Guest
'De techniek van de auto + CD / druk 4' besteld! Als ik hem heb zal ik wat dingen inscannen voor op het forum.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat blijkt wel weer. Ik begon dan ook niet voor niets met "ik denk"furious schreef:
Nog ff doorstuderen over een turbomotor Student..![]()
Komt'ie weer: ik denks velthuis schreef:
Hoe werkt een verbruiksmeter? Ik dacht altijd dat dat op basis van debietmeting van de brandstof was, maar in een lpg-auto werkt het ook, dus dat idee valt af. Is het dan op basis van luchtmassameting?
Dat blijkt wel weer. Ik begon dan ook niet voor niets met "ik denk" Fout gedacht dus
Oudere verbruiksmeters werkten inderdaad met een flowsensor. Dat is een duur onderdeel en slecht te koop. Toen waren verbruiksmeters ook relatief zeldzame apparaten die je vrijwel alleen op vrachtwagens zag. Tegenwoordig kan het motormanagement prima een signaaltje leveren waarmee de boordcomputer het verbruik kan berekenen. Immers, de aansturing van de injectoren is al een maat voor het verbruik.Hoe werkt een verbruiksmeter? Ik dacht altijd dat dat op basis van debietmeting van de brandstof was, maar in een lpg-auto werkt het ook, dus dat idee valt af. Is het dan op basis van luchtmassameting?
Let je wel op het copyright?GTR schreef:
'De techniek van de auto + CD / druk 4' besteld! Als ik hem heb zal ik wat dingen inscannen voor op het forum.
MiG schreef:
En dan nóg es een vraagje er overheen: Langeslagen en korteslagen-motoren. Mijn idee daarvan is het volgende: (aan jullie om mij aan te vullen / corrigeren)
Langeslagenmotoren zijn motoren waarbij de boring kleiner is dan de slag. Omdat het veel energie kost om de zuigers op- en neer te laten gaan, zullen dit niet de hitsige motoren (zoals Alfa's) zijn, maar de meer gelouterde V8'jes van Mercedes. Deze motoren houden graag een wat lager toerental vast, en leveren veel NM's.
Korteslagenmotoren zijn de F1-motoren, héél veel rpm's kunnen deze motoren aan, omdat de zuigers maar een kleine afstand hoeft af te leggen tot het toppunt (wat was de afkorting ook alweer?) Voordeel is dat je hier heel veel vermogen door haalt, en dat de motor heel snel en hitsig in de toeren klimt (De Alfaatjes bv) Relatief weinig trekkracht, vandaar dat je deze motoren altijd ''hoog'' moet berijden.
En nog even over compressieverhoudingen: ik zie in CarBase dat die auto van mij 9,7:1 als compressieverhouding heeft. Nu heb ik laatst een compressietest laten doen, en daar kwam 12 tot 13 bar uit... (monteur was verbaasd! ''Dat ding goat nog wel het dubbele mee'')
Wat is de relatie tussen de CR en de aantallen bar dat uit die compressietest bleek? Heeft het ook iets te maken met het AFR?
MiG
Het terugvoeren van uitlaatgassen doet men vanwegen de stikstofoxides in het uitlaatgas. Stikstofoxides zijn endotherme verbindingen en stikstofoxide vormt met water (er zit altijd waterdamp in uitlaatgas) een sterk zuur.Toen ik die nieuwe rubberbalg er tussen had geschroefd, zette ik natuurlijk die retourleiding ook weer vast. Theoretisch gezien moet m'n motor beter presteren wanneer ik die retourleiding niet aansluit, want dan trekt die motor alleen maar ''zuivere'' dus geen uitlaatgassen.
Deze is nieuw voor mij. Plaatjes?Een maatje van me had zo'n alu-directe pijp van z'n K&N filter naar z'n gasklephuis lopen. Z'n LMM was dus niet aangesloten op z'n luchtinlaattraject. Wordt de regelcomputer dan niet gek? En wat gebeurt er met die uitlaatgas-retourleiding??
