BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

Klopt: dat is een bewuste keuze. Ik vind de lichte hemel mooier, want het doet ruimtelijker aan. Ik zeg altijd: ik verf het plafond thuis ook niet zwart. ;)
Een kwestie van smaak uiteraard.

Het uiterlijk is inderdaad behoorlijk klassiek. Of chique zoals ik het zelf noem. :cool: Ik ben niet zo van de sportieve look. Qua styling lijkt de bestelde drie ook best wel op mijn huidige vijf: soortgelijke aluminium raamomlijsting + dakreling en donkere ramen achter. De combinatie met de donker blauwe kleur geeft wel wat extra contrast t.o.v. space grau wat ik nu heb. Uiteraard ben ik erg benieuwd naar de auto in real life. Maar ik heb er al het vertrouwen in dat het helemaal gaat uitpakken naar mijn smaak.

Fransosowitz zei:
Klopt: dat is een bewuste keuze. Ik vind de lichte hemel mooier, want het doet ruimtelijker aan. Ik zeg altijd: ik verf het plafond thuis ook niet zwart. ;)
Een kwestie van smaak uiteraard.

:D

Probeer het eens in een kamertje, met een leuk kristallen kroonluchtertje en een zilvergrijs gelakt chesterfieldstoeltje.....

Inderdaad: eind oktober is de verwachting dat de mijne komt. Dus ca 3 maanden levertijd. Heel normaal voor een auto volgens mijn eerdere ervaringen.

Fransosowitz zei:
Inderdaad: eind oktober is de verwachting dat de mijne komt. Dus ca 3 maanden levertijd. Heel normaal voor een auto volgens mijn eerdere ervaringen.

Mijn vorige 3 kwam in 6 weken maar goed dit is de nieuwste meteen aan het begin van introductie. Ik begreep wel dat er een x aantal sloten zijn voor de 330i. Hopelijk heb ik een vroeg slot :)

Wacht maar af. Je kon nog wel eens plezierig verrast worden. Ik bestelde op 1 juli en zes weken later stond mijn auto voor de deur. De fabriek bleek klantbestellingen voorrang te geven boven demobestellingen. :D

Hij gooit die achterklep ook wel op een debiele manier dicht.
Er moet toch iets te zeiken zijn over een Alfa, als dit het ergste is...

Beetje vreemd dat de XE niet meegenomen is, die is tenslotte ook redelijk recent geüpdatet. Recenter dan de Giulia sowieso ;) Verder redelijk voorspelbare nrs 1 en 2, zij het ook de minst mooie, mede door die rare aluminium inzetten in de voorspoiler bij de Audi en die afzichtelijke zwarte nieren van de BMW. De andere drie zijn duidelijk de mooiere modellen, in welke volgorde ben ik nog niet uit.

Matt zit weer lekker op z'n stokpaardje met z'n geneuzel over isofix-kapjes en het traditionele "duw de middentunnel opzij". Ik miste het onderdeel waarbij hij tweeliterflessen in alle hoeken en gaten probeert te stoppen. Wel erg belangrijk natuurlijk, voor je het weet sta je zonder water midden in een woestijn daar in GB.

Tsja, de looks van een auto... daar zullen de smaken (hopelijk) altijd over blijven verschillen. ;)
Over de zwarte nieren bij de BMW zijn we het eens: dat vind ik ook lelijk. Doe mij maar in het chroom. Qua looks staat voor mij de Audi op de laatste plek, daarna de Alfa, Mercedes, Volvo en de BMW staat op 1. Wel in de Touring versie en dan met Luxury line. Laat ik die nou in bestelling hebben staan! :D

Ik vind het trouwens informatief dat er zoals bij CARWOW behoorlijk veel aandacht besteed wordt aan de praktische zaken van een auto. Dus die items over de waterfles, koffers, kinderzit en met 3 personen achterin zitten vind ik goede zaken. Vaak worden die dingen amper benoemd of bekeken bij de diverse autotests.
Bij Autogefuhl zag ik dat ze in de video ook de afmetingen van de kofferbak opmaten. Ook handig om te weten. Met name als het betreffende model nog niet in de showroom staat.

