Auto encyclopedie
Asfaltkampioen
[size=x-large][size=large]Van Daewoo naar Chevrolet[/size][/size]
In het jaar 2004 verdween het merk Daewoo in Europa en werden de bestaande modellen van Chevrolet logo’s voorzien. Het is mij tot op heden nog onduidelijk waarom dit bedacht is. Bij Chevrolet denk ik niet aan een Matiz , kalos of nubira en lacetti. Daarnaast vond ik het wagenpark van Deawoo op sommige gevallen verder dan wat Hyundai en of Kia ons hier aanbood. Een Lacetti/ Nubira heb ik persoonlijk liever voor de deur staan dan een Hyundai Accent /Elantra of een Kia Cerato. En of hier nu een Kalos voor de deur staat of een Hyundai Getz beide heb ik deze liever dan de Kia Rio van de eerste generatie. 2e generatie Rio ben ik wel ontzettend van gecharmeerd. De Koreaanse merken lagen nog mijlen ver achter de Japanse merken.
Maar nogmaals bij Chevrolet denk ik aan begrafenisauto’s en oude taxi’s die op gas rijden en dikke terreinwagens en pick ups.
De overgang van Daewoo naar Chevrolet doet mij eigenlijk heel veel denken aan die van Citroën DS naar het merk DS. Het ging puur om faceliften en of alleen een nieuw logo op bestaande modellen plakken. Er werd geen gebruik gemaakt om een nieuw model te introduceren.
[size=large]Deawoo Matiz[/size]
In 1998 kwam De Daewoo Matiz op de markt. Daewoo was destijds nog niet actief in het a-segment en de Matizz was een succes. Hyundai kwam dat zelfde jaar met de Atos en Kia had een slecht aftreksel van een oude Mazda 121. De Koreanen hadden denk ik al snel door dat ook in het a-segment niemand meer zit te wachten op een 3 deurs. Zowel de Matiz als de Atos waren er alleen in 5 deurs.
facelift
In 2001 kreeg de Matiz zijn eerste facelift en in 2005 werd de Matiz ongedoopt tot Chevrolet Matiz. Inmiddels had de concurrentie niet stil gelegen Kia had inmiddels de Picanto , uit Tsjechië rolde de C1,Aygo en 107 van de band en de Fiat panda was ook een stuk volwassener dan de Matiz. Met auto’s als de Cuore, Alto en Atos kon de Matiz zich nog goed mee meten. Daarnaast waren er veel concurrenten die alleen een 3 deurs aanboden in het a-segement Lupo, Arosa, Fox, Ka ,C2 , Twingo, Ypsalon. En waren er merken die waren afgehaakt in het a-segment Subaru Vivio , CityRover
Chevrolet Matiz
Helaas voor de Matiz werden de alto, Atos en Cuore wel tijdig vervangen en werd de Matiz in 2005 alleen uitgebreid gefacelift van zowel binnen als buitenkant. Uiteindelijk werd de inmiddels stokoude en gedateerde Chevrolet Matiz pas in 2010 vervangen door de Chevrolet Spark.
fietjes Chevrolet Spark
-De Matiz was er ook met een automaat die is nooit geleverd in de Spark
- De Spark heeft het nog goed gedaan in Nederland omdat die ook af fabriek met LPG werd geleverd
- Alleen de zwakste motor was Af fabriek met LPG zodat deze nog trager werd dan dat die al was, gemiste kans dat de 1.2 niet af fabriek met LPG leverbaar was.
- beide blokken zijn 4 cilinders
- Er ook een elektrische Spark is , maar helaas niet in Nederland leverbaar en dat dit tevens de enige Spark van deze generatie is met een CVT automaat.
In 2013 werd de Spark gefacelift en verdween de lpg affabriek en in 2014 viel het doek voor Chevrolet in Nederland dus ook voor de Spark.
- De Opel Karl en de Huidige Chevrolet spark rollen nu gezamenlijk van de zelfde productie band in Korea
- De Opel Karl is de eerste auto met een half automaat die uit een Koreaanse fabriek van de band rolt.
Verkoopfeitjes Matiz
Als Daewoo zijn er 32.793 stuks verkocht , onder Chevrolet kwamen ze niet verder dan iets minder dan de helft.
Daewoo Kalos
In 2002 kwam de Daewoo Kalos op de markt en volgde daarmee de Daewoo Lanos op. De Kalos was er in eerste instantie alleen als 5 deurs hatchback. Opvallend was dat de Kalos hatchback kleiner was dan diens voorganger de Lanos. Concurrentie die ook in 2002 met een nieuw model op de markt kwamen waren o.a. de Hyundai Getz en de Citroën C3.
In 2004 kwam er een 4 deurs sedan.
Chevrolet Kalos
In 2005 kreeg de auto een lichte facelift en ging die als Chevrolet Kalos door het leven, tegelijk met deze facelift kreeg het ook een 3 deurs uitvoering.
