Fiat Stilo Michael Schumacher Limited Edition Restauratie ( UPDATE ).

Vandaag bezig geweest met de motor en de uitlaat kant volledig aangepakt.
Alle rubber slangen en klemmen vervangen , onderdelen opgeschuurd , gespoten en weer aangesloten en stiekem wel trots dat ik een bijna 17 jaar oude motor er weer als " nieuw " uit kan laten zien.
Op de achtergrond dus niet op de foto ook de motorsteunen gestraald en gespoten.

IMG-20211107-163922.jpg

Heel strak. Leuk om te zien, het blok is exact het blok van de barchetta, maar dan met 1 cilinder meer. Vrijwel alles is hetzelfde.

Mooi project man.
Inderdaad een onderschatte wagen die Stilo, spijtig genoeg. Als fan van de Stilo( en Schumacher-fan), hoop ik dat je veel gaat genieten van dit pareltje.

Dank u allen! Doet me deugd dat jullie het ook mooi vinden. Nogmaals , ben maar een hobbyist en heb geen garage haha.

Voordat ik verder ging met de motor en de bekabeling wou ik toch eerst het belangrijkste vervangen! De distributie riem.
Motor op dode punt gezet en de markeringen die er al op stonden gecontroleerd. Kwam netjes overeen dus die aangehouden en extra groene strepen gezet.

IMG-20211113-135907.jpg

De versnellingsbak schoon gemaakt en daarna gespoten. ( Zink spray en daarna de engine spray ).
Ook de hitteschilden schoon gemaakt en daarna gespoten.

IMG-20211113-183709.jpg

IMG-20211113-192119.jpg

De motorruimte zag er echt verwaarloosd uit. Weinig aan gedaan in die 16 jaar dus voordat de nieuwe motor er in gaat toch maar even een beetje gepoetst.
Niet overdreven , alleen de moeilijk bereikbare plekken.
De bekabeling ga ik nog aanpakken , dat is voor latere zorg! :cool:

Motorruimte.jpg

IMG-20211114-125947-1.jpg

IMG-20211114-130927.jpg

Het slot komt van mijn multiwagon , gezien die identiek is heb ik die gestraald en die word nog gespoten en afgelakt met een 2K lak.
Zelfde met de spanner van de dynamo.

IMG-20211119-130353.jpg

IMG-20211119-130429.jpg

Uiteindelijk alles op de motor gebouwd wat ik kon doen op de motorsteun ( zonder dat hij te zwaar werd ).
Steun kan tot 450 kilo maar ik vertrouw dat ding niet haha.

IMG-20211120-184957.jpg

IMG-20211120-183110.jpg

Druklager van de bak vervangen!

IMG-20211121-123447.jpg

Toen begonnen met de motor in de takel te hangen en gelijk het vliegwiel over gezet!
Drukgroep vervangen en om hem te centreren heb ik speelgoed van mijn dochter misbruikt , werkte perfect haha!
De bak er op en in de takel!

IMG-20211121-160518.jpg

IMG-20211121-163700.jpg

En toen uiteindelijk met veel pijn en moeite deze hele zware motor + bak erin gehangen.
Ziet er toch echt heel mooi uit , vergeet niet dat deze motor al 16 jaar oud is.

IMG-20211121-190744.jpg

IMG-20211121-190751.jpg

Ik hoop dat ik alles goed heb gedaan en de auto straks ook start.
Voor nu vond ik het wel welletjes. Mis echt een garage waar je lekker warm kan sleutelen in de avond ......

Nu sta ik buiten een motor in een auto te lepelen met 2 zaklampen. Het is gelukt maar is wel een beun manier , het is niet anders!

Man man, knap werk weer!!! Dat je geen garage hebt dag je alles op de parkeerplaats doet, zoals eerder gezegd, diep respect. Maar een motor hijsen met sjorbandjes, en dan ook de dunne dingetjes.... poeh, nou ja, bang ben je niet, zeg maar. Voor een volgende keer adviseer ik kettingen of hijsbanden.

