De tweeling van Daewoo naar Chevrolet

Auto encyclopedie

Asfaltkampioen
[size=x-large][size=large]Van Daewoo naar Chevrolet[/size][/size]

In het jaar 2004 verdween het merk Daewoo in Europa en werden de bestaande modellen van Chevrolet logo’s voorzien. Het is mij tot op heden nog onduidelijk waarom dit bedacht is. Bij Chevrolet denk ik niet aan een Matiz , kalos of nubira en lacetti. Daarnaast vond ik het wagenpark van Deawoo op sommige gevallen verder dan wat Hyundai en of Kia ons hier aanbood. Een Lacetti/ Nubira heb ik persoonlijk liever voor de deur staan dan een Hyundai Accent /Elantra of een Kia Cerato. En of hier nu een Kalos voor de deur staat of een Hyundai Getz beide heb ik deze liever dan de Kia Rio van de eerste generatie. 2e generatie Rio ben ik wel ontzettend van gecharmeerd. De Koreaanse merken lagen nog mijlen ver achter de Japanse merken.
Maar nogmaals bij Chevrolet denk ik aan begrafenisauto’s en oude taxi’s die op gas rijden en dikke terreinwagens en pick ups.
De overgang van Daewoo naar Chevrolet doet mij eigenlijk heel veel denken aan die van Citroën DS naar het merk DS. Het ging puur om faceliften en of alleen een nieuw logo op bestaande modellen plakken. Er werd geen gebruik gemaakt om een nieuw model te introduceren.

[size=large]Deawoo Matiz[/size]
In 1998 kwam De Daewoo Matiz op de markt. Daewoo was destijds nog niet actief in het a-segment en de Matizz was een succes. Hyundai kwam dat zelfde jaar met de Atos en Kia had een slecht aftreksel van een oude Mazda 121. De Koreanen hadden denk ik al snel door dat ook in het a-segment niemand meer zit te wachten op een 3 deurs. Zowel de Matiz als de Atos waren er alleen in 5 deurs.
m1fyhdrbjwmr_480.jpg

facelift
In 2001 kreeg de Matiz zijn eerste facelift en in 2005 werd de Matiz ongedoopt tot Chevrolet Matiz. Inmiddels had de concurrentie niet stil gelegen Kia had inmiddels de Picanto , uit Tsjechië rolde de C1,Aygo en 107 van de band en de Fiat panda was ook een stuk volwassener dan de Matiz. Met auto’s als de Cuore, Alto en Atos kon de Matiz zich nog goed mee meten. Daarnaast waren er veel concurrenten die alleen een 3 deurs aanboden in het a-segement Lupo, Arosa, Fox, Ka ,C2 , Twingo, Ypsalon. En waren er merken die waren afgehaakt in het a-segment Subaru Vivio , CityRover
m1fyhhabwqih_480.jpg

m1fyh6vb73lf.jpg


Chevrolet Matiz
Helaas voor de Matiz werden de alto, Atos en Cuore wel tijdig vervangen en werd de Matiz in 2005 alleen uitgebreid gefacelift van zowel binnen als buitenkant. Uiteindelijk werd de inmiddels stokoude en gedateerde Chevrolet Matiz pas in 2010 vervangen door de Chevrolet Spark.
m1by0orbhgyv_800.jpg


fietjes Chevrolet Spark
-De Matiz was er ook met een automaat die is nooit geleverd in de Spark
- De Spark heeft het nog goed gedaan in Nederland omdat die ook af fabriek met LPG werd geleverd
- Alleen de zwakste motor was Af fabriek met LPG zodat deze nog trager werd dan dat die al was, gemiste kans dat de 1.2 niet af fabriek met LPG leverbaar was.
- beide blokken zijn 4 cilinders
- Er ook een elektrische Spark is , maar helaas niet in Nederland leverbaar en dat dit tevens de enige Spark van deze generatie is met een CVT automaat.
In 2013 werd de Spark gefacelift en verdween de lpg affabriek en in 2014 viel het doek voor Chevrolet in Nederland dus ook voor de Spark.
- De Opel Karl en de Huidige Chevrolet spark rollen nu gezamenlijk van de zelfde productie band in Korea
- De Opel Karl is de eerste auto met een half automaat die uit een Koreaanse fabriek van de band rolt.
m1nydwbb7wfb_800.jpg


Verkoopfeitjes Matiz
Als Daewoo zijn er 32.793 stuks verkocht , onder Chevrolet kwamen ze niet verder dan iets minder dan de helft.

