BMW 5-serie (G30)

funf zei:
Ik heb een kleine voetballer thuis. Maar die kan mooi in de Mini naar het voetbal...:D

Dat had je mooi gedacht, maar als hij straks bij z'n teamgenootjes gaat pochen over de dikke BMW van z'n pa dan willen die gastjes natuurlijk wel daarmee naar de uitwedstrijden :)

Dank mannen!

De eerste stadskilometers zitten er op en mij valt op met welke snelheid ik aan deze auto alweer wen. Het is echt weer een vijf serie, met elementen uit de E60 en de weldadige luxe uit een E39. Vooral dat nappaleer is top. Echt een aanrader. De vering is comfortabeler dan die van mijn A6, de combinatie van luchtvering achter (standaard bij Touring) en het sportonderstel is wat mij betreft top. De meeste instellingen heb ik inmiddels ook wel gevonden, de komende tijd de stoel eens rustig naar mijn smaak zetten. Motorisch heb ik geen reden tot klagen. Het is een vlotte auto met een bescheiden geluidsniveau. Het topniveau van de 540i haalt hij niet, maar ik heb tot nu toe nog niet de idee iets tekort te komen. Maar laat ik dat de komende tijd maar eens wat beter ervaren.

Gefeliciteerd funf, prachtige wagen.

Kan me de reservering t.a.v. de wintervelgen voorstellen. Zo'n foutje zou mij ook zomaar kunnen overkomen, en m'n eerste indruk is ook mwooaah. Maar hopelijk bevallen ze je uitstekend en moet je er enkel een beetje aan wennen.

Heb zelf spijt dat ik toch geen luchtvering voor op m'n 6GT heb besteld. Deze optie zou destijds mijn zelfgekozen budget overschrijden, maar als ik de eerste gebruikservaringen nu lees is deze optie enorm comfort-verhogend. Maar goed, het blijft natuurlijk klagen op hoog niveau :).

Je foto's zijn overigens niet meer zichtbaar, te veel views waarschijnlijk :).

Ik heb ze nu via Imgur opnieuw geplaatst.

Over die luchtvering: bij de 6 GT is luchtvering achter toch standaard? Dan zou ik me geen zorgen maken als het net zo rijdt als de 5 Touring. Dat rijdt echt goed, zelfs nog met het M-onderstel dat ik koos.

Bedankt voor het hart onder de riem :).

Zoals gezegd is het natuurlijk mopperen op hoog niveau. Luchtvering achter is inderdaad standaard, de 6GT deelt de achteras van de G31 (touring). De vooras komt van de 7-serie en kan optioneel ook met luchtvering worden uitgerust.

Ben er niet bang voor dat de 6GT ook zonder luchtvering voor fantastisch rijdt.

Vraagje: wordt de 5 nog geleverd met een papieren handleiding?

funf zei:
Over de uitvoering ben ik nog steeds helemaal tevreden. Ik heb nog een lichte twijfel bij de zomerwielen. Ik heb de 19 inch gekozen, maar wellicht dat ik die in het voorjaar nog doorruil voor 20 inch (style 759 of 668 M). Dat staat toch wel verdraaid goed.

Dit schreef ik eerder. Vandaag heb ik de knoop maar doorgehakt. Ik ruil de zomerwielen in voor een set 20 inch lichtmetalen wielen Kruisspaak Bicolor (styling 636 Orbitgrey). Ik zag ze op onderstaande foto en ze lijken me prima te passen bij mijn uitvoering. Van mij mag het voorjaar dus wel komen.:cool:

_TB22954_Copyright%20Guido%20ten%20Brink%20-%20SB-Medien.jpg

Mooie velg (y)
En ook een prachtige kleur, weet jij zo welke kleur dit is? Standaard metallic of Individual?

Mediterraan geloof ik. Een standaard kleur. In het echt vind ik hem minder sprekend dan op deze foto overigens. Maar in combinatie met een M-pakket wel erg netjes.

Zeker. Sowieso vind ik een dergelijk kleurtje blauw altijd wel goed staan op een BMW.

Mediterranean Blue inderdaad, op zonnige foto's en op een auto show met veel sterke lampen vanuit alle hoeken zit het er heel sprankelend uit. In real life is het eigenlijk nogal 'flets' alsof het een niet metallic donkerblauw is. Rijden hier in de buurt een X1 F48 en F31 rond met die kleur en het is gewoon niet 'spannend' . Tansaniet blauw schittert dan veel meer, maar ja niet leverbaar op de G30.

Over de velgen Funf, vind ze heel gaaf, alleen maatje te groot. Vind je 18" winterset eigenlijk al groot zat :)

funf zei:
funf zei:
Over de uitvoering ben ik nog steeds helemaal tevreden. Ik heb nog een lichte twijfel bij de zomerwielen. Ik heb de 19 inch gekozen, maar wellicht dat ik die in het voorjaar nog doorruil voor 20 inch (style 759 of 668 M). Dat staat toch wel verdraaid goed.

