Zo krijgt motorolie een tweede, duurzaam leven
Deze olie voor jouw auto is circulair
- Aangeboden door TotalEnergies
Er is een nieuwe, belangrijke ontwikkeling gaande op het gebied van motoroliën. Deze gaat zich in de komende jaren … nou ja, als een olievlek over de wereld van het auto-onderhoud verspreiden. Wat deze ontwikkeling is? Circulaire olie. Oftewel: motorolie die aan een tweede leven begint. Dat is wel zo duurzaam, en de olie beschermt je motor net zo goed.
De komende jaren gaat circulaire motorolie heel veel terrein winnen. Maar wat is circulaire olie precies? We vragen het aan Bart Zwitser, als manager Technical Support & Business Development bij TotalEnergies specialist op dit gebied. “Circulaire motorolie is feitelijk een olie dat aan een tweede leven begint. Als grondstof hiervoor dient gebruikte afgewerkte olie. Deze olie ondergaat een geavanceerd raffinageproces, waardoor de oorspronkelijke chemische eigenschappen van de olie worden hersteld.”
Reduce, Re-use, Regenerate
Ongeveer een jaar geleden bracht TotalEnergies met de EV3R-productrange voor het eerst deze circulaire motorolie op de markt. “Doordat de regelgeving steeds strenger wordt en autofabrikanten strikte doelen op het gebied van duurzaamheid nastreven, verwachten we dat circulaire olie in de komende drie tot vijf jaar een enorme vlucht gaat nemen”, zegt Zwitser. De EV3R-productrange bestaat uit smeerolie voor zowel benzine- als dieselmotoren. “TotalEnergies breidt het bestaande assortiment circulaire oliën de komende tijd verder uit. Ook investeren we in nieuwe specificaties voor EV-vloeistoffen, die worden toegepast voor het thermisch beheer in elektrische voertuigen.” Geheel volgens de 3R-filosofie van TotalEnergies: Reduce, Re-use, Regenerate.
Gebruikte olie als grondstof
Hoe wordt circulaire olie gemaakt? En, veel belangrijker nog: biedt deze olie dezelfde goede smering als de zogenaamde ‘virgin’ motoroliën die tot dusverre altijd zijn toegepast? Bart Zwitser: “Om circulaire olie te kunnen maken, zamelen we gebruikte smeerolie in bij werkplaatsen en industriële bronnen. Deze gebruikte olie ondergaat een meerstaps herraffinageproces. Dit omvat vacuümdestillatie, hydrotreating en diverse chemische processen om verontreiniging, oxidatieproducten en resten van additieven te verwijderen. Resultaat is een visueel volledig transparante basisolie, met een zeer hoge zuiverheid.”
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Dezelfde hoge smeerkwaliteit
Doen de smeerkwaliteiten van circulaire olie dan niet onder voor nieuw geproduceerde smeermiddelen? “Nee hoor, helemaal niet”, zegt Zwitser. “Al tijdens het herraffinageproces wordt de moleculaire structuur van de basisolie volledig hersteld. En door de toevoeging van nieuwe additieven, voldoet de circulaire olie uiteindelijk aan alle hoge eisen die TotalEnergies stelt aan bijvoorbeeld de smering, slijtagebescherming van motoronderdelen, de viscositeit, sludge-regulatie en stoleigenschappen. Onze EV3R-motorolie heeft ook alle strenge OEM-eigenschappen die Renault, Mercedes-Benz, Stellantis en Volkswagen bijvoorbeeld als norm hanteren. Een circulaire olie is zonder twijfel een kwaliteitsproduct, dat net zo goed is als nieuw geproduceerde olie.
Voor benzine- en dieselmotoren
Zeker met het oog op duurzaamheid, is dit een prachtige ontwikkeling. Dankzij EV3R-smeerolie komt veel minder afval in het milieu, en levert TotalEnergies een belangrijke bijdrage aan de doelstellingen die autofabrikanten hebben op het gebied van duurzaamheid. Voor benzinemotoren levert TotalEnergies de olie Quartz EV3R 10W-40 in het programma, voor dieselmotoren wordt Rubia EV3R 15W-40 of 10W-30 aangeboden. Deze producten zijn geschikt voor motoren met turbo’s en multiklepsystemen, die voldoen aan de emissienormen Euro 3 tot en met 6. In de komende tijd breidt TotalEnergies het aanbod circulaire motoroliën verder uit.