Automaat auto kopen

Derch zei:
Maar als je volgas geeft en dat aanhoudt, dan gaat de CVT ervan uit dat je maximale performance wil, en de motor gaat hoog draaien en niet verder om vermogen te behouden. Het zogenaamde gieren. De meesten zijn daar niet aan gewend, maar dat is eigenlijk de beste manier om de motor te benutten in geval je maximum performance wil. Ik doe dat nooit, of het moet een noodgeval zijn.

Daarom heb ik gekozen voor een auto met s-tronic en 320 nm bij 1400 toeren.

haarr zei:

S-tronic is toch dubbele koppeling, fancy name. Heb zelf ook dubbele koppeling bak. Rijdt prima.
Maar in kleine auto's weet ik niet of men zo'n zwaar geval in de auto legt. Duitsers misschien wel, maar ja dat zijn ook degenen die tegen heug en meug dieselmotors voor personenauto's, klein en groot, bleven produceren.

Derch zei:
haarr zei:

S-tronic is toch dubbele koppeling, fancy name. Heb zelf ook dubbele koppeling bak. Rijdt prima.
Maar in kleine auto's weet ik niet of men zo'n zwaar geval in de auto legt. Duitsers misschien wel, maar ja dat zijn ook degenen die tegen heug en meug dieselmotors voor personenauto's, klein en groot, bleven produceren.

S-tronic is de Audi vorm van dsg.
Wat is er mis met een diesel? Als ik meer dan 30k km per jaar zou rijden had ik zeker een diesel. Ik raak nu de 15k nog niet aan, vandaar geen diesel.

Derch zei:
haarr zei:

Een auto met dubbele koppeling heeft alleen renault in hun twingo en smart in de forfour en fortwo. De drieling van vag hebben geen dsg in hun a-segment ook nooit gehad in de arosa zat altijd een 4 traps en in de lupo of 4 traps en in de fsi/3l een half automaat, de fox is er nooit geweest met een automaat.

haarr zei:
Wat is er mis met een diesel? Als ik meer dan 30k km per jaar zou rijden had ik zeker een diesel. Ik raak nu de 15k nog niet aan, vandaar geen diesel.

Aangezien de vraagsteller expliciet een kleinere benzine auto met automaat wenst - een goede keuze trouwens voor zijn beoogd gebruik - heeft het geen zin hier diesel te discussiëren. Temeer daar diesel voor personenauto's aan z'n zwanenzang toe is. Mijn bemerking ging er enkel op dat Duitse autobouwers tot enkele jaren terug maar geld bleven steken in dieseltechnologie voor personenauto's, waar anderen toch al lang die knop hadden omgedraaid. Op dezelfde manier bouwen zij zware DSG's, die waarschijnlijk niet het meest voor de hand liggend zijn voor lichtere personenauto's. Heb niets tegen DSG's, rij er zelf tot volle tevredenheid mee (wel in een zware auto), maar je moet een kat een kat durven noemen.
Andere keer of ander topic over diesel, je kan er eentje starten als je dat wenst en ik zal een bezoekje brengen. Cheers.

Op dezelfde manier bouwen zij zware DSG's, die waarschijnlijk niet het meest voor de hand liggend zijn voor lichtere personenauto's. Heb niets tegen DSG's, rij er zelf tot volle tevredenheid mee (wel in een zware auto), maar je moet een kat een kat durven noemen.

Ik denk dat de voornaamste keuze is voor autofabrikanten om geen moderne DSG (of een traditionele koppelontvormer) in een A segmenter te stoppen is puur de prijs.

De twingo met een EDC bak en smart met die zelfde bak met dubbele koppeling waren misschien wel de beste automaten in dat segment, maar ook een van de duurdere keuzes in het A segment toen ze nieuw in het showroom stonden. Dat ging al snel richting of zelfs over de 20.000 terwijl concurrenten met een wat simpelere automaat al snel een paar duizend euro's goedkoper waren. Hoe goed ze ook zijn, prijs is in het A segment erg belangrijk. Als occasion liggen de kaarten qua prijs wel wat anders gelukkig. Al zijn zulke auto's nooit koopjes natuurlijk.

AsconaGT zei:
Ik denk dat de voornaamste keuze is voor autofabrikanten om geen moderne DSG (of een traditionele koppelontvormer) in een A segmenter te stoppen is puur de prijs.
Prijs is altijd een factor bij de aankoop van een private auto. Niet iedereen rijdt een zware leasingauto betaald door de werkgever.
Dus moeten de producenten de gepaste technologie ontwikkelen voor het doel. In Duitsland primeert hard rijden op de Autobahn nog te vaak, vandaar vaak hun keuzes.

75% of meer van de kopers van een automaat a segmenter zal het weinig interesseren wat voor schakeling ze hebben.
Zolang het maar werkt en niet stuk gaat.

haarr zei:
75% of meer van de kopers van een automaat a segmenter zal het weinig interesseren wat voor schakeling ze hebben.

