ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, reparatie in aantocht?

Stefan-V6 zei:
Das een zelfbouw, met de motor van een Seat Terra geloof ik.

Klopt, een 1400 diesel uit een Terra. Het is dezelfde motor die ook in de Polo geleverd is. Hij heeft er ook een andere bak aangekoppeld, want met de standaarde AHD-Terra bak maakte het ding meer toeren dan snelheid. Nu dus een CEG uit een Polo waardoor het toerental zakte en de auto zo 1:29 loopt.

ginkelvanmichiel zei:
Klopt, een 1400 diesel uit een Terra. Het is dezelfde motor die ook in de Polo geleverd is. Hij heeft er ook een andere bak aangekoppeld, want met de standaarde AHD-Terra bak maakte het ding meer toeren dan snelheid. Nu dus een CEG uit een Polo waardoor het toerental zakte en de auto zo 1:29 loopt.
Kleine correctie: 't was geen bakcode AHD (bijgenaamd ADHD omdat ie nóg iets korter is), maar bakcode CEM
die ik geruild heb met John tegen de CEG.
(Mijn grijze Polo 2 classic had een AHD, die is nu vzv die CEM, dat zal de verwarring zijn, gok ik)

In Hilversum staat bij de Jumbo aan de Larenseweg ook zo'n rode, vroege Panda. N-kenteken. Die ken je vast ook wel?

Sjon77 zei:
ginkelvanmichiel zei:
Kleine correctie: 't was geen bakcode AHD (bijgenaamd ADHD omdat ie nóg iets korter is), maar bakcode CEM
die ik geruild heb met John tegen de CEG.
(Mijn grijze Polo 2 classic had een AHD, die is nu vzv die CEM, dat zal de verwarring zijn, gok ik)

ha, dank voor de verduidelijking :) Ik ben niet zo thuis in VW-bakken. Ik kende alleen de VW bak die standaard al in de Marbella 97> zit. Maar Welk type dat is? :)

ginkelvanmichiel zei:
Ik kende alleen de VW bak die standaard al in de Marbella 97> zit. Maar Welk type dat is? :)
Als dat een 5-bak is (waarschijnlijk wel gezien de bouwjaren), is 't type bak 085, zoals veel 5-bakken in Polo's vanaf 1986 t/m 2001.
Bakcode staat voor welke tandwielen erin zitten => welke verhoudingen de versnellingen hebben.

Maar goed: gemekker in de marge, 't verhaal klopte: originele bak van zo'n Terra Diesel is gewoon best kort.
Als je 't mij vraagt, hebben ze dat gedaan omdat je zo'n bestelwagen redelijk kunt volladen met gewicht
en dan zou zo'n dieseltje zonder koppel (nog minder als een 1.3 55pk benzine) toch wel erg traag zijn....
John heeft nu dezelfde bak zoals de diesel ook in de Polo geleverd is: prima combi voor in de Panda.

Was je niet naar zoiets opzoek?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m982684812-opel-kadett-1-6-i-sdn-s6-1988-rood.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Precies! En als ik de tekst zo lees is het even een kwestie van de carburateur schoonmaken / afstellen.

En de bekleding...

Maar volgens mij is Michiel al voorzien...

Schade?
Nouja, verhaal met een staartje.
Vorige week dinsdag wilde ik parkeren naast een ietwat lomp geparkeerde Audi S5 coupé, in een parkeervak van nog geen 2 meter breed. Dus, ik heel voorzichtig ingeparkeerd, maar vervolgens zat ik met m'n rechterdeur in een strueel bestaande uit rozebottelstruiken... Dus auto weer uitgeparkeerd, en elders neergezet.
Aan het einde van de werkdag naar huis, komt er een dame op ietwat hoge poten naar mij toe dat ik tegen haar auto had aangezeten en dat haar leerlingen het hadden gezien en mijn kenteken hadden genoteerd. Dus, kijken naar die Audi: chipje verf van de bumper af van ca. 0,5x0,8 cm. Verder niets te zien. Vervolgens kijken naar mijn auto waar ik dan mogelijk de Audi zou moeten hebben geraakt, maar nee, niets. En ik ben er ook zeker van dat ik heel die Audi niet heb geraakt. Het was een vreselijk krap plekje, en juist daarom al was ik zeer voorzichtig. Morgen (ja, week later, niet handig) een schadeformulier invullen. Toch voelt het niet goed. Ik heb die Audi niet geraakt, en ja, die leerlingen zullen me wel hebben zien inparkeren en vervolgens weer wegrijden om 200 meter verderop te gaan staan, maar ja, hun woord tegen het mijne? Verder is er niets aan mijn auto te zien (heb direct foto's gemaakt, die gaan ook mee naar de verzekering)...
Maar toch, dit zijn de minder leuke dingen van autobezit :cry:

Meestal zal er dan ook wat roods of (lakkleur van die van jouw) op de audi moeten zitten. Ik zou er niet een twee drie mee akkoord gaan, maar inderdaad hun woord tegen dat van jou.