Dit schreef ik eerder. Vandaag heb ik de knoop maar doorgehakt. Ik ruil de zomerwielen in voor een set 20 inch lichtmetalen wielen Kruisspaak Bicolor (styling 636 Orbitgrey). Ik zag ze op onderstaande foto en ze lijken me prima te passen bij mijn uitvoering. Van mij mag het voorjaar dus wel komen.:cool:

_TB22954_Copyright%20Guido%20ten%20Brink%20-%20SB-Medien.jpg

Prachtige velg, maar is dit niet een Eta Beta Piuma met een BMW naafkapje?!

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:

Wat denk je zelf??:rolleyes: De auto staat zo te zien op een beurs of show in een officiële BMW-stand, of wellicht in BMW-Welt in München. Zullen ze er dan wielen onder monteren die niet uit het BMW-magazijn komen? En bovendien , als je goed kijkt dan zie je duidelijke verschillen.

BENZine zei:

Wat denk je zelf??:rolleyes: De auto staat zo te zien op een beurs of show in een officiële BMW-stand, of wellicht in BMW-Welt in München. Zullen ze er dan wielen onder monteren die niet uit het BMW-magazijn komen? En bovendien , als je goed kijkt dan zie je duidelijke verschillen.

Het is mij al vaker opgevallen dat deze velg volgens mij direct aan BMW als officiële velg wordt geleverd. Zo gek is dat trouwens niet, in het verleden produceerde Eta Beta ook al bijvoorbeeld de befaamde wielen voor de Porsche 964 turbo.
Enfin, ik zie echt geen verschillen, op het kleurtje na:

etabeta_piuma_silver.jpg

Bij de BMW velg zijn alle tussenafstanden gelijk, bij de EB zie je om en om een bredere en een smallere afstand tussen de spaken (daar waar de boutgaten zitten is het breder dan daar waar ze niet zitten).

Ze lijken wel redelijk op elkaar maar ook verschillen. De V heeft een schuin/taps aflopende vorm hoe verder je naar buitenkant gaat bij de BMW velg. Waardoor er extra diepte in zit.

Hij lijkt er inderdaad veel op, maar het zijn toch echt verschillende velgen. Bij de Eta Beta velgen vallen de bouten in de sleuf tussen de spaken, terwijl bij de style 636 van BMW die sleuf eerder ophoudt.

KadettRT zei:
Over de velgen Funf, vind ze heel gaaf, alleen maatje te groot. Vind je 18" winterset eigenlijk al groot zat :)

In het echt valt dat reuze mee. En ik heb nu 19 en 20 inch ook een paar keer gezien. Mijn inschatting is dat het goed kan. Bij de A6 vond ik het ook te groot, maar de G31 lijkt het beter te kunnen hebben.

Ik denk dat het meevalt. Ondanks het sportonderstel is hij door de luchtvering al comfortabeler dan mijn A6 met regulier sportonderstel. En die reed ik op 19 inch. Dus 20 inch zou moeten lukken nu.

Zo gek is dat trouwens niet, in het verleden produceerde Eta Beta ook al bijvoorbeeld de befaamde wielen voor de Porsche 964 turbo.

Ik weet wel dat BMW in het verleden vaker velgen van Borbet inkocht als “actievelg”. Mijn E60 had zo een set Borbetvelgen die onderdeel vormden van een final edition serie.

Mooi dat de G31 bevalt, Funf.(y)
Hoe houdt de beige bekleding zich?

Wat betreft de velgen: Qua model niet helemaal mijn smaak eerlijk gezegd. En zou het qua comfort niet doen. Ik vond zelf de G30 op 19" al op het randje. Maar mijn mening doet er verder niet zoveel toe. Als ik je berichten zo lees lijken je keuzes altijd weloverwogen.(y)

Schitterende velg funf! (y)

Prachtige samenstelling zo: perfecte kleurstelling, geen M-pakket maar wel 20" (y)

Het interieur houdt zich goed, ondanks sneeuw en andere rommel. Zelfs de kids letten op omdat ze het netjes willen houden. Dat is in de auto van moeder wel anders....:)

En zeg nou zelf, het is bijna gezellig binnen....
0byGsr9.jpg

LLgLypZ.jpg

Flieger zei:
Schitterende velg funf! (y)

Prachtige samenstelling zo: perfecte kleurstelling, geen M-pakket maar wel 20" (y)

Ik ben blij dat ik dat M-pakket niet heb aangevinkt. Zo is hij een stuk rustiger. En die 20 inch kan wat mij betreft wel, zeker nu de raamlijsten hoogglans zwart zijn.

funf zei:
Ik ben blij dat ik dat M-pakket niet heb aangevinkt. Zo is hij een stuk rustiger. En die 20 inch kan wat mij betreft wel, zeker nu de raamlijsten hoogglans zwart zijn.

JjQNCd7.jpg

Zou het in jouw geval niet mooier zijn als dat chroom onderin de voorbumper ook hoogglans zwart is, net als de sierstukken achter de voorwielen? Het rijkelijk aanwezige chroom aan de voorkant lijkt nu wat te detoneren met de rest, of valt dat in werkelijkheid mee?

funf zei:

Helemaal mee eens!

