De Tweeling: "Gelijke DNA of toch niet"

Gepost door Peter O 
Mede-forumer Auto Encyclopedie kwam met het leuke idee om interessante modellen of samenwerkingen in het zonnetje te zetten. In de zogenaamde "de Tweeling"-rubriek op de frontpage gebeurde dit jarenlang. Inmiddels is Autoweek hiermee gestopt en hoopt Auto Encyclopedie op een doorstart op het forum.

In dit topic is dus plaats voor verhalen over Tweelingen, modellen die een boeiende re-badge hebben, of gewoon boeiend zijn qua samenwerking. Het gaat dus vooral om samenwerkingen over twee modellen.

Auto Encylopedie en ik zullen afwisselend wat verhalen hier plaatsen, maar heb je zelf nu een leuke tweeling, schroom dan niet om die hier te plaatsen!
Ook ben je geen schrijver, maar heb je slechts 2 foto's... plaats ze maar.

Zolang de reacties maar inhoudelijk en respectvol zijn. Wij ( Auto Encyclopedie en Peter O) vinden het onderwerp leuk en interessant, we zijn geen journalisten die (denken) alles weten.

We hopen op een leuk en informatief topic!

Auto Encyclopedie & Peter O.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-02-2020 22:34 door Peter O.
De Tweeling: SAAB-Lancia 600, een Italiaanse SAAB of toch niet?

Tegenwoordig bestaat SAAB niet meer, in mijn ogen nog altijd zonde. Een merk dat grondlegger was van Turbo-modellen maar ook altijd bezig was met veiligheid. En altijd wat eigenzinniger dan dat concurrent Volvo was. SAAB heeft vele samenwerkingen gekend, maar de samenwerking met Lancia is toch wel de meest bijzondere. Zo was er tussen 1980 en 1982 de SAAB-Lancia 600Ö Een Lancia Delta met SAAB-badges, of was er toch meer?

De geboorte van de Delta
Als eerste begin ik bij de Lancia Delta (Tipo 831), een auto die in 1979 op de markt kwam.
Het idee kwam begin jaren 70, de aloude Lancia Fulvia Berlina werd in 1973 van de markt gehaald, hierdoor werd de Beta uit 1972 de kleinste Lancia. Maar er was ruimte voor een iets kleinere hatchback. Lancia, dat sinds 1969 van FIAT was, begon onder de codenaam Y5 met het ontwikkelen van een voorwiel aangedreven familie auto van ongeveer 4 meter. Het werd een compacte hatchback, een modelvariant die nog niet door Lancia werd verkocht en die helemaal ďin wasĒ op dat moment. De Volkswagen Golf was DE hit op dat moment.

Lancia Y5, Giugario was ook verantwoordelijk voor de Golf 1.

FIAT Ritmo, de auto waar de Delta wat delen van deelt

Giorgetto Giugiaro 's Italdesign was verantwoordelijk voor het design, de techniek kwam van FIAT, die op hetzelfde moment bezig was met de Ritmo.
Van die auto werd het platform overgenomen, de ophanging kwam van de Beta. Ook de motoren van de Ritmo werden gebruikt. Maar niet voordat ze onder handen werden genomen door Lancia ingenieurs. Zo werd een Weber twin-choke carburateur gebruikt, een nieuw inlaatspruitstuk, uitlaatsysteem en ontsteking.
Hierdoor waren de motoren krachtiger dan die van de Ritmo.
Omdat een Delta hoger in de markt stond dan een Ritmo (en andere concurrenten) kreeg de auto ongebruikelijke zaken mee, zoals onafhankelijke vering, tandheugelbesturing maar ook een opklapbare achterbank, in hoogte verstelbaar stuur en zelfs airconditioning was mogelijk.

Volgens Lancia waren de bumpers in carrosseriekleur een primeur, deze zijn gemaakt van een van polyesterhars. Ook de ventilatie en kachels waren ďsensationeelĒ, deze zijn gemaakt samen met SAAB, net als de achterklep die helemaal tot aan de bumper doorliep, zodat het laden en lossen nog makkelijker werd. Ook beweerde SAAB dat ze hebben gewerkt aan een betere roestwering voor de Delta.

Een redelijk vroege Delta 1300

In het voorjaar van 1979 kwamen er meer en meer details van de nieuwe kleine Lancia naar buiten, maar de auto werd pas in september officieel onthuld, dit gebeurde op de autosalon van Frankfurt. De auto werd leverbaar in 3 varianten, de basis 1300 (75 pk) met 4 versnellingen, een 1300 met 5 versnellingen en een Delta 1500(85 pk) , ook met 5 versnellingen.
De Delta werd warm onthaald in Frankfurt, niet alleen de Italiaanse pers maar ook de Duitse pers was erg enthousiast. Voor Lancia begrippen sloeg de auto in als een bom. De verkoop begon in oktober en met 1980 erbij werden er 43000 exemplaren verkocht. De Delta werd ook nog eens ďAuto van het jaar 1980Ē

De auto van het jaar 1980

In 1981 werd de magische 100.000 exemplaren al aangetikt. Begin 1982 kwam er een nieuw model bij, de 1500 Automatica. Deze automaat had een 3bak die ook al in de Beta te vinden was. In maart 1982 werd de modellijn versterkt met de 1500 LX, het topmodel met allerlei luxe extraís, metallic lak, lichtmetalen velgen die ontworpen waren door Giugiaro en een speciale wollen bekleding met ruitjes, die ontworpen was door het Italiaanse modehuis Zegna. Nog weer 2 maanden later kreeg de 1300 een iets sterkere motor met elektronische ontsteking, toen kwam er ook een LX versie voor die motor.

