Fiat Stilo Michael Schumacher Limited Edition Restauratie ( UPDATE ).

Goed nieuws! Ik heb samen met nog een Stilo liefhebber ( en zijn vader/vriend en broer ) een vrij grote klus ruimte MET brug kunnen huren.
Dit zou betekenen dat ik 65 euro kwijt ben per maand voor een grote ruimte om binnen te klussen! Eindelijk!! :D

Krijg als het goed is vandaag ook de nieuwe draagarmen binnen en kan ik die er onder maken en kan de auto weer op zijn eigen beentjes staan! Deze keer niet bij Autodoc gehaald maar bij Motointegrator. Hopelijk past de bout nu wel......
Heb bij Autodoc eigenlijk nooit problemen maar dit soort kleine aanpassingen in bijv een subframe is daar natuurlijk niet bekend.
Tevens geprobeerd de koplampen te polijsten maar gezien dit nog de originele zijn en van binnen uit zijn gaan barsten/verweren was polijsten geen oplossing meer.

Een restauratie is natuurlijk niet compleet met doffe koplampen dus ben ik opzoek gegaan naar de originele koplampen zoals die uit de fabriek kwam.
Via old stock in Italie een setje gevonden! Ik hou niet van after market maar dat hadden jullie vast al gemerkt haha.

IMG-20220128-123217.jpg

IMG-20220129-134530.jpg

Geweldig hoe je de Stilo aanpakt! Vind het nog steeds een leuk model. Fijn dat je straks eindelijk binnen kunt gaan klussen. (y)

Paar posts hierboven had ik de bekleding gedemonteerd en gewassen. Stoelen stonden in de schuur ......
Gezien de vele regen ben ik een paar dagen geleden begonnen aan het in elkaar zetten van de stoelen.

De rail schoon gemaakt en opnieuw gespoten.
De bekleding was al licht versleten en voornamelijk vies. Na het wassen viel de slijtage ( instap schade ) direct op.
Vinyl/textiel spray gekocht in de kleur antraciet , deze komt heeeeeel dicht bij de originele kleur van de stof. Spul in de dop gespoten en met een wattenstaafje de stof opnieuw ingekleurd. Zie hieronder ....
Nog niet klaar , is wel een werkje maar zeker de moeite waard!!

IMG-20220131-103722.jpg

Screenshot-20220203-193605-com-android-gallery3d.jpg

Screenshot-20220203-193720-com-whatsapp.jpg

Tevens de aandrijfassen , draagarmen en remschijven gemonteerd.
De klauwen helaas nog niet , rubber in het revisie setje was niet de juiste maat. Morgen vroeg de juiste ophalen.
Al met al begint het er op te lijken en is het onderstel aan de voorkant bijna klaar en kan ik al bijna aan een APK gaan denken....... :D

Moet nog 2 nieuwe spoorstangen/stuurkogels hebben en ik wil het stuurhuis vervangen , die 2 onderdelen zijn het enige wat niet nieuw is.
Tis ook niet stuk dus voor nu laat ik het even en in het voorjaar met wat mooier weer ga ik dat vervangen.

IMG-20220203-140745.jpg

IMG-20220203-161352.jpg

IMG-20220203-132357.jpg

Netjes!!! Stuurhuis vervangen? Ik zeg reviseren, bij Rini, van Hydroline Trade in Veenendaal. En nee, ik heb geen aandelen, alleen een aantal goede ervaringen daar.

uwbuurman zei:
Netjes!!! Stuurhuis vervangen? Ik zeg reviseren, bij Rini, van Hydroline Trade in Veenendaal. En nee, ik heb geen aandelen, alleen een aantal goede ervaringen daar.

Thanks. Ik kom zelf uit Enschede en met benzine en revisie kosten ben ik vast duurder uit dan nieuw.
Daarnaast zou ik hem zelf kunnen reviseren door er nieuwe rubbers in te doen echter kies ik voor nieuw. Nieuw zijn ze niet zo duur ( Rond de 130 euro origineel TRW ).
De ruimte om te klussen duurt nog even , moet nog opgeleverd worden dus voor nu gewoon klussen op straat in de koude wind en af en toe regen.