Daewoo Kalos
In 2002 kwam de Daewoo Kalos op de markt en volgde daarmee de Daewoo Lanos op. De Kalos was er in eerste instantie alleen als 5 deurs hatchback. Opvallend was dat de Kalos hatchback kleiner was dan diens voorganger de Lanos. Concurrentie die ook in 2002 met een nieuw model op de markt kwamen waren o.a. de Hyundai Getz en de Citroën C3.
qv6ym0ibduss_480.jpg

In 2004 kwam er een 4 deurs sedan.
m1by0nebpsbs_480.jpg

Chevrolet Kalos
In 2005 kreeg de auto een lichte facelift en ging die als Chevrolet Kalos door het leven, tegelijk met deze facelift kreeg het ook een 3 deurs uitvoering.
m1fyh8pbkd6z_480.jpg

Chevrolet Aveo
In 2006 kreeg de sedan alweer een facelift! Deze sedan ging voortaan als Chevrolet Aveo door het leven.
m1fyhbdb62g5_480.jpg

In 2008 kreeg de hatchback ook de naam Aveo mee en kreeg het een uitgebreide facelift om het nog enigszins op te nemen tegen de concurrentie. Hyundai was inmiddels met een flinke inhaalslag bezig door de i20 op de markt te brengen die generatie genoot Hyundai Getz verving. Het beste was de Aveo destijds te vergelijken met de Kia Rio van de 2e generatie en de Dacia Sandero en de clio van de 2e generatie die naast de 3e werd geleverd. Al deze auto’s zou ik op dit moment boven de Aveo kiezen.
m1cyk9bbjq7j_480.jpg

In 2011 kwam er een hagelnieuwe Aveo op de markt, die weer beter mee kon komen met de concurrentie naast de 5 deurs hatchback kwam er ook weer een 4 deurs sedan. In 2014 viel het doek voor Chevrolet voor ook voor deze Aveo.
m1gy62lb9lxk_480.jpg


verkoopcijfers Kalos
Van de Daewoo zijn er 7204 kalossen verkocht in Nederland en Chevrolet verkocht er bijna 500 meer, maar mochten daar ook langer over doen.

Daewoo Nubira/ Lacetti
In 2003 kwam de 2e generatie Nubira op de markt. Het bijzondere was , dat er alleen een sedan was , terwijl de voorganger er als hatchback , station en sedan was. De station en hatchback bleven echter niet in productie tot dat er een station en of hatchback opvolger kwam. Wat mij op viel is dat Daewoo al vroeg ging voor een normale 5 deurs hatchback in het c-segement. Bij Hyundai en Kia en bij vele Japanse merken voerden ze vaak liftbackmodellen in het c-segment. Skoda is nog 1 van de weinige met hun Octavia. De huidige Hyundai en Kia Ceed zijn naast een normale hatchback model ook verkrijgbaar als liftback model.
m1by0rvb7g9r_480.jpg

In 2004 kwam de Daewoo Lacetti , deze had in tegenstelling tot de Nubira sedan een andere neus. Ik vind het gemiste kans dan ze niet hebben gewacht met de Lacetti tot aan de naamswijziging. Dan had Chevrolet een introductie gehad met een nieuwe auto in het populaire c-segment.
m1by0njbkibk_480.jpg

Chevrolet Lacetti/ Nubira
Met de station werd wel gewacht tot januari 2005. Bij de Lacetti bleef het bij een logo wisseling en mensen die nog een Daewoo Lacetti hadden konden dit kosteloos laten uitvoeren. De Nubira sedan kreeg naast een andere logo ook het zelfde familie gezicht als de station en de hatchback (Lacetti). Leuk Detail is dat de Lacetti is ontworpen door Giugiaro en de Nubira door pininfarina.
m1fyh90b9830_480.jpg

