De Tweeling Fiat Idea - Lancia Musa

Gepost door Auto encyclopedie 
De tweeling Fiat Idea - Lancia Musa plus een ode aan het mpv model in het b-segment

jaren 90 C-segment MPV
In het c-segment was een mpv zeer succesvol , Renault was niet de eerste met de Megane Scénic maar wel de eerste die voor serieuze verkopen zorgde in ons kikkerlandje. Auto’s als o.a. de Opel Zafira en de Xsara picasso en een handje vol Aziaten volgden. Volkswagen kwam pas in 2003 met hun Touran net als Ford met de Focus C-max. Peugeot schitterde wel heel lang van afwezigheid in dit segment, maar hadden gelukkig met de 307 sw een sterk nummer qua verkoopaantallen. Premium merken deden niet mee in dit segment, op dit moment is er alleen de 2 serie van BMW. Natuurlijk zijn er nog de grijze gebieden als de personen uitvoeringen van bestel auto’s en auto’s als de Mercedes b-klasse en de Golf +

MPV in het b-segment
mercedes a-klasse
Daarom besloten ook telkens meer fabrikanten om dit kunstje ook te doen in het b-segment. Mercedes kwam in 1997 met de a-klasse op de markt en de meeste herinneren hem nog wel dat die bij de test bijna op zijn zijkant lag, in mijn beeld lag die daar ook daadwerkelijk. Tijdens de facelift kwam er een verlengde en een besteluitvoering en van deze besteluitvoering kwam er een personen uitvoering. De opvolger was wederom een mpv en vervolgens kwam er een a-klasse wat gewoon een hatchback is uit het
c-segment.

audi a2
Audi kwam net zo snel in dit segment dat het ook weer verdween van 2000 tot en met 2005 hadden ze de A2.

Peugeot 1007
Peugeot kwam met wel iets heel geks met een schuifdeur en verdween ook snel weer van dit podium.

Opel Meriva
Bij Opel hielden ze het lang vol met de Merivia van 2003 tot net met 2017 waren ze actief in dit segment, maar qua gewicht viel die eigenlijk in een segment hoger.

Toyota Yaris Verso, Verso s Urbaincruiser
Toyota kwam in 1999 met de yaris verso deze hield het tot 2006 vol, vervolgens tot 2011 van dit podium verdwenen en toen kwam Toyota met de Verso S , deze was er ook met een Subaru logo en verdwenen in 2015-2016, en wat moet ik zeggen over de Toyota Urbain Cruiser.

Citroen C3 Picasso , C4 Cactus
Bij Citroen kwamen ze met de C3 picasso en deze werd op een duur samen gevoerd met de C4 Cactus, de toevoeging C4 zorgt bij mij voor verwarring in elk geval, want volgens mij is het alles behalve een auto uit het c-segment.

Honda Jazz
Honda is met de Jazz vanaf 2002 nog steeds actief in het segment, vanaf 2008 kwamen ze met een design die meer aanspreekt . Honda kwam op een duur sterk met een hybride , maar ook deze verdween en komt nu pas weer terug.

Mazda
Mazda 2 dan van mpv naar hatchback wat het tot heden nog is en wat de laatste generatie 121 (Ford Fiesta) ook was, maar misschien had dit met de Mazda Demio te maken h. Maar zowel 121 als Demio werd niet gelijk opgevolgd, maar dat is bij Japanners gebruikelijk dat er gaten tussen zitten.

Ford
Ford kwam met de fusion opgevolgd door de b-max.

VAG
Volkswagen schitterde van afwezigheid in dit segment en gunde Skoda de Roomster.

Renault
Renault kwam in 2004 “na mijn mening voor hun doen laat” met hun modus, maar zijn in dit segment wel uniek omdat ze tijdens de facelift ook met een verlengde uitvoering kwamen. Helaas hield Renault het ook voor voorzien.

Nissan
Met de Nissan Note heb ik persoonlijk het meeste , deze kwam in 2006 op de markt en verdween hier in 2017. Omdat beide generaties qua uiterlijk overeenkomen komt het bij mij over dat er beleid is gevoerd.