Totdat je er mee gaat rijden, en merkt dat een EDC niet te vergelijken is met de 'automaten' van de andere budgetmodellen.

dat bedoel ik. en in het C of D segment ligt dat heel anders. Dan stoppen fabrikanten vaak de modernere , snellere, fijnere automaten in. (en duurder). En zie je dus vaak een automaat met koppelontvormer of automaat met dubbele koppeling. In dat segment is een 1000 euro meer heel anders dan in het A segment.

Denk dat ook veel A-segment eigenaren geen idee hebben welke automaat ze hebben (en ook niet uit maakt, als die het maar doet)

De topicstarter lijkt een wat meer fijnproever, (zonder al te veel te proeven tot op heden, dat dan weer wel), maar dan loont het wel om wat beter te zoeken naar de combinatie auto/automaat wat hem het beste past. En dan moet hij gewoon gaan rijden. Puur qua auto zijn de stevaste winaars in alle autobladen in het A segment de Hundai i10, KIA Picanto en Opel Karl. Als beste automaat word de twingo / smart vaak genoemd in dit segment. Dus zou gewoon eens enkele van die modellen aan de tand voelen.

Totdat je er mee gaat rijden, en merkt dat een EDC niet te vergelijken is met de 'automaten' van de andere budgetmodellen.

dat denk ik ook. En blijkbaar vinden de autojournalisten dit ook. En eigenaren lijken ook er erg over te spreken. Alleen de hoge aanschafprijs was destijds wel een dingetje, wat je als occasionkoper gelukkig minder terug ziet.

Bijna elke technologie kan verder ontwikkeld worden en verfijnd. Maar niet elke technologie gaat een gepast resultaat geven. Twee voorbeelden:

Het off-topic onderwerp diesel: je zit met een brute force die je mettertijd kan temmen. Ja. Maar het principe van met zo'n krachtpatser rond te rijden in kleinere of medium personenauto's in een land als Nederland, dat houdt weinig steek. Een meer verfijnde aanpak van technologie-ontwikkeling, bijvb. Toyota dat begin jaren '90 de hybride technologie ontwikkelde, is heel wat meer gepast voor een land als Nederland, en het grootste deel van de urbane wereld. Diesel heeft zijn plaats, maar niet voor urbaan individueel personenvervoer.

Automatische versnellingsbakken: de CVT is lichter, compacter en eenvoudiger dan bijvb DSG. De vroegere versies waren simpel, elastiekjes, maar ondertussen is die technologie heel geraffineerd geworden. Veronderstel even dat de machtige Duitse autoindustrie sinds begin jaren '90 hybride auto's met CVT zou ontworpen hebben, waar zouden we dan nu gestaan hebben? Toen werd daar lacherig over gedaan, maar in een dichtbevolkte wereld zijn wendbare, laag geluidsniveau, weinig uitstoot... voertuigen de betere optie. Trouwens Lexus plaatst gewoon CVT's in hun grote auto's, getuned voor comfort en stilte. Niet om loeihard te scheuren over de Autobahn.

Trouwens Lexus plaatst gewoon CVT's in hun grote auto's, getuned voor comfort en stilte. Niet om loeihard te scheuren over de Autobahn.

Zeker in Azie zijn er merken / modellen die ook CVT's in grotere modellen stopt. (ook de koreanen). Mijn ervaring is dan ook dat het totaalpakket een stuk beter uit pakt dan die kleintjes. met name door de grotere krachtigere motor en betere isolatie. Dan doet de aandrijflijn het gewoon heerlijk in alle rust. Maar in die kleine gebakjes is het toch een minder prettig vind ik.

overigens verbaast het mij wel dat een lexus verschillende automaten in modellen stopt. Een LS (het topmodel) afhankelijk van motorisering zowel met CVT als 8-traps automaat met koppelontvormer is geleverd. Dus zo verknocht zijn ze er ook niet aan.

AsconaGT zei:
Dan doet de aandrijflijn het gewoon heerlijk in alle rust. Maar in die kleine gebakjes is het toch een minder prettig vind ik.

overigens verbaast het mij wel dat een lexus verschillende automaten in modellen stopt. Een LS (het topmodel) afhankelijk van motorisering zowel met CVT als 8-traps automaat met koppelontvormer is geleverd. Dus zo verknocht zijn ze er ook niet aan.

Lawaai: een CVT maakt geen markant lawaai op zichzelf, in ieder geval de huidige generaties niet. Als je daar een klein motortje insteekt en dat gaat opjagen, dan het geheel wel. Ik heb een benzine 1.2l turbo met CVT. Het enige wat je hoort bij acceleratie is de turbo en motor, maar ik heb al meerdere passagiers gehad die vroegen of dit een elektrische auto was. Zo stil, zij zijn anders gewend. Het hele ding opjagen doe ik niet, ik rij dynamisch, gewoonlijk sneller dan de auto's rondom mij, juist omdat de CVT de auto zeer agiel maakt.