Korte en langslagmotoren heeft eigenlijk voornamelijk met de maximale zuigersnelheid te maken. Als je twee metalen over elkaar heen wrijft, dan zal je zien dat een oliefilmpje tussen deze twee materialen het bewegen smeert. Dit gaat goed tot een bepaalde snelheid, boven die snelheid gaan de metalen vreten. Dat betekent dus dat een zuiger in een cilinder een maximaal toerental heeft, immers die zuiger moet in een halve omwenteling van boven naar beneden of andersom. De afstand tussen boven en beneden samen met de tijd van de halve krukasomwenteling (het toerental) bepaalt de zuigersnelheid die de zuiger haalt.En dan nóg es een vraagje er overheen: Langeslagen en korteslagen-motoren. Mijn idee daarvan is het volgende: (aan jullie om mij aan te vullen / corrigeren)
Langeslagenmotoren zijn motoren waarbij de boring kleiner is dan de slag. Omdat het veel energie kost om de zuigers op- en neer te laten gaan, zullen dit niet de hitsige motoren (zoals Alfa's) zijn, maar de meer gelouterde V8'jes van Mercedes. Deze motoren houden graag een wat lager toerental vast, en leveren veel NM's.
Korteslagenmotoren zijn de F1-motoren, héél veel rpm's kunnen deze motoren aan, omdat de zuigers maar een kleine afstand hoeft af te leggen tot het toppunt (wat was de afkorting ook alweer?) Voordeel is dat je hier heel veel vermogen door haalt, en dat de motor heel snel en hitsig in de toeren klimt (De Alfaatjes bv) Relatief weinig trekkracht, vandaar dat je deze motoren altijd ''hoog'' moet berijden.
Dat lijkt inderdaad wat raar. Ik denk dat je met een goed doorgewarmde motor gemeten hebt. De temperatuur speelt namelijk ook een rol in de gaswet. Verder is de hoeveelheid kool in de verbrandingskamer van belang. Waar kool zit kan geen lucht zitten en door veel koolaanslag loopt de CR dus op. Daarom gaat een traag ingereden (of vervuilde) motor ook pingelen als je er mee gaat raggen. De kool verbrandt (en geeft goeiende punten in de verbrandingskamer) en tegelijkertijd heb je een relatief hoge compressie. Bingo....En nog even over compressieverhoudingen: ik zie in CarBase dat die auto van mij 9,7:1 als compressieverhouding heeft. Nu heb ik laatst een compressietest laten doen, en daar kwam 12 tot 13 bar uit... (monteur was verbaasd! ''Dat ding goat nog wel het dubbele mee'')
Jazeker. je kan hier bij benadering gewoon Boyle-Gay Lussac op loslaten (P*V/T=constant.). Maar de compressiemeting geeft eerder aan of er een cilindertje met een gebroken zuigerveer of een lekke klep tussen zit.Wat is de relatie tussen de CR en de aantallen bar dat uit die compressietest bleek? Heeft het ook iets te maken met het AFR?
Eh sorry, ik heb dus duidelijk niet aan de temperatuurverhoging door de compressie van lucht gedacht. Bij de compressietest zal deze temperatuurverhoging dus ook meegenomen moeten worden.het belangrijkste, bij compressie de temperatuur snel oploopt (algemene gaswet)en de druk dus ook
Dat lijkt me wel héél raar. Als je MMS geen (of een compleet onlogisch) signaal van je LMM krijgt, zou'ie normaal gesproken gelijk in de noodloop gaan. Hij kan immers onmogelijk meten hoeveel lucht er binnenkomt, dus de enige maat voor de hoeveelheid te injecteren brandstof is de Lambda-regeling. Dat is dan wel verre van ideaal trouwensMiG schreef:
Een maatje van me had zo'n alu-directe pijp van z'n K&N filter naar z'n gasklephuis lopen. Z'n LMM was dus niet aangesloten op z'n luchtinlaattraject. Wordt de regelcomputer dan niet gek? En wat gebeurt er met die uitlaatgas-retourleiding??