Chevrolet Aveo
In 2006 kreeg de sedan alweer een facelift! Deze sedan ging voortaan als Chevrolet Aveo door het leven.
In 2008 kreeg de hatchback ook de naam Aveo mee en kreeg het een uitgebreide facelift om het nog enigszins op te nemen tegen de concurrentie. Hyundai was inmiddels met een flinke inhaalslag bezig door de i20 op de markt te brengen die generatie genoot Hyundai Getz verving. Het beste was de Aveo destijds te vergelijken met de Kia Rio van de 2e generatie en de Dacia Sandero en de clio van de 2e generatie die naast de 3e werd geleverd. Al deze auto’s zou ik op dit moment boven de Aveo kiezen.
In 2011 kwam er een hagelnieuwe Aveo op de markt, die weer beter mee kon komen met de concurrentie naast de 5 deurs hatchback kwam er ook weer een 4 deurs sedan. In 2014 viel het doek voor Chevrolet voor ook voor deze Aveo.
verkoopcijfers Kalos
Van de Daewoo zijn er 7204 kalossen verkocht in Nederland en Chevrolet verkocht er bijna 500 meer, maar mochten daar ook langer over doen.
Daewoo Nubira/ Lacetti
In 2003 kwam de 2e generatie Nubira op de markt. Het bijzondere was , dat er alleen een sedan was , terwijl de voorganger er als hatchback , station en sedan was. De station en hatchback bleven echter niet in productie tot dat er een station en of hatchback opvolger kwam. Wat mij op viel is dat Daewoo al vroeg ging voor een normale 5 deurs hatchback in het c-segement. Bij Hyundai en Kia en bij vele Japanse merken voerden ze vaak liftbackmodellen in het c-segment. Skoda is nog 1 van de weinige met hun Octavia. De huidige Hyundai en Kia Ceed zijn naast een normale hatchback model ook verkrijgbaar als liftback model.
In 2004 kwam de Daewoo Lacetti , deze had in tegenstelling tot de Nubira sedan een andere neus. Ik vind het gemiste kans dan ze niet hebben gewacht met de Lacetti tot aan de naamswijziging. Dan had Chevrolet een introductie gehad met een nieuwe auto in het populaire c-segment.
Chevrolet Lacetti/ Nubira
Met de station werd wel gewacht tot januari 2005. Bij de Lacetti bleef het bij een logo wisseling en mensen die nog een Daewoo Lacetti hadden konden dit kosteloos laten uitvoeren. De Nubira sedan kreeg naast een andere logo ook het zelfde familie gezicht als de station en de hatchback (Lacetti). Leuk Detail is dat de Lacetti is ontworpen door Giugiaro en de Nubira door pininfarina.
VM Diesel
In 2007 kreeg de Nubira staioni en de Lacetti een common rail diesel van het Italiaanse VM(niet te verwarren met VW). De 121 pk versie ging naar de Lacetti en de Nubira staion. De 150 pk ging naar de Epica en Captiva/Cruze diesel rijders konden kiezen tussen 127/125 en 150 pk.
Chevrolet Cruze
In 2009 Kwam de Chevrolet Cruze, wederom alleen in sedan uitvoering.
De Lacetti bleef nog tot 2010 en zijn opvolger kwam pas in 2011 en ging als Cruze hatchback door het leven.
Staionrijders moesten nog wachten tot 2012 op de Cruze station. Dit beleid heeft de cruze de nek omgedraaid in o.a. Nederland zitten mensen niet te wachten op een Koreaanse sedan in het c-segment. Bij Hyundai en Kia hadden ze het beter begrepen en schrapten de sedan in het c-segment en boden alleen nog maar een hatchback en een station aan. Tegen de tijd dat de Cruze eindelijk met een station kwam aanzetten hadden ze bij de Hyundai en Kia al de 2e generatie i30 en Ceed.
In 2014 viel ook het doek voor de Cruze
verkoopcijfers
De Lacetti is onder Chevrolet meer verkocht 854 stuks tegen 535 Daewoo Lacetti’s. Ik had het trouwens niet zo slecht verwacht.
De Nubira van de 2e generatie kwam als Daewoo niet echt van de grond. Nederland stond niet te wachten op een Koreaans c-segment sedannetje. Een kleine 800 stuks vonden een Nederlandse eigenaar. Chevrolet heeft in de jaren 2600 hoofdzakelijk stations kunnen slijten.
Daewoo Evanda
In 2003 kwam de Evanda op de markt en verving de Daewoo Leganza. Dit was hun Koreaanse antwoord op de Nissan Primera , Renault Laguna , Volkswagen Pasat. De Evanda en Leganza hadden het net als andere Koreaanse d en e-segment exoten het moeilijk buiten Zuid Korea. Hyundai heeft lang gewacht voordat ze ook een station uitvoering aanboden in het d-segment en Kia vond het nodig om er nog langer op te wachten.