Koppelomvormer in Lexus: de reden ken ik niet, maar auto's hebben ook veel met traditie en cultuur te maken. De VS is het land van de traditionele automatische bak. Dus misschien is het marketing, en niet zozeer technisch.

Auto encyclopedie zei:
@derch een 1.2 turbo met cvt? Micra? Note? Astra?

Nissan Pulsar. Een onderschatte auto. Fluisterstil. Zeer lange wielbasis, daarom enorme binnenruimte en goed comfort.
Alles in veiligheid: zelf-remmend bij obstakels, 4 camera's met birdsview. En natuurlijk al het andere. Parelwit.

Een comfort-auto, maar geen aandachtstrekker.

Zie Autoweek link hierna. Ik heb een jongere versie, volledig aangekleed. Per toeval dat ik deze kocht, had een kleinere stadsauto besteld, een paar maanden gewacht en dan bleek die verkeerd geleverd.
Deze stond nieuw in voorraad en dan aan goede prijs (hun fout), binnen de week afhalen. :)
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/nissan-pulsar-12-dig-t-tekna-2014/

Het enige wat je hoort bij acceleratie is de turbo en motor,
Wat zou je nog meer kunnen horen dan?
Een cvt maakt geen lawaai opzich maar laat bij volgas de motor loeien tot je het gas weer loslaat. Veel erger dan een ander type automaat. Remedie is geen volgas geven. Dan zie ik ook opeens het nut van een 300+ pk auto.

[/quote]

Remedie is geen volgas geven.[/quote]

Remedie voor wat?
Blijvend volgas doe je niet (jij misschien wel).
Als het uitzonderlijk moet, een noodsituatie, dan is er geen enkele andere automaat die de CVT kan bijhouden (met dezelfde motor). Dan doet die zijn werk door de motor optimaal te benutten. Gebeurt bijna nooit, maar als je het nodig hebt goed dat het kan. Ik ben het wel eens dat een grote motor plezieriger rijdt, maar dat heeft niets met de CVT te maken.

CVT's zijn bijzonder agiel. Bij verkeerslichten, zonder dat ik er moeite voor doe, geen geloei, gaat de auto veel vlugger vooruit dan de meeste andere.
Behalve, tegenwoordig met de elektrische auto's, die zijn veel sneller.

Het zal effectief zijn maar ik prefereer dan iets minder effectief en relatieve rust.
Dus wat minder toeren als de snelheid er nog niet is.

Remedie is geen volgas geven.[/quote]

Remedie voor wat?
Blijvend volgas doe je niet (jij misschien wel).
Als het uitzonderlijk moet, een noodsituatie, dan is er geen enkele andere automaat die de CVT kan bijhouden (met dezelfde motor). Dan doet die zijn werk door de motor optimaal te benutten. Gebeurt bijna nooit, maar als je het nodig hebt goed dat het kan. Ik ben het wel eens dat een grote motor plezieriger rijdt, maar dat heeft niets met de CVT te maken.

CVT's zijn bijzonder agiel. Bij verkeerslichten, zonder dat ik er moeite voor doe, geen geloei, gaat de auto veel vlugger vooruit dan de meeste andere.
Behalve, tegenwoordig met de elektrische auto's, die zijn veel sneller.[/quote]
Als het zo'n geweldige automaat is, snap ik niet dat die bijna 20% langzamer is dan dezelfde auto met handbak. 10,7 sec tegen 12,7 van 0 naar 100.
Mijn antieke 6 traps volautomaat was maar een fractie trager dan de handbak versie, 10,1 tegen 9,9...

[quoteEVV]Mijn antieke 6 traps volautomaat was maar een fractie trager dan de handbak versie, 10,1 tegen 9,9...[/quote]

Bij mijn auto gaat 0-100 zowel met automaat als 6 handbak in 7,5 sec.
Bij een Mitsubishi Eclipse Cross is de automaat (cvt) wel sneller.

AsconaGT zei:
De topicstarter lijkt een wat meer fijnproever, (zonder al te veel te proeven tot op heden, dat dan weer wel), maar dan loont het wel om wat beter te zoeken naar de combinatie auto/automaat wat hem het beste past. En dan moet hij gewoon gaan rijden. Puur qua auto zijn de stevaste winaars in alle autobladen in het A segment de Hundai i10, KIA Picanto en Opel Karl. Als beste automaat word de twingo / smart vaak genoemd in dit segment. Dus zou gewoon eens enkele van die modellen aan de tand voelen.

Ben het volledig ermee eens dat ik gewoon moet proefrijden om een goed beeld van een auto te hebben, maar ik moet dan wel eerst een beeld hebben wat voor auto's het best bij mij passen.
Ik heb de auto alleen nodig voor mijn vriendin en samen met haar erop uit of eens met een vriend. Het is dan wel handig dat ik een beeld heb van de belasting / verzekering.
Aangezien het mijn eerste auto wordt en nog geen schadevrije jaren heb opgebouwd, wil ik niet een auto die al rond de 100+ in wegenbelasting is.
Als ik een wat nieuwere auto koop met het bouwjaar vanaf 2016 is all risk verzekeren namelijk ook verstandig.