In het beste geval wordt het 50/50 vanwege gebrek aan bewijs. Maar wel lullig.

Nissan GT-R zei:

Huh? Het beste geval? Als iemand mij een schade in de schoenen zou proberen te schuiven, krijgt deze persoon vriendelijk doch duidelijk te horen dat ik daar niet van gediend ben.

In dit specifieke geval mag je je misschien afvragen of je niet toch die Audi geraakt hebt. De kans dat iemand anders in de tussentijd in dat 'vreselijk krappe plekje' heeft geprobeerd te parkeren is niet enorm groot natuurlijk. De harde kunststof bumpers van jouw Marbella(?) lijken me bovendien best wat lakschade te kunnen veroorzaken zonder daar zelf onder te lijden.

TYN zei:
Huh? Het beste geval? Als iemand mij een schade in de schoenen zou proberen te schuiven, krijgt deze persoon vriendelijk doch duidelijk te horen dat ik daar niet van gediend ben.

Ja inderdaad, maar ik heb nooit schade gemeld, en dat hoop ik voorlopig zo te houden, dus ik weet niet hoe zwaar een getuigenverklaring weegt.

TYN zei:
De harde kunststof bumpers van jouw Marbella(?) lijken me bovendien best wat lakschade te kunnen veroorzaken zonder daar zelf onder te lijden.

klopt, maar in dit geval was het een ovaal plekje van 0.5x0.8 cm. Meer niet. Geen krassen, vegen oid. Dat is wel opmerkelijk..

TYN zei:
Nissan GT-R zei:

In dit specifieke geval mag je je misschien afvragen of je niet toch die Audi geraakt hebt. De kans dat iemand anders in de tussentijd in dat 'vreselijk krappe plekje' heeft geprobeerd te parkeren is niet enorm groot natuurlijk. De harde kunststof bumpers van jouw Marbella(?) lijken me bovendien best wat lakschade te kunnen veroorzaken zonder daar zelf onder te lijden.

Behalve als, zoals Klassiekerrijder al min of meer zegt, de schade reeds op de auto zat. Dit met de veronderstelling dat jij die Audi niet eerst grondig geïnspecteerd hebt voor je weg reed? :)

Vervelend, ja. Moeilijk verhaal voor beide partijen ook. Als zij er echt van overtuigd is, dan ben jij voor haar wel kinderachtig dat je het niet 'gewoon accepteert'. Maar ja, dat is de situatie nu eenmaal niet... Sterkte/succes er maar mee!

Als je die schade niet hebt gereden, vul dan ook geen schadeformulier in. Blijf stellig. En verleen medewerking met het checken of de schade van jou kan zijn. En leg de situatie uit.

Ik heb dit helaas ook een keer mogen meemaken 16 jaar geleden. Een getuige had gezien dat ik bij het inparkeren tegen een auto was gereden. Was niet waar want de bumper van mijn auto zat 10 cm lager dan de schade....

Helaas had ik geen getuige en mijn verzekering heeft toen de schade uitbetaald, zelfs toen ik aangaf dat ik geen schade had en de plek onmogelijk door mij was veroorzaakt.

Ik mag hopen voor je dat je niet dezelfde uitkomst mag verwachten.

Schadeformulier invullen is bekennen. Ik zou het niet doen. Laat men de politie maar bellen en dan gewoon uitleggen. Als je veel foto's hebt gemaakt, moet dat op te lossen zijn.

We zien wel waar het schip strand. Maar een leuke ervaring is het niet. Overigens het parkeervak zelf even opgemeten: binnen de lijnen 1,85m breed!

nou,
vervolg van het verhaal.
Er heeft zich een 'getuigen' gemeld, die beweert dat ik inderdaad tegen haar auto ben aangereden en dat ik vervolgens naar mijn eigen auto heb staan kijken. Dat laatst is waar, maar dat was de andere kant van de auto, omdat ik daarmee ik een rozenbottelstruik meenam.

Vervolgens krijg ik, ondanks dat we een afspraak hadden gemaakt dat we de schadeformulieren nog niet zouden opsturen, heeft ze dit nu toch gemaakt.
Ik heb geen zin in gezeik, maar 400 euro schade voor een mini plekje op die audi vind ik echt van de gekke, en zeker omdat ik er zeker van ben dat ik geen schuld heb. Maar veel zin om het te laten voorkomen heb ik ook niet, met proceskosten enzovoort...

Ander nadeel is dat als ik de verzekering het laat oplossen, ik naar -25% no claim ga. 60% meer verzekering kan ik niet betalen. Al die jaren dat ik heb gereden nooit schadevrije jaren opgebouwd, omdat het enkel hobbymatig was... Dit is dus wat je noemt goed klote.