Uiteindelijk moeten stoppen omdat het steeds harder ging regenen.....

Heb de nieuwe klauw gemonteerd , aandrijfas vervangen ( ashoes kapot ) en ik wou de airco leidingen aansluiten. Die zitten strak achter het front van de auto dus die moest er even af. Die zat maar met 2 bouten vast dus zo gedaan haha.
Zag ook een massapunt die heel verroest was en wou in dat hoekje nog de puntjes op de spreekwoordelijke i zetten voordat ik alles dicht maak.
Denk aan kabels intapen , contacten opschuren etc etc.

Morgen is het een mooie dag dus hopelijk kan ik dan meer doen!

qrf.jpg

IMG-20220204-122511.jpg

Gezien het noodweer van de laatste 2 weken heb ik helaas weinig aan de auto kunnen doen.
Vandaag was het een prachtige dag ( wel wat fris ) maar kon lekker sleutelen! Ik moet het helaas van de weekenden hebben....
Heb de remschijven en remklauwen aan de andere kant er op gemaakt. Dit heb ik express niet eerder gedaan ivm vliegroest.
De schijf lag in een doos in de auto en blijkbaar wat vochtig daar want er zit alsnog wat vliegroest op...maar dat rem ik er wel af.

Anyways ik was hier dus gestopt de vorige keer :

IMG-20220204-122511.jpg

Ik heb de bumper balk en het plastic eromheen schoon gemaakt en opnieuw gespoten.
Op de foto nog niet alles gespoten , dit is uiteraard wel gedaan.
Het oude slot gedemonteerd en het nieuwe slot erin gezet.

IMG-20220213-161849.jpg

rhdr.jpg

IMG-20220227-144308.jpg

Origineel heeft de auto een blauw Fiat logo. Ik had nog een vaal exemplaar liggen maar ook een nieuwe zwarte.
Zwart en rood past goed bij elkaar en hoewel het niet origineel is heb ik voor nu zwart erop gezet.
Tevens de nieuwe koplampen er in gezet!

IMG-20220227-152739.jpg

IMG-20220227-150809.jpg

En dan na een middagje sleutelen staat die er opeens heel anders bij! Aankomende week is het ook nog mooi weer dus wil ik kijken of ik 2 dagen vrij kan zijn en de auto helemaal APK klaar kan maken.
Dan kan ik ook het interieur aanpakken! Het schiet aardig op en tot nu toe ben ik al best tevreden met het resultaat.
De voorkant is voorzien van een zwarte gril met chrome en een zwart Fiat logo. Is het enige wat niet origineel aan de auto is maar wel origineel van de Fiat Stilo.

rhdr.jpg

Screenshot-20220227-172148-1.jpg

Lekker gewerkt weer, kerel!!

1 milde suggestie: zo'n auto verdient strakke nummerplaten, ik zeg met chocoladeletters en frameloos plaathoudertje zoals die van Wurth ofzo. Dop kit er tussen geben diefstal en verlies, komen er ook geen 1tjes op.

uwbuurman zei:
Lekker gewerkt weer, kerel!!

1 milde suggestie: zo'n auto verdient strakke nummerplaten, ik zeg met chocoladeletters en frameloos plaathoudertje zoals die van Wurth ofzo. Dop kit er tussen geben diefstal en verlies, komen er ook geen 1tjes op.

Dank u beiden! Ja dat biertje op het eind smaakte goed haha.
Ja de details moet ik nog aan werken. Ik denk dat je de "3D letters" bedoeld?
De nummerplaat aan de achterkant is er echt opgebeund , soort chrome look. Bah , die gaat er straks af.

Heb niet zoveel met de Stilo, maar ik geniet ervan om te zien hoe je ze weer opknapt. Respect en straks heel veel plezier ermee.