Maar je bent dicht bij de start! Ben benieuwd naar de volgende stappen. Dit blokkie en bak hangt mooi weer!

Moreno83 zei:
Ik hoop dat ik alles goed heb gedaan en de auto straks ook start.
Voor nu vond ik het wel welletjes. Mis echt een garage waar je lekker warm kan sleutelen in de avond ......

Nu sta ik buiten een motor in een auto te lepelen met 2 zaklampen. Het is gelukt maar is wel een beun manier , het is niet anders!

Kun je niet anders een plekje in een loods of garagebox huren?

Knap werk weer. (y)(y)

Voor de volgende ronde is wat meer licht wellicht een idee?

hbm-3056-6.jpg-1200x600-f6a46ebc88.jpg

https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-dubbele-led-bouwlamp-2-x-50-watt-2-x-4000-lumen-met-statief?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclid=Cj0KCQiA-eeMBhCpARIsAAZfxZDp7v8ypNuEYzXcPAw8qpiHGC5T99shlMN7RSTL5Ss5DpSwwIVthZYaAhdEEALw_wcB

Wow, knap dat je dit voor elkaar hebt gekregen onder gegeven omstandigheden. Een goede sleutelplek lijkt me voor jou geen overbodige luxe.

Zeker knap dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Deze spanbanden zou ik ook nooit hebben gebruikt, blij dat het goed is gegaan.

ginkelvanmichiel zei:
wow. Inderdaad als nieuw! Hopelijk technisch ook?

Een garage/loods zou echt geweldig zijn maar is hier in de buurt niks te vinden helaas. Op zich red ik me zo wel prima , mensen hebben geen last van mij en daarnaast vinden de oudere mensen het wel interessant. Beetje mee kijken.... haha.
De spanbanden ging gelukkig goed en wellicht in de toekomst hijsbanden. Lijkt me idd veiliger achteraf. :D

@Ginkelvanmichiel , de motor is technisch goed. Net 130.000 gelopen en heeft een nieuwe riem. Nieuwe kleppendeksel pakking en uiteraard straks nieuwe bougies/bobines.
De motor olie die er in gaat is 10W60 Castrol Supercar , is de voorgeschreven olie voor dit blok. ( En in andere hoogtoerige motoren ).

Bizar wat een werk, en dat buiten in november! Maar het is voor een goed doel, veel succes met de laatste loodjes (y)

Ik herken dit nog van 15 jaar geleden, hele avonden op de natte oprit liggen om aan de auto te sleutelen, en dan wordt er hier gewoon een complete motor gemonteerd, respect daarvoor!

Ik doe het ondertussen niet meer, scheelt wel dat mijn sleutelmaat van destijds inmiddels 5 bruggen heeft :)

Mieluh zei:
Ik herken dit nog van 15 jaar geleden, hele avonden op de natte oprit liggen om aan de auto te sleutelen, en dan wordt er hier gewoon een complete motor gemonteerd, respect daarvoor!

Ik doe het ondertussen niet meer, scheelt wel dat mijn sleutelmaat van destijds inmiddels 5 bruggen heeft :)

Haha ja. Is wel veel werk maar al met al heb ik alles rustig in elkaar gezet onder mijn overkapping. Beetje Technics lego in het groot :)

Ik ben inmiddels weer een stukje opgeschoten! Het eerste wat ik heb gedaan is even snel een accu aansluiten met de zekeringbak en kijken of de auto wel start. Is lullig als je alles in elkaar hebt geschroefd en hij het niet doet. ( Distributieriem! ).
Tank was door de vorige eigenaar leeg gepompt dus snel een jerrycan gehaald en 5 liter er in gegooid. Was net genoeg om hem een beetje op gang te krijgen. Na een aantal keer proberen kwam er leven in en tadaaaaa , na meer dan een jaar stilstand is de Schumacher weer tot leven gekomen!!! :D :D
Liep nog wel wat onrustig omdat de LMM los was aangesloten zonder luchtfilterhuis , dus verkeerde lucht/mengsel verhouding. Daarnaast weet ik niet of alle bobines nog wel goed zijn. Ach , voor latere zorg! Hij werkt :cool:

Flink veel rook ( condens ) uit de straight pipe maar hield vrij snel op. Heeeeerlijke zware roffel zit er in , poah.
Hieronder de link naar de video met geluid van de motor/uitlaat.

