AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

soms is het een klein lullig onderdeel waarvan het halve front gedemonteerd moet worden. en dan is het vaak een kwestie van goedkoop kunststof wat knapt

mijn collega had met zijn A4 uit 2015 zijn waterpomp ook defect, kon gewoon 1000 euro aftikken. zo is de boel wel een keer economisch total loss.
Zag een tijd geelden een leuk filmpje van de Car Wizzard op YT.
Ging eerst over BMW: plastic klein iets of rubbertje van $3 vervangen maar $1000 aan kosten want arbeidsloon.
En toen Audi. Was volgens mij een A4 maar ging ook over de A6: bij een hele rij modelgeneraties van die Audi's moest voor werkelijk vrijwel alles steeds het hele front gedemonteerd worden om hele gewone zaken te kunnen repareren/vervangen. Oa inderdaad zaken als een waterpomp.
En dat zag je volgens hem dan bij Japanse of Amerikaanse auto's nooit. Echt dus een keuze van de ontwerpers. Dus echt nodig is het niet maar dan moet je natuurlijk wel repareerbaarheid in je achterhoofd hebben bij ontwerpbeslissingen....

En toen Audi. Was volgens mij een A4 maar ging ook over de A6: bij een hele rij modelgeneraties van die Audi's moest voor werkelijk vrijwel alles steeds het hele front gedemonteerd worden om hele gewone zaken te kunnen repareren/vervangen. Oa inderdaad zaken als een waterpomp.
Volgens mij heeft Audi een tijd inderdaad alle elementen die normaal aan de voorkant zitten aan de achterkant/zijkant (?) van het blok gemonteerd (of het blok andersom in de auto gelegd). Riemen, kettingen , oliefilterhuis en waterpomp

Andersom komt ook voor: Je kon van een Datsun 100A, 120A en Cherry de koppelingsplaat en drukgroep vervangen zonder de bak onder de auto weg te halen. Wel weer een Japans merk...

Gelukkig is het nu opgelost Joost (y)

helaas, een week zonder problemen gereden. vanmorgen weer melding koelvloeistof :mad: hele vaatje is leeg

zou het een luchtbel kunnen zijn die (na een week) zo groot is dat het vaatje helemaal leeg is?

Garage gebeld, ja vervelend, ook voor ons ... niet echt wat een klant wil horen op dat moment... en ik zit er weer mee. ga hem wel bijvullen zo en zien wat er van komt of dat er niet misschien niet weer gelijk weer onderuit loopt

Laatst bewerkt:
zou het een luchtbel kunnen zijn die (na een week) zo groot is dat het vaatje helemaal leeg is?
In theorie misschien wel maar ik kan het me niet voorstellen.
Maar laten we hopen van wel.... :)
Lijkt een beetje op mijn laptop die deze week voor de 4e keer in nog geen7 weken naar de door de importeur van Lenovo aangewezen hersteller is....laatste keer hebben ze alles nagekeken, het probleem bleek niet reproduceerbaar, alle onderdelen zijn getest en in orde bevonden; 45 minuten na opstarten crashte die al weer...
Garantie hebben is 1, maar ik heb toch liever een product dat het gewoon doet....

Balen zeg! Ontluchten gaat wel via een speciaal programma, wellicht dat dat niet op juiste manier is gedaan. En anders wellicht ergens een fout gemaakt. Geen gekke sludge aan de olievuldop ga ik vanuit.

Balen weer Joost. Hopelijk is het alleen een bubbel maar lijkt me sterk dat dan je hele tankje leeg is.

Er zit toevallig ook niet een relatie tussen de koelvloeistof en de oliedop? Was die wel lek en gaat er niet iets anders mis in de motor waardoor je hoge oliedruk had met lekkage tot gevolg en nu kvs verlies?

Er zit toevallig ook niet een relatie tussen de koelvloeistof en de oliedop? Was die wel lek en gaat er niet iets anders mis in de motor waardoor je hoge oliedruk had met lekkage tot gevolg en nu kvs verlies?

