Automaat auto kopen

Daan 4838350 zei:
johan 3600084 zei:
Ik kan je reactie heel goed volgen, ik vind ook dat het bedrag best hoog is, 2013 en niet de meest luxueuze uitvoering. Ik heb destijds gewoon de vraag gesteld aan de dealer wat hij berijdt was met de prijs te doen. Daar kwam uit dat hij 750 euro wou zakken met een kleine aanpassing op dat je dan geen grote beurt kon krijgen maar wel een kleine beurt voor de auto. Dat leek mee een goed voorstel dus ben ik daarmee akkoord gegaan.

Wat betreft je tip over het geluid: klopt niet voor en cvt. Een cvt is zo geprogrammeerd dat die voor een bepaalde (fabrieks) geoptimaliseerde instelling gaat. Meestal is dat zuinig en efficiënt rijden. Je motor heeft (voor de 1.2 l) een maximaal vermogen bij 5000 toeren en maximaal koppel bij 4000 toeren. Als je dan het gaspedaal hard indruk dan gaat die naar die hoge toeren toe, immers zuinig en maximaal rendement om je extra snelheid te bereiken. Voor een zwaardere motor hoef je dat niet te doen immers die heeft meer vermogen beschikbaar. Voor motoren met een turbo krijg je de bekende turbo lag/vertraging ( en de rekening want turbo's slijten snel en kosten veel geld).
Overigens heeft de Mitsubishi ook een S stand voor de automaat waarmee standaard een wat hoger toerental (3500) als referentie wordt gekozen waarmee je een sprintje iets makkelijker kan maken. Op de staart trappen van een lichte motor (alle A klasse auto's) levert natuurlijk altijd lawaai op dus zal je keuzes moeten maken wat je wilt/ acceptabel vind.
Het is misschien inderdaad te voorbarig om dit model auto volledig af te schrijven. Ik heb er tenslotte ook maar 30 minuten in gereden en het kan ook zijn dat ik de pech had met dit model. Het is een zuinig rijdende auto die ook nog goedkoop in de wegenbelasting is.
Heb jij je auto al een poosje of heb je hem ook onlangs gekocht? Knap dat je er zoveel van af hebt gepraat.

Ik sta ervoor open om het budget te verhogen (€13.000 max)
Bij een oude auto is de kans op groot onderhoud aanwezig, ook is het niet zuinig dus meer benzinekosten (goedkopere auto levert dan alsnog niks op), mensen doen hem dan vaak weg vlak voordat groot onderhoud gedaan moet worden, ook geen inruilwaarde.
Het is de bedoeling om hem 5 jaar te houden, rekening houden met ongeveer €1.000-1.500 afschrijving per jaar, heb je nog een aardig bedrag aan inruilwaarde.

Mijn Space star is van juni 2014 en ik heb hem gekocht in augustus 2017. Ik ga er nog wel een aantal jaren in rijden want het dingetje kost maar weinig in onderhoud, benzine en belasting. Tot nu toe is het voornamelijk standaard onderhoud geweest, olie / lucht filters, ruitenwissers en de voorste remblokken. In 4 jaar dat ik hem heb minder dan 550 euro bij de erkende dealer in de stad.

Daan 4838350 zei:
haarr zei:
Suzuki Splash

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/146336179/Android?s=342-50-166-26-2-30&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=
Bedankt voor het meedenken!
Ik vind het alleen een beetje een oude mensen auto. Wel goede km stand en leeftijd

Daar moet ik je wel gelijk in geven.

Als je een hekel aan het "geloei" hebt zou ik ook eens een gerobotiseerde versnellingsbak uitproberen.
Ik heb wel eens in de Aygo van mijn moeder gereden en stoorde mij niet aan de schakeling.
Gewoon uitproberen.

johan 3600084 zei:
Daan 4838350 zei:
johan 3600084 zei:
Ik kan je reactie heel goed volgen, ik vind ook dat het bedrag best hoog is, 2013 en niet de meest luxueuze uitvoering. Ik heb destijds gewoon de vraag gesteld aan de dealer wat hij berijdt was met de prijs te doen. Daar kwam uit dat hij 750 euro wou zakken met een kleine aanpassing op dat je dan geen grote beurt kon krijgen maar wel een kleine beurt voor de auto. Dat leek mee een goed voorstel dus ben ik daarmee akkoord gegaan.

Wat betreft je tip over het geluid: klopt niet voor en cvt. Een cvt is zo geprogrammeerd dat die voor een bepaalde (fabrieks) geoptimaliseerde instelling gaat. Meestal is dat zuinig en efficiënt rijden. Je motor heeft (voor de 1.2 l) een maximaal vermogen bij 5000 toeren en maximaal koppel bij 4000 toeren. Als je dan het gaspedaal hard indruk dan gaat die naar die hoge toeren toe, immers zuinig en maximaal rendement om je extra snelheid te bereiken. Voor een zwaardere motor hoef je dat niet te doen immers die heeft meer vermogen beschikbaar. Voor motoren met een turbo krijg je de bekende turbo lag/vertraging ( en de rekening want turbo's slijten snel en kosten veel geld).
Overigens heeft de Mitsubishi ook een S stand voor de automaat waarmee standaard een wat hoger toerental (3500) als referentie wordt gekozen waarmee je een sprintje iets makkelijker kan maken. Op de staart trappen van een lichte motor (alle A klasse auto's) levert natuurlijk altijd lawaai op dus zal je keuzes moeten maken wat je wilt/ acceptabel vind.
Het is misschien inderdaad te voorbarig om dit model auto volledig af te schrijven. Ik heb er tenslotte ook maar 30 minuten in gereden en het kan ook zijn dat ik de pech had met dit model. Het is een zuinig rijdende auto die ook nog goedkoop in de wegenbelasting is.
Heb jij je auto al een poosje of heb je hem ook onlangs gekocht? Knap dat je er zoveel van af hebt gepraat.

Ik sta ervoor open om het budget te verhogen (€13.000 max)
Bij een oude auto is de kans op groot onderhoud aanwezig, ook is het niet zuinig dus meer benzinekosten (goedkopere auto levert dan alsnog niks op), mensen doen hem dan vaak weg vlak voordat groot onderhoud gedaan moet worden, ook geen inruilwaarde.
Het is de bedoeling om hem 5 jaar te houden, rekening houden met ongeveer €1.000-1.500 afschrijving per jaar, heb je nog een aardig bedrag aan inruilwaarde.

Mijn Space star is van juni 2014 en ik heb hem gekocht in augustus 2017. Ik ga er nog wel een aantal jaren in rijden want het dingetje kost maar weinig in onderhoud, benzine en belasting. Tot nu toe is het voornamelijk standaard onderhoud geweest, olie / lucht filters, ruitenwissers en de voorste remblokken. In 4 jaar dat ik hem heb minder dan 550 euro bij de erkende dealer in de stad.
Dat is inderdaad net 1 jaar verschil met de auto waar ik een proefrit in reed. Ik had gezien dat modellen vanaf 2014 ook luxer zijn dan 2013 (o.a Bluetooth en cruise control)
Goed om te horen dat je er weinig kosten aan hebt gehad in de afgelopen 4 jaar.
Het blijft een interessante optie, er zijn namelijk veel voordelen aan dit model ten opzichte van andere. Ik houd me ogen en ga zeker nog eens in een andere space star een proefrit maken.