Het aanbod is momenteel laag en ik ga niet 100 km rijden om een proefrit te nemen in een auto die ik waarschijnlijk toch niet neem. Ik moet er dan wel vrij zeker van zijn dat ik het ga doen. Er is namelijk in mijn omgeving (Groningen) niet veel keus aan de auto's die ik op het oog ben.

[/quote]
Als het zo'n geweldige automaat is, snap ik niet dat die bijna 20% langzamer is dan dezelfde auto met handbak. 10,7 sec tegen 12,7 van 0 naar 100.
Mijn antieke 6 traps volautomaat was maar een fractie trager dan de handbak versie, 10,1 tegen 9,9...[/quote]

Ten eerste wil ik duidelijk maken dat ik niet speciaal CVT aanhanger ben, heb ook een andere auto met DGS. Heb meermaals geschreven dat al die automaten, rij al 30 jaar automaat, zeer goed zijn (behalve die gerobotiseerde dingen). Ik heb gereageerd tegen anderen die voortdurend met dat geloei komen, waar in de praktijk dat bij een moderne CVT geen probleem is, behalve bij plankgas. Er bleek hier zeer veel gebrek aan kennis over CVT's, daar heb ik info over gegeven. Ik kies geen auto vanuit welk soort automaat die heeft (behalve geen robot). Ben ook niet geïnteresseerd in snelle auto's, wel in comfort (en een goede motor en bak helpt daarbij).

Ten tweede is die Nissan Pulsar mijn tweede auto die ik toevallig gekocht heb (zie elders voor uitleg), maar wel zeer positief over verrast ben. Een echte kleinere luxe auto. En wat geluid betreft, stil, stiller, stilst, geen geloei. Ik zou zelfs zeggen, indien de vraagsteller hier (Daan) zo'n auto op de kop kon tikken, hij in luxe en stilheid en agiel rijden baadt. Maar het is geen sportauto, doch je kan wel rustig 150 km/u rijden in Duitsland.

Hoe de fabriek deze auto's getuned heeft vanuit welke parameters (bijvb uitstoot die belastingtechnisch onder een bepaald niveau moest komen), heb ik geen idee van. Zoals ik elders ook al schreef, met een kleine motor kom je zeer goed mee tot 80 km/u (beter dan de meeste andere auto's), nadien mist zo'n klein motortje reserve, maar de herpakkingen zijn wel goed.
Maar een grotere motor met meer reserve is gewoonweg beter rijden.

Derch zei:
Ten tweede is die Nissan Pulsar mijn tweede auto die ik toevallig gekocht heb (zie elders voor uitleg), maar wel zeer positief over verrast ben. Een echte kleinere luxe auto. En wat geluid betreft, stil, stiller, stilst, geen geloei. Ik zou zelfs zeggen, indien de vraagsteller hier (Daan) zo'n auto op de kop kon tikken, hij in luxe en stilheid en agiel rijden baadt. Maar het is geen sportauto, doch je kan wel rustig 150 km/u rijden in Duitsland.

Tijdens mijn proefrit in de Space Star ervaarde ik ook totaal geen problemen met geloei (qua wegrijden). Het was echt muisstil en bij stoplichten ging het prima. Alleen idd wat je zelf beschrijft; als je gas geeft dan is het een behoorlijke herrie. De honda logo van mijn moeder die van 2000 is, gaat veel sneller van 60 naar 80.

Overigens erg leuke auto de Nissan Pulsar. Heb je hem nieuw gekocht of als occassion? Als ik dat budget had, dan was het een mooie optie geweest.

Daan 4838350 zei:
Overigens erg leuke auto de Nissan Pulsar. Heb je hem nieuw gekocht of als occassion? Als ik dat budget had, dan was het een mooie optie geweest.

Nieuw gekocht, maar met grote korting.
Ik had een kleiner model besteld, stadsauto, om mee te commuten. Reed ondertussen twee maanden met een leenauto, een 3-cilinder (raad ik niet aan, als pendelauto maakte het mij niet zoveel uit dacht ik, nu wel).
Toen bleek dat de verkeerde auto was geleverd.
En deze Pulsar, splinternieuw, stond in voorraad. Proefritje gemaakt (met een andere Pulsar), en het was onmiddellijk duidelijk dat dit een zeer aangenaam vehikel was.
Ik stond in een uiterst goede onderhandelingspositie, en heb helemaal niet die hoge prijs betaald. Alternatief voor de verkoper was dat ik de hele handel afblies.

Een week later haalde ik de splinternieuwe parelwitte Pulsar op, volledig uitgerust. Geluk bij ongeluk.