De ene is een diesel, de andere benzine.... niets zeggende test.

Puur alleen op basis van looks zou ik de C-klasse nemen. Geen gekke lijnen en details maar een mooi uitgebalanceerd ontwerp. Moest in het begin wennen aan die kleine kont maar vind het nu juist wel wat sportiefs hebben terwijl de auto ook chique oogt

De rest vind ik eigenlijk net niet. A4 doet me niks, S60 heeft rare knik in de zijkant, 3-serie vind ik ronduit rommelig en de Alfa heb ik nooit mooi gevonden door die koplampen, bolle toet en anonieme kont

Ik vind de C ook nog steeds een zeer fraaie auto, misschien zou dat uit dit rijtje ook wel mijn keuze zijn, afgaand op uiterlijk. De 3-serie touring vind ik goed gelukt, maar het is even zoeken naar de juiste uitvoering. De Sport Line en de Luxury Line hebben een 'hap' uit de voorspoiler, de onderste rand is zwartgelakt in het midden. Dat vind ik niet mooi, alsof z'n voortanden eruit zijn geslagen. De M-sport heeft wel een mooie voorspoiler, maar die is niet in Blue ridge mountain leverbaar zie ik. Ergo geen natural beauty, maar dat geldt voor veel auto's. Wel voor het eerst dat ik de station mooier vind dan de sedan.

Fransosowitz zei:
Ik vind het trouwens informatief dat er zoals bij CARWOW behoorlijk veel aandacht besteed wordt aan de praktische zaken van een auto. Dus die items over de waterfles, koffers, kinderzit en met 3 personen achterin zitten vind ik goede zaken. Vaak worden die dingen amper benoemd of bekeken bij de diverse autotests.
Zeker zeer nuttig dat ingezoomd wordt op praktische zaken, dat is al 1 aspect waarop een kanaal als Carwow het aanzienlijk beter doet dan veel concurrenten. Die blijven te vaak op de vlakte, het gaat teveel over algemeenheden (positionering, concurrentiepositie, uitvoeringen, motoriseringen) die je ook wel elders kunt nalezen. Vaak ook beschrijvingen van het uiterlijk, wat ik sowieso zonde van mijn tijd vind. Ook rijgedrag is maar tot op beperkte hoogte interessant. Wat dat betreft vind ik de video's van bijvoorbeeld Autoweek en Autovisie vaak best wel slecht. Auwtookefuul is beter maar veel te langdradig, ieder lijntje wordt beschreven (kan ik zelf ook wel zien hoor) en ik kan dat accent van die Thomas niet uitstaan.

Het is alleen zo dat Matt van die typische dingetjes test, zoals die middentunnel, enorme waterflessen en die isofix-klepjes. Zal ook wel een beetje bedoeld zijn als trademark-achtig iets. Neemt niet weg dat ik er met plezier naar kijk hoor. Overigens had the stick of truth deze keer wel wat meer ingezet mogen worden, nepuitlaten aan de schandpaal nagelen moet vaker.

Ik vind vooral de "hooks and tethering points" in de kofferruimte beetje overdreven. Ik heb ze nog nooit gebruikt in ieder geval

Heb er vanmorgen een gezien, een metaalkleur, bruin/beige achtig, ik kon nog net lezen dat er 330 en nog wat op stond. Best een gave auto. Ik ga van de week eens bij de BMW dealer hier kijken.

Vind de S60 de winnaar. Mooiste van het stel, en een allemans vriend, kun je overal mee aankomen.
Auto zonder imago probleem.