Heb je al in de Yaris hybride proefgereden? Keuze genoeg zeker tot 13k. Een Auris of Lexus CT200h zijn ook prima hybrides, een goed exemplaar kan zo 20 jaar mee.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris/hybride?pmax=12500&kmax=140000&pc=9700&strl=75&srt=pr-a

Daan 4838350 zei:
haarr zei:
Er wordt mij hier afgeraden om in een automaat te rijden die wordt gestuurd door een robot. Aangezien bijna het hele A segment dit heeft, is het nogal een zoektocht haha

Ik zou het toch maar eens zelf proberen in plaats van op anderen af te gaan. Dan weet je tenminste wat dat is.

In 2016 kreeg de spacestar een facelift, het schijnt dat die hier en daar wel wat van opgeknapt is. In Meppel staat 1 van na de facelift. https://www.autowereld.nl/mitsubishi/space-star/1-2-life-cruise-dealer-o-h-35388374/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

In Meppel , maar bij een andere garage staat ook nog 1 van nog weer een nieuwere facelift. https://www.autowereld.nl/mitsubishi/space-star/1-2-active-35443837/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

Maar het blijft verder behelpen als je voor een automaat gaat in het a-segment die niet ondersteund wordt door een turbo, compressor of andere hulpmiddel die het koppel vergroot.

Ik heb het al eerder geopperd, de auto is zeker niet perfect, maar ga eens rijden in een twingo EDC of technisch gelijke smart forfour

volgens de autojournalisten de beste automaat in het A segment, bovendien standaard al een 90PK turbo blokje en wat meer koppel.

TWINGO

FORFOUR

geen onzuinige koppelontvormer, geen trage halfautomaat, geen loeiende CVT. 90PK is heerlijk in een compact karretje, vaak wat luxe uitgerust,

gewoon eens proberen

Mijn advies is ook om te gaan rijden, dan merk je zelf of je blij van een auto wordt, en van de automaat. De Twingo en Smart hebben een moderne automaat.
Ik heb zelf in heel veel auto's gereden.

Probeer ook eens een elektrische auto zoals een Renault Zoe met 41 KwH Accu, elektrische auto's rijden gewoon heel soepel. Zet de auto alleen in de stad in de ecostand, dan hoef je bijna niet te remmen. Op de grote weg heb je in de gewone stand veel meer vermogen, en is de auto niet begrenst op ongeveer 95 km/ uur.

In veel moderne auto's met turbo heb je geen voelbaar turbo gat meer, de automaat houdt ook het toerental precies goed, zodat de auto juist erg direct en heel krachtig aan voelt. Ik heb zelf een Renault Clio 130 TCe met 1.3 motor en 7 traps automaat.

Als je netjes met een turbo om gaat dan gaan ze echt niet snel kapot. In mijn vorige auto's zat bij inruil bij 275.000 km, 248.000 km en de 2e auto met nu 213.000 km gewoon nog de orginele turbo.

Je budget zit inmiddels dicht bij een nieuwe of vrijwel nieuwe Dacia Sandero 1.0 TCe met CVT automaat.

AsconaGT zei:
Ik heb het al eerder geopperd, de auto is zeker niet perfect, maar ga eens rijden in een twingo EDC of technisch gelijke smart forfour

volgens de autojournalisten de beste automaat in het A segment, bovendien standaard al een 90PK turbo blokje en wat meer koppel.

TWINGO

FORFOUR

geen onzuinige koppelontvormer, geen trage halfautomaat, geen loeiende CVT. 90PK is heerlijk in een compact karretje, vaak wat luxe uitgerust,

gewoon eens proberen

Ik denk dat je geen illusies moet hebben of je nou een Space star met 60kw of een Twingo met 66kw rijd. Dit is welliswaar 10% meer maar de auto is ook 10% zwaarder en netto is het verschil nagenoeg nul. Ook dan gaat de motor loeien als je maximaal wil optrekken, technisch gezien kan dat ook niet anders want het blijven lichte motoren. Dit geld ook voor andere lichte motoren (in kw of in pk).

Nog even wat de ANWB over de Franse turbootjes zegt: https://www.anwb.nl/experts/auto/137/levensduur-driecilinder-turbomotor

Aanvulling: Natuurlijk gaat elke auto loeien (hoog toerental) als je maximaal vermogen wilt hebben, immers je haalt nl bij lage toeren gewoon niet het vermogen om die super sprint te trekken die in het boekje staat.

johan 3600084 zei:
AsconaGT zei:

TWINGO

FORFOUR

gewoon eens proberen

Ik denk dat je geen illusies moet hebben of je nou een Space star met 60kw of een Twingo met 66kw rijd. Dit is welliswaar 10% meer maar de auto is ook 10% zwaarder en netto is het verschil nagenoeg nul. Ook dan gaat de motor loeien als je maximaal wil optrekken, technisch gezien kan dat ook niet anders want het blijven lichte motoren. Dit geld ook voor andere lichte motoren (in kw of in pk).

Nog even wat de ANWB over de Franse turbootjes zegt: https://www.anwb.nl/experts/auto/137/levensduur-driecilinder-turbomotor

Aanvulling: Natuurlijk gaat elke auto loeien (hoog toerental) als je maximaal vermogen wilt hebben, immers je haalt nl bij lage toeren gewoon niet het vermogen om die super sprint te trekken die in het boekje staat.
Mij werd idd bij veel garages Franse auto’s allemaal afgeraden (en ja, ze verkopen ze zelf ook)
Dit is voor mij dan ook geen optie.
Als ik het goed begrijp dan is het lawaai vanuit de motor bij de Space Star met CVT normaal? Is dit met alle CVT’s zo?
Ik ben wel nieuwsgierig of er ook modellen zijn die wat sneller optrekken (van 60 snel naar 80) ten opzichte van een Space Star. Dit zal ik wel eens willen ervaren hoe dat rijdt. Uiteraard het liefst zuinig.

Een benzine auto heeft wel mijn voorkeur met lage wegenbelasting. In dat opzicht vergelijkbaar als de Space Star.

De autoindustrie is heel internationaal, en veel merken werken samen of zijn onderdeel van het zelfde concern.

Renault werkt o.a. zeer intensief samen met Nissan, Mitsubishi, Mercedes, Smart, Samsung en Dacia, en gebruikt o.a. Duitse en Japanse automaten.
In mijn vorige Renault een Laguna 3 zat opvallend veel Japanse techniek, zoals de motor en het onderstel. En in mijn huidige Renault motor en versnellingsbak die o.a. in heel veel modellen van Mercedes ligt.

Peugeot en Citroën werken zeer intensief samen met o.a. Opel, Fiat, Jeep, en Toyota en gebruiken tegenwoordig vaak Japanse automaten.