Als de pulstar je aanspreekt, maar financieel niet haalbaar is, dan is de auris 1.6 of 1.2 turbo wellicht een goed idee, beide zijn niet hybride. Wel voor de laatste generatie gaan, de 1e heeft een half automaat

Auto encyclopedie zei:
Als de pulstar je aanspreekt, maar financieel niet haalbaar is, dan is de auris 1.6 of 1.2 turbo wellicht een goed idee, beide zijn niet hybride. Wel voor de laatste generatie gaan, de 1e heeft een half automaat
Heb je voorbeelden van deze modellen die te koop zijn? Ik ben wel benieuwd.

Edit: zelf even gekeken en het viel me op dat het allemaal oude bouwjaren zijn helaas :(

Daan 4838350 zei:
Auto encyclopedie zei:

Edit: zelf even gekeken en het viel me op dat het allemaal oude bouwjaren zijn helaas :(

deze kwam ik tegen https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6018466

Er is ook topic die aan jouw zoekopdracht voldoet, misschien handig om mee te lezen. https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6021403

Auto encyclopedie zei:
Daan 4838350 zei:
Auto encyclopedie zei:

deze kwam ik tegen https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6018466

Er is ook topic die aan jouw zoekopdracht voldoet, misschien handig om mee te lezen. https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6021403
Volgens mij heb je mij de verkeerde link gestuurd met wat je tegen kwam, haha.

Bedankt voor de tip! Ik ga aandachtig het topic in de gaten houden. Ook vrijwel dezelfde voorwaarden

Hahah idd de verkeerde link , hier de auris automaat die ik vond https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-2t-dynamic-5-drs-automaat-trekhaak-35498487/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

Auto encyclopedie zei:
Hahah idd de verkeerde link , hier de auris automaat die ik vond https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-2t-dynamic-5-drs-automaat-trekhaak-35498487/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801
Haha, geeft niet hoor!
Ik houd liever van een wat compactere model om mee te beginnen. Denk aan de Swift bijvoorbeeld

Het is allemaal wel aardig en goed bedoeld van iedereen maar als je zoekt naar een A klasse en komt met een B klasse, of zelfs een C, maar dat wordt niet gevraagd.

Natuurlijk zijn er B (C) klasse auto's die fijner zijn, de meesten zelfs. Ze zijn echter nooit fijner voor je portemonnee. Dat begint al met de wegenbelasting, de verzekering, benzine, onderhoud maar ook een stelletje nieuwe banden kosten ruim meer. Het totaalplaatje maakt het gat groter dan je in eerste instantie zou denken.
Je krijgt er ook wat voor terug maar de vraag is of het werkelijk is wat je wilt (financieel gezien). Uiteindelijk brengt bijna elke auto je van A naar B.

Goedemorgen,

Ik ben nieuwsgierig hoe de Suzuki Swift (automaat) het doet met ‘loeien’ en schokken in de auto.
Is dit vergelijkbaar als de Space Star aangezien daar ook een CVT motor in zit?

Andere vraag: kan het start/stop systeem probleem veroorzaken met de accu? Ik zie dat de meeste auto’s hiervan voorzien zijn.

Hangt er vanaf welke Swift je wil vanaf 2005 is die er met 4 verschillende automaten verdeeld over 5 verschillende motoren.

https://www.autoweek.nl/carbase/suzuki/swift/

De 1.0 boosterjet met 6 traps is het fijnste, maar die heb je niet voor het zelfde budget als de spacestar, als je perse een boosterjet automaat wil voor een gunstigere prijs dan kom je uit op de baleno, maar reken dan ook gerust op een kleine 15.000 euro

Auto encyclopedie zei:
Hangt er vanaf welke Swift je wil vanaf 2005 is die er met 4 verschillende automaten verdeeld over 5 verschillende motoren.

https://www.autoweek.nl/carbase/suzuki/swift/

De 1.0 boosterjet met 6 traps is het fijnste, maar die heb je niet voor het zelfde budget als de spacestar, als je perse een boosterjet automaat wil voor een gunstigere prijs dan kom je uit op de baleno, maar reken dan ook gerust op een kleine 15.000 euro
De Suzuki Swift 1.2 select
5-deurs, Hatchback, 2017-heden

Hier kom ik dan op uit. Ik zie dat de nieuwprijs rond de €19.000 liggen. Zijn er ook ook occasions van te vinden?

Daan 4838350 zei:
Hier kom ik dan op uit. Ik zie dat de nieuwprijs rond de €19.000 liggen. Zijn er ook ook occasions van te vinden?

Wat is je budget?
Voorbeeld:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-swift-1-2-comfort-automaat-benzine-wit-eb620c5c-23d2-43e1-ad1f-fd57192043a9?cldtidx=4&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-1837270763

Prijzen bbeginnen bij 15.000 euro, dan heb je import en of 1 bij een handelaar of beide.