De Evanda kreeg in 2003 het nieuwe Daewoo gezicht die de Nubira ook kreeg.
Chevrolet Evanda
In 2005 onderging de Evanda het zelfde lot als de Nubira sedan een nieuwe snoet en een nieuw logo.
Chevrolet Epica
In 2006 viel het Doek voor de Evanda en werd opgevolgd voor de Chevrolet Epica. De Epica haalt het einde van het Koreaanse Chevrolet avontuur in Nederland na lange na niet. in 2010 valt het doek al en er komt geen opvolger. Generatie genoot Captiva krijgt in 2011 nog wel een uitgebreide facelift en zingt het nog wel uit tot 2014
De Evanda heeft de eer dat die de slechtste verkochte Daewoo in Nederland te zijn met 306 stuks, Als Chevrolet deed die het nog slechter met 218 stuks, wat hem de ene slechtste verkochte Koreaanse Chevrolet maakte. De Trax kwam niet verder dan 151 stuks
Daewoo Tacuma
In 2000 kwam de Daewoo met de Tacuma op de markt een MPV in het C-segment die het moest opnemen tegen andere 5 zitters zoals de Almera Tino, Mitsubishi spacestar , Xsara Picasso. Kia probeerde het zelfde met de Kia Joice en later met de Carans en Hyundai met de Matrix.
facelift
In 2004 kreeg de Tacuma een meer Europees gezicht
Chevrolet Tacuma
In 2005 was er puur een ander logo op dezelfde neus. De Tacuma bleef nog tot 2009 in productie en kreeg geen directe opvolger.
Chevrolet Orlando
In 2011 Kwam Chevrolet opnieuw met een MPV in het C-segement , maar deze keer was het een 7 zitter en was deze stevig geprijsd vergeleken met de Tacuma. De Orlando hield het nog (keurig) vol tot 2014
Van de Daewoo Tacuma zijn er 8041 en dat zijn er een stuk meer dan de 2981 stuks met een Chevrolet logo
Autoweek zelf heeft hier en daar ook wel aandacht besteed in Tweelingen en facelift van Deawoo en Chevrolet
facelift friday Matiz
facelift Friday nubira
facelift friday captiva
tweeling Evanda
Tweeling Daewoo Lemans
tweeling Daewoo Legend
tweeling Daewoo Musso
tweeling Chevrolet Nubira
tweeling spark
Verder is er ook nog veel te vertellen over het Daewoo avontuur in Oost-Europa, zelf kom ik zo uit mijn hoofd niet verder dan dat er Daewoo modellen rond rijden met een FSO logo. Uit mijn hoofd gaat het dan om de Matiz en de Kalos. Volgens mij hadden wij hier toen al lang en breed de spark en de Aveo.
Ik schrijf hier op het forum wel vaker tweeling stukjes
subaru Justy
het a-segment van vag
fiat idea lancia Musa
en verder is er ook nog een wat uitgebreider tweeling forum
tweeling forum
In het jaar 2004 verdween het merk Daewoo in Europa en werden de bestaande modellen van Chevrolet logo’s voorzien. Het is mij tot op heden nog onduidelijk waarom dit bedacht is. Bij Chevrolet denk ik niet aan een Matiz , kalos of nubira en lacetti. Daarnaast vond ik het wagenpark van Deawoo op sommige gevallen verder dan wat Hyundai en of Kia ons hier aanbood. Een Lacetti/ Nubira heb ik persoonlijk liever voor de deur staan dan een Hyundai Accent /Elantra of een Kia Cerato. En of hier nu een Kalos voor de deur staat of een Hyundai Getz beide heb ik deze liever dan de Kia Rio van de eerste generatie. 2e generatie Rio ben ik wel ontzettend van gecharmeerd. De Koreaanse merken lagen nog mijlen ver achter de Japanse merken.
Maar nogmaals bij Chevrolet denk ik aan begrafenisauto’s en oude taxi’s die op gas rijden en dikke terreinwagens en pick ups.
De overgang van Daewoo naar Chevrolet doet mij eigenlijk heel veel denken aan die van Citroën DS naar het merk DS. Het ging puur om faceliften en of alleen een nieuw logo op bestaande modellen plakken. Er werd geen gebruik gemaakt om een nieuw model te introduceren.
[size=large]Deawoo Matiz[/size]
In 1998 kwam De Daewoo Matiz op de markt. Daewoo was destijds nog niet actief in het a-segment en de Matizz was een succes. Hyundai kwam dat zelfde jaar met de Atos en Kia had een slecht aftreksel van een oude Mazda 121. De Koreanen hadden denk ik al snel door dat ook in het a-segment niemand meer zit te wachten op een 3 deurs. Zowel de Matiz als de Atos waren er alleen in 5 deurs.