Ik ben vast nog wel merken en of modellen vergeten , laat ze gerust achter.
Het komt er op neer dat de MPV in welke segment dan ook ten onder is gegaan aan het suv geweld. Aangezien de b-segment MPV modellen later op de markt verschenen is dit segment niet echt van de grond gekomen.

MPV Fiat
Het antwoord op de Scénic van Fiat was de Fiat Multipla en deze kwam in 1998 op de markt. Fiat had gekozen voor een uiterlijk die niet iedereen aansprak en ze kozen voor een 6zitter 3 stoelen voor en 3 stoelen achter. Wat zorgde dat je naast 6 personen ook nog bagage ruimte overhoudt. In 2004 werd de Multipla gefacelift en kreeg het een minder uitgesproken front.

deze facelift is voorbij gekomen op facelift friday

de multipla kreeg in china nog een 2e leven

Ook was die leverbaar als grijs kenteken.

De Honda Fr-v probeerde ook een 6 zitter uit , maar werd ook geen succes.

Fiat en Lancia en hun MPV in het b-segment
In 2003 kwam Fiat met de Idea op de markt. Deze werd gemaakt bij Fiat in Brazilië. Deze Idea was vergeleken met de Multipla niet zo uitgesproken. In 2004 kwam de tweeling op de markt namelijk de Lancia Musa. Dit was om mensen over de streep te trekken die iets meer luxe zochten in een b-segment MPV. Ondanks dat Lancia onderdeel is van de Fiat groep zijn er maar weinig tweelingen tussen deze beide merken ik kom niet verder dan de fiat Ulysse en de Lancia Zetta/Phedra. Sowieso zijn er weinig tweelingen in het mpv b-segment, zelf kom ik niet verder dan de Verso s, Trezia en de personen uitvoeringen van de Qubo, Nemo , Bipper.

De Lancia kreeg een eigen neus , die veel vergelijke nissen had met de Ypsilon, daarnaast werd er aandacht besteed aan het interieur, stoelen en dashboard om het iets van een Lancia te geven, door gebruik te maken van warme kleuren bruin en beige. Bij de platino kun je kiezen voor twee kleuren combinatie.

De Idea kreeg in 2005 een facelift , een iets andere gril en hier en daar een chromen randje. In 2007 verdween de idea uit de Nederlandse prijslijsten.
De Musa kreeg in 2008 een facelift , die bestond uit een nieuw logo nieuwe bumpers en hier en daar meer chroom werk en frisse koplampen, en hield het uiteindelijk nog tot 2012 vol.
Ondanks dat de Musa lager is meegegaan, heeft hij wel moeten afleggen qua verkoop cijfers, het waren beide overigens geen hoogvliegers qua verkoopcijfers.
[www.autoweek.nl]

[www.autoweek.nl]

Qua motoren was er ook geen onderscheid, zo rond de facelift verdween de 1.9 jtd dat was bij de Idea in 2007 en bij de Musa in 2008. Verder was er keuze uit een handbak en een halfautomaat.
Toen de Musa in 2012 uit productie ging , kwam er geen opvolger. De idea rijders die perse bij Fiat wilde blijven konden kiezen uit de Qubo of de Fiat Sedici of diens tweeling de Suzuki SX4 deze is al een keer behandeld in het item de tweeling
Gelukkig kwam er in 2012 de fiat 500L, die dan toch iets van een waardige opvolger was van de Lancia Musa.

Ik tik vaker hier tweeling stukjes op het forum

tweeling subaru in het b-segment

tweeling daf 66 - volvo 66

tweeling in het a-segment van vag

meerdere weeling stukjes van verschillende mensen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2020 16:56 door Auto encyclopedie.
Auto encyclopedie
Ondanks dat Lancia onderdeel is van de Fiat groep zijn er maar weinig tweelingen tussen deze beide merken ik kom niet verder dan de fiat Ulysse en de Lancia Zetta/Phedra.

