Deel 13 : wat zag jij voor bijzonders vandaag

Ford Crown Victoria Police Interceptor '12
s3adM6r.jpeg


deNl5Nx.jpeg


Fiat Tipo '95
dJqqLzy.jpeg


Volvo 66 '78
lKYeTJK.jpeg


Mazda 323F
MTa59mT.jpeg
 
Ik had vroeger een Highscreen Colani PC (van de Vobis) en toen kreeg je er een papiertje bij met de andere dingen die Colani had ontworpen waaronder een vrachtauto als deze. Of het dezelfde is, weet ik niet...
Er zijn meerdere versies ervan geweest.
 
Die Galant van 1980, wat een fantastische lijn. Ik woonde in die tijd als kleine jongen naast een Mitsubishi dealer. Beetje bevooroordeeld.. Galant, Lancer, Sapporo, Celeste, L300, mooie lijn destijds.
 
Toffe spots 929V6, de Seat 1430 is m'n favoriet, op korte afstand gevolgd door de Talbot Samba! :D

Ik word altijd erg blij van jaren '90 stationwagens, omdat je ze ook nog maar zelden ziet. In het geval van de Toyota Corolla omdat ze bijna allemaal geëxporteerd zijn denk ik.
IMG-20250716-151125591-HDR.jpg

IMG-20250716-151143312-HDR.jpg


Deze Citroën DS stond 50 meter verderop en vond ik een mooi tijdloos plaatje zo.
IMG-20250716-151218061-HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wie kan hier meer over zeggen? Er is enkel een two-door PT cabrio geleverd, of is er ooit een carrosseriebouwer geweest die een poging heeft gedaan om een four-door PT cabrio cq pick-up te creëren?

Wellicht heeft een eigenaar hier zelf de zaag ter hand genomen… Hoe dan ook, ik kwam ‘m vanmorgen tegen, té ver in een weiland om er met m’n iPhone een scherp beeld van te maken.

p2juabf.jpeg


**** update ****

Een betere foto in de middag op de terugweg, zonder zon, ietsje dichterbij nog.

gCbMc7b.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Niet de oudste Volkswagen Polo 6N die nog bestaat (die begint met JL), maar wel een vroeg exemplaar in de typische paarse introductiekleur.
IMG-20250718-154319780-HDR.jpg

IMG-20250718-154301303-HDR.jpg

Gezien de algehele staat en specifiek de roest bij de achterste wielkasten vraag ik me wel af hoe lang deze nog op de weg blijft, maar leuk dat die er nog is. :)
 
Laatst bewerkt:
Die Mazda 818: strak ding. In een 818 heeft mijn vader nog schakelen geleerd. Daf maakte in 1977 geen auto's meer en er was geen goedkoop alternatief met automaat. Doordat ik op de achterbank mee mocht die les heeft de 818 een warm plekje bij mij.
 
Seat 1430 , 818 en die Galant(y)

LK-76-FS by CitroenAZU, on Flickr
T 291 TBD by CitroenAZU, on Flickr
VF-NZ-47 by CitroenAZU, on Flickr
00-BTH-8 by CitroenAZU, on Flickr
00-YE-52 by CitroenAZU, on Flickr
24-XJ-TL by CitroenAZU, on Flickr
HRJ-66-X by CitroenAZU, on Flickr
PR-PB-87 by CitroenAZU, on Flickr
10-HH-07 by CitroenAZU, on Flickr
AR-71-50 by CitroenAZU, on Flickr
65-TK-RG by CitroenAZU, on Flickr
DR-09-35 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_3918 by CitroenAZU, on Flickr
18-54-AT by CitroenAZU, on Flickr
21-YD-14 by CitroenAZU, on Flickr
XH-08-RG YZ-06-SR by CitroenAZU, on Flickr
PM-21-70 by CitroenAZU, on Flickr
76-24-EP by CitroenAZU, on Flickr
 
Zoiets waarschijnlijk. Er is in Zweden een hele subcultuur die Volvo's tot pick-ups ombouwt, ik vind het wel wat. Denk aan een soort ute maar dan op basis van een oude Volvo. Misschien was dit daar een vroege aanzet voor.
 
Ik meen me te herinneren dat dat een reden heeft, iets van jongeren die alleen mogen rijden in een bestelwagen. Te lui om het op te zoeken, maar zoiets was het. En dan is er vaak ook een economisch motief, zoals bij ons het grijs kenteken om de BPM en/of wegenbelasting te vermijden (tot de overheid zoals gewoonlijk weer eens geld tekort kwam).
 
Klopt. In Zweden kan je als jongere voordat je je rijbewijs hebt al in een soort landbouwvoertuig gaan rijden - vanaf 15 ofzo. Die zijn beperkt in snelheid door het blokkeren van versnellingen (iets van 30 a 40km/h dacht ik), beperkt tot 2 zitplaatsen en moeten een lading kunnen vervoeren - grofweg zo groot als een hooibaal. Een Volvo Estate kan dat met wat werk wel maar bij een sedan moet je er een pick-up achtige van maken.
Soms is er een cross-over met de Ragar cultuur - wat een beetje doet denken aan rat-look maar ook een stuk verder gaat (bij voorkeur een Impala met gebroken veren en waarvan het kofferbakdeksel regelmatig dienst doet als podium en zodoende zwaar vervormd is)

Die regeling is wel een stuk jonger dan van toen de Duett werd geleverd - dat is echt puur op commercieel gebruik gericht.
 