Franse merken hebben soms last van de historie maar kan uit eigen ervaring zeggen dat een merk als Renault al weer jaren zeer betrouwbaar auto's maakt.
In de Reliability Index zijn Renault en Smart de enige Europese automerken in de top 10, ook Peugeot en Citroën doen het steeds beter.

Een CVT bak met een vrij lichte motor zorgt eerder voor meer lawaai, en hogere toerentallen.

Bijvoorbeeld de Twingo en identieke Smart ForFour staan bekend als heel betrouwbaar. De 1.0 Tce die o.a. in de Clio en Sandero ligt is naar hedendaagse begrippen een eenvoudige motor met indirecte injectie, en een zeer duurzaam uitgevoerde distributieketting. De meeste motoren van Renault staan bekend als betrouwbaar, alleen de 1.2 TCe is wat gevoeliger.

Succes met de proefritten, en kijk ook gewoon welke auto je prettig vindt.
Erg groot zijn de verschillen in betrouwbaarheid tegenwoordig niet.

Daan 4838350 zei:
johan 3600084 zei:
AsconaGT zei:

TWINGO

FORFOUR

gewoon eens proberen

Mij werd idd bij veel garages Franse auto’s allemaal afgeraden (en ja, ze verkopen ze zelf ook)
Dit is voor mij dan ook geen optie.
Als ik het goed begrijp dan is het lawaai vanuit de motor bij de Space Star met CVT normaal? Is dit met alle CVT’s zo?
Ik ben wel nieuwsgierig of er ook modellen zijn die wat sneller optrekken (van 60 snel naar 80) ten opzichte van een Space Star. Dit zal ik wel eens willen ervaren hoe dat rijdt. Uiteraard het liefst zuinig.

Een benzine auto heeft wel mijn voorkeur met lage wegenbelasting. In dat opzicht vergelijkbaar als de Space Star.

Dat een cvt lawaai maakt komt alleen door je rechtervoet, je trapt hem te snel te diep in. Dat heeft te maken met het feit dat je maximale vermogen en koppel nu eenmaal niet bij lage toerentallen ligt. Je kan het technisch gezien ook anders afregelen maar dan rij je nu eenmaal veel minder economisch. Als je begrijpt hoe het koppel en vermogens opbouw van je motor precies ligt kun je je "herrie" bij de cvt deels voorkomen. Ik zal dus niet snel mijn pedaal vol intrappen. Ik weet dat mijn koppel optimaal is bij 4000 toeren en zal een beetje naar dat toerental gaan. Mijn maximaal vermogen echter ligt bij 6000 toeren en ja, dat maakt meer herrie, ik heb dat echter zelden nodig.
Je moet het een beetje zien als wat je ook bij een handbak kan doen, schakel terug naar je 3* , trap je pedaal vol in en je auto schiet vooruit. Veel kabaal maar je hebt wel het meeste vermogen bij dat hogere toerental. (* dat 3 -tje hoef je niet letterlijk te nemen, hangt af hoe je motor precies reageert bij maximaal vermogen en toerental) . En als je niet terugschakelt dan zal je auto ook beduidend minder snel optrekken ( m.a.w je haalt niet de 0-100km tijd die in het boekje staat)
Zwaardere motoren gaan natuurlijk makkelijker naar de 160 maar voor elke motor geld dat als je maximum vermogen wilt dat je motor toeren moet maken en meer toeren is meer lawaai.

johan 3600084 zei:
AsconaGT zei:
t.

De twingo/smart heeft een turbo dus meer koppel dan de spacestar.

Auto encyclopedie zei:
johan 3600084 zei:
AsconaGT zei:
t.

De twingo/smart heeft een turbo dus meer koppel dan de spacestar.

Helemaal correct. De Twingo zit ook 2 klassen hoger in de wegenbelasting, heeft een iets hoger benzine gebruik en de topsnelheid is minder hoog.
Uiteindelijk is die 1-1,5 seconden sneller voor als je van 0 naar 100km/u wilt.
Wat mij betreft gaat het hier nergens om, geen van de details zou een reden moeten zijn om de ene af te schrijven en de ander niet, alhoewel, wegenbelasting …. €64 of €108. Dat scheelt wel €175 per jaar ruim.

www.reliabilityindex.com dit is de site van garantieverzekeraar Warenty Direct. Hier staat ook de top 100 van modellen. Een score van 100 is het gemiddelde in deze index, hoe lager in punten hoe beter. In de praktijk zijn de verschillen in betrouwbaarheid in het A en B segment tegenwoordig niet groot. Belangrijker is hoe de vorige eigenaren er mee om zijn gegaan.

Succes.

Specifiek over automaten: alle automaten zijn goed, behalve robot-automaten (die zijn ronduit slecht - niet duidelijk waarom men zulke gedrochten op de markt heeft gebracht, misschien omdat er toen nogal wat vooroordelen waren over echte automaten).
Heb zelf al 30 jaar met CVT, dubbele koppeling en traditionele automaten gereden, rijdt allemaal goed. Overgangen zijn bij alle onbestaande (CVT) of voel je bijna niet.
Het zogenaamde geloei bij CVT is flauwekul bij normaal rijden. Als je hard op het gas staat, dan gaat de CVT het maximale uit de motor halen, zoals gewenst, en draait de motor hard op een min of meer constant toerental. Dat werkt, maar zo rij je niet auto. Veel CVT's laten toe om schakelingen te simuleren, een gimmick om tegemoet te komen aan vooroordelen. Een traditionele automaat heeft iets meer verbruik, maar voor een kleine auto is dat verwaarloosbaar. Dubbele koppeling is technisch complex maar werkt ook goed.

Als ik echt moet kiezen, een moderne CVT. Maar dit is voor mij geen keuzecriterium, andere dingen zijn belangrijker.

Derch zei:
Specifiek over automaten: alle automaten zijn goed, behalve robot-automaten (die zijn ronduit slecht - niet duidelijk waarom men zulke gedrochten op de markt heeft gebracht, misschien omdat er toen nogal wat vooroordelen waren over echte automaten).
Heb zelf al 30 jaar met CVT, dubbele koppeling en traditionele automaten gereden, rijdt allemaal goed. Overgangen zijn bij alle onbestaande (CVT) of voel je bijna niet.
Het zogenaamde geloei bij CVT is flauwekul bij normaal rijden. Als je hard op het gas staat, dan gaat de CVT het maximale uit de motor halen, zoals gewenst, en draait de motor hard op een min of meer constant toerental. Dat werkt, maar zo rij je niet auto. Veel CVT's laten toe om schakelingen te simuleren, een gimmick om tegemoet te komen aan vooroordelen. Een traditionele automaat heeft iets meer verbruik, maar voor een kleine auto is dat verwaarloosbaar. Dubbele koppeling is technisch complex maar werkt ook goed.

Als ik echt moet kiezen, een moderne CVT. Maar dit is voor mij geen keuzecriterium, andere dingen zijn belangrijker.
Ik ben dan wel nieuwsgierig of het dan uitmaakt welk merk/model waardevast is qua automaat. Zitten hier geen verschillen in, of toch wel?

