Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

DeeTwee zei:
Niet iedereen heeft een zolder of een (voldoende grote) tuin om de was op te hangen.

Klopt, maar dat had mijn gezinnetje 27 jaar geleden ook nog niet.
We gebruikten toen gewoon 2 droogrekken die aan een binnendeur of kastdeur opgehangen konden worden en wat geplastificeerde waslijntjes in de berging.

Durashift zei:
Afwassen doen je ook nog met hand, zeker? ;)

Met grote regelmaat inderdaad nog wel, het ligt er maar net aan of de berg vaat groot of klein is.
Met een 2-persoons huishoudentje heb je niet zoveel vaat, en ik vind het ook niet erg fris om eerst 3 dagen vuile vaat op te gaan sparen voordat die vaatwas Truus in m'n keukenblok een keer efficiënt volgepakt is.
Ik heb er trouwens ook totaal geen problemen mee om het even zelf te doen, want m'n handen worden er ook mooi schoon van.;)

"en de mensheid is in de afgelopen 150 jaar wel zo gemanipuleerd dat materieel bezit en status inmiddels al het meest belangrijke in het leven is geworden"

Dat was daarvoor ook het geval.
Nastreven van gemak, luxe, pracht en praal is van alle tijden.
Alleen was de samenleving destijds zwaar gesegregeerd, en werd iedere al te ambitieuze horige door een paleis of kasteel bewoner opgeknoopt.

Twix zei:
Gratis laden, zonder gedoe met een abonnement ofzo. Heel netjes.

(..)

Gratis bestaat bij jullie toch ook (uiteindelijk) niet? ;)

Wel een flinke unit, zo midden op straat. Zal in NL wel niet door de welstandscommissie komen..:)

Durashift zei:
Twix zei:
Gratis laden, zonder gedoe met een abonnement ofzo. Heel netjes.

(..)

Gratis bestaat bij jullie toch ook (uiteindelijk) niet? ;)

Wel een flinke unit, zo midden op straat. Zal in NL wel niet door de welstandscommissie komen..:)

Oh, ik goof dat er advertenties op het scherm getoond worden. Daarmee zal het een en ander bekostigd moeten worden. Daarnaast schrijft de leverancier op hun website dat er extra omzet in de winkels gedraaid zal worden door het aantrekken van extra klanten.

^^ ah, okay. Ik dacht dat dat Hello op de welkomstboodschap voor het laadpunt sloeg.

Dit is dus eigenlijk gewoon een outdoor media zuil met een laadpunt erin gekoppeld. Wel nuttige koppeling zo, denk ik.
Bij ons staan die dingen meestal niet bij de parkeerhaven.. op een Info punt na.. maar daar wil je weer geen lang parkeerders hebben.

MAZDA ONTWIKKELT NIEUW SCHAALBAAR ELEKTRISCH PLATFORM

Net als veel andere Japanse autofabrikanten is Mazda niet overtuigd van het nut van elektromobiliteit. Mazda wachtte daarom heel lang met zijn eerste model. Bovendien zocht men met die MX-30 bewust een soort van niche op.

Om tegemoet te komen aan de vraag vanuit de Europese markt kondigde afgelopen zomer aan dat er nog drie elektrische modellen. Maar ook daar had Mazda allesbehalve haast mee: die zouden pas tussen 2025 en 2030 komen. Volgens het Britse tijdschrijft AutoExpress is de planning aangepast en komen de drie modellen nog steeds vanaf 2025, maar dan wat korter na elkaar. Bovendien gaat Mazda voor die nieuwe elektrische auto’s ook een nieuwe, écht schaalbare architectuur voor ontwikkelen
https://www.elektrischeauto.nl/nieuws/mazda-ontwikkelt-schaalbaar-elektrisch-platform/?fbclid=IwAR3_ihiIFRsXDtynRflciEe2T_ITgJyCTSxprKqbPj8Uh7zZ_6ZyNoSgI7I
.

Duurt allemaal veel te lang.