De Swift is populaider in zoekopdrachten dan een spacestar en dat zie je goed terug in de prijzen. Maar de spacestar was er ook al voor 2017, dus dat scheelt ook weer. Staat nog wel een balerno in Leeuwarden

speedtouch zei:
Daan 4838350 zei:

Wat is je budget?
Voorbeeld:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-swift-1-2-comfort-automaat-benzine-wit-eb620c5c-23d2-43e1-ad1f-fd57192043a9?cldtidx=4&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-1837270763
Maximale budget is €12.500
Bouwjaar vanaf 2016
Max km aantal 60.000

Doel is om er max 5 jaar in te rijden en jaarlijks wordt er maximaal 7.500 km in gereden (misschien nog minder).
Ook vind ik het belangrijk dat de auto zijn waarde behoud, zodat ik er nog een redelijke prijs voor krijg na 5 jaar.

Zelf twijfel ik tussen de Space Star 1.2, Toyota Yaris en Suzuki Swift/Baleno.
Zijn er veel verschillen tussen een Space Star en Swift?

Eerder keek je naar een auto uit het A segment,

Stevast de 'beste' A segmenters in alle autobladen is de Kia Picanto, Hyundai i10 en Opel Karl. De a segmenter met de beste automaat is de renault twingo / Smart Forfour. je hebt ze allemaal nog geen kans gegeven.

Het kan best zijn dat de ware daar juist tussenin zit (misschien niet de beste auto en niet de beste automaat maar wel fijn totaalplaatje). Maar zonder dat je überhaupt wat testritjes hebt gemaakt ga je naar een duurder B segment en zelfs de Nissan Pulsar (C segment) komt voorbij als 'interessant'.

Als je een NIssan Pulsar met CVT aanspreekt kun je ook kijken naar de Renault Megane met CVT. is namelijk onderhuids exact de zelfde auto maar dan met wat meer aanbod. zelfde motoren, zelfde CVT, zelfde samen ontwikkeld plaform. Vrijwel identieke auto dus.

voorbeeld

Maar ga nu gewoon eens rijden in de omgeving. spendeer een dagje aan rijden, testen en voelen. Door eindeloos op het internet jou gedachten van links naar rechts te laten slingeren kom je nooit verder. Je gaat nu al bij voorbaat voorbij aan vele best leuke A segment autootjes waar je nog geen meter hebt gereden en waar jou gedachten initieel naar uit ging.

AsconaGT zei:

Stevast de 'beste' A segmenters in alle autobladen is de Kia Picanto, Hyundai i10 en Opel Karl. De a segmenter met de beste automaat is de renault twingo / Smart Forfour. je hebt ze allemaal nog geen kans gegeven.

Het kan best zijn dat de ware daar juist tussenin zit (misschien niet de beste auto en niet de beste automaat maar wel fijn totaalplaatje). Maar zonder dat je überhaupt wat testritjes hebt gemaakt ga je naar een duurder B segment en zelfs de Nissan Pulsar (C segment) komt voorbij als 'interessant'.

Als je een NIssan Pulsar met CVT aanspreekt kun je ook kijken naar de Renault Megane met CVT. is namelijk onderhuids exact de zelfde auto maar dan met wat meer aanbod. zelfde motoren, zelfde CVT, zelfde samen ontwikkeld plaform. Vrijwel identieke auto dus.

voorbeeld

Maar ga nu gewoon eens rijden in de omgeving. spendeer een dagje aan rijden, testen en voelen. Door eindeloos op het internet jou gedachten van links naar rechts te laten slingeren kom je nooit verder. Je gaat nu al bij voorbaat voorbij aan vele best leuke A segment autootjes waar je nog geen meter hebt gereden en waar jou gedachten initieel naar uit ging.
De Kia Picanto is een trapautomaat en daarnaast niet zuinig, i10 is een optie alleen lees er wisselende verhalen over qua betrouwbaarheid, daarnaast ook niet zuinig in verbruik.
De Opel Karl wordt geschakeld door die vervelende robot automaat. Iets wat geen optie is voor mij.
De Twingo en Smartfour zouden prima auto's kunnen zijn, alleen ik vind het wel erg kleine auto's en niet mooi zo op het oog.

Aan de hand van alle informatie en mijn wensenlijst kom je al snel uit op de Space Star, Yaris of Swift/Baleno.
Ik kan in alle auto's wel proefritjes maken alleen daar schiet ik niks mee op. Ik kan mijn tijd beter spenderen in informatie inwinnen en proef gaan rijden in een auto die bij me past.

AsconaGT zei:

voorbeeld

Eigenlijk ben ik het volledig eens met Ascona GT, ga gewoon eens een dagje vergelijken en voelen. Dan krijg je een beter beeld van waar je naar zoekt.
De Karl, Picanto, I10, Twingo en ForFour zijn interessante opties. Zelf ben ik ook gecharmeerd van de Fiat 500 en Panda 3 met 1.2 4 cilinder en halfautomaat.

De Megane in het voorbeeld is geleverd met de zeer degelijk en betrouwbare 2.0 liter benzinemotor zonder turbo van Nissan, die ik ook in mijn Laguna 3 had liggen. Niet heel zuinig maar wel heel betrouwbaar.