Quote: "Ik ben dan wel nieuwsgierig of het dan uitmaakt welk merk/model waardevast is qua automaat. Zitten hier geen verschillen in, of toch wel?"

Ik ken niet alle merken, maar heb zelf in de loop der tijd met Volkswagen (traditionele automaat en dubbele koppeling), Ford (traditionele automaat), Honda (traditionele en CVT), KIA (traditioneel), en Nissan (CVT) gereden. De Volkswagen automaat is ooit stuk gegaan en dat is duur (bij VW zelf, je kan dat ook ergens anders laten repareren). Geen enkele andere heeft mij in de steek gelaten.

Voor een kleinere auto denk ik dat CVT vaak gebruikt wordt omdat het een lichte en compactere constructie is. Japanse en Koreaanse modellen hebben een hoog aanzien voor kleinere gebruikte auto's, omdat ze meestal zuinig en duurzaam zijn, en de imago factor speelt doorgaans niet bij occasies.
Maar een goede kleine Europese auto gaat ook prima zijn, zeg maar Polo of Golf klasse, van om het even welk merk. Het hangt er gewoon vanaf wat er op de markt is.

Indien je het risico op hoge kosten wil vermijden zou ik de premium merken (Audi, BMW, Merc, etc) niet kopen als goedkope occasie. Dit zijn leasing-merken, reparaties zijn te duur en te veel voorkomend naar mijn zin. Maar de emotie speelt ook, sommigen verkiezen een kleine Audi of Alfa Romeo. Een Toyota is goed en saai vervoer en geen premium model. Kijk ook eens naar de Honda Jazz, goede reputatie, rijdt goed, zeer praktisch.
Let wel, Japanse auto's zijn ook vrij duur in reparatie, maar volgens allerlei statistieken zijn reparaties veel minder nodig. Als het erom gaat geld verstandig te gebruiken, koop dan een veel voorkomend model, dan kan je makkelijker reparaties laten uitvoeren bij onafhankelijke werkplaatsen.

Derch zei:
Quote: "Ik ben dan wel nieuwsgierig of het dan uitmaakt welk merk/model waardevast is qua automaat. Zitten hier geen verschillen in, of toch wel?"

Ik ken niet alle merken, maar heb zelf in de loop der tijd met Volkswagen (traditionele automaat en dubbele koppeling), Ford (traditionele automaat), Honda (traditionele en CVT), KIA (traditioneel), en Nissan (CVT) gereden. De Volkswagen automaat is ooit stuk gegaan en dat is duur (bij VW zelf, je kan dat ook ergens anders laten repareren). Geen enkele andere heeft mij in de steek gelaten.

Voor een kleinere auto denk ik dat CVT vaak gebruikt wordt omdat het een lichte en compactere constructie is. Japanse en Koreaanse modellen hebben een hoog aanzien voor kleinere gebruikte auto's, omdat ze meestal zuinig en duurzaam zijn, en de imago factor speelt doorgaans niet bij occasies.
Maar een goede kleine Europese auto gaat ook prima zijn, zeg maar Polo of Golf klasse, van om het even welk merk. Het hangt er gewoon vanaf wat er op de markt is.

Indien je het risico op hoge kosten wil vermijden zou ik de premium merken (Audi, BMW, Merc, etc) niet kopen als goedkope occasie. Dit zijn leasing-merken, reparaties zijn te duur en te veel voorkomend naar mijn zin. Maar de emotie speelt ook, sommigen verkiezen een kleine Audi of Alfa Romeo. Een Toyota is goed en saai vervoer en geen premium model. Kijk ook eens naar de Honda Jazz, goede reputatie, rijdt goed, zeer praktisch.
Let wel, Japanse auto's zijn ook vrij duur in reparatie, maar volgens allerlei statistieken zijn reparaties veel minder nodig. Als het erom gaat geld verstandig te gebruiken, koop dan een veel voorkomend model, dan kan je makkelijker reparaties laten uitvoeren bij onafhankelijke werkplaatsen.
Helemaal niet echt bij stilgestaan maar wat je zegt klopt als een bus. Zijn er ook merken waar ik rekening mee moet houden waar de kosten vrij hoog kunnen zijn bij reparaties naast de premium merken?

Qoute: "Zijn er ook merken waar ik rekening mee moet houden waar de kosten vrij hoog kunnen zijn bij reparaties naast de premium merken?"

Daar zijn statistieken over, maar naast de gekende premium merken is Volvo ook zeer duur in onderhoud en merken als Porsche etc.

Aangezien er rekening wordt gehouden met zowel de prijs van reparaties, alsook hoe vaak reparaties nodig zijn, zijn de volgende merken bij het goedkoopst in onderhoud en reparatie: Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, Ford, Lexus, Skoda, Hyundai. Kia is iets duurder, maar daar krijg dan weer 7 jaar garantie op (dus een servicebeurt is wat duurder, maar daartegenover staat dat je de eerste 7 jaar nul reparatiekosten buiten gewone slijtage hebt).
Ook merken als Fiat en Citroen doen het vrij goed.

Verrassend voor sommigen is dat de meeste Duitse merken in de tweede helft liggen. Heb zelf allerhande Duits gereden, en rijden doen ze goed. Maar er is altijd wel iets aan de hand dat aandacht verdient.

Ik ken jouw situatie niet, koop je een auto voor de fun en ermee voor de dag te kunnen komen, of veeleer betrouwbaar vervoer dat weinig aandacht nodig heeft...

Goedkoop in onderdelen en reparatiekosten zijn bijvoorbeeld Renault, Citroën, Ford, Suzuki, Dacia, en Fiat. Dit komt ook doordat ze in heel veel modellen de zelfde onderdelen gebruiken, vaak zijn onderdelen voor goedkope auto's goedkoper.

Merken als Honda, Lexus en Mazda hebben vaak duurdere onderdelen.

Voor de rest geeft de Reliability Index een aardige indicatie voor de prijzen in Engeland. De rijstijl van de bestuurder heeft ook flinke invloed op de onderhoudskosten.

Vraag en aanbod bepalen de waardevastheid van een auto, dat kan echter heel snel veranderen. Een auto die nu waardevast is hoeft dat over een aantal jaar zeker niet te zijn, dat bewijzen ook cijfers uit het verleden. Laat je daar dus niet door foppen. De verschillen in waardevastheid zijn in het A en B segment ook niet heel groot. Op dit moment zijn kleine SUV's heel populair dus waardevast. Maar dat betaal je er nu ook extra voor. Een merk als bijvoorbeeld Dacia scoort vaak goed in afschrijving in geld.

Ik zou me ook niet al teveel focussen op cijfertjes maar vooral gaan kijken en rijden. Een verkeerde keus is een auto die niet lekker rijdt, waar je niet lekker in zit, en waar je gewoon niet blij van wordt. En dan mag die nog zo betrouwbaar zijn.