VM Diesel
In 2007 kreeg de Nubira staioni en de Lacetti een common rail diesel van het Italiaanse VM(niet te verwarren met VW). De 121 pk versie ging naar de Lacetti en de Nubira staion. De 150 pk ging naar de Epica en Captiva/Cruze diesel rijders konden kiezen tussen 127/125 en 150 pk.
Chevrolet Cruze
In 2009 Kwam de Chevrolet Cruze, wederom alleen in sedan uitvoering.
m1dyw0obp89q_480.jpg

De Lacetti bleef nog tot 2010 en zijn opvolger kwam pas in 2011 en ging als Cruze hatchback door het leven.
m1fy80vbsfb6_480.jpg

Staionrijders moesten nog wachten tot 2012 op de Cruze station. Dit beleid heeft de cruze de nek omgedraaid in o.a. Nederland zitten mensen niet te wachten op een Koreaanse sedan in het c-segment. Bij Hyundai en Kia hadden ze het beter begrepen en schrapten de sedan in het c-segment en boden alleen nog maar een hatchback en een station aan. Tegen de tijd dat de Cruze eindelijk met een station kwam aanzetten hadden ze bij de Hyundai en Kia al de 2e generatie i30 en Ceed.
m1fyg81bvxik_480.jpg

In 2014 viel ook het doek voor de Cruze
verkoopcijfers
De Lacetti is onder Chevrolet meer verkocht 854 stuks tegen 535 Daewoo Lacetti’s. Ik had het trouwens niet zo slecht verwacht.
De Nubira van de 2e generatie kwam als Daewoo niet echt van de grond. Nederland stond niet te wachten op een Koreaans c-segment sedannetje. Een kleine 800 stuks vonden een Nederlandse eigenaar. Chevrolet heeft in de jaren 2600 hoofdzakelijk stations kunnen slijten.

Daewoo Evanda
In 2003 kwam de Evanda op de markt en verving de Daewoo Leganza. Dit was hun Koreaanse antwoord op de Nissan Primera , Renault Laguna , Volkswagen Pasat. De Evanda en Leganza hadden het net als andere Koreaanse d en e-segment exoten het moeilijk buiten Zuid Korea. Hyundai heeft lang gewacht voordat ze ook een station uitvoering aanboden in het d-segment en Kia vond het nodig om er nog langer op te wachten.
z60yxlhbh5cx_480.jpg

De Evanda kreeg in 2003 het nieuwe Daewoo gezicht die de Nubira ook kreeg.
m1fyh5mb3c9y_480.jpg

Chevrolet Evanda
In 2005 onderging de Evanda het zelfde lot als de Nubira sedan een nieuwe snoet en een nieuw logo.
m1fyh6mbnkj2_480.jpg

Chevrolet Epica
In 2006 viel het Doek voor de Evanda en werd opgevolgd voor de Chevrolet Epica. De Epica haalt het einde van het Koreaanse Chevrolet avontuur in Nederland na lange na niet. in 2010 valt het doek al en er komt geen opvolger. Generatie genoot Captiva krijgt in 2011 nog wel een uitgebreide facelift en zingt het nog wel uit tot 2014
m1dyxgubnwt0_480.jpg

De Evanda heeft de eer dat die de slechtste verkochte Daewoo in Nederland te zijn met 306 stuks, Als Chevrolet deed die het nog slechter met 218 stuks, wat hem de ene slechtste verkochte Koreaanse Chevrolet maakte. De Trax kwam niet verder dan 151 stuks

Daewoo Tacuma
In 2000 kwam de Daewoo met de Tacuma op de markt een MPV in het C-segment die het moest opnemen tegen andere 5 zitters zoals de Almera Tino, Mitsubishi spacestar , Xsara Picasso. Kia probeerde het zelfde met de Kia Joice en later met de Carans en Hyundai met de Matrix.
m1by0fbblepo_480.jpg

facelift
In 2004 kreeg de Tacuma een meer Europees gezicht
m1by0nibx0bh_480.jpg

Chevrolet Tacuma
In 2005 was er puur een ander logo op dezelfde neus. De Tacuma bleef nog tot 2009 in productie en kreeg geen directe opvolger.
m1cyik9bx79t_480.jpg

