Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Daan 4838350 zei:Het is misschien inderdaad te voorbarig om dit model auto volledig af te schrijven. Ik heb er tenslotte ook maar 30 minuten in gereden en het kan ook zijn dat ik de pech had met dit model. Het is een zuinig rijdende auto die ook nog goedkoop in de wegenbelasting is.johan 3600084 zei:Ik kan je reactie heel goed volgen, ik vind ook dat het bedrag best hoog is, 2013 en niet de meest luxueuze uitvoering. Ik heb destijds gewoon de vraag gesteld aan de dealer wat hij berijdt was met de prijs te doen. Daar kwam uit dat hij 750 euro wou zakken met een kleine aanpassing op dat je dan geen grote beurt kon krijgen maar wel een kleine beurt voor de auto. Dat leek mee een goed voorstel dus ben ik daarmee akkoord gegaan.
Wat betreft je tip over het geluid: klopt niet voor en cvt. Een cvt is zo geprogrammeerd dat die voor een bepaalde (fabrieks) geoptimaliseerde instelling gaat. Meestal is dat zuinig en efficiënt rijden. Je motor heeft (voor de 1.2 l) een maximaal vermogen bij 5000 toeren en maximaal koppel bij 4000 toeren. Als je dan het gaspedaal hard indruk dan gaat die naar die hoge toeren toe, immers zuinig en maximaal rendement om je extra snelheid te bereiken. Voor een zwaardere motor hoef je dat niet te doen immers die heeft meer vermogen beschikbaar. Voor motoren met een turbo krijg je de bekende turbo lag/vertraging ( en de rekening want turbo's slijten snel en kosten veel geld).
Overigens heeft de Mitsubishi ook een S stand voor de automaat waarmee standaard een wat hoger toerental (3500) als referentie wordt gekozen waarmee je een sprintje iets makkelijker kan maken. Op de staart trappen van een lichte motor (alle A klasse auto's) levert natuurlijk altijd lawaai op dus zal je keuzes moeten maken wat je wilt/ acceptabel vind.
Heb jij je auto al een poosje of heb je hem ook onlangs gekocht? Knap dat je er zoveel van af hebt gepraat.
Ik sta ervoor open om het budget te verhogen (€13.000 max)
Bij een oude auto is de kans op groot onderhoud aanwezig, ook is het niet zuinig dus meer benzinekosten (goedkopere auto levert dan alsnog niks op), mensen doen hem dan vaak weg vlak voordat groot onderhoud gedaan moet worden, ook geen inruilwaarde.
Het is de bedoeling om hem 5 jaar te houden, rekening houden met ongeveer €1.000-1.500 afschrijving per jaar, heb je nog een aardig bedrag aan inruilwaarde.
Daan 4838350 zei:Bedankt voor het meedenken!haarr zei:Suzuki Splash
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/146336179/Android?s=342-50-166-26-2-30&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=
Ik vind het alleen een beetje een oude mensen auto. Wel goede km stand en leeftijd
Er wordt mij hier afgeraden om in een automaat te rijden die wordt gestuurd door een robot. Aangezien bijna het hele A segment dit heeft, is het nogal een zoektocht hahahaarr zei:
Dat is inderdaad net 1 jaar verschil met de auto waar ik een proefrit in reed. Ik had gezien dat modellen vanaf 2014 ook luxer zijn dan 2013 (o.a Bluetooth en cruise control)johan 3600084 zei:Daan 4838350 zei:Het is misschien inderdaad te voorbarig om dit model auto volledig af te schrijven. Ik heb er tenslotte ook maar 30 minuten in gereden en het kan ook zijn dat ik de pech had met dit model. Het is een zuinig rijdende auto die ook nog goedkoop in de wegenbelasting is.johan 3600084 zei:Ik kan je reactie heel goed volgen, ik vind ook dat het bedrag best hoog is, 2013 en niet de meest luxueuze uitvoering. Ik heb destijds gewoon de vraag gesteld aan de dealer wat hij berijdt was met de prijs te doen. Daar kwam uit dat hij 750 euro wou zakken met een kleine aanpassing op dat je dan geen grote beurt kon krijgen maar wel een kleine beurt voor de auto. Dat leek mee een goed voorstel dus ben ik daarmee akkoord gegaan.
