Bofkont nieuwe start verleden en heden, mijn SLK 350 update pagina 56 goed nieuws van de verkopende partij

adinsx

Gebruiker
Eens (y), hier moet toch zeker t.z.t. wel een rijdersauto komen voordat het niet meer kan/mag. Krijgen we de Autoweek circuitdagen ;)

uwbuurman

Gebruiker
Mooi spul, bofmans!!! Een vers topic, een mooie opsomming.

Iver de e36, dat was toch ecbt wel een grote revolutie na de e30. Prachtige wagen. De generatie BMW's van de e46, de e39 en de e38, dat zijn inderdaad ontzettend mooie en zeer goed geconserveerde modellen. Alle 3 nog steeds mooi.

Jouw groene e46s 328i kan ik erg waarderen. De rode alfa, wat een gaaf ding was dat zeg.

Als je met Pjotr gaat toeren haak ik graag eens aan.

Bofkont

Gebruiker
Leuk idee Uwbuurman kunnen we zeker wel even doen (y)

De E36 was idd een hele grote stap voorwaarts vergeleken met de E30, maar dat was de E46 ook weer.
Een E90 alweer stukken minder.

Twix

Actieve Gebruiker
Klopt, qua uiterlijk lijkt de E90 ook erg veel op de E46. Ik heb ze wel eens boven elkaar gezet qua foto's, vanuit 3 richtingen.

uwbuurman

Gebruiker
Nou, voor mijn gevoel zitten een e36 en e46 juist veel dichterbij elkaar. Veel meer gedeelde onderdelen, veele meer dezelfde filosofie. Dat ze uiterlijk wat meer verschillen dan een e46 en e90 doet daar niks aan af. Maar het e90 bangle design, hoewel hij hem.niet heeft getekend, was wel een trendbreuk, qua dashboard geen gedraaide cockpit, een tweede dashdome, een spijkerhard onderstel, zeker met de eerste generatie runflats... hele andere auto.

Zadelsnuiver

Gebruiker
Niet vergeten dat de E36 natuurlijk al uit '91 stamt. Als je kijkt wat er toen op de markt was, was de E36 toch echt wel een paar stappen verder dan de rest zeg maar. Wat ik ook mooi vind aan de E36 is Hoe je duidelijk kan zien dat het een klein broertje is van de E38, net een iets jonger voorkomen maar wel duidelijk dezelfde bloedlijn. Dat doen ze bij BMW sowieso altijd wel goed vind ik, diverse modellen neerzetten die duidelijk aan elkaar verwant zijn maar waarbij je niet een paar keer hoeft te kijken of het nu een 3 of een 5 is. Hoe anders is dat bij Audi bijvoorbeeld?

Maargoed, de E36 blijft imho gewoon een mooie auto, zet er eens eentje neer in een Estoril of Techno violet of Diamantschwarz met mooie velgen en je kunt eigenlijk niet stuk (y)

DSCN4677-kopie_zps4077bfa3.jpg

dsc_0811.jpg

betria.jpg

14593592704_054298edba_b.jpg

Frederiksen

Gebruiker
Zo, dat ziet er lekker opgeruimd uit! Jammer dat het niet zo blijft :) Nee hoor, geintje.
Als ik jouw autoverleden vergelijk met het mijne dan ben ik maar een "brave huisvader" (ben ik ook). Maar ja, ik rijd dan ook naar mijn portemonnee.
Ik blijf dit topic ook maar eens volgen, kijken waar het naartoe gaat ;)
See ya!

Bofkont

Gebruiker
Goed punt Uwbuurman, maar kwa rijden vind het verschil tussen de E36 en de E46 veel groter dan de E46 en E90.
E36 is veel meer op sportiviteit nog, de E46 vind ik al best een zware auto.

Beste Zadelsnuiver,

Heerlijke wagens, zo'n dikke uitgevoerde E36 :cool:

Beste Bossinkje,

Bedankt!!

Beste Frederiksen,

Ah mijn gewaardeerde collega weer eens, ik rijdt ook naar mijn portemonnee, allemaal oude rommel :)

Bofkont

Gebruiker
Vanmorgen heeft mijn monteur beide schokbrekers de tussenlagers/buis en de rubberen dempers vervangen.
Rechts was het rubber ook al niet al te lekker meer dus maar goed dat ik beide kanten heb besteld dus.
Tussenlager was nog niet aan vervanging toe beide kanten nog perfect, maar toch maar vervangen, zijn de kosten niet.
https://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_3.0i-M54/L-N/feb2003/browse/rear_axle/rear_spring_strut_mounting_parts/
Nummer 3/4/8 zijn vervangen beide kanten.
Ook nog even de schroeven van de wielkast behuizing vervangen door nieuwe originele exemplaren.

Oude tussenlager nog in prima staat.

De oude rotte bende :eek:

Weer netjes gemonteerd.

