Jawel hoor. Airco werkt hetzelfde als een koelkast, de werking daarvan wordt hier beschreven:
https://home.howstuffworks.com/refrigerator.htm
Allean je opmerking "dit maakt de compressor mogelijk" staat op de verkeerde plaats: De compressor perst het koelmiddel onder druk de condensor in. Bij dit samenpersen komt hitte vrij (vergelijkbaar met het opwarmen van een fietspomp als je de lucht erin samen drukt) en het koelmiddel wordt door de hogere druk vloeibaar. De hitte wordt in de condensor afgestaan aan de buitenlucht. Het koelere, vloeibare koelmiddel stroomt nu onder hoge druk terug richting de verdamper in het interieur van de auto. Daar passeert het een nauwe doorgang (het expansieventiel). Vóór die klep is de druk nog hoog, na die klep heeft het koelmiddel de vrije ruimte. En gas dat plotseling de ruimte krijgt neemt makkelijk warmte op (precies het tegenovergestelde van de fietspomp dus, dit kun je voelen door een band leeg te laten lopen via het ventiel. Het ventiel kan daarbij zo koud worden dat er ijs op komt te staan!) De verdamper levert de warmte die het koelmiddel nodig heeft om te verdampen. De enige plek waar die warmte vandaan kan komen, is het interieur van de auto. Dat koelt dan dus af. Het opgewarmde, gasvormige koelmiddel stroomt nu verder onder relatief lage druk weer terug naar de compressor en dan is de cirkel rond.
(het enige waar ik even over twijfel is of ik de namen voor verdamper en condensor niet heb omgedraaid...)
Dat de lucht zo droog wordt door een airco is natuurkundig gezien vrij simpel: koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme. Het vocht in de lucht condenseert dan dus op de buitenkant van de verdamper. Dat is het water wat je vaak onder een auto met airco ziet liggen als die een tijdje op dezelfde plek heeft stil gestaan. De ramen worden zodoende ook snel helder: door droge lucht langs de vochtige ramen te blazen kan dat vocht van de ramen makkelijk verdampen in de droge (onverzadigde) langsstromende lucht.
Een airco kan lucht aanzuigen van buiten, maar voor het energiegebruik is het gunstiger om (deels) te recirculeren, dus de interieurlucht (deels) opnieuw te gebruiken. Het koelen gaat da ook sneller.
Het verschil tussen airco en climat control is alleen maar een besturingsverschil. De airco moet je zelf aan- en uitzetten, als je het te warm of te koud vindt, net als een open haard.
Een halfautomatische airco heeft een (eenvoudige) thermostaat en gaat dus op een bapaald moment uit (net als een gasoven of een gaskachel) en een climat control heeft een digitale besturing waarbij je precies de temperatuur kunt instellen. De climat control zal die temperatuur vervolgens nauwkeurig handhaven en naargelang de buitentemperatuur de airco en/of de verwarming aan en uitzetten (vergelijkbaar met de thermostaat van een cv-ketel.)
Kun je hier wat mee?