Wat gemeen, zelf een dikke audi rijden, liegen en jouw daarmee opzadelen.

Zeer onvolwassen en dat van een docent, verwacht je toch niet.

Nogal ja.
Is er eerst goed contact, krijg ik nu mailtjes als:

De verzekering gaat over de schuldvraag a.d.h.v. van de verklaringen die zijn doorgegeven, ik heb geen zin om mij daar mee bezig te houden te meer omdat ik zelf geen getuige ben. Jouw verzekering zal jou dan waarschijnlijk voorstellen het bedrag aan hun terug te betalen zodat jouw schadevrije jaren intact blijven.

Trieste bedoening, goede bewoording...

ginkelvanmichiel zei:
Nogal ja.
Is er eerst goed contact, krijg ik nu mailtjes als:

De verzekering gaat over de schuldvraag a.d.h.v. van de verklaringen die zijn doorgegeven, ik heb geen zin om mij daar mee bezig te houden te meer omdat ik zelf geen getuige ben. Jouw verzekering zal jou dan waarschijnlijk voorstellen het bedrag aan hun terug te betalen zodat jouw schadevrije jaren intact blijven.

Trieste bedoening, goede bewoording...

Ik wil wel voor je verklaren dat ik heb gezien dat je haar niet hebt aangeraakt. Maar ja.....das wel fraude.

@Nissan GTR
dat lijkt me niet zo'n goed idee. Ik doe alleen aan fair play. Ik ben niet verantwoordelijk voor die schade, dus het is nu aan de verzekering.

Als de Audi er a.s. Dinsdag weer staat zal ik wel eens even meten, kan ik zo zien of het überhaupt mogelijk is. Ook morgen maar eens even kijken of de familie-rechtsbijstand iets kan doen (aangezien ik thuiswonend ben zou dat nog wel eens kunnen werken).

Jep. Kun jij dat plekje wel aangeraakt hebben met je auto. Goede foto erbij, en je staat vast heel erg sterk.

precies. Ik heb al foto's van direct erna van mijn eigen bumpers etc. gemaakt, ook een (helaas iets mindere) foto van de Audi waarop het betreffende plekje zichtbaar is. Dus daar kunnen ze bij de verzekering nog wel wat mee.

Nou misschien is de politie erbij helemaal niet zo'n slecht idee.
Dan kan er goed technisch onderzoek worden gedaan of het überhaupt wel mogelijk is dat je haar Audi hebt geraakt.
Sterkte ermee!

Ik betwijfel sterk of de politie technisch onderzoek zal doen naar aanleiding van een kleine parkeerschade...

Jezus wat sneu zeg...... sowieso mensen die in flipmodus gaan over een mini plekje op een bumper. Een auto is en blijft een gebruiksvoorwerp.
Als je met 130 over de snelweg jakkert en er springt een steentje op tegen je bumper zou je bij wijze van eenzelfde kleine "schade" kunnen krijgen...
Wat dan, ga je dan de weg aanklagen? :rolleyes:

Dit is een beetje hetzelfde als mensen die nieuwe schoenen kopen en dan verwachten dat die schoenen een jaar later exact hetzelfde uit zullen zien.
Neen. Je gebruikt het dagelijks, het is een voorwerp wat in de loop der tijd overal meer en meer kleine plekjes van slijtage zal vertonen. Accepteer dat.

Bedoel, alleen als mevrouw deze auto letterlijk hagelnieuw gekocht heeft en pas hooguit enkele maanden in haar bezit heeft kan ik de reactie "enigszins" begrijpen.... maar anders? Get a fu#%ing life zeg....

D. Elzinga zei:
Ik betwijfel sterk of de politie technisch onderzoek zal doen naar aanleiding van een kleine parkeerschade...

Misschien wel als beide partijen lijnrecht tegenover elkaar blijven staan.
Maar inderdaad, je "beste vriend" heeft tegenwoordig niet zoveel tijd meer voor dit soort geintjes...

Wat een naar verhaal man, verschrikkelijk dat de toon van die vrouw ook zo omslaat en ze nu opeens begint te dreigen.
Ik zou wel juist hopen dat de politie uitsluitsel kan geven over het schadegeval, als er niets zichtbaar is aan jou auto is er ook niets aan de hand lijkt me.
Heb je de auto al gewassen? Zo niet, dan zou ik dit zeker ook nog even niet doen, een gepoetste auto geeft misschien toch de indruk dat je je best hebt gedaan schade weg te werken.