facelift
In 2001 kreeg de Matiz zijn eerste facelift en in 2005 werd de Matiz ongedoopt tot Chevrolet Matiz. Inmiddels had de concurrentie niet stil gelegen Kia had inmiddels de Picanto , uit Tsjechië rolde de C1,Aygo en 107 van de band en de Fiat panda was ook een stuk volwassener dan de Matiz. Met auto’s als de Cuore, Alto en Atos kon de Matiz zich nog goed mee meten. Daarnaast waren er veel concurrenten die alleen een 3 deurs aanboden in het a-segement Lupo, Arosa, Fox, Ka ,C2 , Twingo, Ypsalon. En waren er merken die waren afgehaakt in het a-segment Subaru Vivio , CityRover


Chevrolet Matiz
Helaas voor de Matiz werden de alto, Atos en Cuore wel tijdig vervangen en werd de Matiz in 2005 alleen uitgebreid gefacelift van zowel binnen als buitenkant. Uiteindelijk werd de inmiddels stokoude en gedateerde Chevrolet Matiz pas in 2010 vervangen door de Chevrolet Spark.

fietjes Chevrolet Spark
-De Matiz was er ook met een automaat die is nooit geleverd in de Spark
- De Spark heeft het nog goed gedaan in Nederland omdat die ook af fabriek met LPG werd geleverd
- Alleen de zwakste motor was Af fabriek met LPG zodat deze nog trager werd dan dat die al was, gemiste kans dat de 1.2 niet af fabriek met LPG leverbaar was.
- beide blokken zijn 4 cilinders
- Er ook een elektrische Spark is , maar helaas niet in Nederland leverbaar en dat dit tevens de enige Spark van deze generatie is met een CVT automaat.
In 2013 werd de Spark gefacelift en verdween de lpg affabriek en in 2014 viel het doek voor Chevrolet in Nederland dus ook voor de Spark.
- De Opel Karl en de Huidige Chevrolet spark rollen nu gezamenlijk van de zelfde productie band in Korea
- De Opel Karl is de eerste auto met een half automaat die uit een Koreaanse fabriek van de band rolt.