Schumacher 2.4 , Straight pipe!

Wetende dat hij loopt heb ik de accu en zekeringbak weer gedemonteerd en ben ik weer bezig gegaan met de details.
Ik had het chassis schoon gemaakt maar zag nog wat roestige onderdelen , deze gestraald en gespoten en afgelakt met een 2k lak.
Ik heb helaas niet de tijd en mogelijkheid om elke schroef te stralen , spuiten en af te lakken. Ben maar een hobbyist al zou dat het wel af maken natuurlijk!
Echter ben ik tevreden met hoe het nu is.

Screenshot-20211124-162936-com-android-gallery3d.jpg

IMG-20211124-162920.jpg

IMG-20211124-163325.jpg

IMG-20211124-164515.jpg

De schroeven in de bumper en zijpanelen zijn standaard verroest. Die heb ik wel zelf opgeschuurd met een excentrische schuurmachine , was zo gedaan.
Daarna gespoten en wederom afgelakt met een 2k lak. ( Gewoon matte finish ).

Screenshot-20211124-194339-com-huawei-himovie-overseas.jpg

IMG-20211124-173110.jpg

Ben toen maar begonnen met het monteren van de dynamo en airco. Deze heb ik besloten niet uit elkaar te halen om te stralen , zagen er nog vrij netjes uit en gezien de kou er aan komt besloten dit zo te laten. Wellicht dat ik bepaalde delen nog af plak , licht opschuur en spuit/aflak. Kijk wel even hoe alles loopt......
Na het monteren ook gelijk de multiriemen en hitte schilden er op gezet.

IMG-20211124-170315.jpg

IMG-20211124-170133.jpg

Het liefst zou ik het doen zoals ze bij "Stipt" ook doen maar ik heb daar geen ruimte voor helaas.
Volgende stap word het subframe demonteren en deze opschuren en spuiten in een 2K high gloss finish , dit omdat ik toch de draagarmen ga vervangen en de wielnaven ga stralen/spuiten.

Voor nu vind ik het wel even goed. Ga dit weekend weer lekker verder en dan komen er uiteraard meer foto's.

Bedankt voor alle support , makes me happy! :)

PS , de Blackmotion ga ik komend voorjaar mee verder. Deze heeft nu prio nr 1.

Klassiekerrijder zei:
Ziet er geweldig uit. En dat bij deze temperaturen buiten op de stoep...

Dank u allen!!
De laatste werkzaamheden waren nog in een redelijk zonnetje haha.
Afgelopen weekend wou ik wel graag wat doen maar dat koude weer hield me toch tegen dus even wat rust en tijd voor mijn vrouw en kleine meid.
Baal stiekem wel dat het koude weer er nu aan komt , mis nu wel echt een droge garage waar ik rustig kan sleutelen , maar goed het is niet anders.

In de tussentijd kan ik niet echt verder omdat ik moet wachten op onderdelen. Bij Autodoc een goede deal gemaakt en daar o.a Luchtfilter , draagarmen ( Magneti marelli ) , remmerij ( Brembo ) , wiellagers ( SKF ) en nog wat ander los spul besteld.
In de tussentijd wat klein spul onder handen genomen , uiteindelijk moet het er allemaal "gerestaureerd" uit zien.

Al het schoon gemaakte spul ga ik onderzoeken hoe ik dit kan behandelen. Het is allemaal wel gespoten maar wellicht ook behandelen met 2K lak?
Een nieuwe frisse motor is leuk maar de kleine onderdelen uit elkaar halen en poetsen tot vrijwel nieuwstaat geeft echt een voldoening.