Eh...
Fiat Ritmo + Lancia Delta I
Fiat Panda I + Lancia Y10
Fiat Croma I + Lancia Thema
Fiat Tipo I + Lancia Delta II
Fiat Regata + Lancia Prisma
Fiat Tempra + Lancia Dedra
Fiat Punto I + Lancia Y
Fiat Punto II + Lancia Ypsilon I
Fiat Bravo II + Lancia Delta III
Fiat Panda II / 500 + Lancia Ypsilon II
(misschien vergeet ik er nog een)
@Tydelyck: je verwart het delen van een onderstel met een 'tweeling' = identieke wagens, incl. carrosserie: bij de Musa zijn enkel de snuit en achterzijde aangepast.
Een échte tweeling waren de Fiat Ulyssee en Lancia Phedra.
De Croma & Thema vormen ook nog een twee-eiige tweeling. De rest valt er écht niet onder.
iDS
@Tydelyck: je verwart het delen van een onderstel met een 'tweeling' = identieke wagens, incl. carrosserie: bij de Musa zijn enkel de snuit en achterzijde aangepast.
Een échte tweeling waren de Fiat Ulyssee en Lancia Phedra.
De Croma & Thema vormen ook nog een twee-eiige tweeling. De rest valt er écht niet onder.

Waar staat dat het eeneiige tweelingen moeten zijn? De genoemde auto's delen meer dan alleen het onderstel. Ze zijn grotendeels gelijk, maar er is flinke moeite gedaan om ze uiterlijk zo weinig mogelijk op elkaar te laten lijken. Ik ken wel meer tweelingen waarvan je amper denkt dat het broers of zussen zijn, de een is blond, de ander donker.

De Ulysse en Zeta/Phedra waren er trouwens twee van een vierling...
Tja, wat is een tweeling...

Ik denk dat Ency bedoelt dat het auto's zijn die bijna helemaal identiek zijn, met misschien alleen een andere badge . Dan heeft hij gelijk, en zijn er minder "tweelingen" dan je zou verwachten. Maar je hebt dan nog de 2 grote MPV's en eventueel de Croma/Thema.

Ga je echter dieper erop in, zoals Tydelijck doet, zie je dat er wel heel veel samenwerkingen/gedeelte auto's zijn binnen FCA.

Het is bijna bizar hoe technische onderdelen worden uitgewisseld... Als ik een onderdeel voor mijn Y10 zoek, blijkt ie ongeveer in alle FCA auto's te zitten (met een bepaalde motor) en dan heb je ongeveer 120 verschillende serienummers
Tydelyck
Auto encyclopedie
Ondanks dat Lancia onderdeel is van de Fiat groep zijn er maar weinig tweelingen tussen deze beide merken ik kom niet verder dan de fiat Ulysse en de Lancia Zetta/Phedra.

Eh...
Fiat Ritmo + Lancia Delta I
Fiat Panda I + Lancia Y10
Fiat Croma I + Lancia Thema
Fiat Tipo I + Lancia Delta II
Fiat Regata + Lancia Prisma
Fiat Tempra + Lancia Dedra
Fiat Punto I + Lancia Y
Fiat Punto II + Lancia Ypsilon I
Fiat Bravo II + Lancia Delta III
Fiat Panda II / 500 + Lancia Ypsilon II
(misschien vergeet ik er nog een)

Lancia lybra deelt denk ik weer van de marea, bravo1/brava en klopt de grote mpv waren in beide gevallen een vierling.
Ik heb zowel de Idea als de Musa gereden. Deze werden zover ik weet niet in Brazilië gemaakt maar gewoon in Italië. Liep volgens mij samen met de Punto van de band. Beide auto's hebben we 4 jaar gereden als leaseauto. Het waren leuke auto's die lekker reden. We hebben er tijdens vakanties van Noorwegen tot Italië mee doorkruist.

De Musa was inderdaad wat luxer aangekleed en had na de facelift ook zaken als lichtsensor, regensensor, Blue&Me, enz. Echt slim ingedeeld als MPV. Technisch ook nooit problemen mee gehad. Beide reden we als benzine 1.4 16V met 95 PK. Dat was voldoende, maar ook niet meer dan dat.

Na de Musa zijn we overgestapt naar een 500L TwinAir. Dat was een grotere auto (ook voor het gevoel). En de TwinAir had ook meer vermogen (turbo) dan de 1.4 16V. Je moest wennen aan het geluid maar er zat zeker meer pit in. Overall was de TwinAir ook zuiniger dan de 1.4 16V in een grotere/zwaardere auto.
Peter O
Tja, wat is een tweeling...

