Deel 13 : wat zag jij voor bijzonders vandaag

Best bijzonder om een Citroën ZX te importeren.

Deze leuke kale Peugeot 205 kon ik niet laten staan. Er is vast iemand die kan vertellen waar de grille van is.
IMG-20250715-190004668-HDR.jpg

IMG-20250715-185954157-HDR.jpg


En de Opel Astra die er vlakbij stond ook maar meteen op de foto gezet. Nette exemplaren worden zeldzaam.
IMG-20250715-190032091-HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die Galant van 1980, wat een fantastische lijn. Ik woonde in die tijd als kleine jongen naast een Mitsubishi dealer. Beetje bevooroordeeld.. Galant, Lancer, Sapporo, Celeste, L300, mooie lijn destijds.
 
Toffe spots 929V6, de Seat 1430 is m'n favoriet, op korte afstand gevolgd door de Talbot Samba! :D

Ik word altijd erg blij van jaren '90 stationwagens, omdat je ze ook nog maar zelden ziet. In het geval van de Toyota Corolla omdat ze bijna allemaal geëxporteerd zijn denk ik.
IMG-20250716-151125591-HDR.jpg

IMG-20250716-151143312-HDR.jpg


Deze Citroën DS stond 50 meter verderop en vond ik een mooi tijdloos plaatje zo.
IMG-20250716-151218061-HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wie kan hier meer over zeggen? Er is enkel een two-door PT cabrio geleverd, of is er ooit een carrosseriebouwer geweest die een poging heeft gedaan om een four-door PT cabrio cq pick-up te creëren?

Wellicht heeft een eigenaar hier zelf de zaag ter hand genomen… Hoe dan ook, ik kwam ‘m vanmorgen tegen, té ver in een weiland om er met m’n iPhone een scherp beeld van te maken.

p2juabf.jpeg


**** update ****

Een betere foto in de middag op de terugweg, zonder zon, ietsje dichterbij nog.

gCbMc7b.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Die Mazda 818: strak ding. In een 818 heeft mijn vader nog schakelen geleerd. Daf maakte in 1977 geen auto's meer en er was geen goedkoop alternatief met automaat. Doordat ik op de achterbank mee mocht die les heeft de 818 een warm plekje bij mij.
 
Seat 1430 , 818 en die Galant(y)

LK-76-FS by CitroenAZU, on Flickr
T 291 TBD by CitroenAZU, on Flickr
VF-NZ-47 by CitroenAZU, on Flickr
00-BTH-8 by CitroenAZU, on Flickr
00-YE-52 by CitroenAZU, on Flickr
24-XJ-TL by CitroenAZU, on Flickr
HRJ-66-X by CitroenAZU, on Flickr
PR-PB-87 by CitroenAZU, on Flickr
10-HH-07 by CitroenAZU, on Flickr
AR-71-50 by CitroenAZU, on Flickr
65-TK-RG by CitroenAZU, on Flickr
DR-09-35 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_3918 by CitroenAZU, on Flickr
18-54-AT by CitroenAZU, on Flickr
21-YD-14 by CitroenAZU, on Flickr
XH-08-RG YZ-06-SR by CitroenAZU, on Flickr
PM-21-70 by CitroenAZU, on Flickr
76-24-EP by CitroenAZU, on Flickr
 
Zoiets waarschijnlijk. Er is in Zweden een hele subcultuur die Volvo's tot pick-ups ombouwt, ik vind het wel wat. Denk aan een soort ute maar dan op basis van een oude Volvo. Misschien was dit daar een vroege aanzet voor.
 
Ik meen me te herinneren dat dat een reden heeft, iets van jongeren die alleen mogen rijden in een bestelwagen. Te lui om het op te zoeken, maar zoiets was het. En dan is er vaak ook een economisch motief, zoals bij ons het grijs kenteken om de BPM en/of wegenbelasting te vermijden (tot de overheid zoals gewoonlijk weer eens geld tekort kwam).
 
Klopt. In Zweden kan je als jongere voordat je je rijbewijs hebt al in een soort landbouwvoertuig gaan rijden - vanaf 15 ofzo. Die zijn beperkt in snelheid door het blokkeren van versnellingen (iets van 30 a 40km/h dacht ik), beperkt tot 2 zitplaatsen en moeten een lading kunnen vervoeren - grofweg zo groot als een hooibaal. Een Volvo Estate kan dat met wat werk wel maar bij een sedan moet je er een pick-up achtige van maken.
Soms is er een cross-over met de Ragar cultuur - wat een beetje doet denken aan rat-look maar ook een stuk verder gaat (bij voorkeur een Impala met gebroken veren en waarvan het kofferbakdeksel regelmatig dienst doet als podium en zodoende zwaar vervormd is)

Die regeling is wel een stuk jonger dan van toen de Duett werd geleverd - dat is echt puur op commercieel gebruik gericht.
 
Mijn spots van vandaag:

Een T1-busje uit 1958:



Een Unimog uit 1962:



Ook uit 1962 is deze fraaie Morris Minor 1000 Traveller, die door een theebedrijfje wordt gebruikt:



Een Triumph Herald Convertible uit 1968:



Een opvallende Volkswagen T2 Camper uit 1970 (de kentekenplaat aan de voorzijde zit vast ergens onder de bumper):



Een MG B uit 1971:



Een kennelijk verwaarloosde Daimler Sovereign 4.2 uit 1978:



Een Citroën Dyane uit 1979:



Een Mercedes-Benz 280 CE uit 1983:



Een Volkswagen Scirocco uit 1990:



Ook uit 1990 is deze Jaguar XJ-S, dat blijft toch een tijdloze prachtige verschijning:



Een Citroën BX uit 1992:



Ook uit 1992 is deze Renault Espace:



Tot slot in de categorie 'herspots in/op een andere plaats' een BMW 316i Touring uit 1993, en in de categorie 'recent al door iemand anders gespot' een Peugeot 304 uit 1973 en een Mercedes-Benz 230 TE uit 1983. De Triumph is ook recentelijk gespot maar die heb ik toch maar opgenomen want ik zag hem met open dak.
 
Laatst bewerkt:
54665055978_9099a6425f_c.jpg

54665052843_b080d27e1d_c.jpg

@louisz deze twee staan in de buurt van voormalig bronvo ziekenhuis.

Grappig de onderste heb ik zelf ook een paar weken geleden op de foto gezet en hier gepost.

De Daimler Sovereign 4.2 staat bij een garagebedrijf.
 
Onze oudste zoon stuurt zojuist deze foto uit Portugal, vol verbazing dat een Nederlander in deze voiture die hele tocht heeft volbracht….

Gfp7zMp.jpeg


Blijken veel Portugese klassiekers kentekens te hebben die erg op de Nederlandse lijken; Pruisisch blauw met witte letters en cijfers, in drie groepjes van twee met liggende streepjes ertussen. :D

Ps: op Finnik verschijnt een klassieke Yamaha motorfiets origineel uit ‘76 op dit kenteken
 
Terug
Bovenaan