De techniek van een auto

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
De Student schreef:
En jíj noemt jezelf wél student? Academicus? Plaatjes kijken levert geen studiepunten op, neem ik aan?
Niet? Bij ons wel. :T

(151 ECTS and counting...)

Oja:

-homokeniet (ook iets dieper op de stuurininrichting ingaan :P)
-koppakking

zijn ook nog 2 dingen wat ik niet weet8-)

Redline schreef:

(151 ECTS and counting...)
151/xxx? :p

Ik zit inmiddels op een voor mij belachelijk hoog percentage van 100% behaalde studiepunten ;) Da's ook weleens leuk voor de verandering :p

GTR schreef:

-homokeniet (ook iets dieper op de stuurininrichting ingaan :P)
Homokineet ;)
Maar dat weet ik zo niet meer uit m'n hoofd (:( (td)), dus dat zoek ik even op ;)

Gasket.jpg

Dat is de afdichting tussen het onderblok en de cilinderkop, die zorgt voor een gasdichte afsluiting van de verbrandingskamers:
avia_block.GIF

Hier komt de koppakking dus tussen te liggen.

De Student schreef:
Ik zit inmiddels op een voor mij belachelijk hoog percentage van 100% behaalde studiepunten Da's ook weleens leuk voor de verandering
(tu)

Maar ja, dat is natuurlijk niet op academisch niveau hè. :T

De Student schreef:
Maar aan de andere kant: als P voor het slagingspercentage staat, dan is dP tussen de UT en de HTS wel ruim 75%
Die delta houd je niet langer dan een jaar vol. ;)

De Student schreef:
Deze foto maakt het hopelijk nog duidelijker (het gaat om de linkse krukas, van een W8):
plaatje
Daar zie je (vooral bij de bovenste 3 kruktappen) dat de tap uit 2 schijfjes bestaat. Op elk schijfje past een drijfstang, dus op 4 tappen passen zo 8 drijfstangen.
De rechter is een haakse V8 zo te zien? Daar zitten dan dus ook 2 drijfstangen per tap op, alleen hoeft die niet te verspringen omdat de cilinders in 1 bank onderling geen hoek maken. Dit plaatje is bedoeld om te laten zien dat een W8 compacter is dan een V8, lijkt me :)

De Student schreef:
Ik ga maffen trouwens, leg jij nog ff de werking van een homokineet aan GTR uit?
Euh...

Ik weet alleen dat de homokineet een flexibele koppeling is die de energie van de aandrijfsas aan de wielen doorgeeft.

Voor een goede uitleg en handige illustraties moet GTR nog even geduld hebben. ;)

Een wiel moet altijd kunnen bewegen (veren, sturen) ten opzichte van de aandrijflijn (motor, differentieel). Je kunt dus geen starre overbrenging hebben, daar moet een soort van roterend scharnier in zitten. Zo'n scharnier heet een cardankoppeling of een homokineet, bij vrachtwagens kun je ze vaak goed zien zitten in de aandrijfas.

Hier een paar plaatjes:

Double-cardan-0246.jpg

de aandrijfassen in z'n geheel, de homokineten zitten in de rubber hoezen(apk-punt):

283214s000_driveshaft.jpg

En de as op z'n plaats:

CB-PG4_SPY_DRIVESHAFT_CONV.jpg

Redline schreef:

QuoteDe Student schreef:
Ik ga maffen trouwens, leg jij nog ff de werking van een homokineet aan GTR uit?
Euh...

Ik weet alleen dat de homokineet een flexibele koppeling is die de energie van de aandrijfsas aan de wielen doorgeeft.

Een homokineet is een koppeling die zorgt voor een constante rotatiesnelheid, de in de beginne gebruikte kruiskoppeling had dat niet (2 achter elkaar weer wel), vandaar de schokken in de bochten bij b.v. de oudere 2CV modellen

Toet toet schreef:

QuoteGeelhoed schreef:

Homokineten zijn behoorlijk ouderwets, zo kan het ook:

Dat is ook een homokineet.....