Ik denk dat Ency bedoelt dat het auto's zijn die bijna helemaal identiek zijn, met misschien alleen een andere badge . Dan heeft hij gelijk, en zijn er minder "tweelingen" dan je zou verwachten. Maar je hebt dan nog de 2 grote MPV's en eventueel de Croma/Thema.

Ga je echter dieper erop in, zoals Tydelijck doet, zie je dat er wel heel veel samenwerkingen/gedeelte auto's zijn binnen FCA.

Het is bijna bizar hoe technische onderdelen worden uitgewisseld... Als ik een onderdeel voor mijn Y10 zoek, blijkt ie ongeveer in alle FCA auto's te zitten (met een bepaalde motor) en dan heb je ongeveer 120 verschillende serienummers

'Als je er dieper op ingaat'???
Als je alles wat Tydelijck vermeldt onder noemer tweeling schaart, dan rijden er maar een tiental verschillende wagens rond op deze aardbol. grinning smiley
Kijk naar de PSA of VAG-groep: slechts enkele platformen, motoren en versnellingsbakken worden over ale merken uitgesmeerd, idem dito voor infotainmentsystemen en vele min of meer onzichtbare componenten.
M.a.w.: Musa/Idea: terecht; Croma/Thema: begrijpelijk, net als de grote MPVs.
Een voorbeeld: de Ritmo had een wielbasis van 245 cm, de Delta van 247,5 cm.
Een evidente link ontbreekt dan wel: Ritmo/Seat Ronda
Dus, de rest: onzin.
@basvijn thanks voor delen van je ervaringen met de idea en musa. Leuk dat je ook bent over gestapt naar de 500L,ontzettend jammer dat ze geen automaat hebben in de benzine modellen.

En ik denk idd dat je gelijk hebt, dat ze voor de Europese markt uit turijn kwamen. De nl wikipedia zat er denk ik naast

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2020 18:10 door Auto encyclopedie.
iDS
Een evidente link ontbreekt dan wel: Ritmo/Seat Ronda

Ik reageerde op een geciteerde zin: "Ondanks dat Lancia onderdeel is van de Fiat groep zijn er maar weinig tweelingen tussen deze beide merken". Dus de Seat heb ik niet genoemd omdat het daar niet om ging. En ja, de VW Golf en Audi A3 zijn ook een tweeling wat mij betreft, of de Polo, de Ibiza en de Fabia een drieling.

Badge-engineering, ofwel andere naamplaatjes op dezelfde auto schroeven, is geen kwestie van tweelingen meer, dat is klonen. Definitie kloon (Van Dale): genetisch identieke nakomeling, nabootsing. Definitie tweeling (Van Dale): twee even oude kinderen van dezelfde moeder. Grappig dat er niet staat dezelfde ouders, of dezelfde moeder en vader... Kennelijk is het technisch ook nog mogelijk een tweeling te hebben van twee verschillende vaders.
@tydelyck, het item is hier herboren omdat het op reguliere site van autoweek vervangen werd door de vluchtstrook. thumbs up
Woestijnroeper
Fiat Sedici - Suzuki SX4

Die is al een keer voorbij gekomen op de reguliere site thumbs up

Fiat sedici- suzuki SX4
Auto encyclopedie
Ondanks dat de Musa langer is meegegaan, heeft hij wel moeten afleggen qua verkoop cijfers, het waren beide overigens geen hoogvliegers qua verkoopcijfers.
In Nederland heb je gelijk (maar hier was Lancia sowieso een muurbloempje qua verkoopcijfers), maar Europees gezien zijn er meer Musa's dan Idea's verkocht. Wat eigenlijk wel bijzonder is, aangezien de Lancia toch aanzienlijk duurder was.

Ik heb zelf vele jaren in een Lancia Musa gereden (er staat zelfs nog een review van op deze site, die ik overigens nooit netjes heb afgerond zie ik nu...). Maar ik was erg tevreden over de auto: hij was comfortabel, betrouwbaar en enorm praktisch en ruim. En dat met die typische luxe Lancia-aankleding! ik vind het nog steeds erg jammer dat het merk verdwenen is uit Nederland.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.