David 9170891 zei:
Fransosowitz zei:

Mijn vorige 3 kwam in 6 weken maar goed dit is de nieuwste meteen aan het begin van introductie. Ik begreep wel dat er een x aantal sloten zijn voor de 330i. Hopelijk heb ik een vroeg slot :)

Hebben jullie al iets gehoord? Ik denk dat iig die van Fransosowitz nu ieder moment kan komen. De mijne stond afgelopen week klaar om af te halen. De bestelling was halfverwege augustus definitief, betekend ongeveer 8-9 weken levertijd. Heb zelf een portimao blauwe met cognac bekleding genomen.

Ja, dat heb ik: ik heb de auto gisteren opgehaald. :D
1-2 weken eerder dan ik oorspronkelijk gedacht had.

Hoe bevalt de jouwe? Mijn eerste indrukken zijn erg goed: hij rijdt heerlijk! De looks zijn ook helemaal naar wens en wat ik er van gehoopt had. :cool:
Wel jammer dat het weer zo prut is dit weekend: echt schoon van buiten is ie niet meer...

Ah toevallig heb ik hem gisteren ook opgehaald, had eerder gekund maar pas sinds gisteren weer in Nederland.

Ik ben zelf zeer blij met de blauw/cogna combi. Heb voor inleg eikenhout zwart genomen omdat ik het mat grijze beleg van de m sport niet heel mooi vond combineren met de cognac bekleding. Wat mij betreft allemaal goed uitgepakt. Hij rijdt inderdaad ook fantastisch. Even snel de meest opvallende punten, het adaptieve onderstel zorgt ervoor dat je toch redelijk comfortabel rijdt. Bij het bochtenwerk geeft die bij een behoorlijke snelheid en de regen geen krimp en die m sport remmen zorgen er wel voor dat die serieus snel stil staat. Ik ga tzt ook nog wel een review plaatsen.

Ik merk wel dat ik 2 opties mis die ik een beetje over het hoofd heb gezien bij het bestellen. Namelijk opklapbare spiegels en blind spot monitoring. Daar baal ik wel een beetje van, vooral de spiegels in het centrum van een stadje is niet handig. Sta ik nu bij file parkeren met de hand een spiegel in te klappen, eigenlijk tenenkrommend als je bedenkt hoeveel die auto kost. Ik had eigenlijk ook verwacht dat met het achteruitrijden de spiegels etc naar beneden zouden gaan. Doet die ook niet.

Mjah, ik wist waar ik instapte toen ik voor de BMW ging. Alle extra's is betalen :p Mis jij nog wat nu je hem eenmaal hebt?

Weet je zeker dat dat spiegelpakket er niet op zit? Je kunt in de instellingen die inklapfuntie in- en uitschakelen en dat geldt ook voor die stoeprandfunctie. Die schakel je in of uit met het schuifje waarmee je kiest welke buitenspiegel je wilt verstellen. Naar links is aan, naar rechts uit.

Fransosowitz zei:
Mijn eerste indrukken zijn erg goed: hij rijdt heerlijk! De looks zijn ook helemaal naar wens en wat ik er van gehoopt had. :cool:

Leuk man, geniet ervan! Motorisch ook naar je zin? En een plaatje zie ik natuurlijk graag.;)

Alpina B3 Sedan
2020-alpina-b3.jpg

2020-alpina-b3-sedan.jpg

2020-alpina-b3.jpg

2020-alpina-b3.jpg

2020-alpina-b3.jpg

Alle pics en info: https://www.motor1.com/news/377938/2020-alpina-b3-sedan-revealed/

Gaaf, zoals ik een Alpina altijd wel vind. Maar nu ook met het voordeel dat de bumpers mooier zijn dan het origineel, net als m.i. bij de 7.

funf zei:
Leuk man, geniet ervan! Motorisch ook naar je zin? En een plaatje zie ik natuurlijk graag.;)

Dank!
Tot nu toe is hij helemaal naar de zin. Qua opties mis ik niets, maar ik heb me ook bepaald niet ingehouden met het aanvinken van de opties. ;) En ik heb voor het bestellen nauwkeurig bekeken welke dingen wel en niet interessant waren.
Motorisch bevalt het ook prima.: hij is soepel, stil en zuinig. Motorisch ook duidelijk stiller dan de 530d die ik hiervoor had. Het mooie 6 cilinder geluid heb ik natuurlijk niet meer. De 30d af en toe wat meer toeren laten maken gaf altijd wel een glimlach op mijn gezicht. De 4 cilinder benzine maakt in vergelijking een vrij monotoom geluid, maar je hoort er erg weinig van.