Tsja, als je het benodigde accugewicht optelt bij een bedrijfsauto met een ttm tot 3500 kg blijft er netto maar heel weinig laadvermogen over.... en dat is toch een redelijk struikelblokje bij de ev-bedrijfsauto die zwaar werk moet kunnen doen.
Ik heb begrepen dat er voor ev-berijfsauto's met een ttm tot 4250 kg inmiddels al een (tijdelijke?) ontheffing bestaat voor het C-rijbewijs, maar daar zitten ook nogal wat haken en ogen aan die je voor een diesel bedrijfsbus met een ttm tot 3500 kg niet hebt.

Volg met interesse de auto’s op waterstof, zou bv de Hyundai nexo willen overwegen, kost ongeveer €80.000 dat is het dubbele van mijn huidige benzine auto en wat mij verbaast is dat ik niemand hoor over de verzekering, die is ongeveer 10% van de nieuwwaarde dat betekent dus een verdubbeling van mijn maandelijkse lasten!
Ik zie dus weinig in deze vorm van auto rijden en ga eerder naar hybride.

Waterstof voor transportmiddelen op de weg, is een doodlopend spoor. Technisch kan het, maar economisch is het niet haalbaar. Té duur, té complex, en waterstof is té energie arm, om met andere brandstoffen te kunnen concurreren. Een hybride - al dan niet met stekker - biedt momenteel het beste compromis. In ieder geval tot accu's goedkoper worden, én meer energie kunnen opslaan.

Zie onderstaand artikel:

https://www.destentor.nl/video/productie/elektrische-stadsbus-in-parijs-vliegt-spontaan-in-brand-300632

Daarin zie je de grote problemen van elektrische auto's die momenteel doodgezwegen wordt. omdat hij niet op te lossen is. En volgens mij is met zo'n brand een heleboel milieuwinst verloren gegaan. Met de vraag daarbij of er al wel milieuwinst was??

Pietzoveel zei:
Enig idee hoeveel conventionele diesel bussen in Nederland per week in de hens gaan?
Ik heb geen idee, hoeveel zijn dat er? En dan niet als gevolg van een ongeluk natuurlijk, maar gewoon spontaan.

RaceChinees zei:
En inderdaad, een bus in de stad is overbodig. Pak lekker de fiets.

Niet iedereen is zo mobiel. Wel zijn er veel mensen lui. Zie genoeg mensen voor 1 a 2 haltes de bus pakken. In de tijd dat ze op de bus hadden moeten wachten hadden ze allang kunnen lopen.

ps: nietszeggend topic. Er zijn ook ICE's die uitbranden.

Het is meer , dat ik wat vragen heb, dan dat ik een discussie wil starten.
Ik heb sinds kort een wallbox om mijn auto thuis op te laden met stroom van mijn zonnepanelen. Nergens vind je echter het verbruik van de wallbox in standby stand en of het geoorloofd is deze na gebruik via de automaat in de meterkast uit te schakelen. De wallbox heeft zelf geen aan/uitzet mogelijkheden.Ik heb dit al bij de installateur en de leverancier aangekaart, maar geen bevredigend antwoord gekregen. Op internet en in de installatiehandleiding vind je hier ook geen info over Het proefondervindelijk uitzetten heeft volgens mij geen vreemde gevolgen voor de verbinding via internet en met de app die ik heb,als ik hem weer aanzet hoef ik niet opnieuw in te loggen, maar waarom wordt daar officieel niets over gezegd? Ook bij wallboxen van andere merken vind je er niets over. Zeker niet over het verbruik in standby stand wwar ik benieuwd naar ben. Als dat maar een paar watt is doe ik de extra moeite niet, maar net als bij computers en tv's is een volledige uitschakeling toch aardig stroombesparend. Ik heb een Ford connected wallbox. Wie heeft hier verstand van en kan uitleg geven of aangeven waar dit te vinden is. In de specs staat het niet.

EVV zei:
Pietzoveel zei:
Enig idee hoeveel conventionele diesel bussen in Nederland per week in de hens gaan?
Ik heb geen idee, hoeveel zijn dat er? En dan niet als gevolg van een ongeluk natuurlijk, maar gewoon spontaan.
Er vliegen 5500 auto's per jaar in de brand, door allerlei oorzaak.

Ja klopt. Dit zijn nu addertjes onder het klimaatgras.

De palen worden doorgaans het liefst ingeschakeld gehouden. Er zijn er immers talloze die openbaar of bij bedrijven hangen en dan wil je aanbieder de status weten en geen teleurgestelde klanten bij de paal.