Later volgde ook nog een sedan, de Prisma. En uiteraard nog weer later de Rally-modellen, waardoor de Delta (haast) iconisch werd. Voor mijn verhaal laat ik die buitenbeschouwing.

SAAB-Lancia 600

SAAB bouwde in de jaren 70 meerdere modellen, de aloude 96, hun goedkoopste model, met daarboven de 95, de station variant. Iets groter (en duurder) was de 99 en als topmodel was er de 900. De 96 liep al op zijn laatste benen, maar voor een opvolger was er eigenlijk niet genoeg geld.
Omdat er voor een model boven de 900 ook geen geld was, zocht SAAB naar partners. Zo kwam het Tipo-4 project tot stand. SAAB werkte hiervoor samen met Lancia, FIAT & Alfa-Romeo aan een auto boven hun 900. Dit zou de 9000 worden, die als eerste verscheen in 1984, gevolgd door de FIAT Croma & Lancia Thema in 1985, en tot slot de Alfa Romeo 164 in 1988/89. Door zo samen te werken konden de kosten ietwat gedeeld worden (GM was nog niet in the picture)

Als deel van deze samenwerking, kon SAAB ook een kleiner model voeren in ScandinaviŽ, waar SAAB zelf dus geen geld voor had. En zo kwam de Lancia Delta in zicht. De auto van het jaar 1980 en deze voorwiel aangedreven hatchback met rally-potentieel paste wel bij SAAB, zeker ook omdat het een vrij strak ontworpen auto is, wat ook wel aansloot bij de andere SAAB modellen.
Het lijkt een vreemde combinatie, maar al eerder werkten beide merken samen. In Zweden is namelijk de Autobianchi A112 sinds 1974 als Lancia A112 bij de SAAB-dealers verkocht, de Zweden van SAAB waren zelfs de importeur van Lancia in dat land. De Delta was een redelijke hit, dus succes gegarandeerd zou je denken voor SAAB..

SAAB-Lancia 600 1500 GLS, uit 1985

Zo startte de verkoop voorspoedig, kort nadat de productie van de 96 in 1980 was gestopt, werd de SAAB-Lancia 600 in Zweden gepresenteerd. De 600 werd aan de klanten als een echte SAAB aangeboden, die slechts in ItaliŽ gemaakt werd. Identiek was ie niet helemaal aan de Delta, SAAB monteerde een betere verwarming, een sterke startmotor, verbeterde ontsteking en een betere roest preventie. Alles om aan de kwaliteitsnormen van SAAB te voldoen. Grappig was dan ook nog wel, dat behalve op de achterklep, nergens het woord SAAB te vinden was.

Er was de keuze uit 3 modellen, de 1.3 met 75 PK als 600 GLS, de 1.5 GLS met 85 PK en met dezelfde motor als 600 GLE, dit was het topmodel.
Vanaf 1983 verviel de 1.3 motor, en ook de 600 GLE verviel vrij snel, simpelweg omdat ie te duur was.
Hoewel de SAAB-Lancia 600 ook buiten Zweden is verkocht, zijn die meesten daar verkocht. In Noorwegen was ie helemaal te duur om een succes te zijn.

En over Finland bestaan er ook twijfels, links staat dat de auto daar wel verkocht is, maar ook te duur was om een succes te zijn, rechts staat omdat SAAB daar samenwerkte met Talbot en lokaal daar de Saab-Valmet Talbot Horizon maakte, ofwel een Horizon met wat componenten van SAAB en een betere roestbestendigheid. De 600 zou die auto uiteraard in het vaarwater zitten, SAAB schijnt echter in dat land ook de importeur van Lancia te zijn geweest.

Een Finse Horizon.

Hoewel de verkoop in Zweden nog doorging tot 1986, haalde hij dat dus niet in die andere landen.
Toen het winter werd, bleek de kachel niet bestand te zijn tegen de Scandinavische winters, het aangepaste verwarmingssysteem had problemen en raakte vaak (en snel) oververhit, en ondanks de betere roestpreventie, liet de metallic lak al vrij snel los. Toen de kwaliteit verbeterd was, was het al te laat.
Pas in 1983 werden de laatste modellen die in 1980 waren geproduceerd verkocht, met flinke kortingen.
Officieel ging de verkoop in Zweden door tot 1986, in 1987 werden pas de laatsten verkocht. De productie eindigde al in 1982.
Maar de laatste jaren werd er amper een auto verkocht, laat staan gemaakt en waren het dus alleen voorraad modellen.
De slechte kwaliteit (van het begin), de te hoge prijs, voor letterlijk een paar centen meer had je een echte SAAB, de 90, speelden de auto parten, met daar bovenop ook nog eens een gigantische afschrijving. In 1988 stopte SAAB dan ook met het importeren van Lancia, dit betekende niet het einde van het merk in Zweden, nee Lancia werd vanaf toen door FIAT naar Zweden gehaald.

Al met al is de SAAB-Lancia best een flop, in 2 jaar tijd zijn er slechts 6419 autoís gebouwd, zeker in vergelijking van de 100.000 van Lancia.
In 2012 zouden er volgens een Zweeds artikel slechts 159 autoís in de hele wereld zijn, nog schokkender is dat er toen slechts 12 nog op de (Zweedse) wegen waren. En dan te bedenken, de Lancia Delta is niet officieel in Zweden verkocht, maar daar waren bijna 3x zoveel van bekend in Zweden, 31.

