Eigen risico: in ons huishouden is het zo dat we eind januari gelijk de rekening krijgen van 2 x 365 euro eigen risico. Dit omdat we medicatie slikken die er voor zorgt dat we gelijk door onze bijdrage heen zijn.
Het is nu eenmaal zo, vroeger hadden we het ziekenfonds en tegenwoordig de "zorgverzekering'.
Ik ben al mijn hele leven ( vanaf mijn geboorte) lid van Azivo, het ziekenfonds in Den Haag en omstreken en ooit ontstaan vanuit de arbeidersverenigingen. Niet alleen ziekenfonds in het verleden, maar ook armenhuizen, bakkerijen etcetera.
Een paar jaar geleden samenwerkings verband gegaan met Menzis. Sinds 1 januari van dit jaar totaal op gegaan in Menzis.
Azivo ( meer dan 150 jaar oud) houd op te bestaan. Jammer.....ik hou van tradities en vaste waarden. Gelukkig blijft de Volharding ( de basis die ooit ontstond voor arbeiders wel bestaan). Dus een taxi van hun kan gelukkig nog, net als een begrafenisverzekering en een begrafenisonderneming.
Gelijk meer betalen aan zorgpremie. ( plus 20 euro)., aan Menzis. Overstappen is gezien onze ziektes niet mogelijk. Basisverzekering wel, maar aanvullende verzekering worden we geweigerd.
Tandarts: ik heb bewust de tandartsverzekering op maximum gezet. De afgelopen vijf jaar heb ik stukje voor stukje mijn hele gebit laten renoveren.
( alles vervangen door bruggen), laatste jaar nu, (nog één brug a 1400 euro) en dan is mijn gebit volledig gerenoveerd.
Met tandartsen is het goed zaken doen: ik heb (heel) brutaal gevraagd of ik geen korting kon krijgen ( al een aantal jaar geleden). Ja hoor dat kon, wat kosten eraf van de tandtechnicus die die bruggen maakt, de tandarts die de verdoving niet opschrijft. Ook contant betalen levert korting op. Zo kost een brug mij ipv 1400 euro mij uiteindelijk "maar" 800 euro. En laat dat nu net het bedrag zijn wat de zorgverzekering maximaal vergoed........