Het uitschakelen kan vast met je zekeringsautomaat in de 'stoppenkast'. Even op een rustig moment van de avond een half uurtje met en zonder paal meten zou wat inzage moeten geven.

Je kan naast je automaat een schakelklok monteren, al zijn die zeker niet gratis, zeker voor 3 fase niet. Daarbij gebruikt die klok ook weer continu een Watt of 5 dus dat verdient niet zomaar terug.

Overigens denk ik dat het sluipverbruik van je EV zelf veel hoger is. Alarm, sleutelontvangers, batterijbewaking, connectiviteit, dat gaat best hard.

Wat dacht je van een Tesla die ik hier voor een thuiswerker maanden lang elke ochtend, ook in het weekend, zag opwarmen om daarna niet of uren later pas gebruikt te worden.

Johannesdeechte zei:
Het is meer , dat ik wat vragen heb, dan dat ik een discussie wil starten.
Ik heb sinds kort een wallbox om mijn auto thuis op te laden met stroom van mijn zonnepanelen. Nergens vind je echter het verbruik van de wallbox in standby stand en of het geoorloofd is deze na gebruik via de automaat in de meterkast uit te schakelen. (..)Zeker niet over het verbruik in standby stand wwar ik benieuwd naar ben. Als dat maar een paar watt is doe ik de extra moeite niet, maar net als bij computers en tv's is een volledige uitschakeling toch aardig stroombesparend. Ik heb een Ford connected wallbox. Wie heeft hier verstand van en kan uitleg geven of aangeven waar dit te vinden is. In de specs staat het niet.

Ik vind een verbruik van 3 tot 5 Watt en een tientje per jaar aan kosten in onderstaande link.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1967520

CD9LOP zei:
Accu degradatie toch echt wel serieus bij oudere EV

EVangelisten zullen uiteraard dit wel weer bagatelliseren maar een EV occasion valt dus niet aan te raden. Maw is een EV een wegwerpartikel, na 4 a 5 jr en uitsluitend interressant als lease wagen.

Bagatelliseren of in het juiste daglicht zetten?

Een Leaf moet je ook niet kopen om deze rijden. Maar daarom is alles waar elektrisch in staat per definitie shit?

P.S. bedenk voordat je reageert dat ik perfect content ben met een 220 pk diesel en werk voor een bedrijf dat E in de naam heeft. Elektrisch rijden is leuk en een uitdaging. Hoe je dat voor jezelf economisch wegschrijft moet je zelf weten.

^^^ Zolang het nog toegestaan wordt door jouw werkgever. ;)

De krijgt volgend jaar met het onderstaande te maken:

Rijksoverheid.nl zei:
(..)In het Klimaatakkoord is afgesproken dat grote organisaties van 100 werknemers of meer een norm opgelegd krijgen om hun woon-werk en zakelijke verkeer schoner te maken. Samen met diverse organisaties is die afspraak concreet gemaakt. Werkgeversorganisaties hebben daarbij gevraagd eerst uit te gaan van een collectief plafond, dus zonder verplichte individuele norm, om het doel van 1 megaton winst te halen. De onzekerheden die corona met zich meebracht speelden daarbij een belangrijke rol.

Staatssecretaris Heijnen heeft daarmee ingestemd, op voorwaarde dat organisaties de komende jaren gegevens aanleveren over hun woon-werk en zakelijke verkeer. Dat gaat bijvoorbeeld om het aantal gereisde autokilometers, uitgesplitst naar soort brandstof. Als op basis van de aangeleverde gegevens blijkt dat de CO2-uitstoot voldoende afneemt, dan is een individuele norm per bedrijf niet nodig. Neemt die niet genoeg af, dan komt die norm er alsnog. CO2-winst is immers nodig om de klimaatdoelen te halen. (..)

zeebra zei:
EVV zei:
Pietzoveel zei:
Er vliegen 5500 auto's per jaar in de brand, door allerlei oorzaak.