Je hebt gelijk, de ouderwetse is een kruiskoppeling en de nieuwere een lobro joint

Geelhoed schreef:

QuoteToet toet schreef:

QuoteGeelhoed schreef:

Homokineten zijn behoorlijk ouderwets, zo kan het ook:

Dat is ook een homokineet.....

Je hebt gelijk, de ouderwetse is een kruiskoppeling en de nieuwere een lobro joint

Een kruiskoppeling is geen homokineet en een homokineet is geen kruiskoppeling.
Ze hebben alleen hetzelfde gebruiksdoel...

Ik zou ook wel eens willen weten wat een startmotor nu precies doet, en wat er precies gebeurd als je de sleutel van het contact omdraait:p

GTR schreef:

Ik zou ook wel eens willen weten wat een startmotor nu precies doet, en wat er precies gebeurd als je de sleutel van het contact omdraait

Als je geluk hebt start de startmotor de motor. (:B

Als je je sleutel omdraait gaan er allerlei lampjes branden :p

Maar de startmotor vervangt de oude draaisleutel van vroeger. Door middel van stroom zet je een beweging in gang die de motor hopelijk overneemt (anders moet je lopen). Maar als ik het juist heb zetten elektromagnetisch (vandaar op stroom) geladen platen een spoel in beweging die de krukas van de auto aanslingert....of zit ik er finaal naast?

(best lastig uitleggen wat je voor je ziet).

De startmotor drijft een klein tandwiel aan, welke ingrijpt op het getande vliegwiel.
Dat kleine tandwieltje is een zogenaamde "Bendix-drive" - hij grijpt normaal niet aan, maar als zijn as sneller wordt aangedreven (door de startmotor) dan het tandwiel welke hij aandrijft (het vliegwiel), schuift hij over z'n as om aan te grijpen, en op die manier met het vliegwiel, de motor (krukas, kleppen, etc) aan te zwengelen. Zodra de snelheid van het vliegwiel groter wordt, schuift het tandwieltje automatisch weer terug
Dat Bendix tandwiel (genoemd naar de uitvinder) ziet er zo uit:
6vbendixside.jpg

De linker is de normale stand; de rechter de stand tijdens starten.

Nog een plaatje, aan de rechterkant zie je een stukje vliegwiel:
ba_pinion.gif

Nog wat info op wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Starter_motor

johnwoo schreef:

De startmotor drijft een klein tandwiel aan, welke ingrijpt op het getande vliegwiel.
Dat kleine tandwieltje is een zogenaamde "Bendix-drive" - hij grijpt normaal niet aan, maar als zijn as sneller wordt aangedreven (door de startmotor) dan het tandwiel welke hij aandrijft (het vliegwiel), schuift hij over z'n as om aan te grijpen, en op die manier met het vliegwiel, de motor (krukas, kleppen, etc) aan te zwengelen. Zodra de snelheid van het vliegwiel groter wordt, schuift het tandwieltje automatisch weer terug
Dat Bendix tandwiel (genoemd naar de uitvinder) ziet er zo uit:

De linker is de normale stand; de rechter de stand tijdens starten.

Nog een plaatje, aan de rechterkant zie je een stukje vliegwiel:

Nog wat info op wikipedia:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging om 12-04-06 21:11 door johnwoo.

Leuk opgezocht john, maar die Bendix wordt al 10 tallen jaren niet meer gebruikt, het rondsel wordt tegenwoordig door een sterke elekromagneet in de starterkrans getrokken, daarmee wordt dan tevens de accustroom ingeschakeld via een zware schakelaar (heet daarom startrelais)

Het startrelais staat los van de manier van aangrijpen op het vliegwiel...
Lees de eerste alinea over de electric starter nog eens van het wikipedia artikel, en dan met name de laatste zin: "Modern starter motors have a "bendix" — a gear and integral freewheel, or overrunning clutch, that enables the flywheel to automatically disengage the pinion gear from the flywheel when the engine starts."
Dus die Bendix koppeling wordt dan misschien niet meer gebruikt om aan te grijpen, maar nog wel om te ontkoppelen zodra het vliegwiel sneller gaat draaien (wanneer de motor start).