Chevrolet Orlando
In 2011 Kwam Chevrolet opnieuw met een MPV in het C-segement , maar deze keer was het een 7 zitter en was deze stevig geprijsd vergeleken met de Tacuma. De Orlando hield het nog (keurig) vol tot 2014
m1fysq7b3jdv_480.jpg

Van de Daewoo Tacuma zijn er 8041 en dat zijn er een stuk meer dan de 2981 stuks met een Chevrolet logo

Autoweek zelf heeft hier en daar ook wel aandacht besteed in Tweelingen en facelift van Deawoo en Chevrolet

facelift friday Matiz

facelift Friday nubira

facelift friday captiva

tweeling Evanda

Tweeling Daewoo Lemans

tweeling Daewoo Legend

tweeling Daewoo Musso

tweeling Chevrolet Nubira

tweeling spark

Verder is er ook nog veel te vertellen over het Daewoo avontuur in Oost-Europa, zelf kom ik zo uit mijn hoofd niet verder dan dat er Daewoo modellen rond rijden met een FSO logo. Uit mijn hoofd gaat het dan om de Matiz en de Kalos. Volgens mij hadden wij hier toen al lang en breed de spark en de Aveo.

Ik schrijf hier op het forum wel vaker tweeling stukjes

subaru Justy

het a-segment van vag

fiat idea lancia Musa

en verder is er ook nog een wat uitgebreider tweeling forum

tweeling forum
 
Lang verhaal, maar het 'tweeling' idee lijkt me hier niet van toepassing. Ook sla je een geheel generatie Matiz (2005) over en is je verhaal sowieso meer eigen interpretatie dan feitelijk.

532px-Chevrolet_Matiz_SE_Facelift_front.JPG
 
Ik heb zo ongeveer alle modellen van Daewoo, Daevrolet, Kia en Hyundai gereden voor mijn werk bij autobedrijven. Daewoo loopt in mijn ogen vooral achter in de afwerking en verfijning. De interieurs van de modellen zijn met name teleurstellend, de kwaliteit past meer bij een Amerikaan van 20 jaar geleden. Ook qua rij-eigenschappen geef ik de voorkeur aan Kia en Hyundai.
 
Auto encyclopedie zei:
[size=x-large][size=large]Van Daewoo naar Chevrolet[/size][/size]

[size=large]Deawoo Matiz[/size]
In 1998 kwam De Daewoo Matiz op de markt. Daewoo was destijds nog niet actief in het a-segment

Fout. Daewoo had al een A-segmenter: de Deawoo Tico. Weliswaar niet in NL maar in bv Polen volop geleverd, een zeer ruim autootje !

fietjes Chevrolet Spark

- De Spark heeft het nog goed gedaan in Nederland omdat die ook af fabriek met LPG werd geleverd
- Alleen de zwakste motor was Af fabriek met LPG zodat deze nog trager werd dan dat die al was, gemiste kans dat de 1.2 niet af fabriek met LPG leverbaar was.

Geen gemiste kans: die 1.2 zou dan BPM en wegenbelasting hebben moeten betalen plus eventueel 20% bijtelling = veel te duur worden tov de 1.0. Die 1.0 kwam met LPG precies uit op de BPM-grens van 110 gr CO2/km (dus BPM- en MRB-vrij plus 14% bijtelling) de 1.2 kwam op 113.....

m1nydwbb7wfb_800.jpg


m1fyh90b9830_480.jpg

VM Diesel
In 2007 kreeg de Nubira staton en de Lacetti een common rail diesel van het Italiaanse VM (niet te verwarren met VW). De 121 pk versie ging naar de Lacetti en de Nubira staion. De 150 pk ging naar de Epica en Captiva/Cruze diesel rijders konden kiezen tussen 127/125 en 150 pk.