Een van de nog weinig overgebleven exemplaren in Zweden

In 2017 ging ik naar een SAAB-meeting. Iemand die ik ken had me hierop geattendeerd. Niet alleen omdat ik SAAB leuk vind, maar ook omdat er een SAAB-Lancia 600 zou zijn.
Ik schreef toen ook voor de Lancia-Club in het clubblad en zou daar mooi wat over kunnen maken. Maar dat ging niet door toen, ik heb toen het zelf geblogd. Dat ging vooral over de SAAB, dus nu met de tweeling leek het me wel leuk om ook wat dieper in de Delta te duiken.

Vooral interessant dat ook bij de ontwikkeling van de Delta, SAAB al werd benaderd. Ik ben me dan ook niet helemaal zeker hoe dat dit nu precies zit... De kachel van de SAAB-Lancia werd aangepakt, maar dan zou je toch denken dat het dan goed of nee misschien beter zelfs, zou functioneren....

De SAAB op Nederlands kenteken komt uit 1985, dat is dus een winkeldochter geweest die minstens 3 jaar niet op kenteken is gezet.
Opvallend vond ik wel dat nergens SAAB staat, nouja nu deed Lancia dat ook met de Autobianchi, die had ook alleen op de kofferbak een Lancia-badge.. Maar goed, dat is natuurlijk een andere auto als je hem vergelijkt met de slogan "Een SAAB uit ItaliŽ"

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-02-2020 21:42 door Peter O.
Ik vraag me af of de verwarming van de Saab anders was dan van de Lancia. De Lancia-kachel is namelijk ontzettend veel krachtiger dan van normale auto's uit die periode en klasse, vergelijk het qua capaciteit maar met een Lada-kachel. Het kan zo maar zijn dat in diverse teksten door vertalingen en dergelijke de waarheid een beetje op hol is geslagen, en dat Lancia de verwarming van de Delta gewoon in samenwerking met Saab heeft ontwikkeld, zodat deze ook geschikt zou zijn voor de Scandinavische temperaturen. Daar is dan nog niets mis mee.

En dat de roestwering bij de Saab beter was dan bij de Lancia zal best zo zijn, maar als je daaroverheen dan dezelfde lakkwaliteit spuit als op de Lancia's, kun je dus alsnog problemen krijgen.

De Saab 600 heeft waarschijnlijk net zo'n status als de Yue Loong Feeling: (vrijwel) nergens meer te vinden.

Hier is trouwens nog een slechte scan van een Noorse brochure.
@ tydelyck.

Dat van de kachel is inderdaad dubbel, dat ben ik met je eens...

Bij Lancia werd gezegd dat het mede ontworpen is door SAAB, dat klinkt net wat jij zegt erg aannemelijk. In mijn eigen Lancia-ervaringen kan ik ook zeggen dat de kachel erg goed is en vrij snel warm.

Bij SAAB-Lancia werd echt gesproken dat de kachel is aangepast voor ScandinaviŽ .. Diezelfde kachel wordt ook echt als een min-punt benoemd bij de SAAB-Lancia(ontzettend veel klachten, kon de winters niet aan) , terwijl ik in de Lancia kringen nog nooit iemand er over heb gehoord. De eigenaar van de SAAB die ik gesproken heb, begon er ook over.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken, dat misschien de kachel wel goed is, maar de onderdelen ervan misschien niet, de leidingen misschien of de radiateur. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen uitleg kon vinden WAT nu problemen geeft, echt de kachel staat er overal.

Qua zeldzaamheid, het verbaast me nog wel over de hoeveelheid nog bekende auto's. Iemand uit Zweden heeft sowieso 2 verschillende gespot. Een bekende van mijn SAAB-bekenden heeft op SAAB-Festen in Zweden door de jaren verschillende gezien. In ons land is er naast die die ik zag, nog eentje. En ook in Engeland is er eentje.

De Yue-loong is trouwens nog wel te vinden in Rusland, ik ben lid van een soort Autoweek maar dan van daar, en daar staan toch een paar nog. Ook met liefhebbende eigenaren.

Toffe scan van de folder trouwens! Leuk om te zien!
Mooi dat jij het deze keer hebt opgepakt, ik heb mijn stukje voor deze week nog niet af, maar dat ging ook over een Lancia , dus die plaats ik volgende week nog maar even niet maar bedenk wel even een nieuwe tweeling.

Ook leuk dat je de Lancia pakt , omdat de laatste officiŽle tweeling ook over Lancia ging.

Even of topic of zijweg inslaan en puur voor de liefhebbers de Talbot Horizon was er ook als Chrysler Horizon, Dodge Omni en Plymouth Horizon zie link

talbot Horizon

hier nog een afbeelding van een saab in het c-segment

@ Ency,

graag gedaan.. ik voelde me ook een beetje schuldig, dus het minste wat ik kon doen winking smiley Misschien even denken voor de volgende keer, Autoliefde Roest niet is misschien een leukere rubriek om hem te zetten.

De Horizon is inderdaad ook erg boeiend, dat is geen tweeling maar een achtling ofzo!