Wat betreft je tip over het geluid: klopt niet voor en cvt. Een cvt is zo geprogrammeerd dat die voor een bepaalde (fabrieks) geoptimaliseerde instelling gaat. Meestal is dat zuinig en efficiënt rijden. Je motor heeft (voor de 1.2 l) een maximaal vermogen bij 5000 toeren en maximaal koppel bij 4000 toeren. Als je dan het gaspedaal hard indruk dan gaat die naar die hoge toeren toe, immers zuinig en maximaal rendement om je extra snelheid te bereiken. Voor een zwaardere motor hoef je dat niet te doen immers die heeft meer vermogen beschikbaar. Voor motoren met een turbo krijg je de bekende turbo lag/vertraging ( en de rekening want turbo's slijten snel en kosten veel geld).
Overigens heeft de Mitsubishi ook een S stand voor de automaat waarmee standaard een wat hoger toerental (3500) als referentie wordt gekozen waarmee je een sprintje iets makkelijker kan maken. Op de staart trappen van een lichte motor (alle A klasse auto's) levert natuurlijk altijd lawaai op dus zal je keuzes moeten maken wat je wilt/ acceptabel vind.
Heb jij je auto al een poosje of heb je hem ook onlangs gekocht? Knap dat je er zoveel van af hebt gepraat.
Ik sta ervoor open om het budget te verhogen (€13.000 max)
Bij een oude auto is de kans op groot onderhoud aanwezig, ook is het niet zuinig dus meer benzinekosten (goedkopere auto levert dan alsnog niks op), mensen doen hem dan vaak weg vlak voordat groot onderhoud gedaan moet worden, ook geen inruilwaarde.
Het is de bedoeling om hem 5 jaar te houden, rekening houden met ongeveer €1.000-1.500 afschrijving per jaar, heb je nog een aardig bedrag aan inruilwaarde.
Mijn Space star is van juni 2014 en ik heb hem gekocht in augustus 2017. Ik ga er nog wel een aantal jaren in rijden want het dingetje kost maar weinig in onderhoud, benzine en belasting. Tot nu toe is het voornamelijk standaard onderhoud geweest, olie / lucht filters, ruitenwissers en de voorste remblokken. In 4 jaar dat ik hem heb minder dan 550 euro bij de erkende dealer in de stad.
Daan 4838350 zei:Er wordt mij hier afgeraden om in een automaat te rijden die wordt gestuurd door een robot. Aangezien bijna het hele A segment dit heeft, is het nogal een zoektocht hahahaarr zei:
AsconaGT zei:Ik heb het al eerder geopperd, de auto is zeker niet perfect, maar ga eens rijden in een twingo EDC of technisch gelijke smart forfour
volgens de autojournalisten de beste automaat in het A segment, bovendien standaard al een 90PK turbo blokje en wat meer koppel.
TWINGO
FORFOUR
geen onzuinige koppelontvormer, geen trage halfautomaat, geen loeiende CVT. 90PK is heerlijk in een compact karretje, vaak wat luxe uitgerust,
gewoon eens proberen
Mij werd idd bij veel garages Franse auto’s allemaal afgeraden (en ja, ze verkopen ze zelf ook)johan 3600084 zei:AsconaGT zei:Ik heb het al eerder geopperd, de auto is zeker niet perfect, maar ga eens rijden in een twingo EDC of technisch gelijke smart forfour
volgens de autojournalisten de beste automaat in het A segment, bovendien standaard al een 90PK turbo blokje en wat meer koppel.
TWINGO
FORFOUR
geen onzuinige koppelontvormer, geen trage halfautomaat, geen loeiende CVT. 90PK is heerlijk in een compact karretje, vaak wat luxe uitgerust,
gewoon eens proberen
Ik denk dat je geen illusies moet hebben of je nou een Space star met 60kw of een Twingo met 66kw rijd. Dit is welliswaar 10% meer maar de auto is ook 10% zwaarder en netto is het verschil nagenoeg nul. Ook dan gaat de motor loeien als je maximaal wil optrekken, technisch gezien kan dat ook niet anders want het blijven lichte motoren. Dit geld ook voor andere lichte motoren (in kw of in pk).