Wow nu gaat het best hard, met een beetje mazzel volgende week al APK dus?

Logo's en grille staan 'm ook goed hoor, kan 'ie prima hebben (y)

Zadelsnuiver zei:
Wow nu gaat het best hard, met een beetje mazzel volgende week al APK dus?

Logo's en grille staan 'm ook goed hoor, kan 'ie prima hebben (y)

Ja logo twijfel ik nog over......is niet origineel maar wel wat moderner. Makkelijk te vervangen dus laat et maar even zo .....
APK .......Poe , dat is krap aan! Ik ben donderdag vrij dus dan wil ik de achterkant aanpakken.
Moet dan de remschijven en blokken en achterveren vervangen voor nieuw. Kijken wat ik rond om nog tegen kom want de auto staat al 1.5 jaar stil dus zal vast niet zo makkelijk gaan.
Tevens doet de toeter het niet. De airbag zit wat los dus wellicht zit daar de oorzaak.....

Buiten de apk om zijn er nog meer dingen.....
Bekleding achter in de auto ( plastic ) moet schoon gemaakt worden.
Gordels vervangen.
Gordelklikkers vervangen.
Panoramadak demonteren en vervangen.
Verlichting in het interieur repareren.
Speakers en deurpanelen nakijken...... subwoofer speaker is sowieso stuk.

Owww ben nog wel ff druk :D

Heel mooi werk gedaan. En nu het nog te krijgen is waarom niet. Over 5 jaar zijn de onderdelen misschien wel haast op.

Dank u allen!

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Ziet er echt ongelooflijk strak uit zeg. Mooi in de lak!
Zo op de parkeerplaats oogt die zo 8 jaar jonger dan dat die eigenlijk is.

Thanks maar valt reuze mee. :D
Aan de linker kant laat de blanke lak iets los , die moet ik opnieuw spuiten.
De Ferrari lak doet zijn werk wel maar hij is al 1.5 jaar niet gewassen , dit wil ik dit weekend eens gaan doen want het mos groeit er al op haha.

Het is weekend! Zonnetje schijnt en de kleine Italiaan vraagt om wat liefde en die gaat die vandaag weer krijgen.
Op het menu staat de achter ophanging. Ga voor nu alleen even voor de achterremmen en wiellagers omdat ik de APK er op wil hebben.
Het demonteren van de as en de rest en dan stralen/spuiten doe ik met iets warmer weer! Denk aankomende maand.
Wil dan ook nieuwe ( originele ) rubbers plaatsen in de as.

Just a quick before & after! Motorruimte is nog niet eens klaar maar verschil is enorm.

IMG-20210916-200317.jpg

IMG-20220303-183928.jpg

Vanavond een mooie update! :D

Even een kleine flashback.
De kleine Ferrari had vorig jaar water lekkage door het panorama dak. Afwatering zat verstopt en daardoor lekte het vanaf het plafond op de vloer , overal in de auto zat "het weer" oftewel schimmel.
Ik denk dat de lekkage er al heel lang was.....

IMG-20211016-164009.jpg

Bovenstaande lekkage heb ik toen opgelost en alles toen droog gemaakt echter wat ik toen niet heb gecontroleerd is de bodem van de auto.......
Ik kwam vandaag per toeval erachter dat er een plas water op de bodem van de auto lag. Schrok me kapot en heb toen maar besloten het interieur te doen ipv het onderstel.

Hier de restanten van de lekkage. De isolatie mat was zeiknat! ( Vloer zelf wel droog , daarom ook niks gemerkt ).
Verklaart ook waarom de bevestiging van de gordel deels wat roest had.

IMG-20220305-130539.jpg

IMG-20220305-130544.jpg

IMG-20220305-110051.jpg

Goed , was maar 1 oplossing oftewel , hele interieur demonteren en poetsen.
Zie hieronder de foto's van wat er achter de panelen/bekleding schuil ging ......schimmel , stof , haren en zand. Gewoon goor!
Kreeg het met alleen de stofzuiger niet weg , moest echt borstelen en dan opzuigen.