540.jpg

Mooie uitvoering Fransosowitz! Erg chique(y)
Veel fijne en veilige kilometers. Lijkt me een heerlijke auto.

Hoe bevalt het rijgedrag? In sommige reviews lees ik over een zeer directe besturing. Enerzijds zijn ze daar positief over in bochten, anderszijds ervaren ze het als onrustig op de snelweg. Een kleine stuurbeweging resulteert dan direct in een koersverandering. Hoe ervaar jij dat?
En hoe verhoudt het rijden zich tot jouw F11 qua veercomfort? Heb je er runflat banden onder?

Hoop dat je er iets over kunt melden. Alvast bedankt.;)

Prachtig! Ziet er uit als de perfecte 3!
Wat een mooie auto is deze G20/21 toch. De C-klasse heeft ook wel wat, maar met de laffe A4 moet BMW er hier toch een hoop van kunnen wegzetten!

Schitterende uitvoering inderdaad! Ik heb de nieuwe Drie nog niet zien rijden als Touring, ben benieuwd hoe ie er in real life uit ziet.

Dank jullie wel! :D

Bentley Arnage zei:
Hoe bevalt het rijgedrag? In sommige reviews lees ik over een zeer directe besturing. Enerzijds zijn ze daar positief over in bochten, anderszijds ervaren ze het als onrustig op de snelweg. Een kleine stuurbeweging resulteert dan direct in een koersverandering. Hoe ervaar jij dat?
En hoe verhoudt het rijden zich tot jouw F11 qua veercomfort? Heb je er runflat banden onder?

Hoop dat je er iets over kunt melden. Alvast bedankt.;)

De G21 stuurt inderdaad wat directer dan de F11. Maar dat komt, in mijn beleving, ook omdat hij kleiner en fors lichter is (-230kg). Daardoor is hij gewoon wendbaarder. Nervositeit in het sturen heb ik niet gemerkt. De G21 nodigt wel meer uit tot snelle bochten maken: hij kleeft heerlijk aan de weg! :cool: Ik hou me nog akelig in, maar ben wel erg benieuwd hoe hij tzt in de bergen rijdt.

Wat veercomfort betreft: het voelt anders. Niet perse stugger of soepeler. De koets van de G21 voelt stijver/meer solide aan. Ik houd zeker niet van hard geveerde auto’s, en dat gevoel heb ik ook niet bij de G21 (met standaard onderstel). De F11 stond op RFT 18 inch banden, mijn G21 heeft ook 18 inch, maar geen RFT. Dat was optioneel wel mogelijk, maar koste extra + extra BPM ivm een hogere uitstoot. Ik zag er het voordeel niet zo van in, terwijl je met non RFT ook meer keuze in type banden hebt. Plus dat ze meestal wat comfortabeler zijn. Een noodsetje heb ik er voor de zekerheid wel bij gedaan (is optioneel o_O).

Wouter82 zei:
Gaaf, zoals ik een Alpina altijd wel vind. Maar nu ook met het voordeel dat de bumpers mooier zijn dan het origineel, net als m.i. bij de 7.

Alpina maakt momenteel veel details goed die BMW verprutst heeft. Die B3 ziet er gewoon heel goed uit, ingetogen sportief, ik zie dat veel liever dan een M3.

Bentley Arnage zei:
In sommige reviews lees ik over een zeer directe besturing. Enerzijds zijn ze daar positief over in bochten, anderszijds ervaren ze het als onrustig op de snelweg. Een kleine stuurbeweging resulteert dan direct in een koersverandering.