Ik heb ook even een vraag: Hoe werkt een verbruiksmeter? Ik dacht altijd dat dat op basis van debietmeting van de brandstof was, maar in een lpg-auto werkt het ook, dus dat idee valt af. Is het dan op basis van luchtmassameting?

hoe werkt een brandstofverdelerpomp eigenlijk?

en een 'lekkend stuurhuis' wat is dat en wat zijn de consequenties?

groeten,

weet je op welke boek je je zou moeten orienteren?... het auto ABC-boek daarin wordt alles uitgelegd en kan je gwn bij bieb lenen. ik wel ikk ben 15 en ik begrijp bijna alles

succes

johnwoo schreef:

Het startrelais staat los van de manier van aangrijpen op het vliegwiel...
Lees de eerste alinea over de electric starter nog eens van het wikipedia artikel, en dan met name de laatste zin: "Modern starter motors have a "bendix" — a gear and integral freewheel, or overrunning clutch, that enables the flywheel to automatically disengage the pinion gear from the flywheel when the engine starts."
Dus die Bendix koppeling wordt dan misschien niet meer gebruikt om aan te grijpen, maar nog wel om te ontkoppelen zodra het vliegwiel sneller gaat draaien (wanneer de motor start).

Wat in wikipedia modern genoemd wordt, is allang achterhaald....
Maar dat er een vrijloop aanwezig is ,klopt maar het is niet meer de klassieke bendix , (staat ook niet voor niets tussen aanhalingstekens..)
De aangrijping voor het starten gebeurt wel degelijk via een relais (met dubbele functie)

Maar ik vind het ook wel leuk om het zo uit te leggen hoor Kom je naar de meeting? Dan neem ik wel wat spul mee

Waar is die meeting?

Ik heb ook nog wel een bosje kennis weg te geven....*-)

Dan nog een vraag, ik heb een kleine discussie gehad over het afblazen van een turbo.

Mijn 'stelling': nagenoeg elke (zoniet elke) turbo motor blaast zijn overdruk af op het moment dat je gas los laat, dus bij een handgeschakelde bak ook als je schakelt. En dit afblazen hoor je, soms hard en soms hard. (afhankelijke van auto/ turbo enz)

En volgens 'de ander' is dit onzin: 'kijk maar naar tdi tjes' en hij had meegereden in een Audi A3 2.0 TFSI automaat met 200pk, daar heeft hij niks gehoord van afblazen.

Ben ik nu gek of hij :}?

oja ook hierover misschien wat technische diepgang :D

GTR, niet dat ik er iets op tegen heb dat je zoveel vraag, maar euh...zou je niet eens een boek kopen over autotechniek ofzo? :p

Weet jij boeken waarin dingen duidelijk in het nederlands worden uitgelegd zonder dat er TE diep (voor een leek) op dingen in wordt gegaan:S En wat ook nog eens betaalbaar is, dan hoor ik het graag.:-D

Mijn 'stelling': nagenoeg elke (zoniet elke) turbo motor blaast zijn overdruk af op het moment dat je gas los laat, dus bij een handgeschakelde bak ook als je schakelt. En dit afblazen hoor je, soms hard en soms hard. (afhankelijke van auto/ turbo enz)

En volgens 'de ander' is dit onzin: 'kijk maar naar tdi tjes' en hij had meegereden in een Audi A3 2.0 TFSI automaat met 200pk, daar heeft hij niks gehoord van afblazen.

Ben ik nu gek of hij ?

Geen van beide.

Een diesel heeft geen dumpvalve( die dat pssst geluid maakt).
Benzine motoren wel.
De ene turbo heeft een open dumpvalve(laat dus de lucht af in de buitenlucht,meestal aftermarket voor het geluidje),en hoor je duidelijk de pssst.
De orginele laat de lucht af weer de inlaat in,zodat je hem niet hoort.

GTR schreef:

Weet jij boeken waarin dingen duidelijk in het nederlands worden uitgelegd zonder dat er TE diep (voor een leek) op dingen in wordt gegaan En wat ook nog eens betaalbaar is, dan hoor ik het graag.
Is er niet zoiets als 'autotechniek voor dummies'? :D Lijkt me ook wel interessant. :)

Dat 'afblazen' wat je hoort is de dumpvalv of wastegate

Een wastgate hoor je niet,bij een diesel niet of bij een benzine niet.
Dat is een turbodruk begrenzer.