De SAAB 9-2, ja dat is wel de heilige graal onder de Spotters, natuurlijk een waardeloze SAAB. Ik weet nog dat ik een paar jaar terug een SAAB 9-4x gespot had, en dat ik toen al bijna stond te steigeren!
De 9-4 had idd ook weinig met Saab te maken, kwam ergens van een band rollen in Mexico naast de Cadliac SRX. Over Cadilac gesproken de BLS heb ik tot op heden wel wat mee , die kwam dan weer gewoon in Zweden van de band rollen naast de 9-3
De Lancia Delta van een generatie later zou prima als Saab te verkopen zijn. Die heeft namelijk al een Saab-achtige raamlijn.
@ Ency

Ja eens, de BLS is ook leuk ja, dat was meer het tegenovergestelde he? Mooie auto vind ik dat. Toch herkenbaar op het eerste gezicht als Caddy. Overigens vind ik de SAAB-aanpassingen bij de 9-2, 9-4x & 9-7 wel leuk, het is qua looks niet echt te krampachtig. Dat de kopers het niet echt slikten begrijp ik ook wel.

Toch denk ik dat de SAAB net wat mooier vind.

@ GT

Haha, heerlijk... Zo fijn dat jij weer actief op het forum bent! Ik zou nooit de Delta 2 aan SAAB linken, maar na jouw bericht ging ik eens even denken en op mijn laptop in 2 schermen een SAAB en een Delta naast elkaar zetten. Ik snap je! Die Delta past eigenlijk beter bij SAAB dan dat de Delta 1 past.
De tweeling Rover MG

In het jaar 2001 werden de bestaande Rover modellen ook verkocht als MG modellen.

Rover 25 MG ZR
In het B-segment ging het om de 3 en 5 deurs Rover 25 die bij MG ZR hete.

Rover 25

MG ZR

Rover 45 MG ZS
De 4 en 5 deurs Rover 45 in het C-segment kreeg als tweeling de MG ZS.

Rover 45 sedan

MG ZS liftback

Rover 75 MG ZT
De d-segment Rover 75 die er zowel in sedan was als in station kreeg in beide varianten ook een MG uitvoering en kreeg de naam MG ZT.

Rover 75 sedan

MG ZT sw

Rover 200 Rover 25
De Rover 25 kwam in 1999 op de markt, als vervanger van de Rover 200. Het ging hier om een facelift en het doel was om hem een familie gezicht te geven, die overeenkwam met het gezicht van de Rover 75. In 2003 kwam er nog een streetwise uitvoering, dat Houdt in een opgehoogde Rover 25. Deze bleef exclusief voor Rover, en een MG uitvoering bleef uit. De streetwise heeft nooit een facelift gekregen.

Rover (25) streetwise

Rover 400 Rover 45
De Rover 45 kwam om de zelfde reden als de 25 ook in 1999 op de markt, wederom ging het hier om een facelift van een bestaand model. De Rover 400 serie werd voorzien van het nieuwe familie gezicht en de Rover 45 was geboren.

Nieuw tijdperk Rover75
De Rover 75 was een compleet nieuw model en verving de Rover 600 en deze auto moest ook overtuigen om rover 800 rijders over te halen om bij Rover te blijven.
De Rover 75 was echt een product wat samen ontwikkeld is met BMW die het toen voor het zeggen hadden bij Rover. De 25 en 45 zijn echt nog producten uit het Honda tijdperk.

Rover of MG?
Vanaf 2001 was er dus meer te kiezen bij Rover, wie van sjiek hield ging voor de rover modellen te herkennen door het chroom aan de buiten kant en het houtwerk op het dashboard, en wie sportief wilde ging voor MG met zijn sportievere bumpers en spoilers en het houtwerk op het dashboard was vervangen door aluminium of het houtwerk was vervangen door een sportievere kleur.

Rover 75 interieur

MG ZT interieur

De motoren en uitvoeringen
Basis motoren die wel in de Rover modellen zat deden ze bij MG niet aan en in de prijslijsten stond achter de rover modellen 1.4, 1.6, 1.8, 2.0, 2.5 en natuurlijk niet te vergeten 4.6 bij MG stond het vermogen achter het type in de prijslijsten
Bij de rover modellen waren er ook meer uitvoering van basic tot sterling en bij MG kon men soms kiezen tussen geen toevoeging of een Le Mans uitvoering.

de Faceliften
In 2004 werden de MG en Rover modellen stuk voor stuk gefacelift. De dubbele ronde koplampen werden vervangen door heldere platte koplampen en de gril werd lichtjes gewijzigd. De25/45 en ZR/ZS kreeg een andere achterkant het Nummerbord ging van de klep naar de bumper, en op de plek waar eerst het nummerbord zat, kwam nu logo en type nummer te staan. In het interieur waren er ook kleine wijzigingen zoals ronde ventilatieopeningen.
Bij de 75 en de ZT was de achterkant nieuw doordat de merknamen onder de nummerbord werd benoemd. Bij de voorkant van de 75 werden de dubbel koplampen vervangen door platte kloplampen. Bij MG de werden deze dubbele lampen ook vervangen door platte, maar nu kreeg de MG een soort van zakelijke neus ,terwijl de prefacelift echt sprake was van een agressieve neus.

MG ZT van voor de facelift

MG ZT van na de facelift

V8! en van voor naar achteren
Kort voor de facelift kwam er in de ZT een V8 motor. Deze motor was het zelfde als die uit de Ford Mustang, Liefhebbers van de Rover 75 moesten wachten op de facelift.
naast deze motor veranderde nog iets, namelijk de aandrijving ging van de voorwielen naar de achterwielen. Wie kan er nog een merk noemen die dit bij 1 model heeft.
Als je de motorkap opent hebben ze bij Rover gewoon het mustang logo gelaten en niet voorzien van hun eigen merk. Op dit moment staat er twee 75 te koop met deze motor en 1 ZT. Dus wat is wijsheid, zeg je over paar jaar had ik het maar gedaan ofÖ..?