De Cruze kreeg een 1.7 diesel (110 of 131 pk) en een 2.0 diesel (125 of 150 en later 163 pk)
Ik mis trouwens nog de op de Cruze gebaseerde Orlando.


m1dyw0obp89q_480.jpg


/quote]
 
Inderdaad, voordat de Matiz kwam, had Daewoo de Tico. Deze auto werd onder andere in Polen gemaakt. En was eigenlijk een Suzuki Alto, die wij nooit hebben gehad.


Daewoo bouwde in Polen auto's, toen Daewoo omviel werden deze auto's omgedoopt naar FSO. Dat merk heeft in Polen een beter naam. Je had een FSO Matiz & een FSO Lanos. Maar ook de Polonez werd als Daewoo verkocht.

Beide zijn niet veel verkocht, ze waren simpelweg te duur. De nieuwe Panda was ruim goedkoper in vergelijking tot de aloude Matiz. Leuke brug, want de Matiz is eigenlijk een afgekeurd FIAT Panda Ontwerp.

FSO Matiz


Deze generatie Matiz was er ook nog. Ook in Polen verkocht als Matiz, maar er is blijkbaar een land waar dit model ook al Spark heet!

In de Oekraïne werd de Lanos ook , door ZAZ. Eerst had je de Daewoo Lanos & Sens:
48736236518_90f7ea2384_c.jpg

Dit is een Sens, die heeft een andere motor, die is uit de Oekraïne afkomstig. In Rusland en de Oekraïne werd dit later de Chevrolet Lanos. Maar uiteindelijk kreeg de ZAZ fabriek zijn eigen naam weer, en werd de auto ZAZ Chance genoemd en is er ook een Caddy-achtige uitvoering.

Ook maakte ZAZ de Vida, een Aveo sedan. En in Oezbekistan wordt de Ravon Nexia R3 gemaakt, dit is een gefacelifte Aveo sedan. Deze auto wordt onder andere in Rusland verkocht.

Oh ja... je noemt de KIA Pride een slap afreksel van de Mazda 121, dat is niet waar. Officieel is de Mazda 121 een auto die door Mazda is gebouwd en ontworpen(1986) , in opdracht van Ford. Onder de naam Ford Festiva. Deze auto werd sinds 1987 ook in licentie door KIA gebouwd. Als Pride inderdaad. In 1988 verkocht de Mazda in Europa & Australië de auto als Mazda 121. Vanaf 1988 zijn alle Ford Festiva's die in Amerika (en Canada) zijn verkocht eigenlijk Kia Prides. Pas toen Mazda de 121 in 1990 verving door de bolboed 121, begon KIA pas echt met de export van de Pride. Dat duurde bij ons nog tot 1995 meen ik.

-Edit-

Verder interessant om te zien, de geschiedenis van Daewoo-Chevrolet en de overgang. Vooral ook de verkoopaantallen. Persoonlijk vind ik het niet echt een tweeling verhaal.

Veel leuker de hele geschiedenis van Daewoo mee te nemen van begin tot het bittere einde voor Chevrolet Korea. Er zitten leuke auto's, samenwerkingen en verhaaltjes in.

Ik zou er dan per model wat dieper op in gaan en het dan aanvullen (op een later moment) dan is het ook wat duidelijker te lezen. Maar dat is mijn mening. :)
 
@BRG en zo hebben we een rubriek in een rubriek. Leuk detail is dat de G2X in Korea is gemaakt en de andere 3 in de VS.

De Pontiac schijnt hier ook in het wild te rijden.

pontiac in het wild

Over Koreanen en Cabrioletten gesproken deze auto was ook meer dan welkom geweest in het stalenklapdaktijdperk

m1cyivxbkr4v_800.jpg


m1cyivxbx84u_800.jpg
 
@fw Ta

De 1991 cc diesels die in de Cruze zitten zijn diesel motoren van vm dat zijn de 125pk en 150 pk

De 1998 cc diesels die later in de Cruze kwamen zijn van Fiat uuh herstel gm de 163 pk

De 1.7 diesel is volgens mij van isuzu

Dus vandaar dat ik deze motoren niet heb benoemd in het kopje vm diesel.

De Tico heb ik ooit wel geweten, dus foutje bedankt.
 