IMG-20211126-125227.jpg

IMG-20211126-125756.jpg

IMG-20211016-190918.jpg

IMG-20211128-115431.jpg

Deze week vast wel nieuwe updates/foto's en hopelijk is het dit weekend droog zodat ik weer verder kan. Warmen we daarna wel op met een lekker biertje en F1.

Prachtig zoals je met weinig middelen zo'n geweldig resultaat weet te behalen!

Wat mij verder nog rest:
clapping-good-job.gif

Het Nederlandse weer houd me een beetje tegen echter wie begint dan ook aan een restauratie in november. :cry:

Ik heb afgelopen vrijdag alle onderdelen binnen gekregen dus in theorie had ik dit weekend het onderstel volledig klaar kunnen hebben.
Echter heeft mn vriendin weekend dienst en zat ik met mijn kleine meid van 3 :)
Is uiteraard leuk maar ik kon dus helaas niet mijn subframe demonteren , opschuren en spuiten dus dat moet een week wachten. Dat is dus een nadeel als je geen garage hebt en alles buiten moet doen.

Gezien de mot regen en niet ziek willen worden er voor gekozen om met het interieur te beginnen. Ik kan dan het spul vrij snel demonteren en dan binnen in huis opknappen.
Dit dus maar gedaan!
Zo ziet de auto er nu van binnen uit , werkelijk alles is versleten , vies of vochtig. ( Schimmel ).
Hier komt dan echt mijn passie naar boven , terug naar "fabrieks nieuw"! Ik doe dit ook met electronische apparaten zoals televisie's , wasmachines etc .....alles wat ik repareer wil ik in detail correct hebben. Anyways , back on topic:

Interieur zoals het daadwerkelijk nu is.
Radio en CC paneel gaan er nog uit , knoppen worden dan gerestaureerd door nieuwe stickers en spuitwerk en het grijze paneel moet waarschijnlijk overgespoten worden omdat het weer er ( vermoedelijk ) in zit. Dat is voor later deze week.

IMG-20211205-124125.jpg

Corrosie op de schroeven , schimmel op de panelen. Denk door de lekkage van het dak wat een jaar zn werk kon doen.
Dit zit vermoedelijk ook in de bekleding maar die gaat uiteindelijk in de wasmachine.

IMG-20211205-124109.jpg

IMG-20211205-124115.jpg

IMG-20211205-135228.jpg

Screenshot-20211205-214509-com-huawei-himovie-overseas.jpg

Screenshot-20211205-214757-com-huawei-himovie-overseas.jpg

Ben stiekem een beetje geschrokken van de staat van het interieur maar heb mn "ervaring" met deze auto's gebruikt en ben er vol voor gegaan.
Midden console , zijpanelen en dashboard kastje in de ovenreiniger gezet met een melamine spons. Af en toe schuursponsje omdat de auto nog te jong is , spul laat dan moeilijker los.
Op de 2e foto zie je de soft touch lak wel waar de heer van Stippent het wel eens over heeft in zijn video's. ( Onder woordje city ).
Deze softtouch zit dus op alles wat plastic is. Van middenconsole tot radio tot stuur tot....... :cry:
De laag laat na zoveel jaar ( aanrakingen ) los en gaat dan plakken. Blijft in je kleren zitten en ziet er vies uit.

Dus maar begonnen met schoonmaken!

Screenshot-20211205-215523-com-huawei-himovie-overseas.jpg

IMG-20211205-144331.jpg

Na het poetsen en dus ontvetten begonnen met spuiten. Gebruik dezelfde verf als bij mijn gele Abarth.
Dit blijft zitten , plakt niet en ook laat het niet los na schoonmaken. Tevens geeft het een factory oem look.
Het laat een nette originele en vooral matte look achter! Op de foto's hieronder lijkt het te glansen maar dat komt door de flits.

Voor de mensen die mij volgen , kijk de interieur renovatie van mijn gele Abarth! (y)

Hieronder het resultaat van een dag poetsen/restaureren.