Nog even wat de ANWB over de Franse turbootjes zegt: https://www.anwb.nl/experts/auto/137/levensduur-driecilinder-turbomotor
Aanvulling: Natuurlijk gaat elke auto loeien (hoog toerental) als je maximaal vermogen wilt hebben, immers je haalt nl bij lage toeren gewoon niet het vermogen om die super sprint te trekken die in het boekje staat.
Daan 4838350 zei:Mij werd idd bij veel garages Franse auto’s allemaal afgeraden (en ja, ze verkopen ze zelf ook)johan 3600084 zei:AsconaGT zei:Ik heb het al eerder geopperd, de auto is zeker niet perfect, maar ga eens rijden in een twingo EDC of technisch gelijke smart forfour
TWINGO
FORFOUR
gewoon eens proberen
Ik denk dat je geen illusies moet hebben of je nou een Space star met 60kw of een Twingo met 66kw rijd. Dit is welliswaar 10% meer maar de auto is ook 10% zwaarder en netto is het verschil nagenoeg nul. Ook dan gaat de motor loeien als je maximaal wil optrekken, technisch gezien kan dat ook niet anders want het blijven lichte motoren. Dit geld ook voor andere lichte motoren (in kw of in pk).
Nog even wat de ANWB over de Franse turbootjes zegt: https://www.anwb.nl/experts/auto/137/levensduur-driecilinder-turbomotor
Aanvulling: Natuurlijk gaat elke auto loeien (hoog toerental) als je maximaal vermogen wilt hebben, immers je haalt nl bij lage toeren gewoon niet het vermogen om die super sprint te trekken die in het boekje staat.
Dit is voor mij dan ook geen optie.
Als ik het goed begrijp dan is het lawaai vanuit de motor bij de Space Star met CVT normaal? Is dit met alle CVT’s zo?
Ik ben wel nieuwsgierig of er ook modellen zijn die wat sneller optrekken (van 60 snel naar 80) ten opzichte van een Space Star. Dit zal ik wel eens willen ervaren hoe dat rijdt. Uiteraard het liefst zuinig.
Een benzine auto heeft wel mijn voorkeur met lage wegenbelasting. In dat opzicht vergelijkbaar als de Space Star.
johan 3600084 zei:AsconaGT zei:Ik denk dat je geen illusies moet hebben of je nou een Space star met 60kw of een Twingo met 66kw rijd. Dit is welliswaar 10% meer maar de auto is ook 10% zwaarder en netto is het verschil nagenoeg nul. Ook dan gaat de motor loeien als je maximaal wil optrekken, technisch gezien kan dat ook niet anders want het blijven lichte motoren. Dit geld ook voor andere lichte motoren (in kw of in pk).
t.
De twingo/smart heeft een turbo dus meer koppel dan de spacestar.
Auto encyclopedie zei:johan 3600084 zei:AsconaGT zei:Ik denk dat je geen illusies moet hebben of je nou een Space star met 60kw of een Twingo met 66kw rijd. Dit is welliswaar 10% meer maar de auto is ook 10% zwaarder en netto is het verschil nagenoeg nul. Ook dan gaat de motor loeien als je maximaal wil optrekken, technisch gezien kan dat ook niet anders want het blijven lichte motoren. Dit geld ook voor andere lichte motoren (in kw of in pk).
t.
De twingo/smart heeft een turbo dus meer koppel dan de spacestar.
Helemaal correct. De Twingo zit ook 2 klassen hoger in de wegenbelasting, heeft een iets hoger benzine gebruik en de topsnelheid is minder hoog.
Uiteindelijk is die 1-1,5 seconden sneller voor als je van 0 naar 100km/u wilt.
Wat mij betreft gaat het hier nergens om, geen van de details zou een reden moeten zijn om de ene af te schrijven en de ander niet, alhoewel, wegenbelasting …. €64 of €108. Dat scheelt wel €175 per jaar ruim.
Ik ben dan wel nieuwsgierig of het dan uitmaakt welk merk/model waardevast is qua automaat. Zitten hier geen verschillen in, of toch wel?Derch zei:Specifiek over automaten: alle automaten zijn goed, behalve robot-automaten (die zijn ronduit slecht - niet duidelijk waarom men zulke gedrochten op de markt heeft gebracht, misschien omdat er toen nogal wat vooroordelen waren over echte automaten).