Dat is ook wel een typische BMW eigenschap. En een probleem is het zeker niet, BMW-rijders zijn daar doorgaans snel aan gewend. En wie er niet van houdt kan beter voor een Mercedes kiezen, dat rijdt veel meer als op rails.
Ik heb er in 16 BMW-jaren nooit problemen mee gehad, maar vind het nu bij Mercedes wel heel comfortabel sturen. Mijn vrouw had er bij de BMW’s meer last van, maar zij reed er dan ook niet dagelijks in.

@Fransosowitz: Mooie uitvoering, ingetogen chic, veel plezier met de 3-Serie!

Vind de huidige 3 met al zijn vouwen en plooien in het ontwerp bepaald niet tijdloos. Sterker nog vind het vorige model duidelijk strakker ogen en moderner.... . Blijft kwaliteit maar BMW moet toch echt het design roer gaan omgooien en de enorme grill van de laatste modellen is niet voldoende.

R107 zei:
Bentley Arnage zei:
In sommige reviews lees ik over een zeer directe besturing. Enerzijds zijn ze daar positief over in bochten, anderszijds ervaren ze het als onrustig op de snelweg. Een kleine stuurbeweging resulteert dan direct in een koersverandering.

Dat is ook wel een typische BMW eigenschap. En een probleem is het zeker niet, BMW-rijders zijn daar doorgaans snel aan gewend. En wie er niet van houdt kan beter voor een Mercedes kiezen, dat rijdt veel meer als op rails.
Ik heb er in 16 BMW-jaren nooit problemen mee gehad, maar vind het nu bij Mercedes wel heel comfortabel sturen. Mijn vrouw had er bij de BMW’s meer last van, maar zij reed er dan ook niet dagelijks in.

Dit is exact zoals het bij ons thuis door mijn vrouw en mij beleefd wordt. Het is even wennen, maar dan nog kan je voorkeur een meer indirecte auto zijn. Daarom vinden veel mensen een A4 op de snelweg ook zo relaxed. Ik heb een X type gehad, FWD. Dat was ook zo'n relaxte snelwegcruiser die toch goed stuurde, maar lang niet op BMW niveau.

R107 zei:
Bentley Arnage zei:

@Fransosowitz: Mooie uitvoering, ingetogen chic, veel plezier met de 3-Serie!

Dat is inderdaad wel typisch BMW. Ik vind het heerlijk en merk er niets van, maar een van eerste dingen die vriend van me zei was dat hij mijn auto nerveus en spoorvorming gevoelig vond. Hij rijdt dus al 15 jaar Mercedessen.

Zat wat te spelen in de configurator en het komt me voor dat de instapprijzen voor de G20/21 wat hoger liggen dan bij de F30/31 maar dat veel opties goedkoper zijn geworden.

Ik ga er even vanuit dat de besturingssystemen in een G2x vergaand gelijk zijn aan een G3x
Daar moet uiteindelijk de complete radio unit vervangen worden. Een behoorlijke stevige investering.
Er zijn een aantal alternatieven zoals bv internet radio via CarPlay (mits op de auto) of een externe DAB radio van bv Kufatec monteren welke je via een FM frequency kan ontvangen.
Op het Duitse Motor-Talk forum is hier meer over te vinden.
Google op BMW G30 DAB Nachrusten of vergelijkbare zoekterm

Er zullen vast bedrijfjes zijn die dat kunnen doen voor niet teveel geld. Wel moet er dan doorgaans het nodige gebeuren, zoals (deels) demonteren van de binnenhemel. De vraag is of je dat wil bij een nieuwe auto.

Is overigens wel een super-optie, het radiogeluid is vele malen beter en je hebt natuurlijk veel meer zenders beschikbaar.

Met iDrive 7, wat in de g2x zit mits je de professional navigatie hebt, is het mogelijk om online (via Connected drive) extra opties aan te schaffen. De grootlicht assistent en de drive recorder zijn bv mogelijk. Misschien is de DAB+ voorbereiding wel aanwezig en betreft het ook alleen een softwarematige vrijschakeling?
Eerst maar eens de dealer of BMW Nederland vragen lijkt me.