Persoonlijk heb ik iets meer angst voor een roetfilter brand. De temperaturen tijdens regeneratie maar ook in de periode erna (na een regeneratie duurt het wel een halfuur voordat het filter weer koud is.. als de auto stilgezet wordt ten minste). Een beetje olie verbruikende turbo en je hebt de perfecte situatie voor een ramp. Ik heb het een keer of 3 meegemaakt. Wanneer het een personenwagen betrof was deze niet te blussen (al brandend op een leeg parkeer terrein getrokken door de brandweer). En ook daar gezien dat de brandweer te vroeg dacht dat het geblust was... ze waren al bijna weg en toen kwamen de vlammen weer.
In vergelijk daarbij; ik ben bij testen geweest waar er bewust pogingen zijn gedaan om een batterij pakket in de fik te krijgen. Dat was echt een stuk moeilijker. Zelfs met een geweer erop schieten of overgieten met benzine en in de fik zetten deden niets. En dit was al weer een paar jaar terug, sindsdien een hoop veranderd.

Dus vliegen er voertuigen weleens spontaan in de fik? Ja absoluut. Maar statistisch best een kleine kans. Als het is dan of een onderhoudsfout of ontwerpfout. En het zou me niet verbazen dat we over 10 jaar zien dat die kans vrijwel gelijk is. Wel hebben we EVs dan geoptimaliseerd voor het kunnen blussen van een brand.. iets wat we voor benzine en diesel nooit gedaan hebben.

Nico GTR zei:
CD9LOP zei:

EVangelisten zullen uiteraard dit wel weer bagatelliseren maar een EV occasion valt dus niet aan te raden. Maw is een EV een wegwerpartikel, na 4 a 5 jr en uitsluitend interressant als lease wagen.

Een Leaf moet je ook niet kopen om deze rijden. Maar daarom is alles waar elektrisch in staat per definitie shit?

P.S. bedenk voordat je reageert dat ik perfect content ben met een 220 pk diesel en werk voor een bedrijf dat E in de naam heeft. Elektrisch rijden is leuk en een uitdaging. Hoe je dat voor jezelf economisch wegschrijft moet je zelf weten.

Geen enkel probleem met Ev's wel met de eenzijdige en onvolledige berichtgeving door media niet in de laatste plaats AW. Zoals ook feit dat wltp opgave is bij 100% accu's opgeladen dit terwijl fabrikanten, diverse fabrikanten, vermelden dit juist niet te doen en slechts tot 80% vol te laden. Elke test ook met 100% geladen accu's is... . Een EV is dus na 4 a 6 jr lease, afgeschreven door accu degradatie en nauwelijks geschikt voor ocassionmarkt, hoe groen is dat nu? Waarom wordt dit in hele EV transitie verzwegen????

CD9LOP zei:
Nico GTR zei:
CD9LOP zei:

Geen enkel probleem met Ev's wel met de eenzijdige en onvolledige berichtgeving door media niet in de laatste plaats AW. Zoals ook feit dat wltp opgave is bij 100% accu's opgeladen dit terwijl fabrikanten, diverse fabrikanten, vermelden dit juist niet te doen en slechts tot 80% vol te laden. Elke test ook met 100% geladen accu's is... . Een EV is dus na 4 a 6 jr lease, afgeschreven door accu degradatie en nauwelijks geschikt voor ocassionmarkt, hoe groen is dat nu? Waarom wordt dit in hele EV transitie verzwegen????

Mijn hemel wat een onzin.

CD9LOP zei:
Denk het niet.

Jij mag natuurlijk denken en geloven wat je wilt, maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik dan ook mijn mening deel. Zeggen dat een EV binnen na 4 a 6 jaar is afgeschreven is natuurlijk nonsens. Een snelle zoektocht op Marktplaats met filter "brandstof: elektrisch" en bouwjaar max 2017 (minimaal 5 jaar oud) levert toch ruim 400 auto's op. Zijn al die 400 auto's dan rijp voor de sloop? Als je de vraagprijzen zo ziet denk ik het niet..
Kijk maar eens wat een 10 jaar oude Model S nog op moet brengen. Hier is een goed voorbeeld; deze 8 jaar oude Model S in basisuitvoering en bijna een half miljoen kilometer op de teller mag nog 30k opbrengen, niet slecht voor een auto die nieuw nog geen 80k moest kosten. Afgeschreven lijkt me dus niet helemaal het juiste woord: https://link.marktplaats.nl/m1837537588

Maar wat jouw stelling in mijn optiek echt over het hoofd ziet is dat de meeste fabrikanten tegenwoordig acht jaar garantie geven op accu en aandrijflijn. Waarom zou een auto met fabrieksgarantie totaal afgeschreven zijn? Lijkt me een beetje onzinnig, niet? Je kunt dus gerust 8 jaar lang je accu elke dag tot 100% opladen, maar in de praktijk is dit erg onpraktisch en vooral onnodig.