Kijk ook eens naar elektrische auto's zoals de Renault Zoe, heel betrouwbaar, hele lage onderhoudskosten, geen motorrijtuigenbelasting, € 2000 subsidie, lage kilometerkosten, en rijdt opvallend lekker en soepel.

Derch zei:
Qoute: "Zijn er ook merken waar ik rekening mee moet houden waar de kosten vrij hoog kunnen zijn bij reparaties naast de premium merken?"

Daar zijn statistieken over, maar naast de gekende premium merken is Volvo ook zeer duur in onderhoud en merken als Porsche etc.

Aangezien er rekening wordt gehouden met zowel de prijs van reparaties, alsook hoe vaak reparaties nodig zijn, zijn de volgende merken bij het goedkoopst in onderhoud en reparatie: Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, Ford, Lexus, Skoda, Hyundai. Kia is iets duurder, maar daar krijg dan weer 7 jaar garantie op (dus een servicebeurt is wat duurder, maar daartegenover staat dat je de eerste 7 jaar nul reparatiekosten buiten gewone slijtage hebt).
Ook merken als Fiat en Citroen doen het vrij goed.

Verrassend voor sommigen is dat de meeste Duitse merken in de tweede helft liggen. Heb zelf allerhande Duits gereden, en rijden doen ze goed. Maar er is altijd wel iets aan de hand dat aandacht verdient.

Ik ken jouw situatie niet, koop je een auto voor de fun en ermee voor de dag te kunnen komen, of veeleer betrouwbaar vervoer dat weinig aandacht nodig heeft...
Mijn situatie is als volgt: ik heb een vriendin die 33 km van mij vandaan woont en geen rijbewijs heeft. Het is dus voornamelijk om 1/2x in de week samen te rijden. Leuke uitstapjes te doen en misschien eens met de auto naar het buitenland toe. Ik heb de auto niet nodig voor werk of iets. Puur voor de fun.
Ongeveer 5 jaar wil ik de auto houden en dan weer verkopen (daarom het liefst auto 5 jaar max oud). Lage belasting is ook fijn.
Zelf aan de volgende merken gedacht:
- Mitsubishi Space Star 1.2
- Suzuki Baleno
- Kia Picanto
- Nissan Micra 1.2

In het b-segment zijn uit Azië de yaris en de Swift het meest populair en dus het meest waardevast, maar nadeel van waardevast is, dat je er nu ook meer voor betaald. De nieuwste generatie Swift vind je niet binnen je budget en een Baleno wel. De i20 en de Rio zijn ook populair. Ik koop liever geen waardevaste auto, want dan heeft mijn voorganger de afschrijving voor zijn rekening genomen.

Quote: "Zelf aan de volgende merken gedacht:
- Mitsubishi Space Star 1.2
- Suzuki Baleno
- Kia Picanto
- Nissan Micra 1.2"
(P.S. ik maak zelf de quotes om niet de hele tekst te moeten meesleuren).

Afhankelijk van wat je zelf leuk vindt en groot genoeg is voor reizen (ga ermee rijden), toch bemerken dat Kia Picanto 7 jaar fabrieksgarantie heeft. Dus een 5 jaar oude auto heeft nog 2 jaar tegoed, ook voor de volgende eigenaar (check dit, auto moet wel bij Kia zijn onderhouden).
Met de voorgestelde modellen en goed behandelde auto zijn geen grote problemen te verwachten. Dus koop wat je prettigst vindt, en afhankelijk van de conditie van de auto en de prijs. Van de modellen die je voorstelt kan je meestal verwachten dat ze rustig zijn gereden. Afgejakkerde auto's vind je veeleer bij Duitse modellen die zich meer daartoe uitnodigen.
Het rijdt prettigst met een voldoende sterke motor, maar met een automaat heb je met kleinere motoren geen problemen van trekkracht tot 80 km/u. Bij hogere snelheden en op de snelweg heeft een kleine motor wel beperkingen, zoals kleinere extra reserve om vlug te passeren.

Auto encyclopedie zei:
In het b-segment zijn uit Azië de yaris en de Swift het meest populair en dus het meest waardevast, maar nadeel van waardevast is, dat je er nu ook meer voor betaald. De nieuwste generatie Swift vind je niet binnen je budget en een Baleno wel. De i20 en de Rio zijn ook populair. Ik koop liever geen waardevaste auto, want dan heeft mijn voorganger de afschrijving voor zijn rekening genomen.
Ik kan alles volgen, behalve je laatste zin haha

Derch zei:

Waarom zijn gerobotiseerde automaten slecht? Het is gewoonweg een kwestie van voorkeur.
Ik wil het gaspedaal nog wel eens op de bodem trappen. En dan maakt een CVT inderdaad een klere herrie.
Een robotbak gaat hier veel beter mee om evenals de S-tronic in mijn Audi en de DSG in de VW van mijn vrouw. Ook de ouderwetse bak in mijn SLK doet dit beter dan een CVT. Ja, als je geleidelijk gas geeft is er niets aan de hand bij een CVT maar ik vind het juist mooi om af en toe even vol gas te geven.

Als ik Daan was zou ik vooral zelf eens proefrijden in een auto met gerobotiseerde bak, misschien vind hij het prima en gaat hij nu alleen maar op de negatieve mening van anderen af.

EVV zei:
Als ik Daan was zou ik vooral zelf eens proefrijden in een auto met gerobotiseerde bak, misschien vind hij het prima en gaat hij nu alleen maar op de negatieve mening van anderen af.

Ja natuurlijk moet hij dat. Zoals ik al eerder aangaf dat theoretische geneuzel leidt op deze manier helemaal nergens toe, je diskwalificeert op deze manier zo'n beetje de beste opties die het A-segment te bieden heeft. Weet ook nog steeds niet precies waar topicstarter nu alle auto's mee vergelijkt. Als ik het goed heb was de lesauto een Hybride Toyota en dat kan dus best bijvoorbeeld een CH-R zijn ofzo of een andere Toyota van misschien wel 40k. Als je verder nog nooit ergens anders in gereden hebt daarna dan is alles uit het A-segment voor een mille of 10 natuurlijk volledig ***.
Zelf rijden/proberen is echt de enige optie om erachter te komen wat jij zelf fijn vindt. (y)

Quote: " Ja, als je geleidelijk gas geeft is er niets aan de hand bij een CVT maar ik vind het juist mooi om af en toe even vol gas te geven."

Wel als je graag volgas geeft, dan reageert een CVT zoals die hoort te reageren, d.w.z. het maximale uit de motor halen, de CVT past zich zonder vertraging aan, aan de motor.
Bij dezelfde motor verslaat de CVT elke andere automaat. Traditionele automaten hebben een groter powerverlies en zijn te traag. Dubbele koppeling kan zich niet optimaal aanpassen, zoals de CVT dat veel beter kan doen, en is ook trager. Men heeft CVT's gebouwd voor Formule 1, en die racing cars waren enkele seconden vlugger dan hun tegenhanger zonder CVT. Om de lat gelijk te leggen heeft men - als ik goed herinner - eisen gesteld voor een aantal schakelmomenten (minimum en maximum), en de-facto CVT geband (?).
Er zijn CVT's die anders zijn geprogrammeerd: met 7-8 virtuele schakelmomenten, en men verkrijgt dan een geleidelijke toename van de motorrotaties. In feite wat men doet is de CVT de-optimaliseren vanuit performance zicht, maar aanpassen aan de menselijke verwachtingen. Maar als je plankgas geeft en de voet blijft naar beneden houden, dan geeft je bevel om het maximale uit de motor te halen. Dat doet de CVT dan ook.