De Kia Picanto is een trapautomaat en daarnaast niet zuinig

er is niets mis met een trapsautomaat. sterker nog, vrijwel alle dure automerken gebruiken die tegenwoordig (mercedes, BMW, jaguar, etc etc.) . En niet zuinig is relatief, Auto's uit het B en C segment zijn ook minder zuinig. Daarnaast; hoeveel kilometers maak je per jaar, hoeveel is het verschil nu echt?

i10 is een optie alleen lees er wisselende verhalen over qua betrouwbaarheid,

waar lees je dat? De i10 is onderhuids identiek aan de picanto. staan gewoon bekend als zeer betrouwbaar. Geen idee waar je die info vandaan hebt wat blijkbaar zwaar word gewogen.

en dat is dus precies wat ik bedoel. Je maakt allerlei keuzes op basis van iets wat je ergens hebt gehoord en gelezen en je schrijft het bij voorbaat daarom al af zonder ook maar 1 seconde te hebben gereden.
De Opel Karl wordt geschakeld door die vervelende robot automaat. Iets wat geen optie is voor mij.

al geprobeerd? Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel top. maar iemand in mijn omgeving rijd een Colt met zo'n robot bak en die vind het heel prima rijden. Probeer gewoon eens.

Aan de hand van alle informatie en mijn wensenlijst kom je al snel uit op de Space Star, Yaris of Swift/Baleno.

Spacestar had je zelf al in gereden en je was daar helemaal niet zo heel positief over. schreef je hier. Komt ook matig uit veel testen maar blijkbaar weegt dat allemaal niet zo zwaar. Swift is zeker niet zuinig, maakt veel toeren en vind hem ook behoorlijk stug (wel wel heel leuk als stuurauto) en plastic interieur, bij de picanto is zuinigheid het een ding maar bij een swift dus niet meer. En ook daar kun je genoeg dingen over vinden.

je gaat van segment naar segment, je hebt oordelen klaar over automaten zonder niets zelf de verschillen te hebben ervaren. Bij het ene model weegt zuinigheid wel bij de andere niet. Bij de een lees je iets slechts en word bij voorbaat afgeschreven maar bij andere modellen maakt het niet uit.

dat maakt jou zoekttoch zo opmerkelijk.

Straks koop je misschien ooit iets, op basis van meningen van anderen, wat je hier en daar hebt gelezen, vooroordelen, terwijl de kans groot is dat het helemaal niet 'de beste' auto voor jou is, in jou situatie, met jou budget en wensen.

Verschil tussen de baleno en de Swift is dat de baleno in Indonesië India of Thailand is gebouwd, in 1 van die 3 weet even niet meer welke. En de Swift in Hongarije.

De Swift is gebouwd aan de wensen van de Europeaan dat merk je terug in materialen en wegligging. De baleno 1.2 komt overeen met de spacestar, de 1.0 boosterjet heeft wel toegevoegde waarde.

Je bent op zoek naar een vrij nieuwe auto met een lage kilometerstand, maar je wilt er maximaal 5 jaar in rijden met 7.500 km per jaar. Dit vind ik behoorlijk tegenstrijdig en dat maakt dat je duurder zal rijden dan nodig is. Ik zou zo'n auto dan blijven rijden zolang het goed blijft gaan, of als je echt zeker weet dat je na 5 jaar een andere auto wilt terugrekenen vanaf hoe lang een auto meegaat (250.000 km+ en 15+ jaar) en daarmee bepalen wat je voor auto nodig hebt.

Ik zou dus juist op zoek gaan naar een recente auto met veel opties met een hoge kilometerstand, 150.000-200.000 km geen probleem. Zo'n auto moet 'probleemloos' nog 37.500 km erbij kunnen rijden in de komende 5 jaar, tot je nu zegt deze weer weg te doen. Ik zou het dan zonde vinden om nu meer te betalen voor die lagere kilometerstand, omdat je over 5 jaar in je verkoopprijs die lage kilometerstand nauwelijks terug zal zien omdat dan de leeftijd van de auto meer de prijs bepaalt dan de kilometerstand. Maar met je aanschafprijs nu des te meer want nieuw EN lage kilometerstand. Je kunt hier dus op besparen als je wilt. Bij een beetje betrouwbare auto ga je dit niet terugzien in de onderhoudskosten of wat dan ook, alleen in je eigen portemonnee. Tip, koop een auto waarvan de distributieriem al vervangen is als deze er op zit, of bijvoorbeeld bij een Toyota hybride (daar weet ik het van), net na de 90.000 km beurt want die is iets duurder dan de anderen, dat je dat zelf niet hoeft te laten uitvoeren in de komende 37.500 km.

Of je kunt voor een oudere auto gaan, de meeste auto's halen 15 jaar zonder veel problemen, dus je zou tot 10 jaar oud kunnen kijken met een lage (of juist hogere) kilometerstand. Want wat is afgeschreven betaal je niet, maar deze auto's zijn nog lang niet op. Overigens zou dit niet mijn voorkeur hebben, dan loop je qua technische snufjes achter.