Live action spray foto's! :D

Screenshot-20211205-215318-com-huawei-himovie-overseas.jpg

Screenshot-20211205-214700-com-huawei-himovie-overseas.jpg

Het resultaat van alle panelen!

IMG-20211205-163700.jpg

IMG-20211205-160406.jpg

IMG-20211205-165738.jpg

IMG-20211205-165744.jpg

IMG-20211205-173252.jpg

Voor nu is het deze week tijd om maar de interieur dingen aan te pakken zoals hierboven. O.a de radio en andere panelen.
Voor het middenconsole heb ik nieuwe leren pookhoes/handremhoes binnen gekregen , nu nog een nieuwe pookknop.
Kijken naar nieuwe gordels.....

Anyways , ik hoop dat jullie dit mooi vinden , ik ben er iig blij mee en ik kijk straks naar een interieur die echt fabrieksnieuw is.

:D

Ja, machtig mooi!! Ik geniet gewoon van je verhaal en veel meer nog van je plaatjes. Heerlijk!!

Geweldig. Ik raak erdoor geïnspireerd. Ik heb precies dezelfde (nr. 709). Die van mij is nog steeds in heel goede staat, maar ik zie wat dingen die ik al langer aan wilde pakken zoals die kleffe knoppen.

High Fidelity zei:
Geweldig. Ik raak erdoor geïnspireerd. Ik heb precies dezelfde (nr. 709). Die van mij is nog steeds in heel goede staat, maar ik zie wat dingen die ik al langer aan wilde pakken zoals die kleffe knoppen.

Leuk! Nog een Schumi op autoweek.
We hebben op de Stilo app groep aan de hand van rdw data gekeken en er zijn waarschijnlijk nog 5 Schumachers in NL. ( Nog +/- 3000 Stilo's op kenteken in NL ).

Ik ben op dit moment letterlijk bezig met het restaureren van de luchtroosters in de auto , deze waren helemaal verweerd.
Radio en climate control zijn morgen aan de beurt , zal dan ook nieuwe foto's plaatsen. Werkelijk een verschil van dag en nacht! :D

Nog 3 duizend Stilo's in NL? Valt mij mee.

Staan er in ieder geval 2 in Arnhem, één ten noorden van de Rijn en één ten zuiden. ;)

Een blauwe 5 deurs staat te verpieteren bij een vage handelaar-met-grindterrein-bouwkeet-en-hond in Leeuwarden

Op kenteken he! Denk dat de helft niet eens rijd.
Van de Abarths zijn er nog 300 op kenteken waarvan dus 5 een Schumacher. ( Van de Schumachers rijden er nu 2 niet ).
Zal morgen eens wat data erbij zoeken en hier posten. Wel leuk om te zien!

Goed , vanavond dus bezig geweest met het interieur anders schiet het niet op.
Zoals ik eerder zei zit het weer in het interieur , denk een schimmel oid dus alles uit elkaar.

Hier 1 van de luchtroosters , let op de zwarte vlekjes.

IMG-20211002-150339.jpg

Dit is het climate control paneel , verweerd en plakkerig en beschadigd.

IMG-20211206-184552.jpg

Alles uit elkaar gehaald en begonnen met het herstellen van alle onderdelen. Lamellen weer zwart , knopjes weer schoon en het plastic hersteld/gespoten!

IMG-20211206-190843.jpg

IMG-20211206-204436.jpg

IMG-20211206-204812.jpg

IMG-20211206-212024.jpg

IMG-20211206-221650.jpg

En het eind resultaat zonder waarschuwingslicht. Deze moet ik nog nieuw bestellen maar zo kun je zien dat je met wat creativiteit en moeite je veel zelf kan herstellen en het er weer goed uit laten zien. Wil je echt factory oem moet er nog een soft touch op maar dat hoeft van mij niet.

IMG-20211206-221447.jpg

Morgen de radio en de andere roosters! :D

Terug
Bovenaan