Kijk, een EV is niet voor iedereen en dat is prima. De een rijdt liever een dikke V8, de ander in een spaardiesel, en sommigen zijn zelfs zo gestoord dat ze met hun zuurverdiende centen een EV kopen. Maar omdat een EV wellicht niet in jouw straatje past hoef je geen dingen te gaan verzinnen of klakkeloos borrelpraat over te nemen die gewoon simpelweg niet klopt cq onwaar is.

Als je zo lang mogelijk met je accu wil doen kun je deze beter van 20% tot max 70% laden.

https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/

Zadelsnuiver zei:
(..). Hier is een goed voorbeeld; deze 8 jaar oude Model S in basisuitvoering en bijna een half miljoen kilometer op de teller mag nog 30k opbrengen, niet slecht voor een auto die nieuw nog geen 80k moest kosten. Afgeschreven lijkt me dus niet helemaal het juiste woord: https://link.marktplaats.nl/m1837537588

(..).

Is dit nou een reële prijs? Is de auto dat waard.. of denkt de verkoper vooral waarde toe te voegen door de Supercharged regeling van Tesla?
De Tesla 'garanties' lopen in ieder geval na de zomer af.. dus voor die paar maanden hoef je het niet te doen.

Lijkt mij, gezien kilometers, een ex (Schiphol?) taxi.. dat waren geen probleemloze auto's, over het algemeen.
Een W124 diesel taxi met dik 4,5 ton op de teller.. die had toch wel meer dan ruim 60% afgeschreven..

Nee, als men dit ervoor neer wilt leggen.. dan spek je wel erg ruimhartig de bankrekening van enkele personen..
Zeker in het ligt van de sloot subsidie die er op die eerste groep Tesla's gegeven is.. in dat licht bezien is 30 k vraagprijs 25 k te veel, denk ik.

Zadelsnuiver zei:
CD9LOP zei:
Denk het niet.

Jij mag natuurlijk denken en geloven wat je wilt, maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik dan ook mijn mening deel. Zeggen dat een EV binnen na 4 a 6 jaar is afgeschreven is natuurlijk nonsens. Een snelle zoektocht op Marktplaats met filter "brandstof: elektrisch" en bouwjaar max 2017 (minimaal 5 jaar oud) levert toch ruim 400 auto's op. Zijn al die 400 auto's dan rijp voor de sloop? Als je de vraagprijzen zo ziet denk ik het niet..
Kijk maar eens wat een 10 jaar oude Model S nog op moet brengen. Hier is een goed voorbeeld; deze 8 jaar oude Model S in basisuitvoering en bijna een half miljoen kilometer op de teller mag nog 30k opbrengen, niet slecht voor een auto die nieuw nog geen 80k moest kosten. Afgeschreven lijkt me dus niet helemaal het juiste woord: https://link.marktplaats.nl/m1837537588

Maar wat jouw stelling in mijn optiek echt over het hoofd ziet is dat de meeste fabrikanten tegenwoordig acht jaar garantie geven op accu en aandrijflijn. Waarom zou een auto met fabrieksgarantie totaal afgeschreven zijn? Lijkt me een beetje onzinnig, niet? Je kunt dus gerust 8 jaar lang je accu elke dag tot 100% opladen, maar in de praktijk is dit erg onpraktisch en vooral onnodig.

Kijk, een EV is niet voor iedereen en dat is prima. De een rijdt liever een dikke V8, de ander in een spaardiesel, en sommigen zijn zelfs zo gestoord dat ze met hun zuurverdiende centen een EV kopen. Maar omdat een EV wellicht niet in jouw straatje past hoef je geen dingen te gaan verzinnen of klakkeloos borrelpraat over te nemen die gewoon simpelweg niet klopt cq onwaar is.

