zijn het de betweterdingen....he :) ik kan me nog een heel gezellig PB'tje herinneren o_O daar lusten de honden geen brood van

rke zei:
Maw: Mijn sleurhut mag zijn tijd uitdienen, maar na die tijd ga ik gewoon het oudje spelen dat ik eigenlijk al ben. Gewoon het hotel in en mezelf laten verwennen.

Je kan een kleinere auto kopen en altijd nog een (niet al te grote) caravan huren voor een weekje of twee. Ik kan met mijn Corolla een heel behoorlijke caravan trekken en rij buiten de vakanties om redelijk voordelig. Een caravan huren is wellicht prijzig, maar je hebt geen stallingskosten e.d.

@ Joachim Stiller: hij is leuk.
@ Ouwe Diesel: hij is leuk.

Zo'n mini-Kalasnikov wil ik ook wel.

Ik bedoelde de polyester mini-caravan uit Polen, die hier in Aalten werd geimporteerd.
Een hartstikke leuk ding, die zelfs door een Fiat Panda kon worden getrokken.

Ford Versailles V8 zei:
@ Joachim Stiller: hij is leuk.
@ Ouwe Diesel: hij is leuk.

Zo'n mini-Kalasnikov wil ik ook wel.

Ik bedoelde de polyester mini-caravan uit Polen, die hier in Aalten werd geimporteerd.
Een hartstikke leuk ding, die zelfs door een Fiat Panda kon worden getrokken.

Een Predom caravan weegt ook 750 kg. De Predom heeft imho enkele voordelen:

1- Hij is van polyesther in plaats van karton met een laagje aluminium.
2- Hij is gebouwd voor de eeuwigheid in plaats van "het moet mooi zijn". De constructie zorgt er bijvoorbeeld voor dat het lekken van de wanden (waar veel RC-tjes aan ten onder zijn gegaan) niet voor komt.
3- Hij is in Polen gebouwd en daar is het prijskaartje naar.

In mijn beleving zijn het goede caravans voor mensen die een caravan zien als een slaapplaats die je achter de auto knoopt. Als je een caravan zoekt met koelkast, magnetron, oven, tv, dolby surround, jacuzzi en oprijlaan is de Predom niets.

the Fox zei:
Ptr zei:
OMG... dit is een forum voor autoliefhebbers toch? Dus geen sleurhuttenforum, de gruwel!

Het is niet verplicht om dit topic te volgen.

Mijn sleurhut. Een Paradiso uit 1991. Twee jaar geleden gekocht voor 650 euro, inclusief voortent en luifel. Is binnen een minuut op te zetten. Dak gaat rechtstandig omhoog. Nauwelijks extra luchtweerstand tijdens het rijden, benzineverbruik van mijn auto is met dit karretje er achter nauwelijks hoger dan zonder dit karretje.

644211_520302048039982_1788561442_n.jpg

Da's wel een mooie tussenvorm tussen caravan en vouwwagen. Zeker als hij zo snel staat. Had je nog een foto in uitgezette vorm?

rke zei:
En ik dacht dat ik hier de azijnzeiker was...

Een sleurhut zal natuurlijk nooit zo doorrijden als een dikke beemer met angstige drugsdealert achter het hoepeltje. Maar deze mensen hebben net zo goed het recht gebruik te maken van de openbare weg als ik. Zelfs als ze nog langzamer rijden als een vrachtwagen.

Ik heb zelf deze sleurhut:
toyotankmetsleurhut.jpg

Dit is een van de laatste RC's. Deze combinatie rijdt heerlijk, vermogen in overvloed en de Camry zou hem zelfs ongeremd mogen trekken. Ik merk wel dat de sleurhut in populariteit aan het minderen is, je ziet ze bij bosjes te koop staan. Toch ruilen wij deze mobiele portipotti nog niet in, hij brengt nu niets meer op en over twintig jaar is hij nog net zo veel waard.

Ha een Camry met twee wissers achterop, ik kwam van de week een sedan tegen, toch wel een fraaie kar. Zal hem prima trekken met de drieliter

the Fox zei:
JoostM zei:

Je moet er inderdaad wel iets voor doen. Vorig jaar stond ik bij 30 graden Celsius de voortent op te zetten. Dat was even bikkelen. De rest van de vakantie heb ik weinig meer gedaan. En dan dat vreselijk inpakken aan het eind van de vakantie.