Hier de BMW G21 een week in gebruik! Wat een machine en wat een luxe van binnen. Erg blij met de auto, moet wel even wennen aan het straf afgestelde onderstel (msport) maar jemig wat ligt dat op de weg. Maar op een klinkerweg voel je de auto wel.

Verder vallen mij paar punten op:

• Lane assist is leuk maar op een 60 weg met doorbroken zijlijnen probeert de auto elke keer bij te sturen. Erg vervelend en daarom maar uitgezet.
  • Ik heb de audio upgrade gedaan, ok maar niet overweldigend. Waarschijnlijk had ik dan naar HK moeten gaan. Maar goed het houdt een keer op de opties.
  • Kleur is dravitgrau, wow wat een vette kleur in het echt. Vanuit het boekje besteld dus was afwachten maar boven alle verwachtig. Nog nooit zoveel opmerkingen over de kleur/auto gehad. En alleen maar positief.
  • Ontzettend fijn dat je het blazen van de airco kan aanpassen zonder dat de auto stand verspringt. Meeste auto's als je dit aanpast ga je naar manueel. Erg vervelend.
  • Apple Car Play is leuk maar de ingebouwde spotify app werkt vele malen intuitiever. En je kan makkelijk zoeken.
  • Bedankt BMW om de Idrive er in te laten! Leuk hoor dat touch maar niets gaat boven de Idrive die je zonder te kijken kunt bedienen. Hele domme set van Audi om deze uit de nieuwe A4 te slopen.
  • Tja en die motor... nee geen 6 cilinder maar man man wat een power en toch mooi geluid.
  • Stoelen zitten ook als gegoten, M sport stoelen.

Ik ben blij :)

Leuk om te lezen dat je nog steeds enthousiast bent David! De mijne bevalt ook prima tot nu toe (ca 2000km gereden). Zelf heb ik de elektrisch bedienbare sportstoelen, en deze zitten ook erg goed. Wel wat harder dan de comfortstoelen die ik in de F11 had. Ik weet eigenlijk niet of de M stoelen anders zitten dan de sportstoelen.
Aanvullend ben ik ook erg blij met het HUD. Heel mooi en handig in de praktijk.

De lane assist ervaringen op wegen zonder middenlijn herken ik. Daar kan het systeem niet goed mee omgaan. Eigenlijk wel begrijpelijk. Het zou mij niet verbazen als er in de toekomst bij de aanleg van wegen meer rekening gehouden wordt met autopilot en aanverwante systemen. Of dit moet allemaal veel intelligenter worden. Op dit moment is het vooral ontdekken op wat voor soort wegen het systeem wel of juist niet goed werkt. De kwaliteit en het contrast van de belijning is ook van invloed op de systeemprestaties heb ik gemerkt.

leuk om alle ervaringen te lezen hier :)
Zelf een 318dA besteld begin oktober, levertijd zou waarschijnlijk deze maand/begin januari zijn (benieuwd of dat gaat lukken)! Kleur is Portimao blauw!

Inmiddels in de G21 gezeten in de showroom. Mooi interieur, maar in de auto waar ik in plaatsnam zat een dakraam dat omhoog open klapte en niet zoals bij mijn huidige auto een panoramadak wat naar achteren open schuift. Voor mijn gevoel kostte dit hoofdruimte ten opzichte van de F31 en zat ik in de nieuwe krapper. Verder kan ik nog niet echt blij zijn met die grote gril. Misschien wennen....

Die begrijp ik niet. Schuif- en panoramadaken kunnen toch al sinds jaar en dag open schuiven en kantelen? Wat is dan het verschil tussen de oude en de nieuwe 3?

Het panoramadak in de G21 is een schuif-/kanteldak. En verschilt voor zover ik weet qua werking niet met de F31. Iig niet met die van de F11.
Ik snap ook niet wat Bimmert bedoeld...

Terug
Bovenaan