Je auto verdient wat mooie foto's van in- en exterieur. ;)

BENZine zei:
Zou het in jouw geval niet mooier zijn als dat chroom onderin de voorbumper ook hoogglans zwart is, net als de sierstukken achter de voorwielen? Het rijkelijk aanwezige chroom aan de voorkant lijkt nu wat te detoneren met de rest, of valt dat in werkelijkheid mee?

Dat valt erg mee. Op de achterkant zit nu ook een chroomstrip en de uitlaatsierstukken zijn verchroomd. Dat had ook allemaal in hoogglans zwart gekund, maar dat maakt de auto zo donker. Nu is het wat mij betreft goed. Op de handgrepen zit overigens ook nog een chroomstripje, dat "breekt" de zijkant weer wat.

Het is op mijn plaatjes allemaal wat lastig te zien, maar goed dat ik geen fotograaf ben...:D

funf zei:
Het interieur houdt zich goed, ondanks sneeuw en andere rommel. Zelfs de kids letten op omdat ze het netjes willen houden. Dat is in de auto van moeder wel anders....grinning smiley

En zeg nou zelf, het is bijna gezellig binnen....

Goed om te horen dat het bevalt. Zeker één van de mooiste interieurkleuren voor een G30/31. Het zal de auto ook wel lekker licht maken van binnen.(y) Kan je al iets zeggen over de vergelijking met de A6? Is de G31 duidelijk beter of zijn de verschillen minimaal geworden in deze klasse?

Wat betreft je winterwielen is mijn mening geheel omgedraaid. Ze leken me op je eerste foto niet zo geslaagd. Laatst zag ik echter een G30 waar van de eigenaar de wielen ook (per ongeluk?:)) had besteld. En het stond in real life erg goed.(y)

Bentley Arnage zei:
Kan je al iets zeggen over de vergelijking met de A6? Is de G31 duidelijk beter of zijn de verschillen minimaal geworden in deze klasse?

Uitgangspunt is dat de A6 een heel fijne auto is. Ik heb er met veel plezier 68.000 kilometers in afgelegd. De voorwielaandrijving vond ik minder geslaagd, mede daarom heb ik ook de stap naar BMW weer gemaakt. De verschillen tussen deze 530i en mijn A6 zijn natuurlijk beperkt. Het gaat echt om nuances waar de verwende rijder aandacht voor heeft. Veel heeft ook te maken met smaak. Daarnaast is een diesel eigenlijk niet goed te vergelijken met deze benzineversie.

Los van het voorgaande merk ik dat ik mij in het interieur wel thuis voel. Dat komt enerzijds door de lichte kleur en de nappalederen bekleding, anderzijds is de ergonomie echt top. In dat laatste opzicht merk je wel dat de G31 weer meer een auto van deze tijd is. De stoelen zijn echt een stuk beter dan in de A6. Die sportstoelen konden mij maar matig bekoren, de comfortstoelen van BMW zijn weer zoals ik ze ken. Top dus. Maar ook hier geldt dat het feitelijk appels met peren vergelijken is. Ik ken de comfortstoelen van Audi immers niet. Qua stuur- en rijgedrag is de BMW wel een stuk communicatiever dan de A6. En dat bevalt me wel.

Al met al is de vijf gewoon weer een erg goede auto, in alle opzichten. Hij heeft wat mij betreft (tot nu toe) geen echte nadelen.

Onlangs heb ik een demo 530i gekocht en deze heeft helaas het standaard audiosysteem. Ik wil dit vervangen door een hoogwaardiger installatie. Iemand sugessties?

Inderdaad de standaard speakers en een versterker plaatsen. Het betreft een sedan. Gegoogled en er zijn diverse aanbieders. Ik vroeg me af of iemand weet welke set / inbouwer aanbevelenswaardig is.

Is het ook mogelijk om de HK upgrade achteraf te doen? Dan houd je het origineel en qua geluid is dat prima.

Wat zijn overigens de verdere specs van je 530i? En een plaatje ervan zien we natuurlijk ook graag!:T

Deze auto neem ik zaterdag as in ontvangst en heeft de basic speakers dus geen HK. Het is een 530i high executive in luxury line uitvoering. De kleur is bluestone

Dat klinkt goed! De auto dan he, niet de speakers.:D

Foto's kun je uploaden in Imgur en dan kun je van daaruit het directe linkje hier plaatsen.

De app gedownload en foto’s geuploaded. De link kopiëren is me niet gelukt. ADD. Musterknabe

Of kopiëren van (of linken naar) de dealersite, want daar zal ie dan nog wel op staan.

BENZine zei:
Of kopiëren van (of linken naar) de dealersite, want daar zal ie dan nog wel op staan.

je moet even het tiende icoontje van links aanklikken, boven je berichtenscherm. Daar kun je je linkje in zetten.

Terug
Bovenaan