@peter bedankt voor je Oost Europabijlage :D

Ik heb bewust de hele reeks in 1x gedaan, het zijn in mijn beleving niet stuk voor stuk modellen die autogeschiedenis hebben geschreven. Maar als je ze allemaal bij elkaar op telt vind ik het wel wat hebben. Noem het een tweeling verhaal noem het een facelift verhaal. Bij het ene model was het een facelift en bij het andere logo wisseltje.
De Exeo en en de A4 zijn destijds ook een keer onder de aandacht geweest door Autoweek, dat was destijds in het item de tweeling. Ik vind het Daewoo-Chevrolet verhaal wel overeenkomen , Maar wel leuk dat je er over begint , want mijn stukje over Citroen DS - naar het merk DS maakte iemand dezelfde opmerking en kwam ik ook met het artikel Exeo -a4 op de proppen

tweeling exeo a4

En bij mij blijft het maar in mijn hoofd spoken wat als :
- het gewoon Daewoo was blijven heten
- Als de de hatchback en station net als bij de eerste generatie nubira gelijk hadden geïntroduceerd , dit ook gedaan bij de 2e generatie Nubira en bij de Chevrolet Cruze.
 
Graag gedaan!

Ik vind Daewoo erg boeiend... Toen ze in Nederland op de markt kwamen was ik er "meteen weg van" . Zeker de Espero vind ik nog altijd een prachtige auto. Maar ook de luxe van de Nexia. Zeker 2 klasgenoten hun ouders kochten een nieuwe Nexia. Dat mijn vader onze Vento er niet op wou inruilen vond ik dan ook maar vreemd. Later bleek dat de Nexia die mijn bevriende collega's nieuw hadden gekocht toch niet zo probleemloos was.

Neemt niet weg dat Daewoo een beetje de BNN onder de auto's was, met veel bombarie kwamen ze de markt veroveren, dat deden ze goed, met verouderde auto's voor een lage prijs en met ruime uitrusting hadden ze vrij snel een marktaandeel. En dat niet alleen in ons land. Dat heeft ze veel geld gekost en ook de overnames van allerlei fabrieken en merken over de wereld was wellicht niet al te handig, door de grootheidswaanzin zijn ze uiteindelijk omgevallen. Meerdere fabrikanten zijn niet helemaal netjes overgenomen, Polen bijvoorbeeld. Dat je dan de Fabriek hernoemd om de naam Daewoo te vergeten, en dit doet naar een (leuke) middelmatige auto zegt denk ik genoeg.

Het huwelijk met GM was op papier goed, GM kreeg zo veel (goedkope) productieplekken en een merk erbij met een toch goed imago. (Hoewel er toch wel een afstand qua kwaliteit EN verfijning was/is met bijvoorbeeld Hyundai).
Welke idioot binnen GM heeft gedacht dat het een goed idee was om Daewoo te hernoemen naar Chevrolet weet ik niet, maar dat was wel een erg domme zet. Weg was het imago , weg alle promotie die er gedaan is om Daewoo groot te maken. Hoewel Chevrolet natuurlijk iconisch en bekend is (eerlijk is eerlijk) is het natuurlijk een heel ander merk dan dat Daewoo is, daarna had een of andere slimmerik het idee om Dae... Chevrolet dan maar helemaal van de Europese markt te halen, maar ja GM maakt wel vaker (ehm) vreemde keuzes zeggen we dan maar.
 
De lancering van Daewoo kan ik mij ook nog goed herinneren. De slogan was u bent toe aan een Daewoo en de shirt sponsor van Roda jc die dat jaar 2e waren geworden in de Nederlandse competitie met een aantal punten dat je normaal gesproken 9 van de 10 competities wel boven aan staat.

miJWYEwc9vlhh735MeYuSACstKH8Ww-hLwXL1pRvhWnllzRAlf3nJPVl2guf7WIMriWsIYX3OcGU9B6ZEFlBtYcmgvq8byrqdRjr5uzdqmytpyO4Funo5fa0i5eF1zoyONaVRi7meRlmeKuYKj-OmgJZP-S-Hb-gfdk


Ik kan mij nog maar weinig idd herinneren van de lancering van de 2e generatie modellen van Daewoo o.a. de Lanos , Leganza, en de Nubira. De verkoopcijfers spreken idd voor zich de Nexia is de 2e beste verkochte Daewoo met 13.346 stuks tussen 1995 en 1997. De Lanos verkocht bijna net zo veel 13.032 maar deed daar veel langer over.