IMG-20220305-112610.jpg

IMG-20220305-115317.jpg

IMG-20220305-115604.jpg

IMG-20220305-122233.jpg

Bijna de hele bodem en zijkant gepoetst! Zie links en rechts de beige plastic kappen.....vol met schimmel.
Ook gelijk maar de gordels vervangen voor nieuwe! Wat een verschil he? Heeeerlijk! :D

En ja die doek was eerst spierwit .....

IMG-20220305-124120.jpg

IMG-20220305-133353.jpg

IMG-20220305-134527.jpg

IMG-20220305-164926.jpg

En toen .........toen was alles leeg in de auto en kwam de grand finale!
Het panoramadak werkt al jaren niet meer en ik had er 1 bijgekregen die zou werken dus maar gedemonteerd en verwisseld.
Ding is lomp zwaar als je in de hoogte moet werken maar met hulp van de vrouw en wat vloeken is het gelukt.
Enjoy the view ! :D

IMG-20220305-144632.jpg

IMG-20220305-152001.jpg

Uiteindelijk aan 1 kant nog de remschijven en blokken vervangen. Ook de veer meegenomen!
Zoals ik al eerder zei ....de as en de rest neem ik later een keer mee. Zoals jullie zien is het bij deze auto niet ff een motor wissel en gaan.
Achterstallig onderhoud , 1.5 jaar stil staan en lekkage heeft hem niet goed gedaan.

IMG-20220303-131937.jpg

IMG-20220303-150930.jpg

Nog geen echte NA foto's van het interieur , was uiteindelijk laat in de middag en heb de auto vol gegooid met onderdelen.
Morgen vroeg alles er weer uit en weer in elkaar zetten maar dan met schone en nieuwe onderdelen haha.

Het is mijn liefde voor restaureren/repareren en vooral de liefde voor deze auto die hem gaat redden! :cool:

Wat een gaaf dak! Mooi dat de auto weer droog is. Het is altijd gedoe met de afwatering van dat soort daken. Heb het bij de VR6 ook gehad. Sterker nog; elke hobbyauto heeft (in meer of mindere mate) last gehad van lekkage: 924, Barchetta, Golf VR6 en Fiesta :D

De Stilo wordt echt als nieuw. Gaaf, ga zo door!

Zo hé, weer flink bezig geweest. (y) Het nieuwe dak werkt?

[size=small]Wat betreft schimmelvorming in autointerieurs: ik was vorig week, voor mijn nieuwsgierigheid, eens een rondje wezen lopen/kijken bij JetCars in R'dam,. Nou, daar staan d'r genoeg met veel schimmelvorming op gordels, bekleding en hemels. Dan hebben ze, kennelijk uit voorzorg, bij de meeste auto's de raamslingers al gedemonteerd. :p[/size]

@Barri , thanks! Altijd leuk als jij reageert.

Ja is sowieso een dingetje maar goed , het is maar aan 1 kant dus geen drama. Heb de isolatie er uit gehaald en de rest lekker laten drogen.

Durashift zei:
Zo hé, weer flink bezig geweest. (y) Het nieuwe dak werkt?

[size=small]Wat betreft schimmelvorming in autointerieurs: ik was vorig week, voor mijn nieuwsgierigheid, eens een rondje wezen lopen/kijken bij JetCars in R'dam,. Nou, daar staan d'r genoeg met veel schimmelvorming op gordels, bekleding en hemels. Dan hebben ze, kennelijk uit voorzorg, bij de meeste auto's de raamslingers al gedemonteerd. :p[/size]

Ja het nieuwe dak werkt maar de bekabeling is anders omdat het uit een 5 deurs komt , dus even uitzoeken maar het linnendak ( intern ) werkt alwel!
Wat je van Jetcars zegt geloof ik , komt een beetje overeen met de auto's die je op de sloop tegen komt.
Ik heb al het plastic materiaal in een heel heet sopje gedaan en schoon gemaakt met Meguiars All purpose cleaner.