Accu degradatie is een volstrekt verzwegen aspect van de EV, niets onzin aan en serieus probleem, dat bewijst het AD artikel maar weer eens (en ook Tesla model 3 op website AW met slechts 130k op de teller), voor de occasionkoper een aspect goed te realiseren., daar is niets borrelpraat aan. Alleen Toyota geeft 10 jaar garantie en behoudt van 90% capaciteit, Mercedes na 250k km nog slechts 70% capaciteit, dat is al weer heel stuk minder. Het heeft ook niets met 'niet in mijn straatje passen' te maken maar gewoon met volledige voorlichting. Aw zou er verstandig aan doen een groot aantal Kia's, Leaf's, Tesla's met 180k plus 200k plus km op de teller te testen op accu degradatie en dit te publiceren kijken of het echt zo is. De stoot aan lease Kia's moeten de occasionmarkt nog gaan overspoelen over 1 a 2 jaar dito ID serie, ben erg benieuwd of AW het dan aandurft de wagens daarop te onderzoeken, kunnen we zien wie er gelijk heeft.

Volt zei:
Als je zo lang mogelijk met je accu wil doen kun je deze beter van 20% tot max 70% laden.

Ja en niet snelladen.

CD9LOP heeft voor de verandering een goed punt. De eerste lading EV's kan je al beter laten staan. En ook ik vraag me af hoe de huidige EV's als tweede/derdehands auto's het gaan doen. Na garantietijd en problemen krijgen met je accu? Rijk voor de sloop want financieel zijn ze dan total loss.

Dat geldt niet alleen voor puur EVs, sommige merken (BMW met de eerste 7 serie hybride) houden een teller bij hoe vaak een bepaald relais geschakeld heeft. Heeft die meer dan een bepaald aantal geschakeld wordt het relais als onveilig beschouwd en niet meer aangestuurd. En daarmee is de hele auto onbruikbaar. Oplossing is het hele pakket vervangen. Hopelijk pakken ze dat nu wel anders aan.

Wij zitten wel eens te denken aan het overnemen van onze Citigo iV EV na de looptijd van het PL contract. Dan is ie 5 jaar oud, en de garantie op het accupakket is 8 jaar. Maar wat als er daarna wat mis is met de accu? Vervangen van het hele pakket is erg prijzig, maar zijn er tegen die tijd specialisten die een betaalbare reparatie kunnen uitvoeren? Het pakket is hetzelfde als dat van een eGolf, dus ik denk dat er markt voor is. Net als dat je bedrijven hebt die leven van de DSG (DSG-dokter noemen ze zich bijvoorbeeld).

MCW 84 zei:
Volt zei:

Ja en niet snelladen.

CD9LOP heeft voor de verandering een goed punt. De eerste lading EV's kan je al beter laten staan. En ook ik vraag me af hoe de huidige EV's als tweede/derdehands auto's het gaan doen. Na garantietijd en problemen krijgen met je accu? Rijk voor de sloop want financieel zijn ze dan total loss.

Welnee, een accupakket is zo goed als de zwakste cel. Kans is heel groot dat er een paar cellen in zitten die uit hun hum zijn en daardoor het halve pakket lam leggen.
Over een paar jaar begin ik voor mezelf, revisie van dit soort onderdelen. Klap goedkoper voor de eindklant en super simpel.

Als ik nu een werkplaats cq. garagebedrijf zou hebben zou ik echt heel hard daarop inspelen. Dat gaat komen en gaat goud geld opleveren.

Tipje van mij...doe er iets nuttigs mee.

MCW 84 zei:

Dat dachten we "vroeger" ook over de eerste hybrids. Ik kocht eind 2014 onze Prius, toen kwamen de eerste exemplaren van het '09 model (3e generatie) uit de lease. Je wilt niet weten hoe vaak ik toen al hoorde: "wacht maar tot de accu stuk is, dan kentie naar de sloop". Nu 8 jaar verder en wat blijkt? Voor een paar honderd Euro maken ze je accu weer zo goed als nieuw, mocht 'ie al kapot gaan want blijkbaar gaan die krengen toch een stuk langer mee dan gedacht. Ik las al ergens dat je accu van een eerste generatie Leaf kan laten reviseren voor zo'n 800 Euro, voor Tesla zullen dit soort bedrijfjes ook rap gaan komen. Zelfs al kost het na 8 jaar duizenden Euro's om zo'n accu te laten fixen, kijk eens wat een vergelijke moderne brandstofauto in die tijd aan nieuwe onderdelen heeft moeten laten vervangen en wat dat gekost heeft? Wat kost een katalysator ook al weer? Of een Turbo? Of een nieuwe distributieriem? Of een koppeling? Ik maak me er niet te veel druk om in elk geval :)