Aan zitten te denken, maar lijkt onwaarschijnlijk.

gisteren 1,2 liter bijgevuld, lekt niets gelijk onderuit. staat nu precies op Max. nu goed in de gaten houden wat er gebeurd

Ik hoop dat ie niet lekt: geen probleem
Ik hoop dat ie wel lekt: kan je zien waar het probleem nu echt zit...(en dan kan het opgelost worden).
1 van de eerste Nederlandse zinnen die mijn vrouw van mij leerde: tsjonge tsjonge tsjone.... :)
Sterkte / succes !

Ja dat bedoel ik, met zo'n tooltje zet je m onder druk (1,2 bar ofzo) en dan zie je of ie terugloopt of niet. Dan kan je vaststellen of het gesloten systeem ergens lekt of niet.

Er is in ieder geval geen groot lek. heb niet veel gereden met de BMW dit weekend. volgend weekend naar amsterdam op en neer. daarna kijk ik wel echt even goed wat er met het kvs peil is gebeurd. so far, so good

Een luchtbel van 1.2 liter kan wel, als het hele systeem incl kachel leeg is geweest en daar lucht is achter gebleven... Maar ik had liever een lek gehad!

Kleine update, na ongeveer 500km te hebben gereden is hij nog marginaal gezakt en staat nu net onder de max. Ik ga er dan van uit dat het toch gewoon een grote luchtbel is geweest. zou eigenlijk niet moeten kunnen. Maar ik hoef dus niet meer terug naar de garage.

ik heb de auto volgende week precies 1 jaar in bezit, ondanks het 'gedoe' ben ik met de auto zelf nog wel erg tevreden. Echt een heerlijke familieauto, fijne rijeigenschappen, bouwkwaliteit, comfort en ziet er ook erg goed uit al zeg ik het zelf.

Binnenkort even kijken naar onderhoud. BMW heeft een onderhouds contract (service inclusive) dat kost;
1149 euro voor 3 jaar of 179198km
1733 euro voor 4 jaar voor of 199.198 km.
1981 euro voor 5 jaar

maar het is voor mij nog steeds volstrekt onduidelijk wat je daar voor krijgt. Want volgens mij schrijft BMW voor mijn auto niet elk jaar een beurt voor dan dan is het maar de vraag of het echt zo voordelig is.

Laatst bewerkt:
Kan de dealer je vertellen wat er bij de volgende beurten nodig is en dus onder het onderhoudscontract valt.

Fijn dat het met het koelvloeistof probleem mee lijkt te vallen!

Ik zou even een stukje "blazen". Als het koelwater die 500 km niet echt heet is geweest is het maar de vraag of de circulatie wel volledig is geweest en mogelijk een lek niet "aangeraakt" is, of (worst case) een scheur in de cilinderkop niet open gegaan is tgv hogere temperaturen....

Belangrijk is wel wat ze wel voor dat geld doen bij BMW... Welk onderhoud valt er onder en wat niet. Vaak is het "meerwerk" de dure factor. En je staat daar toch al in de garage dus.... "Moeten we dit gelijk repareren?"

Kan de dealer je vertellen wat er bij de volgende beurten nodig is en dus onder het onderhoudscontract valt.

ja dat wil ik ook doen. Almelo is de dichtstbijzijnde dealer. ga dan liever persoonlijk langs. heb ook nog een terugroepactie open staan voor de startmotor namelijk.

Belangrijk is wel wat ze wel voor dat geld doen bij BMW... Welk onderhoud valt er onder en wat niet. Vaak is het "meerwerk" de dure factor. En je staat daar toch al in de garage dus.... "Moeten we dit gelijk repareren?"

wat er onder valt is vrij duidelijk, regulier onderhoud. dus olie, bougies, filters, remvloeistof, etc. zaken als ruitenwisserbladen, banden, remmen , ect. niet. En idd, die standaard beurtjes houden ze bewust wat lager en zijn van die pakket prijzen (was toen in mijn opel tijd ook al zo). bij reparaties zijn het gewoon standaard uurtarieven en dat icm OEM delen kan het hard gaan inderdaad.

eigenlijk wil ik alleen het reguliere onderhoud bij de dealer doen. en de rest heb ik wel adresjes voor.

Terug
Bovenaan