Heb zelf al 30 jaar met CVT, dubbele koppeling en traditionele automaten gereden, rijdt allemaal goed. Overgangen zijn bij alle onbestaande (CVT) of voel je bijna niet.
Het zogenaamde geloei bij CVT is flauwekul bij normaal rijden. Als je hard op het gas staat, dan gaat de CVT het maximale uit de motor halen, zoals gewenst, en draait de motor hard op een min of meer constant toerental. Dat werkt, maar zo rij je niet auto. Veel CVT's laten toe om schakelingen te simuleren, een gimmick om tegemoet te komen aan vooroordelen. Een traditionele automaat heeft iets meer verbruik, maar voor een kleine auto is dat verwaarloosbaar. Dubbele koppeling is technisch complex maar werkt ook goed.
Als ik echt moet kiezen, een moderne CVT. Maar dit is voor mij geen keuzecriterium, andere dingen zijn belangrijker.
Helemaal niet echt bij stilgestaan maar wat je zegt klopt als een bus. Zijn er ook merken waar ik rekening mee moet houden waar de kosten vrij hoog kunnen zijn bij reparaties naast de premium merken?Derch zei:Quote: "Ik ben dan wel nieuwsgierig of het dan uitmaakt welk merk/model waardevast is qua automaat. Zitten hier geen verschillen in, of toch wel?"
Ik ken niet alle merken, maar heb zelf in de loop der tijd met Volkswagen (traditionele automaat en dubbele koppeling), Ford (traditionele automaat), Honda (traditionele en CVT), KIA (traditioneel), en Nissan (CVT) gereden. De Volkswagen automaat is ooit stuk gegaan en dat is duur (bij VW zelf, je kan dat ook ergens anders laten repareren). Geen enkele andere heeft mij in de steek gelaten.
Voor een kleinere auto denk ik dat CVT vaak gebruikt wordt omdat het een lichte en compactere constructie is. Japanse en Koreaanse modellen hebben een hoog aanzien voor kleinere gebruikte auto's, omdat ze meestal zuinig en duurzaam zijn, en de imago factor speelt doorgaans niet bij occasies.
Maar een goede kleine Europese auto gaat ook prima zijn, zeg maar Polo of Golf klasse, van om het even welk merk. Het hangt er gewoon vanaf wat er op de markt is.
Indien je het risico op hoge kosten wil vermijden zou ik de premium merken (Audi, BMW, Merc, etc) niet kopen als goedkope occasie. Dit zijn leasing-merken, reparaties zijn te duur en te veel voorkomend naar mijn zin. Maar de emotie speelt ook, sommigen verkiezen een kleine Audi of Alfa Romeo. Een Toyota is goed en saai vervoer en geen premium model. Kijk ook eens naar de Honda Jazz, goede reputatie, rijdt goed, zeer praktisch.
Let wel, Japanse auto's zijn ook vrij duur in reparatie, maar volgens allerlei statistieken zijn reparaties veel minder nodig. Als het erom gaat geld verstandig te gebruiken, koop dan een veel voorkomend model, dan kan je makkelijker reparaties laten uitvoeren bij onafhankelijke werkplaatsen.
Mijn situatie is als volgt: ik heb een vriendin die 33 km van mij vandaan woont en geen rijbewijs heeft. Het is dus voornamelijk om 1/2x in de week samen te rijden. Leuke uitstapjes te doen en misschien eens met de auto naar het buitenland toe. Ik heb de auto niet nodig voor werk of iets. Puur voor de fun.Derch zei:Qoute: "Zijn er ook merken waar ik rekening mee moet houden waar de kosten vrij hoog kunnen zijn bij reparaties naast de premium merken?"
Daar zijn statistieken over, maar naast de gekende premium merken is Volvo ook zeer duur in onderhoud en merken als Porsche etc.
Aangezien er rekening wordt gehouden met zowel de prijs van reparaties, alsook hoe vaak reparaties nodig zijn, zijn de volgende merken bij het goedkoopst in onderhoud en reparatie: Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, Ford, Lexus, Skoda, Hyundai. Kia is iets duurder, maar daar krijg dan weer 7 jaar garantie op (dus een servicebeurt is wat duurder, maar daartegenover staat dat je de eerste 7 jaar nul reparatiekosten buiten gewone slijtage hebt).