De Espero deed het ook een stuk beter met zijn 6.141 qua verkopen dan de Leganza 2.230 stuks. Lees nu dat de Espero ook geassembleerd werd bij het Roemeense Rodae, de voor ons bekende Citroën Axel fabriek. Meer over het Citroën avontuur in Roemenië

tweeling avontuur van citroen in Roemenie
 
Ja die fabriek is ook door Daewoo overgenomen, uiteindelijk heeft Roemenië de fabriek weer teruggekocht, en werd of wordt er door Ford auto's gemaakt.

Ik wil nu niet je geloof in 'de Tweeling verhalen" naar beneden halen, maar dit is echt een lariekoek stukje. Moet je voor de gein het boek van Thijs van der Zande lezen. Echt letterlijk alle toffe details van de Oltcit/Axel worden daar beschreven. Waarom er in Roemenië Citroëns werden gemaakt ( FIAT wou dit ook, maar nee dat was niet nodig, Moeder Rusland had dankzij Lada al beschikking over informatie over FIAT) , hoe en waarom de Oltcit/Axel het werd en hoe de fabriek werd gemaakt. Zelfs de lokale KGB en andere spionage komt voorbij. Ik kan me niet herinneren dat FIAT in het verhaal voorbij komt, dat zou ik even moeten na zoeken. (heb het boek 2 jaar geleden gelezen)

Maar ja, Daewoo deed het zeker in het begin fantastisch, qua reclame en naamsbekendheid. Maar dus ook qua verkopen. Dat vind ik het mooie aan Daewoo, ik vind het geen sympathiek merk (net als Volkswagen) maar hoe ze dingen aanpakten en zichzelf op de kaart zetten (wederom net als Volkswagen), ja dat vind ik erg boeiend. Daar heb ik veel respect voor (dat was misschien een beetje een te briefje zoals Famke had) of misschien dat ik denk "dat doen ze erg goed"
 
Leuk topic. Ik kan me de 2000 Kalos Concept nog goed herinneren. Vond het echt een leuk ding

daewoo-kalos-concept-2000-258551.jpg


Het productiemodel voor de facelifts was ook best leuke eigenlijk
 
Peter O zei:
Welke idioot binnen GM heeft gedacht dat het een goed idee was om Daewoo te hernoemen naar Chevrolet weet ik niet, maar dat was wel een erg domme zet. Weg was het imago , weg alle promotie die er gedaan is om Daewoo groot te maken. Hoewel Chevrolet natuurlijk iconisch en bekend is (eerlijk is eerlijk) is het natuurlijk een heel ander merk dan dat Daewoo is, daarna had een of andere slimmerik het idee om Dae... Chevrolet dan maar helemaal van de Europese markt te halen, maar ja GM maakt wel vaker (ehm) vreemde keuzes zeggen we dan maar.

Ja was echt raar. Het idee was dat juist Chevrolet een sterke naam had.. :rolleyes: Verkeerde inschatting van ze.
 
MCDubbellU zei:
Peter O zei:
Welke idioot binnen GM heeft gedacht dat het een goed idee was om Daewoo te hernoemen naar Chevrolet weet ik niet, maar dat was wel een erg domme zet. Weg was het imago , weg alle promotie die er gedaan is om Daewoo groot te maken. Hoewel Chevrolet natuurlijk iconisch en bekend is (eerlijk is eerlijk) is het natuurlijk een heel ander merk dan dat Daewoo is, daarna had een of andere slimmerik het idee om Dae... Chevrolet dan maar helemaal van de Europese markt te halen, maar ja GM maakt wel vaker (ehm) vreemde keuzes zeggen we dan maar.

Ja was echt raar. Het idee was dat juist Chevrolet een sterke naam had.. :rolleyes: Verkeerde inschatting van ze.