BDP (bovenste dode punt)MiG schreef:
het toppunt (wat was de afkorting ook alweer?)
ben de naam even kwijt) loskoppelen van je LMM.
Toen ik die nieuwe rubberbalg er tussen had geschroefd, zette ik natuurlijk die retourleiding ook weer vast. Theoretisch gezien moet m'n motor beter presteren wanneer ik die retourleiding niet aansluit, want dan trekt die motor alleen maar ''zuivere'' dus geen uitlaatgassen. Het is echter niet bevordelijk voor het milieu... Wat zou de theoretische ''winst'' aan vermogen en zuinigheid zijn wanneer men dit loskoppelt?
Manospeed schreef:
Laat ik ook maar eens mijn kennis verbreden
Hoe werkt zo'n Quaife-differentieel, zoals toegepast op de Focus RS, waarbij de aandrijfkrachten naar het wiel met de meeste weerstand worden gestuurd?
Kan wel hoor; normaal gesproken mondt de wastegate uitgang in de uitlaat uit, waarna de gassen weer het normale pad volgen, maar je kan je wastegate ook gewoon direct naar de buitenlucht venten.. Google maar eens naar "dumptube", "dumppipe" of "screamer pipe"Een wastgate hoor je niet,bij een diesel niet of bij een benzine niet.
Nee, een LSD kan nog een beperkte mate slippen (zoals de naam al aangeeft), terwijl een sperdiff helemaal vast (gesperd) is, dus 0% slip.En limited slip differential en sperdifferentieel is dat hetzeflde?
Lees dit topic op je gemak eens door en dan merk je het vanzelfsteveO schreef:
Coole topic maar laten we nou niet gelijk GELADEN praat gaan houden hier
turbo compressor de man weet net het verschil tussen 4 en 2 takt
laat staan de geladen en atmosferische motoren toch ????
Zo, alvast antwoord op een vraag die hier misschien straks komtGTR schreef:
Wat ik even niet begrijp:
slagvolume= pie*d²xslaglenge: 4
Waarom delen door 4? Ik heb geleerd inhoud= oppervlakte grondvlak * hoogte (slag in dit geval)
Wat zei ik?De Student schreef:
Zo, alvast antwoord op een vraag die hier misschien straks komt![]()
Goed geleerd.GTR schreef:
Jij je zin student
Wat ik even niet begrijp:
Waarom delen door 4? Ik heb geleerd inhoud= oppervlakte grondvlak * hoogte (slag in dit geval)
Je kunt óf met de diameter (d) óf met de straal (r) rekenen. De diameter is 2 keer zo groot als de straal. Of je nu de straal neemt of de diameter, die moet gekwadrateerd worden (dus r^2 of d^2).markmaster schreef:
Dit zal wel aan mij liggen hoor maar even kijken naar mijn formule:
waarom nu delen door 4 dat begrijp ik niet
Klopt. Dat maakt níks uit.zo is pie/4*d^2*slagvolume het zelfde als jou formule, alleen bij deze formule wordt er aan het begin gedeeld door 4 en bij jou aan het einde van de formule, maar het geeft geen verschil in de uitkomst.
markmaster schreef:
En voorderest met Volumeslag kun je nog niet veel wat betreft de cilinder inhoud.
Wanneer men de compressie verhouding weet kun je het totale volume bepalen.
En voorderest met Volumeslag kun je nog niet veel wat betreft de cilinder inhoud.
Wanneer men de compressie verhouding weet kun je het totale volume bepalen.
GTR, je hebt gelijk wat betreft de compressieruimte (dat hoort niet bij het slagvolume), maar als je de totale cilinderinhoud (dat is dus álles, niet alleen het slagvolume) wilt weten hoort het compressievolume er wél bijGTR schreef:
Volgens mij is dat niet helemaal waar, de compressieruimte wordt niet gerekend tot het slagvolume volgens mij...