Verkoopfeitjes Matiz
Als Daewoo zijn er 32.793 stuks verkocht , onder Chevrolet kwamen ze niet verder dan iets minder dan de helft.
Daewoo Kalos
In 2002 kwam de Daewoo Kalos op de markt en volgde daarmee de Daewoo Lanos op. De Kalos was er in eerste instantie alleen als 5 deurs hatchback. Opvallend was dat de Kalos hatchback kleiner was dan diens voorganger de Lanos. Concurrentie die ook in 2002 met een nieuw model op de markt kwamen waren o.a. de Hyundai Getz en de Citroën C3.

In 2004 kwam er een 4 deurs sedan.

Chevrolet Kalos
In 2005 kreeg de auto een lichte facelift en ging die als Chevrolet Kalos door het leven, tegelijk met deze facelift kreeg het ook een 3 deurs uitvoering.

Chevrolet Aveo
In 2006 kreeg de sedan alweer een facelift! Deze sedan ging voortaan als Chevrolet Aveo door het leven.

In 2008 kreeg de hatchback ook de naam Aveo mee en kreeg het een uitgebreide facelift om het nog enigszins op te nemen tegen de concurrentie. Hyundai was inmiddels met een flinke inhaalslag bezig door de i20 op de markt te brengen die generatie genoot Hyundai Getz verving. Het beste was de Aveo destijds te vergelijken met de Kia Rio van de 2e generatie en de Dacia Sandero en de clio van de 2e generatie die naast de 3e werd geleverd. Al deze auto’s zou ik op dit moment boven de Aveo kiezen.

In 2011 kwam er een hagelnieuwe Aveo op de markt, die weer beter mee kon komen met de concurrentie naast de 5 deurs hatchback kwam er ook weer een 4 deurs sedan. In 2014 viel het doek voor Chevrolet voor ook voor deze Aveo.

verkoopcijfers Kalos
Van de Daewoo zijn er 7204 kalossen verkocht in Nederland en Chevrolet verkocht er bijna 500 meer, maar mochten daar ook langer over doen.
Daewoo Nubira/ Lacetti
In 2003 kwam de 2e generatie Nubira op de markt. Het bijzondere was , dat er alleen een sedan was , terwijl de voorganger er als hatchback , station en sedan was. De station en hatchback bleven echter niet in productie tot dat er een station en of hatchback opvolger kwam. Wat mij op viel is dat Daewoo al vroeg ging voor een normale 5 deurs hatchback in het c-segement. Bij Hyundai en Kia en bij vele Japanse merken voerden ze vaak liftbackmodellen in het c-segment. Skoda is nog 1 van de weinige met hun Octavia. De huidige Hyundai en Kia Ceed zijn naast een normale hatchback model ook verkrijgbaar als liftback model.

In 2004 kwam de Daewoo Lacetti , deze had in tegenstelling tot de Nubira sedan een andere neus. Ik vind het gemiste kans dan ze niet hebben gewacht met de Lacetti tot aan de naamswijziging. Dan had Chevrolet een introductie gehad met een nieuwe auto in het populaire c-segment.

Chevrolet Lacetti/ Nubira
Met de station werd wel gewacht tot januari 2005. Bij de Lacetti bleef het bij een logo wisseling en mensen die nog een Daewoo Lacetti hadden konden dit kosteloos laten uitvoeren. De Nubira sedan kreeg naast een andere logo ook het zelfde familie gezicht als de station en de hatchback (Lacetti). Leuk Detail is dat de Lacetti is ontworpen door Giugiaro en de Nubira door pininfarina.

VM Diesel
In 2007 kreeg de Nubira staioni en de Lacetti een common rail diesel van het Italiaanse VM(niet te verwarren met VW). De 121 pk versie ging naar de Lacetti en de Nubira staion. De 150 pk ging naar de Epica en Captiva/Cruze diesel rijders konden kiezen tussen 127/125 en 150 pk.
Chevrolet Cruze
In 2009 Kwam de Chevrolet Cruze, wederom alleen in sedan uitvoering.

De Lacetti bleef nog tot 2010 en zijn opvolger kwam pas in 2011 en ging als Cruze hatchback door het leven.

Staionrijders moesten nog wachten tot 2012 op de Cruze station. Dit beleid heeft de cruze de nek omgedraaid in o.a. Nederland zitten mensen niet te wachten op een Koreaanse sedan in het c-segment. Bij Hyundai en Kia hadden ze het beter begrepen en schrapten de sedan in het c-segment en boden alleen nog maar een hatchback en een station aan. Tegen de tijd dat de Cruze eindelijk met een station kwam aanzetten hadden ze bij de Hyundai en Kia al de 2e generatie i30 en Ceed.