Oude roestige schroefjes van de wielkast bekleding.

Nieuwe verse :D

Naderhand nog even lekker een dikke 100km open getoerd om de motor goed warm te krijgen weer, is wel goed na 2 maand stilstand.
Bij thuiskomst de wagen uiteraard direct gewassen inclusief de vieze wielkasten voor en achter :T

Vanmorgen om 09:00 4.5 graad, heerlijk weer verder vandaag, echt genoten van het open toeren.

En weer heerlijk schoon gewassen onder de carport :D

Bofkont

Gebruiker
Bedankt Nico (y)
Is vooral de laagstaande zon, maar het lijkt idd erg mooi zo.
Was vanmorgen 09:00.

Aankomende woensdag krijg ik de koplamphersteller thuis op locatie, mijn linker xenon koplamp zit wat narigheid in of op dat is nu dus de vraag.
Ben er gistermiddag mee aan het polijsten geweest met de dap en tot mijn grote schrik heb ik wat een waas of condensvlek erin zitten.
Naar mijn idee zat deze er nog niet en heb ik deze dus veroorzaakt o_O
https://www.demobielekoplamphersteller.nl/#site

Krijg het ook met geen mogelijkheid weg, dit bedrijf heeft wat zwaarder geschut en meer ervaring met het goed schuren en polijsten van koplampen dus laat ik het liever aan hun over, dus duimen dat het aan de buitenzijde zit :LOL:
Een nieuwe enkele bi xenon koplamp kost even 980 euro p/stuk, dus daar wacht ik liever nog even mee.

Grote voordeel is dat je het echt amper ziet overdag als het licht niet aanstaat, s'avonds met het licht aan ander verhaal, dan is het dus wel duidelijk aanwezig, nog een voordeel , dan rij ik nooit :)

Bofkont

Gebruiker
Beste Uwbuurman,

Denk dat het nog de eerste tussenlagers zijn van 2003, maar met 28 euro p/stuk preventief vervangen is helemaal niet erg.
De schokbrekers zelf waren nog meer dan prima, niet lek en heerlijk stug :D

Twix

Actieve Gebruiker
Moest vandaag wel even aan je denken toen ik de BMW stond te wassen. Zelfs de wielen in de was gezet. :eek:

Zadelsnuiver

Gebruiker
Mooie foto's weer René (y)

Is het open rijden in de Z4 beter voor je nek dan dat het in de SLK was? Ik weet nog wel dat dit een hekel punt was in de R170.

Gewoon Dirk

Gebruiker
Had het even gemist dat je opnieuw bent begonnen. Helemaal des Bofkonts, lekker fris en nieuw beginnen.
Je hebt al een behoorlijke autogeschiedenis, er staat ook erg veel lekkers tussen. De Italianen kan ik me nog het meeste in vinden denk ik (niet dat de rest niet leuk is natuurlijk). :D

Pietzoveel

Gebruiker
Moet weer heerlijke ervaring zijn, na een paar maanden stilstand, open te rijden.... best wel jaloers. Hier in de regio nog teveel zout op de wegen en veel rivierklei. Laat m'n cabrio nog een tijdje in de garage staan. Hele mooie Z4, Rene, helemaal top!

Bofkont

Gebruiker
Beste Twix,

Goed bezig, zelfs de velgen ook nog (y)
De VS is trouwens detailing heel erg groot, mequiars is wel een van de grondleggers hiervan.

Beste Zadelsnuiver,

Ja absoluut een groot verschil, de Z4 is ook nieuwer dus de windgeleiding gaat ook beter, en je zit er ook dieper/lager in.
Plus dat ik natuurlijk ook nu met windscherm rijdt, maar het originele netje van de R170 was ook gewoon bagger, gaf bijna geen verschil.
Maart staat de eerste lange open rit gepland met een aantal Z4's dan gaan we er helemaal achterkomen.

Beste Dirk,

Bedankt!! ik had van jou ook niet anders verwacht de voorkeur voor Italiaans (y)

Beste Pietzoveel,

Bedankt!!
Ja was echt even lekker weer om de auto uit te laten, heb de auto direct gewassen bij thuiskomst, maar niet echt het idee dat er pekel op zat.
Heeft hier eerst ook een paar dagen geregend, groot voordeel.
Aankomende woensdag ga ik er weer op uit, wordt de olie van de automaatbak gespoeld.

GSI Fahrer

Gebruiker
Had ik je eigenlijk al gecomplimenteerd met je schitterende BMW, bofkont? Zo nee, bij deze dan.

Leuk om je historie zo te zien. Ik vind vooral de donkergroene E46's erg chique. De E46 is toch wel de meest tijdloze 3er in mijn ogen.

Bofkont

Gebruiker
Beste GSI,

Bedankt!!
Ja die donkergroene , geheel eens.
De E46 verveelt nooit, en wordt zo mooi oud.