Ook merken als Fiat en Citroen doen het vrij goed.
Verrassend voor sommigen is dat de meeste Duitse merken in de tweede helft liggen. Heb zelf allerhande Duits gereden, en rijden doen ze goed. Maar er is altijd wel iets aan de hand dat aandacht verdient.
Ik ken jouw situatie niet, koop je een auto voor de fun en ermee voor de dag te kunnen komen, of veeleer betrouwbaar vervoer dat weinig aandacht nodig heeft...
Ik kan alles volgen, behalve je laatste zin hahaAuto encyclopedie zei:In het b-segment zijn uit Azië de yaris en de Swift het meest populair en dus het meest waardevast, maar nadeel van waardevast is, dat je er nu ook meer voor betaald. De nieuwste generatie Swift vind je niet binnen je budget en een Baleno wel. De i20 en de Rio zijn ook populair. Ik koop liever geen waardevaste auto, want dan heeft mijn voorganger de afschrijving voor zijn rekening genomen.
Derch zei:Specifiek over automaten: alle automaten zijn goed, behalve robot-automaten (die zijn ronduit slecht - niet duidelijk waarom men zulke gedrochten op de markt heeft gebracht, misschien omdat er toen nogal wat vooroordelen waren over echte automaten).
Heb zelf al 30 jaar met CVT, dubbele koppeling en traditionele automaten gereden, rijdt allemaal goed. Overgangen zijn bij alle onbestaande (CVT) of voel je bijna niet.
Het zogenaamde geloei bij CVT is flauwekul bij normaal rijden. Als je hard op het gas staat, dan gaat de CVT het maximale uit de motor halen, zoals gewenst, en draait de motor hard op een min of meer constant toerental. Dat werkt, maar zo rij je niet auto. Veel CVT's laten toe om schakelingen te simuleren, een gimmick om tegemoet te komen aan vooroordelen. Een traditionele automaat heeft iets meer verbruik, maar voor een kleine auto is dat verwaarloosbaar. Dubbele koppeling is technisch complex maar werkt ook goed.
Als ik echt moet kiezen, een moderne CVT. Maar dit is voor mij geen keuzecriterium, andere dingen zijn belangrijker.
EVV zei:Als ik Daan was zou ik vooral zelf eens proefrijden in een auto met gerobotiseerde bak, misschien vind hij het prima en gaat hij nu alleen maar op de negatieve mening van anderen af.
Ik vergelijk alle auto’s op basis van de informatie die ik van deze topic krijg. Goed zoeken dus naar auto’s waar een P bij staat. Het is algemeen bekend dat automaten uit het A-segment die gestuurd worden door een robot problemen opleveren en niet het meest betrouwbaar zijn. Ook zijn ze vaak overpriced.Total Loss zei:EVV zei:Als ik Daan was zou ik vooral zelf eens proefrijden in een auto met gerobotiseerde bak, misschien vind hij het prima en gaat hij nu alleen maar op de negatieve mening van anderen af.
Ja natuurlijk moet hij dat. Zoals ik al eerder aangaf dat theoretische geneuzel leidt op deze manier helemaal nergens toe, je diskwalificeert op deze manier zo'n beetje de beste opties die het A-segment te bieden heeft. Weet ook nog steeds niet precies waar topicstarter nu alle auto's mee vergelijkt. Als ik het goed heb was de lesauto een Hybride Toyota en dat kan dus best bijvoorbeeld een CH-R zijn ofzo of een andere Toyota van misschien wel 40k. Als je verder nog nooit ergens anders in gereden hebt daarna dan is alles uit het A-segment voor een mille of 10 natuurlijk volledig ***.
Zelf rijden/proberen is echt de enige optie om erachter te komen wat jij zelf fijn vindt.![]()
EVV zei:Als ik Daan was zou ik vooral zelf eens proefrijden in een auto met gerobotiseerde bak, misschien vind hij het prima en gaat hij nu alleen maar op de negatieve mening van anderen af.
Goed zoeken dus naar auto’s waar een P bij staat. Het is algemeen bekend dat automaten uit het A-segment die gestuurd worden door een robot problemen opleveren en niet het meest betrouwbaar zijn. Ook zijn ze vaak overpriced.