Zadelsnuiver zei:
MCW 84 zei:

Dat dachten we "vroeger" ook over de eerste hybrids. Ik kocht eind 2014 onze Prius, toen kwamen de eerste exemplaren van het '09 model (3e generatie) uit de lease. Je wilt niet weten hoe vaak ik toen al hoorde: "wacht maar tot de accu stuk is, dan kentie naar de sloop". Nu 8 jaar verder en wat blijkt? Voor een paar honderd Euro maken ze je accu weer zo goed als nieuw, mocht 'ie al kapot gaan want blijkbaar gaan die krengen toch een stuk langer mee dan gedacht. Ik las al ergens dat je accu van een eerste generatie Leaf kan laten reviseren voor zo'n 800 Euro, voor Tesla zullen dit soort bedrijfjes ook rap gaan komen. Zelfs al kost het na 8 jaar duizenden Euro's om zo'n accu te laten fixen, kijk eens wat een vergelijke moderne brandstofauto in die tijd aan nieuwe onderdelen heeft moeten laten vervangen en wat dat gekost heeft? Wat kost een katalysator ook al weer? Of een Turbo? Of een nieuwe distributieriem? Of een koppeling? Ik maak me er niet te veel druk om in elk geval :)
Spijker/kop. Afschrijving? Welke afschrijving? Ik heb de ID3 in september gekocht als demo met een paar 1000 kilometer op de teller. Teller staat nu op bijna €40.000 km. Los van de besparing op runnig costs |(brandstof, HSB en onderhoud) krijg ik er nu meer van dan ik er voor betaald heb. De schaarste is op dit moment enorm. Planning hier is om hem ongeveer 3 jaar te rijden. A ben ik dan voor de grote hoos vanuit de leasemaatschappijen zodat het aanbod nog vrij beperkt is. B zit ik dan nog onder de 2 ton aan kilometers en gezien de huidige vraagprijzen icm best hoge kilometerstanden zie ik jusit weinig afschrijving. C tegen die tijd verwacht ik dat het elektrisch rijden zo'n vlucht heeft gemaakt dat de keuze voor mij weer een stuk groter zal zijn.

Ten aanzien van degradatie is hier volgens mij al het een en ander aan onderzoek gedaan waaruit blijkt dat het met de de gradatie wel meevalt. Hoe het over 10 jaar is? Ik durf et niet te zeggen maar dan ben ik al aan mijn derde/vierde EV bezig.

Tja, wat versta je onder 'meevallen'. We zijn het hopelijk wel met elkaar eens dat die accu's teruglopen qua capaciteit, net zoals dat bij je telefoon bijvoorbeeld ook het geval is. En waar we dan van ICE's gewend zijn dat het rijbereik van een volle tank in principe altijd hetzelfde is, gaat dat van een EV wel serieus omlaag. En een EV rijdt in verhouding al niet zo ver op een volle accu, dus als daar ook nog 20% vanaf gaat (weet niet wat het precies is hoor) dan kan ik me voorstellen dat je daar als EV-bezitter niet zo vrolijk van wordt. Aan de andere kant: om nou te stellen dat ze volledig zijn afgeschreven, dat gaat me ook wat ver. Want zoals met alle gangbare techniek: de ontwikkeling staat niet stil, bovendien zijn er altijd partijen die handel zien in (relatief) eenvoudige en dus betaalbare reparatie/revisie.

Tsja... wat kost een gereviseerd accupakket, en wat kost een motorrevisie?
Naar mijn idee kun je dat toch aardig tegen elkaar wegstrepen, en in beide gevallen blijft het toch de vraag of je het laat doen of dat je de auto naar de sloop brengt... de staat van de rest van de auto zal hier ook een rol in mee gaan spelen.