In 2014 viel ook het doek voor de Cruze
verkoopcijfers
De Lacetti is onder Chevrolet meer verkocht 854 stuks tegen 535 Daewoo Lacetti’s. Ik had het trouwens niet zo slecht verwacht.
De Nubira van de 2e generatie kwam als Daewoo niet echt van de grond. Nederland stond niet te wachten op een Koreaans c-segment sedannetje. Een kleine 800 stuks vonden een Nederlandse eigenaar. Chevrolet heeft in de jaren 2600 hoofdzakelijk stations kunnen slijten.
Daewoo Evanda
In 2003 kwam de Evanda op de markt en verving de Daewoo Leganza. Dit was hun Koreaanse antwoord op de Nissan Primera , Renault Laguna , Volkswagen Pasat. De Evanda en Leganza hadden het net als andere Koreaanse d en e-segment exoten het moeilijk buiten Zuid Korea. Hyundai heeft lang gewacht voordat ze ook een station uitvoering aanboden in het d-segment en Kia vond het nodig om er nog langer op te wachten.

De Evanda kreeg in 2003 het nieuwe Daewoo gezicht die de Nubira ook kreeg.

Chevrolet Evanda
In 2005 onderging de Evanda het zelfde lot als de Nubira sedan een nieuwe snoet en een nieuw logo.

Chevrolet Epica
In 2006 viel het Doek voor de Evanda en werd opgevolgd voor de Chevrolet Epica. De Epica haalt het einde van het Koreaanse Chevrolet avontuur in Nederland na lange na niet. in 2010 valt het doek al en er komt geen opvolger. Generatie genoot Captiva krijgt in 2011 nog wel een uitgebreide facelift en zingt het nog wel uit tot 2014

De Evanda heeft de eer dat die de slechtste verkochte Daewoo in Nederland te zijn met 306 stuks, Als Chevrolet deed die het nog slechter met 218 stuks, wat hem de ene slechtste verkochte Koreaanse Chevrolet maakte. De Trax kwam niet verder dan 151 stuks
Daewoo Tacuma
In 2000 kwam de Daewoo met de Tacuma op de markt een MPV in het C-segment die het moest opnemen tegen andere 5 zitters zoals de Almera Tino, Mitsubishi spacestar , Xsara Picasso. Kia probeerde het zelfde met de Kia Joice en later met de Carans en Hyundai met de Matrix.

facelift
In 2004 kreeg de Tacuma een meer Europees gezicht

Chevrolet Tacuma
In 2005 was er puur een ander logo op dezelfde neus. De Tacuma bleef nog tot 2009 in productie en kreeg geen directe opvolger.

Chevrolet Orlando
In 2011 Kwam Chevrolet opnieuw met een MPV in het C-segement , maar deze keer was het een 7 zitter en was deze stevig geprijsd vergeleken met de Tacuma. De Orlando hield het nog (keurig) vol tot 2014

Van de Daewoo Tacuma zijn er 8041 en dat zijn er een stuk meer dan de 2981 stuks met een Chevrolet logo
Autoweek zelf heeft hier en daar ook wel aandacht besteed in Tweelingen en facelift van Deawoo en Chevrolet
facelift friday Matiz
facelift Friday nubira
facelift friday captiva
tweeling Evanda
Tweeling Daewoo Lemans
tweeling Daewoo Legend
tweeling Daewoo Musso
tweeling Chevrolet Nubira
tweeling spark
Verder is er ook nog veel te vertellen over het Daewoo avontuur in Oost-Europa, zelf kom ik zo uit mijn hoofd niet verder dan dat er Daewoo modellen rond rijden met een FSO logo. Uit mijn hoofd gaat het dan om de Matiz en de Kalos. Volgens mij hadden wij hier toen al lang en breed de spark en de Aveo.
Ik schrijf hier op het forum wel vaker tweeling stukjes
subaru Justy
het a-segment van vag
fiat idea lancia Musa
en verder is er ook nog een wat uitgebreider tweeling forum
tweeling forum