Maar ik vind kamperen toch leuk, ondanks de moeite voor- en achteraf. Bij fatsoenlijk weer ben je de hele dag buiten. En de kinderen vinden het geweldig. Toen ik de leeftijd had van mijn dochters verbleven mijn ouders met kinderen in pensions en hotels. Wat voelde ik mij daar opgesloten.

De Paradiso in vol ornaat. De zijwand kan je openritsen en oprollen zodat je binnen (visueel) heel veel ruimte hebt.

1002587_520302028039984_805664574_n.jpg

Ha die had ik gemist. Heerlijk, het campinggevoel komt alweer boven!

Wij hebben trouwens deze gehad:

Ja ja, je moet er wat voor overhebben....

julizwane3-1.jpg

julizwane1.jpg

julizwane8-1.jpg

Jammer genoeg was het wel een houtje-touwtje vouwwagen met ingeklikte binntententbevestiging, in plaats van warmere ingeritste tentdelen. We hebben best fris gehad, zeker ook in Normandië in het jaar erop:

anse6.jpg

Wel een schiterend gebied en voor de WO-II liefhebbers een paradijs.

Het was wel grappig, in het jaar erop besloten mijn eega en ik apart van elkaar dat een caravan toch wel een prettig idee was, zo van 'wat zou je denken van???', 'ja, dit is een mooie, deze ook'. Ik had stiekem al zitten zoeken.

Maar het is een heel ding achter je auto, voordeel is dat als je aankomt de vakantie direct verdergaat en je onderweg lekker even kunt lunchen in de caravan.

Dit is wel een nachtmerrie, in Noord Italië:

27julicaravansindeclinch.jpg

Die kleine ziet er op foto 2 niet heel vrolijk uit. :D Maar wat een ruimte komt er nog uit zo'n klein karretje zeg.

In z'n algemeenheid: Ook ik mopper wel eens op caravanners. Maar ook op vrachtwagens, tractoren, 45km-vehikels, kortom alles wat langzamer is. Maar goed, kwestie van leven en laten leven. En je niet teveel laten opjutten want dat is alleen maar slecht voor je hart en helpen doet het toch niet.

Verder kan ik kamperen best waarderen. Af en toe kampeer ik met m'n broer als we naar de Mille Miglia gaan. Dat is dan echt heel basic. Alleen een plek om te slapen. Daar moet ik ook wel bij zeggen dat we dan buiten het seizoen zijn en de campings bij lange na niet zo druk zijn als in het hoogseizoen. Dus ik kan me best iets voorstellen bij mensen die zweren bij kamperen. Maar het liefst heb ik een eigen huisje, niet op een park maar het liefst een beetje in de "middle of nowhere". Hotels zijn niet mijn ding, zeker bij iets grotere heb ik al snel het gevoel opgesloten te zitten.

Kamperen is op zich leuk, maar dan wel in een tent vind ik. Echt basic trekken van plaats naar plaats. Een caravan is dan toch net teveel het verlengde van je huis.

Dat is een hotel toch ook? Daar is het helemaal een eigen woonruimte. Met nog eens de beperkingen die je bijvoorbeeld wel hebt bij een appartement. Behalve in Engeland, daar kun je je eigen kopje koffie of thee zetten.
Voor ons zou een hotel geen opie zijn, zeker niet als je kinderen hebt. Dan is een camping (uiteraard met redelijk weer) verreweg te prefereren.

Tijdens mijn citytrip naar Rome (jaaaaren terug, met mijn boers en moeder) hadden we vijf dagen de tijd om de stad te bezoeken.
Toen was een hotel, op loopafstand van het oude centrum, een uitkomst.
Wakker worden, opfrissen, ontbijten in het hotel, de stad in. De hotelkamer had overigens een goed gevulde minibar, een waterkoker en koffiezet-apparaat.
In de avond laat terug komen, neerploffen in bed en de volgende dag het zelfde riedeltje.

Nog wat jaartjes daarvoor gingen we met het gezin naar Engeland, drie weken lang waarvan een volle week naar Londen.
Toen was de vouwwagen ideaal, ik meen dat we naar vier verschillende campings zijn geweest. Lekker rondtrekken, eenmaal op locatie de wagen uitvouwen en je bent weer van alle gemakken voorzien. Voor de dagen in Londen wisten mijn ouders nog een camping in een voorstadje, een paar minuten lopen van het treinstation. Ieder half uur een directe verbinding met downtown Londen.

Ik kan me daarom zowel vinden in hotelvakanties als campingvakanties. Kamperen in een tent kan ook heel goed, bij voorkeur op een festivalcamping. :p

Terug
Bovenaan