De V8 uit de Mustang

Einde verhaal
In 2005 ging Rover failliet en was het einde verhaal in Europa, en waar mijn verhaal bijna eindigt. Aan anderen forumleden of ze het Chinese hoofdstuk wel of niet willen aanvullen.

Niet de eerste keer?
Een stoort van MG trucje was ook al een keer eerder voorgekomen in de Engelse auto geschiedenis. Van de Austin Metro, Montego en Maestro waren ook MG modellen, alleen was er toen meer sprake van dat MG een uitvoering was van het merk Austin, zeg maar het GTI, OPC, GSI van Austin.

MG Metro

MG Meastro

MG Montego

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2020 14:50 door Auto encyclopedie.
Leuk topic,dit lees ik veel liever dan artikelen over elektrische auto's,waar ik helemaal niks mee heb.
Leuk stukje Auto Encyclopedie!

Even een kleine aanvulling

In de jaren 80 waren de MG's eigenlijk niets meer dan Austins met een andere badge. Hoewel de Turbo's nog wel wat voorstelden, waren de standaard wagens eigenlijk een belediging. Eind jaren tachtig ging bij het saneren van Austin ook de stekker uit de MG's. In 1990 kwam Rover met de Mini Cooper, en die auto was in zijn "sportiviteit" een dusdanig succes dat ook MG weer nieuw leven in werd geblazen. Dit gebeurde als eerste met de RV8, wat eigenlijk een modernere MG B was, met een v8 motor. Doordat de Mazda MX-5 zo populair was, probeerde men dus mee te liften op de auto die eigenlijk typisch Brits is, de twee zitter roadster.

Tussen de nieuwe MG's en de MG-F zit nog een auto, de Rover 200 BRM. Die auto werd gebaseerd op de 200 Vi, het sportieve topmodel. De auto werd optisch aangepast (oranje grille, aluminium, rood leer, mooie kopjes). Die auto werd door de pers laaiend ontvangen. Het plan was om een hele lijn van BRM-modellen te lanceren, als een soort AMG of Alpina lijn zeg maar. Naam technisch mocht dit niet en omdat BMW weer vertrokken was, besloot men die sportieve wagens als MG te lanceren.

Wat veel mensen niet weten is dat de auto's ook onderhuids zijn aangepast, het ging dus veel verder dan alleen merkjes omwisselen en het hout en chroom vervangen. Je moet denken aan ophanging, andere versnellingsbakken etc..

Sowieso vonden die aanpassingen ook de weg naar de Rover 45 Mk2, die ondanks zijn leeftijd nog altijd mee konen komen op het gebied van rij-eigenschappen.

Toen MG-Rover omviel, gingen de rechten naar SAIC (China) en werd de Rover Streetwise als MG verkocht in China, de 75 werd een Roewe. Helaas viel het doek voor de 45. Honda stak er een stokje voor dat SAIC ook deze auto ging door bouwen. De merknaam Rover is volgens mij van BMW, vandaar dat er werd doorgebouwd onder de naam Roewe.
De 200 BRM is langs mij heen gegaan, dus maar even op yourtube gekeken en idd leuk ding!
Peter,
Toen MG Rover omviel in 2005, werd het bedrijf, de faciliteiten in Longbridge, de merken MG, Austin (en nog wat ongebruikte namen) en alle rechten van MG overgenomen door Nanjing Auto. Nanjing was eigenlijk een fabrikant van vrachtwagens (merknaam Yuejin), maar probeerde ook wat bij de personenwagens. Een eerdere poging was de Soyat (tweeling-idee, 't is de eerste Ibiza).
SAIC (Shanghai Auto) had al eerder onderhandeld over een overname en toen de rechten voor de Rover 25 en 75 en de K-serie motor opgekocht. Maar werd dus overboden door Nanjing. De merknaam Rover is overigens van Ford.

Vervolgens ontstond een aardige ruzie tussen Chinese staatsondernemingen. Nanjing produceerde MG-modellen onder de naam Ming Yue in China en MG elders en SAIC maakte Roewe. Beide hadden modellen gebaseerd op de 25/ZR en 75/ZT. Nanjing gebruikte de K-serie motor, naar eigen zeggen onder IP van MG en blijkbaar hadden zij ook de machines in handen om die motor te maken. SAIC had officieel de rechten, maar kende grote problemen om hun eigen productie op te starten nadat ze door een voorraadje van 10.000 blokken heen waren, die ze van MG Rover hadden gekocht. De SAIC K-serie werd overigens "Kavachi" genoemd.

Eind 2007 werd de vete beeindigd toen SAIC het hele Nanjing Auto conglomeraat opkocht. Zo kwam alles weer onder een dak.
Roewe is alleen in China verkrijgbaar, althans auto's met die naam. Een aantal modellen van Roewe zijn onder de merknaam MG geexporteerd (o.a. naar Zuid-Amerika). MG lijkt sowieso de algemene exportnaam voor eigen modellen van SAIC te worden. Behalve op MG's en Roewe's wordt het merklogo inmiddels ook op pickups van Maxus (het oude LDV, ook overgenomen door SAIC) geplakt voor export in Azie..
Tweeling Toyota IQ en Aston Martin Cygnet

De IQ
In Januari 2009 maakte Nederland kennis met de Toyota IQ. Dit was het antwoord van Toyota op de Smart Fortwo. Alleen was de Smart een tweezitter en de IQ was een 3+1 zitter. Het dashboard was zo ingericht dat de bijrijders stoel ver naar voren kon zodat er nog iemand achter de bijrijder kon zitten. Achter de bestuurder kon alleen een kind plaatsnemen.

premium
Met de IQ wilde Toyota een premium weg inslaan en was daarom ook duurder dan de ruimere Aygo. Van af het begin was de IQ leverbaar met de 1.0 benzine motor die ook in de Aygo drieling zat en in de Yaris en bij De Cuore en de Siron van Daihatsu. In 2008 werd de Aygo diesel geschrapt, dat maakte het extra bijzonder dat er wel een diesel in de IQ kwam. De diesel was echter geen succes in Nederland, op dit moment staat er maar 1 te koop op marktplaats.