Misschien in hun eigen land wel , maar hier in Europa in elk geval nou niet echt in het a, b en c Segment. Was een goede compromis geweest als de Epica, Captiva door het leven waren gegaan als Chevrolet de Orlando twijfelgeval de HHR is sowieso een echte Chevrolet en ze de Evanda geschrapt hadden.
 
Auto encyclopedie zei:
De 1998 cc diesels die later in de Cruze kwamen zijn van Fiat de 163 pk

Weet niet of het het over hetzelfde blok hebben, maar de verkoper (Opel/Chevrolet-dealer) van onze Orlando die we tot vorig jaar hadden vertelde wat anders. Namelijk dat de 2.0 diesel met 163 pk een eigen blok van Chevrolet was.
 
Jay DoubleYou zei:
Auto encyclopedie zei:
De 1998 cc diesels die later in de Cruze kwamen zijn van Fiat de 163 pk

Weet niet of het het over hetzelfde blok hebben, maar de verkoper (Opel/Chevrolet-dealer) van onze Orlando die we tot vorig jaar hadden vertelde wat anders. Namelijk dat de 2.0 diesel met 163 pk een eigen blok van Chevrolet was.

Klopt heb het even opgezocht is idd een gm diesel ipv Fiat. :D
 
In 2007 kwam er wel een hele vreemde eend in de bijt. Tussen de Koreaanse Chevrolets stond er opeens de Chevrolet HHR.
1024px-2005_Chevrolet_HHR_2.2_LS_front.jpg

[size=small]Blijkbaar vond iemand het leuk om een 2.2 in te voeren[/size]

De keuze was heel eenvoudig er was een 2.4 met 170 pk met een 5 bak en 1 met een viertraps automaat. Helemaal nieuw was de HHR nou ook weer niet, sinds 2005 rolt die in Mexico van de band voor o.a. de Amerikaanse markt. In Amerika was er naast de personen uitvoering ook nog een besteller en waren er meerdere motoren beschikbaar. Naast de 2.4 was er nog een 2.2 en een 2.0 turbo.
eq9yb82bfe0h_800.jpg


De HHR die op het GM Delta onderstel stond is ontworpen door Bryan Nesbitt die ook de ontwerper was van de Chrysler PT Cruiser. Verschil was dat de PT cruiser meer Europees gericht was qua gewicht en ook de motor keuze was gericht op de Europese markt o.a. een 1.6 benzine en een 2.2 cdi diesel van Mercedes. Ook was er van de PT een bestel uitvoering.

Van de HHR zijn er maar 189 verkocht top jaar was 2008 met 141 stuks, het jaar daarop nog maar 46 stuks en in 2010 2 stuks. Van 2007 zijn blijkbaar geen verkoopcijfers. Van de PT zijn er 7050 van verkocht topjaar was 2001 met 1689 stuks , maar in 2008 nog maar 94 stuks en het jaar daarop nog maar 35, beide jaren minder dan de HHR.
In 2009 was het al weer einde verhaal voor de HHR in sowieso Nederland en Duitsland . In Amerika hield die het nog tot 2011 vol.
m1cyj43bpwy2_480.jpg
 
In de tijd van daewoo naar chevrolet werkte ik bij de GM dealer (hoofdzakelijk opel). je had zelfs kitjes om je daewoo om te bouwen naar chevrolet


Bovendien lag er in het magazijn een hagelnieuw professioneel inloop vloerkleed met groot het logo van Daewoo. Bedoeld voor de entree naar de showroom. Dat werd chevrolet en was het mooie kleed niet meer bruikbaar. Dat heb ik meegenomen naar huis (ik woonde toen nog thuis) en ligt onder de carport voor de garagedeur. En zelfs tot op de dag van vandaag ligt dat kleed er nog! :D

Ik heb ook wel iets met Daewoo, maar ook omdat ik veel in Korea kom (oke, dit jaar slechts 1x). Er zit ook fors verschil tussen EU modellen en Korea modellen wat je op het eerste oog niet gelijk zult zien. Al speelt Daewoo momenteel daar ook een relatief kleine rol.
 
Terug
Bovenaan