Muddy Bandit zei:
Tsja... wat kost een gereviseerd accupakket, en wat kost een motorrevisie?
Naar mijn idee kun je dat toch aardig tegen elkaar wegstrepen, en in beide gevallen blijft het toch de vraag of je het laat doen of dat je de auto naar de sloop brengt... de staat van de rest van de auto zal hier ook een rol in mee gaan spelen.

Ik denk dat de EV in het voordeel is.
Een accu is vaak modulair opgebouwd en kan goed gereviseerd worden.

Een EV met nog 50% range maar toch nog meer als 100km is nog prima inzetbaar. Denk aan tweede auto's of mensen die geen autovakanties doen.

Aftermarket is er meer te doen dan bij brandstofmotoren. Een motorwissel is erg arbeidsintensief. Een accu verwisselen kan soms zelfs in minuten.

Er is een probleem: consumenten (berijders van EV's) kunnen vooraf geen (goed) geïnformeerde keuze maken wanneer zij de kosten van een laadpunt voor hun EV willen weten. Dat hoorde ik mevrouw (Ireen) Boon vanmiddag op BNR radio vertellen.

Zij gaf het voorbeeld van de prijzenborden bij brandstoftankstations maar dat daar de notatie van het kWh tarief van de laadpunten ontbreekt.
Dat op de laadpunten zelf geen tarief gemeld staat.. en dat er pas na een paar weken een nota volgt met het te betalen (incasseren) bedrag terwijl je dan geen idee meer hebt waar dat dan geladen moet zijn en je dus je agenda erbij moet pakken. Heel onhandig allemaal, aldus de (lobby) mevrouw. :p

Ik dacht bij mijzelf: ehm, de meeste EV berijder gebruiken daar toch een Applicatie voor? :confused:
Wát is nu het probleem.. zeker op de snellaadpunten heb je toch ook een scherm op de laadpunten waar je de kWh's kan aflezen.
Ik kan zelf ook geen geïnformeerde keuze maken als ik RON 98 E5 moet tanken: de meeste prijsborden vermelden slechts de Euro 95 en Diesel brandstofprijs.

https://www.bnr.nl/podcast/lobbypanel/10478199/lobbypanel-over-het-advies-van-de-mijnraad

Direct luisteren?
https://www.bnr.nl/player/audio/10227033/10478199
Eerste 3 minuten

Enfin, de laadpunten dienen vervangen te worden, aldus deze mevrouw, door exemplaren die de hoeveelheid en prijs vooraf kunnen tonen..
Ja jaja, kassa voor bepaalde bedrijven én heel goed voor de grondstofbehoefte van ons in NL (niet). Kapitaal en materiaalvernietiging is haar wens, vind ik.

Tekenend ook dat zij niet wilde vertellen namens welke (EV) partij deze lobby gevoerd wordt.

Het milieu is een ideale bussines case.

Erg is dat ja! Terwijl je die dingen toch moet zoeken op je navigatiesysteem of inderdaad in je app en dan staat daar netjes het kWh tarief bij.

Ik vind er wel wat voor te zeggen. Niet alleen in vergelijking met traditionele benzine/diesel/lpg-tankstations, maar eigenlijk in vergelijking met alles. Het is toch vrij normaal dat je wanneer je als consument een product afneemt vooraf duidelijk is wat het kost? Zonder daarvoor een applicatie te moeten raadplegen...

Dat deze mevrouw niet wil zeggen namens welke partij ze spreekt vind ik dan wel weer typisch, wanneer je zelf opkomt voor transparantie...

Vervangen van alle bestaande laadpunten vind ik ook wat ver gaan. Maar het zou wat mij betreft wel een goede verplichting zijn voor toekomstige laadpunten en wellicht kan het nog toegevoegd worden aan bestaande laadpunten.

^^^ de laadkosten zijn toch ook, mede, afhankelijk van welke betaalkaartaanbieder je op dat moment gebruikt?
(starttarief etc..)

Prijs per kWh op een laadpunt zegt dan niet alles, naar mijn mening.

NOS correspondent in Frankrijk heeft een reportage gemaakt over de laadperikelen van Nederlandse vakantiegangers in Frankrijk.

https://nos.nl/video/2437948-met-laadstress-naar-je-vakantieadres-ze-lopen-hier-erg-achter

In het midden van Frankrijk schijnt het aanbod van (werkende) laadpunten het minst te zijn.

Terug
Bovenaan