Volgens mij heeft het bij het loslaten van je gaspedaal te maken dat je turbo nog een moment door veel uitlaatgassen wordt aangedreven, terwijl er dan al minder lucht de cilinders in gaat (toerental daalt). Er wordt dan dus heel even teveel lucht aangezogen, waardoor de druk in het inlaattraject (te) hoog oploopt. Remedie: een overdrukklep/-ventiel dat op dat moment opengaat. Dat sist inderdaad even.

Ook niet correct.

Een dumpvalve word bij benzine motoren bediend door vacuum,en turbodruk.Dus je gasklep dicht,trekt ie via vacuum,en de turbodruk,de dumpvalve los.
Een dumpvalve is er puur voor om tijdens gas loslaten(gasklep dicht) de turbo op toeren te houden.
Daarom bestaat een dumpvalve op een diesel ook niet,omdat deze geen gasklep heeft.

Je blaast dus de opgebouwde druk voor de gasklep af,waardoor er een vaccuum ontstaat ná de gasklep,en de turbo niet vertraagd door de inkomende lucht,die een lagere snelheid heeft door de dichtstaande gasklep.Dus de turbo blijft in een vacuum draaien,wat geen weerstand bied,en dus meer toeren(lees,geen turbogat) heeft.
Dus je motor pakt beter op na het gas los laten.

Nog ff doorstuderen over een turbomotor Student..:)

Weet jij boeken waarin dingen duidelijk in het nederlands worden uitgelegd zonder dat er TE diep (voor een leek) op dingen in wordt gegaan En wat ook nog eens betaalbaar is, dan hoor ik het graag.

De Innovam had vroeger een autotechnisch zakboekje.
Staan heel veel basis dingen in.

Ik weet alleen niet of deze nog te koop is...Ik heb hem nog wel ergens liggen denk ik..

Maar dat is wel écht de basis hoor!;)

Ligt eraan hoe basis:D, dat een auto brandstof nodig heeft weet ik bijvoorbeeld wel (bij wijze van spreken)*-)

Vraag er maar mooi op los hoor GTR.

Domme vragen bestaan niet,alleen domme antwoorden!(tu)

Ligt eraan hoe basis, dat een auto brandstof nodig heeft weet ik bijvoorbeeld wel (bij wijze van spreken)

Hoe basis?

Er staat van alles in..van onstekingsvolgorde van een 2 cilinder met verschillende cilinderopstellingen,tot de werking van een moderne auto(10 jaar geleden)..:p
Dus basis.

Je kunt wel allerlei dingen leren,maar naar mijn inziens moet je altijd met de basis beginnen.:p

Dit is trouwens een dumpvalve:

piston.jpg

Bovenaan de aansluiting aan je inlaat ná de gasklep,en onderaan de aansluiting vóór de gasklep.

Dan bestaat er ook nog een bleedvalve:

bleedvalve-illustratie.jpg

Die houd je actuator van de wastegate voor de 'gek',door lucht te laten ontsnappen van je actuator van de turbo.
Dus je turbodruk word hoger.

GTR schreef:
Lijkt je dat wat redline?
Nee, dat lijkt me niets. :)
GTR schreef:
Dit boek leek mij wel aardig:

of

Ik wil eigenlijk voor het eerste gaan, lijkt me leuk en leerzaam om wat te leren/ lezen over autotechniek.
Ik zou ook de bovenste kiezen. Maar ze lijken me allebei wel leuk en leerzaam.

Ik zie dat mijn vraag een beetje ondergesneeuwd is in al dat bovenstaande turbogeweld, maar ik ben er echt benieuwd naar, dus nog maar een keer:

Hoe werkt een verbruiksmeter? Ik dacht altijd dat dat op basis van debietmeting van de brandstof was, maar in een lpg-auto werkt het ook, dus dat idee valt af. Is het dan op basis van luchtmassameting?

Terug
Bovenaan