Al het schimmel is nu uit de auto en hij ruikt nu lekker fris.

Zo, je bent weer lekker bezig geweest! Fijn dat het mooie weer er weer aankomt, vooral als je buiten bezig bent.(y)

Deze Stilo is een beetje "the gift that keeps on giving" wanneer het op verrassingen en werkzaamheden aankomt, maar gelukkig laat jij je in elk geval niet uit het veld slaan (y) beter dan nieuw straks deze Schumacher :D

Dank allen! Vandaag niet zo heel veel tijd gehad maar de stoelen en achterbank en bekleding zit er weer in.
Alles is opgeknapt/gereviseerd voor zover ik dat zelf kan , ik ben maar een hobbyist en doe bepaalde dingen maar op de gok......

Hier een paar before en afters. Kleine disclaimer , niet alles is nog af! En deels is het nog vies van het werken in de auto!! :D

De gordelbevestiging heb ik de roest eraf geschuurd en opnieuw gespoten in een mat zwarte look.
De echte beschadigingen heb ik zo gelaten , het is geen nieuwe auto maar een auto die opgeknapt word.

IMG-20220305-110051.jpg

IMG-20220305-180122.jpg

IMG-20220306-195143.jpg

IMG-20220306-180708.jpg

Voordat de bekleding/plastic panelen er op kunnen moest ik eerst de nieuwe gordel plaatsen en de boel schoon maken.
Een fijne gedachte was dat de originele achterspeaker nog helemaal intact is. Ik hou van origineel , niet aftermarket.

IMG-20220306-153519.jpg

IMG-20220306-153525.jpg

Het plastic paneel achterin heb ik licht opgeschuurd ( nat korrel 1000/2000 ) zodat de meeste krassen weg zijn. De echte diepe krassen kan ik helaas niks mee maar dit is al een grote verbetering.
Stof is nog niet gepoetst.

IMG-20220305-165013.jpg

IMG-20220306-154805.jpg

IMG-20220306-180639.jpg

Zo zagen de stoelen er uit toen ik de auto kocht.
Let op de 2e foto op het kleurverschil in het plastic ( dorpel en stoel ) en met name de stof. Deurpaneel is de originele versleten kleur , de dorpel is opnieuw gespoten samen met de stoel.
Zo is de stof van "grijzig" weer terug naar antraciet blauw.
De stof is nog niet volledig ingekleurd , dit zijn finishing touches die ik op het eind doe. Maar zo krijg je een idee van het eindresultaat.

IMG-20210902-071948.jpg

IMG-20220306-173754.jpg

De gordelklikkers/houders waren ook flink versleten dus daar zitten nu nieuwe in!
Heb daarnaast ook de alarmlichten knop vervangen voor een nieuwe dus hieronder de before & afters.....

IMG-20211002-150544.jpg

IMG-20220306-173931.jpg

IMG-20210916-200027.jpg

IMG-20211002-150339.jpg

IMG-20220306-175858.jpg

Het weekend is weer voorbij. Ik heb veel kunnen doen maar toch smaakt het naar meer .....ben zo dichtbij!
Voor nu staat de rest van het interieur op de planning. Stuur gaat vervangen worden en het instrumenten paneel ga ik vervangen voor 1 met een LCD.
Maar dat paneel ga ik eerst op mijn werk reviseren door alle leds te vervangen voor nieuwe! Oogt wat nieuwer dan.
Ik moet nog opzoek naar 1 plastic paneel , daar heeft de vorige eigenaar namelijk een gat in gemaakt ........
Dat paneel houd namelijk het climatecontrol paneel vast en de middenconsole zit daar op geschroefd , dus dat kan ik nu helaas niet plaatsen.

Meer foto's volgen snel!

Dit is echt een van mijn favoriete topics. Ik geniet hier echt van. Wat een mooie resultaten weer.