Maar zoals ik ook schreef: al die automaten zijn goed. Behalve de robot-automaat. Mijn mening, maar door zowat ieder autocriticus gedeeld. Als u dat aangenaam rijden vindt, fijn dat te horen.
Als iemand met een vraag en voorkeur komt over automaten, zoals Daan op dit forum, is mijn advies koop geen robot-automaat. Hij kan het zelf uittesten en ook anderen om raad vragen. En ook eens natrekken op internet. Ik weet trouwens niet of er nog robot-automaten nieuw verkocht worden.
Trouwens de reden van de dubbele koppeling is dat robot-automaten slecht rijden. Een robot-automaat is eigenlijk een geautomatiseerde koppeling, bijzonder traag en daardoor schokkerig. Twee koppelingen verhelpen dat probleem,

Niet iedereen verkiest een automaat. In Europa is de handbak nog steeds het meest populair. In USA, Canada, Japan, etc is het omgekeerd. Maar automaten zijn handbakken aan het verdringen.

Total Loss zei:
EVV zei:

Ja natuurlijk moet hij dat. Zoals ik al eerder aangaf dat theoretische geneuzel leidt op deze manier helemaal nergens toe, je diskwalificeert op deze manier zo'n beetje de beste opties die het A-segment te bieden heeft. Weet ook nog steeds niet precies waar topicstarter nu alle auto's mee vergelijkt. Als ik het goed heb was de lesauto een Hybride Toyota en dat kan dus best bijvoorbeeld een CH-R zijn ofzo of een andere Toyota van misschien wel 40k. Als je verder nog nooit ergens anders in gereden hebt daarna dan is alles uit het A-segment voor een mille of 10 natuurlijk volledig ***.
Zelf rijden/proberen is echt de enige optie om erachter te komen wat jij zelf fijn vindt. (y)
Ik vergelijk alle auto’s op basis van de informatie die ik van deze topic krijg. Goed zoeken dus naar auto’s waar een P bij staat. Het is algemeen bekend dat automaten uit het A-segment die gestuurd worden door een robot problemen opleveren en niet het meest betrouwbaar zijn. Ook zijn ze vaak overpriced.
Overigens heeft mijn moeder een Honda Logo van 2000, ik rijd daar regelmatig in. Dus de verschillen kan ik wel merken.

Uiteindelijk is het altijd proefrijden, alleen ik ga niet ‘zomaar’ proefrijden bij elke auto. Moet wel een insteek zijn van dat ik de auto wil kopen.

Een dsg en familie heeft een dubbele koppeling, robotbak schakelt zoals een mens dat doet, zij het niet perse wanneer de mens dat wil. Een robotbak is in principe hetzelfde als dezelfde auto met handschakeling.
Dsg en familie zijn geen CVT, en imo veel prettiger. Ik geef af en toe volgas maar wil daarbij geen gehoorbescherming nodig hebben.

Of topic:
@Derch
Je bent een ster in quoten. Het verhaal wordt er niet duidelijker op met al die misquotes.

EVV zei:

Voor een relaxte rijder voldoet een robotbak prima. Voor de sportieve rijder is het niets.
In een sportieve auto zul je ook geen robotbak aantreffen.

Goed zoeken dus naar auto’s waar een P bij staat. Het is algemeen bekend dat automaten uit het A-segment die gestuurd worden door een robot problemen opleveren en niet het meest betrouwbaar zijn. Ook zijn ze vaak overpriced.

En hier gaat het dus al fout. Omdat sommigen dat hier gezegd hebben zet jij er meteen een groot kruis doorheen.
Ga nu gewoon zelf een lijstje maken met auto's die je leuk lijken, met verschillende types Automaten daarin en maak daar dan een paar proefritje mee. Alleen jij kan bepalen wat wel of niet werkt voor je. Vergeet niet dat dit een autoforum is met liefhebbers, sportieve rijders, veelrijders, etc. voor iedereen zijn weer andere aspecten van een auto belangrijk. Jij bent een beginneling en met alle respect duidelijk geen liefhebber/kenner, voor 90% van dat soort autorijders ( af en toe een rondje om de kerk ) voldoet bijvoorbeeld een gerobotiseerde automaat prima. Voor jou misschien niet maar dat kan jij alleen zelf ondervinden, zomaar meteen 80% van het geschikte aanbod wegstrepen vanwege wat een paar mensen roepen lijkt me niet echt handig.

Total Loss zei:
Goed zoeken dus naar auto’s waar een P bij staat. Het is algemeen bekend dat automaten uit het A-segment die gestuurd worden door een robot problemen opleveren en niet het meest betrouwbaar zijn. Ook zijn ze vaak overpriced.

En hier gaat het dus al fout. Omdat sommigen dat hier gezegd hebben zet jij er meteen een groot kruis doorheen.
Ga nu gewoon zelf een lijstje maken met auto's die je leuk lijken, met verschillende types Automaten daarin en maak daar dan een paar proefritje mee. Alleen jij kan bepalen wat wel of niet werkt voor je. Vergeet niet dat dit een autoforum is met liefhebbers, sportieve rijders, veelrijders, etc. voor iedereen zijn weer andere aspecten van een auto belangrijk. Jij bent een beginneling en met alle respect duidelijk geen liefhebber/kenner, voor 90% van dat soort autorijders ( af en toe een rondje om de kerk ) voldoet bijvoorbeeld een gerobotiseerde automaat prima. Voor jou misschien niet maar dat kan jij alleen zelf ondervinden, zomaar meteen 80% van het geschikte aanbod wegstrepen vanwege wat een paar mensen roepen lijkt me niet echt handig.
Dat ik een beginner op het gebied van auto’s ben klopt helemaal. Ook ben ik inderdaad geen kenner, daarom heb ik ook dit topic gestart en de vraag neergelegd bij de kenners. Die hebben namelijk genoeg ervaring met auto’s en kunnen mij goed adviseren. Als ik het advies krijg om niet aan zo’n automaat te beginnen, ben ik gek dat ik daar niet naar luister.

Bedenk nog wel even dat de mensen die jou de CVT in de Spacestar sterk aanraden, die jou achteraf totaal niet beviel, dezelfde mensen waren die de gerobotiseerde bakken afraden. Iets om over na te denken lijkt me. Veel succes nog verder, maak het jezelf niet te moeilijk.