Ik heb de auto inderdaad niet gewassen. (die is lekker vuil nu :p )
De Audi is wél al gewassen. Gelukkig heb ik een -helaas matige- foto in vuile staat. (waarop je overigens ook geen contactsporen ziet die er bij fysiek contact wel zouden moeten zijn geweest)

lol, politieonderzoek voor een parkeerschade o_O

typisch dat deze mevouw als leugenaar wordt neergezet. als een aw forummer een parkeerschade op zijn auto vindt is de wereld te klein, maar deze mevrouw vindt een mini schade, er is een getuige die "iets " heeft gezien, en de forummers duikelen zowat over elkaar heen omdat mevrouw zou liegen.

Edit: ik had Carfanatic's reactie nog niet gezien maar mijn reactie komt op het zelfde neer.

Heel naar verhaal en hoewel ik het niet twijfel aan je verhaal kan ik me het van haar ook wel goed voorstellen.

Stel ze heeft die schade nog niet eerder gezien en een paar leerlingen vertellen haar dat je er krap naast stond, uitstapte naar je auto keek en weer ben weggereden. Daar moet je eerlijk in zijn dat klinkt heel verdacht. Getuigenverklaringen zijn zeer onbetrouwbaar en het kan zomaar dat die kinderen ook nog eens details (zoals aan weke kant je keek) gaan veranderen en er bij verzinnen. Dat doen ze niet expres dat gebeurt dat nou eenmaal, zeker als getuigen het later het er met elkaar over hebben zoals een groepje scholieren zouden doen voor ze naar de juf stappen.

Ik moet eerlijk zijn en ik denk dat als ik die vrouw was ik ook zou denken dat je er tegen aan zou hebben gezeten em mijzelf daar ook boos om zou maken met idd de kans dat ik naar de politie zou stappen. Dat die daar technisch onderzoek naar doen durf ik wel uit te sluiten, daar heeft de politie al jaaaaaren geen tijd meer voor. Als je geluk hebt nemen ze je aangifte op als je met een mes bent bedreigt..............I’ve been there.

De opmerking hierboven dat als ze een mooie BMW heeft waarom zou ze zich zorgen maken over 400euo, en een auto is toch een gebruiksvoorwerp. Dat klink prima op het libelle forum maar hier zit het vol met mensen die daar wel van wakker zouden liggen inclusief ondergetekende. Bovendien is 400 euro ook voor mensen met wat vermogen geen kattepis.

Kortom ik kan haar wel volgen en ik denk dat het goed doet dat ook aan haar aan te geven maar tegelijk aan te geven dat je er echt niet tegenaan gezeten hebt. Misschien kun je de auto’s eens naast elkaar zetten om te kijken of die schade uberhaubt wel door jouw auto gemaakt kan zijn (te hoog, te laag etc). Mocht de schade op een deel zitten waar iedereen tegenaan zou kunnen rijden kan dit wel in je nadeel spreken. Zaten er geen verf resten op? Zo niet dan spreekt dat ook tegen je.

Nogmaals heel erg vervelend en dikke dikke pech en ook erg onrechtvaardig maar niet onbegrijpelijk.
Je hebt helaas maar een paar keuzen, de schade betalen, je verzekering laten betalen of haar overtuigen dat je het heel vervelend vind maar dat jij het echt niet hebt gedaan (link naar dit forum eens doorsturen bijvoorbeeld, dan ziet ze hoe voorzichtign je bent met je auto en het hele relaas) of naar de rechter.

Tsja... het is lastig.
Mevrouw geeft zelf aan dat ze het niet weet, omdat ze geen getuige is. Dat ben ik zelf ook niet, want ik heb niets gezien en/of gemerkt.

Het is gewoon een vervelend netelige situatie, waar je zonder moeite in terecht kunt komen zo blijkt.
Het is aan de verzekering het op te lossen, ik heb mijn standpunt en verklaring, de getuige zal dat ook hebben en dan is het aan de verzekeringen - en anders de rechtsbijstand- om alles boven tafel te krijgen.
Tot die tijd rijd ik dus maar rond met een vuile auto, kunnen ze een goede inspectie doen.

Lekker aangifte laten doen, joh! Dat maakt het extra vermakelijk juist. Lekker schades (die er dus niet zijn op beide auto's) laten vergelijken.

Het is verschrikkelijk irritant, maar probeer je er niet te veel over op te winden. Niet alleen omdat het het niet waard is, maar ook omdat het daarvoor te onbenullig is om niet grappig te vinden. Hoe meer je in vechtmodus gaat, des te meer de ander dit ook doet en dan mondt het alleen maar uit in een groter conflict. Ik zou het met een gezonde dosis sarcasme aanpassen, aangezien het te belachelijk voor woorden is.

Ha, dank voor de tip Rob.
ik zit mezelf inderdaad veel te veel op te winden. Ik moet het maar zien als een spel, en gewoon helder en duidelijk blijven als het gaat om de verzekering, en dan is het aan hun om het op te lossen.

Terug
Bovenaan