Als je zoals nu een recente auto zoekt en koopt met een lage kilometerstand, heeft deze over 5 jaar nog steeds een lage kilometerstand (zeker voor de leeftijd), maar je inruilwaarde zal door de leeftijd van de auto toch niet meer zo hoog zijn als nu, vooral de leeftijd zal dan de prijs bepalen en dan zal blijken dat je ondanks je lagere kilometrage toch behoorlijk veel hebt afgeschreven. Je kunt nu een auto kiezen die relatief waardevast blijkt (bijvoorbeeld Toyota Yaris), maar hoe dat over 5 jaar zal blijken weet je niet vanwege de meespelende switch naar elektrisch rijden.

Bij 7.500 km per jaar zou ik verder niet zo naar het verbruik kijken. Het verschil tussen 1:20 en 1:15 rijden is maar 225 euro per jaar. Dan kun je meer besparen op de afschrijving als je een auto zou kopen die nieuwer is met een wat hogere kilometerstand dan waar je nu op zoekt. Dat kun je dan in het eerste jaar misschien al bijna per MAAND besparen.

@ascona Swift niet zuinig? Heb jij het dan over de generatie 2017-heden of generatie 2010-2017?

Ik bedoelde met zuinigheid inderdaad de oudere generatie. De nieuwere generatie is wel wat zuiniger. Vergelijkbaar met de picanto (theoretisch althans). maar bij de Picanto word dat weggezet als onzuinig. Bij de Swift is dat blijkbaar geen probleem. (waarbij het verschil in verbruik sowieso al heel weinig is met zo weinig kilometers per jaar). Dat is dus wat ik bedoel.

Ik vind persoonlijk de swift wel een leuk ding, maar dan wel met handbak :p en je moet wel van het stugge karakter houden. Maar zoals gezegd; gewoon eens rijden.

Verbaas mij met name over de auto's die telkens worden afgeschreven zonder nog maar 1 meter in te hebben gereden op basis van ongefundeerde argumenten. Gewoon rijden en zelf een oordeel vellen. Van elk merk , model, transmissie vind je voor en tegenstanders en positive en negatieve geluiden.

@anno nu ik ben het wel met je eens maar vindt maar een spacestar 1.2 automaat van na de facelift die al 75.000km of meer gereden heeft. Allemaal km standen van 50.000 km of veel minder.

AsconaGT zei:
De Kia Picanto is een trapautomaat en daarnaast niet zuinig

er is niets mis met een trapsautomaat. sterker nog, vrijwel alle dure automerken gebruiken die tegenwoordig (mercedes, BMW, jaguar, etc etc.) . En niet zuinig is relatief, Auto's uit het B en C segment zijn ook minder zuinig. Daarnaast; hoeveel kilometers maak je per jaar, hoeveel is het verschil nu echt?

i10 is een optie alleen lees er wisselende verhalen over qua betrouwbaarheid,

waar lees je dat? De i10 is onderhuids identiek aan de picanto. staan gewoon bekend als zeer betrouwbaar. Geen idee waar je die info vandaan hebt wat blijkbaar zwaar word gewogen.

en dat is dus precies wat ik bedoel. Je maakt allerlei keuzes op basis van iets wat je ergens hebt gehoord en gelezen en je schrijft het bij voorbaat daarom al af zonder ook maar 1 seconde te hebben gereden.

al geprobeerd? Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel top. maar iemand in mijn omgeving rijd een Colt met zo'n robot bak en die vind het heel prima rijden. Probeer gewoon eens.

Spacestar had je zelf al in gereden en je was daar helemaal niet zo heel positief over. schreef je hier. Komt ook matig uit veel testen maar blijkbaar weegt dat allemaal niet zo zwaar. Swift is zeker niet zuinig, maakt veel toeren en vind hem ook behoorlijk stug (wel wel heel leuk als stuurauto) en plastic interieur, bij de picanto is zuinigheid het een ding maar bij een swift dus niet meer. En ook daar kun je genoeg dingen over vinden.

je gaat van segment naar segment, je hebt oordelen klaar over automaten zonder niets zelf de verschillen te hebben ervaren. Bij het ene model weegt zuinigheid wel bij de andere niet. Bij de een lees je iets slechts en word bij voorbaat afgeschreven maar bij andere modellen maakt het niet uit.

dat maakt jou zoekttoch zo opmerkelijk.

Straks koop je misschien ooit iets, op basis van meningen van anderen, wat je hier en daar hebt gelezen, vooroordelen, terwijl de kans groot is dat het helemaal niet 'de beste' auto voor jou is, in jou situatie, met jou budget en wensen.
Natuurlijk moet je een auto uitproberen om er een oordeel over te hebben. Alleen robot automaten lijkt me geen optie.
Op ANWB/google lees je erg veel problemen van mensen die zo'n auto hebben. Er wordt niet voor niets voor gewaarschuwd.

Over de Picanto en i10 had ik misschien te snel mijn mening klaar. Zijn zeker auto's om uit te kunnen proberen.

Zoals je zelf zegt, het gaat inderdaad om het totaal plaatje.

Terug
Bovenaan