1.3
In de loop van 2009 kwam er ook een krachtigere motor in Nederland, namelijk een 1.3 met maar liefs 98 pk aan boord. Ook deze was geen succes in Nederland, de IQ was met de de 1.0 al geen koopje. Voor een 1.3 handbak betaalde je 17.900 euro en de cvt automaat 20.000 euro.

Astond Martin IQ
In 2011 kreeg de IQ wel een hele bijzondere tweeling namelijk de Aston Martin Cygnet. De Reden van Aston Martin om dit te doen, was om de gemiddelde co2 uitstoot van hun vloot naar benden te krijgen en dat Aston Martin rijders niet als auto voor in de stad naar de concurrent gingen. Je kon ook alleen een Cygnet aanschaffen als je in het bezit bent van een echte Aston Martin. De Cygnet werd in het Engelse Gydon omgebouwd. De Cygnet was er alleen met de 1.3 , mensen konden wel kiezen voor de handbak of een cvt. Een succes bleef uit en in halverwege het jaar 2013 ging de stekker uit het Cygnet project.

Einde in zicht
De IQ hield het nog tot 2015 uit in Nederland. De IQ was niet een verkoopknaller, kopers uit het a-segment gingen liever voor de goedkopere Aygo oid die er ook als 5-deurs was en ook kopers uit het a-segment ging ook telkens vaker voor een 5 deurs.

De grote winnaar
Hoewel de vergelijk met de smart fortwo snel werd gemaakt , had de IQ het vooral af moet leggen tegen de Fiat 500. De Fiat 500 is tot op heden een succes in dit segment ,die niet alleen de IQ versloeg qua verkoopcijfers , maar ook de Ford KA waar de Fiat 500 techniek en onderstel mee deelde en de Ka en de 500 rolde zelfs van de zelfde band in Polen. Maar de Ford Ka werd vervangen door de Ka+ wat een totaal andere auto was en deze verdween uiteindelijk ook weer van het toneel.

Opel Adam
Opel zijn antwoord op de fiat 500 was de Opel adem, en ook dit was geen verkoop knaller, ze probeerde het ook nog met een rocks uitvoering die hoger op zijn pootjes stond, maar het mocht allemaal niet baten.

Andere premium pogingen in het a-segement om
Een (Citroen) DS 3 en Alfa Mito konden nog wat profiteren van de 14% bijtelling regeling, maar konden niet tippen aan het commerciŽle succes van de Mini.

hoe zit het tweedehands met de IQ en Cygnet
Persoonlijk heeft de IQ en de Cygnet altijd mijn aandacht gehad op de occasion sites. En 1 ding viel mij vaak op van de Cygnet stonden er altijd wel 1 of 2 te loop, maar van de IQ 1.3 staan er vaak geen 1 of hoogstens 1 te koop. Ik heb meerdere garages getipt om IQ met 1.3 te importeren, want ik wist als er een keer 1 te koop stond , was die ook altijd weer snel weg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2020 15:07 door Auto encyclopedie.
Deze tweeling waar AutoWeek gisterochtend mee kwam in het item de vluchtstrook had ik nog nooit van gehoord.

fisker mercedes sl fisker bmw 6 serie
Jazeker wel, het merk begon van oorsprong met die verbouwde Duitsers. Overigens, ondanks dat de Karma in z'n tijd een redelijk bekend en futuristisch model was is het merk nu toch wel behoorlijk ver in de obscuriteit weggegleden, lijkt het.
Tweeling Skoda Rapid Seat Toledo

oude naam nieuw model
Deze keer gaat het over de Skoda Rapid en Seat Toledo die onder andere in Nederland zijn geleverd. Van 2013 tot en met 2017 (Rapid liftback) 2018 (Toledo)

skoda rapid

Seat Toledo

eerdere Toledo in de tweeling
De Seat toledo van de eerste generatie heeft al een keer een podium gekregen in de tweeling. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-seat-toledo-chery-a11-fengyun-fulwin-windcloud/

Eerdere Rapid in de tweeling
Dat zelfde geld voor een Rapid generatie die hier nooit geleverd is , deze er ook was met een VW logo https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-volkswagen-vento-skoda-rapid/

Het assortiment van Skoda in vogelvlucht
Bij Skoda hebben ze in grote lijnen een overzichtelijk assortiment er is al jaren onaangebroken een Octavia en een Fabia, daarnaast pakt de Super b ďondanks de moeizame start van de 1e generatieĒ vanaf de 2e generatie zijn verkoopaantallen ook redelijk mee voor een auto uit het d-segment. De 1e was er alleen als sedan en vanaf de 2e was die er in die net als de Octavia al jaren opereerde, als liftback en stationwagen en verdween de sedan.
De 1e generatie Super B is ook voorbij gekomen in de tweeling.https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-skoda-superb-volkswagen-passat-lingyu/

Uitzonderingen zijn er ook bij Skoda , zo was er de Roomster die helaas geen vervanger kreeg en bij de Yeti durf ik de opvolger niet aan te wijzen binnen Skoda. Bij de fabia familie werd de sedan vroegtijdig geschrapt.

wat wil vag nu met Seat
Bij Seat is het allemaal een stuk minder overzichtelijker. De Ibiza en de Leon zijn al jaren vaste spelers in het b en c segment, alleen moesten we bij de Leon wel heel lang wachten op een station. Bij de Ibiza is het station verhaal wat ingewikkelder , eerst was er de Cordoba station , maar deze verdween samen met de coupe in 2003 uit de Nederlandse prijslijsten en in 2010 kwam er pas een Ibiza met een station uitvoering en vanaf 2017 was die er alleen nog maar in een 5 deurs hatchback.