Dat ik een beginner op het gebied van auto’s ben klopt helemaal. Ook ben ik inderdaad geen kenner, daarom heb ik ook dit topic gestart en de vraag neergelegd bij de kenners. Die hebben namelijk genoeg ervaring met auto’s en kunnen mij goed adviseren. Als ik het advies krijg om niet aan zo’n automaat te beginnen, ben ik gek dat ik daar niet naar luister.Total Loss zei:Goed zoeken dus naar auto’s waar een P bij staat. Het is algemeen bekend dat automaten uit het A-segment die gestuurd worden door een robot problemen opleveren en niet het meest betrouwbaar zijn. Ook zijn ze vaak overpriced.
En hier gaat het dus al fout. Omdat sommigen dat hier gezegd hebben zet jij er meteen een groot kruis doorheen.
Ga nu gewoon zelf een lijstje maken met auto's die je leuk lijken, met verschillende types Automaten daarin en maak daar dan een paar proefritje mee. Alleen jij kan bepalen wat wel of niet werkt voor je. Vergeet niet dat dit een autoforum is met liefhebbers, sportieve rijders, veelrijders, etc. voor iedereen zijn weer andere aspecten van een auto belangrijk. Jij bent een beginneling en met alle respect duidelijk geen liefhebber/kenner, voor 90% van dat soort autorijders ( af en toe een rondje om de kerk ) voldoet bijvoorbeeld een gerobotiseerde automaat prima. Voor jou misschien niet maar dat kan jij alleen zelf ondervinden, zomaar meteen 80% van het geschikte aanbod wegstrepen vanwege wat een paar mensen roepen lijkt me niet echt handig.
Daan 4838350 zei:Dat ik een beginner op het gebied van auto’s ben klopt helemaal. Ook ben ik inderdaad geen kenner, daarom heb ik ook dit topic gestart en de vraag neergelegd bij de kenners. Die hebben namelijk genoeg ervaring met auto’s en kunnen mij goed adviseren. Als ik het advies krijg om niet aan zo’n automaat te beginnen, ben ik gek dat ik daar niet naar luister.Total Loss zei:Goed zoeken dus naar auto’s waar een P bij staat. Het is algemeen bekend dat automaten uit het A-segment die gestuurd worden door een robot problemen opleveren en niet het meest betrouwbaar zijn. Ook zijn ze vaak overpriced.
En hier gaat het dus al fout. Omdat sommigen dat hier gezegd hebben zet jij er meteen een groot kruis doorheen.
Ga nu gewoon zelf een lijstje maken met auto's die je leuk lijken, met verschillende types Automaten daarin en maak daar dan een paar proefritje mee. Alleen jij kan bepalen wat wel of niet werkt voor je. Vergeet niet dat dit een autoforum is met liefhebbers, sportieve rijders, veelrijders, etc. voor iedereen zijn weer andere aspecten van een auto belangrijk. Jij bent een beginneling en met alle respect duidelijk geen liefhebber/kenner, voor 90% van dat soort autorijders ( af en toe een rondje om de kerk ) voldoet bijvoorbeeld een gerobotiseerde automaat prima. Voor jou misschien niet maar dat kan jij alleen zelf ondervinden, zomaar meteen 80% van het geschikte aanbod wegstrepen vanwege wat een paar mensen roepen lijkt me niet echt handig.
Total Loss zei:Bedenk nog wel even dat de mensen die jou de CVT in de Spacestar sterk aanraden, die jou achteraf totaal niet beviel, dezelfde mensen waren die de gerobotiseerde bakken afraden. Iets om over na te denken lijkt me. Veel succes nog verder, maak het jezelf niet te moeilijk.
Het is een auto die in het begin erg stottert. Hij heeft wel een snelle acceleratie waardoor het comfortabel is. Als er veel wind staat dan heb je wel het gevoel dat je goed je beide handen aan het stuurt moet houden. Het is verder een prima auto, erg betrouwbaar en weinig kosten.haarr zei:Total Loss zei:Bedenk nog wel even dat de mensen die jou de CVT in de Spacestar sterk aanraden, die jou achteraf totaal niet beviel, dezelfde mensen waren die de gerobotiseerde bakken afraden. Iets om over na te denken lijkt me. Veel succes nog verder, maak het jezelf niet te moeilijk.
Precies dat. Hoe vind je de Honda Logo dan?