SLB BMW

Gebruiker
Mooi overzichtelijk nieuw topic Bofkont.(y)
Leuk om je autohistorie zo onder elkaar te zien.
En weer lekker aan het Bofkonten met de Z4 zo te zien!

De Schaduw

Gebruiker
Wel grappig om te zien dat er wat paralellen zitten in onze autogeschiedenis. De 33, de E46's en nu weer de Z4. Jij bent over het algemeen wel wat merktrouwer. Bij mij fietsen er bijvoorbeeld nog een Volvo, twee Rovers en een Opel tussendoor.

De Schaduw

Gebruiker
Ik had een 1.7 Quadrifoglio Verde (wat een prachtige naam ook). Dat was echt een ongelooflijk lekker blokje. Ding wilde maar gaan en gaan. In mijn beleving is dat het meest hitsige blok dat ik ooit heb gehad.
Helaas deed hij de toenmalige reputatie van Alfa alle eer aan.

Bofkont

Gebruiker
Beste Schaduw,

Oei dat was destijds de top motorisatie, geweldig idd!!, kom ik aan met mijn 1.3 tje :)
Moet zeggen dat die van mij nooit iets mee is geweest, maar idd in die tijd was Alfa technisch absoluut niet op zijn best.

Tomolino

Gebruiker
Als je snel bent Bofkont:

https://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=1&t=79411

De 1.7 uit de type drie loopt nog net wat harder, maar klinkt veel minder lekker.
De 33 (type 2) hier thuis is net weer helemaal uit elkaar geweest en heeft z'n winterse beurt, kan hij er weer een zomer tegenaan.
Wat je ook doet, ze blijven roesten.

Pjötr

Actieve Gebruiker
Wow, dat is een mooie Tomolino! (uiteraard als ie af is, nu is ie in mijn ogen vooral zeldzaam)
Mijn monteur heeft ook een 33, maar dan een 1.7 QV uit 1988 meen ik. Normaal is het niet zo netjes om iemand zijn topic te vervuilen met een andere auto, maar ik weet dat Bofkont deze auto kent, komt uit de buurt.

Echt nog heel mooi.

Maar goed, jij bent ook lekker bezig geweest René! Het kon nu nog, is inmiddels alweer kouder he? :(
Grappig van die schroeven, ik moet bekennen dat ik toen ik het eerst zag dacht "pff, jeetje dat is wel heel erg Bofkonten" , echter moet ik bekennen dat toen ik zowel met de Hundee als de Lancia bezig was, ik ook elk schroefje dat in het zicht zit, mooi wou hebben, dus de lelijke uit het zicht. Bij de Lancia heb ik ze zelfs gespoten... Zo zie ik maar weer, dat zelfs ik al een beetje "doorsla naar het Bofkont-niveau".

Moraal van het verhaal, zo gek ben je dus nog niet René! :D

Bofkont

Gebruiker
Nee sorry Tom die is te ver heen voor mij o_O
Maar heerlijk weer om dat zo bekende dashboard/km teller te zien van mijn eerste auto.

Die van jullie is idd wel een pareltje!! zuinig op zijn zijn, maar dat komt wel goed daar bij jullie.

Beste Pjotr,

Ja geweldig!! zo'n 33!!
Tja die schroefjes kleine moeite groot genot, per kant 5 schroefjes en dat voor 3.50 euro origineel :D

Ja helaas is het weer erg koud, en ik ben ook nog eens doodziek, jaren niet zo erg gehad, buikgriepje of zoiets.
Zondag de hele nacht op de wc doorgebracht, van onder en boven kwam alles eruit o_O
Ben nog steeds zo slap als een vaatdoek, komt me niets uit handen.

Net nog een pakje van carclean binnengekomen.
Microfiber cleaner, gelijk maar de groot verpakking genomen, hoogseizoen is het wekelijks uitwassen van mijn doeken.
https://carclean.com/nl/product/Poorboys_World/Typhoon_Microfiber_Cleaner_3780ml_104026?o=srtyphoon

Bofkont

Gebruiker
Vandaag een stukje preventief onderhoud laten doen aan de Z4.
Mede door de goede ervaring met de CLK dit weer bij Ruinemans in Wolvega laten doen, uitstekend professioneel bedrijf!
De eigenaar/monteur heeft zelf jaren bij de Bmw gewerkt.
https://www.ruinemansautos.nl/nl/automaatbak-spoelen

De automaatbak is gespoeld, was duidelijk nog de eerste olie, was lekker zwart.
Ook is de olie van het diff achter ververst.
Uiteraard gebruik gemaakt van de originele ZF lifequard olie van ZF.
Plus een nieuw origineel Bmw automaatbak filter.