Mijn spots van vandaag:

Een T1-busje uit 1958:



Een Unimog uit 1962:



Ook uit 1962 is deze fraaie Morris Minor 1000 Traveller, die door een theebedrijfje wordt gebruikt:



Een Triumph Herald Convertible uit 1968:



Een opvallende Volkswagen T2 Camper uit 1970 (de kentekenplaat aan de voorzijde zit vast ergens onder de bumper):



Een MG B uit 1971:



Een kennelijk verwaarloosde Daimler Sovereign 4.2 uit 1978:



Een Citroën Dyane uit 1979:



Een Mercedes-Benz 280 CE uit 1983:



Een Volkswagen Scirocco uit 1990:



Ook uit 1990 is deze Jaguar XJ-S, dat blijft toch een tijdloze prachtige verschijning:



Een Citroën BX uit 1992:



Ook uit 1992 is deze Renault Espace:



Tot slot in de categorie 'herspots in/op een andere plaats' een BMW 316i Touring uit 1993, en in de categorie 'recent al door iemand anders gespot' een Peugeot 304 uit 1973 en een Mercedes-Benz 230 TE uit 1983. De Triumph is ook recentelijk gespot maar die heb ik toch maar opgenomen want ik zag hem met open dak.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo van de Land Rovers, is dit een Series III 109 pick-up? Fietsen in de bak, sleurhut erachter en gaan! Ik vermoed dat ze niet ver gaan…

IT4AUQD.jpeg



En dit is toch veel leuker dan de zoveelste VW bus. Een HY78 origineel Nederlands uit ‘73…

3Ih7ijy.jpeg



Een jaartje jonger is deze knappe Dodge B-300 Tradesman uit ‘74, volgens mij niet in gebruik als camper…

C9CksqA.jpeg
 
54665055978_9099a6425f_c.jpg

54665052843_b080d27e1d_c.jpg

@louisz deze twee staan in de buurt van voormalig bronvo ziekenhuis.

Grappig de onderste heb ik zelf ook een paar weken geleden op de foto gezet en hier gepost.

De Daimler Sovereign 4.2 staat bij een garagebedrijf.
 
Onze oudste zoon stuurt zojuist deze foto uit Portugal, vol verbazing dat een Nederlander in deze voiture die hele tocht heeft volbracht….

Gfp7zMp.jpeg


Blijken veel Portugese klassiekers kentekens te hebben die erg op de Nederlandse lijken; Pruisisch blauw met witte letters en cijfers, in drie groepjes van twee met liggende streepjes ertussen. :D

Ps: op Finnik verschijnt een klassieke Yamaha motorfiets origineel uit ‘76 op dit kenteken
 
Barbie woont in Portugal!

Die 911: in 1972 zagen ze er behoorlijk anders uit... zou dit een ombouw zijn, of is er met chassisnummers gerommeld?
 
Optisch is het inderdaad een post-'74er en de Carrera 3.0 zoals de stickers melden kwam volgens mij nog een paar jaar later (en ik heb ze nooit met 3.0 in de sticker gezien). Zou ook zomaar kunnen dat het een verzamelaar is die de platen van een andere 911 erop heeft gezet die niet geschorst was bijvoorbeeld.

Nog een paar van de afgelopen dagen.

US versie van de passat inclusief 3.6 V6
54655027484_41a5158b89_h.jpg


Mustang
54654794176_af8da80d09_h.jpg


Hummer H2, lang geleden dat ik eentje heb gezien die geen stretched limo is.
54662021047_b5e8ffa1bd_h.jpg


Volvo C70
54663080033_4ab6599105_h.jpg


En om af te sluiten een Fiat 500 (lijkt mij niet origineel jolly)
54665398229_8c09f37c80_h.jpg
 

Leuk, een vroeg exemplaar uit de introductieperiode, volgens mij. Althans, destijds reed er bij 'ons' een klant met een rode, wel de TCT uitvoering met draaibare stoelen, als JH-XZ-.. .
Ik heb zelf, destijds, mijn studentenkamer verhuist met een Evasion, in deze kleur blauw, ook een basis 2 liter (prima blok) uit de L kentekenserie.
 
Onze oudste zoon stuurt zojuist deze foto uit Portugal, vol verbazing dat een Nederlander in deze voiture die hele tocht heeft volbracht….



Blijken veel Portugese klassiekers kentekens te hebben die erg op de Nederlandse lijken; Pruisisch blauw met witte letters en cijfers, in drie groepjes van twee met liggende streepjes ertussen. :D

Ps: op Finnik verschijnt een klassieke Yamaha motorfiets origineel uit ‘76 op dit kenteken
Oude Portugese kentekenplaten zijn zwart, niet blauw. Wel grappig dat er ook nog een Nederlands kenteken met deze combinatie actief blijkt te zijn.
 
Oude Portugese kentekenplaten zijn zwart, niet blauw. Wel grappig dat er ook nog een Nederlands kenteken met deze combinatie actief blijkt te zijn.

Ah oké, zwart dus, ik had die info (pruisisch blauw) via een site over Portugal.
 
Terug
Bovenaan