Uiteraard kan ik mij ook vinden in de mensen die zeggen dat je eerst een robot automaat moet uitproberen om er een dergelijk oordeel over te hebben, alleen ik begin hier niet aan. Ik ga uit van jou advies en van de anderen (lees eerste pagina van dit topic).Derch zei:De Honda Logo jaar 2000 was verkrijgbaar met CVT.
Natuurlijk is er sinds 2000 heel wat vooruitgang gemaakt met alle automatische schakelsystemen.
Gerobotiseerde bakken dacht ik worden niet meer nieuw verkocht of misschien ergens nog als automaat instapper, dat was een doodlopend spoor. DSG doet dat beter.
Zie link op Autoweek over gerobotiseerde bakken, wat een ellende, het goede is dat je ermee kan rijden: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/gerobotiseerde-handbak-cornelis-schetst/
Ik heb de indruk dat de vraagsteller Daan echt wel slim omgaat met zijn mogelijk aankoop, ook informatie hier inwint en niet zomaar meeloopt.
Iedereen heeft toch al gezegd: zelf proberen! Maar raad vragen schaadt niet. Het helpt om je wat in te sporen en vlug te weten waar je op moet letten.
haarr zei:Volgens mij zijn een Aygo, C1 en 108 automaat uitgevoerd met een robotbak.
Eigenlijk is het advies om gewoon zelf te gaan rijden, en neem een auto die je leuk vindt, en vooral lekker en comfortabel rijdt. Laat je keus niet teveel afhangen van waar de auto vandaan komt, zo groot zijn de verschillen in betrouwbaarheid niet. Beperk dus niet teveel de keuzes.
Nog even wat de ANWB over de Franse turbootjes zegt: [www.anwb.nl]
Dat een cvt lawaai maakt komt alleen door je rechtervoet, je trapt hem te snel te diep in. Dat heeft te maken met het feit dat je maximale vermogen en koppel nu eenmaal niet bij lage toerentallen ligt. Je kan het technisch gezien ook anders afregelen maar dan rij je nu eenmaal veel minder economisch. Als je begrijpt hoe het koppel en vermogens opbouw van je motor precies ligt kun je je "herrie" bij de cvt deels voorkomen. Ik zal dus niet snel mijn pedaal vol intrappen. Ik weet dat mijn koppel optimaal is bij 4000 toeren en zal een beetje naar dat toerental gaan. Mijn maximaal vermogen echter ligt bij 6000 toeren en ja, dat maakt meer herrie, ik heb dat echter zelden nodig.
Je moet het een beetje zien als wat je ook bij een handbak kan doen, schakel terug naar je 3* , trap je pedaal vol in en je auto schiet vooruit. Veel kabaal maar je hebt wel het meeste vermogen bij dat hogere toerental. (* dat 3 -tje hoef je niet letterlijk te nemen, hangt af hoe je motor precies reageert bij maximaal vermogen en toerental) . En als je niet terugschakelt dan zal je auto ook beduidend minder snel optrekken ( m.a.w je haalt niet de 0-100km tijd die in het boekje staat)
Zwaardere motoren gaan natuurlijk makkelijker naar de 160 maar voor elke motor geld dat als je maximum vermogen wilt dat je motor toeren moet maken en meer toeren is meer lawaai.
Ja natuurlijk moet hij dat. Zoals ik al eerder aangaf dat theoretische geneuzel leidt op deze manier helemaal nergens toe, je diskwalificeert op deze manier zo'n beetje de beste opties die het A-segment te bieden heeft. Weet ook nog steeds niet precies waar topicstarter nu alle auto's mee vergelijkt. Als ik het goed heb was de lesauto een Hybride Toyota en dat kan dus best bijvoorbeeld een CH-R zijn ofzo of een andere Toyota van misschien wel 40k. Als je verder nog nooit ergens anders in gereden hebt daarna dan is alles uit het A-segment voor een mille of 10 natuurlijk volledig ***.
Zelf rijden/proberen is echt de enige optie om erachter te komen wat jij zelf fijn vindt.
haarr zei:Ik wil zeggen dat als de Logo bevalt TS best CVT's kan gaan proberen. Maar als die net als de Spacestar niet bevalt hij de CVT's kan negeren. Dan zit er blijkbaar verschil in de diverse CVT'S.