Maar in andere segmenten is het komen en vooral weer gaan van Seat modellen. Er was bijvoorbeeld een Altea die later ook nog kwam in een XL uitvoering en deze xl was er ook nog een uitvoering van die hoger op zijn poten stond en eventueel 4wd. Maar de Altea heeft nooit een waardige opvolger gekregen. De Alhanmbra is lang aangeboden geweest, alleen zie je ze zelden. Vanaf 1994 hete de Sedan uitvoering van de Ibiza de Seat Cordoba, later kwam er nog een coupe uitvoering en een station.

wederom Seat in de tweeling
Van de sedan en de station kreeg die ook nog een tweeling broer genaamd de Volkswagen Polo . Deze tweeling heeft ook al een keer een podium gehad. [www.autoweek.nl]

Zo Bijzonder Seat met segmenten omgaat , zo bijzonder gaan ze ook om met het type naam Toledo:

- De eerste generatie was een liftback uit het c-segment en deze kwam in 1991 op de markt en kreeg in 1995 nog een facelift.
- De tweede generatie was een sedan en deelde verder veel met de Leon, deze kreeg geen facelift en voor deze auto viel in 2004 het doek, terwijl de Leon nog tot 2006
bleef.
- De derde generatie was een mpv model met een kont, en kwam tegelijk met de Altea in 2004 op de markt en vanaf 2006 kwam de Altea XL daar nog bij. Toen de Altea
(XL) in 2009 een facelift kregen verdween de Toledo van de markt en moesten Seat rijders die perse een auto met een kont wilden voor de Seat Exeo sedan gaan.
- De exeo was er in sedan en station en kwam in 2009 op de markt , kreeg nog een facelift en verdween in 2013. deze is ook behandeld in de tweeling
exeo a4
- De Altea verdween uiteindelijk na 11 jaar in 2015 van de markt.

Toledo Rapid
In 2013 verscheen de naam Toledo weer op het toneel. Deze keer was het weer een liftback , maar bij de eerste generatie was het duidelijk een auto uit het c-segment en nu ging het om een ruime auto uit het b-segment. Deze Toledo was deze keer niks meer dan een Skoda Rapid met nog wel een eigen neus en achterkant.

Het interieur kende geen verschillen, dan behalve het logo op het stuur.

Skoda wel en Seat niet
Bij Skoda kon je in de loop van het jaar 2013 kiezen ook nog kiezen tussen een andere variant namelijk de 5 deurs spaceback. Dat maakte de Rapid wel bijzonder , het komt niet vaak voor dat een 5 deurs liftback en een 5 deurs hatchback tegelijk aangeboden worden. Ik hoop maar dat het goed is gegaan bij mensen die een 5 deurs Rapid hatchback bestelde en dat ze de juiste 5 deurs kregen. Want bij de autovergelijker van autoweek staan ze beide omschreven als 5 deurs hatchback , omdat autovergelijker de carrosserie liftback niet herkend.

stuk voor stuk het einde inzicht
Bij skoda kreeg de hatchback een facelift en werd de liftback uitvoering in 2017 geschrapt. Zo ontstond er toch nog een klein verschil tussen de Toledo en de Rapid liftback , want de Toledo kreeg in zijn laatste jaar nog beschikking over de 1.0 tsi, voordat die in 2018 van het toneel verdween. Vanaf 2018 was Alleen de Skoda Rapid nog leverbaar in spaceback uitvoering en vervolgens verdween de naam Rapid en kwam Skoda voor het eerste met een echte c-segment hatchback genaamd de Skoda Scala. De naam Rapid verdwijnt daar mee weer, ik zeg weer want de naam Rapid is vroeger vaker voorgekomen bij skoda.

En de winnaar is de minst grote verliezer
De Skoda is met behulp dat ze leverbaar waren in twee carrosserievormen de slag dik gewonnen als het om verkoop cijfers gaat. Van de Rapid zijn er 7149 stuks verkocht en van de Toledo zijn er slechts 878 verkocht. Maar bij zowel Skoda als Seat waren ze niet tevreden over de verkoopaantallen. De Rapid staat op plaats 7 onder de yeti , maar beide kunnen nog worden ingehaald door bijvoorbeeld de Skoda Kodiaq. De Toledo staat op de 4e plaats, maar dat heeft te maken dat zijn voorgangers iets meer succes hadden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2020 15:18 door Auto encyclopedie.
De Tweeling van CitroŽn ds naar merk DS

Valse start en pijnlijke vergelijking
In het jaar 2015 werd DS een zelfstandig merk binnen CitroŽn, om zo nog meer het premium gevoel te krijgen. Dit was een ideaal moment voor DS om met 1 of 2 nieuwe modellen te komen en of 1 of 2 oudere modellen te vervangen, maar dit bleef uit. De start van DS begon slechts met een Facelift van de CitroŽn ds5 o.a. voor zien van het nieuwe logo DS, de andere details van deze details zijn behandeld in het item Facelift Friday [www.autoweek.nl]