Inderdaad, een heerlijk topic! En al die foto's er ook bij. Echt top!
En nog steeds alles gewoon op straat. Respect!

Mooi werk geleverd weer!
Bizar dat je dat allemaal kunt doen in een weekendje!
Maar wat knapt die auto er van op zeg, heerlijk om te zien!

Ik zat vanochtend een video te kijken van Stipt. Zoals jullie weten ben ik fan van de werkzaamheden die ze daar doen.
Ik ben geen fan van het te hoge tell sell gehalte maar wel fan van zijn oprechte passie voor het renoveren/restaureren van auto's....... ( Die man doet het slim niks mis mee ).
Tijdens het kijken keek ik naar buiten en zag ik dat het zonnetje weer heerlijk scheen dus begon het direct te kriebelen. En als het kriebelt komt dat niet door de jeuk maar door het feit dat ik er BIJNA ben! De Schumacher moet weer onder handen genomen worden door yours truly. :D

Zoals jullie al weten was het interieur van de auto verwaarloosd. Verwaarloosd wellicht een groot woord maar de kleur en de charme ontbrak .....het zag er gewoon versleten uit en er zat geen leven meer in.
Raar he? Dat door slecht onderhoud/gebruik de ziel uit het interieur verdwijnt ...........
Na ontzettend veel tijd....moeite en vooral liefde heb ik deze 16 jaar oude Fiat weer een beetje tot leven kunnen wekken.
Ben nog niet helemaal tevreden over de kleine details maar dat is voor later.
Tevens heb ik als extra optie een zonneklep met licht toegevoegd voor de bestuurderskant en heb ik de grijze radio vervangen voor de zwarte. De grijze was een beetje TE aanwezig , komt door de verf die ik gebruik heb. Vriendin vond de zwarte mooier dus laten we dat maar zo.

16 jaar oud interieur , terug naar een bijna fabrieksnieuwe look......... before & after , enjoy! ( Er kan nog wat poets restanten zichtbaar zijn als in vlekjes/stofjes etc ).

BEFORE

Screenshot-20220313-203324.jpg

Screenshot-20220313-203346.jpg

IMG-20211205-124125.jpg

Screenshot-20211205-214757-com-huawei-himovie-overseas.jpg

AFTER

IMG-20220312-162618.jpg

IMG-20220313-145300.jpg

IMG-20220313-182704.jpg

IMG-20220313-182718.jpg

IMG-20220312-180817.jpg

IMG-20220313-181118.jpg

Ok ok ok , dat waren de teaser plaatjes! Nu het grote moment ......interieur is bijna klaar! :D

IMG-20220313-180722.jpg

IMG-20220313-184549.jpg

IMG-20220313-180851.jpg

IMG-20220313-182646.jpg

IMG-20220313-182530.jpg

IMG-20220313-181740.jpg

IMG-20220313-181717.jpg

IMG-20220313-184511.jpg

Hopelijk zien jullie net als ik dat het Italiaanse charme weer een beetje terug gekomen is. Ik ben er blij mee.
Het is nog niet af. Sommige foto's zijn al gemaakt voordat ik de stof verder had ingekleurd ( stoelen ).
Dus op de ene foto is de stof nog wat anders dan op de andere foto.

Tijd voor een koud :T

Eigenlijk is het niet te bevatten hoeveel werk er in zo'n restauratie zit, ik begin al te zweten als ik de foto's zie en dat is natuurlijk maar een klein deel van alles wat je al hebt aangepakt :D zwarte radio staat inderdaad beter, ik wist niet eens dat ze ook in het zwart leverbaar waren eerlijk gezegd. Veel succes met de laatste loodjes!

Zo, respect voor de zichtbare hoeveelheid werk die hierin zit. Ziet er beter uit dan menige 6 maanden oude auto (en ik heb een paar jaar gebruikte auto's ingenomen, dus ik heb er heel wat gezien).

Terug
Bovenaan