Terugreis naar huis, duidelijk dat het terug schakelen soepeler verloopt.
Bij thuiskomt gelijk de auto goed gewassen in de vorst, eigenlijk had ik helemaal niet willen gaan met die sneeuw en pekel bendeo_O

Ook zijn de xenon kappen achterzijde vervangen van de koplampen, de rubbers hiervan drogen uit waardoor er vocht langs kan.
Vanmorgen ook nog de koplamp hersteller op bezoek voor mijn vlekkerige lamp, conclusie niets aan te doen, is ingebrand.
Nu is het gelukkig bijna onzichtbaar als het licht niet aan staat dus laat het eerst zo mooi wezen, loop tzt vanzelf wel tegen een nette vervanger aan.

HarmenA

Gebruiker
Zo'n mooi overzicht is handig en het leest ook nog eens leuk weg. De Audi S3 is voor mij de favoriet, ben zelf ooit eens voor een gele wezen kijken, maar het is hem toen toch niet geworden. In ieder geval heb je een mooie diverse smaak, al heb je ook duidelijk je voorkeuren en is het de laatste 15(?) jaar wel alleen maar Duits geweest zie ik.

Ooit overwegen om na 2000 nog een auto uit een ander land te kopen?

Bofkont

Gebruiker
Bedankt Albertsh,

Eerlijk is eerlijk mijn voorkeur ligt idd wel heel erg bij Duits, mede door mijn eigen goede ervaringen ook.
Als ik ooit overstap van Duits zal het een Honda worden, ook een groot fan van dat merk.

Beste Pietjezoveel,

Bedankt!
Absoluut waar, had verder ook geen klachten heb het puur preventief gedaan.

Bofkont

Gebruiker

Deze foto laat ook duidelijk zien welke de toevoer van schone olie is en de afvoer van de oude vervuilde.
De doorzichtige op rechts is de schone, links de zwarte is de oude olie.

Damianw26

Gebruiker
Lekker frisse olie in de bak, even de oude vuilresten eruit spoelen en nieuwe olie, goed voor de levensduur.

Guest
Beste Bofkont,

Ziet er goed uit! (y)

Zou je ook niet de koelvloeistof verversen? Of is dat al gebeurd?

TYN

Gebruiker
Phaeton W12 zei:
Zou je ook niet de koelvloeistof verversen? Of is dat al gebeurd?

Vergeet de stuurbekrachtigingsolie niet! En wie weet hoe lang de ruitensproeiervloeistof er al in zit.

:D

Bofkont

Gebruiker
Beste Phaeton W12,

KV staat de afspraak al voor bij mijn vaste garage, is absoluut belangrijk voor de M52/M54 zes lijn.
Vervuild koelwater kan een lekke koppakking veroorzaken bij deze motoren.

Beste Tyn,

Stuurbekrachtigingsolie is ook zoiets, oude olie kan een kapotte stuurbekrachtigingspomp veroorzaken, nu moet ik er eerlijk bij zeggen dat dit in de praktijk niet veel voor komt.

Ruitensproeier gebruik ik niet, wordt de auto alleen maar vies van :)

Kristian2

Gebruiker
Inderdaad. Je maakt er wel serieus werk van om hem weer verkoopklaar te maken :D
Fijn gevoel dat de techniek goed onderhouden is. Rijdt (voor het gevoel) ook een stuk lekkerder.

Sketcher

Gebruiker
Ja heb mijn versnellingsbak ook eens gespoeld (meer dan eens trouwens) en is idd goed merkbaar, bovendien gewoon een fijn idee.

Wat zegt BMW eigenlijk over de levensduur van de olie? Veel autofabrikanten zeiden levenslang maar kwamen daar later op terug.

Wat betreft de ruitenvloeistof, er was hier in de pers een tijdje geleden een verhaal dat als je verdunde ruitenvloeistof lang in de tank zou laten zitten er een kans was op legionella. Hoe serieus je dit moet nemen weet ik niet.

Bofkont

Gebruiker
Beste Nico :)(y)

Beste Springbok,

Bedankt!!
Het is echt behoud van de techniek vind ik.

Beste Kristian,

Bedankt!!
Haha ja dat zou je wel denken :D
Vooralsnog heb ik geen andere plannen.

Twix,

Helemaal eens!!

Beste Sketcher.

Deze generatie automaatbak staat nog geen onderhoud voor vanuit Bmw zelf, de fabrikant ZF zelf zegt elke 75k nieuwe olie en filter.
BMW is daar tegenwoordig ook op terug gekomen, er zullen binnen de garantie in het verleden toch teveel claims zijn geweest.
Mercedes zelfde verhaal.

Merkbaar is het zeer zeker al, het schakelen was gelijk al soepeler, en met verloop van tijd moet dat nog meer verbeteren.

Oei goede tip van de ruitenwisservloeistof, zal gelijk het reservoir leegtrekken :)

Bovenaan