De facelift van de DS4 volgde snel en deze kreeg ook een broertje die hoger op zijn pootjes stond, genaamd DS4 Crossback, dus wie wil kan spreken van een nieuw model. De DS3 was net recent als CitroŽn ds3 gefacelift dus moest het nog even met een CitroŽn logo doen. Ik vond dat er weinig sprake was van een boeiende lancering van een nieuw premium merk. DS premium noemen was toen ook al een puntje, een Ifiniti Q30 die tevens twijfel geval is of die wel of niet premium is , won op zijn sloffen een dubbel test van de DS4. Verder had de overgang van CitroŽn ds naar DS meer weg van de overgang van Daewoo naar Chevrolet , hoewel de nieuwe Nubira er bij Deawoo alleen als Sedan was, en toen het Chevrolet logo er op geplakt werd, er pas een station kwam.

CitroŽn ds3/DS3
In 2010 kwam CitroŽn met de ds3 op de mark. De naam verwees naar de oude snoek, maar de ds3 leek er niet eens op. Het was meer een model wat tegen de mini moest opboksen. In 2013 kwam er een cabriotop en in 2014 kwam er een facelift. Doordat de ds3 diesel in de 14% bijtelling viel, leefde de verkoop even op. In 2015 werd ds een eigen merk , maar veranderde voor de ds3 niks. In 2016 kreeg die zijn 2e facelift en hier hoorde ook het nieuwe logo bij. Qua verkoop cijfers deed die het als CitroŽn beter dan als DS 13.700 stuks tegen 2332 stuks. 2011 was het beste jaar met 4068 stuks gevolgd door 2012 met 3992 stuks.

CitroŽn ds4/DS4
In 2011 kwam voorlopig de laatste telg. De ds4 was er als 5 deurs hatchback. In 2015 kreeg het zijn eerste en tevens enige facelift en kreeg het een DS logo, tevens kreeg het toen pas een crossback uitvoering. De ds4 deed het qua verkoopaantallen het minst goed. Als Citroen 1763 stuks en als DS slechts 615 en dat terwijl de crossback bij die aantallen in zit.

CitroŽn ds5/DS5
Het vlaggenschip van CitroŽn was de ds5. Later kwam deze auto als een diesel hybride, zodat deze ook nog wat vruchten geplukt heeft qua verkoopaantallen in de 14% bijtellingwereld. In 2015 maakte het Nederlands publiek op de Auto rai kennis met het nieuwe merk DS , dat kwam neer op een gefacelifte CitroŽn ds5, die nu door het leven ging als DS5. Als Citroen verkocht hij vors meer dan ds4 namelijk 4137 stuks , maar als DS verkocht hij iets minder dan de DS4 594 stuks.

DS7
In 2017 kwam DS pas met een nieuw model genaamd de DS7 wederom niks met de oude Snoek te maken. De verkoopteller staat op dit moment op 691 en maakt hem tot nu toe tot 2e beste verkochte DS

DS3 Crossback
De nieuwe DS3 die in 2019 verscheen leek niet op de vorige DS3, deze keer was er sprake van zoals de toevoeging al zegt sprake van een Crossback. Bij Mini doen ze wel hun best om 1 lijn te houden bij hun design, zodat je bij de country man ook de normale mini er in terug ziet, kiezen ze bij DS niet voor dat de Crossback nog wel wat heeft van de vorige generatie DS3. Wel heeft DS met de nieuwe DS3 Crossback een voorledige elektrische auto binnen hun merk. De verkoopteller staat op dit moment op 407, maar dat zullen er ongetwijfeld meer gaan worden.

DS9
Binnenkort kunnen we deze statige sedan verwachten.

Wat bij de Skoda Roomster nog een leuke aanvulling is: blijkbaar was men erg ver met een opvolger op basis van de Caddy (https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skoda-roomster-krijgt-caddy-genen/). Ik ben wel benieuwd of daar ťťn exemplaar productierijp van is, leuk voor in een museum. Sowieso zou ik het geen gek idee vinden als Seat en Skoda voor hun thuismarkten een gerebatchte Volkswagen bedrijfswagen krijgen.

@DS: mwah, is dat een tweeling? Ze zijn er nooit tegelijk geweest. Zo'n DS5 vind ik overigens nog steeds een fraai model.
@barri leuke aanvulling van de Skoda roomster, mede omdat ik zwak heb voor de roomster

Ja het tweeling verhaal blijft leuke stof tot discussies, het is idd meer een friday facelift verhaal het hele gebeuren van ds. Overigens zijn de exeo en de generatie A4 waar die op gebaseerd is ook nooit tegelijk geweest, maar hebben van autoweek wel een x een podium gekregen in het item de tweeling

[www.autoweek.nl]
Eens, maar bij DS is het eigenlijk exact dezelfde auto alleen hebben ze het merk losgeweekt. Gewoon een facelift, alleen er kwam ook een ander logo op smiling smiley
De Exeo/A4 vind ik iets anders, maar wel gek inderdaad: een tweeling met verschillende geboortedatums big smile smiley Kind van de A4 (nieuwe generatie) was inmiddels allang geboren grinning smiley
[www.autoweek.nl]

Bij ons bekend als Opel gt

En kwam hem ook nog als deawoo in het archief tegen

[www.autoweek.nl]

Maar meer over deawoo verschijnt hier binnenkort had ik begrepen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-07-2020 06:01 door Auto encyclopedie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.