Daan 4838350 zei:
Total Loss zei:

Dat ik een beginner op het gebied van auto’s ben klopt helemaal. Ook ben ik inderdaad geen kenner, daarom heb ik ook dit topic gestart en de vraag neergelegd bij de kenners. Die hebben namelijk genoeg ervaring met auto’s en kunnen mij goed adviseren. Als ik het advies krijg om niet aan zo’n automaat te beginnen, ben ik gek dat ik daar niet naar luister.

Volgens mij ben je eerder gek als je het niet zelf probeert. Een sportieve rijder vind een robotbak niets en vele anderen papegaaien die persoon na. Nee, een robotbak is niet sportief, wel betrouwbaar en loeit niet als je eens volgas wilt of moet geven.
Een robotbak zit in veel a segmenters omdat die berijders over het algemeen geen sportieve rijders zijn.

Total Loss zei:
Bedenk nog wel even dat de mensen die jou de CVT in de Spacestar sterk aanraden, die jou achteraf totaal niet beviel, dezelfde mensen waren die de gerobotiseerde bakken afraden. Iets om over na te denken lijkt me. Veel succes nog verder, maak het jezelf niet te moeilijk.

Precies dat. Hoe vind je de Honda Logo dan?

De Honda Logo jaar 2000 was verkrijgbaar met CVT.
Natuurlijk is er sinds 2000 heel wat vooruitgang gemaakt met alle automatische schakelsystemen.
Gerobotiseerde bakken dacht ik worden niet meer nieuw verkocht of misschien ergens nog als automaat instapper, dat was een doodlopend spoor. DSG doet dat beter.
Zie link op Autoweek over gerobotiseerde bakken, wat een ellende, het goede is dat je ermee kan rijden: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/gerobotiseerde-handbak-cornelis-schetst/

Ik heb de indruk dat de vraagsteller Daan echt wel slim omgaat met zijn mogelijk aankoop, ook informatie hier inwint en niet zomaar meeloopt.
Iedereen heeft toch al gezegd: zelf proberen! Maar raad vragen schaadt niet. Het helpt om je wat in te sporen en vlug te weten waar je op moet letten.

haarr zei:
Total Loss zei:

Precies dat. Hoe vind je de Honda Logo dan?
Het is een auto die in het begin erg stottert. Hij heeft wel een snelle acceleratie waardoor het comfortabel is. Als er veel wind staat dan heb je wel het gevoel dat je goed je beide handen aan het stuurt moet houden. Het is verder een prima auto, erg betrouwbaar en weinig kosten.

Derch zei:
De Honda Logo jaar 2000 was verkrijgbaar met CVT.
Natuurlijk is er sinds 2000 heel wat vooruitgang gemaakt met alle automatische schakelsystemen.
Gerobotiseerde bakken dacht ik worden niet meer nieuw verkocht of misschien ergens nog als automaat instapper, dat was een doodlopend spoor. DSG doet dat beter.
Zie link op Autoweek over gerobotiseerde bakken, wat een ellende, het goede is dat je ermee kan rijden: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/gerobotiseerde-handbak-cornelis-schetst/

Ik heb de indruk dat de vraagsteller Daan echt wel slim omgaat met zijn mogelijk aankoop, ook informatie hier inwint en niet zomaar meeloopt.
Iedereen heeft toch al gezegd: zelf proberen! Maar raad vragen schaadt niet. Het helpt om je wat in te sporen en vlug te weten waar je op moet letten.
Uiteraard kan ik mij ook vinden in de mensen die zeggen dat je eerst een robot automaat moet uitproberen om er een dergelijk oordeel over te hebben, alleen ik begin hier niet aan. Ik ga uit van jou advies en van de anderen (lees eerste pagina van dit topic).

haarr zei:
Volgens mij zijn een Aygo, C1 en 108 automaat uitgevoerd met een robotbak.

Dat zijn dezelfde auto's dacht ik met andere merknamen. Aygo is dan ook het laagste model bij Toyota. Het absoluut minimale.
Dacia heeft misschien ook een robotbak, en zij doen dat niet omdat die zo goed is.
Maar ja, ik heb zelf ook ooit een robotbak geprobeerd, van Toyota. Heb dan een Honda Civic met echte automaat gekocht.

Ik wil zeggen dat als de Logo bevalt TS best CVT's kan gaan proberen. Maar als die net als de Spacestar niet bevalt hij de CVT's kan negeren. Dan zit er blijkbaar verschil in de diverse CVT'S.

Eigenlijk is het advies om gewoon zelf te gaan rijden, en neem een auto die je leuk vindt, en vooral lekker en comfortabel rijdt. Laat je keus niet teveel afhangen van waar de auto vandaan komt, zo groot zijn de verschillen in betrouwbaarheid niet. Beperk dus niet teveel de keuzes.

Ik heb in heel veel auto's gereden, en ook met met allerlei soorten automaten. En heb in veel Mitsubishi's gereden. Fijn vind ik zelf dat een auto gewoon heel soepel rijdt.

Bijvoorbeeld in de Fiat 500 met 1.2 4 cilinder en robot automaat kon ik het best wel vinden. Met een rustige rijstijl rijdt de auto prima. Heel snel is die niet maar wel gewoon een hele leuke auto, de automaat vindt hard rijden ook gewoon niet fijn, dan schakelt de automaat niet erg soepel. De zelfde combinatie zit ook in de Fiat Panda, de 1.2 4 cilinder is wel een mooie, soepele en zeer betrouwbare motor. Zo zijn er nog wel meer inmiddels al genoemde leuke opties.

Moderne automaten met dubbele koppeling, en moderne automaten rijden soepeler, maar in het A en B segment vind je die nog niet heel veel binnen je budget. Door de vaak krachtiger motor, langere wielbasis en betere isolatie rijden B segment auto's vaak beter dan A segment auto's. Je ziet ook dat de tijd niet stil staat. Je ziet bijvoorbeeld dat een Renault Clio 5 een stuk stiller en comfortabeler weer is dan zijn voorganger, die toen die uit kwam bij de beter rijdende auto's uit zijn klasse hoorde.

Misschien is de Honda Insight nog een aardige optie, daar heb ik in gereden, ik was niet erg enthousiast over de wegligging, rechtuit stabiliteit, het materiaal gebruik, en het comfort, maar ik ben ook wel een erg verwende automobilist. De Insight is heel betrouwbaar, en een makkelijke auto om te rijden, de aandrijflijn is soepel..

Eigenlijk is het advies om gewoon zelf te gaan rijden, en neem een auto die je leuk vindt, en vooral lekker en comfortabel rijdt. Laat je keus niet teveel afhangen van waar de auto vandaan komt, zo groot zijn de verschillen in betrouwbaarheid niet. Beperk dus niet teveel de keuzes.

inderdaad, zou ook mijn advies zijn. Iedereen kan hier van alles roepen, maar je moet gewoon zelf rijden en ervaren hoe je het ervaart.

beste Johan, Het blijven gewoon kleine blokjes en een het A segment. maar door het turboblokje hoog (hoger) koppel, laag in toeren heb je snel wat vermogen beschikbaar. Het gaat niet zozeer om de PK's. Daardoor kan de automaat hem lekker laag houden, zelfs als je wat meer door rijd. Het is geen illusie, maar een feit. (zie ook rijtesten autojournalisten)

Nog even wat de ANWB over de Franse turbootjes zegt: [www.anwb.nl]

Ik heb het gezien en bij de conclusies staat dit;

. Er zijn ook genoeg driecilinders, óók in de dieseluitvoeringen, die geen teleurstellende verhalen kennen.

