Zo verschillen de kosten voor onderhoud aan brommobielen

Ligier brommobiel crashtest

Ook een brommobiel kent onderhouds- en reparatiekosten. Maar welke modellen zijn daarin het duurst? Het Franse SRA heeft de kosten van de uiteenlopende modellen in kaart gebracht.

Een brommobiel is voor bepaalde mensen handig. Een autorijbewijs B is overbodig en de kosten zijn in vergelijking met een reguliere personenauto lager. Je bent niet aangewezen op het openbaar vervoer of de fiets. Met slechts een zeer beperkte topsnelheid van 45 km/h hebben ze het voordeel dat ze slechts 3 liter per 100 kilometer verbruiken. Maar hoe zit het met de onderhouds- en reparatiekosten? De SRA (Sécurité et Réparation Automobiles), heeft een en ander op een rijtje gezet.  

Jaarlijkse studie naar onderhouds- en reparatiekosten

Jaarlijks publiceert de SRA haar lijst met auto-onderhoudskosten. Ook voor 2022 is dat het geval.  

De SRA beoordeelt alle categorieën, inclusief brommobielen. In dit onderzoek staan tien brommobielen. De studie is uitsluitend gebaseerd op de expertise van verzekeraars en reparateurs. Vandalisme, brand of natuurrampen blijven buiten beschouwing. 

Van onze partner
Private Lease de Opel Rocks-e citycar
Bereken nu gemakkelijk en snel de leaseprijs voor de Opel Rocks-e bij Yourlease! Ondanks dat het een kleine auto is, zal de ruimte binnenin de auto je verbazen. Rijden in deze auto geeft gevoel van maximale vrijheid. Ook te krijgen als Opel Rocks-e Kargo voor bezorgdiensten.

Zo worden de kosten van onderhoud aan brommobielen vergeleken

Het onderzoek verloopt volgens een vast en eenvoudig stramien. Het gemiddelde reparatiebedrag is vastgesteld op €100. Als een auto onder de €100 uitkomt, is het goedkoper dan gemiddeld. Aan de andere kant, als een auto boven de €100 zit, is hij duurder dan gemiddeld. Zo is het glashelder  welke modellen de hoogste kosten hebben en welke de laagste.  

Citroën gunstig, Renault scoort hoog 

Als we kijken naar het trackrecord met betrekking tot de categorie brommobiel, dan staat Renault qua kosten bovenaan de lijst. De index van de Renault Twizy is volgens SRA 122 voor totale reparatie en dit loopt zelfs op tot 132 voor de kosten van onderdelen.  Een twijfelachtige hoge eer dus.

Op de tweede plaats staat Chatenet vermeld en Ligier maakt de top drie op het podium compleet. Aan de andere kant zien we Citroën met de elektrische Ami (het tweelingbroertje van de in Nederland geleverde Opel Rocks-e), die met de laagste kosten uit de bus komt.  

De totale index van de Citroën is slechts 80 en het daalt nog verder als we kijken naar de kosten van onderdelen. Aan de andere kant: de CItroën doet mee met de jongste auto’s. Die waren namelijk gemiddeld 9,5 maanden oud, terwijl de brommobielen van Chatenet net iets meer dan drie jaar oud waren en de Renault Twizy een gemiddelde leeftijd van 4,6 jaar haalde. Aan de andere kant: de auto’s van Microcar zagen we ondanks de gemiddelde leeftijd van 5,3 jaar in de onderste regionen van de reparatiekosten.