Wat u specifiek aan levensverwachting van deze motor mag verwachten, is niet anders dan van elke andere moderne motor.

Het 0.9 cc blokje in de twingo staat juist als zeer betrouwbaar te boek. word in vele renault modellen geleverd. Bij de Clio waar het zelfde blokje in zit word juist de betrouwbaarheid als pluspunt genoemd. Ook word dat blokje gebruikt door Nissan en Merceces/Smart gebruikt die ook Gewoon heel robuust ding.

Dat een cvt lawaai maakt komt alleen door je rechtervoet, je trapt hem te snel te diep in. Dat heeft te maken met het feit dat je maximale vermogen en koppel nu eenmaal niet bij lage toerentallen ligt. Je kan het technisch gezien ook anders afregelen maar dan rij je nu eenmaal veel minder economisch. Als je begrijpt hoe het koppel en vermogens opbouw van je motor precies ligt kun je je "herrie" bij de cvt deels voorkomen. Ik zal dus niet snel mijn pedaal vol intrappen. Ik weet dat mijn koppel optimaal is bij 4000 toeren en zal een beetje naar dat toerental gaan. Mijn maximaal vermogen echter ligt bij 6000 toeren en ja, dat maakt meer herrie, ik heb dat echter zelden nodig.
Je moet het een beetje zien als wat je ook bij een handbak kan doen, schakel terug naar je 3* , trap je pedaal vol in en je auto schiet vooruit. Veel kabaal maar je hebt wel het meeste vermogen bij dat hogere toerental. (* dat 3 -tje hoef je niet letterlijk te nemen, hangt af hoe je motor precies reageert bij maximaal vermogen en toerental) . En als je niet terugschakelt dan zal je auto ook beduidend minder snel optrekken ( m.a.w je haalt niet de 0-100km tijd die in het boekje staat)
Zwaardere motoren gaan natuurlijk makkelijker naar de 160 maar voor elke motor geld dat als je maximum vermogen wilt dat je motor toeren moet maken en meer toeren is meer lawaai.

Ik ken principe van een CVT. En vind het in duurdere modellen waar ik mee heb gereden niet storend (ook niet heel fijn overigens). Maar bij de kleine autootjes met weinig vermogen en mindere isolatie ervaar is het wel als heel vervelend. En nee, ook met normaal rijden. Dan zijn andere A segmenters echt een verademing.

Mijn schoonvader heeft zo'n spacestar en hij vind het prima. Hij gaat er 1x in de week boodschappen mee doen en soms naar de bouwmarkt. Als hij een review zou moeten schrijven gaf hij hem een 10 / 5-sterren. Hij start en rijd en is goedkoop. Hij heeft verder geen vergelijkingsmateriaal maar geeft er verder ook totaal niet om. Als ik mee rij dan denk ik alleen maar wat een plastic ding. Stuurt niet fijn (nee ook niet voor een A segment gebakje), lawaaierig, goedkoop. Zeker als je hem vergelijk met een Karl, Up, i10 of Picanto. Zijn vriendin wil er niet eens in rijden. het is wel veel ruimte voor je geld. maar dat zie je dan ook wel terug.

En blijkbaar denk de topicstarter er net zo over als je zijn ervaringen leest;

Eenmaal aan het rijden merkte ik dat dit niet mijn type auto is. Als je gas geeft maakte de motor een beste lawaai (niet fijn in een automaat).
~
Ook vond ik het meer op een speelgoedauto lijken dan een goede stevige auto. Als ik 60 reed en beetje gas bij gaf dan merkte ik al dat ik wat last had van zijwind. Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties.

iets wat ik wel een beetje in kan vinden. En de pers denkt er dus blijkbaar ook zo over. Dus je kunt wel heel veel roepen dat het allemaal niet zo is en dat het aan rijstijl ligt en hoe fijn jij die auto vind. Het is net wat je zelf ervaart en belangrijk vind. Net als dat mijn schoonvader zijn spacestar ook prima vind.

Zelf rijden/proberen is echt de enige optie om erachter te komen wat jij zelf fijn vindt.

volgens mij door velen hier gezegd en kan het alleen maar beamen. Topicstarter; gewoon rijden in een aantal modellen

De spacestar heb je mee gereden en viel om meerdere redenen af. Ga nu eens met een picanto, i10 of een ander modelletje met half automaat rijden.

Kijk ook eens naar een Smart. Heb er nooit mee gereden maar kwam wel goed uit testen, en net wat meer koppel en vermogen dan gemiddeld in het A segment, fijne zuinige moderne automaat. binnen budget, staat bij de mercedes dealer met garantie. Al je iets bijbetaald heb je zelfs 2 jaar bovag garantie. Zo'n smart is ook zeker geen perfecte auto maar kan voor jou zomaar eens de perfecte match zijn.

Rijtest autoweek

ze zeggen letterlijk;
- met afstand de beste automaat in het A segment
- icm het turboblokje hoef je weinig toeren te maken om vlot te zijn
- heel soepel

haarr zei:
Ik wil zeggen dat als de Logo bevalt TS best CVT's kan gaan proberen. Maar als die net als de Spacestar niet bevalt hij de CVT's kan negeren. Dan zit er blijkbaar verschil in de diverse CVT'S.

Er zit inderdaad verschil in CVT's. Die zijn eenvoudigweg programmeerbaar.
Soms heb je keuze:
- rijden als gewone CVT die de motor optimaliseert, of economisch rijden, of uitstoot minimaliseert,...
- ingesteld op een motor-interval zodanig dat je stijgende toerental krijgt (eigenlijk schakelmomenten zonder dat je het weet)
- rijden met schakelmomenten (virtueel), wordt dan ook weergegeven zoals op traditionele bakken
- zelf "schakelen", met flippers achter het stuur of + en - op de versnellingspook.
- en combinaties van bovenstaande, ingeprogrammeerd met of zonder keuze.

Maar als je volgas geeft en dat aanhoudt, dan gaat de CVT ervan uit dat je maximale performance wil, en de motor gaat hoog draaien en niet verder om vermogen te behouden. Het zogenaamde gieren. De meesten zijn daar niet aan gewend, maar dat is eigenlijk de beste manier om de motor te benutten in geval je maximum performance wil. Ik doe dat nooit, of het moet een noodgeval zijn.

Maar wat als je plankgas geeft bij een handbak, of DSG.... De motor blijft klimmen in toerental tot die al z'n kracht heeft verloren en niet meer kan, en ziekelijk klinkt. Automatische bakken verhinderen dat door te schakelen als het nog kan, maar de performance gaat kleiner zijn.

Terug
Bovenaan